Valokuvien metatiedostot pois?

..Galleria...

Miten valokuvista saa metatiedot pois?
Netissä kun katselee kuvia ja klikkaa hiiren vasemmalla ja valitsee "näytä kuvan tiedot" niin esiin saa paljonkin erinäistä tietoa.

Mitä kaikkea noihin metatiedoistoihin saattaa talentua? Olen kuullut että Word dokumentteihin saattaa tallentua metatiedostoon jopa tekijän osite ja puhelin numerot jos on sellaiset ohjelman käyttäjän tiedot osaan laittanut.

Alla olevan otin äsken Galleria sivulta, aika monista kuvissa nuo metatiedot löytyvät.

"Kuvan suunta: 1
Muokkauksen päiväys ja aika: 2006:01:23 17:22:45
Syöttölaitteen valmistaja: Canon
Kuvauslaitteen malli: Canon PowerShot A400
Käytetty ohjelmisto: Adobe Photoshop Elements 4.0 Windows
Valotusaika: 0.0166667
F-luku: 3.8
Suljinaika: 5.90625
Himmentimen aukko: 3.84375
Valotusesiasetus: 0
Linssin aukon maksimikoko: 3.84375
Valonmittaustapa: 5
Salamavalo: 89
Linssin terävyysalue: 5.90625
Polttotason X-resoluutio: 11702.9
Polttotason Y-resoluutio: 11725.2
Polttotason resoluutioyksikkö: 2
Sensorin tyyppi: 2
Erityiskäsittely: 0
Valotustapa: 0
Valkotasapaino: 0
Digitaalisen zoomauksen aste: 1
Maiseman tyyppi: 0"

8

1344

Äänestä

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpö.

..miksi kertoisin? Koitatko yrittää pimittää tekijänoikeuksia? Vai mistä on kyse?

• KakaratNukkumaan

Mitähän toi sunkin vastaus oikein tarkoitti?

Miksi et laittanut omaa nimeäs ja puh.numeroa, mitäsä salaat? Miksi auton rekisteri ote ei ole ikkunassa kaikkien nähtävillä, miksi ulko-ovissa ei ole asukkaiden sosiaaliturvatunnusta.......

ps: omista tekijänoikeuksista luopumisessa ei ole mitään laitonta.... vaikka en ymmärrä mitä tekemistä tässä on tekijänoikeuksien kanssa rasvapää.

• tertetet

Hae googlellä "remove exif"
      EXIF tietojahan pystyy editoimaan myös joillakin kuvankäsittelyohjelmilla

• kari_krandi

tavoite? siis miksi nuo tiedot tulisi saada poistettua?
      - tavoitellaanko tässä yksityisyyden salaamista?

Kyselen tätä ihan mielenkiinnosta.

• ..Galleria...

Mitäs se muille kuuluu millä kameralla mä olen kuvat ottanut, tai millä ohjelmalla niitä käsitellyt. Hyvä se on ihmisen tietää mitä tietoja itsestään levittelee, mitä vähemmän sen parempi.
        Yksityisyyden salaaminen??? Jo on käsittämätön lause.
        On mulla salainen puhelinnumerokin, miksi senkään pitäisi olla jokaisen saatavilla. Rekisterinumeron perusteella annettavat tiedot olen kieltänyt annettaviksi muille kuin viranomaisille. Yksityisyyden turvaamista lähinnä.

• kari_krandi
        ..Galleria... kirjoitti:

Mitäs se muille kuuluu millä kameralla mä olen kuvat ottanut, tai millä ohjelmalla niitä käsitellyt. Hyvä se on ihmisen tietää mitä tietoja itsestään levittelee, mitä vähemmän sen parempi.
        On mulla salainen puhelinnumerokin, miksi senkään pitäisi olla jokaisen saatavilla. Rekisterinumeron perusteella annettavat tiedot olen kieltänyt annettaviksi muille kuin viranomaisille. Yksityisyyden turvaamista lähinnä.

lähestyä noin, ihmettelen vain mitä Kiesusta sinä täällä internetissä teet ja haet?.
        Yksityisyyden salaamiseksi tehdään paljon ratkaisuja/keinoja joten mitä ihmeen käsittämätöntä siinä nyt on? itse käytät sanontaa yksityisyyden turvaaminen.

• wordpad
        ..Galleria... kirjoitti:

Jos olet Adoben ohjelmilla kuvia käsitellyt, se tieto lukee tiedostossa, voit todeta sen avaamalla kuvan wordpadilla (eihän se kuvaa näytä,mutta avaa sen sisällön). Tuon saa pois, kun avaa kuvan jossain muussa kuvanmuokkausohjelmassa ja muuttaa vaikka kuvan kokoa himpun verran ja tallentaa sitten.

• ..Galleria...
        wordpad kirjoitti:

Jos olet Adoben ohjelmilla kuvia käsitellyt, se tieto lukee tiedostossa, voit todeta sen avaamalla kuvan wordpadilla (eihän se kuvaa näytä,mutta avaa sen sisällön). Tuon saa pois, kun avaa kuvan jossain muussa kuvanmuokkausohjelmassa ja muuttaa vaikka kuvan kokoa himpun verran ja tallentaa sitten.

Aiemmat vastaukset osoittavat miten kiinnostuneita ihmiset ovat muiden tekemisistä kun metatiedostojen poistoonkin suhtaudutaan noin kielteisesti. No, onhan meidänkin taloyhtiössä niin uteliaita ihmisiä, että penkovat lehtikeräys laatiokkoa kun palavat halusta tietää mitä lehtiä naapurit tilaavat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      112
      749
    2. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      685
    3. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      19
      670
    4. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      629
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      557
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      526
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      525
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      50
      519
    9. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      70
      504
    10. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63