Ryhmä-ja parityöt

on perseestä

Onko täällä muita, jotka ovat kurkkuaan myöten täynnä ryhmä- tai paritöitä yliopisto-opiskelussa tai jotka vain eivät niistä pidä?

Itse jouduin taas sosiaalisten vaikeuksieni takia jättämään 2 muuten hyvää kurssia kesken. Tiedän, että yksin pohtimalla ja keskittymällä omissa oloissani pääsen parhaimpaan suoritukseen. Suurin osa ryhmätyöajasta menee kuitenkin paskanjauhamiseen enkä jaksa sovitella ja neuvotella. Tiedän itse, että omat opiskelumetodini johtavat minun kohdallani yleensä parhaaseen tulokseen eikä siinä tarvita keskustelua vaan hoidan ajattelutyön itse. En jaksa olla muille mieliksi tai ottaa näissä asioissa toisia huomioon!

Tietysti myös kaikki esitelmätkin on hanurista, mutta niissä on sentään se hyvä puoli, että ne useimmiten saa tehdä meillä ainakin kokonaan itse. Eniten pidän kirjatentteihin lukemisesta ja esseiden kirjoittamisesta - yksin!

17

4021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunneälykäs

      Ja millaisen työpaikan ajattelit tuolla asenteella saavasi? Aika vähän taitaa olla duuneja, joissa voi keskittyä vain omaan työhön ja unohtaa muu ympäristö ulkopuolelle.

      En itsekään pidä ryhmätöistä, mutta ovatpahan minulle hyvä henkisen kasvun paikka. Taidat olla tutkija-ainesta, mutta sitäkään ei yleensä tehdä ihan yksin...

      Ja jotenkin mielestäni nostit itsesi jalustalle... kannattaisiko muistaa, että muut saattavat ajatella sinun ja asenteesi olevan sieltä mainitsemastasi hanurista. Ihmisiä on erilaisia, ja kaikkien kanssa on jotenkuten tultava työelämässä toimeen, vaikka ei heistä niin pitäisikään.

      Vaikka turhaanhan minä tässä; elämällä on tapana ottaa meiltä jokaiselta jossain vaiheessa turhat luulot pois...

    • opiskelija*

      Itse opiskelin myös aiemmin alaa, jossa tehtiin runsaasti ryhmä- ja paritöitä. On totta, et yksin useimmin yltää parhaaseen suoritukseen. Pitää käydä todella hyvä tuuri, jotta parin kanssa synkkaa tai on asioista edes samaa mieltä, yleensä esim. esseen kirjoitus parityönä on hyvin kankeaa. Nyt opiskelen toista alaa, eikä täällä juurikaan ole tehty ryhmätöitä, vaan opiskelu on hyvin itsenäistä.

      Tosin kannattaa miettiä, tuottaako esim. tuleva työelämä ongelmia, jos koet kaikenlaisen yhteistyön muiden kanssa hankalaksi? Riippuu tietysti millaiseen työhön pyrit, mutta suurimmassa osassa tarvitaan kykyä yhteistyöhön ja jonkinlaista sosiaalista osaamista.

      • -toinen opiskelija-

        ... mutta uskon, että ryhmätyöt voivat olla piinaa vääränlaisten ihmisten kanssa. Rento asenne on plussaa, mutta ei liian rento. Joskus pudotettiin ihmisiä pois, kun eivät tehneet mitään, eivät tulleet "palavereihin".


      • opiskelet?

        Mua kiinnostaa että mitä opiskelit ja mitä opiskelet nyt? Omassa (liiketalous) on paljon ryhmätöitä ja harkitsen alan vaihtoa.


    • ..Tuulia..

      Uskon, että jos menet kysymään opettajalta mahdollisuutta tehdä jokin työ yksin, niin saatat hyvinkin saada luvan. Opettajathan teettää ryhmätöitä niin paljon sen takia, ettei heidän tarvitsisi tarkistaa liian paljon tehtäviä. :D

    • muitakin on olemassa

      Valitettavasti useimmat nykyiset, yliopisto-opintoja vaativat työt edellyttävät kommunikointia ja asioista sopimista muiden kanssa. Parhaiten tällaiset toimintatavat oppii viimeistään opiskeluaikana. Siinä ohessa pitäisi oppia myös se, miten suurin osa ryhmätyön ajasta olisi muuta kuin sitä p-n jauhamista.

      Esitelmien tarkoituksena on paitsi oppia omakohtaista tiedonhankkimista, myös harjaannuttaa esityksen valmistelua ja suullista esitystaitoa. Jälleen tällaista on edessä työelämässä lähes kaikilla yliopisto-koulutuksen käyneillä. Olen joutunut osallistumaan niin moniin opinnäytteiden esittelytilaisuuksiin, että tiedän hyvin harvan pystyvän pitämään omasta opinnäytteestään todella sujuvan esityksen tietyn tiukan aikarajan sisällä. Joten en ymmärrä, miksei asiaa voisi harjoitella kunnolla jo opintojen aikana.

    • Teeskentelyä

      On kai muotia sanoa, että ryhmätyöt on tosi mukavia ja antoisia. Olen kanssasi samaa mieltä, ryhmätyöt ovat perseestä. On rasittavaa yrittää sopia yhteisiä aikoja ryhmätöiden tekoon. Sitten ryhmässä saattaa olla muutama laiska paska, jotka vain menevät muiden kustannuksella. KOKEMUSTA muiden opintopisteiden kartoittamisesta löytyy!! Kyllä luentokeskustelut riittävät... Kokeet ja tehtävät olisi kaikkein järkevintä tehdä YKSIN!

    • tosiaankin

      Ryhmä- ja parityöt on tosiaan perseestä tai oikeastaan niiden määrä. Toki niihin liittyy työelämässäkin tarvittavia ryhmätyöskentelyn taitoja ja varmasti jossain määrin ryhmätyöt ovat ihan paikallaan. Onko niitä kuitenkaan pakko tunkea joka paikkaan?! Tuntuu että nykyään lähes joka kurssiin liittyy joku he***tin ryhmätyö!

    • pelisäännöt

      Ensin ryhmätöissä "sovitaan pelisäännöt". Omalla kohdalla on pelannut aika hyvin se, että ensin tehdään tehtävien jako sitten joku kokoomispalaveri myöhemmin. Laajemmissa töissä seurantapalaveri tai kaksi matkan varrella, jos tarpeen. Pääsääntöisesti jokainen tekee jaetut tehtävät itsenäisesti.


      Palavereja on jopa pidetty lounastaolla lounasta syöden, että turhaa aikaa ei mene, jos on tärkeämpääkin tekemistä. Nämä ovat järjestelykysymyksiä, mutta työelämässä nykyään välttämätön taito.

      • Organisointia & kommuni...

        Juuri näin. Ei niitä ryhmätöitä ole pakko koko ajan yhdessä
        vääntää, kunhan kaikki ryhmän jäsenet pidetään ajan tasalla
        siitä miten työ edistyy omalta osalta. Jos ei edisty, sitten
        täytyy tehdä korjaavia toimenpiteitä ennen kuin ollaan
        kaikki kusessa.

        Ei ryhmätöitä tosiaan täytyisi joka paikkaan tunkea,
        mutta suurimmassa osassa tulevia työpaikkojanne ryhmätyötaidot
        tai edes jonkinlaiset sosiaaliset taidot ovat välttämättömiä.
        Jopa se yksin koodaileva nörtti joutuu hyppäämään
        paljon palavereissa ja muutenkin olemaan ihmisten
        kanssa tekemisissä.

        Vapaamatkustajille täytyy uskaltaa huomauttaa asiasta
        hyvissä ajoin ja jos ei tehoa, niin luennoitsijalle
        tieto, että ko. henkilö ei kuulu enää ryhmäänne.

        Hyvistä taidoistakaan ei ole kauheasti hyötyä työelemässä,
        jos ei tule lainkaan muiden kanssa toimeen. Silloin on
        ainakin ihan turha haaveilla mistään esimiestehtävistä
        ja suuren pomon paikoista, vaikka olisi todistukset
        täynnä kiitettäviä arvosanoja.

        Hyvin toimiva tiimi on tehokkaampi kuin lahjakaat yksilöt.
        Jotkut saavat tiimit toimimaan, jotkut eivät siihen kykene.
        On se tietysti tuuristakin kiinni, osuuko siihen omaan
        ryhmään joku toivoton tapaus. Ryhmätyötä ei ainakaan
        edistä se jos asettuu muiden yläpuolelle. Alkuperäisen
        kirjoittajan tekstistä paistoi läpi jonkinlainen
        ylimielisyys muita kohtaan.


      • ei nero
        Organisointia & kommuni... kirjoitti:

        Juuri näin. Ei niitä ryhmätöitä ole pakko koko ajan yhdessä
        vääntää, kunhan kaikki ryhmän jäsenet pidetään ajan tasalla
        siitä miten työ edistyy omalta osalta. Jos ei edisty, sitten
        täytyy tehdä korjaavia toimenpiteitä ennen kuin ollaan
        kaikki kusessa.

        Ei ryhmätöitä tosiaan täytyisi joka paikkaan tunkea,
        mutta suurimmassa osassa tulevia työpaikkojanne ryhmätyötaidot
        tai edes jonkinlaiset sosiaaliset taidot ovat välttämättömiä.
        Jopa se yksin koodaileva nörtti joutuu hyppäämään
        paljon palavereissa ja muutenkin olemaan ihmisten
        kanssa tekemisissä.

        Vapaamatkustajille täytyy uskaltaa huomauttaa asiasta
        hyvissä ajoin ja jos ei tehoa, niin luennoitsijalle
        tieto, että ko. henkilö ei kuulu enää ryhmäänne.

        Hyvistä taidoistakaan ei ole kauheasti hyötyä työelemässä,
        jos ei tule lainkaan muiden kanssa toimeen. Silloin on
        ainakin ihan turha haaveilla mistään esimiestehtävistä
        ja suuren pomon paikoista, vaikka olisi todistukset
        täynnä kiitettäviä arvosanoja.

        Hyvin toimiva tiimi on tehokkaampi kuin lahjakaat yksilöt.
        Jotkut saavat tiimit toimimaan, jotkut eivät siihen kykene.
        On se tietysti tuuristakin kiinni, osuuko siihen omaan
        ryhmään joku toivoton tapaus. Ryhmätyötä ei ainakaan
        edistä se jos asettuu muiden yläpuolelle. Alkuperäisen
        kirjoittajan tekstistä paistoi läpi jonkinlainen
        ylimielisyys muita kohtaan.

        >Hyvin toimiva tiimi on tehokkaampi kuin lahjakaat yksilöt.

        Onko niin? Kun teimme yhtä projektia meillä oli (arvosanakin mukaan) loistavasti järjestetty tiimi, ryhmätyö on toiminut mallikasti. Ongelmana oli vain että 6 hengen ryhmästä osasi asian vain yksi henkilö. Neljä kuukautta tiimi teki "ryhmätyötä", mutta projekti venyi ja venyi ja viimeisenä viikonloppuna ennen deadlinea, tämä yksi henkilö teki koko projektin valmiiksi. (Ryhmä on saanut valmiiksi varmasti vain noin 20-30%) Tuo tyyppi kuulema nukkui koko viikonloppuna vain 4 tuntia :) Uskon että tuo yksi henkilö olisi paljon tehokkaampi yksin ja saisi koko projektin valmiiksi yksinkin viikossa. Me emme saaneet sitä edes 4 kuukaudessa valmiiksi.


      • niinpä niin
        ei nero kirjoitti:

        >Hyvin toimiva tiimi on tehokkaampi kuin lahjakaat yksilöt.

        Onko niin? Kun teimme yhtä projektia meillä oli (arvosanakin mukaan) loistavasti järjestetty tiimi, ryhmätyö on toiminut mallikasti. Ongelmana oli vain että 6 hengen ryhmästä osasi asian vain yksi henkilö. Neljä kuukautta tiimi teki "ryhmätyötä", mutta projekti venyi ja venyi ja viimeisenä viikonloppuna ennen deadlinea, tämä yksi henkilö teki koko projektin valmiiksi. (Ryhmä on saanut valmiiksi varmasti vain noin 20-30%) Tuo tyyppi kuulema nukkui koko viikonloppuna vain 4 tuntia :) Uskon että tuo yksi henkilö olisi paljon tehokkaampi yksin ja saisi koko projektin valmiiksi yksinkin viikossa. Me emme saaneet sitä edes 4 kuukaudessa valmiiksi.

        Tuossa ajassa normaali ihminen opettelee jo varsin mutkikkaan uuden asian. Mutta jos halua ei ole muuhun kuin jatkuvaan itkuun ja keskinäiseen päivittelyyn tehtävän vaikeudesta, niin tulos on juuri mainittu.

        Luuletteko muuten, että tuo yksi ihminen on osannut asian syntymästään saakka? Minulla on se tuntuma, että hänenkin on pitänyt asia jossakin vaiheessa opetella. Hänen tietojaan olisi muuten voinut hyödyntää tehokkaasti asian opettelussa, jos homma olisi organisoitu oikein.


      • Njep
        ei nero kirjoitti:

        >Hyvin toimiva tiimi on tehokkaampi kuin lahjakaat yksilöt.

        Onko niin? Kun teimme yhtä projektia meillä oli (arvosanakin mukaan) loistavasti järjestetty tiimi, ryhmätyö on toiminut mallikasti. Ongelmana oli vain että 6 hengen ryhmästä osasi asian vain yksi henkilö. Neljä kuukautta tiimi teki "ryhmätyötä", mutta projekti venyi ja venyi ja viimeisenä viikonloppuna ennen deadlinea, tämä yksi henkilö teki koko projektin valmiiksi. (Ryhmä on saanut valmiiksi varmasti vain noin 20-30%) Tuo tyyppi kuulema nukkui koko viikonloppuna vain 4 tuntia :) Uskon että tuo yksi henkilö olisi paljon tehokkaampi yksin ja saisi koko projektin valmiiksi yksinkin viikossa. Me emme saaneet sitä edes 4 kuukaudessa valmiiksi.

        Tehtäviä täytyy osata delegoida ja tietoa pitää siirtää,
        jos sitä ei kaikilta löydy. Ei ryhmätyön idea ole se,
        että yksi tekee ja muut tuskailevat. Se asiat osaavakin
        voi ottaa sen ryhmän vetäjän roolin, niin tulee samalla
        niitäkin taitoja kehitettyä.

        Kyllä hyvin toimiva tiimi on kaikesta päätellen tehokkaampi
        kuin yksilöt. Riippuu tietysti siitäkin, että minkä tyyppisestä
        työtehtävästä on kyse. Ei tiimityökään kaikkeen sovi.

        Viimeisimpien vuosikymmenten aikana kehityssuunta on
        ollut enemmän ja enemmän tiimityön suuntaan. Jos kyseinen
        työtapa ei toimisi, niin miksi ihmeessä menestyvät
        yritykset siirtyisivät tietoisesti huononpaan käytäntöön?

        Työelämässä on tietysti se hyvä puoli että ihmiset
        on valittu
        tehtäviinsä, eikä ryhmän koostumus ole niin satunnainen
        kuin opiskellessa. Minusta noita ryhmätyötaitoja on kuitenkin
        hyvä harjoitella jo opiskeluaikana, ettei sitten ole aivan
        sormi suussa, kun tiimitöihin joutuu. Suuri osa kuitenkin
        joutuu tekemisiin kyseisen työskentelytavan kanssa.


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...

      Menen yleensä juttelemaan kurssin alussa luennoitsijalle ja tähän asti joka kerta on voinut suorittaa itse.

    • humanisti.

      Olen vihannut ryhmätöitä peruskoulusta asti. Lukiossa, vaikka olinkin ns. eliittilukiossa, oli myös aivan mahdotonta löytää riittävän motivoituneita yhteistyökavereita. Yliopistossa tuo touhu taas on suorastaan lapsellista pelleilyä.

      Kaikkein eniten ihmetyttää se, että erityisesti humanistisella puolella kielissä on tavallista enemmän tällaista epäitsenäistä opiskelua. Kaikista ei kuitenkaan tule yläasteen opeja. Esimerkiksi kääntäjät tekevät paljon yksinäistä etätyötä. Tällaisessa työssä voi olla jopa haitaksi, jos ei ole oppinut viihtymään tuntikausia yksin työn parissa ja aikatauluttaa päivän tekemisensä ihan itse ilman sosiaalista vuorovaikutusta (/ulkoista painostusta).

    • jelena

      Valitettavasti ryhmätyötaitoja pidetään työpaikoilla suuressa arvossa. Jos leimaudut epäsosiaaliseksi, voit olla varma, että työpaikkojen ovet eivät sinulle aukea. Valehtelemalla et pääse pinteestä, sillä juuri tuon vuoksi suurin osa työnhakijoista myös testataan. Ryhmätyöt ovat oiva tapa säästää, kun 300 kurssilaisen harjoitustöistä vastaa yksi ainoa assitentti...

    • Eihyvä

      Opiskelin myös koulussa, jossa tehtiin paljon ryhmätöitä ja niiden mielekkyys riippui siitä ketä on ryhmässä. Jos sai esimerkiksi henkilöt, jotka hoitaa hommansa ja tekee minkä on luvannut, niin ei ole valittamista. Sitten kun ryhmätyö ryhmässä oli ihmisiä, jotka EIVÄT tehneet omaa osuuttaan tai ilmestyivät vasta loppuvaiheilla esityksen tekoon, niin silloin v*tutti ihan suunnattomasti. Itse on raatanut omat osuutensa ja luottaa, että muutkin tekevät omansa. Sitten kun alkaa potkimaan näitä pihalle, niin tulee perusvingunnat ja oletetaan niillä pysyvän ryhmätyössä.

      Opiskelujen aikana oppi tietämään ne, joilta ei kannattanut odottaa yhtään mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2250
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1761
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      160
      1620
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1251
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe