Mikä olisi diagnoosi kun turbo on alannut äännellä, ennen ei ole kuulunut juuri auton sisälle ?
Tehot tuntuu olevan tallessa mutta vihellys kuuluu nykyään selvästi sisälle.
Auto on Octavia 2.0 TDI ajettu nyt 30tkm.
Vihellys
30
21494
Vastaukset
- Viheltää
Ihan normaalia!
- Nimetön
tasapainossa, jos viheltää. Tosin ei yleensä ole merkitystä niin paljon, että vaikuttaisi kestävyyteen. Täysin ehjä, puhdas ja tasapainossa oleva turbo ei vihellä.
- Toinen nimetön
Nimetön kirjoitti:
tasapainossa, jos viheltää. Tosin ei yleensä ole merkitystä niin paljon, että vaikuttaisi kestävyyteen. Täysin ehjä, puhdas ja tasapainossa oleva turbo ei vihellä.
Tasapaino nyt ei vaikuta vihellykseen millään tavoin.Sen nyt jokaisen luulisi ymmärtävän.Ja epätasapaino taas on yksi asia joka jokseenkin suoraan vaikuttaa juuri ahtimen kestoon.Kuormittaa turbiiniakselia.Mulla on pyörässä juuri peruskorjattu turbo ja se tasapainoituksen jälkeenkin viheltää samalla lailla kuin ennen korjausta ja uusien osien asentamista.
- T5
Toinen nimetön kirjoitti:
Tasapaino nyt ei vaikuta vihellykseen millään tavoin.Sen nyt jokaisen luulisi ymmärtävän.Ja epätasapaino taas on yksi asia joka jokseenkin suoraan vaikuttaa juuri ahtimen kestoon.Kuormittaa turbiiniakselia.Mulla on pyörässä juuri peruskorjattu turbo ja se tasapainoituksen jälkeenkin viheltää samalla lailla kuin ennen korjausta ja uusien osien asentamista.
Kyllä se vaan niin on ettei oikein tasapainotettu turbo viheltele. Näitä pajoja on jotka itseään turbohuolloiksi väittää, mutta tekevät hommia "vihellellen". Näin ainakin bensa vehkeissä.
- jusu
T5 kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on ettei oikein tasapainotettu turbo viheltele. Näitä pajoja on jotka itseään turbohuolloiksi väittää, mutta tekevät hommia "vihellellen". Näin ainakin bensa vehkeissä.
näinhän se on,ja pitää kutinsa,jopa merkkiliikkeissä.t5/r
- Ahdin valtakunta...
T5 kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on ettei oikein tasapainotettu turbo viheltele. Näitä pajoja on jotka itseään turbohuolloiksi väittää, mutta tekevät hommia "vihellellen". Näin ainakin bensa vehkeissä.
Ei tasapainotuksella ole mitään tekoa vihellyksen kanssa. Ahtimen siipien muodoilla on.
Voi olla, että ahtimen siipiin on kertynyt karstaa, joka aiheuttaa viheltävää ääntä.
Turbohan viheltää aina. Eri asia miten vihellys on vaimennettu. - Kuulostaisi
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Ei tasapainotuksella ole mitään tekoa vihellyksen kanssa. Ahtimen siipien muodoilla on.
Voi olla, että ahtimen siipiin on kertynyt karstaa, joka aiheuttaa viheltävää ääntä.
Turbohan viheltää aina. Eri asia miten vihellys on vaimennettu.Tuo karstan kertyminen siipiin kuulostaisi loogiselta, koska juuri karstan poiston jälkeen ainakin oma turboni alkoi viheltämään.
- T5
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Ei tasapainotuksella ole mitään tekoa vihellyksen kanssa. Ahtimen siipien muodoilla on.
Voi olla, että ahtimen siipiin on kertynyt karstaa, joka aiheuttaa viheltävää ääntä.
Turbohan viheltää aina. Eri asia miten vihellys on vaimennettu.Useampaakin turboa autoa olen kuunnellut joissa turbo EI vihellä. Varmaankin ovat sitten rikki joo. Sellainen suhina sieltä kuuluu ei mitään vihellyksiä. Itsekkin vaihdoin vastikään turbon ja kas kummaa uusi ehjä turbo ei vihellä.
- Ahdin valtakunta...
T5 kirjoitti:
Useampaakin turboa autoa olen kuunnellut joissa turbo EI vihellä. Varmaankin ovat sitten rikki joo. Sellainen suhina sieltä kuuluu ei mitään vihellyksiä. Itsekkin vaihdoin vastikään turbon ja kas kummaa uusi ehjä turbo ei vihellä.
Kyllä se viheltää. Viallinen vain voimakkaammin. Ei sinun turbosi vihellys kuitenkaan epätasapainosta johtunut vaan vaurioituneesta kompressorisiivestä todennäköisesti.
Se vihellys ei vain monessakaan kuulu ilmanpuhdistimen ja pakoputkiston rakenteen takia.
Nimim. asiasta jotain tietävä.... - T5
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Kyllä se viheltää. Viallinen vain voimakkaammin. Ei sinun turbosi vihellys kuitenkaan epätasapainosta johtunut vaan vaurioituneesta kompressorisiivestä todennäköisesti.
Se vihellys ei vain monessakaan kuulu ilmanpuhdistimen ja pakoputkiston rakenteen takia.
Nimim. asiasta jotain tietävä....Sen verran että uusikin turbo viheltää kylmänä, mutta eimläämettyään. Ilmeisesti imu ja pakoputkistot muuttuvat varmaan niin paljon lämmetessään...
- Ahdin valtakunta...
T5 kirjoitti:
Sen verran että uusikin turbo viheltää kylmänä, mutta eimläämettyään. Ilmeisesti imu ja pakoputkistot muuttuvat varmaan niin paljon lämmetessään...
Olisikohan syynä, että lämpimänä ahdin pyörii herkemmin, kun öljyt ovat notkeammat...
Oli muuten harvinaisen typerä kommentti sinulta.
Kuten sanottu. Jokainen turbo viheltää, mutta auton valmistajat ovat saaneet vaimennettua ahtimen äänet aika hyvin. Toiset paremmin, toiset huonommin.
Esim. 800hv bensaturbon ahdin pitää sellaista vihellystä ilman ilmanpuhdistinta, kuin suihkumoottori. Se vihellys ja suhina peittää kevyesti alleen kaikki muut moottorin äänet. - T5
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Olisikohan syynä, että lämpimänä ahdin pyörii herkemmin, kun öljyt ovat notkeammat...
Oli muuten harvinaisen typerä kommentti sinulta.
Kuten sanottu. Jokainen turbo viheltää, mutta auton valmistajat ovat saaneet vaimennettua ahtimen äänet aika hyvin. Toiset paremmin, toiset huonommin.
Esim. 800hv bensaturbon ahdin pitää sellaista vihellystä ilman ilmanpuhdistinta, kuin suihkumoottori. Se vihellys ja suhina peittää kevyesti alleen kaikki muut moottorin äänet.Jaa että tälle linjalle... on ehkä parempi että viheltelet niiden Valmet dieselien kanssa jos asiallinen keskustelu ole mahdollista.
Väität ihan silmät kirkaana että öljyt hidastaa ahtimen pyörmistä jos liikkeelle lähtö lämpötilä on jotain 15 plus astetta ja vihellys kuuluu vielä kun moottorin lämpötilä ei ole aivan normaalissa mutta kuitenkin 50-60 astetta.
No selitäppäs tälläinen eräässä autossa ahdin ei äännellyt, mutta kun se korjattiin tälläisessä vihellys firmassa niin johan alkoi ulvomaan. pajan kaverin mukaan normaalia. Muutamia tapauksia sitten tämän firman jäjiltä kun tasapainotus pielessä niin jopa akseleita poikki.
No tuossa tutulla sellainen 400 heppainen peli jossa suoraan kartio filtteri ahtimen nokassa ja suora 4" putkisto. Edelleenkään se ei vihellä suhina kyllä kuuluu. Lienee syynä tuohon että on teettänyt turbon alan osaajalla Kuopiossa.
meinasi siellä että melko harva turbo on yleensä täysin tasapainossa linjalta tullessaan(kustannus kysymys). - T5
T5 kirjoitti:
Jaa että tälle linjalle... on ehkä parempi että viheltelet niiden Valmet dieselien kanssa jos asiallinen keskustelu ole mahdollista.
Väität ihan silmät kirkaana että öljyt hidastaa ahtimen pyörmistä jos liikkeelle lähtö lämpötilä on jotain 15 plus astetta ja vihellys kuuluu vielä kun moottorin lämpötilä ei ole aivan normaalissa mutta kuitenkin 50-60 astetta.
No selitäppäs tälläinen eräässä autossa ahdin ei äännellyt, mutta kun se korjattiin tälläisessä vihellys firmassa niin johan alkoi ulvomaan. pajan kaverin mukaan normaalia. Muutamia tapauksia sitten tämän firman jäjiltä kun tasapainotus pielessä niin jopa akseleita poikki.
No tuossa tutulla sellainen 400 heppainen peli jossa suoraan kartio filtteri ahtimen nokassa ja suora 4" putkisto. Edelleenkään se ei vihellä suhina kyllä kuuluu. Lienee syynä tuohon että on teettänyt turbon alan osaajalla Kuopiossa.
meinasi siellä että melko harva turbo on yleensä täysin tasapainossa linjalta tullessaan(kustannus kysymys).Edelleen sitä mieltä että täysin ehjän turbon EI kuulu viheltää* olipa se vihellyksen syy sitten tasapaino,väljyyttä akselissa tai vikaa siivissä(tällöin ei kyllä tahdo oikein ahtaakkaan).
Monessa autossa kuitenkin sitä pientä vihellystä on ja voi olla ettei tuo vika haittaa menoa eikä vaikuta RATKAISEVASTI turbon elin ikään. - Ahdin valtakunta...
T5 kirjoitti:
Jaa että tälle linjalle... on ehkä parempi että viheltelet niiden Valmet dieselien kanssa jos asiallinen keskustelu ole mahdollista.
Väität ihan silmät kirkaana että öljyt hidastaa ahtimen pyörmistä jos liikkeelle lähtö lämpötilä on jotain 15 plus astetta ja vihellys kuuluu vielä kun moottorin lämpötilä ei ole aivan normaalissa mutta kuitenkin 50-60 astetta.
No selitäppäs tälläinen eräässä autossa ahdin ei äännellyt, mutta kun se korjattiin tälläisessä vihellys firmassa niin johan alkoi ulvomaan. pajan kaverin mukaan normaalia. Muutamia tapauksia sitten tämän firman jäjiltä kun tasapainotus pielessä niin jopa akseleita poikki.
No tuossa tutulla sellainen 400 heppainen peli jossa suoraan kartio filtteri ahtimen nokassa ja suora 4" putkisto. Edelleenkään se ei vihellä suhina kyllä kuuluu. Lienee syynä tuohon että on teettänyt turbon alan osaajalla Kuopiossa.
meinasi siellä että melko harva turbo on yleensä täysin tasapainossa linjalta tullessaan(kustannus kysymys).No tottakai öljy, ennen lämpenemistä normaaliin lämpötilaan, on jäykempää, jolloin se "jarruttaa" hieman ahtimen toimintaa. Ei siihen muuta selitystä ole, jos vihellys häviää normaalissa lämpötilassa.
Vihellys lisääntyy, jos esim. kompressorisiipien muodon muutoksesta tms.
Ahdin on tarkka siipien muodosta, jolloin se on hiljaisempi. Pienen pieni muutos lisää ääntä tuntuvasti.
Ompas paksu putkisto noin pienitehoisessa autossa. Mulla on 3" putki ja tehoa 522hv/ 6900rpm. Moottorina 2.3-litrainen R4. Moottorin ohjauksesta vastaa KMS engine management suorasytytyksellä. Ahtimena Garret GT30/71R. Sattuu olemaan kyseisen firman tekeleitä, josta mainitsit. Kyllä viheltää hieman, kun ahtopainetta on 1.8 bar. Ja mikä mahtava suhina, kun penkitettiin.
Joten enköhän minäkin jotain tiedä ahtimista, kun työkseni niiden kanssa puljaan - Tässä viheltää
T5 kirjoitti:
Jaa että tälle linjalle... on ehkä parempi että viheltelet niiden Valmet dieselien kanssa jos asiallinen keskustelu ole mahdollista.
Väität ihan silmät kirkaana että öljyt hidastaa ahtimen pyörmistä jos liikkeelle lähtö lämpötilä on jotain 15 plus astetta ja vihellys kuuluu vielä kun moottorin lämpötilä ei ole aivan normaalissa mutta kuitenkin 50-60 astetta.
No selitäppäs tälläinen eräässä autossa ahdin ei äännellyt, mutta kun se korjattiin tälläisessä vihellys firmassa niin johan alkoi ulvomaan. pajan kaverin mukaan normaalia. Muutamia tapauksia sitten tämän firman jäjiltä kun tasapainotus pielessä niin jopa akseleita poikki.
No tuossa tutulla sellainen 400 heppainen peli jossa suoraan kartio filtteri ahtimen nokassa ja suora 4" putkisto. Edelleenkään se ei vihellä suhina kyllä kuuluu. Lienee syynä tuohon että on teettänyt turbon alan osaajalla Kuopiossa.
meinasi siellä että melko harva turbo on yleensä täysin tasapainossa linjalta tullessaan(kustannus kysymys).Ja kaikki on kunnossa.
http://videos.streetfire.net/search/E30/2/a45aa087-507c-40bd-a506-ea2fb5186113.htm - T5
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
No tottakai öljy, ennen lämpenemistä normaaliin lämpötilaan, on jäykempää, jolloin se "jarruttaa" hieman ahtimen toimintaa. Ei siihen muuta selitystä ole, jos vihellys häviää normaalissa lämpötilassa.
Vihellys lisääntyy, jos esim. kompressorisiipien muodon muutoksesta tms.
Ahdin on tarkka siipien muodosta, jolloin se on hiljaisempi. Pienen pieni muutos lisää ääntä tuntuvasti.
Ompas paksu putkisto noin pienitehoisessa autossa. Mulla on 3" putki ja tehoa 522hv/ 6900rpm. Moottorina 2.3-litrainen R4. Moottorin ohjauksesta vastaa KMS engine management suorasytytyksellä. Ahtimena Garret GT30/71R. Sattuu olemaan kyseisen firman tekeleitä, josta mainitsit. Kyllä viheltää hieman, kun ahtopainetta on 1.8 bar. Ja mikä mahtava suhina, kun penkitettiin.
Joten enköhän minäkin jotain tiedä ahtimista, kun työkseni niiden kanssa puljaanEn kyllä jaksa usko että hyvä laatuinen synteettinen öljy on niin paksua noissa lämmöissä että jarruttaisi menoa.
Muodon muutokset lämmetessä järkeen käyvempiä.
Taitaa vähän ahdistaa tuo putkistosi. Nuo n 400hv teho lähti n 1 bar paineilla. Nyt tulossa olevalla uudella ahtimella 1 bar paineilla mennään 500 hv hujakoille.
Niin itse en tee työkseni mitään tähän vittaavaa vaan harrastelen vain. - Ahdin valtakunta...
T5 kirjoitti:
En kyllä jaksa usko että hyvä laatuinen synteettinen öljy on niin paksua noissa lämmöissä että jarruttaisi menoa.
Muodon muutokset lämmetessä järkeen käyvempiä.
Taitaa vähän ahdistaa tuo putkistosi. Nuo n 400hv teho lähti n 1 bar paineilla. Nyt tulossa olevalla uudella ahtimella 1 bar paineilla mennään 500 hv hujakoille.
Niin itse en tee työkseni mitään tähän vittaavaa vaan harrastelen vain.BMW M3:n S14-moottorista revitty 1000hv kiihdytyskäytössä. Parikin sellaista suomessa. Yhdessäkään niistä ei ole 4" putkea.
Seuraavaksi omaani vaihtuu 16-venttiilinen kansi ja isompi ahdin. Nyt tällä hetkellä ahdistaa pakopesä. Menee punaiseksi pidempään vedättäesä. - T5
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
BMW M3:n S14-moottorista revitty 1000hv kiihdytyskäytössä. Parikin sellaista suomessa. Yhdessäkään niistä ei ole 4" putkea.
Seuraavaksi omaani vaihtuu 16-venttiilinen kansi ja isompi ahdin. Nyt tällä hetkellä ahdistaa pakopesä. Menee punaiseksi pidempään vedättäesä.Itse ainakin huomasin selkeän eron 2.5" ja 3" putkessa vaikka puhutaan n 300hv autosta.
Tietenkin huonompaa virtausta voi kompensoida isoilla paineilla ja niillä ei varmaan kestävyys ongelmia vielä varttimaililla tule. - älä jätä
Tässä viheltää kirjoitti:
Ja kaikki on kunnossa.
http://videos.streetfire.net/search/E30/2/a45aa087-507c-40bd-a506-ea2fb5186113.htmJa rengaskauppaan tuon jälkeen.
Huvinsa kullakin. - 3zx
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Kyllä se viheltää. Viallinen vain voimakkaammin. Ei sinun turbosi vihellys kuitenkaan epätasapainosta johtunut vaan vaurioituneesta kompressorisiivestä todennäköisesti.
Se vihellys ei vain monessakaan kuulu ilmanpuhdistimen ja pakoputkiston rakenteen takia.
Nimim. asiasta jotain tietävä....Näinhän se homma juurikin menee.En silti väittäisi että huomaatte mitään vaurioita siinä,ei vaan ole 'uusi' enää..
- Kiljuja
T5 kirjoitti:
Edelleen sitä mieltä että täysin ehjän turbon EI kuulu viheltää* olipa se vihellyksen syy sitten tasapaino,väljyyttä akselissa tai vikaa siivissä(tällöin ei kyllä tahdo oikein ahtaakkaan).
Monessa autossa kuitenkin sitä pientä vihellystä on ja voi olla ettei tuo vika haittaa menoa eikä vaikuta RATKAISEVASTI turbon elin ikään.Ku menee yli kuudenkympin ni kyl kiljuu!
- HDi:llä ajava
Yhtenä vaihtoehto on ilmavuoto, josta vihellys kuuluu. Imu/ pakosarjassa muttereiden kirsitys auttaa tähän. Paikka voi tosin olla varsin hankala.
Tehojen puuttumistahan ei ns. perstuntumalla huomaa kuin vasta sitten kun kaakkeja puuttuu huomattava osa. Varsinkin jos tällainen vuoto on kasvanut hiljakseen, niin tehoista voi olla kateissa isokin osa. - jussi ö
uusi ovitiivisteet, tai poista turbo. merkin vaihtokaan ei ihmistä tuhmenna.tai voihan olla että, jotta olet pessy korvas saunassa.
- juttu jos
ei ahtimesta kuulu vihellystä kun siivet pyörivät palttiarallaa 150 000 kierrosta/min!
- lanruispeeri
oli lantikka 6 koneella ja turbo.ei vihellelly ollenkaan ennenkuin otin putkesta vaimentimet pois,niin johan alkoi mahtavat vihellykset kuulumaan.
- kyllä ne
lanruispeeri kirjoitti:
oli lantikka 6 koneella ja turbo.ei vihellelly ollenkaan ennenkuin otin putkesta vaimentimet pois,niin johan alkoi mahtavat vihellykset kuulumaan.
Jos viheltävä turbo on muka epätasapainossa niin sitten esim. kaikissa kuulemissani työkoneissa ja kuorma-autoissa (myös uusissa) on tasapainoitus pielessä. Enkä vaan oikein jaksa uskoa että täysin tasapainoinen turbo ei yhtään vihellä. Sitä paitsi vihellyksen voimakkuus riippuu todella paljon millainen putkisto ja vaimentaja on. Ja VARMASTI jos mistä tahansa turbo moottorista otetaan vaimentaja pois niin turbon vihellys alkaa kuulumaan olipa se käytetty vaikka kuinka hyvällä turbo pajalla.
- johtuu
kyllä ne kirjoitti:
Jos viheltävä turbo on muka epätasapainossa niin sitten esim. kaikissa kuulemissani työkoneissa ja kuorma-autoissa (myös uusissa) on tasapainoitus pielessä. Enkä vaan oikein jaksa uskoa että täysin tasapainoinen turbo ei yhtään vihellä. Sitä paitsi vihellyksen voimakkuus riippuu todella paljon millainen putkisto ja vaimentaja on. Ja VARMASTI jos mistä tahansa turbo moottorista otetaan vaimentaja pois niin turbon vihellys alkaa kuulumaan olipa se käytetty vaikka kuinka hyvällä turbo pajalla.
hiekan jyvästä mikä osuu siipeen. yleensä juuri sen jälkeen alkaa vihellys kun on korjaamolla ollut imupuolen putkistoa auki. Yleisin virhe mitä korjaamoilla tehdään ettei suojata tarpeeksi hyvin lian pääsyä putkeen. Ite vaihoin ilmamassa mittarin ja vaikka kuinka huolellinen olin olevinaa ni viheltää rupes sen jälkee. Ei tosin ole hirmu vaarallista jos ei vihellä kovaa. mitä kovempi vihellys sen isompi osuma. Eihän se iso murunen ja jälki tarvi olla kun kierrokset on tosiaan siellä 150t. Tutustukaahan helikopterin ropellien toimintaan. Jos yhden ropellin päähän liimaa postimerkin niin täysillä kierroksilla sen epätasapaino vaikutus on 80 kg. Ja tää tieto on faktaa.
- urpo ja turpo
Kyllä se nyt on vaan niin turboon kuuluu tämä korvia hivelevä voiman ääni, koe ajoin juuri uuden Focus ST:n ja hienoa oli vihellys ja kulku.
- peltilehmä
laittakaa kuule niihi kaikkii turboahdettuihin autoihinne peltivanteet jos ei oo ja sitte tosiaa vaihtakaa oven tiivisteet ettei pääse hyttyset sisälle kesällä ja talvella, ompa palio mukavampi ajella ku ei tarvi haka ittiä hyttysten takia... mahtaiskohan nuissa ahtimissa tapahtua minkälaista resonointia, mistä ääni vois johtua ?
- äskettäin
peltilehmä kirjoitti:
laittakaa kuule niihi kaikkii turboahdettuihin autoihinne peltivanteet jos ei oo ja sitte tosiaa vaihtakaa oven tiivisteet ettei pääse hyttyset sisälle kesällä ja talvella, ompa palio mukavampi ajella ku ei tarvi haka ittiä hyttysten takia... mahtaiskohan nuissa ahtimissa tapahtua minkälaista resonointia, mistä ääni vois johtua ?
Eli kyseessä 16-litrasen kuorma-auton turbo. Se kävi huollossa, tekivät siihen täyden kunnostuksen. Kyseinen korjaamo on kuulu tarkkuudestaan käyttävät jopa uusia turboja siellä tasapainotuksessa.
Viheltävä ääni kuuluu ihan yhtälailla kuin ennenkin. Nytten on äänenvaimentajaa vähän muokattu, otettu ahtaita kierrätyksiä pois. Turbon äänet ovat kyllä nytten vertaansa vailla, toki tykkään kyllä monen muunkin moottorin turbon äänistä, mutta voi sitä voiman ääntä
Kun ISO moottori työskentellee täydellä teholla. Vaihtotilanteissa kans on aika mielenkiintoisia ääniä kun täydestä vedosta (mäessä) vaihdetaan pienemmälle, niin ilmanotosta kuuluu melkoinen pamaus. Aika kulutustavaraahan nuo turbot näissäkin on, menee esim. joskus akseleita poikki.
Eli pointti: uskokaa jo että turbo viheltää aina, oli se sitten tip top kunnossa tai vähemmän kunnossa. Eihän se voi olla ääntämättä noilla kierroksilla. Ja pakoputkisto vaikuttaa edelleen hyvin suuresti, kuinka paljon sitä vihellystä kuuluu. Tämä pätee mielestäni kaikissa turbo moottoreissa, ennemmän ja vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621542Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271482Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2211223- 1281115
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3231072Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1561026Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3071018- 77994