scania

kaN

ONKO KUKAAN RASSANNU ABS JARRUJA VALO PALAA KOJELAUDASSA JA VÄLILLÄ MYÖS DIAG.LÄPÄN ALLA

9

8011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä malli?
      Minkä ikänen auto?
      Minkälainen alusta?
      Onko teliä?
      Monta akselia?

      • KANIA124

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO


      • KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.


      • akselin
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat


      • telipyörien
        KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        laakerit missä kunnossa? Usein antoi ABS-vikaa ja syynä telin laakerien kuluminen loppuun eli klappia runsaanlaisesti


      • kanj
        akselin kirjoitti:

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla


      • kanj kirjoitti:

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.


      • Anonyymi
        RK-asentaja kirjoitti:

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.

        Olis 3 sarjan scaniassa (vm94) sellainen ongelma, että antaa vikakoodia "alhainen jännite ohjainyksikkö tai säätöventtiili" ja etu- ja takajarrujen säätimelle tulee 15V jännite? Onko oikein vai miten tämä toimii? Hytin liitoksesta yhdestä johdosta mikä menee abs ohjaimelle tulee 24.8V, yleismittarilla mutta virtakynän kun kytkee niin menee 0V ja ampeereita ei yhtään, mikä johto? Taisi 3-4 muusta johdosta mennä voltit ja ampeerit läpi käsikädessä ohjaimelle/relesyötölle


    • Anonyymi

      Pittäää ajaa teli alhaalla et saat ABS .N TOIMII ON tehty ohitus jo tehtaalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe