Auton äänenvaimennus.

Mikä olisi paras tapa vaimentaa auto. Lähinnä saisi autosta hiljaisemman normaali ajoa ajatellen. Kuuntelen musiikkia autossa harvemmin. Auto on 96 subaru impreza sedan

11

3709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markus

      ...pyöräkotelot ja ovet. Aineeksi esim. Vibroplast -vaimennusmatto

      • massa auttaa

        Itse vaimentaisin kyllä myös lattiankin (myös takakontin). Alustasta ne pahimmat äänet yleensä matkustamoon tulevat. Joissakin tapauksissa myös moottorin ääni kuuluu sisään, jolloin tulipellin vaimennus olisi myös paikallaan (ehkä myös konepeltiin). Hiljaisen moottorin kohdalla ei ole ongelma.

        Jos ei halua käyttää vaimennusmattoa, niin sitten noise killer tai vastaava vaimennusmassa. Vaimennusmattoja on vaihtoehtoina ihan mikä tahansa bitumimatto ja sitten myös dynamat. Valinta riippuu budjetista, tavallinen bitumimatto on halvinta. Siihen en ota kantaa, missä on paras hinta/laatusuhde.

        Suosittelisin myös alustan ja koteloiden massausta. Sekin auttaa vähentämään alustasta tulevia ääniä. Ruostesuojaus on vain plussaa. Massoillakin on eroja, joten kannattaa varmaan kysyä alan liikkeistä mikä olisi paras vaimentamaan ääniä.


      • massa auttaa kirjoitti:

        Itse vaimentaisin kyllä myös lattiankin (myös takakontin). Alustasta ne pahimmat äänet yleensä matkustamoon tulevat. Joissakin tapauksissa myös moottorin ääni kuuluu sisään, jolloin tulipellin vaimennus olisi myös paikallaan (ehkä myös konepeltiin). Hiljaisen moottorin kohdalla ei ole ongelma.

        Jos ei halua käyttää vaimennusmattoa, niin sitten noise killer tai vastaava vaimennusmassa. Vaimennusmattoja on vaihtoehtoina ihan mikä tahansa bitumimatto ja sitten myös dynamat. Valinta riippuu budjetista, tavallinen bitumimatto on halvinta. Siihen en ota kantaa, missä on paras hinta/laatusuhde.

        Suosittelisin myös alustan ja koteloiden massausta. Sekin auttaa vähentämään alustasta tulevia ääniä. Ruostesuojaus on vain plussaa. Massoillakin on eroja, joten kannattaa varmaan kysyä alan liikkeistä mikä olisi paras vaimentamaan ääniä.

        vuotta sitten. Pohjassa on paksu kakku massaa.
        Subaruissa on ongelmana ovet. Ovien rakenne ei ole samanlainen kuin yleensä autoissa. Yleensä sivulasin ympäri kulkee karmit mutta subaruissa karmi puuttuu ja autonkorissa on tiivisteet joita vasten lasinreuna tulee. Tiivisteet 10 vuotta vanhassa autossa vähän viheltävät jo. Nuo tiivisteet täytyy vaihtaa uusiin mutta voisi silti eristää ovia muutenkin katselin tuota dynamatin
        xtreme door kitiä. Jossain oli vielä ovipahvin pintaan ruiskutettu jotain massaa. Mites paksua mattoa tuohon lattiaan pitäisi laittaa?


      • värinän poisto
        BelieveItOrNot kirjoitti:

        vuotta sitten. Pohjassa on paksu kakku massaa.
        Subaruissa on ongelmana ovet. Ovien rakenne ei ole samanlainen kuin yleensä autoissa. Yleensä sivulasin ympäri kulkee karmit mutta subaruissa karmi puuttuu ja autonkorissa on tiivisteet joita vasten lasinreuna tulee. Tiivisteet 10 vuotta vanhassa autossa vähän viheltävät jo. Nuo tiivisteet täytyy vaihtaa uusiin mutta voisi silti eristää ovia muutenkin katselin tuota dynamatin
        xtreme door kitiä. Jossain oli vielä ovipahvin pintaan ruiskutettu jotain massaa. Mites paksua mattoa tuohon lattiaan pitäisi laittaa?

        Vaimennusmaton tärkein vaimentava tehtävä on massan lisäys ja sitä kautta värinöiden poisto. Kun pelti ei pääse värähtelemään, niin se vaimentaa ääntä huomattavasti. Mitä paksumpi matto, sitä enemmän lisämassaa. Tosin vaimennusmatto myös absorboi ääntä jonkin verran rakenteensa ansiosta. Dynamat (ainakin nettikeskustelujen perusteella) muita paremmin.

        Dynamatin tuotteissa ei käsittääkseni hirveästi ole paksuusvaihtoehtoja. Bitumimattojen kohdalla yleisimmät autoissa käytetyt vahvuudet ovat 2-4mm välillä. On ihan itsestä kiinni miten paksua mattoa autoonsa haluaa laittaa. Jos pohjassa on kerta paksu massa, niin varmaan tuo 2mm on varsin riittävä.

        Tiivisteet kannattaa ehdottomasti uusia, sillä vaimennusmatot ei paljoa auta jos ovet eivät suljeudu tiiviisti:) Ovien vaimentaminen auttaa hieman myös tähän vaivaan. Raskaampi ovi ei ala niin helposti resonoida ja pysyy siten paremmin tiivistettä vasten. Kannattaa muuten vilkaista myös saranoiden kuntoa... ainakin omassa autossa olivat saranat löystyneet ja ovi pääsi tärisemään ajossa, joka myös lisäsi ajomelua.

        Ovipahviin ruiskutettavaa massaa et varmaan tarvitse. Jos et kerta kuuntele musiikkia. Ovipahvissa olevan massan tarkoitus on vähentää kaiuttimien aiheuttamaa resonointia itse ovipahvissa. Tärkeämpi asia on, että ovipahvit ovat varmasti tukevasti ovessa kiinni.


      • Markus
        BelieveItOrNot kirjoitti:

        vuotta sitten. Pohjassa on paksu kakku massaa.
        Subaruissa on ongelmana ovet. Ovien rakenne ei ole samanlainen kuin yleensä autoissa. Yleensä sivulasin ympäri kulkee karmit mutta subaruissa karmi puuttuu ja autonkorissa on tiivisteet joita vasten lasinreuna tulee. Tiivisteet 10 vuotta vanhassa autossa vähän viheltävät jo. Nuo tiivisteet täytyy vaihtaa uusiin mutta voisi silti eristää ovia muutenkin katselin tuota dynamatin
        xtreme door kitiä. Jossain oli vielä ovipahvin pintaan ruiskutettu jotain massaa. Mites paksua mattoa tuohon lattiaan pitäisi laittaa?

        ...niin paksua kuin kukkaro kestää ja haluat lisää painoa. Bitumimatto on aika painavaa. Jos minulla subaru olisi jossa en niin musiikkia kuuntelisi niin melkein repisin loputkin ylimääräiset painot pois:D Olis se sen verran kiva "lelu" ;D


      • Markus kirjoitti:

        ...niin paksua kuin kukkaro kestää ja haluat lisää painoa. Bitumimatto on aika painavaa. Jos minulla subaru olisi jossa en niin musiikkia kuuntelisi niin melkein repisin loputkin ylimääräiset painot pois:D Olis se sen verran kiva "lelu" ;D

        Eihän subarussa ole muutakuin "erikoista" kuin neliveto joten ei tarvitse talvella suditella. Sitä paitsi nykyäänhän saa nelivetoautoja monelta valmistajalta joten itseasiassa subarussa ei ole mitään erikoista.
        Subarussani on 2 litrainen vapaasti hengittävä kone.
        Vissiin 114 heppaa. Joten kiihtyvyys ei päätä huimaa. Automaatti laatikko. Joten ei ole paras mahdollinen leikkimiseen mutta on mukava ajaa kun ei tarvitse kepittää. Olen 3 kuukautta ajanut automaatilla enkä enää manuaalia huoli. Jos kyseessä olisi turboahdettu gt niin asia olisi jo eri. Ainoa syy miksi ostin tuon auton oli halpa hinta kilometreihin nähden. Kymmenen vuotta vanha auto ja 60 000 mittarissa...


      • värinän poisto kirjoitti:

        Vaimennusmaton tärkein vaimentava tehtävä on massan lisäys ja sitä kautta värinöiden poisto. Kun pelti ei pääse värähtelemään, niin se vaimentaa ääntä huomattavasti. Mitä paksumpi matto, sitä enemmän lisämassaa. Tosin vaimennusmatto myös absorboi ääntä jonkin verran rakenteensa ansiosta. Dynamat (ainakin nettikeskustelujen perusteella) muita paremmin.

        Dynamatin tuotteissa ei käsittääkseni hirveästi ole paksuusvaihtoehtoja. Bitumimattojen kohdalla yleisimmät autoissa käytetyt vahvuudet ovat 2-4mm välillä. On ihan itsestä kiinni miten paksua mattoa autoonsa haluaa laittaa. Jos pohjassa on kerta paksu massa, niin varmaan tuo 2mm on varsin riittävä.

        Tiivisteet kannattaa ehdottomasti uusia, sillä vaimennusmatot ei paljoa auta jos ovet eivät suljeudu tiiviisti:) Ovien vaimentaminen auttaa hieman myös tähän vaivaan. Raskaampi ovi ei ala niin helposti resonoida ja pysyy siten paremmin tiivistettä vasten. Kannattaa muuten vilkaista myös saranoiden kuntoa... ainakin omassa autossa olivat saranat löystyneet ja ovi pääsi tärisemään ajossa, joka myös lisäsi ajomelua.

        Ovipahviin ruiskutettavaa massaa et varmaan tarvitse. Jos et kerta kuuntele musiikkia. Ovipahvissa olevan massan tarkoitus on vähentää kaiuttimien aiheuttamaa resonointia itse ovipahvissa. Tärkeämpi asia on, että ovipahvit ovat varmasti tukevasti ovessa kiinni.

        heilumaan normaalissakin ajossa. Pysäköinti kiekko tärisee siellä oven laatikossa ja... Kun laittaa vähän mattoa rungon ja ovipahvin väliin niin saattaa tuo tärinä loppua.


      • Markus
        BelieveItOrNot kirjoitti:

        Eihän subarussa ole muutakuin "erikoista" kuin neliveto joten ei tarvitse talvella suditella. Sitä paitsi nykyäänhän saa nelivetoautoja monelta valmistajalta joten itseasiassa subarussa ei ole mitään erikoista.
        Subarussani on 2 litrainen vapaasti hengittävä kone.
        Vissiin 114 heppaa. Joten kiihtyvyys ei päätä huimaa. Automaatti laatikko. Joten ei ole paras mahdollinen leikkimiseen mutta on mukava ajaa kun ei tarvitse kepittää. Olen 3 kuukautta ajanut automaatilla enkä enää manuaalia huoli. Jos kyseessä olisi turboahdettu gt niin asia olisi jo eri. Ainoa syy miksi ostin tuon auton oli halpa hinta kilometreihin nähden. Kymmenen vuotta vanha auto ja 60 000 mittarissa...

        ..tuo Dynamat on ihan hyvää ainetta siihen ja sitä niin paljon kuin kukkaro kestää


    • hgfhgf

      kaikista eniten kun laitoin sellaista pehmeää vaimennusmattoa etuoviin. Vetelin oikeastaan koko auton massalla, bitumimatoilla ja noilla "pehmeillä" matoilla(mitä nyt onkaan), mutta tuo pelkkä pehmeän maton laitto etuoviin auttoi varmaan paljon enemmän kuin noi kaikki muut yhteensä. Bitumimatto yksin ei juuri auttanut etuovissa, mutta sitten kun tunki sen pehmeän siihen päälle, niin johan hiljeni. En sitten oikein tiedä kumminpäin ne kannattaisi laittaa jos laittaa molempia, ehkä pehmeä ensin voisi olla parempi, tai ainakin sellaisia myydään erikseenkin. Autoni oli Lancer -93.

      • sule

        on aika huonoa mielestäni, itse en laittaisi sitä autossa minnekään koska se imee itseensä kaiken pienenkin kosteuden ja kohta ruoste kukkii. Kannattaa laittaa bitumin sijasta(jos kukkaro sallii) jotain "oikeaa" vaimennusmattoa( esim. dynamat, vibroplast), on tehokkaampaa, helpompaa asentaa, pysyy paremmin kiinni ja mikä parasta, tuo paljon vähemmän lisäpainoa verrattaessa samaan määrään bitumia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe