tasapainohäiriö

ja kyljessä haavoja

Sinirihmakalallani on ilmeisesti joku sairaus, mutta mikäköhän voisi olla kyseessä;
Kala yrittää uida pintaan, mutta sen peräpää painuu koko ajan pohjaan päin, eli ui melkein pystyasennossa (jota yrittää koko ajan korjata).
Huomasin, että pyrstöstä puuttuu pala (yläosasta) ja sen toisessa kyljessä on 2 haavaumaa, jossa suomut repaleiset.
Onko mitään enää tehtävissä..?
Kala on n. 5 vuotias ja uros.
~~Kiitos !

13

4535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja
      • tiedän

        Siksi kysyinkin neuvoa teiltä.
        Olen jo katsonut kaikki mahdolliset kalatautisivut.


    • fish DR.

      Tuo pintaan päin pyristely viittaisi joko uimarakkotulehdukseen taikka vesipöhöön tai jopa tuohon mainittuun kalatuberkuloosiin, noiden haavaumien perusteella mutta voisit itse kertoa akvaariosi vesi arvoista jen. lisää;

      Akvaarion tilavuus:
      Tekniikka: (suodatin, valaistus... ilmastin)
      Vesiarvot; lämpötila, pH, dH, NO2 ja NO3 ennen ja jälkeen veden vaihdon mitattuna.
      Veden vaihdon jaksot:
      Kalasto:
      Ruokinta rutiinit:

      Nää olis ne perus asiat mitkä pitäis olla jokaisella akvaristilla hanskassa. Ja samat asiat olis hyvä kaikkien aina kertoo kun kyseessä on jokin sairaus tapaus akvaariossa.

      • myöhäistä

        Nyt näyttää siltä että kala vetelee viimeisiään... :(
        Akvaario on 120 L
        Suodatin on, valaistus on
        Lämpötila 24 C
        Vettä vaihdetaan n. kerran kuussa, joko imuroidaan pohjaimurilla tai tyhjennetään koko akvaario ja pestään kaikki.
        Kalat: 3 rihmakalaa, 3 monnia, 1 platy, 1 tulipyrstö, sammakko
        Ruokinta kerran päivässä, hiutaleilla.


      • fish DR.
        myöhäistä kirjoitti:

        Nyt näyttää siltä että kala vetelee viimeisiään... :(
        Akvaario on 120 L
        Suodatin on, valaistus on
        Lämpötila 24 C
        Vettä vaihdetaan n. kerran kuussa, joko imuroidaan pohjaimurilla tai tyhjennetään koko akvaario ja pestään kaikki.
        Kalat: 3 rihmakalaa, 3 monnia, 1 platy, 1 tulipyrstö, sammakko
        Ruokinta kerran päivässä, hiutaleilla.

        Akvaario on liian pieni tuolle kalastolle. 300
        Suodattimen tehoa et kertonut, litraa per tunti l/h.
        Platy liian pehmeässä vedessä, todennäköisesti.
        Vettä vaihdetaan, oikein kypsytetyssä akvaariossa kerran viikossa, jopa useammin, sen perusteella ovatko NO3 (nitraatti) ja NO2 (nitriitti) arvojen heittelyt suuret.
        Mutta kun nyt olet peseskellyt akvaariotasi kuukauden välein, ei siellä elä mitkään pien eliötkään jotka pitävät akvaarion veden tasapainoa yllä joka taasen on kalojen elämän mahdollisuuden kannalta erittäin tärkeitä.
        Ruokinta pitäisi olla monipuolisempaa, pelkät hiutaleet eivät paljoakaan anna kaloillesi, satika sitten tuolle sammakolle.
        Siitä puheen ollen, sammakon uloste on sellaista jytyä että mikään kala ei sen kanssa samassa akvaariossa elä kauaa. Juurikin sammakko on se joka nostaa myrkyllisen NO2 arvon tappiin tässä kauhu projektissasi.

        Parannus ehdotus;

        Jos nyt saisit kalasi jonnekin hoitoon sellaiseen akvaarioon mikä on kypsytetty oikein ja siellä bakteerikanta on tasapainossa, ei mikään elollinen voi elää pelkässä juomavedessä, kauaa.
        Sammakolle voisit alkaa etsiä uutta kotia. Se vaatisi sellaisen alle sata litraisen ja sitä tulisi pitää yksin tai laji tovereidensa kanssa lajiakvaariossa.
        Akvaariosi ainoa keino saada siitä terveellinen koti kaloillesi, on kypsyttää se uudestaan. Sinun tehtäväsi on lukea ja tutustua akvaarion perus hoitorutiineihin ja hoitaa kalojasi niille kuuluvalla tavalla .. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html .. tuolta hieman ohjeistusta.

        Ei vielä parane lannistua, kerta kiellon päälle niin kohta on kaloillasi, tosin epäilen ettei noista enää monikaan elä pitkään jos jatkat samaan malliin kalojesi hoitamista, hyvän kodin malli kunhan vain jaksat hieman opiskella.

        Mistä muuten olet saanut tuollaiset ohjeet hoitaa akvaariota???


      • Rihmakala
        fish DR. kirjoitti:

        Akvaario on liian pieni tuolle kalastolle. 300
        Suodattimen tehoa et kertonut, litraa per tunti l/h.
        Platy liian pehmeässä vedessä, todennäköisesti.
        Vettä vaihdetaan, oikein kypsytetyssä akvaariossa kerran viikossa, jopa useammin, sen perusteella ovatko NO3 (nitraatti) ja NO2 (nitriitti) arvojen heittelyt suuret.
        Mutta kun nyt olet peseskellyt akvaariotasi kuukauden välein, ei siellä elä mitkään pien eliötkään jotka pitävät akvaarion veden tasapainoa yllä joka taasen on kalojen elämän mahdollisuuden kannalta erittäin tärkeitä.
        Ruokinta pitäisi olla monipuolisempaa, pelkät hiutaleet eivät paljoakaan anna kaloillesi, satika sitten tuolle sammakolle.
        Siitä puheen ollen, sammakon uloste on sellaista jytyä että mikään kala ei sen kanssa samassa akvaariossa elä kauaa. Juurikin sammakko on se joka nostaa myrkyllisen NO2 arvon tappiin tässä kauhu projektissasi.

        Parannus ehdotus;

        Jos nyt saisit kalasi jonnekin hoitoon sellaiseen akvaarioon mikä on kypsytetty oikein ja siellä bakteerikanta on tasapainossa, ei mikään elollinen voi elää pelkässä juomavedessä, kauaa.
        Sammakolle voisit alkaa etsiä uutta kotia. Se vaatisi sellaisen alle sata litraisen ja sitä tulisi pitää yksin tai laji tovereidensa kanssa lajiakvaariossa.
        Akvaariosi ainoa keino saada siitä terveellinen koti kaloillesi, on kypsyttää se uudestaan. Sinun tehtäväsi on lukea ja tutustua akvaarion perus hoitorutiineihin ja hoitaa kalojasi niille kuuluvalla tavalla .. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html .. tuolta hieman ohjeistusta.

        Ei vielä parane lannistua, kerta kiellon päälle niin kohta on kaloillasi, tosin epäilen ettei noista enää monikaan elä pitkään jos jatkat samaan malliin kalojesi hoitamista, hyvän kodin malli kunhan vain jaksat hieman opiskella.

        Mistä muuten olet saanut tuollaiset ohjeet hoitaa akvaariota???

        Siis tarvitseeko 9 kalaa 300 L akvaarion?!
        Olen ostanut tämän akvaarion kaloineen sammakoineen päivineen, sammakko on ollut vuosikaudet samassa akvaariossa kalojen kanssa.
        Kyseessä on siis kynsisammakko (n.15 cm).
        Sammakko syö pakastettuja surviastoukka kuutioita.
        En tarkoittanut että pesen kerran kuussa koko akvaarion, vaan että imuroin ja vaihdan osan vedestä TAI vaihdan koko veden, jota en siis tee joka kk, vaan tarpeen tullen.
        Akvaarioliikkeen myyjälle olen kertonut mitä kaloja minulla on samassa ja sen mielestä siinä ei ollut mitään outoa.


      • meneillään
        Rihmakala kirjoitti:

        Siis tarvitseeko 9 kalaa 300 L akvaarion?!
        Olen ostanut tämän akvaarion kaloineen sammakoineen päivineen, sammakko on ollut vuosikaudet samassa akvaariossa kalojen kanssa.
        Kyseessä on siis kynsisammakko (n.15 cm).
        Sammakko syö pakastettuja surviastoukka kuutioita.
        En tarkoittanut että pesen kerran kuussa koko akvaarion, vaan että imuroin ja vaihdan osan vedestä TAI vaihdan koko veden, jota en siis tee joka kk, vaan tarpeen tullen.
        Akvaarioliikkeen myyjälle olen kertonut mitä kaloja minulla on samassa ja sen mielestä siinä ei ollut mitään outoa.

        Sen muuten unohdin sanoa, että viime viikon maanantaina aloitin kotiloiden myrkytyksen, jonka jälkeen rihmakala rupesi voimaan huonosti.
        Voisiko se vaikuttaa jotenkin?
        Eilen laitoin toisen satsin, pullossa luki että 7 päivän välein, 1 tippa / 1 litra (120 tippaa).
        Moluuzin on tökötin nimi.


      • hoitaja
        meneillään kirjoitti:

        Sen muuten unohdin sanoa, että viime viikon maanantaina aloitin kotiloiden myrkytyksen, jonka jälkeen rihmakala rupesi voimaan huonosti.
        Voisiko se vaikuttaa jotenkin?
        Eilen laitoin toisen satsin, pullossa luki että 7 päivän välein, 1 tippa / 1 litra (120 tippaa).
        Moluuzin on tökötin nimi.

        kannattaisi käyttää ollenkaan. Nyt siellä vielä kuollet kotilot myrkyttää vettä. Kotilot saa kyllä pois ilman myrkkyjäkin esim. ansoilla.


      • fish DR.
        Rihmakala kirjoitti:

        Siis tarvitseeko 9 kalaa 300 L akvaarion?!
        Olen ostanut tämän akvaarion kaloineen sammakoineen päivineen, sammakko on ollut vuosikaudet samassa akvaariossa kalojen kanssa.
        Kyseessä on siis kynsisammakko (n.15 cm).
        Sammakko syö pakastettuja surviastoukka kuutioita.
        En tarkoittanut että pesen kerran kuussa koko akvaarion, vaan että imuroin ja vaihdan osan vedestä TAI vaihdan koko veden, jota en siis tee joka kk, vaan tarpeen tullen.
        Akvaarioliikkeen myyjälle olen kertonut mitä kaloja minulla on samassa ja sen mielestä siinä ei ollut mitään outoa.

        Yksinäiselle sinirihmalle ei ole katastrofi jos se joutuu reiluun satalitraiseen, mutta pariskunta tarvitsee jo ehdottomasti vähintään 300-litraisen akvaarion, sillä pariskuntien välienselvittelyjen aikana lasit sananmukaisesti kolisevat, koska sinirihmoille ei kukaan ole tainnut opettaa myöskään jarrujen käyttöä. Naisten on päästävä karkuun miestä, joten akvaariossa tulee olla paitsi tilaa, niin myös äärimmäisen paljon kasveja. Sinirihma on muutenkin tottunut kasvien välissä puikkelehtimiseen.

        Luonnonvaraiset "sinirihmat" (sinirihma on muunnos luonnonvaraisesta ruskorihmakalasta) eivät myöskään liiku avovesillä vaan tiheiköissä. Kasvit kyllä pysyvät pohjassa, vaikkei sinirihman kömpelöstä ulkonäöstä voisi sitä heti uskoakaan. Sinirihma kyllä liikkuu koko alueella mitä sille tarjotaan. Ei ole 180litraisessa paikkaa missä sinirihma ei päivän mittaan kävisi, joten tilaa saa olla!


    • Aquatica-Lover

      Kyseinen tauti voisi olla uimarakontulehdus, mutta en mene takuuseen. Mene seuraavan linkin tauti -osastolle, sieltä löydät varmastikkin taudin:

      www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php

    • jusi123

      minulla on sama ongelma rihmakaln kanssa mitä teen ?? se kuolee lähiaikoina :(

    • MammaMiia

      Jos minä olisin sinä, päästäsin kalan kalataivaaseen odottamatta, että se kituu ja ja sitten kuolee.

    • Anonyymi

      ONKO RIHMA KALA MYRKYLLINEN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe