Historian havinaa

kossukessu

Tapahtumapaikka: Olavinlinna, tuolla savossa.
Aika: Jotain 600 vuotta sitten.

Sotapojan olot ovat lokoisat. Palkka maksetaan ruokana, vaatteenrääsyinä ja sahtina! Sitä saa 10-15 litraa päivässä, riippuen vuodenajasta. Vahvuutta juomassa on riittävästi 10-15 prossaa, sekin aina vähän riippuu olosuhteista ja muusta. Mutta tanakkaa ainetta aina. Palkkaan kuuluu myös päivittäinen paloviina-annos, lasillinen eli noin pari, kolme desiä. Sodan sattuessa sahtimäärää vähennetään ja viina-annosta lisätään. Tosipaikkaan eli rintamalle eli matseihin mennäänkin sitten pelkän viinan voimalla ja sitä saa riittävästi että rohkeus ei petä. Kuolema on koko ajan läsnä myös sairauksina ja viina ja sahti auttavat kestämään.
Mutta alkoholisti sotilaat myös pysyvät armeijassa, lähteen ääressä, ja ovat tyytyväisiä muuhun niukkuuteen.

terveiset Ollilalle.
Tämä tarina on tosiii

3

359

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössi.

Viinanjuonnin ohessa on tullut tutkittua historian saloja.
      Ateriapuolella pääsärvin oli suolakala. Voi vain kuvitella, mikä oli sotilaskunto sotimisien välissä, kun päivittäin veti ämpärillisen sahtia ja suolakalaa päälle. Molemmat sen kun lisäsivät janoa. Kyllä perästä kuului, ja taas janotti.
      Ei ole ihme, että nuorina kuolivat, vaikka vihulaista ei ollut mailla eikä halmeilla.

• se, joka eli

noissa olosuhteissa 50-vuotiaaksi, oli jo melkoisen "urotyön" tehnyt.

• Senaikuista sodankäyntitaktiikkaa kun ajattelee niin juomien määrä on aivan ymmärrettävä jos ei peräti välttämätön: oltiin neliössä viisikymmentä ukkoa rinnakkain ja kaksikymmentä peräkkäin, aseina viisimetriset keihäät tai musketit. Asetuttiin vastakkain vihulaisen samanlaisen muodostelman kanssa ja ammuttiin yhteislaukaus, tai lähdettiin ryntäämään kohti jos oli keihäät. Kun näkee itseään tähdättävän muutaman kymmenen metrin päästä tai juoksee kohti keihäänkärkiä, on pakko olla vallan kamalassa pierussa, muuten lähtee pakoon ihan vaistomaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      48
      1241
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      83
      899
    3. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      44
      737
    4. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      720
    5. Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven

Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviili­poliisiauton oven Mies kuvasi keski­viikkoiltana bus
      Maailman menoa
      242
      624
    6. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      48
      543
    7. Sano rakkaallesi

Suorat sanat! Mikä mieltä kaihertaa!
      Ikävä
      43
      499
    8. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      176
      498
    9. " Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?

Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied
      Pyhäjärvi
      59
      486
    10. jumala ei auta hittojakaan..

kuka tahansa voi kirjottaa lapulle mitä vaan ja väittää että jumala olisi sen kirjoittanut... onko yksikään raamatun kir
      Sinkut
      204
      483
    Aihe