Mikä on tämän hetken laki siitä, milloin poistuu rikosrekisterimerkintä? Muistaisin, että joskus oli niin että 5 vuodessa poistuu ehdonalaisen saaneen tuomion merkintä, 10 vuodessa ehdottoman (alle 2 vuotta), ja 20 vuotta yli 2v ehdoton.
Tässä tapauksessa asianomainen sai v2001 3kk ehdonalaisen tuomion kirjanpitorikoksesta ja hänen tulisi hakea piakkoin viisumia USA:han. Ja rikosrekisterin omaava ei käsittääkseni saa viisumia USA:han laisinkaan.
Rikosrekisteristä poistuminen
7
2833
Vastaukset
- wikipediasta napattu tieto!
Henkilöä koskevat tiedot poistetaan poliisin rekisteristä eri aikoina rangaistuksen ankaruudesta riippuen.
5 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä
* ehdollinen vankeus, ehdollisen vankeuden oheissakko, yhdyskuntapalvelu tai valvonta, nuorisorangaistus tai sen sijaan määrätty sakko
* viraltapano
* yhteisösakko
10 vuoden kuluttua
* enintään kahden vuoden ehdoton vankeus
* yhdyskuntapalvelurangaistus
20 vuoden kuluttua
* yli kahden ja enintään viiden vuoden vankeus
* tuomitsematta jättäminen ymmärrystä vailla
Henkilön kuoltua tai täytettyä 90 vuotta
* yli viiden vuoden vankeus
* viimeistään tällöin poistetaan myös kaikki muut merkinnät
Yksittäistä rangaistusta koskevaa tietoa ei poisteta, jos henkilöstä on rikosrekisterissä sellainen tieto, jota ei edellä olevien päätöskohtaisten sääntöjen mukaan vielä voida poistaa.
Jos henkilö syyllistyy uusiin rikoksiin ennen aiemman rikosrekisterimerkinnän poistumista, kaikki hänestä rekisteröidyt tiedot säilyvät, kunnes ankarimman tuomion päätöskohtainen poistoaika on kulunut umpeen.- Beagle Boy
Ketjun aloittaja kyllä kyseli rikosrekisteristä.
Milloin se laki on muuttunut, että poliisi pitäisi rikosrekisteriä. Ei vielä ainakaan eilen.
Poliisirekisterit ja rikosrekisteri ovat kaksi aivan eri asiaa. - mitä eroa?
Beagle Boy kirjoitti:
Ketjun aloittaja kyllä kyseli rikosrekisteristä.
Milloin se laki on muuttunut, että poliisi pitäisi rikosrekisteriä. Ei vielä ainakaan eilen.
Poliisirekisterit ja rikosrekisteri ovat kaksi aivan eri asiaa.poliisirekisteri vs rikosrekisteri???
- Vallle Vuojas
mitä eroa? kirjoitti:
poliisirekisteri vs rikosrekisteri???
Mitä, voiko tosiaan Suomesta löytyä näin tietämätön ? Rikosekisteriä pitää oikeusministeriön alainen rikosrekisterikeskus, eikä poliisilla ole sen kanssa mitään tekemistä.
Poliisilla taas on monia omia rekistereitä, joissa on etupäässä rikollisia, mutta niihin voi joutua kunnon kansalainenkin, kuten vaikka passirekisteriin. - Leimattu
Vallle Vuojas kirjoitti:
Mitä, voiko tosiaan Suomesta löytyä näin tietämätön ? Rikosekisteriä pitää oikeusministeriön alainen rikosrekisterikeskus, eikä poliisilla ole sen kanssa mitään tekemistä.
Poliisilla taas on monia omia rekistereitä, joissa on etupäässä rikollisia, mutta niihin voi joutua kunnon kansalainenkin, kuten vaikka passirekisteriin.Eli siis koskas tämä poliisin pitämä rekisteri sitten poistuu. Päteekö siihen samat säännöt kuin itse rikosrekisterikeskuksen pitämään?
Vai lukeeko otsassani aina Criminal? - Nimetön
Leimattu kirjoitti:
Eli siis koskas tämä poliisin pitämä rekisteri sitten poistuu. Päteekö siihen samat säännöt kuin itse rikosrekisterikeskuksen pitämään?
Vai lukeeko otsassani aina Criminal?saa kukaan/ulkomaiden viranomainen lain mukaan muuta tietoa kuin siihen on luettavasti kirjoitettu!
- Pyr
Nimetön kirjoitti:
saa kukaan/ulkomaiden viranomainen lain mukaan muuta tietoa kuin siihen on luettavasti kirjoitettu!
Poliisin pitämä rekisteri (sormenjäljet, mitat yms.) pitää asiakkaan kirjoilla ilmeisesti "loppuun asti". Näin ilmaisi asian eräs konstaapeli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760