scania

kaN

ONKO KUKAAN RASSANNU ABS JARRUJA VALO PALAA KOJELAUDASSA JA VÄLILLÄ MYÖS DIAG.LÄPÄN ALLA

9

6868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä malli?
      Minkä ikänen auto?
      Minkälainen alusta?
      Onko teliä?
      Monta akselia?

      • KANIA124

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO


      • KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.


      • akselin
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat


      • telipyörien
        KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        laakerit missä kunnossa? Usein antoi ABS-vikaa ja syynä telin laakerien kuluminen loppuun eli klappia runsaanlaisesti


      • kanj
        akselin kirjoitti:

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla


      • kanj kirjoitti:

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.


      • Anonyymi
        RK-asentaja kirjoitti:

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.

        Olis 3 sarjan scaniassa (vm94) sellainen ongelma, että antaa vikakoodia "alhainen jännite ohjainyksikkö tai säätöventtiili" ja etu- ja takajarrujen säätimelle tulee 15V jännite? Onko oikein vai miten tämä toimii? Hytin liitoksesta yhdestä johdosta mikä menee abs ohjaimelle tulee 24.8V, yleismittarilla mutta virtakynän kun kytkee niin menee 0V ja ampeereita ei yhtään, mikä johto? Taisi 3-4 muusta johdosta mennä voltit ja ampeerit läpi käsikädessä ohjaimelle/relesyötölle


    • Anonyymi

      Pittäää ajaa teli alhaalla et saat ABS .N TOIMII ON tehty ohitus jo tehtaalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe