Kolikoiden puhdistus

Amatööri

Keräilen kolikoita ja pitäisi nyt sitten tietää että miten kannattaisi kuparia sisältävät kolikot putsata? Kun kuparillahan on taipumus tummua joten onko keinoa puhdistaa kolikoita vai antaako tummumisen jatkua?

21

16612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patapata

      Tälläinen hellanpuhdistukseen käytettävä teräsvilla on hyvä. Se ei naarmuta, koska siinä on saippuaa tms. joukossa.

      Älä koske rahoihin rasvaisin käsin käsittelyn jälkeen, jotta ne pysyvät kirkkaina pitkään.

      Tummina ne ovat mielestäni rumia. Itse suoritin käsittelym kokoelmalleni juuri ennen Joulua.

      • Amatööri

        en niin tyhmä ole että alkaisin itse naarmuttamaan kolikoita. Näköjään tänne on tulleet kaikki ne joilla ei oo muuta tekemistä kuin v**tuilla.


      • numis
        Amatööri kirjoitti:

        en niin tyhmä ole että alkaisin itse naarmuttamaan kolikoita. Näköjään tänne on tulleet kaikki ne joilla ei oo muuta tekemistä kuin v**tuilla.

        Kyllä tuo ihan käytetty konsti on.
        Tosin hieman itsensäpettämistä, mutta myydessä saa paremman hinnan. Kokeile ei raha siitä kulu.


      • Amatööri
        numis kirjoitti:

        Kyllä tuo ihan käytetty konsti on.
        Tosin hieman itsensäpettämistä, mutta myydessä saa paremman hinnan. Kokeile ei raha siitä kulu.

        ..sitten mutta kokeilen yleisimmällä kolikolla enkä suinkaan aloita harvinaisemmasta kolikosta.
        Voitte olla varma että laitan kommenttia tulemaan oliko keinossa järkeä vai ei.


      • Anonyymi
        Amatööri kirjoitti:

        ..sitten mutta kokeilen yleisimmällä kolikolla enkä suinkaan aloita harvinaisemmasta kolikosta.
        Voitte olla varma että laitan kommenttia tulemaan oliko keinossa järkeä vai ei.

        No oliko?


    • E
      • Amatööri

        En ole vielä alkanut kolikoita jynssäämään kun todella arvelluttaa toi edellä mainittu tapa.
        Tosta asetonista olen itsekin kuullut joten taidanpa sitä kokeilla kunhan arki taas koittaa.
        Kaikkein parastahan olisi jos ei tarvisi ollenkaan alkaa kolikoitaan putsailemaan mutta kun kolikoilla on se hankala puoli että ne tummuvat ajan myötä. =(


      • Puhtaat rahat
        Amatööri kirjoitti:

        En ole vielä alkanut kolikoita jynssäämään kun todella arvelluttaa toi edellä mainittu tapa.
        Tosta asetonista olen itsekin kuullut joten taidanpa sitä kokeilla kunhan arki taas koittaa.
        Kaikkein parastahan olisi jos ei tarvisi ollenkaan alkaa kolikoitaan putsailemaan mutta kun kolikoilla on se hankala puoli että ne tummuvat ajan myötä. =(

        Patapata toimii kokeolin yhdellä rahalla kokeeksi.

        Asetoonilla on hieman /- 0.

        Autovahallakin ovat jotkut kiiloitelleet ja faregla tai jokin hieno hiomatahna on myös hyvä.

        Astianpesukoneen pesuaine tai astianpesukoneessa pesu voisi olla hyvä kokeilu. Sillä tulee yleensä puhtaammaksi kaikki kuin fairylla.

        Hoepeanpuhdistus aine on myös kokeilu arvoinen


    • Lasse

      Älkää puhdistako millään!!!!
      Kauppiaat eivät maksa tällaisista mitään.
      Itsekään en osta, jos kulunut kuparikolikko kiiltää.Sama koskee hopeaa. Vahvin tapa mitä suosittelen, on hammasharja ja fairy, jolla saa irrallisen lian pois. Sekä usein esiintyvän virheän homeen, joka tulee väärästä muovilaadusta.

      • Amatööri

        ..en olekaan myymässä omaa kokoelmaani pois,haluan saada sen vain pysymään hyvännäköisenä.
        Fairya en itse aio käyttää. Ja en pidä kolikoitani muoveissa joten muovi ei sitä viherrystä aiheuta, vain ilma jota on vaikea estää pääsemästä kolikoihin käsiksi.
        Enkä haluaisi käyttää hammasharja-systeemiäkään kun en haluaisi ottaa riskejä jos kolikot naarmuuntuvat. =/


      • jeehaa

        kiitti vitusti mulla on kupari kolikko mikä on täynnä hometta ^^


    • koruntekijä

      Eikö vanhat kolikot voi näyttää vanhalta? Ovathan jo uudet viiden sentin kolikotkin ihan tummuneita. Jos vihreän homeen haluaa pois, niin eiköhän se hammasharja ole paras keino, ei mikään teräsvilla. Hienoinkin teräsvilla kyllä naarmuttaa pehmeää kuparia. Teräsvillalla saa kyllä mukavaa pintaa aikaan. Itse käytän sitä joskus koruja tehdessäni. Mutta jos kiiltävää haluan, käytän Wenol-merkkistä kiillotusainetta ja kiillotusliinaa tai pehmeää puuvilla kangasta (flanelli). Ainetta saa mm. kalastustarvikeliikkeistä. Wenol sisältää saippuaa, joten se myös puhdistaa rasvaa.

      • hk

        ...on hyvä, samoin kuin POL merkkinen kiillotustahna, niillä ei pitäisi metallipinnan naarmuuntua jos vain kiilloituskangas.
        Tietenkin jos jollain tuttavallasi sattuisi olemaan vielä ultraäänipesukone ja Gelbar-merkkistä pesunestettä, jolla tuon kiillotusvahan saisi pestyä varmasti pois, niin ai että. Tosin ultraäänipesureita ei nyt kaikilla taida olla.
        Mutta voihan sitä kysyä joltain kello tai kultasepältä pesisikö hän ne myntit sopuhintaan.


      • SiitäsSaitte
        hk kirjoitti:

        ...on hyvä, samoin kuin POL merkkinen kiillotustahna, niillä ei pitäisi metallipinnan naarmuuntua jos vain kiilloituskangas.
        Tietenkin jos jollain tuttavallasi sattuisi olemaan vielä ultraäänipesukone ja Gelbar-merkkistä pesunestettä, jolla tuon kiillotusvahan saisi pestyä varmasti pois, niin ai että. Tosin ultraäänipesureita ei nyt kaikilla taida olla.
        Mutta voihan sitä kysyä joltain kello tai kultasepältä pesisikö hän ne myntit sopuhintaan.

        Mullakin on geiger mittari että kyllä motonetin ultraäänipuhdistin esim. Koruille toimii mainiosti


    • Numismaatikko-76

      Hammastahna ja -harja. Toimii hopeaan ja muihinkin. Toinen on Johnsonin teräskiilto, jota käytetään keittiössä mm. tiskipöydän kiillottamiseen.

      • SiitäsSaitte

        Ja lieden puhdistusaine


    • Amatööri2

      Mielestäni vanhoja rahoja ei pidä puhdistaa mitenkään ellei niissä sitten ole jotain todellista likaa. Niiden arvohan laskee jos esim. vanhan kuparikolikon patina on poistunut. Ja kiilloitettu vanha kolikkohan on keräilymielessä jä keräilijöiden keskuudessa lähes arvoton. Vanhan kolikon tulee näyttää vanhalta!!!

    • kromitahna

      joo täällä on todettu moneen otteeseen että kiillottaminen vie numismaattisen arvon. Silti, jos haluat kiillottaa kokeile Autosol-merkkistä kromitahnaa, kiillottaa ihan kaiken kun oikea tatsi hommaan löytyy, jopa CD-levyjen naarmuihin on auttanut. Luin jostain että ennen vanhaan kai jotain 1930-luvun jenkkiläisissä hotelleissa oli "kolikkojen kiillotuspalvelu": jätät respaan ja ovat aamulla kiiltävinä noudettavissa.... sikäli kun sillä joku uskoi tekevänsä vaikutuksen tai jotain ja kysehän on varmaan ollut vain sen ajan käyttörahoista, ei vanhoista silloinkaan.

    • Anonyymi

      Kiitos vinkeistä. Kokeilin sitte vaan ihan Fairya ja tiskiharjaa tohon yhteen kolikkoon joka oli aivan vihree. Nyt siitä näkee että 5 penniä vuodelta 1875 se näyttäs olevan. En ole varsinainen harrastaja mutta keräilijä kuitenkin joten nyt riitti tieto ja vinkit miten noita kannattaa hoitaa...

    • Anonyymi

      KOLIKOIDEN PUHDISTAMINEN EI NOSTA KOSKAAN ARVOA!

      Älä puhdista, mikäli on aivan pakko puhdistaa kevyt pesu saippuavedellä tai asetonilla (ei kynsilakan poisto ainetta) voi kokeilla. Parempia niistä ei pesemällä tule numismaattisesti ajateltuna, täällä kuntoluokista lisätietoa ja varoitus puhdistamisesta: https://suomenmarkat.fi/kolikoiden-kuntoluokitus/

    • Anonyymi

      Itse olen puhdistanut kuparisen kolikon niin, että laitan siihen hammastahnaa, saippuaa ja ruokasoodaa, sitten putsaan ne hammasharjalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe