taistelukaloista

pyryinen

Minkä kokoinen akvaario pitäisi vähintään olla jos laittaisin sinne 1 2 taistelukalaa? tai 1 3?
Ajattelin että jos samaan altaaseen voisin laittaa lisäksi jotain pikkukaloja parven(pienet tetrat tai sitten kirsikkabarbi on kanssa silmää hivelvä). Kuin monta, entäs kuinka paljon monnisia voisin ajatella laittavani pohjalle?
Mikä/mitkä monnislajit on semmosia mitkä kestää sellaiset 26-28 asteista vettä? Kun selailin nettiä, niin taitaa kaikki monniset olla semmossii että maksimilämpö on se 26. Miten tiukka tämä on? Meillä kun on niin älyttömän kuuma aina niin kesäisin kuin talvisinkin (ukko ja sen into lämmittää leivinuunia...)
sp. ollaan opiskeltu jo kypsyttelyjutskat, nyt pitäisi vain ruveta suunnittelemaan altaan kokoa (ei kuitenkaan mitään hiton isoa sovi) ja tuota kalakokoonpanoa.

13

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish DR.

      Mielellään koiras naaras sillä naaraatkin tappelevat keskenään jos sattuvat olemaan sieltä anopin suvusta kotoisin, hehe, terveisiä vaan.

      Tossa hyvä luonnehdinta kalasta .. http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=27

      Minkä kokoinen akvaario teille sopisi?

    • fish DR.

      Satulamonninen tais olla kykenevä kestämään jopa 27 lämpötiloja... mutta eri asia onkin löytykö sellasia suomesta.

    • hoitaja

      Menee tuurilla jo 100 litraseen kunhan piiloja tarpeeksi. Muista kuitenkin että aina kun Taistoja otetaan altaaseen, niin pitää olla valmiina joku pieni allas ihan vain siltä varalta että sattuu joku tuhannen sekopää, joka ei tule toimeen kenenkään muun kanssa. Meillä akat kähisee ja ukko jahtaa niitä 250 litrasessa, jos ei olisi hyviä piiloja joutuis jokainen omaan pikkuyksiöön. Myös jos ja kun ne kutee, niin akat johonkin talteen kiireesti, muuten ukko saattaa jopa tappaa ne, meillä äijä tappoi kaksi akkaansa, mutta muut sai olla rauhassa.

      • taistohuumaa

        Niin, meille menisi maksimissaan sellainen 110 cm pitkä allas. Olen katsellut akvaariokaupasta näitä 128 litran giantin altaita alustavasti (kun on suht halpojakin vielä). Olisko paha?
        Että laitanko minä siis 1 1 vai 1 2 yhdistelmän?
        Minkä kokoinen tämän turvapaikan sitten tulisi minimissään olla? Kauanko niitä naisia on siellä turvapaikassa pidettävä?
        Eikö ne pirulaiset sitten yleensä tulekaan toimeen samassa boxissa?
        Ajateltiin, että josko sitä saisi jotensakin kasveilla ikäänkuin eriteltyä reviirejä?
        Että onko sen ukon sitten mukamas parempi olla ilman naisseuraa? Sekö ei tunne oloansa yksinäiseksi? Kärsi?


      • hoitaja
        taistohuumaa kirjoitti:

        Niin, meille menisi maksimissaan sellainen 110 cm pitkä allas. Olen katsellut akvaariokaupasta näitä 128 litran giantin altaita alustavasti (kun on suht halpojakin vielä). Olisko paha?
        Että laitanko minä siis 1 1 vai 1 2 yhdistelmän?
        Minkä kokoinen tämän turvapaikan sitten tulisi minimissään olla? Kauanko niitä naisia on siellä turvapaikassa pidettävä?
        Eikö ne pirulaiset sitten yleensä tulekaan toimeen samassa boxissa?
        Ajateltiin, että josko sitä saisi jotensakin kasveilla ikäänkuin eriteltyä reviirejä?
        Että onko sen ukon sitten mukamas parempi olla ilman naisseuraa? Sekö ei tunne oloansa yksinäiseksi? Kärsi?

        Kyllä ne jotenkin toimeen tulee, mitä nyt väliin kähisee, akat keskenään pääasiassa, pyrstöt ja evät repaleisena meillä nuo akat elelee. Kudun jälkeen, jos et saa ukkoa eristettyä pesän kanssa johonkin "häkkiin" esim. iso haavi, niin siihen asti pidä akat turvakodissa, ei tartte mikään isokaan olla. Meillä onnistui yhden kudun jälkeen, akalla tosin kyjessä reikä (en ollut kotona pelastamassa)ukon noin 10 litraseen hätävaraan pesänsä kanssa, mutta iso haavi paras, ei pidä liikutella pesää, eikä niin stressaa. Ja kasvipuskat ja juurakot antaa näille suhareille kyllä suojaa toisiltaan, mutta ukot pärjää ihan yksinkin jopa ns. poikamiesboxissa. Eiköhän se siitä kunhan piiloja löytyy, ukot kyllä tappaa toisensa mutta akat ei. Voithan, jos meno näyttää hurjalta ja akat ei saa levähtää yhtään niin ottaa kolmannenkin akan, mutta 1 1 ei toimi, akka saa silloin niin kyytiä että ei pitkään jaksa. Ainut mitä itse ihmettelen noiden taistojen kanssa, miksi pitää samaan piiloon ängetä, eli ukko jahtaa akkojaan ja akat sitten vielä änkeää samaan piiloon ja sitten tappelevat keskenään. Mutta eipähän tartte telkkaria kattella, kun omassa altaassa on jotkut säpinät (kauniit ja rohkeat) menossa. Ihania kaloja noi taistot.


      • fish DR.
        hoitaja kirjoitti:

        Kyllä ne jotenkin toimeen tulee, mitä nyt väliin kähisee, akat keskenään pääasiassa, pyrstöt ja evät repaleisena meillä nuo akat elelee. Kudun jälkeen, jos et saa ukkoa eristettyä pesän kanssa johonkin "häkkiin" esim. iso haavi, niin siihen asti pidä akat turvakodissa, ei tartte mikään isokaan olla. Meillä onnistui yhden kudun jälkeen, akalla tosin kyjessä reikä (en ollut kotona pelastamassa)ukon noin 10 litraseen hätävaraan pesänsä kanssa, mutta iso haavi paras, ei pidä liikutella pesää, eikä niin stressaa. Ja kasvipuskat ja juurakot antaa näille suhareille kyllä suojaa toisiltaan, mutta ukot pärjää ihan yksinkin jopa ns. poikamiesboxissa. Eiköhän se siitä kunhan piiloja löytyy, ukot kyllä tappaa toisensa mutta akat ei. Voithan, jos meno näyttää hurjalta ja akat ei saa levähtää yhtään niin ottaa kolmannenkin akan, mutta 1 1 ei toimi, akka saa silloin niin kyytiä että ei pitkään jaksa. Ainut mitä itse ihmettelen noiden taistojen kanssa, miksi pitää samaan piiloon ängetä, eli ukko jahtaa akkojaan ja akat sitten vielä änkeää samaan piiloon ja sitten tappelevat keskenään. Mutta eipähän tartte telkkaria kattella, kun omassa altaassa on jotkut säpinät (kauniit ja rohkeat) menossa. Ihania kaloja noi taistot.

        Hieno juttu, hoitaja. :)


      • hoitaja
        fish DR. kirjoitti:

        Hieno juttu, hoitaja. :)

        On niin ihania, aina niitä pitää tuonne saada.


      • pyryinen
        hoitaja kirjoitti:

        On niin ihania, aina niitä pitää tuonne saada.

        Sanoppas muuta!
        Vuoden olen kuolannut taistojen perään, nyt kun rahakirstu antaa myöten, niin toteutan unelmani.
        Mitä kaloja teillä on taistojen kanssa samassa altaassa?


      • hoitaja
        pyryinen kirjoitti:

        Sanoppas muuta!
        Vuoden olen kuolannut taistojen perään, nyt kun rahakirstu antaa myöten, niin toteutan unelmani.
        Mitä kaloja teillä on taistojen kanssa samassa altaassa?

        Inkkareita ja kardinaaleja, nyt on tullut lisäksi avainukkoja 2*, pohjalla partis ja monnisia. Enää en pidä allasta niin lämpimänä kuin ennen noin 26 asteisena, eli menee vielä avaimetkin tuossa, taistot tuntuvat olevan paljon eläväisempiäkin kuin siinä 28- 29 lämmöissä.


      • Rihma
        pyryinen kirjoitti:

        Sanoppas muuta!
        Vuoden olen kuolannut taistojen perään, nyt kun rahakirstu antaa myöten, niin toteutan unelmani.
        Mitä kaloja teillä on taistojen kanssa samassa altaassa?

        "Mitä kaloja teillä on taistojen kanssa samassa altaassa? "

        Valitse sellaisia rauhallisia lajeja, jotka eivät nypi taistelukalan kauniita eviä. Esim. mustatetra ei käy taiston seuraan. Allastoverien pitäisi kestää taiston lämpötilat, eli ei "viileän veden" parvikaloja.

        Tuolta löytyy vesiarvoja ja lämpötiloja;
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218


      • hoitaja
        Rihma kirjoitti:

        "Mitä kaloja teillä on taistojen kanssa samassa altaassa? "

        Valitse sellaisia rauhallisia lajeja, jotka eivät nypi taistelukalan kauniita eviä. Esim. mustatetra ei käy taiston seuraan. Allastoverien pitäisi kestää taiston lämpötilat, eli ei "viileän veden" parvikaloja.

        Tuolta löytyy vesiarvoja ja lämpötiloja;
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218

        Menee, mustatetroja en ole ikinä halunnutkaan enkä näin ollen ole selvillä niiden nyppimisistä. Mutta avaimet kyllä antaa taiston olla rauhassa, sitä paitsi taistojen lämpötila on 25-30, parhaiten saa kudun laukeamaan lähemmäs 30 asteessa, mutta kyllä edesmennyt herra väsäsi pesän ja kudut 25:kin, tosin oli niin huonona muutoista ja vanha että homehtui sitten eikä jaksanut hoitaa. Taistoja olen harrastanut alusta asti (-80 alkoi) ja suht samat allaskaverit aina olleet, mitäpä noita hyviä vaihtaan.


      • seuralaiset
        pyryinen kirjoitti:

        Sanoppas muuta!
        Vuoden olen kuolannut taistojen perään, nyt kun rahakirstu antaa myöten, niin toteutan unelmani.
        Mitä kaloja teillä on taistojen kanssa samassa altaassa?

        täältä löytyypi kiilakylkiä sekä piikkisilmiä. Lisäksi joskus ollut mm. kirsikkabarbeja (tosin viimesimmän ukkokirsikan eko oli liikaa taistolle), monnisia, sitrunatetroja ja jotain muuta mitä en enään muista.


      • hoitaja

        Viimenen herra sekopää sai viimeisenkin akkansa sitten lasarettiin. Onneksi muut kalaset saa olla rauhassa, mutta tuo kyllä saa olla pitkään ja hartaasti ilman naisseuraa. Että herttasia viiripäitä. Onkohan niille jotain mielialalääkettä olemassa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe