Älä käytä muutossa tv:n kuljetuslaatikkoa

Naurettavaa?

Ajattelin varoitella teitä kaikkia siitä, että tv-lupatarkastaja tekee mielenkiintoisia päätelmiä pienien vihjeiden perusteella.

Minulle tuli tarkastusmaksusta ilmoitus, kun tv-lupatarkastaja oli päätellyt, että minulla on televisio, kun oli nähnyt sohvallani stereoiden kaukosäätimen ja TV:n pahvilaatikon.

Kyseessä oli tilanne, jossa kämppikseni oli päästänyt tarkastajan sisään, ja tarkastaja oli nähnyt minun huoneessani tv:n kuljetuspahvilaatikon ja sohvallani kaukosäätimen. Tarkistamatta enempää, hän teki johtopäätöksen, että minulla on televisio.

Kyseessä oli kuitenkin muuttoon tarvittava laatikko (jonka olin saanut kaupasta) ja stereoiden kaukosäädin. (REhellisesti sanottuna, minulla ei todellakaan ole televisiota)

Väestörekisteristä he pystyivät tarkistamaan, että olin seuraavana viikonloppuna todellakin muuttanut. Mutta se ei muuta kuulemma asiaa.

Joten kun muutatte, älkää käyttäkö tv:n kuljetuspahvilaatikkoa, teillä on silloin ehdottomasti myös televisio. (Samaa järkeilyä käyttäen, jos minulla on banaanien kuljetuslaatikko ja sohvalla banaanin kuoret, minulla täytyy olla myös apina ;) )

Nyt sitten minua odottaa muutoksenhaku hallinto-oikeuteen ja ehkä tarkistusmaksun maksu vaikken televisiota omistakaan.

Onko hyviä neuvoja miten selviän tästä???

6

2172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahvilaatikoita

käyttää? Voi, että! Mihin tää maailma menee!
      Minä maksan TV:lupaa, joten en sellaiseen tilanteeseen joudu.

VINKKI!! Laittakaa teipillä kaikki TV:n laatikon kuvat ja tekstit piiloon!

PS: Streoistakin pitää maksaa TV-lupamaksu? Jos kuuntelee radiota??? En oo varma. Mutta sano, että mä en oel omistanutkaan TV:tä koskaan ja tuo oli stereoiden kauko ja ota sieltä antennin pois joten ne sit tietää, että sillä ei pysty radiota vastaanottamaan :) Sano vaikka, että kuuntelen aina CD-levyjä!

Onnea!

• pelkkä laatikko

ei riitä todisteeksi eli haistata paskat eivät saa sitä ulosottoon.Radio ei tarvitse lupia...

• juuu.
        pelkkä laatikko kirjoitti:

ei riitä todisteeksi eli haistata paskat eivät saa sitä ulosottoon.Radio ei tarvitse lupia...

jep, radiolupa oli Yleisradion vuosina 1927-1977 radion käytöstä perimä maksu.

• tässä vaikka

Haasta oikeuteen jos eivät puhetta usko. Ota oikeuteen se muuttolaatikko mukaan ja näytä niille että tarkastaja kuvittelee, että pahvilaatikosta voi seurata ylen lähetyksiä. Sitten vielä tuon tarkastajan tiedot Iltalehteen ja kuva tuosta legendaarisesta pahvilaatikosta myös. On jännä pahvilaatikko jos siit tosissaan voi ylen ohjelmia seurata. Itse asiassa ylen tarjonta onkin viime aikoina ollut yhtä kattavaa kuin tyhjän pahvilaatikon tuijottelu, joten ei se lupatarkastaja siinä asiassa erehdy. :D

• joista todellakin

kuuluu ääntä. Toistaiseksi, en ole nähnyt TV:n pahvilaatikkoa, josta pystyis katsomaan vaikkapa Yleä.

• Laita asiat vireille!

Itselläni on kokemusta televisiomaksutarkastajasta, joka käyttäytyi virkamiestehtävää suorittaessaan erittäin epäasiallisesti: ei esitellyt itseään asianmukaisesti, esitti perusteettomia väitöksiä, uhkaili, eikä - kaiken huipuksi - suhteellisen pitkään jatkuneen keskustelun lopuksi suostunut kehotuksestani huolimatta poistumaan, vaan ryhtyi estämään oven sulkemista, jonka seurauksena fyysisen voiman käyttö oli tarpeellista tarkastajan poistamiseksi kotirauhan suojaamalta alueelta.

Ilmeisen pettyneenä auktoriteettinsa vähäiseen vaikutukseen, tarkastaja teki valheellisen ilmoituksen, jossa väitti nähneensä etuovelle tietyn kokoisen ja värisen, kiinni olleen television, jollaista ei todellisuudessa ollut lähimaillakaan. Lisäksi hän ilmoituksensa lisätiedoissa väitti, että en ollut suostunut selvittämään asiaa ja mainintaa löytyi myös edellä mainitusta fyysisestä kontaktista. Koko hänen ilmoituksensa kirjallinen osuus oli yhden virkkeen pituinen, pötkään kirjoitettu ja täynnä alkeellisen tason kirjoitusvirheitä. Sitä lukiessa perimätieto, jonka mukaan toinen poliisi osaa lukea, toinen kirjoittaa, kävi hyvin todelliseksi. (Tämä virkaheitto poliisi oli tietenkin se kirjoitustaitoinen.)

Mutta mitä tulee sinun tapaukseesi, niin ensinnäkin, määrättyä tarkastusmaksua koskien sinuna odottaa VALITUS hallinto-oikeuteen ja takautuvaa televisiomaksua koskien OIKAISUVAATIMUS Viestintävirastoon. Asiakirjoissa kannattaa käyttää oikeusasiakirjoissa usein käytettyä määrämuotoa. Ei se kuitenkaan pakollista ole.

Erityisesti hallintolaissa virkamiehen velvollisuuksista säädetään melko kattavasti, suosittelen tutustumaan (löytyy Finlexin verkkopalvelusta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434 ). Lakia selittäviä kansantajuisia teoksia on useampia, yksi on esimerkiksi erinomainen Olli Mäenpään "Hallintolaki ja hyvän hallinnon takeet", jota voinee lainata myös kirjastoista.

Näin ulkomuistista tulee mieleen joitakin asioita:

Hallintolain 31 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. Pelkkä pahviloota ei tietenkään riitä - viritin tarvitaan myös. Selvittämisvelvollisuuden sisältönä, sivumennen sanoen, on myös sovellettavan lain tunteminen.

Asianosaisella on hallintolain 39 § mukaan oikeus olla läsnä tarkastuksessa. Yllätyksellisyyden tarve, joka televisiomaksutarkastuksissa on perusteltu, ei uskoakseni tätä oikeutta poista. Voin olla väärässäkin, mutta se loukkaisi kyllä yleistä oikeustajuani. Toisaalta se ei olisi uutta.

Tarkastustoimien on oltava oikeasuhtaisia; niiden laajuus ja puuttuminen asianosaisen oikeuksiin on mitoitettava tarkastuksen tavoitteiden mukaan (hallintolain 6 § 2 momentti). Tarkastus on lisäksi suoritettava aiheuttamatta tarkastuksen kohteelle tai sen haltijalle kohtuutonta haittaa.

Perustuslain 2 § 3:n momentin mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Sekin luonnollisesti edellyttää myös sovellettavan lain tuntemista tai muussa tapauksessa tarvittavan selvityksen hankkimisen siitä. (Televisiomaksutarkastajienkin tulisi olla selvillä mm. siitä, mitä eroa on televisiomaksutarkastuksella ja kotirauhan rikkomisella.)

Hallintotoiminnan perustavat laatukriteerit on perustuslain 21 §:ssä tiivistetty asianmukaisen ja viivytyksettömän käsittelyn sekä hyvän hallinnon vaatimuksiin. Asianmukainen käsittely edellyttää sekä kunnollista hallintomenettelyä päätöstä valmisteltaessa ja tehtäessä että hallinnon asiakkaan hyvää kohtelua palvelua toteutettaessa. Suomessa yksityisellä ihmisellä toistaiseksi on oikeus hyvään hallintoon ja hallinnolla vastaavasti juridinen velvollisuus toteuttaa sitä. Se on päässyt valitettavasti unohtumaan niin televisiomaksutarkastajilta kuin Viestintävirastoltakin, kuten oma tapaukseni osoittaa (ei siitä kuitenkaan tällä erää sen enempää).

Hallinto-oikeus tulee sinunkin tapauksessasi aikanaan pyytämään Viestintävirastolta lausuntoa asiasta (sinäkin sen saat, kuten myös mahdollisuuden vastaselitykseen). Tämän jälkeen saat päätöksen. Mikäli liität jossain vaiheessa mukaan todistajalausuntoja (esimerkiksi kämppikseltäsi kannattaisi ilman muuta sellainen pyytää), saattaa tulla vielä ylimääräinen kierros, jossa hallinto-oikeus kysyy sinulta, haluatko järjestettäväksi suullisen käsittelyn (kirjallisten todistajankertomuksien huomioon ottaminen edellyttää yleensä, että niiden antajia kuullaan suullisesti hallinto-oikeudessa, jossa ko. henkilöitä kuullaan vaklan/vakuutuksen velvoittamina). Mitä sitten haluatkin, hallinto-oikeus päättää käsittelyn järjestämisestä vasta vastauksesi jälkeen. Suullista käsittelyä kannattaa ilman muuta ainakin sinun tapauksessasi hakea - ja mielellään jo heti alkuvaiheessa, niin ehkä säästyt turhilta kierroksilta.

Aikaa asiassa menee siten, että kun saat yhden asian lähetettyä, niin menee helposti pari kuukautta kun taas kuulet jotain.

Hauskaa syksyn jatkoa,

John Wayne

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2109
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1550
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1319
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      238
      1211
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1170
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1041
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      248
      991
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe