Onko tiilitakan maalaamiseen olemassa jotain sopivia maaleja? Eli lämmönkestoa pitäisi olla?
tiilitakan maalaus
4
4545
Vastaukset
- Tulikivi
Mielestäni Tulikiveltä löytyy valkoinen pinnoite, jolla tulisija saa uutta ilmettä.. Kysäise sieltä.
- Sähkäri
Toki löytyy montakin tapaa pinnoitaa / uudistaa tiilistä takkaa. Aloita pohtiminen,riittääkö pelkkä maalaus vai haluatko jotain muuta. Vanhasta, väsyneen näköisestä tiilitakasta saa helposti uudistettua esim. tasoittamalla tiilisaumat tiilitasoitteella (tekijöitä useita, edullista säkkitavaraa rautakaupassa). Tasoituksen jälkeen voit käyttää esim. koristepinnoitetta/-maalia (Kolibri, antiikkilaastit, yms. kolibri on kotimaalarille helpoin). Avotakan "suulla" voi käyttää kuumissa pinnoissa esim silikonimaaleja joiden palonkestävyys on jopa 600-800 astetta. Silikonimaalit on tarkoitettu vain "pieniin" pintoihin. Huomioi, että normaalin varaavan takan pintalämpötila on max 50..60 astetta. Sen lämpötilan kestää "peruslateksi" oikein hyvin. Suorien takkojen pintalämpötilat ovat tätäkin matalempia.
Tiiliseinän tasoittamiseen ei tartte muutakin TT-tasoitetta ja leveän lastan kohteen mukaan (min 20 cm). Tiiliseinän saumat on helppo tasoittaa, koska tiilet "ohjaavat" työtä hyvin. Ekakertalainenkin onnistuu pakosti.
Eipä muutakuin töihin...
Terveisin
Sähkäri- pyyhkäsin
Vanhan, nyt jo puretun tiilitakan maalasin aikoinaan sisälateksilla, Hyvin toimi vaikka kylki kyllä kuumeni yli 100 asteeseen. Ei mitään telakolmosta, vaan kirkkaan valkoista laatumaalia kehiin, mohair rissalla pyyhkäset ja hyvä on.
- tiiliä tiiliä
pyyhkäsin kirjoitti:
Vanhan, nyt jo puretun tiilitakan maalasin aikoinaan sisälateksilla, Hyvin toimi vaikka kylki kyllä kuumeni yli 100 asteeseen. Ei mitään telakolmosta, vaan kirkkaan valkoista laatumaalia kehiin, mohair rissalla pyyhkäset ja hyvä on.
Kiitoksia vastauksista! Eiköhän takka kohta saa uuden värin pinnalleen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361