Asiantuntijat, auttakaa, mitä on intervallihoito ?

Sisar ja sisko

78-vuotias sisareni on dementoitunut ja hänellä aloitettiin ns. intervallihoito. Huomenna hän pääsee kotiin, jossa kotihoito auttaa.
Mikä intervallihoidon tavoite on ?
Voiko hänen luonaan käydä auttamassa tiskauksessa ja ruuanlaitossa ? Vai onko hoidon tavoite, että potilas itse hoitaa ruuan laiton ?
Olen itsekin eläkkeellä ja voisin kotona olo ajan auttaa häntä, onko siittä haittaa ?

11

14950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzyanne

      Intervallihoidon tavoite on antaa omaiselle se todella tarpeellinen hengähdys tauko, esimerkiksi viikosta kahteen. Intervallihoito ei estä omaisen auttavaa kättä - jos omainen jaksaa.

      Voimia vain ja kaikkea hyvää, t. Suzyanne

      • Huonokuntoinen

        Intervallihoidossa kerran ollut ja sen perusteella tiedän, että omaiseni sairauden vuoksi päästyäni laitokseen Intervallihoitoon, 5 vuorokauden ajaksi kerron.
        Intervallihoito ei vastaa omaishoitajan hoitoa. Intervallihoidossa kun pyritään siihen, ettei hoidossa olevaa auteta sillä verukkeella, kun uskotellaan, että huonokuntoisen ihmisen omatoiminnallisuuden pakotteilla voidaan saada huonokuntoisen ihmisen toimintakyky pidentymään.
        Mikä todellisuudessa tarkoittanee sitä, että kun huonokuntoista ei auteta, tämän kunto Intervallihoidon aikana huononee siinä määrin, ettei Intervallilaitoshoitoa tulisi kutsua hoito nimikkeellä hoito, koska tuollaisella, omatoiminnallisuus pakote periaatteella ihan varmasti tarkoituksellisesti pyritään "säästösyistä" lyhentämään huonokuntoisten vanhusten elinikää, Intervallihoidon tavoitteena täytyy olla huonokuntoisten eliniän lyhentäminen.
        5 vuorokauden Intervallihoidosta toipuminen vei minulta 2 viikkoa.
        Ja kukaan ei etukäteen kertonut etukäteen omaishoitajalle, eikä minulle omaisen hoidossa olevalle sitä, että Intervallihoitolaitoksessa ei ole olemassa mitään apuvälineitä, ja että siksi jokaisen Intervallihoitoon menevän tulee ottaa sinne mukaansa kaikki mahdolliset apuvälineet mitä hänellä kotonaan on aina WC-istuimenkorotusta, istuimen korotusta ja liukulakanaa myöten. Ja että jokainen esine ja vaatekappale, jonka hoitoon menevä ottaa mukaansa, on esineen tunnistamiseksi merkattava nimellään. että esim. kun minun tapauksessa jouduin äkisti turvautumaan Intervallihoitoon, meille tuli kiire yhdessä illassa saada, haalittua kaikki tarvittava mukaani nimikoituina, onnekseni osasin varmuuden vuoksi kysellä hoitolaitoksesta onko siellä WC-istuinkorotus ym. sitä en kysynyt onko siellä korotettuja istuimia ja se oli paha se, koska yhtä ainoaa korkeampaa, "huonokuntoiselle sopivaa" istuinta ei tuossa vanhustenhoitolaitoksessa ollut, Tuossa hoitolaitoksessa kävi hoidossa olevien luona kyllä vieraita, arvelen kuitenkin, että parata on kysyen ottaa selvää aina kyseessä olevan laitoksenvierailuajoista.
        Siinä hoitolaitoksessa jossa minä olin, ei tarvinnut itse laittaa ruokaa, ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.
        SE ei haittaa yhtään mitään, jos te autatte kotonaan asuvaa omaistanne siitä huolimatta, että kotihoito avusta häntä kotona asumisessa.
        Teidän apunne saattaa lisätä vanhuksen elämänhalua, että siitä vaan kun tuotatte iloa lähimmäisellenne, saatte siitä itsekin hyvän mielen.


      • .....
        Huonokuntoinen kirjoitti:

        Intervallihoidossa kerran ollut ja sen perusteella tiedän, että omaiseni sairauden vuoksi päästyäni laitokseen Intervallihoitoon, 5 vuorokauden ajaksi kerron.
        Intervallihoito ei vastaa omaishoitajan hoitoa. Intervallihoidossa kun pyritään siihen, ettei hoidossa olevaa auteta sillä verukkeella, kun uskotellaan, että huonokuntoisen ihmisen omatoiminnallisuuden pakotteilla voidaan saada huonokuntoisen ihmisen toimintakyky pidentymään.
        Mikä todellisuudessa tarkoittanee sitä, että kun huonokuntoista ei auteta, tämän kunto Intervallihoidon aikana huononee siinä määrin, ettei Intervallilaitoshoitoa tulisi kutsua hoito nimikkeellä hoito, koska tuollaisella, omatoiminnallisuus pakote periaatteella ihan varmasti tarkoituksellisesti pyritään "säästösyistä" lyhentämään huonokuntoisten vanhusten elinikää, Intervallihoidon tavoitteena täytyy olla huonokuntoisten eliniän lyhentäminen.
        5 vuorokauden Intervallihoidosta toipuminen vei minulta 2 viikkoa.
        Ja kukaan ei etukäteen kertonut etukäteen omaishoitajalle, eikä minulle omaisen hoidossa olevalle sitä, että Intervallihoitolaitoksessa ei ole olemassa mitään apuvälineitä, ja että siksi jokaisen Intervallihoitoon menevän tulee ottaa sinne mukaansa kaikki mahdolliset apuvälineet mitä hänellä kotonaan on aina WC-istuimenkorotusta, istuimen korotusta ja liukulakanaa myöten. Ja että jokainen esine ja vaatekappale, jonka hoitoon menevä ottaa mukaansa, on esineen tunnistamiseksi merkattava nimellään. että esim. kun minun tapauksessa jouduin äkisti turvautumaan Intervallihoitoon, meille tuli kiire yhdessä illassa saada, haalittua kaikki tarvittava mukaani nimikoituina, onnekseni osasin varmuuden vuoksi kysellä hoitolaitoksesta onko siellä WC-istuinkorotus ym. sitä en kysynyt onko siellä korotettuja istuimia ja se oli paha se, koska yhtä ainoaa korkeampaa, "huonokuntoiselle sopivaa" istuinta ei tuossa vanhustenhoitolaitoksessa ollut, Tuossa hoitolaitoksessa kävi hoidossa olevien luona kyllä vieraita, arvelen kuitenkin, että parata on kysyen ottaa selvää aina kyseessä olevan laitoksenvierailuajoista.
        Siinä hoitolaitoksessa jossa minä olin, ei tarvinnut itse laittaa ruokaa, ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.
        SE ei haittaa yhtään mitään, jos te autatte kotonaan asuvaa omaistanne siitä huolimatta, että kotihoito avusta häntä kotona asumisessa.
        Teidän apunne saattaa lisätä vanhuksen elämänhalua, että siitä vaan kun tuotatte iloa lähimmäisellenne, saatte siitä itsekin hyvän mielen.

        "Teidän apunne saattaa lisätä vanhuksen elämänhalua, että siitä vaan kun tuotatte iloa lähimmäisellenne, saatte siitä itsekin hyvän mielen."

        Liika auttaminen passivoi ja ihminen heittäytyy kokonaan autettavaksi. Parempi kun yrittää itse tehdä asioita joten kuten. Liikaa ei pidä ketään hyysätä, ei kotona eikä intervallijaksolla.


    • ei asiantuntija

      Kysyt kahta eri asiaa: intervellihoidon tarkoitusta ja oman apusi merkitystä.
      Intervallihoitoon saitkin jo vastauksen, kuka se omainen on, joka sisartasi kotona hoitaa? Ilmeisesti hän ei enää dementoituneena tule yksinään toimeen.

      Totta kai saat auttaa häntä, mutta tiedätkö kuinka raskaan taakan siinä itsellesi otat? Anna kotiavun huolehtia hänestä niin paljon kuin mahdollista. Tietenkin on aina parempi, mitä omatoimisempi potilas on. Kotiavunkin pitäisi olla hienovaraista: laitamme ruokaa ja siivoamme yhdessä, eikä niin, että ahkera emänsä nolostuu ja ahdistuu, kun ei enää itse niitä töitä pysty tekemään.

    • yksin kotona

      Ei kai dementtistä sisartasi passitettu kotiin yksin? Eihän hän siellä pärjää jos on dementtinen? Ristiriitaista. Yleensä intervallihoito on tarkoitettu potilaalle siksi että kotona oleva potilaan omaishoitaja saa lepotauon. Kuka se kotona oleva tuki on, sinäkö?
      Dementiahan ei intervallihoidossa mihinkään parane tai vähene, tila pahenee koko ajan hitaasti.

      • Sisar ja sisko

        ..päivässä. Hänen sairaanhoitaja miniänsä vaan kielsi minua siivoamasta ja olemasta hänen luonaan, koska silloin intervallihoidosta ei olisi mitään apua.
        Ihmettelin kyllä tätä vähän itsekin, että mitä se haittaa, kun päinvastoin hän tunsi olonsa turvallisemmaksi oltuani pari yötäkin siellä.
        Mistä näitä kotkotuksia tietää ???


      • siivouksesta
        Sisar ja sisko kirjoitti:

        ..päivässä. Hänen sairaanhoitaja miniänsä vaan kielsi minua siivoamasta ja olemasta hänen luonaan, koska silloin intervallihoidosta ei olisi mitään apua.
        Ihmettelin kyllä tätä vähän itsekin, että mitä se haittaa, kun päinvastoin hän tunsi olonsa turvallisemmaksi oltuani pari yötäkin siellä.
        Mistä näitä kotkotuksia tietää ???

        Eihän intervallihoidossa opetata siivoamaan! Päin vastoin, monet potilaat taantuvat intervallihoidon aikana eivätkä sen jälkeen osaa tehdä niitä töitä, mm. siivousta, jonka he ennen sitä osasivat. Ehkä hänen miniänsä ei kovin paljon dementiasta, saati sen kotihoidosta tiedä.

        Sinun kannattaisi ottaa heti tänä päivänä yhteyttä paikalliseen dementianeuvojaan. He ovat erikoistuneet opastamaan kotona asuvia potilaita ja heidän omaisiaan.
        Ei sinun läsnäolosta mitään haittaa potilaalle ole, mutta sinulle itsellesi se tulee raskaaksi. Enkä minä todellakan ymmärrä, miksi juuri sinä siivoaisit. Ehkä miniä ajatteli sitä, että kotiapua ei enää tarjota, jos sisarellasi on joku muu, siis sinä, joka ne kotiavustajan työt tekee. Ei sillä asialla ole mitään tekemistä intervallihoidon kanssa.


      • hoidossa mukana
        Sisar ja sisko kirjoitti:

        ..päivässä. Hänen sairaanhoitaja miniänsä vaan kielsi minua siivoamasta ja olemasta hänen luonaan, koska silloin intervallihoidosta ei olisi mitään apua.
        Ihmettelin kyllä tätä vähän itsekin, että mitä se haittaa, kun päinvastoin hän tunsi olonsa turvallisemmaksi oltuani pari yötäkin siellä.
        Mistä näitä kotkotuksia tietää ???

        Siis olitko sinä siellä intervallihoitopaikassa sisaresi mukana vai mitä tarkoitat? Sielläkö yövyit hänen seuranaan ja sielläkö siivosit? Vai tarkoitatko intervallihoidolla että potilas (siskosi) on edelleen kotona mutta hoidon aikana hänen luonaan käy 2 kotihoitajaa päivässä että sinä saat levätä, sellaistako intervallihoitoa tarkoitat? Nyt menevät käsitteet sekaisin.Sinäkö olet sisaresi pääasiallinen omaishoitaja? Intervallihoito tarkoittaa sitä että on erillinen paikka, esim oman kunnan vanhainkoti tai muu palveluyksikkö jossa tämä siskosi viettää turvallisesti ammattihoidossa muutaman päivän kerrallaan tai vaikkapa viikon, jolloin kotona oleva kokopäiväinen omaishoitaja (sinäkö?)saa levätä ja hoitaa omia asioitaan.


      • Sisar ja sisko
        hoidossa mukana kirjoitti:

        Siis olitko sinä siellä intervallihoitopaikassa sisaresi mukana vai mitä tarkoitat? Sielläkö yövyit hänen seuranaan ja sielläkö siivosit? Vai tarkoitatko intervallihoidolla että potilas (siskosi) on edelleen kotona mutta hoidon aikana hänen luonaan käy 2 kotihoitajaa päivässä että sinä saat levätä, sellaistako intervallihoitoa tarkoitat? Nyt menevät käsitteet sekaisin.Sinäkö olet sisaresi pääasiallinen omaishoitaja? Intervallihoito tarkoittaa sitä että on erillinen paikka, esim oman kunnan vanhainkoti tai muu palveluyksikkö jossa tämä siskosi viettää turvallisesti ammattihoidossa muutaman päivän kerrallaan tai vaikkapa viikon, jolloin kotona oleva kokopäiväinen omaishoitaja (sinäkö?)saa levätä ja hoitaa omia asioitaan.

        jo. Hän on yksin kotonaan, mutta kotipalvelu auttaa.


    • LH-opiskelija

      Intervallihoidon tavoitteena on mm. tukea omaishoitajan jaksamista, samoin siellä tarkkaillaan asiakasta, onko hänellä tarvetta pitkäaikaispaikkaan vai selviääkö hän kotona esim. kotipalvelun turvin. Ammattilaiset tekevät seurantaa miten hän jaksaa henkisesti, onko hän karkaileva, aggressiivinen, onko hänen turvallista asua itsenäisesti jne.
      Tottakai omaiset saavat hoitaa häntä hänen kotonaan ja auttaa, mutta itse sairauttahan se ei paranna.

    • hoidon

      tukena. Omaisten osa dementoituneen kotihoidossa on auttaa kaikessa, mihin oma jaksamisesi riittää. Käykää siis yhdessä ulkona ja kaupassa. Laittakaa yhdessä ruokaa. Siskosi kaipaa apua varmasti myös tavaroiden hankinnassa, vaatteet, kodinkoneet. ja lääkärikäynnit ja tutkimukset. Parhaiten kotihoito onnistuu juuri omaisten kanssa yhteistyössä. Meilläpäin tapana on kirjata tekemiset ylös vihkoon. Ja kotipalvelun kanssa on hyvä sopia, ettei olisi päällekkäisiä käyntejä, vaan kun olet paikalla oletetaan, että huolehdit ruuat ja lääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe