terrierit ei seurakoiria

totuus!

Minä en ikinä ottaisi terrieriä koirakseni. Niitä ei todellakaan ole tarkoitettu seurakoiriksi.

Mua inhottaa ne tyypit jotka ulkonäön perusteella hankivat koiraa itselleen. Jos asuu kaupungissa niin ottakaa joku spanieli mielummin kuin joku kettu- tai jack rusell terrieri.

Kyllähän niistä saa kouluttamalla ihan hyviä koiria, mutta ei ne lähtökohdiltaan hääpösiä ole. Terrieri ei ole seurakoira, helpomalla pääsee jos valitsee jonkun sopivamman rodun.

Näin se nyt vain on.

22

3883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä

Terrieri nimenomaan on seurakoira, se ei ole välttämättä sosiaalinen toisia koiria kohtaan mutta perhettään se rakastaa ja kaikessa tahtoo olla mukana. Kerryn omistaja. Useimmat terrierit aiheuttavat allergioita huomattavasti vähemmän kuin muut koirarodut.

• eri mieltä

pistää vähän naurattaa joidenkin ihmisten yksi oikoisuus rotu asioissa :D Montakohan terrieriä ketjun aloittaneella on ollut? Ja mihin hän perustaa tälläisen käsityksen terriereistä?

• terrierit rules!

terrierejä on aika monta eri rotua, ei kannattais yleistää.

• Ullakonpulla

Totta puhut. Olen aivan samaa mieltä. Minua harmittaa nuo vastaan tulevat jackrusselit, jotka räköttävät vastaantulijoille kimeästi ja kauan. Mikään mahti maailmassa ei näytä saavan niitä hiljaisiksi.
      Eivät todellakaan ole mitään seurakoiria.
      Olisihan niitä paljon sopiviakin rotuja. Koiranostajille pitäisi järjestää joku koulutus, jossa kerrottaisiin koirien käyttöohjeet.
      AURÄYHVOUHAUUUUUVIUUUVÄYYY VOOUUUUKRÄÄÄÄÄÄÄH.
      Russelit varsinkin näyttävät olevan muodissa ja niitä sitten räköttääkin joka toisen narun päässä!
      Se minua vähän huvittaa, että russelin ottavat vielä usein sellaiset ihmiset, jotka itsekin räköttävät vastaantulijoille. Eli katsotaas vaan, niin kohta saan aikamoista räkötystä vastaukseksi...

• pikis

Nythän puhutaankin russeleista eikä terriereistä yleensä. Eiköhän vika oo siinä koiranottajassa jos terrieri ei ole seurakoira =)

• Russeli

Aloittaja on siinä oikeassa, ettei tämä hieno III-ryhmän rotukavalkaadi sovellu kaikille. Terrierit ovat siihen aivan liian älykkäitä. Ihmiset, jotka eivät osaa lukea koiraa, kannattaa todellakin ottaa se spanieli.

• russellisti

Meidän jackrussellinterrieri ei hauku koskaan, ja tulee toimeen kaikenlaisten koirien kanssa, isojen ja pienten. En ole myöskään huomannut muiden alueen terriereiden olevan haukkuherkkiä. Sen sijaan saksanpaimenkoirat tuntuvat olevan todella ärhäköitä ja haukkuvat pienet pennutkin maan rakoon.

• eli olet sama kuin

aloittaja. Ei tainut tulla tukea muilta.

Tämä sama tekee vastaavaa yleensä pulinat palstalla.

• koiran virka

Kyllä terrieri sopii myös seurakoiraksi! Itselläni on ollut ja on kark.karv. kettuterrieri ja manchesterinterrieri, SEURAKOIRINA! Kyse ei ole rodusta vaan miten sen kasvattaa/ kouluttaa. Kyllä spanielista tai kääpiökoirastakin saa hirviön huonolla kasvatuksella! Itse olen terrieri-ihminen ja tulen olemaan. Terriereistä on joka lähtöön ja jokaiselle varmasti löytyy sopiva rotu.

• ..haallootaa...

.. minä taas pidän terriereitä terriereinä eli enimmäkseen seurakoirina. Mihin kategoriaan sitten "alkuperäisen viestin kirjoittaja" laittaisi terrierit? Minun mielestä ne nyt voivat olla "vain" terriereitä... Minä tulen aina olemaan terrieri ihminen siitä ei pääse mihinkään!

• seurakoira?

Vuorokaudessa koiraa lenkitetään n.4 kertaa/päivä, n.20min->1h/kerta. Onko vain tällöin koira seurakoirana kuten aloittaja antaa ymmärtää. Minä ymmärrän seurakoira sanan niin että koira on kotona seuranani ei jossain nurkassa tai ulkona. Eli nukkumaan mennessäni koira jää nukkumaan huoneeni ovelle. Kun kotona teen askareita, seuraa se pienen matkan päässä puuhiani. Kun istun sohvalle katsomaan TV tulee koira viereeni siliteltäväksi tai muuten vain jalkoihini nukkumaan. Tämä minun mielestäni on seurakoiraa. Koira joka on vain lenkkikaveri ei mielestäni ole seurakoira. Monen nuoren tytön unelma on omistaa iso koira ja "näyttää" sitä sitten lenkillä mutta kun ikää tulee lisää ja itsetunto kasvaa ei enää tarvitse .........

• jäi tuo

viimeinen lause hieman ihmetyttämään..! Onhan niitä terriereitäkin isohkoja ja kookkaita esim. amerikanstaffordshirenTERRIERI, amerikanpitbullTERRIERI ym. Ja nämä tämäntyyliset koirathan niitä "elimen" pidentäjiä ymmärtääkseni ovat.

• edellisestä
        jäi tuo kirjoitti:

viimeinen lause hieman ihmetyttämään..! Onhan niitä terriereitäkin isohkoja ja kookkaita esim. amerikanstaffordshirenTERRIERI, amerikanpitbullTERRIERI ym. Ja nämä tämäntyyliset koirathan niitä "elimen" pidentäjiä ymmärtääkseni ovat.

se että kyseiset koirat ovat aivan ihania seurakoiria. Koirilla vain sattuu olemaan tuo "elimen" pidennin merkki otsassa.. :(

• koirafani59

Kirjoittaja on luultavasti iältään nuori, kuten useimmat täällä?
      Itselläni (47 v) on ollut skye-,australian- ja dandiedinmontinterrierit joten uskon tietäväni ryhmästä jotakin.
      Terrieri vaatii kasvatuksen "ison koiran tapaan", mutta siitä saa fantastisen, uskollisen ja pitkäikäisen ystävän. Terveitäkin ovat. Suosittelen lämpimästi, koska roduista löytyy joka menoon sopiva (vrt. silkki-airedale)
      Seuraava koira itselläni tulee olemaan jatkossakin terrieriryhmästä. Kokemusta on myös pystykorvasta,karhukoirasta, sussarista ja petit basset griffon vendeestä:)))
      Säännöt ja riittävä ajananto on koiralle tärkeitä, jotta yhteielämä on ongelmatonta!

• "parsonisti"

Minäkin kuulun edellisen kanssa samaan vuosikertaan. Kokemusta on karhukoirasta, walesinsprigerspanielista, colliesta ja nyt on sitten tämä parsonrusselinTERRIERI!!! Ensiksi spanieleista sen verran, että esim. walesinspringerspanieli ei ole vain seurakoira vaan myös hyvin riistaverinen noutava ja karkottava lintukoira ja ajaa jopa jänistäkin. Jos vertaa parsonia edellisiin niin plussan puolelle menee ja paljon. Hyville tavoille on oppinut hyvin ja ei todella ole räksyttäjä ja lisäksi se on hyvin ihmisrakas ja miellyttämisenhaluinen, mutta vaatii liikuntaa ja toimintaa, ilman niitä se voisi ehkä olla aika riiviö?? Parempaa koko perheen seuralaista saa hakea!!!!

• terroristi
        "parsonisti" kirjoitti:

Minäkin kuulun edellisen kanssa samaan vuosikertaan. Kokemusta on karhukoirasta, walesinsprigerspanielista, colliesta ja nyt on sitten tämä parsonrusselinTERRIERI!!! Ensiksi spanieleista sen verran, että esim. walesinspringerspanieli ei ole vain seurakoira vaan myös hyvin riistaverinen noutava ja karkottava lintukoira ja ajaa jopa jänistäkin. Jos vertaa parsonia edellisiin niin plussan puolelle menee ja paljon. Hyville tavoille on oppinut hyvin ja ei todella ole räksyttäjä ja lisäksi se on hyvin ihmisrakas ja miellyttämisenhaluinen, mutta vaatii liikuntaa ja toimintaa, ilman niitä se voisi ehkä olla aika riiviö?? Parempaa koko perheen seuralaista saa hakea!!!!

Siinä mielessä kyllä yhdyn ketjun aloittajaan, ettei terrieriä pidä ottaa, jos etsii itselleen sohvannurkassa löhöävää karvaturria. Siihen tarkoitukseen löytyy kaikenmoisia pölyhuiskuja, joista osa ei meinaa enää koiran määritelmää täyttääkään :o)

Terrieri voi olla seurakoira, mutta ei missään nimessä pelkästään seurakoira! Ja kyllä, varsin usein näkee sellaisia omistajia, jotka eivät ole aivan loppuun asti harkinneet terrierin hankintaa. Valitettavasti! Terrierit ovat toki suloisia ja varmasti vähän "muotikoiriakin" tällä hetkellä.

Itse olen henkeen ja vereen terrieri-ihminen. Mielestäni terrieri (omalla kohdallani parson) on ennenkaikkea aktiivinen perheenjäsen ja hieno harrastuskoira. Kyllä se sohvallakin viihtyy, mutta tarvitsee hyvin paljon muutakin kuin seuraa.

Ei ketjun aloittaja ihan asian vierestä puhunut!

• koiratyttönen

minkä takia seurakoiran pitäisi olla helppo??

Itse en kestä koiraa, joka tekee kaiken mitä haluat..

Tais olla vaan provo

• outo otus

Itselläsi ei ole terrieriä, joten mistäs sinä sen tiedät! Terrieri ei ole pullasorsa, mutta seurakoira se on, todellakin.Mielstäni sellainen koira joka makaa sohvan nurkassa, ei ole seurakoira. Sellainen koira, jonka kanssa voit tehdä kaikenlaista on seurakoira. On terrierireitä jotka räksyttää. On sakemanneja jotka räksyttää. On spanieleita jotka räksyttää.Lähes jokaisessa rodussa on yksilöitä jotka räksyttää.

Sen takia jos sanoo että "joo, se on kyllä kova ääninen rotu" tai "se on kyllä hiljainen rotu" niin se on yleistämistä. Siis voi olla, että sen rodun rotumääritelmässä lukee, että "seurallinen rotu, vähä ääninen" niin silloin monesti puhutaan niin. Mutta kun on niitäkin koiria jotka eivät ole rotumääritelmän mukaisia, tai rodullensa ominaisia. Ja usein se syy on tässä -klassisesti sanottuna- hihnan toisessa päässä, eli tälläisessä nykyään oudussa imiössä, nimeltä Homo Sapiens .

Ja kun sen vielä ymmärtää, että rotua yleistetään, koirasta puhuminen olisi vaikeaa ilman sitä, niin sitten yleistetään jo isoa koiraryhmää!!!Se on jo liian paksua! Ja sinä puhut tästä koiraryhmästä kuin yhdestä koirasta! Sama kuin minä puhuisin näin: " ihminen on kärsimätön ja hidas oppimaan".

Jos et ikinä ottaisi terrieriä, niin se on varmasti sinulle viisasta, koska kun lukee noita sinun juttujasi, niin tulee sellainen olo, ettet osaisi laittaa edes talutus hihnaa oikeaan päähän! (

• kuppelo

Kyllä minulle australianterrierini Levanteri on kaikki kaikessa ja nimenomaa se on aina ollut seurakoira taikka parempi sanoa KAVERI. Uskollinen mukana kulkija ja nauttii esim asuntovaunumatkailusta, kylässä käynneistä ja löhöilemisestä sängyssä ja tietysti hyvästä ruuasta. Eli siis kaikesta mistä minäkin. Kyllä terrieri on varmasti yksi parhaista seurakoirista. Jos ongelmia terrierin kanssa tulee on unohtunut koiranhankkijan perusvaatimus: koiranomistajan tulee olla pikkuisen älykkäämpi kuin koira.

• Rehvu77
        kuppelo kirjoitti:

Kyllä minulle australianterrierini Levanteri on kaikki kaikessa ja nimenomaa se on aina ollut seurakoira taikka parempi sanoa KAVERI. Uskollinen mukana kulkija ja nauttii esim asuntovaunumatkailusta, kylässä käynneistä ja löhöilemisestä sängyssä ja tietysti hyvästä ruuasta. Eli siis kaikesta mistä minäkin. Kyllä terrieri on varmasti yksi parhaista seurakoirista. Jos ongelmia terrierin kanssa tulee on unohtunut koiranhankkijan perusvaatimus: koiranomistajan tulee olla pikkuisen älykkäämpi kuin koira.

Muips! Kyllä mualiman paras terrieri-haukku on sun Letvi!! Ei oo kullanmurun voittanutta!! Vai mitä?? Terkkuja Tampereelta!!
        Mutta että omistaja älykkäämpi??? No,ehkä vähän! hali ja pusuja!

• Jackrusselia

Meillä on aivan ihana jacrusselinterrieri! Se on tottelevainen ja tulee esim aina luokse, kun se on vapaana. Asumme kaupungissa, vaikka ei sillä niin väliä. Koiran voi ottaa minne tahansa, jos sille tarjoaa tarpeeksi virikkeitä ja tekemistä.

Koiramme täyttää kohta 7 vuotta. Se saattaa elää vielä toiset samanlaiset! Sanon vaan, että meillä on käynyt ihan tosi hyvä tuuri koiran suhteen. En ota enää terrieriä, koska se on loppujen lopuksi aika kova pala. Seurakoiraksi terrieri on pikkaisen liian energinen! Se vaatii tosi paljon! Vaikeampi koulutettava, kuin saksanpaimenkoira. Sehän on terrieri! ;D

• R&R

Minulla kaksi kk.kettuterrieriä, sopivampaa seurakoiraa en itselleni voisi kuvitellakaan. Leikkisiä, iloisia, läheisyyttä kaipaavia sylikoiria molemmat. Kaikkia ihmisiä kohtaan ystävällisä, toisille koirille saattavat murista (lähinnä uroksille) koska molemmat uroksia myös. Itseäni ei haitaa pätkääkään jos koirani silloin tällöin jollekin koiralle murahtaa, ei tässä kuitenkaan mitään "samaa perhettä" muiden koiranomistajien kanssa olla. Ulkonäön takia en ole koiraani valinnut, valintaani vaikutti eniten se että terrierit ovat energisiä koiria..en halunnut koiraa soffalle makaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82