Vesimies äitinä

VesimiesN

Kiinnostaisi tietää,että millainen vesimies oikein on äitinä?

Olen vähän alle kolmekymppinen ja haluan kyllä jossain vaiheessa(parin vuoden sisällä) lapsia,mutta en osaa kuvitella itseäni äitinä.Ajattelen olevani jotenkin liian lapsenomainen siihen touhuun...Toisaalta mietin,että olisin varmaan hyvä äiti,koska olisin tavallaan lapsen kanssa "samalla tasolla",katseltaisiin yhdessä piirrettyjä,askarreltaisiin jne. :)

Pelkään ehkä eniten sitä,että olisin kuten oma äitini,yli-suojeleva ja etäinen.(Äitini ei ole vesimies)Joten,kertokaahan joku mitä on mahdollisesti odotettavissa??

18

2390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolme lasta

      ja ensimmäisen synnytin 29 vuotiaana ja viimeisen 36 vuotiaana. Sitäennen en olisi ollut valmis äidiksi, piti saada mennä ja kokea elämää täysipainoisesti. Olen touhukas ja lämpöinen äiti, annan lapsen kokeilla asioita itse ja sitä kautta kasvatan lapsen itsetuntoa,en ole ylisuojeleva enkä myöskään mikään kellokalleäiti. Tärkeintä on lämmin harmonia, ystäviä lapsilla jne. Meillä onkin talo täynnä lapsia, niitä ketkä eivät koteihinsa voi tai saa viedä kavereita, meillä on avoimet ovet ja ruokaa ja haleja kaikille. En nipota asioista kuten nukkumaajat ja ruokaajat. Uni ei voi tulla jokaisella klo 21 tai kaikilla ei ole aina nälkä, syö sitten seuraavalla kerralla. Vaikka voisi jostain vaikuttaa ettei ole rajoja, se on heidän mielipide, voin antaa lapselle periksi jossain asioissa, muttatiedän että minähän sen viimeisen sanan sanon eli raja silloin on olemassa. Uskon että sinusta tulee juuri paras äiti omillesi, koska näin taivaanisä on sen ajatellut saadessasi lapsen. Lisäksi vielä, älä aina kuuntele mitä neuvoloissa sanotaan, nykyään mitataan ja seurataan turhan tarkkaan mitä kukin lapsi missäkin elämänvaiheessaan osaa. Kuuntele äitejä ja isejä joilla on vähintää kolme lasta, ja jotka ovat itse kasvattaneet lapsensa, eli ei päiväkoti. Mielestäni lapsi voi joutua turhan koville, jos se ensin on päivän päiväkodissa sääntöjen ja tiukkojen aikataulujen mukaan elämässä ja sitten vielä kotona "nipotetaan" että näin kirjassa sanotaan.....lapsi tarvitsee lämpöä, läheisyyttä, syliä, lämpimiä hyväksyviä katseita. Itselläni on kolme täysin erilaista lasta luonteeltaan ja jokaiselle on pitänyt kehitellä heidän mukaisensa kaavat esim. nukkumaasioissa. Yksi sammuu kuin tukki illalla, ei mitään ongelmaa, toinen pyörii ja tuskailee kun uni ei tule, vaikka on vieressäkin. Läheisyyttä vain kehiin ja se auttaa aina. Tsemppiä.

      • Nimetön

        Samanmoista ollut minunkin äitiyteni. Nyt lapset jo isoja ja hyviä kavereita ollaan. Sain heidät jo kakskymppisenä, joten ikäeroa ei ole ihan hirveesti. Joskus itse epäilin äidin lahjojani, kun en yleiseen normiin kyennyt. Olin meneväinen ja opiskelinkin siinä sivussa. Anoppi lohdutti minua, että olen juuri sellainen äiti, kuin pojat kaipaa. En huutanut enkä marissut. Naurettiin enimmäkseen ja juteltiin asioista. Ihania poikia, parhaat ystävät mulle nykyään. Soitellaan lähes päivittäin, "miniöiden" kanssa myös. Uskalla pois. lapset sopeutuu ja rakastaa juuri sitää omaa äitiään. Vaikkei se just samanlainen oiskaan kuin kavereitten hyysäävät ja hoivaavat äidit.


      • miettivä111

        niin eli mites lasten isä? mitä mieltä olet hänestä? tuleeko kasvatuksessa törmäyskurssihetkiä tms....


      • VesimiesN
        miettivä111 kirjoitti:

        niin eli mites lasten isä? mitä mieltä olet hänestä? tuleeko kasvatuksessa törmäyskurssihetkiä tms....

        Isukilla(tai siis jossain vaiheessa isukilla)on kyllä pitkälti samanlainen ajatusmaailma ja periaatteet kuin minulla,joten tuskin mitään suurempia erimielisyyksiä tulee olemaan kasvatuksen suhteen.Uskon,että lapsesta tulisi mm. itsenäinen,työtä pelkäämätön,toisia ihmisiä arvostava ja hyvät käytöstavat omaava.Nuo ainakin itse olen oppinut vanhemmiltani.


      • miettivä111
        VesimiesN kirjoitti:

        Isukilla(tai siis jossain vaiheessa isukilla)on kyllä pitkälti samanlainen ajatusmaailma ja periaatteet kuin minulla,joten tuskin mitään suurempia erimielisyyksiä tulee olemaan kasvatuksen suhteen.Uskon,että lapsesta tulisi mm. itsenäinen,työtä pelkäämätön,toisia ihmisiä arvostava ja hyvät käytöstavat omaava.Nuo ainakin itse olen oppinut vanhemmiltani.

        ...isukki ei siis asu enää saman katon alla vai?


    • vesimiesäiti

      Mulla on kaksi 12-vuotiasta lasta ja olen sellanen "sopiva". Osaan pitää kuria ja olla samalla rento. Riidat pyrin hoitamaan tavallisella äänensävyllä ja hyvin olen pärjännty. Itse olen äitinä melko tarkka siitä että lapsillani on käytöstavat hallussa ja siitäpä meteli jos sikaillaan liikaa.
      Tarvitsen joskus omaa rauhaa ja siksi minulla onkin oma huone minne voin mennä makoilemaan ihan rauhassa ja sillä aikaa isukki hoitaa :)

    • miten meillä

      Vesimies äiti on tosiaanhuolta pitävä, uusia asioita esille tuova jne. Mutta ei ole mitenkään aktiivinen perheessä muuten, vaan hyvinkin omissa oloissaan. Se kun tarvitsee sitä tilaa itselleen. Sohvalta komentaa ja käskyttää hyvin mielellään. Ideoi, mutta työn joutuu joku muu tekemään. Kokemusta muuten on, että ei tarvitse epäillä. Tarvii siis aktiivisen puolison.

      • silhuetti

        Pitää paikkansa, huolta pitävä,vastuullinen ja luotettava lastaan eteenpäin kannustava rakastava äiti.
        Tosi aktiivinen, joka paikassa touhuamassa.
        Välillä kyllä omissakin oloissa viihtyvä, vaan en koskaan,eikä missään vaiheessa ole tämä äiti soffalta huudellut mitään, mielummin mennyt ja ise tehnyt mitä on tarvinnut, ja vielä kaiken lisäksi harvoin apua pyydellyt..miksi pyytää kun osaan itsekin tehdä, kätevä kun olen???
        Ajattelemassa aina muita ja heidän hyvää oloaan, siitä nauttii tämä äiti.
        Jotensakin puhut kaksosen tyylillä joka tuon sohvalta komentelu taidon kyllä osaa ja pitää itsestään selvyytenä että kaikki sitä tottelee....
        KOKEMUSTA on täälläkin.
        Voin kyllä omalta kohdalta sanoa että aktiivsien puolison haluan,mutta vain tuonne kammarin puolelle...


      • miten teillä
        silhuetti kirjoitti:

        Pitää paikkansa, huolta pitävä,vastuullinen ja luotettava lastaan eteenpäin kannustava rakastava äiti.
        Tosi aktiivinen, joka paikassa touhuamassa.
        Välillä kyllä omissakin oloissa viihtyvä, vaan en koskaan,eikä missään vaiheessa ole tämä äiti soffalta huudellut mitään, mielummin mennyt ja ise tehnyt mitä on tarvinnut, ja vielä kaiken lisäksi harvoin apua pyydellyt..miksi pyytää kun osaan itsekin tehdä, kätevä kun olen???
        Ajattelemassa aina muita ja heidän hyvää oloaan, siitä nauttii tämä äiti.
        Jotensakin puhut kaksosen tyylillä joka tuon sohvalta komentelu taidon kyllä osaa ja pitää itsestään selvyytenä että kaikki sitä tottelee....
        KOKEMUSTA on täälläkin.
        Voin kyllä omalta kohdalta sanoa että aktiivsien puolison haluan,mutta vain tuonne kammarin puolelle...

        En epäile tuota ollenkaan. Se on hyvä, että joka idean keksii, se myös toteuttaa sen. Jos toteutus jää sitten toisille, niin eihän se pitemmän päälle ole hyvä. Eikä kaikissa asioissa tarvitse olla samaa mieltä, Mutta kaksonen en ole, enkä huutele sohvalta. Viimeisestä lauseesta Sinulle pärekorillinen pisteitä.


    • perspektiivi_m

      Kysytäänpä sitä lapselta (ent.). Mulla, nyt yli 40 v. miehellä, oli äitinä vesimies. Ja sanonpa että en rakastavampaa ja oikeudenmukaisempaa äitiä osaisi kuvitellakaan. Nyt saattaa tuntua siltä, että ihailisin häntä sokeasti. Mutta kun en, vaan arvioin häntä sen perusteella. miten hän ratkaisi ongelma-asiat sekä siitä, kuinka helppo häntä oli lähestyä. Tuntuu siltä, että hän ei ollenkaan muistuttanut arkkityyppistä vesimiestä. Liekö sitten syynä muiden planeettojen suurten linjojen vaikutus, joka näkyy eri ikäluokkina. Hän kun oli syntynyt ennen sotia.
      Mutta kysymykseesi ylisuojelemisesta. Eikö se ole melko pitkälle subjektiivinen asia. Vesimiehenä ehkä sulle vähempikin olisi riittänyt, Vai olisiko? Suojeliko hän sinua siksi, että radikaali vesimies joutui hankaluuksiin tai äitisi ajatteli sinun joutuvan niihin.
      No se elämä kuljetti sitten minua ja törmäsin eräissä hippaloissa naiseen - vesimieheen. Näin oma vesimiehenaikani sai jatkoa ja papin pyynnöstä kenties elämäni loppuun saakka.Meillä on nyt jo aikuinen raputytär. Voin vakuuttaa, että vaimoni ja tyttäremme ovat aina tulleet hyvin keskenään toimeen. Vaimoni on sanonut usein, että tyttäremme on ollut helppo lapsi ja että miten hän vaikean olisi kestänytkään. Esoteerisen astrologian mukaanhan lapset valitsevat vanhempansa ja syntymähetkensä. Mutta mulla onkin viisas vaimo ja minä olen neitsyt.
      Sinusta on taatusti äidiksi, mutta laita toki vaistot astrologian edelle. Sen kyllä huomaat sitten.

    • mä vaan

      Moi!
      Olen vesimies ja kolmen lapsen äiti ja omasta mielestäni olen tosi hyvä äiti. Isommat lapset on jo murkkuikäisiä ja voin sanoa et mulla ei ole ikinä ollut ongelmia lasteni kans. Olen lapsilleni äiti en kaveri ja he hyväksyvät sen olen yksinhuoltaja lapset tapaavat isäänsä säännöllisesti.Työskentelen lastenhoitoalalla joten sekin luo oman mausteen tähän elämään.Tiukat rajat ja tarpeeksi rakkautta turvalliset puitteet elämälle rakkaus lapseen ja läsnäolo on tärkeää..Laatuaika on perseestä lapsi tarvii aikuista koko ajan lapsuus on tosi lyhyt. nykyään tehdään lapsia päivähoitoa varten voin sanoa että olen nähnyt monet ensiaskeleet ja ajatellut onneksi olen itse ollut läsnä omien lasteni tärkeissä hetkissä vaikka taloudellisesti olenkin ollut tiukilla uskon että saan palkan siitä nyt kun lapset ovat isoja ja osaavat arvostaa yhdesä vietettyjä aikoja ilman hienoja harrastuksia rakkauden ilmapiirissä.

    • Vesinainen78

      Niin ei kai sellain lapsenomaisuus pahasta ole koskaan. Mä tunnustaudun sellaiseksi itsekin. Musta on kiva rakennella junanratoja ja pelata jalkapalloa siskon muksujen kanssa.

      Toisaalta mä oon niin ylikorostetun vapaudenkaipuinen etten halua lapsia ollenkaan. Mulla se olis kuin vankila. En jaksa siskon likkojakaan kovin montaa tuntia, mutta sen mitä jaksan on meilla kivaa.

      Kukin tyylillään. Jos sulla on "äiti-toive" niin anna mennä vaan. Musta ei tule äitiä. Onneksi!

      • KAUHEA

        ÄITI JA NIIN OLI OMANIKIN, VESIMIES. ITSEKÄS, VASTUUTON, VAILLA RAJOJA, VÄLINPITÄMÄTÖN JA ILKEÄ. ITSE OLEN VIELÄ NOUSEVAKIN VESIMIES JA KUUKIN SIELLÄ, VAILLA MITÄÄN TOIVOA...EI KANNATA LISÄÄNTYÄ.


      • Olisi pitänyt harkita
        KAUHEA kirjoitti:

        ÄITI JA NIIN OLI OMANIKIN, VESIMIES. ITSEKÄS, VASTUUTON, VAILLA RAJOJA, VÄLINPITÄMÄTÖN JA ILKEÄ. ITSE OLEN VIELÄ NOUSEVAKIN VESIMIES JA KUUKIN SIELLÄ, VAILLA MITÄÄN TOIVOA...EI KANNATA LISÄÄNTYÄ.

        ... niin minäkin, kamala mutsi. Ei olisi kannattanut tehdä yhtään mukulaa niin olis vielä elämä.


      • katri45

        Voisin sanoa samaa minun ystävästä.Hän on vesimies ja sai lapsen(vahinko).Hän ei oikein ole jaksanut olla äiti vaan lapsi asuu isällään.Aina hetkellisesti ystäväni haluaa leikkiä äitiä ja ottaa lasta luokseen esim kolun lomilla.Hän koittaa miellyttää lastaan viemällä tätä kaikkiin mukaviin paikkoihin ja ostamalla kaikenlaista.On vähän kuin kaveri lapselleen.Sitten hän kyllästyy ja alkaa selvästi ahdistua lapsestaan ja lapsi palaa taas isänsä hellään huomaan.
        Olen koittanut puhua asiasta hänelle,mutta hän vain suuttuu ja alkaa selittämään,että mikä minä olen neuvoja jakamaan.Hän on tehnyt vaikean päätöksen antaessaan lapsensa isälleen.
        Uskon,että päätös on varmaan ollut vaikea,mutta myös helpotus.
        Hän ei selvästikään itse huomaa omaa toimintaansa ja uskon,ettei haluakkaan sitä huomata.
        Hän toki rakastaa lastaan,sitä en epäile.
        Hän vain tuntee lapsen kahlitsevan itseään liikaa ja siksi ahdistuu.


    • ronsu-beibe

      Eihän kaikki vesimies äidit ole samanlaisia äiteinä.
      Yhteistä toki voi löytyä mutta myös paljon erilaisuuksia. Itse olen nuori ja haluaisin lapsen ja osaan kyllä kuvitella itseni äitinä. Olen itsekin lapsenmielinen mutta osaan olla myös aikuismainen tarvittaessa. Uskon että sillä hetkellä kun olet äiti on hyvä että löytyy lapsenmielisyyttä koska niin lapsi kuin sinä nautitte siittä.
      Mutta lapsi tarvitsee myös aikuisen ja uskon että kun on sitten se oma lapsi niin kyllä se kaikki tapahtuu melkeenpä vaistomaisesti. Älä ota pään vaivaa asiasta. Jokainen äiti kasvattaa lapsensa sen mukaan minkä oikeaksi näkee. Jokaisella oma kasvatus metodinsa.

      Iloisia päiviä sinulle! :)

    • VesimiesN ap.

      Heh, olipa hassua löytää aloittamansa ketju. :D

      Nyt olen siis äiti, tyttö on maailman ihanin, 3-vuotias. Leijona horoskoopiltaan kuten isänsäkin. Meillä räiskähtelee välillä, mutta kaikki osataan pyytää toisiltamme anteeksi. Olen mielestäni hyvä äiti: hauska, luotettava, oikeudenmukainen, rakastava, reilu. En liian huolehtivainen, mutta silleen sopivasti. :) Tyttö on mulle hirmu tärkeä. Päivittäin meillä kerrotaan tunteista, tyttökin sanoo joka päivä rakastavansa äitiä. Jos voisin vastata vuoden 2006 minälle, sanoisin, että älä pelkää. Äitiyteen kyllä kasvaa ja hyvä äiti minusta on tullut. :)

    • TöihinVastaLiianMyöhään

      Oma äitini menetti kontrollinsa siinä vaiheessa kun kuivoihin astui koulujen expertit.
      Älä helvetissä tee sitä virhettä että luottaisit siihen koulutuspaperiin jonka ohella sun lapsesi elämää aijotaan hallita 100%.
      Itse sain ongelmia joista pääsin eroon vasta n. 20 vuotiaana. Mm. masennusta ja elämänhaluttomuutta.

      Vuoden 2030 äiti kieltää edelleen pelkäämään ja mitä vanhemmaksi se sun tyttös kasvaa, sitä vähemmän sun _velvollisuutes_ on luottaa muihin. Kostautuu itselles ja vielä enemmän lapselle jos annat muille vallan.

      Tosin minun äiti nyt ei usko edes tieteeseen ellei sitä joku hallitsijadiplomipaperi kädessä esitetä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe