Auton äänenvaimennus.

Mikä olisi paras tapa vaimentaa auto. Lähinnä saisi autosta hiljaisemman normaali ajoa ajatellen. Kuuntelen musiikkia autossa harvemmin. Auto on 96 subaru impreza sedan

11

3694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markus

      ...pyöräkotelot ja ovet. Aineeksi esim. Vibroplast -vaimennusmatto

      • massa auttaa

        Itse vaimentaisin kyllä myös lattiankin (myös takakontin). Alustasta ne pahimmat äänet yleensä matkustamoon tulevat. Joissakin tapauksissa myös moottorin ääni kuuluu sisään, jolloin tulipellin vaimennus olisi myös paikallaan (ehkä myös konepeltiin). Hiljaisen moottorin kohdalla ei ole ongelma.

        Jos ei halua käyttää vaimennusmattoa, niin sitten noise killer tai vastaava vaimennusmassa. Vaimennusmattoja on vaihtoehtoina ihan mikä tahansa bitumimatto ja sitten myös dynamat. Valinta riippuu budjetista, tavallinen bitumimatto on halvinta. Siihen en ota kantaa, missä on paras hinta/laatusuhde.

        Suosittelisin myös alustan ja koteloiden massausta. Sekin auttaa vähentämään alustasta tulevia ääniä. Ruostesuojaus on vain plussaa. Massoillakin on eroja, joten kannattaa varmaan kysyä alan liikkeistä mikä olisi paras vaimentamaan ääniä.


      • massa auttaa kirjoitti:

        Itse vaimentaisin kyllä myös lattiankin (myös takakontin). Alustasta ne pahimmat äänet yleensä matkustamoon tulevat. Joissakin tapauksissa myös moottorin ääni kuuluu sisään, jolloin tulipellin vaimennus olisi myös paikallaan (ehkä myös konepeltiin). Hiljaisen moottorin kohdalla ei ole ongelma.

        Jos ei halua käyttää vaimennusmattoa, niin sitten noise killer tai vastaava vaimennusmassa. Vaimennusmattoja on vaihtoehtoina ihan mikä tahansa bitumimatto ja sitten myös dynamat. Valinta riippuu budjetista, tavallinen bitumimatto on halvinta. Siihen en ota kantaa, missä on paras hinta/laatusuhde.

        Suosittelisin myös alustan ja koteloiden massausta. Sekin auttaa vähentämään alustasta tulevia ääniä. Ruostesuojaus on vain plussaa. Massoillakin on eroja, joten kannattaa varmaan kysyä alan liikkeistä mikä olisi paras vaimentamaan ääniä.

        vuotta sitten. Pohjassa on paksu kakku massaa.
        Subaruissa on ongelmana ovet. Ovien rakenne ei ole samanlainen kuin yleensä autoissa. Yleensä sivulasin ympäri kulkee karmit mutta subaruissa karmi puuttuu ja autonkorissa on tiivisteet joita vasten lasinreuna tulee. Tiivisteet 10 vuotta vanhassa autossa vähän viheltävät jo. Nuo tiivisteet täytyy vaihtaa uusiin mutta voisi silti eristää ovia muutenkin katselin tuota dynamatin
        xtreme door kitiä. Jossain oli vielä ovipahvin pintaan ruiskutettu jotain massaa. Mites paksua mattoa tuohon lattiaan pitäisi laittaa?


      • värinän poisto
        BelieveItOrNot kirjoitti:

        vuotta sitten. Pohjassa on paksu kakku massaa.
        Subaruissa on ongelmana ovet. Ovien rakenne ei ole samanlainen kuin yleensä autoissa. Yleensä sivulasin ympäri kulkee karmit mutta subaruissa karmi puuttuu ja autonkorissa on tiivisteet joita vasten lasinreuna tulee. Tiivisteet 10 vuotta vanhassa autossa vähän viheltävät jo. Nuo tiivisteet täytyy vaihtaa uusiin mutta voisi silti eristää ovia muutenkin katselin tuota dynamatin
        xtreme door kitiä. Jossain oli vielä ovipahvin pintaan ruiskutettu jotain massaa. Mites paksua mattoa tuohon lattiaan pitäisi laittaa?

        Vaimennusmaton tärkein vaimentava tehtävä on massan lisäys ja sitä kautta värinöiden poisto. Kun pelti ei pääse värähtelemään, niin se vaimentaa ääntä huomattavasti. Mitä paksumpi matto, sitä enemmän lisämassaa. Tosin vaimennusmatto myös absorboi ääntä jonkin verran rakenteensa ansiosta. Dynamat (ainakin nettikeskustelujen perusteella) muita paremmin.

        Dynamatin tuotteissa ei käsittääkseni hirveästi ole paksuusvaihtoehtoja. Bitumimattojen kohdalla yleisimmät autoissa käytetyt vahvuudet ovat 2-4mm välillä. On ihan itsestä kiinni miten paksua mattoa autoonsa haluaa laittaa. Jos pohjassa on kerta paksu massa, niin varmaan tuo 2mm on varsin riittävä.

        Tiivisteet kannattaa ehdottomasti uusia, sillä vaimennusmatot ei paljoa auta jos ovet eivät suljeudu tiiviisti:) Ovien vaimentaminen auttaa hieman myös tähän vaivaan. Raskaampi ovi ei ala niin helposti resonoida ja pysyy siten paremmin tiivistettä vasten. Kannattaa muuten vilkaista myös saranoiden kuntoa... ainakin omassa autossa olivat saranat löystyneet ja ovi pääsi tärisemään ajossa, joka myös lisäsi ajomelua.

        Ovipahviin ruiskutettavaa massaa et varmaan tarvitse. Jos et kerta kuuntele musiikkia. Ovipahvissa olevan massan tarkoitus on vähentää kaiuttimien aiheuttamaa resonointia itse ovipahvissa. Tärkeämpi asia on, että ovipahvit ovat varmasti tukevasti ovessa kiinni.


      • Markus
        BelieveItOrNot kirjoitti:

        vuotta sitten. Pohjassa on paksu kakku massaa.
        Subaruissa on ongelmana ovet. Ovien rakenne ei ole samanlainen kuin yleensä autoissa. Yleensä sivulasin ympäri kulkee karmit mutta subaruissa karmi puuttuu ja autonkorissa on tiivisteet joita vasten lasinreuna tulee. Tiivisteet 10 vuotta vanhassa autossa vähän viheltävät jo. Nuo tiivisteet täytyy vaihtaa uusiin mutta voisi silti eristää ovia muutenkin katselin tuota dynamatin
        xtreme door kitiä. Jossain oli vielä ovipahvin pintaan ruiskutettu jotain massaa. Mites paksua mattoa tuohon lattiaan pitäisi laittaa?

        ...niin paksua kuin kukkaro kestää ja haluat lisää painoa. Bitumimatto on aika painavaa. Jos minulla subaru olisi jossa en niin musiikkia kuuntelisi niin melkein repisin loputkin ylimääräiset painot pois:D Olis se sen verran kiva "lelu" ;D


      • Markus kirjoitti:

        ...niin paksua kuin kukkaro kestää ja haluat lisää painoa. Bitumimatto on aika painavaa. Jos minulla subaru olisi jossa en niin musiikkia kuuntelisi niin melkein repisin loputkin ylimääräiset painot pois:D Olis se sen verran kiva "lelu" ;D

        Eihän subarussa ole muutakuin "erikoista" kuin neliveto joten ei tarvitse talvella suditella. Sitä paitsi nykyäänhän saa nelivetoautoja monelta valmistajalta joten itseasiassa subarussa ei ole mitään erikoista.
        Subarussani on 2 litrainen vapaasti hengittävä kone.
        Vissiin 114 heppaa. Joten kiihtyvyys ei päätä huimaa. Automaatti laatikko. Joten ei ole paras mahdollinen leikkimiseen mutta on mukava ajaa kun ei tarvitse kepittää. Olen 3 kuukautta ajanut automaatilla enkä enää manuaalia huoli. Jos kyseessä olisi turboahdettu gt niin asia olisi jo eri. Ainoa syy miksi ostin tuon auton oli halpa hinta kilometreihin nähden. Kymmenen vuotta vanha auto ja 60 000 mittarissa...


      • värinän poisto kirjoitti:

        Vaimennusmaton tärkein vaimentava tehtävä on massan lisäys ja sitä kautta värinöiden poisto. Kun pelti ei pääse värähtelemään, niin se vaimentaa ääntä huomattavasti. Mitä paksumpi matto, sitä enemmän lisämassaa. Tosin vaimennusmatto myös absorboi ääntä jonkin verran rakenteensa ansiosta. Dynamat (ainakin nettikeskustelujen perusteella) muita paremmin.

        Dynamatin tuotteissa ei käsittääkseni hirveästi ole paksuusvaihtoehtoja. Bitumimattojen kohdalla yleisimmät autoissa käytetyt vahvuudet ovat 2-4mm välillä. On ihan itsestä kiinni miten paksua mattoa autoonsa haluaa laittaa. Jos pohjassa on kerta paksu massa, niin varmaan tuo 2mm on varsin riittävä.

        Tiivisteet kannattaa ehdottomasti uusia, sillä vaimennusmatot ei paljoa auta jos ovet eivät suljeudu tiiviisti:) Ovien vaimentaminen auttaa hieman myös tähän vaivaan. Raskaampi ovi ei ala niin helposti resonoida ja pysyy siten paremmin tiivistettä vasten. Kannattaa muuten vilkaista myös saranoiden kuntoa... ainakin omassa autossa olivat saranat löystyneet ja ovi pääsi tärisemään ajossa, joka myös lisäsi ajomelua.

        Ovipahviin ruiskutettavaa massaa et varmaan tarvitse. Jos et kerta kuuntele musiikkia. Ovipahvissa olevan massan tarkoitus on vähentää kaiuttimien aiheuttamaa resonointia itse ovipahvissa. Tärkeämpi asia on, että ovipahvit ovat varmasti tukevasti ovessa kiinni.

        heilumaan normaalissakin ajossa. Pysäköinti kiekko tärisee siellä oven laatikossa ja... Kun laittaa vähän mattoa rungon ja ovipahvin väliin niin saattaa tuo tärinä loppua.


      • Markus
        BelieveItOrNot kirjoitti:

        Eihän subarussa ole muutakuin "erikoista" kuin neliveto joten ei tarvitse talvella suditella. Sitä paitsi nykyäänhän saa nelivetoautoja monelta valmistajalta joten itseasiassa subarussa ei ole mitään erikoista.
        Subarussani on 2 litrainen vapaasti hengittävä kone.
        Vissiin 114 heppaa. Joten kiihtyvyys ei päätä huimaa. Automaatti laatikko. Joten ei ole paras mahdollinen leikkimiseen mutta on mukava ajaa kun ei tarvitse kepittää. Olen 3 kuukautta ajanut automaatilla enkä enää manuaalia huoli. Jos kyseessä olisi turboahdettu gt niin asia olisi jo eri. Ainoa syy miksi ostin tuon auton oli halpa hinta kilometreihin nähden. Kymmenen vuotta vanha auto ja 60 000 mittarissa...

        ..tuo Dynamat on ihan hyvää ainetta siihen ja sitä niin paljon kuin kukkaro kestää


    • hgfhgf

      kaikista eniten kun laitoin sellaista pehmeää vaimennusmattoa etuoviin. Vetelin oikeastaan koko auton massalla, bitumimatoilla ja noilla "pehmeillä" matoilla(mitä nyt onkaan), mutta tuo pelkkä pehmeän maton laitto etuoviin auttoi varmaan paljon enemmän kuin noi kaikki muut yhteensä. Bitumimatto yksin ei juuri auttanut etuovissa, mutta sitten kun tunki sen pehmeän siihen päälle, niin johan hiljeni. En sitten oikein tiedä kumminpäin ne kannattaisi laittaa jos laittaa molempia, ehkä pehmeä ensin voisi olla parempi, tai ainakin sellaisia myydään erikseenkin. Autoni oli Lancer -93.

      • sule

        on aika huonoa mielestäni, itse en laittaisi sitä autossa minnekään koska se imee itseensä kaiken pienenkin kosteuden ja kohta ruoste kukkii. Kannattaa laittaa bitumin sijasta(jos kukkaro sallii) jotain "oikeaa" vaimennusmattoa( esim. dynamat, vibroplast), on tehokkaampaa, helpompaa asentaa, pysyy paremmin kiinni ja mikä parasta, tuo paljon vähemmän lisäpainoa verrattaessa samaan määrään bitumia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe