HAIMATULEHDUS?

Nimetön

Todettiin mulla haimatulehdus joka oli ilmeisesti lievä kun meni ohi jo parissa päivässä.Uskaltaako koskaan eään ottaa edes kohtuudella muutamaa olutta ilman uusiutumisen riskiä?Onko kellään kokemuksia??

27

17642

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ufougojhgo

Uskotko tosiaan vielä, et juoppo ottaa kohtuudella muutaman oluen? Varmaan uskot vielä joulupukkiinkin.

• Nimetön

en ole juoppo.käytän tai käytin alkoholia noin 3-4 pulloa olutta viikossa.olimme lomalla ja silloin otin noin 3 pulloa keskaria päivässä ja siitä puhkes haimatulehdus.

• deekkis85
        Nimetön kirjoitti:

en ole juoppo.käytän tai käytin alkoholia noin 3-4 pulloa olutta viikossa.olimme lomalla ja silloin otin noin 3 pulloa keskaria päivässä ja siitä puhkes haimatulehdus.

Jos ton verran juot niin ei tuu kyl haimatulehusta oot kyl aika piparista tehty sälli sit,faijal oli sil tuli joku helvetin tyräki ku suolet meni solmuu.Mut se on juonu aina viikonloppusi nuoresta asti runsaanlaisesti,kesälomilla ja aina ku vaan on vapaata ja mahdollisuus saada paitsi ei duunis,nyt on 55 vuotias ja ei oo uusiutunu haimatulehus viikon bioottikuuri ja leikkaukses kävi ja ryyppäämään pystyy taas viikonloppusu just veettii kolme pv kaljaa.Rupesin vaan kattelee et mitkä on oireet jos itelläänki on ku ryypänny työttömyys aikana kolme neljä kertaa viikos alavatsassa oikealla puolella kovia kipunointeja ja pahoinvointia syömisen jälkee meinaa aina spytta lentää.

• blannccu

kuule viinasieppo ihan vähällä juomisella ei kyllä tule haimatulehdusta joten olet ammattilainen jonka hoito maksaa tuhansia euroja yhteiskunnalle. mutta juo lisää, kerran on niin paha haimatulehdus ettei kukaan voi auttaa.
      kannattaa juoda.

• haimatulehdukseen!

Kauheeta leimaamista sellaisille, joille haimatulehdus tullut muista syistä.

• Nimetön
        haimatulehdukseen! kirjoitti:

kuten edellä mainitsin ei tuolla määrällä mitä join niin ainakaan täysin voi alkoholia syyttää.oireet meni niin nopeesti ohi ettei se nyt täysin selvinny mistä se johtu.oletus oli vaan että alkoholista.jos mä olen juoppo tuolla mun muutama olut viikossa niin mitähän nää muut kirjotteliat sitten ovat.täytyy vaan sanoa että tasan ei käy onnen lahjat jos toisilla haima kestää älytöntä ryyppäämistä vuodesta toiseen.

• vaahteramäen ölkkyli
        Nimetön kirjoitti:

kuten edellä mainitsin ei tuolla määrällä mitä join niin ainakaan täysin voi alkoholia syyttää.oireet meni niin nopeesti ohi ettei se nyt täysin selvinny mistä se johtu.oletus oli vaan että alkoholista.jos mä olen juoppo tuolla mun muutama olut viikossa niin mitähän nää muut kirjotteliat sitten ovat.täytyy vaan sanoa että tasan ei käy onnen lahjat jos toisilla haima kestää älytöntä ryyppäämistä vuodesta toiseen.

jos parissa päivässä meni ohi, niin mitkä oli oireet/hoito?

oon luullut että rankempi tauti...

(ja jeesustelijat pois palstalta, oikeus lääkärinhoitoon on kaikilla. yksi näkökulma on että rankasti juoneet ovat jo veroina maksaneet vuosien sairaalareissut - alkoholin hinnasta suurin osa menee valtiolle veroina. tiukkapipot voi muuttaa saudi-arabiaan niin ei alkoholi haittaa päässänne kiristävää kärttyisyyden vannetta)

• Nimetön
        vaahteramäen ölkkyli kirjoitti:

(ja jeesustelijat pois palstalta, oikeus lääkärinhoitoon on kaikilla. yksi näkökulma on että rankasti juoneet ovat jo veroina maksaneet vuosien sairaalareissut - alkoholin hinnasta suurin osa menee valtiolle veroina. tiukkapipot voi muuttaa saudi-arabiaan niin ei alkoholi haittaa päässänne kiristävää kärttyisyyden vannetta)

kova ylävatsankipu,ruokahaluttomuus ja vatsa aluksi löysällä.3 päivää tiputuksessa ja syömättä ja koko aikana 5 päivää sairaalassa ja kivut ja oireet häipyivät kolmantena päivänä.niin JA JOO..........en kirjotellu tänne sen takia että jeesustelijat vittuilis vaan haluan asiallisia kommentteja ja mielipiteitä toisilta joilla ehkä ollu sama homma.

• pappabetalar sinunkin hoitosi
        haimatulehdukseen! kirjoitti:

joo niin on leimata syytöntä - mutta raitis ihminen sairastuu aivan muista syistä eikä se kaiketi kitise päihdepalstalla että voe voe...

• dundeert
        vaahteramäen ölkkyli kirjoitti:

Jos raitis, elämäänsä hallitseva ihminen ei suostu haisevaksi juopoksi ja sen tähden pitäisi muuttaa jonnekin, niin sanon vain että juopot voisi kaikki kuskata ( tietysti yhteiskunnan kustannuksella kun niillä itellä ei ole varaa kun rahat on juotu) - jonnekin karjalan metsiin, kerran kuukaudessa vietäisiin uudet viinalastit niin siellähän haisisivat ja tappaisivat toisiin.
        tiedätkö juoppo, mikä on paras keino auttaa juoppoa?
        No, antamalla v i i n a a , sillä tavalla pääsee eroon sekavista ja holtittomista ihmisistä jotka ei pidä huolta ei perheestään, ei itsestään - kaksin käsin kiskotaan viinaa ja yritetään leimata kunnollisia, asoistaan huolehtivia.

ei se juopon elämä niin kaksista voi olla; riittää kun joku lauantai aamupäivä katselee vähän juoppojen touhuilua lähimmän marketin parkkiksella, tutisevina, likaisina menevät kolikot paskaisissa käsissään ostamaan HALPAA VIINAA.....

• Nimetön
        pappabetalar sinunkin hoitosi kirjoitti:

joo niin on leimata syytöntä - mutta raitis ihminen sairastuu aivan muista syistä eikä se kaiketi kitise päihdepalstalla että voe voe...

TE KRITIIKKIÄ ANTAVAT PASKA.MITÄHÄN JUOPPOJA OLETTE KUN TOISIA JOTKA KYSYY JOTAIN NIIN SOLVAATTE VAAN.TEILLÄ NÄKÖJÄÄN ITSETUNTO NIIN ALHAALLAA NIINKUIN TÄYS ALKKIKSILLA ONKIN.

• Gallup.
        Nimetön kirjoitti:

TE KRITIIKKIÄ ANTAVAT PASKA.MITÄHÄN JUOPPOJA OLETTE KUN TOISIA JOTKA KYSYY JOTAIN NIIN SOLVAATTE VAAN.TEILLÄ NÄKÖJÄÄN ITSETUNTO NIIN ALHAALLAA NIINKUIN TÄYS ALKKIKSILLA ONKIN.

Kuudesta tähän mennessä vastanneesta neljä vittuili vittuilemasta päästyään, vaikka esitit asiakysymyksen. Eivät ymmärrä, että haimatulehdus voi tulla, vaikka ei olisi kova juoppokaan.
        Kielteinen esimerkki palstan jodenkin kirjoittajien matalaotsaisuudesta.
        Tuossa heistä diagnoosi:

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/kuivahuikka.htm

• vaahteramäen ölkkyli
        pappabetalar sinunkin hoitosi kirjoitti:

joka sairaudesta voi syyttää sairastunutta itseään. aivan jokaisesta. miksi et kuntoillut, miksi söit niin terveelliseti että vastustustuskykysi katosi kun ei ollut mitä vastustaa, miksi jäit auton alle - olisit katsonut mistä se kaahari tuli.

miksi elit niin vanhaksi että lopulta kuolet vanhuuteen etkä sairauteen ja se maksaa kusipää veronmaksajille kun sinua hyysätään vanhainkodissa.

miksi veteraani lähdit sotaan ja haavoituit etkä kuollut ja olet tiukkapipojen veromarkkojen varassa ja saatat juodakin viinaa siinä, ketale. miksi?

tiukkapipot saudi-arabiaan. vaikka öljysheikeiksi, kun kerran heillä ei ongelmia ole. siellä sitten öljy virtaa, lämmintä riittää. ja haaremista piiskaa perseelle.

• fiiatson
        Nimetön kirjoitti:

voi voi, kun ottaa koville, mutta kuule hei:
        hörppyä huuleen heti aamusta, kyl se päivä siit kirkastuu..

• Nimetön
        fiiatson kirjoitti:

sun alkoholin käytön kanssa on.tuossa edellisessä viestissä JONKA SINUNKIN KANNATTAA LUEKEA OLI ASIAA JUURI SINUN LAISISTA TYYPEISTÄ.LÖYDÄTKÖ ITSESI RIVIEN VÄLISTÄ.DORKA.

• Gallup.
        fiiatson kirjoitti:

Ei hyvältä näytä palstan älyperäinen taso.
        Se kun puuttuu..
        Voi kuvitella, mikä riekkuminen ja vittuilu alkaisi, jos joku ikänsä raittiina ollut sattuisi kysymään vakavissaan saamastaan maksakirroosista?
        JUO VIINA-huutajia löytyisi monia.

• tiksu100
        fiiatson kirjoitti:

Huhu, hanki säkin elämä tai ainakin ystäviä. Vaik tolla ÄO:lla se voi olla vaikeeta....

• tiksu100
        tiksu100 kirjoitti:

Huhu, hanki säkin elämä tai ainakin ystäviä. Vaik tolla ÄO:lla se voi olla vaikeeta....

oli tarkoitettu edellinen viesti, ei asiallisille kommenteille. Kaikkihan sen tietää, että elimet voi tulehtua monestakin syystä. Kysykääpä vaikka lääkäriltä.

• calmato

Naapurillani oli ensimmäinen haimatulehdus 12-vuotiaana poikasena, jolloin hän ei ollut vielä eläessään maistanut alkoholia. Hänellä on ollut haimatulehduksia yhteensä tähän mennessä 6 kpl, joista pari on vaatinut pitkän sairaalassaolon. Jossain vaiheessa nuoruuttaan hän yritti myös juoda kohtuullisesti, mutta haima ei kestä lainkaan alkoholia. Hän on ollut jo vuosia absolutisti.

Haimatulehdus voi siis tulla myös sellaiselle, joka ei käytä alkoholia. Kysy lääkäriltäsi, miten hän arvioi tilanteesi. Yleensä on niin, että sellaisen jolla kerrankin on ollut haimatulehdus on viisainta olla kokonaan ilman alkoholia.

Onneksi muitakin seurustelujuomia on. Ei ole mitenkään tarpeellista, että juomissa on alkoholia.

• mahdollinen syy

Haimatulehdus voi johtua (ainakin) myös sappikivistä tai sappitulehduksesta. Haimalla ja sapella on loppumatkasta yhteinen tiehyt, ja sapen ongelmat voivat tulehduttaa haiman. Esimerkiksi sappikivi lähtee liikenteeseen ja tukkii tiehyen, jolloin haiman tuottamat ruoansulatusentsyymit eivät pääse enää sinne minne pitäisi eli ohutsuoleen vaan jäävät haimaan ja alkavat sulattaa sitä itseään. Eri lähteistä löytyy vähän eri prosenttilukuja haimatulehduksen syistä, suurimmassa osassa syy on alkoholi, mutta ei suinkaan kaikissa. Itselläni on ollut haimatulehdus jonka syy ei koskaan selvinnyt. Hoito oli samantapainen kuin tämän ketjun aloittajalla. Sappikiviä etsittiin ultralla, niitä ei löytynyt, mutta ei löytynyt muutakaan syytä. Lähipiirissä oli vastikään haimatulehdus, jonka syynä oli sappitulehdus.

Kohta joku tuumaa että viinastahan se johtui, miksi minä muuten tällä palstalla kirjoittelisin. Lueskelen ja joskus kirjoittelenkin siksi, että olen alkoholistin läheinen.

Sitä en uskalla mennä sanomaan, että miten ketjun aloittajan pitäisi jatkossa alkoholiin suhtautua. Sitä kannattaa kysyä lääkäriltä. Itse sain aikanaan sairaalasta ohjeen, että muutamaan viikkoon ei saa juoda yhtään ja rasvaisia ruokia on syytä välttää. Ja olo oli kyllä niin hutera, että noita ohjeita noudattikin ihan mielellään. Sittemmin olen syönyt ja juonut ihan normaalisti.

• x haimatulehduspotilas

asiaa puhut ja faktaa,,aika tyhjentävä kirjoitus
        lyhykäisyydessään,,,eihän keuhkosyöpäkään ainoastaan tupakanpoltosta johdu.mullekkaan ei varmasti pystytty sanomaan mistä mun haimatulehdus johtui,,johtui mistä johtui,toivon että ei tarttis kokea sitä.mulla on kaveri joka on juonnu vuostolkulla aamusta iltaan,eikä sillä oo koskaan ollu haimatulehdusta.et silleen jne.

• _mie87_
        x haimatulehduspotilas kirjoitti:

asiaa puhut ja faktaa,,aika tyhjentävä kirjoitus
        lyhykäisyydessään,,,eihän keuhkosyöpäkään ainoastaan tupakanpoltosta johdu.mullekkaan ei varmasti pystytty sanomaan mistä mun haimatulehdus johtui,,johtui mistä johtui,toivon että ei tarttis kokea sitä.mulla on kaveri joka on juonnu vuostolkulla aamusta iltaan,eikä sillä oo koskaan ollu haimatulehdusta.et silleen jne.

ite tässä toipuilen juuri rajusta haimatulehduksesta. Syytä ei ole vielä löytynyt, alkoholi on pois suljettu, koska olen aina ollut vain satunnainen käyttäjä(ja pieniä määriä) viime viikolla tehtiin mangneetti kuvaus ja ensi viikolla olis lääkärin kontrolli missä pitäisi kuulla tulokset. Mulla oli siis todella raju tulehdus ja vietinkin 10 vuorokautta teholla, jouduin hengityskoneeseen ja munuais dialyysiin.

Nyt toivon sormet ristissä että aiheuttaja olisi sappikivet. Mutta sen voin vaan sanoa että alkoholiin en enää koske. Minulle oma elämäni on paljon tärkeämpään kuin se että saan vetää perseet olalle.

Hieman avautumista taas mutta... tällänen tapaus miulla..

• aksuhki
        _mie87_ kirjoitti:

ite tässä toipuilen juuri rajusta haimatulehduksesta. Syytä ei ole vielä löytynyt, alkoholi on pois suljettu, koska olen aina ollut vain satunnainen käyttäjä(ja pieniä määriä) viime viikolla tehtiin mangneetti kuvaus ja ensi viikolla olis lääkärin kontrolli missä pitäisi kuulla tulokset. Mulla oli siis todella raju tulehdus ja vietinkin 10 vuorokautta teholla, jouduin hengityskoneeseen ja munuais dialyysiin.

Nyt toivon sormet ristissä että aiheuttaja olisi sappikivet. Mutta sen voin vaan sanoa että alkoholiin en enää koske. Minulle oma elämäni on paljon tärkeämpään kuin se että saan vetää perseet olalle.

Hieman avautumista taas mutta... tällänen tapaus miulla..

viestistäsi on jo aikaa, etkä ehkä vastaa tähän,
        mutta kokeilen kuitenkin. Läheinen ihminen on juuri sairaalassa teho-osastolla samasta syystä. Laitettu hengityskoneeseen. Virtsaaminen ei onnistu, munuaisten kanssa ongelmia, nestettä keuhkoissa/kehossa....
        Oliko sinulla samoja oireita ja miten pitkään pahin vaihe kesti?

• teuuy

Haimatulehdus voi johtua sappikivitaudista. Joten nää jupoks haukkujat vois mennä itteensä..

• mie

Haimatulehdus saattaa myös johtua munuaisten vajaatoiminnasta.

• K k

Voiko haimatulehdus tosiaan mennä itsekseen ohi, jos se on lievä? Mulla ei ole lähes viikkoon ollut rankkoja, pelottavia sisuskalukipuja, joista kärsin aika-ajoin kesästä 2012 asti.

Olikohan kyseessä lievä haimatulehdus, joka meni itsekseen ohi?

• ext3

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11223003
      En kyllä sinuna kokeilili kepillä jäätä tuossa tapauksessa. Itsellä kävi tuossa ketjussa kerrottu juttu. Lääkärit sanoi suoraan että nyt on juomiset juotu. Jos nimittäin meinaa vielä kesiä jossain viettää, siis muualla kuin mullan alla. Uusii kuulemma aika herkästi vaikka olisi ollut lievä. Siis todella herkästi. Jo pari annosta alkoholia voi sen lalukaista. Voi tietysti tulla muutenkin. Ei tämä elämä niin kauheeta ole ettei sitä kestäisi ilman viinaa. Jokainen tietysti tekee itse päätöksensä.
      Itse pistin korkin kiinni lopullisesti. Oli tuo teholla olo kuukausi sellainen putki ettei sitä toivo kenellekään. Lähes kuukausi sänkyyn kirjaimellisesti sidottuna, itse en tosin muista kuin ihan pieniä pätkiä koko ajasta, onneksi. Kiitos kys teho-osaston hoitajille. Taisi silloin kiitos unohtua, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tässäkin asiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4025
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2450
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2427
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2092
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1816
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1653
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      80
      1590
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1142
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1111
    Aihe