Parisänky

jäänne satojen vuosien takaa?

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi kahden aikuisen ihmisen pitää nukkua - ahtaastikin - samassa sängyssä? Vauvat ja pienet lapset patistellaan omaan sänkyyn tai jopa omaan huoneeseen heti, kun laitokselta kotiutuvat ja hui kamalaa, jos he vaikkapa painajaisia nähdessään haluavat viereen nukkumaan. Ennemmin minun mielestäni lapset kuuluvat aikuisen viereen kuin toinen aikuinen esim. kuorsauksineen.
Meillä on nukuttu jo vuosiakausia eri huoneissa (lähinnä kuorsauksen takia), mutta myös omaan krooniseen sairauteeni liittyvän unihäiriön takia. Mieheni kanssa olemme keskustelleet, miten hyvä yöuni voi olla, kun ei tarvitse välittää muusta kuin itsestään. Ja lapset pieninä ollessa sai olla vieressä aina kuin halusivat, eivätpä enää ole, kun ovat jo muuttaneet kotoa pois. Ja seksielämä ei todellakaan kärsi eri huoneissa nukkumisesta. Sitä on kyllä harrastettu ehkäpä monipuolisemmin ja mielikuvitksellisemmin kuin samassa sängyssä nukkujat. Ihmetyttää vaan joidenkin luulot, jos kertoo nukkumistavoistamme: noiden avioliitto voi varmasti huonosti tms. Mutta siis: miksi kahden aikuisen pitää nukkua samassa sängyssä?

13

3785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun kynästä!!!

      Juuri tuota olen jo vuosikausia ihmisille puhunut,omalle miehellenikin.Mikä järki, että aikuisen täytyy nukkua huonosti, vieressäolijan vuoksi...kun pienet lapsetkin laitetaan omiin huoneisiin/sänkyihin.

      Totta puhut ja kuin minun suullani!! Ei se hyväavioelämä todellakaan samasta sängystä ole kiinni!

      • johtuukaan

        Meidän taloudessa minä olen se, joka sätkii, höpisee, huudahtelee ja kuorsaa unissaan. Mutta silti tulee vähän paha mieli siitä, että mies pakenee sohvalle nukkumaan. En tiedä miksi. Minusta onkiva nukkua toisen vieressä, yöllä jos herää, niin voi kaivautua toisen kainaloon. Harmi vain, että mies on huonouninen :/


      • Kainaloinen?
        johtuukaan kirjoitti:

        Meidän taloudessa minä olen se, joka sätkii, höpisee, huudahtelee ja kuorsaa unissaan. Mutta silti tulee vähän paha mieli siitä, että mies pakenee sohvalle nukkumaan. En tiedä miksi. Minusta onkiva nukkua toisen vieressä, yöllä jos herää, niin voi kaivautua toisen kainaloon. Harmi vain, että mies on huonouninen :/

        Kaikki ei tykkää että huohotetaan niskaan ja pusketaan hanuriin kiinni!! On helpompi nukkua, kun ei ole liian kylmä/kuuma tai jotain epämääräisiä örinöitä...samaten tuplapeitot on kuolleena syntynyt idea...Hyrise siinä hyvästä mielestä, kun toinen vaikka ilmaa itseään ja hajut muhii peittos alla, yök! Vaikka kuinka siipastaan tykkäisi, niin kohtuus kaikessa. Uni on sellainen ihmelääke, johon jokaisella pitäisi olla rikkumaton oikeus.

        Minä vaellan lähes joka yö sohvalle myös.


      • sittenkin olla...
        johtuukaan kirjoitti:

        Meidän taloudessa minä olen se, joka sätkii, höpisee, huudahtelee ja kuorsaa unissaan. Mutta silti tulee vähän paha mieli siitä, että mies pakenee sohvalle nukkumaan. En tiedä miksi. Minusta onkiva nukkua toisen vieressä, yöllä jos herää, niin voi kaivautua toisen kainaloon. Harmi vain, että mies on huonouninen :/

        >sätkii, höpisee, huudahtelee ja kuorsaa
        >...unissaan. Harmi vain, että mies on huonouninen

        HAHAA! Vai on mies huonouninen kun huudahtelet ja kuorsaat unissasi. Taidat vielä 'ilmata tuplapeitteen alisen' huonoilla hajuilla kaiken päätteeksi.
        - ja sitten valitat, että mies on huonouninen...


    • Nukku Matti

      Panon jälkeen uni tulee helpolla.

      • nukkumaija

        Minua ainakin virkistää niin, että uni ei meinaa tulla silmään moneen tuntiin!


      • kyllästynyt meteliin!

        Taidat itse olla se kuorsaaja!


    • Lisäys edelliseen

      Ammoisina aikoina ihmiset nukkuivat samoissa pienissä tiloissa (isotkin joukkiot)ja jos oli sänky, saattoi siinä nukkua koko perhe. Syynä olivat pienet tilat ja etenkin talviaikaan lämmön saaminen. Köyhillä ei sänkyjä ollut, jonkinnäköiset seiniä kiertävät laverit tai lattia. Rikkailla saattoi olla yksi sänky, jossa nukkui useampi henkilö. Tosi rikkailla rouvilla ja herroilla oli omat tilat, esim. naisilla rouvastupa. Tällöin nainen nukkui lastensa ja jopa piikojensa kanssa. Mies kävi sängyssä vain "tarpeen vaatiessa". Uskoisin siis, että tämä parisänkynukkuminen on periytynyt noilta ajoilta.
      Kyllähän mekin avioliittomme alkuvuosina nukuimme samassa sängyssä ja olimme aina väsyneitä: toinen kuorsasi ja kun ei ollut edes erillisiä patjoja, hän painavampana kääntyessään antoi minulle sellaista kyytiä, että:) Ehkäpä vuosien kuluessa tuli huomanneeksi, ettei se kumppani mihinkään häviä, jos ei samassa vuoteessa nukutakaan ja kunnon yöunen merkitys ikääntyessä on vain vahvistunut. Avioliittoa takana jo 25 vuotta ja hyvin menee, myös seksihommissa:)

    • greta

      No johan on kerrankin samanlaisia ihmisiä , kun meilläkin .Ei se avioliitto siitä kärsi jos nukutaan eri sängyissa , päin vastoin voi olla paljon virkeämpi aamulla ja arki sujuu paremmin kun on yönsä nukkunut ,eikä kuorsauasta kuunnellut !
      SEKSIÄ ei silti tarvitse unohtaa !

    • minusta

      On mukavaa nukkua samassa sängyssä, ei tarvitse lähteä kesken yön mihinkää etsimään seksikaveria kun se on siinä vieressä. Sen kun lipasee kielellä hiukan ja laittaa sisään... ja kumppanikin on tyytyväinen..
      Mutta onneksi onkin se cpap kone käytössäni, joten en häiritse kuorsaamisellani enää.

      • Väsynyt!!!!!!!!!!!!

        Sillon harvoinkun saan nukutuksi, ei varmasti tarvia tulla lipomaan ja herättelemään.Ihan sama kuin herättäisi vihaisen karhun>:(


    • täti

      sillä unirytmimme kulkee eritahtiin vuorotöiden ja ajanviettotapojen erilaisuuden vuoksi. Mieheni sanoo että sitten ei ole seksiäkään ja että on hyvä nukahtaa toisen kainaloon. Todellisuudessa seksin vähyys johtuu suurelta osin television katselemisesta, ja erilaisesta unirytmistä. Jos toinen on herännyt aamulla kello viisi töihin ja toinen nukkunut aampupäivän ja menee vasta kello 15 töihin niin toki hän valvoo yöllä yhteen-kahteen ennenkuin tulee sänkyyn viereen. Mutta aamulla viideltä herännyt nousee seuraavanakin aamuna kello viisi. Ei siinä paljon naurata eikä halituta kun heräämiseen on muutama tunti aikaa.Haaveilen omasta makuuhuoneesta jossa voisin nukkua Ihan rauhassa omaan tahtiini, olisi ihanaa olla ihan pirteä hyvin nukutun pitkän yön jälkeen. Mikä onkin suurimpia haaveita lyhytuniselle vuorotyöläiselle. Ja siinä olet varsin oikeassa että se seksikin olisi parempaa kun ei ole tarvinnut leipääntyä vieressä nukkujaan väsyneenä

    • skäribo

      jonka mukaan miehet nukkuvat paremmin puolisonsa vieressä, kun taas naiset paremmin yksin. Kaveripiirissä kun ihmisiä haastattelee, niin tämä tuntuu olevan totta.

      Minä tykkään nukkua mieheni vieressä, mutta meillä onkin tilava sänky. Mies kuorsaa, mutta sen verran vienosti, ettei se häiritse. Joskus kyllä käytän tulppia. Mies taas ei osaa ollenkaan nukkua, jos en ole vieressä. Se on vähän kenkkua joskus, jos haluaisi vaikkapa lukea tai katsoa jotain leffaa myöhään.

      Seksi on muuten minusta/meistä ehdottomasti parasta aamuisin, sillä se tosiaan lisää energiaa! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe