Finnit imevät viimeisetkin itsetunnon rippeet. Ennen pidin itseäni ihan komeanakin, mutta finnien jäljiltä olen muuttunut kuvottavaksi. Arpia nenässä ja punaisia läikkiä naama täynnä. Olen 21v poika enkä ole ikinä seurustellut, ja syytän siitä finnejäni. Olen nimittäin finnien takia kamalan ujo ja häpeän itseäni ja yritän aina pysyä poissa ihmisten silmistä. Etenkin tyttöjen lähellä on noloa olla kun olen tällainen finninaama. Etenkin vihaan näitä punaisia jälkiä jotka jäävät finnien jäljiltä, nenässänikin on iso läikkä joka on jo ollut 4 vuotta! Joudun aina laittamaan peite ainetta läikkiihin (joka ei mielestäni edes peitä niitä) jotta uskallan edes jotenkuten ihmisten ilmoille.
Mielestäni finneni takia olen luonteeltani näin sulkeutunut. Tiedän että se on typerää pilata elämä finnien takia, eihän se voi niin iso juttu olla, eihän? Mutta minulle se on, on täytynyt aina jättäytyä reissuista pois koska naama on ollut kamalassa kunnossa. Ihmisiä olen karttanut aina siitä lähtien kun finnit alkoivat tosissaan riehumaan, eli suurimman osaa elämästäni. Ja siksi luonteeni on nykyään näin sulkeutunut ja nuoruus pilalla. Minnekään en halua lähteä näyttämään kamalaa turpaani.
Siis tää alkaa jo itkettää.
Finnit pilaa elämän
22
3878
Vastaukset
- bbb
Mulla on sama ongelma,paitsi että seurustelen.
Kyllä voin vakavasti sanoa että oikeassa todellakin olet. Mikään ei voi viedä itsetuntoa niin alas kun punanen/tulehtunut naama. Enkä tarkoita nyt paria finniä vaan kunnon aknea ja sen jättämiä PYSYVIÄ arpia.
En ole sen takia enää koulussa enkä töissä.
Ei sitä sellaiset käsitä ketkä sitä ei ole kokenut! - Entinen finninaama
Olen muutamaa vuotta vanhempi ja mulla oli myös vielä 3 vuotta sitten todella huonossa kunnossa oleva iho. Apua sain siitä että pesin aluksi 3 kertaa päivässä naamani saippualla. No, jotkut sanovat ettei niin pitäisi tehdä mutta teinpä kuitenkin. Iho kyllä punoitti mutta ei ollut enää samalla tavalla tukossa kuin aikaisemmin. Ja viime vuonna rupesin käyttämään lumenen kuorintavoidetta (http://www.lumene.fi/men/) joka auttoi myös lisää. Jouduin aikanaan koulukiusatuksi ulkonäköni takia vaikka olen nyt ainakin omasta mielestäni paremman näköinen kuin keskivertoporukka joilla on lisäksi myös kaljamahaa ja tupakkariippuvuuksia. En myöskään ole koskaan seurustellut juuri ulkonäköni takia mutta enää en pidä ulkonäköäni esteenä millekään.
- ei vippaskonsteja
oletko koskaan käynyt ihotautilääkärillä. akne on sairaus joihin eivät vippaskonstit tehoa. käy lääkärissä näytämässä naamaasi (jos et ole vielä käynyt) niin siihen määrätään suun kautta nieltävät lääkkeet ja kunnon rasvat. monet luulevat clerasilin tai vastaavan auttavan, mutta näin ei ole. jos aknea ei hoideta kunnolla niin siitä voi jäädä ikävät arvet. Akneen voidaan antaa tietääkseni myös jonkunlaista valohoitoa joka on hyvin tehokasta.
- ihotautilääkäri
Koska finnit ovat sinulle nyt elämistä suurempi ongelma, niin poista se ongelma. Tilaa aika ihotautilääkäriltä ja pyydä Roaccutan resepti, se vie finnit takuulla. Vähän on hintava, mutta jos pystyt maksamaan niin tulos on upea!! Tavallinen yleislääkäri ei voi kirjoittaa sitä, siksi ihotautilääkäri. Alussa otetaan pari labraverikoetta, kuuri kestää noin 6 kk ja tulokset ovat pysyviä!! Onnea vaan ja pikaisiin muutoksiin!
- yksinkertaista
No tämähän oli kuin mainospala.
Otetaanpa vähän realistisemmin.
Roa on tepsivä lääke - useilla.
Ei kuitenkaan kaikilla, joillakin vain väliaikaisesti, finnit palaavat kuin kotiin tulisivat.
Jotkut paranevat vasta useiden kuurien jälkeen.
Jotkut eivät edes kestä rankkaa kuuria, jotkut slviävät miedommalla annostuksella.
Mutta siis usille tepsivä lääke finneistä eroon pääsemiseksi. - siiri..
Mulla roaccuttankuuri vaan jotenkin sekoitti mun koko ihon vastustuskyvyn ja tällä hetkellä lääkärikin jo totesi, että mulla on acne resistantti, lisäksi kuurit kuivattivat ihoa liikaa. Kaikilla ei edes roaccuttan auta, vaikka onkin tehokkaampia acnelääkkeitä.
- ....
Ei muuta kun varaat reippaasti ajan lääkäriin, ihan vaikka aluksi yleislääkärille. Aknesta ei todellakaan tarvitse kärsiä!
- noin
sanoisin että ne ovat ne ARVET jotka pilaa elämän.
- elämä pilalla
Voi pyhä jumaliste teitä!
Luuletteko että roaccutan auttaa läheskään kaikkia,edes sen hetken?!
On typerää tulla väittämään tänne sellaista joilla siitä ei ole kokemusta. - dtfgyuhj
elämä pilalla kirjoitti:
Voi pyhä jumaliste teitä!
Luuletteko että roaccutan auttaa läheskään kaikkia,edes sen hetken?!
On typerää tulla väittämään tänne sellaista joilla siitä ei ole kokemusta.Niin tehokkaampia illereitä 4x päivässä tyhjään vastaan, ja jos ei siltikään, niin kärventämään leikkaussaliin naamaa, toimii 100% varmuudella
- ---------
..No niitä arpiakin saa kyllä plastiikkakirurgin hoidosssa laimennettua, mutta on aika kallista lystiä...
http://www.nordstromhospital.fi/toimenpiteet/ryppyjen-ja-arpien-siloittaminen/index.shtml - öäöäö
Oon varmaan joku kummajainen, koska mun mielestä aknen jättämät arvet on jotenkin viehättäviä. Siis jos ei varsinaista aknea ole enää.
Tosin jokseenkin nyt kun muistelen, niin kyllä sellainen aknesta johtuva poskien punoituskin on aina ollut jokseenkin söpöä.
Ei se nyt ainakaan _niin_ vastenmielistä kenenkään mielestä voi olla, että se menee todellisten tunteiden edelle :)
- Näppis
Viestistäsi huomasin kanssa saman tunteen kuin itselläni mutta aivan vastottain tilanne muuttui.
Itse olen 21-vuotias nainen ja etenkin rosacean ilmestyminen oli minulle masentavaa mutta nyt
en tiedä, en vain jaksa enää tuijottaa peliin ja murehtia naamaani.
Itselläni on siis rosacea acne, joka ei lääkärin mukaan koskaan parane. Siispä pitäisikö minun murehtia naamani loppuelämääni? Ei, koska se etenkin pahentaa tilannetta ja todellakin nuoruus menee hukkaan. Se menee jos annat sen mennä!
Kun rosaceani oli pahempana, tuntui todellakin, että haluan vain olla sisällä enkä koskaa mennä ihmisen ilmoille. Itkeskeli naamani salaa vessassa mutta se vain pahenti tilannetta.
Kuitekin minun oli pakko mennä ihmisen ilmoille.
Tapasin ystäväni kautta myös uuden ihmisen, nykyisen poikaystäväni, jolla oli atoppisen ihottuman lisäksi paljon muita allergioita. Siihen verrattuna oma ongelmani tuntui pieneltä.
Kehotaisin sinua käymää vaikka ihan jollain kosmetologilla tai apteekissa, voisit saada vinkkejä punoituksen rauhoittamiseen. Itselläni kasvoissa tälläkin hetkellä poskessa on rykelmä finnejä ja olen asiakaspalvelussa. Minkäs teet, et voi piiloutua ikuisesti.
Välillä vielä kotona tulee olo, että on ruma ja kauhea rupisammakko, itkun kanssa mutta hiljalleen se on ruvennut helittämään kuiten punoitus ja finnit kasvoissani.
Rasvaan kasvojani rosaceaan tarkoitetulla voiteella (lisäni päivittäisessä puhidstukessa Aqualan L) mutta muistan pitää välillä vähän taukoa, etten hoivaa ns. liikaa, koska iho taistelee sitäkin vastaan.
Olen vieläkin arka, ujo ja sulkeutunut mutta itsetuntoni ja kasvojeni paranesmisprosessi on käynnissä. Pikku hiljaa juttelen ihmisten kanssa.
Hyvää syksyä sinulle ja voimia!- mutta
Hienoa että ajattelet noin ettei voi ikuisesti piiloutua. Itselläni on kasvot ihan hirveässä kunnossa,todella pahoja kuoppa-arpia ja tulehduksia siellä täällä,tervettä ihoa ei juurikaan ole.
Vaikka olen todella kärsinyt täst kohta 5v,niin
en silti koskaan totu ihmisten säälikatseille/arvostelulle.
Ehkä se riippuu todellakin luonteesta ja kovasti myös siitä että kuinka paha vaiva on.
Jos esim sinä saisit kärsiä minun ongelmista niin voi ola että sinäkin jäisit sisälle piilon?
Pahinkaan atooppinen ihottuma ei ole niin paha kuin minun akne ja arpeni.
Atooppista ihottumaa ei katsota säälivästi ja arvostellen ja äklötysten kuin pahaa aknea. - Näppis
mutta kirjoitti:
Hienoa että ajattelet noin ettei voi ikuisesti piiloutua. Itselläni on kasvot ihan hirveässä kunnossa,todella pahoja kuoppa-arpia ja tulehduksia siellä täällä,tervettä ihoa ei juurikaan ole.
Vaikka olen todella kärsinyt täst kohta 5v,niin
en silti koskaan totu ihmisten säälikatseille/arvostelulle.
Ehkä se riippuu todellakin luonteesta ja kovasti myös siitä että kuinka paha vaiva on.
Jos esim sinä saisit kärsiä minun ongelmista niin voi ola että sinäkin jäisit sisälle piilon?
Pahinkaan atooppinen ihottuma ei ole niin paha kuin minun akne ja arpeni.
Atooppista ihottumaa ei katsota säälivästi ja arvostellen ja äklötysten kuin pahaa aknea.Niin no en menisi vertailemaan aknea ja atoppista ihottumaa, molemmat ovat erittäin kiusallisia. Kuten varmasti kaikki ihosairaudet ja nekin niin yksilöllisiä...
Hänen atoppinen ihottuma on rupinen, tulehtunut ja koko ajan kutiseva, jota tietysti hoidetaan koko ajan. Ihoon on jäänyt ympäri kehoa arpia ja kuoppia. Finnejähän toki ei ihoon tule, koska kuivaa niin pahasti, että näyttää miltei joskus käärmeen nahaltakin.
ja itsetunto on kärsinyt haukkumisesta ihmisten tuijottelusta ihon takia. Kärsii ihmisten arvostelusta tänäkin päivänä mutta luonteensa takia pistää takaisin.
- neiti20v
Oli surullista lukea sun tarinaa.. On totta että jotkut ihmiset joilla ei ole ikinä ollut iho-ongelmia eivät ymmärrä akneihoisia ja pitää niitä joskus kuvottavina, ja jonkun on vaikea kuvitella seurustelevansa sellaisen kanssa.. Tollaisten ihmisten mielipiteistä ei kannata välittää.
Mutta toisaalta on monella ollut nuorena finnejä, joten suurin osa niistä ihmisistä varmasti ymmärtää sua. Joten älä häpeä itseäsi, olet varmasti hieno ihminen, ulkonäkö on vain osa sua, ja akne on ihosairaus, etkä ole itse sitä aiheuttanut, joten ei siinä ole mitään hävettävää.
Kannattaa tosiaan käydä ihotautilääkärissä (jos et ole vielä käynyt), vaikka se maksaa, niin saat varmasti apua, ja on mahdollista, että pääset lääkkeiden avulla lopullisesti eroon aknesta. Miehillä akne ei ole ainakaan kiinni kuukautiskierrosta, joten ehkä on helpompaakin?
Tiedän miltä tuntuu elää aknenaamaisena, vaikka ei mulla ikinä onneks mitään pahaa ollut ja onneks saan meikata, mut ei kaikkea voi aina saada piiloon. Mut ajattelen asiaa niin että ihan sama mitä muut ajattelee mun naamasta, jos ei tykkää niin ei kiinnostakaan olla niiden kanssa tekemisistä. Mä en niitä finnejä mun naamaan laittanut, joten ei mua voi siitä syyttää.
Ja jos ajattelisit sun hyviä puolia? Jos yrittäisit olla avoimempi ja näyttää niitä muille niin varmasti ne haluaisivat olla sun kanssa tekemisissä, koska luonne aina ratkaisee. Ja varmasti löydät vielä tytön joka tykkää susta just sellaisena kun oot, eikä välitä sun finneistä! Niin mäkin oon löytänyt sellaisen ihmisen, vaikka en olisi ennen ikinä uskonut. Mut hän sanoi et vaikka mun naama olisi täynnä finnejä, niin silti rakastaisi mua. :)- täällä
Oma kundikamulla oli/on sellasia euronkolikon kokoisia paiseita kaulassa ja joskus naamassa. Nuorempana (nyk. 25 vee) ei uskaltanu alotella mitään kimmojen kanssa kun häpes paiseitaan.
No kundi on nykyään avoin, hauska ja menevä. Ja sai napatuksi itselleen hyvännäköisen kimman, jolla vinetiä kyllä riittää.
Tää kundi lopetti nyhjäämisen ja häpeilyn. Kasvatti kaveripiiriään ja tustustui kimmoihin.
Kundi pitää sellasta lyhyttä partaa, joka peittää arvet tms.
- Tuhoutunutver
Munkin elämä on mennyt ihan pilalle huonon ihon takia.Alussa se ei häirinnyt minua,mutta se lähti kasaantuman lumipallon tavoin ja 5 vuotta myöhemmin,eli tänäpäivänä,on ihosta tullut mulle
mielisairaus.Se on syönyt mua niin,että takaisin ei ole menemistä.Ahdistusta,masennusta,en pysty olla ajattelematta sitä ihoa.Käyn psykiatrilla ja kohta varmaan valmista tavaraa laitokseen.Olen
suoraansanottuna tullut hulluksi.Siihen pisteeseen että mä ite tuotan näitä finnejä mun
iholle tällä mielialalla,mistä en pääse eroon.Ties kuinka hyvässä kunnossa olisi jos olisin mieletäni terve.
Mun tarina on niin surullinen ja enemmän säälittävä.Mä en todellakaan kestä ja olen melkein valmis menemään hautaan tämän takia.
Ja tuntuu että olen ainoa tässä maailmassa.Tai varmasti olenkin.- scarred
ette ole yksin, valitettavasti.
minulla on kolme sormenpään kokoista koholla olevaa punaista arpea nenässä.
eivätkä piiloon tykkää mennä ei sitten mitenkään.
lapsuudenkavereista on muutama mennyt, kun en voi kunnolla heidän kanssaan olla, ja tunnen yhden naisen joka ei ole sukua, sekin lapsuuden kaveri :S - tääää
Eikö sulla auttanut roakaan?
Mun oma mielipide on se että finnit nyt jotenkin saa kuriin mutta entä ne hirveet kuoppa-arvet jotka näkyy jokavalossa karmeena?
Ite olen kohta niiden takia valmis sanomaan tälle maailmalle heippa! Ongelmaa kärsinyt kohta 10v ja mielenterveys on mullakin jo vaakalaudalla.
Ei 5min putkeen päivässä etten kokoaika mieti miltä iho näyttää ja mitä keinoja enää on?
- näin se o
itellä vähä sama ongelma :E mullei kyl aina oo mut aina yhtäkkii tulee sikana :( ja sitten kehtaa näyttäytyymissää ja kouluski perseest ko pitää ittee nii rumana niitten takii..
- mosku
ettei tarvitsisi kärsiä finneistä...mulla ei niitä nykyään ole kovin paljon mutta aikaisemmin oli aika paha akne...siis on niin epäfreesi ja likainen olo kun on finnejä. mua nyt ei arvet haittaa...niitä on ennestäänkin ja niiden kanssa oppii elämään. kunhan vain ei sattuisi kun koskettaa omaa naamaa tai kun sitä katsoo peilistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553763- 322179
- 402074
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401542Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251482- 791443
- 1381172
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221133Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115