Olen sairastanut lastenreumaa 20 vuotta hyvin vaihtelevasti, suurin osa ajasta on oireetonta ollut. Nyt on kuitenkin "terveeseen" polveen (oireita ollut aina vaan polvessa ja toisessa nilkassa) tullut bakerin kysta jo toisen kerran. Ekalla kerralla se lähti kortisonipiikillä pois. Olen huomannut, että liikunta; kuntosali, bodypumppi, kävely... aiheuttavat polviin turvotusta. Kyykkyjen teko lisää selvästi kystaa.Esim. kuntonyrkkeilyn jouduin lopettamaan hyppimisen vuoksi, ei polvet kestäneet. Kuitenkin liikuntaa suositellaan ja määrätään, että lihakset ja paino pysyisivät kuosissa. Onko liikunta ja reuma mahdoton yhtälö? Miten itse pidätte huolta kunnosta? Haluaisin kovasti käydä jumpissa ja spinningissä mutta turpoilu ja pelko nivelten tulehtumisesta ei lisää motivaatiota. Kunto alkaa rapistua, kun lenkit jopa polvitukien kanssa turvottavat, vaikka nivelet ovat kuivat ja muuten ok. Kertokaa kiltit ihmiset kokemuksia, miten voisin jatkaa jumppailua? Mikä on teidän lajinne, millä pidätte itsenne sekä nivelenne kondiksessa?
Reuma ja liikunta
13
4526
Vastaukset
- harry.b
hei sinä kunnostasi pitävä.Mulla todettiin selkärankareuma 1985.Mä kävin mangneettikuvauksissa,jä mä säteilin kun olisin tullut tsernobylistä.Kivut sietämättömät,ja sain felden nimistä tulehduskipulääkettä,joka aika ajoin toimi.Mä pelasin kössiä noin 20 vuotta hammasta purren.sit sulkista monta vuotta,jossa tuli vartalon kiertoja.Jos sä teet sitä vaan kerran viikossa ,niin olet varmaan niin juntturassa,et aamusukat ,jotka kannattaa laittaa ennen nukkumaanmenoyritystä jalkaan,kannatta tosiaankin laittaa.MUTTA jos sä harrastat sulle sopivaa liikuntaa ,esim kävelyä
ilman painavaa reppua,niin anna mennä vaan.PS vältä painavia kauppakasseja,tai hanki vetokärryt ja älä häpee käyttää niitä.Ja vielä seiso mieluummin kun istut.Sillä liikkeelläolo on parasta lääkettä ainakin mulle.Mulla on seisomatyö jossa kävelen paljon ja nostelen kohtuullisia kuormia.Et älä lannistu vaan jatka liikkumista.Voit skrivaa mulle jos on jotain kysyttävää.Mä mielellään vastailen kohtuullisella kokemuksella.Jota kaikki lekurit ei välillä allekirjoita.T:Harry (aviossa)2 lasta
[email protected] ps lapsia ei reuma vaivaa?ainakaan vielä nuorempi 10v. - niis
Minulla on ollu nivelreuma 13vuotta ja harrastan kävelyä,uintia,kuntosalilla ja jumppaamista.Suosittelen uintia ja jumppaa eniten.Kannattaa syödä usein kasviksia ja hedelmiä.
- ex-golffaaja
Itselläni on sama ongelma, en oikein tiedä mitä lajia harrastaisin. Aikoinaan ratsastin. Lonkan tekonivel-leikkauksen jälkeen se kiellettiin. Myöhemmin sain luvan jatkaa, mut ridatunnin jälkeen oli lonkkani pari päivää tosi kipee. Lopetin siis "hevostelun". Sitten kävin punttiksella. Siellä kipeytyi kyynärpäät ja polvi sekä leikattu lonkka. Taantui sekin innostus.
itselläni on kaksi koiraa, joiden kanssa tulee käveltyä, mutta ei siinä pulssi kovastikaan nouse, toinen koirista niin pirun laiska! Ja välillä esim. lonkka ärtyilee ja kävelylenkin pituus vaihtelee tilanteen mukaan.
Uimisesta uimahallissa en ole koskaan pitänyt, siellä vedessä pörrää vaikka mitä ällöttävyyksiä (kaveri töissä uimahallissa ja saanut kuulla häneltä kivja tarinoita). Toisekseen uimahalliin matkaa 40 km, ei huvita ajaa sitä matkaa enää, kun työmatkaa ajettavana 130 km päivässä.
No pari vuotta sitten innostuin golfista. sain myöhemmin houkuteltua miehenikin pelaamaan. Menikin kivasti kaksi kesää, kunnes olkapää alkoi reistailla ja pelit loppui siihen. Tosin aina pelin jälkeen kyynärpääkin ärtyi, mut sen kesti. No nyt olen menossa ortopedille olkapään vuoksi. Kävi siis niin, että mieheni pelaa ja ulkomaanmatkatkin tehdään nykyyään golfia ajatellen, paitsi että itse en voi pelata...
Eli kovasti minäkin kaipaisin jotain omaa lajia, mutta ei niitä paljoakaan ole. Ja tosiaan asun sen verran "maalla", että täällä ei kaikkia mahdollisuuskai edes ole. Joten olen siis tyytynyt noihin kävelylenkkeihin. Kaipaisin vähän enemmän jotain "darivia" harrastukseeni, mielestäni esim. sauvakävely tai hiihto on tosi tylsää! No onneksi olen pysynyt hoikkana, että ei ole sen puolesta kauheesti paineita liikkua.- N -53
Olisin kiinnostunut tietämään millaisia vaivoja sinulle tuli kyynerpäähän ja olkapäihin. Olen jo vuosia kärsinyt kipeistä olkapäistä joita on aika ajoin kuvattu. On kalkkia ja tulehduksia, tenniskyynerpäätä jne.Nivelet kipeytyvät, mutta kun reumaa ei ole todettu verikokeessa niin piikki ja ei kun töihin vaan.Tätä rataa on menty jo toistakymmentä vuotta.Olisiko syytä sittenkin epäillä reumaa? Liikuntaa en juuri pysty harrastamaan,olkapäät ovat sen verran kipeät ja toinen nilkka ei kestä.Kävellessä vihlasee joskus oikein kunnolla että jalka pettää alta.Olisin kiitollinen jos vastaisit.
- ex-golffaaja
N -53 kirjoitti:
Olisin kiinnostunut tietämään millaisia vaivoja sinulle tuli kyynerpäähän ja olkapäihin. Olen jo vuosia kärsinyt kipeistä olkapäistä joita on aika ajoin kuvattu. On kalkkia ja tulehduksia, tenniskyynerpäätä jne.Nivelet kipeytyvät, mutta kun reumaa ei ole todettu verikokeessa niin piikki ja ei kun töihin vaan.Tätä rataa on menty jo toistakymmentä vuotta.Olisiko syytä sittenkin epäillä reumaa? Liikuntaa en juuri pysty harrastamaan,olkapäät ovat sen verran kipeät ja toinen nilkka ei kestä.Kävellessä vihlasee joskus oikein kunnolla että jalka pettää alta.Olisin kiitollinen jos vastaisit.
Kyynärpäässäni on nivelrikkoa. Se alkoi reistailemaan n. 4 vuotta sitten ja oli mennyt niin pahaksi, että ei voitu tehdä enää puhdistusleikkausta. Kyynärpääni jää välillä "jumiin". Yöllä voin herätä siihen, että saan toisella kädellävääntää pikkuhiljaa kyynärpäätä suoraksi koukkuasennosta. Välillä kyynärpää vaan napsahtelee ja samalla sattuu. Nytkin kirjoittaessa on tuntemuksia kyynärpäässä. Saan siihen tasaiseen tahtiin kortisonpistoksia, yritän kitkutella mahd. pitkään ilman tekoniveltä.
Olkapään vaiva alkoi vuosi sitten lokakuussa. Ilmeisesti jännevammalla, koska en saanut itse puettua kunnolla paitaa päälle, eli käsi ei noussut ylös. Kipu oli kova. Myöhemmin mukaan tulivat yösäryt, olkapää särki yöllä ja aamulla herätessä. En esim. saanut otettua turvavyötä vasemmalla kädelläni. Aluksi työpaikkalääkärini hoiti tätä limapussintulehduksena ja sain olkapäähäni 3 kortisonipiikkiä parin viikon välein. Sen pari viikkoa olkapää oli oireeton, mut sitten kivut alkoivat taas. Piikkien jälkeen kävin fysikaalisessa 10 kertaa, ei apua.
reumalääkärini toimesta otettiin rtg-kuva olkapäästä. Siinä näkyi nivelraon kaventumista ja eroosiomuutosta. Tämän jälkeen minulle määrättiin vielä magneettikuvaus varjoaineella. Siltä selvisi nämä nivelmuutokset eli aika pahaa nivelrikkoa. Lisäksi joku jänne on osittain poikki ja joku rotator cuff oli ohentunut. Näihin jännevaivoihin kuuluu juuri nuö yösäryt, luulenkin että kipuni johtuvat lähinnä tuosta jänteestä. Golfin peluussa kipu ilmeni siinä, että en pystynyt viemään käsiä taakse swingiin enkä voinut tehdä olkapäällä nopeaa lyöntiliikettä.
Kaiken kaikkiaan tilanteeni on ollut se, että kipu tulee vasta sitten, kun pysyviä nivelmuutoksia on jo tapahtunut. Tämä ei tietystikään ole mikään hyvä asia. Nyt sitten menen ortopedille ens kuussa, jossa kai selvitetään, auttaisko olkapäähän puhdistsleikkaus ja jänteen korjaus. Oma lääkärini puhui tekonivelestä olkapäähän, mutta siihen en ole vielä valmis.
Onko sinulle tehty magneettikuvausta? Minulla se ainakin antoi paljon paremman kuvan tilanteesta kuin pelkkä rtg-kuva.
- .............
Mulla ei ole vielä virallista reumadiagnoosia, mutta sitä kai se on. Tällä hetkellä jäykkyys ja kipu on vähäisempää, joten olen pystynyt hyvin aerobiccaamaan ja harrastamaan body pumppia (siinä tosin pitää olla extravarovainen sormien ja ranteiden kanssa, ettei satu). Mutta liittyköhän tää reumaan vai siihen, että minulla oli taukoa tuossa liikkumisessa, kun esim. aerobicin jälkeen joka paikka kehossa on tooosi kankea. Kotiin siis pääsen, mutta kun istun sitten kotiin päästyäni jonkin aikaa, liikkeelle pääseminen on työn ja tuskan takana ja saan todella taistella, että saan hoidettua kaikki iltatoimet. No, siihen reumaan tämä kai liittyy, kun en ennen näin jäykkä ole ollut.. Ja pumpin jälkeen ongelma on erityisesti polvien jäykkyys, mut sitä kai se kyykkääminen tekee.
Tää ei kylläkään vastannu sun kysymykseen, kun ei tunnu nämä lajit reumavaivaiselle sopivan. En kyllä yhtään tiedä, mitä sitten, jos joudun näistä kokonaan luopumaan! Liikkumiseen tarvitsen yleensä ryhmän ja kivaa musiikkia, esim. lenkkeilyä inhoan sydämeni pohjasta... Varmaan vaihtoehdoiksi jää vesiliikunta, muuta en keksi.- katrina.s
Jumpan jälkeinen jäykkyys on varmaan ihan normaalia, ero pitää tehdä siitä onko jäykkyys lihaksissa vai nivelissä - nivelissä sen ei kuuluisi olla. Itselläni on niin hassusti, ettei kipuja tai jäykkyyttä tule lainkaan, ainoastaan nestettä alkaa kertyä (ja jäykkyys tulee sitten kun polvi on jalkapallon kokoinen). Pilates on jumpista muuten sellainen mikä on hyvin nivelystävällinen samoin kuin bodybalance, rauhallista ja aika staattista liikettä, pilateksessa vielä makuuasennossa melkein koko ajan. Jatketaan keskustelua!! :)
- .............
katrina.s kirjoitti:
Jumpan jälkeinen jäykkyys on varmaan ihan normaalia, ero pitää tehdä siitä onko jäykkyys lihaksissa vai nivelissä - nivelissä sen ei kuuluisi olla. Itselläni on niin hassusti, ettei kipuja tai jäykkyyttä tule lainkaan, ainoastaan nestettä alkaa kertyä (ja jäykkyys tulee sitten kun polvi on jalkapallon kokoinen). Pilates on jumpista muuten sellainen mikä on hyvin nivelystävällinen samoin kuin bodybalance, rauhallista ja aika staattista liikettä, pilateksessa vielä makuuasennossa melkein koko ajan. Jatketaan keskustelua!! :)
Tuo pilates onkin hyvä laji, eipä tullut mieleeni. Olen sitä joskus muutaman kerran kokeillut ja silloin koin sen aika tylsänä, mutta varmasti siihen voisi palata, jos muuta ei pysty. Meidän salille on tullut vasta balletone uutena lajina ja en ole kokeillut, mut kuvauksessa erikseen sanotaan, että on nivelystävällinen laji. Tuotakin voisi kokeilla.
Tällä viikolla ovat taas polvet oireilleet, mutta siitä huolimatta olen raahannut itseni kaikkiin jumppiin, joissa olen muutenkin käynyt. Polvet ovat olleet sen jälkeen vielä kipeämmät, mutta olen yrittänyt olla välittämättä siitä.. Ei taida olla järkevää? En vain halua antaa periksi yhden reuman takia :) Eri asia tietysti, jos vielä tästä pahenee tai kuten sullakin, että toi nesteen kertyminen estää koko homman. - ajatelleeksi
............. kirjoitti:
Tuo pilates onkin hyvä laji, eipä tullut mieleeni. Olen sitä joskus muutaman kerran kokeillut ja silloin koin sen aika tylsänä, mutta varmasti siihen voisi palata, jos muuta ei pysty. Meidän salille on tullut vasta balletone uutena lajina ja en ole kokeillut, mut kuvauksessa erikseen sanotaan, että on nivelystävällinen laji. Tuotakin voisi kokeilla.
Tällä viikolla ovat taas polvet oireilleet, mutta siitä huolimatta olen raahannut itseni kaikkiin jumppiin, joissa olen muutenkin käynyt. Polvet ovat olleet sen jälkeen vielä kipeämmät, mutta olen yrittänyt olla välittämättä siitä.. Ei taida olla järkevää? En vain halua antaa periksi yhden reuman takia :) Eri asia tietysti, jos vielä tästä pahenee tai kuten sullakin, että toi nesteen kertyminen estää koko homman.että, jos nivelesi ovat tulehtuneet raskas liikunta, kuten aerobic ei välttämättä tee hyvää nivelille vaan saattaa edistää nivelvaurioiden syntyä. Jos siis selkeästi on jokin liikunta, joka lisää niveltulehduksia, kannattaa miettiä, voisiko tehdä jotakin muuta, tai eri tavalla.
Pilateksesta, siinä en ole óllut mutta vastaavassa, ja kulmanojat tuntui tosi höpöiltä muuten ok.
Itselleni sopivat uinti, kuntosalitreeni, kävely, hölkkä juoksumatolla (maastossa tärähdys on liian kova), body pump, pyöräily, vesijuoksu, cirkuit, ja aerobic, tosin siten, että vältän hyppyjä ja teen vähän matalammalla profiililla.
Juu ja vaeltaminen passaa, pisimmillään päivämatka ollut rinkan kanssa 28 kilometriä, mutta seuraavana päivänä olinkin yhtä puuta, tosin lihakset enemmän kuin nivelet. sellainen alle 20 tai vähän päälle kilometreinä vielä menee.
Tärkeintä lienee, että koettaa pitää lihaskuntoa yllä, se kuitenkin ymmärtääkseni suojelee niveliä.
Ainakin itselläni olkapäiden kipuilu on vähentynyt kun rinta-, olkavarsien ja yläselän lihakset ovat parantuneet.
Tsemppiä vaan kaikille jumppareille. - sama kuin edellinen
............. kirjoitti:
Tällä viikolla ovat taas polvet oireilleet, mutta siitä huolimatta olen raahannut itseni kaikkiin jumppiin, joissa olen muutenkin käynyt. Polvet ovat olleet sen jälkeen vielä kipeämmät, mutta olen yrittänyt olla välittämättä siitä.. Ei taida olla järkevää? En vain halua antaa periksi yhden reuman takia :) Eri asia tietysti, jos vielä tästä pahenee tai kuten sullakin, että toi nesteen kertyminen estää koko homman.talvella suurin intohimoni on murtomaahiihto, tosin monojen löytämisessä oli vaikeuksia, kun jalkoja on leikelty, ja mäissä täytyy olla tarkkana ettei hajota muutenkin sohloja niveliä.
- ,,,,.........
Minulla on nivelreuma ja takan monta leikkausta!
Jätin hiilihydraatit pois ruokavaliosta ja syön vihersimpukkakapseleita ja e-epaa.
Nyt lenkkeilen 10km lenkkejä melkein joka päivä ja juoksenkin välillä.
Uskomatonta mutta totta - dietti tuli jäädäkseen minun elämään koska 15vuotta meni ilman liikuntaa! - Lääkittysporttihullu
Ennen kuin minulle löydettiin sopiva lääke (Enbrel), yritin pitää itseäni kunnossa etenkin uimalla ja pyöräillen sekä silloin tällöin kuntosalilla. Huonoina hetkinä oli tietysti tehtävä maltillisemmin.
Mikäli mahdollista, kannattaa harkita biologisia lääkkeitä. Nyt noin vuoden Enbrelin käytön jälkeen takana on myös pari täyttä maratoonia, pari pitkää seikkailukisaa sekä huomattavasti parempi elämä :)
Tsemppiä! - Minttuliini
Hei!
Ajattelinpa itsekin vastata tähän... Olen sairastanut nivelreumaa 20 vuotta ja käsiin (rystysiin) minulle on vaihdettu uudet upeat nivelet. Olen tällä hetkellä 35 vuotias ja elämä on ihanaa!
Itse harrastan lenkkeilyä, jopa hölkkää 3-4 kertaa viikossa. Epäsäännöllisen säännöllisesti pyrin käymään myös kuntosalilla ja uimassa. Minulle avantouinti on ollut oiva hoitokeino :) Kokeilkaa!!! Mutta olen huomannut myös ravinnon merkityksen joten punaista lihaa syön äärimmäisen harvoin ja syönkin kala/kana/kasvisruokaa.
Tärkeintä on ehkä kuitenkin säilyttää se positiivinen elämän asenne :) onhan niitä huonoja päiviä kaikilla mutta eteenpäinhän sitä on mentävä ja monilla voi asiat olla vieläkin huonommin!
Aurinkoisia syyspäiviä!
Minttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799