PUPP

PUPP

Onko kellään tietoa kyseisestä raskauden ajan ihosairaudesta eli PUPP:sta? Googlamallakaan ei löydy oikein mitään.. Jos jollain jotain tietoa löytyy tai olet itse sairastanut saman, olisin kiitollinen tiedoista!!! Helvetillinen ihosairaus kuitenkin kyseessä!

5

1405

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä ihosairaudesta

en voi sanoa muuta kuin, että kysy lääkäriltäsi josko hän voisi monistaa sinulle alankirjallisuudesta faktatietoa. Itse sairastan vielä harvinaisempaa raskaudenaikaista ihosairautta ( raskaus pemfigoidia, jota sairastaa vain 1/200000 raskaana olevista). Tiedän tunteesi, nämä sairaudet ovat kaikkea muutaa kuin ihania.

Miten pitkällä sun raskautesi on joudutko syömään kortisonia?

• alkup.

Tänään vasta todettiin, kun juostiin ensin lukuisilla lääkäreillä ja kukaan ei osannut sanoa mitään, kortisonit eivät ole auttaneet. Tänään siirrytään rasva antihistamiini hoitoon, toivottavasti auttaa ja saisi nukuttua kunnon yöunet. Ainut mikä on tuonut helpotusta on menthol sprii, sekin auttaa tunnin kerrallaan ja ensin on 15min. piinava tuska kun polttaa rikkinäisellä iholla. Vielä odotellaan muutama päivä ihonäytteen tuloksia ja sit lopullinen diagnoosi. Miten pitkällä sinun raskautesi on? missä vaiheessa sairastuit? miten oireilee? Itselläni menossa rv33, joten vielä on pinaavia vikkoja edessä jos ei sopivaa hoitoa löydy..

• puhkesi
        alkup. kirjoitti:

Tänään vasta todettiin, kun juostiin ensin lukuisilla lääkäreillä ja kukaan ei osannut sanoa mitään, kortisonit eivät ole auttaneet. Tänään siirrytään rasva antihistamiini hoitoon, toivottavasti auttaa ja saisi nukuttua kunnon yöunet. Ainut mikä on tuonut helpotusta on menthol sprii, sekin auttaa tunnin kerrallaan ja ensin on 15min. piinava tuska kun polttaa rikkinäisellä iholla. Vielä odotellaan muutama päivä ihonäytteen tuloksia ja sit lopullinen diagnoosi. Miten pitkällä sinun raskautesi on? missä vaiheessa sairastuit? miten oireilee? Itselläni menossa rv33, joten vielä on pinaavia vikkoja edessä jos ei sopivaa hoitoa löydy..

kolmannessa raskaudessa olessani 30 rkv:lla. Raju oksennustauti laikaisi sen. Alkuun ei pidetty juuri minään, hyppyytettiin vain maksa kokeissa, joissa ei mitään poikkeavaa löytynyt. Kaksikuukautta sain kärsiä aivan sietämättömistä kivuista ( iho vuoti verta ja kudosnestettä käsivarsissa ja mahassa). Kun viimein pääsin ihotautilääkärille se oli aivan kauhuissaan näkemästään ja laittoi heti osastolle tarkkailuun kovan suunkautta otettavan kortisonílääkityksen vuoksi. Annos oli tosi suuri 80mg /pv:ssä. Lääkitys alkoi auttamaan välittömästi, mutta jouduin syömään sitä ylläpitoannoksena 5mg yhteensä kaksivuotta yhteenkyytiin. Olin tosi masentunut, sillä kortisoni tekee elimistössö tosi ikäviä muutoksia. Kasvot turpoaa ns. kuukasvoisuutta, luut haurastuu ja on diabetekseen sairastumesen riski. Neljännessä raskaudessani iho-oireet ilmenivät onneksi vasta kolmepäivää lapsen syntymästä ja menivät nopeasti ohi pelkillä voimakkailla kortisonivoiteilla. Elikkä taudin paraneminen nopeutuu, mikäli se otetaan oikeaan hoitoon mahdol. pian. Ensimmäisellä kerralla se sai rauhassa kehittyä lääkärinkin mielestä hengenvaaralliselle tasolle. Nyt kun sairaus tiedetään sitä voidaan tarkkailla ja aloittaa oikea hoito jo alussa.

Nyt olen taas 30 rkv:lla ja kauhulla odotellaan tuleeko oireet jo nyt vai vasta lapsen syntymän jälkeen. Tämä minun sairauteni on pysyvää lajia, joka ei ikinä parane. (Autoimmuunisairaus eli sisäsyntyinen). Muistaakseni PUPPP on jonkin ulkoisentekijän aiheuttama, mikäli oikein muistan. (Ja sori,jos nyt omiani puhuin.) Itekin hain tuskassa sairauteeni liittyvää tietoa, ennen kuin sain lääkäriltä monistetun sivun jostain lääkärien ihotautikirjasta. Yritä hakea google haulla "harvinaiset ihosairaudet ja raskaus" muistaakseni sillä löytyi jotain.

Pidän sulle peukkuja, että koepalan tulos oisi mahdollisimman hyvä sinun kannaltasi, siis ettei ole vakavinta lajia. (Näitäkin kun on tosi vakavia muotoja olemassa).

Voimia ja kirjoittele lisää, jos haluat käydä asiaa läpi jonkun kanssa, uskoisisn tietäväni tunteesi aika hyvin...

• OOOO

Minulla ei kylläkään muuta tietoa ole, mutta se taitaa olla PUPPP, siis 3 p:tä. Googlesta kyllä sattumia löytyi paljon kun nopeasti vilkaisin, en kyllä tutkinut minkä tason tietoa.. Toivottavasti löydät apua, tiedän kokemuksesta että nuo on hirveitä!

• OOOO

Siis ihosairaudet ja ihottumat yleensä on hirveitä, puppp:sta en tiedä tarkemmin. Viime talvena mulla oli kasvoissa ja koko ylävartalossa jumalaton ihottuma ja tuntui että ihmiset katsoi kuin mulla olisi ollut rutto. Eikä se edes kutissut kuin hieman, eikä vuotanut tms erityisen inhaa, silti tunsin oloni hirviöksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      19
      1168
    2. Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?

Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke
      Haapavesi
      57
      965
    3. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      63
      933
    4. Sukunimesi eka kirjain?

🤗
      Ikävä
      54
      863
    5. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      51
      761
    6. 61
      715
    7. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      81
      696
    8. Kerro vain.

Lipsauta johtolanka...
      Ikävä
      82
      662
    9. Tönölän hukkaputki

Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le
      Kuhmo
      37
      660
    10. Ei mitään käytöstä

Ei Jumalauta. Videoidaan kun jollain hengenvaarallinen tilanne. Ja laitetaan nettiin. VITTU HÄPEÄ. Olisko kiva jos su
      Ähtäri
      29
      596
    Aihe