Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

DET UNGA FINLANDSSVENSKA MANIFESTET

Suomenruotsalainen

Härmed lovar jag att:

1) vägra låta någon berätta åt mig när, var och hur jag får och inte får tala svenska i Finland.

2) sluta gå över till finska omedelbart då en finskspråkig ansluter sig till samtalet där jag och en eller flera andra finlandssvenskar ingår.

3) inte tala finska med helt finlandssvenska kompisar på skolgården eller annan allmän plats, bara av rädsla för att någon eller några finskspråkiga ska märka och ta anstöt.

4) känna mig stolt över att vara finlandssvensk, och över det vi finlandssvenskar bidragit med för att göra det här landet vad det är i dag. Våra far/morföräldrar slogs och dog för det här landet precis som de finskspråkiga och vi har genom våra idrottare, författare och andra kulturpersonligheter gjort Finland känt och respekterat utomlands.

5) i mån av möjlighet försöka vara med och påverka i samhället så att finlandssvenskheten kan förbli livskraftig, om det sedan betyder att rösta på någon som värnar om finlandssvenska frågor, skriva en insändare eller påpeka åt lämplig myndighet då en skylt, en tjänst eller motsvarande bara finns på finska. Ser vi inte efter våra egna rättigheter, gör ingen annan det för oss heller.

6) alltid då det är möjligt, kräva service på svenska och inte börja tala finska bara för att "det är enklast så."
Vi betalar skatt som alla andra, och har rätt att få valuta för pengarna.

7) den dag jag får barn, ifall jag är gift/sambo med en finskspråkig partner, tala svenska med mitt barn i alla situationer.

8) uppskatta musik som framförs på finlandssvenska. Man kan göra rock och pop på sitt eget språk och ändå låta trovärdig. Det behöver inte vara på engelska eller rikssvenska.

9) läsa minst en finlandssvensk dagstidning och/eller se/höra en finlandssvensk nyhetssändning per vecka. Också se eller höra minst ett underhållnings- eller annat program på finlandssvensk radio eller TV.

10) Jobba på att få lite mer attityd. Det *är* rock att vara finlandssvensk!

14

1417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tycks det vara

      ...Jobba på att få lite mer attityd. Det *är* rock att vara finlandssvensk!...

      Det låter som om någon, som gillar gammaldags vals inbillar sig vara rock...

      I'm black and I'm proud gäller inte i Finland, fast man pratar svenska.

    • som jag

      gå till butik disken och börja å babbla va du vill ha (på svenska). Sen får man se om flickan va me på skoltimmarna, eller om hon får ett helsike på att svara på mina ord.

      Så märker hon iallafall att nog finns vi också.

      • om er?

        Prata finska i stället.


      • du sen igen
        om er? kirjoitti:

        Prata finska i stället.

        ryska.


      • men

        bli inte förvånad om folk inte förstår vad du säger. Din svenska är ju avsedd för kufer emellan. Glöm inte att ta din medicin! Jag är så trött på folk som pratar som du och ändå tror att de är helt normalt funtade.Olika språk är ju för att folk skall kunna kommunicera med varandra, inte för att belasta sina medmänniskor med idiotier typ "jag är finlandsvensk, kan inte tala finska". Vad är det för en folkgrupp som bott i landet hundratals år och fortfarande inte behärskar landets huvudspråk?(inte heller sitt "modersmål")Skärpning tack!


      • Suomenruotsalainen
        men kirjoitti:

        bli inte förvånad om folk inte förstår vad du säger. Din svenska är ju avsedd för kufer emellan. Glöm inte att ta din medicin! Jag är så trött på folk som pratar som du och ändå tror att de är helt normalt funtade.Olika språk är ju för att folk skall kunna kommunicera med varandra, inte för att belasta sina medmänniskor med idiotier typ "jag är finlandsvensk, kan inte tala finska". Vad är det för en folkgrupp som bott i landet hundratals år och fortfarande inte behärskar landets huvudspråk?(inte heller sitt "modersmål")Skärpning tack!

        "Vad är det för en folkgrupp som bott i landet hundratals år och fortfarande inte behärskar landets huvudspråk?"

        Vår folkrupp har bott över 1000 år i det här landet och fram till 1863 så var det svenska som var landets enda officiella språk. År 1863 jämställdes finska med svenska som officiellt språk och så har de varit sen dess.


      • två språkig österbottning
        Suomenruotsalainen kirjoitti:

        "Vad är det för en folkgrupp som bott i landet hundratals år och fortfarande inte behärskar landets huvudspråk?"

        Vår folkrupp har bott över 1000 år i det här landet och fram till 1863 så var det svenska som var landets enda officiella språk. År 1863 jämställdes finska med svenska som officiellt språk och så har de varit sen dess.

        Så Du menar att det är dags att datera rankningen av språken i stil med: 1:a språk finska, 2:a språk svenska osv?


      • Fittigt trött
        men kirjoitti:

        bli inte förvånad om folk inte förstår vad du säger. Din svenska är ju avsedd för kufer emellan. Glöm inte att ta din medicin! Jag är så trött på folk som pratar som du och ändå tror att de är helt normalt funtade.Olika språk är ju för att folk skall kunna kommunicera med varandra, inte för att belasta sina medmänniskor med idiotier typ "jag är finlandsvensk, kan inte tala finska". Vad är det för en folkgrupp som bott i landet hundratals år och fortfarande inte behärskar landets huvudspråk?(inte heller sitt "modersmål")Skärpning tack!

        Vad är det för folkgrupp som försöker låta förstå att man ska skämmas för att man talar sitt eget modersmål? Eller att man alltid ska vika för majoriteten? Jag har flera gånger stött på kommentaren "Se halusi palvelua ruotsiksi ja kun se lähti niin se puhuikin ihan täydellistä suomea! Törkeetä!". Va fan gör en sådan människa i serviceyrket! Det är inte för att fittas som folk väljer att tala svenska. Det är för att de faktiskt skulle preferera att få service på eget modersmål! Om typen som ger service inte klarar av svenska så kan man väl på ett vänligt vis berätta det och så kan diskussionen kanske fortsätta på finska ifall kunden kan det tillräckligt bra. Eller engelska då if all else fails. Satan va jag är trött på jolmare som inbillar en massa skit på basen av sånt här!


      • suomalainen
        men kirjoitti:

        bli inte förvånad om folk inte förstår vad du säger. Din svenska är ju avsedd för kufer emellan. Glöm inte att ta din medicin! Jag är så trött på folk som pratar som du och ändå tror att de är helt normalt funtade.Olika språk är ju för att folk skall kunna kommunicera med varandra, inte för att belasta sina medmänniskor med idiotier typ "jag är finlandsvensk, kan inte tala finska". Vad är det för en folkgrupp som bott i landet hundratals år och fortfarande inte behärskar landets huvudspråk?(inte heller sitt "modersmål")Skärpning tack!

        Människa.Tack för ditt inlägg. Det var rätt på spiken!! "Olika språk är ju för att folk ska kunna kommunicera med varandra, inte för att belasta sina medmänniskor med idiotier typ "jag är finlandssvensk" eller "kan inte finska"". Sprid gärna Dina kloka tankar!


      • Suomenruotsalainen
        två språkig österbottning kirjoitti:

        Så Du menar att det är dags att datera rankningen av språken i stil med: 1:a språk finska, 2:a språk svenska osv?

        I praktiken är de tyvärr redan så även om Svenska och Finska juridiskt sett befinner sig på delad förstaplats...


      • Finne,35 år i Sverige

        Jag säger då det..
        I Sverige finns det knapppt någon annan än kulturknuttarna som vet att det finns något som heter finlandssvenska.
        När en findlandssvensk pratar sitt med finska ord kryddade svenska,fattar man inte här vad de snackar om.
        Muminsvenska:)
        Det var kiva juttu ,,osv..osv
        Varför blandar ni då så mycket finska ord i ert
        språk,om ni nu vill vara så himla ''svenska'' av er.
        Prata korrekt,prata svenska utan finska uttryck!
        Annars är det ingen som tar er på allvar..inte här i Sverige i alla fall.


      • Finne 20 år i Sverige
        Finne,35 år i Sverige kirjoitti:

        Jag säger då det..
        I Sverige finns det knapppt någon annan än kulturknuttarna som vet att det finns något som heter finlandssvenska.
        När en findlandssvensk pratar sitt med finska ord kryddade svenska,fattar man inte här vad de snackar om.
        Muminsvenska:)
        Det var kiva juttu ,,osv..osv
        Varför blandar ni då så mycket finska ord i ert
        språk,om ni nu vill vara så himla ''svenska'' av er.
        Prata korrekt,prata svenska utan finska uttryck!
        Annars är det ingen som tar er på allvar..inte här i Sverige i alla fall.

        Konstigt.Jag har då inte märkt någon skilnad.


    • tajuta, että

      suomenruotsalainen on sama kuin rasisti.

      Suomenruotsalaisuus perustuu tunnetun rasistin Freudenthalin oppeihin siitä, että ruotsalaiset ovat rodullisesti parempia kuin suomalaiset.

      • ???

        Tiedoksi: suomenruotsalaiset eivät ole sen enempää ruotsalaisia kuin me "suomensuomalaisetkaan"!


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe