scania

kaN

ONKO KUKAAN RASSANNU ABS JARRUJA VALO PALAA KOJELAUDASSA JA VÄLILLÄ MYÖS DIAG.LÄPÄN ALLA

9

6488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä malli?
      Minkä ikänen auto?
      Minkälainen alusta?
      Onko teliä?
      Monta akselia?

      • KANIA124

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO


      • KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.


      • akselin
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat


      • telipyörien
        KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        laakerit missä kunnossa? Usein antoi ABS-vikaa ja syynä telin laakerien kuluminen loppuun eli klappia runsaanlaisesti


      • kanj
        akselin kirjoitti:

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla


      • kanj kirjoitti:

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.


      • Anonyymi
        RK-asentaja kirjoitti:

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.

        Olis 3 sarjan scaniassa (vm94) sellainen ongelma, että antaa vikakoodia "alhainen jännite ohjainyksikkö tai säätöventtiili" ja etu- ja takajarrujen säätimelle tulee 15V jännite? Onko oikein vai miten tämä toimii? Hytin liitoksesta yhdestä johdosta mikä menee abs ohjaimelle tulee 24.8V, yleismittarilla mutta virtakynän kun kytkee niin menee 0V ja ampeereita ei yhtään, mikä johto? Taisi 3-4 muusta johdosta mennä voltit ja ampeerit läpi käsikädessä ohjaimelle/relesyötölle


    • Anonyymi

      Pittäää ajaa teli alhaalla et saat ABS .N TOIMII ON tehty ohitus jo tehtaalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3608
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      198
      1720
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1224
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe