Fiat Punton akku tyhjenee (vm.2002)

Missävika?

Mistähän kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun ongelmana on se että vm. 2002 Punton akku tyhjenee itsestään n. kuukauden kuluessa niin että auto ei enää jaksa käynnistyä. Autolla ajetaan suhteellisen vähän, eli vain muutaman kilometrin mittaisia matkoja ja niitäkään ei välttämättä joka viikko.

Akku on orginaali eli Autosil 12V 40Ah (330A). Autohuollon akkutesterin mukaan akku on kunnossa, mutta vähän ihmetyttää se että siinä näkyy "tukipannan" vieressä pieni määrä vaaleaa karkeaa "vaahtoa". Akkulaturini (Ctek XS 3600) lataa 3,6A:lla akkua aika pitkään, eli ehkä n. 16 h (10h pitäisi suunnilleen riittää), tosin lataus on sähkötolpan antamissa 2h pätkissä niin että pisin yhtäjaksoinen lataus taisi olla vain 6 h.

Mitään lisävarusteita autoon ei ole asennettu, eli jos virtasyöppö jostain löytyy niin se on auton omissa järjestelmissä. Mitään erityistä sähkövikaa ei taida olla syytä epäillä, tosin vasemmanpuoleinen parkkivalo ei välttämättä pala aina heti käynnistyksen jälkeen vaan syttyy hetken kuluttua. Voisiko tuo olla johtolanka ongelman etsimiseen ja mitä vinkkejä/testikohteita vian paikantamiseen olisi? Vai kannattaako suosiolla vaan ostaa tuohon uusi akku ja niin suurikapasiteettinen kuin vain kiinnitysten puolesta onnistuu?

7

4250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huihui

Suosittelisin akkua ensisijaisesti vaihtoon...4vuotta vanha akku saattaa tuolla käytöllä olla menettänyt kutinsa...nuo akkutesterit on aina vähän niin ja näin. Millainen radio autossa mahtaa olla?...jotkut radiot ovat varsinkin väärin kytkettyinä sellaisia että ne jäävät ns. stand by tilaan mikä kuluttaa akkua...omassani on ainakin kytketty niin että radiosta menee virrat pois kun virta-avaimilla ei ole kytketty virtaa autoon. Mutta tosiaan tuollaisilla silloin tällöin pätkäajoilla ei tuo akku kerkeä juurikaan latautua ja nykyakut alkavat olla tiensä päässä viimeistään 5 vuoden ikäisinä. Ja kannattaa myöskin testailla että työntääkö auton laturi yleensä virtaa akulle jos sitä ei ole jo testattu.

• Missävika?

Auto on aiemmin ollut aktiivisessa käytössä eli sillä on ajettu ~20tkm vuodessa ja päivämatkat ovat erittäin harvoin jääneet muutamaan kilometriin. Nyt "kakkosautona" tuo akun tyhjeneminen on muodostunut ongelmaksi.

Radiolta katkeaa virta kun avaimen ottaa pois ja auton oma laturikin tuntuisi toimivan moitteettomasti, eli ongelman syytä ei kannattane etsiä niistä.

Akun vaihto voisi tietysti olla paikallaan, mutta näppituntuma on kyllä sellainen että jokin sitä virtaa nyt syö enemmän kuin pitäisi.

• Muuan2
        Missävika? kirjoitti:

Auto on aiemmin ollut aktiivisessa käytössä eli sillä on ajettu ~20tkm vuodessa ja päivämatkat ovat erittäin harvoin jääneet muutamaan kilometriin. Nyt "kakkosautona" tuo akun tyhjeneminen on muodostunut ongelmaksi.

Radiolta katkeaa virta kun avaimen ottaa pois ja auton oma laturikin tuntuisi toimivan moitteettomasti, eli ongelman syytä ei kannattane etsiä niistä.

Akun vaihto voisi tietysti olla paikallaan, mutta näppituntuma on kyllä sellainen että jokin sitä virtaa nyt syö enemmän kuin pitäisi.

Nissaneissa hajoaa toisinaan laturin diodisilta. Latauksen merkkivalo ei tällöin pala, ja akku tyhjenee huomaamatta.

• Missävika?
        Muuan2 kirjoitti:

Nissaneissa hajoaa toisinaan laturin diodisilta. Latauksen merkkivalo ei tällöin pala, ja akku tyhjenee huomaamatta.

Mitään varsinaista akkutesteriä mulla ei ole mutta veikkaisin että laturi toimii koska mittailin akkua yleismittarilla: ennen ajoon lähtöä näytti 12,7V ja 30 km ajon jälkeen 13,4V. Sen jälkeen pidin vielä akkua muutaman tunnin laturissa (akku oli koko ajan kiinni autossa), jonka jälkeen lukema oli 13,64V ja laturi näytti että akku on täynnä.

• JustHerännyt
        Missävika? kirjoitti:

Mitään varsinaista akkutesteriä mulla ei ole mutta veikkaisin että laturi toimii koska mittailin akkua yleismittarilla: ennen ajoon lähtöä näytti 12,7V ja 30 km ajon jälkeen 13,4V. Sen jälkeen pidin vielä akkua muutaman tunnin laturissa (akku oli koko ajan kiinni autossa), jonka jälkeen lukema oli 13,64V ja laturi näytti että akku on täynnä.

yksinkertainen keino on seuraavaksi ottaa akkukengät irti ,kun auto seisoo taas pidempään. jos potkua riittää sen jälkeen niin tiedät et joku sitä purkaa mut jos ei riitä niin akku loppu.

• huhhui
        Missävika? kirjoitti:

Kokeileppa niin että katsot mitä akun jännite on ennen kuin lyöt auton tulille ja kun lyöt sen käyntiin niin laturin pitäisi tuupata muistaakseni jotain 14 ja 15 voltin väliltä oleva latausjännite mittariin...jäs näin niin latauspuolen pitäisi olla ainakin kunnossa...ei kyllä ihan heti tule mieleen mikä voisi noin yhtäkkiä ruveta purkamaan akkua....

• sfyjrfyukltyl

Puhdista akun kansi. Kannen päällä oleva likakerros johtaa sähköä ja akku voi purkautua sitäkautta.

Akun kennoista irronnut lyijy on pohjalla muodostanut "maton" akun pohjalle. Akku purkautuu "maton" muodostaman oikosulun kautta. Kuormitustestissä tämä ei näy. Korjauskeinona on uusi akku.

Ottaen huomioon auton käyttö (lyhyet matkat)akku alkaa olla iäkäs.

Virtamittaus selvittäisi paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe