Ihmetyttää veneiden ns. vakiovaruste ja tarvikeluettelot. Ja toisaalta meidän tyhmien tyytyminen puutteellisiin veneisiin.
Esimerkkinä vaikka ankkuri. Kukaan valmistaja ei tarjoa sitä, ennekuin mennään jahtiluokkaan. Tosin, suurin osa valmistajista on unohtanut suunnitteluvaiheessa, että ankkuri menee köysiboksiin. Köydet taisi tulla AMT:ssä ENSIMMÄISTÄ kertaa vakiona kautta aikain mihinkään veneeseen.
Toinen esimerkki: lämppäri, puhallus tuulilasille, kuomu. Kehutaan, että meidän oloihin tehty vene. Tosin vasta kun ostaa nämä järjettömään ylihintaan, niin voidaan puhua meidän oloissa toimivasta veneestä.
Lienee valmistajat kartellissa tarviketoimittajien kanssa. Vähän kuin myytäis auto ilman moottoria, pyöriä ja ilmastointia/tuuletinta.
Eli, vaatikaamme valmiimpia veneitä, joissa olisi edes ne varusteet valmiina, että sillä pääsee merelle ja takasin kelissä kuin kelissä.
Miksei kukaan valmistaja ole ottanut tästä kilpailuetua? VArsinkaan kotimaiset, joilla tietoa olosuhteista? Niin, miksi ei?
Vakio- ja lisävarusteet
5
891
Vastaukset
- tiedä....
Kai pitkälle kyse siitä, että ostaja haluaa tietyntyyppiset ankkurit ja köydet ?
Mutta joskus kunolen katsellut veneiden lisävarustehintoja, on alkanut voida huonosti - esim. lämppäri voi maksaa listalla 1500. Laite maksaa ehkä 600 ja oma-asennus vie ehkä 3-4 h.
Jos ostaisin uuden venee, ehdottomasti ostaisin itse ja asentaisin kaikki varusteet !- tiedän
Mistä saat lämppärin, puhallusletkuineen ym. tuohon hintaan. Helppoon asennukseen menee päivä isompitöiseen 2-3 päivää, jos asennuksen tekee siististi rakenteiden sisään.
- onhan noita
Olen ihmetellyt samoja asioita ja tullut siihen päätelmään, että niin kauan kuin pelkkä vene pystytään myymään sikahinalla, on siihen turha lisätä varusteita.
Aikoinaan kotipaikkakunnalla vaikutti eräs rakentaja, joka osti tontin ja rakensi siihen talon ja myi sen lähinnä runkovalmiina. Ostajalle kun saa uskoteltua, että talo on vähän kesken ja että kätevä mies hoitaa halvalla ja nopeasti loput niin teki hyvät voitot. Veneissä on samoja piirteitä. Runkovalmiin saa halvalla mutta tarvikkeista joutuukin sitten pulittamaan itse asennettunakin paljon. Ja joku huurteenpoistolaitteiston asennus jälkeenpäin on lähes mahdotonta kun se veneen teon yhteydessä olisi helppoa.
Niin kauan kuin suomalaiset itseasentajat uskovat saavansa esim. lämmittimen halvemmalla jälkeenpäin itse asentamalla, tämä peli jatkuu. - hyvä vai huono
Huonoa on tietysti ne sikamaiset hinnat. Mutta onko sitten huono jos en halua karttaplotteria koska haluan tutkan missä gps plotteri integroituna, ja sellaisen joka nielee määrätynlaisia karttoja. Tai jos em halua ankkuria koska ostan erillisen ankkuripelin missä ankkurin pitää olla eri mallia. En halua rullalaitetta isoon mistään hinnasta jos se olisi vakiovarusteena menisi masto uusikai. Purjeet haluan kestävät draconit kisapurjeilla en tee mitään.
Uskon että tässä tuli jo niinmonta erillaista lisävarustetta että ei mistään voisi löytää venettä joka olisi näillä varustettu. Parempi jos kaikki "ylimääräinen" on lisävarusteina. Mielestäni on hyvä että ei tarvitse maksaa varusteista mitä ei tarvitse. Jos minulla olisi esim jääpälakone ja ilmastointilaite olisivat ne kyllä täysin käyttämättä molemmat olisi kyllä jossain toisesssa ympäristössä erittäin tervettulleita mutta minä en näillä tee mitään. Onneksi saa valita minkälaisen veneen haluaa.
Tai no ne jolla on rahaa saa valita minä en vain taida kulua siihen joukoon joka hmm najad kiva vene varustellaanpas se nyt norsunluu pinna ja minkkiturkki sprayhoodi kultaiset hanat jne jne
Uskoisin että kotimaiset valmistajat eivät halua keskittyä pelkästään kotimaisiin markkinoihin. Enkä tiedä mistä kotimaiset valmistajat ostavat tarvikkeita jos he joutuvat maksamaan suomi lisää lienee fiksua että esim sakemanni ostaa ihan saksasta sen VHF puhelimen eikä bellan kaverit suomen maasta. Keskustelu on taas jotenkin lipsunut, kun puhutaan
minkkiturkeista ja jääpalakoneista. Sellaiset ih-
miset, jotka noita kaipaavat, eivät ole keskuste-
lemassa näillä palstoilla.
Venevarusteissa on eroitettava rakenteelliset
varusteet, kuten nuo köysiboksit ja ilmasuuttimet
tuulilasille.
Varustus on hyvin tapauskohtainen. Ensimmäistä
venettään ostavalle on hyvä, jos joku on mää-
ritellyt tarpeet varustuspaketin muodossa.
Esim. mainitemassasi AMT: ssä on eupäässä
tarpeellisia varusteita. Tosin ankkuri on aivan
liian pieni ja ilman kettinkiä. Fendarit ovat
ihan hyvät, mutta itse kuitenkin vaihdoin niihin
pleissatut köydet. Köysiä tuli mukana kaikkiaan
64m.
Mittaristo on hyvähkö. Tilt-kulmamittarin paikalle
vaihdan ensikesänä volttimittarin. Varakanisteri
on hyvä ja asiallisella kiinityksellä. Sähköpuoli
johdonsuoja-automaatteineen on loistava.
Kaiken tämän lätinän tarkoituksena on kertoa,
kuinka tapauskohtaisesta asiasta on kysymys
venevarustelussa. Köysiä, ankkureita ja fenda-
reita lojuu liiterin nurkassa käyttämättömäksi
jääneinä vanhasta veneestä.
PS. Jatkan keskustelua mielelläni lähinnä koke-
muksia vaihtaen, jos tuo turkki- ja sauvasekoi-
tinlinja ei jatku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3673160Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3101508En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841312- 1081311
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991295Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591255- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801062Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa25960- 33847