gallup: tuberkuloosirokotus

annette rv. 34

Moi! Tänään multa tiedustettiin neuvolassa, haluanko vauvalleni tuberkuloosirokotuksen. Sitähän ei enää anneta automaattisesti. Sain lapun rokotteen riskeistä ja todennäköisyydestä sairastua tuberkuloosiin.

Päädyin rokotteeseen, vaikka emme suunnittelekaan muuttoa Afrikkaan tai Venäjälle. Matkustamme mieheni kanssa jonkun verran, ja mistäpä sitä tietää, milloin vauvan kanssa tulee lähdettyä jonnekin. Jos lapseni päättää joskus esim. opiskella ulkomailla, hän tarvitsee rokotteen joka tapauksessa. Tämän lisäksi varsinkin täällä Helsingissä on paljon maahanmuuttajaväestöä ja lisää tulee koko ajan. Voihan se tartuntariski tulla sieltäkin.

32

2521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä.

Uutisessa automaattisesta tuberkuloosirokotuksesta luopumisessa sanottiin: Sen haitat ovat käyneet hyötyä suuremmiksi. Jos minä saisin vielä lapsen, en rokotuttaisi tuberkuloosia vastaan. Sen voi ottaa myöhemmin, jos tarve tulee.

• annette rv. 34

Onhan toi totta. Toisaalta ihmisiä on rokotettu kautta aikojen tuberkuloosia vastaan ja suhteellisen tervettä väkeä suomalaiset ovat. Mietin vaan, että ensi sijassa haluan kuitenkin minimoida tuberkuloosiriskin. Koskaan ei tiedä, mitä pöpöjä lapsi voi saada esim. päivähoidossa. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten tub. tarttuu.

• tarkentaa
        annette rv. 34 kirjoitti:

Onhan toi totta. Toisaalta ihmisiä on rokotettu kautta aikojen tuberkuloosia vastaan ja suhteellisen tervettä väkeä suomalaiset ovat. Mietin vaan, että ensi sijassa haluan kuitenkin minimoida tuberkuloosiriskin. Koskaan ei tiedä, mitä pöpöjä lapsi voi saada esim. päivähoidossa. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten tub. tarttuu.

vielä sen verran että tämä nykyinen tuberkuloosi rokote ei ole ollut käytössä kuin muutaman vuoden Suomessa. Se ei tehoa useimpiin Venäjän ja kaukoidän kantoihin.

Itse olen sitä mieltä että lapseni saa kaikki rokotukset ja ylimääräisiäkin, mutta töissä on tullut paljon tietoa tästä kyseisestä tuberkuloosirokotuksesta, enkä ole enää varma haluanko sitä lapselleni. Minulla on tosin la vasta 23.11, joten aikaa miettiä pitäisi olla. Käsittääkseni sitä ei tosin enää siinä vaiheessaa annetaisikan kuin riskiryhmään kuuluville. Heidän se ehdottomasti kannattaa ottaa.

• tietääkseni

pisaratartuntana.

• Jihuuu

..vaatii pitkän altistuksen, hyvin epätodennäköistä että tarttus esim. aivastuksesta. Näin sanoi neuvolan terkka kuulleensa joltain asiantuntijalta. Ei otettu sitä rokotetta.

• heitura
        Jihuuu kirjoitti:

..vaatii pitkän altistuksen, hyvin epätodennäköistä että tarttus esim. aivastuksesta. Näin sanoi neuvolan terkka kuulleensa joltain asiantuntijalta. Ei otettu sitä rokotetta.

kyllä näin on, tarvitsee pitemmän altistumisen ennen kuin tarttuu..viimevuonna 360 ihmistä on sairastunut ja kaikki vanhuksia joilla vastustuskyky on jo niin heikko. Tartunnan he olivat saaneet jo nuorina kun tubia oli vielä paljon liikkeellä, mutta nyt vasta sairastuivat siihen.

• ihmeissäni

voiko rokotteen tosiaan ottaa myöhemmin? Miksi sitten minulle sitä ei ole pistetty vaikka pyysinkin, ja kansanterveyslaitosta myöten asiaa aikoinaan selvitin? Olen siis ulkomailla syntynyt, suomeen muuttanut sairaanhoitaja, ja tuntui, että tarvitsen rokotteen. Vaan eipä ruvettu rokottamaan, kun kuulema siitä ei aikuisiässä oo enää mitään hyötyä.

• heitura

Minun lapseni ei tule saamaan yhtään rokotetta. Siskoni lapsi sekä serkkuni lapset ovat myös puhtaita rokotteista ja voivat erittäin hyvin :)

Ottakaa selvää rokotteista, tietoa löytyy kun etsitte : rokoteinfo.fi muistaakseni on yksi hyvä lähde. Siellä oli mielenkiintoinen dokkarikin aiheesta!

Rokotteet ovat melkoisia myrkkyjä jotka saavat aikuisetkin reagoimaan..miten sitten pienen vauvan?!? Rokottamattomat lapset eivät sairasta korvatulehduksia tai allergioita ym. ym.

Lukekaa ja ottakaa selvää ja sen jälkeen tehkää valintanne kaikessa rauhassa.

• ................

"Rokottamattomat lapset eivät sairasta korvatulehduksia tai allergioita ym. ym"

Perustelu? Laaja perustelu lähteineen kiitos!

• violent-violet

no ohhoh... miuluummin ottasin sitte lapselleni korvatulehduksen kun vaikka esimerkiks polion! vaikka epätodennäköstä se on et sairastuu moisiin, vakaviin tauteihin koska hyvällä rokotusohjelmalla ne taudit on saatu kitkettyä minimaaliseksi. ja mieluummin rokotutan lapseni ku annan vapaan riskin sairastua vakaviin, jopa kuolemaan johtaviin sairauksiin. tottahan ne rokotteet myrkkyä on, mutta kuitenki vaarattomia niihin oikeisiin tauteihin verrattuna.

• heitura
        violent-violet kirjoitti:

no ohhoh... miuluummin ottasin sitte lapselleni korvatulehduksen kun vaikka esimerkiks polion! vaikka epätodennäköstä se on et sairastuu moisiin, vakaviin tauteihin koska hyvällä rokotusohjelmalla ne taudit on saatu kitkettyä minimaaliseksi. ja mieluummin rokotutan lapseni ku annan vapaan riskin sairastua vakaviin, jopa kuolemaan johtaviin sairauksiin. tottahan ne rokotteet myrkkyä on, mutta kuitenki vaarattomia niihin oikeisiin tauteihin verrattuna.

Kaikki pitäisi näköjään selittää perinpohjin, että jotkut ymmärtäisi. Elikkä korvatulehdus itsessäänhän ei ole paha-asia, mutta melkein jokaiseen tulehdukseen syötetään antibioottikuuri..Jos ette tiedä mitä tuhoja antibiootit taas tekee, suosittelen ottamaan selvää, ei ole mitään mukavaa kuultavaa sekään...Eikä korvatulehdukset ole suinkaan ainoa juttu vaan paljon muitakin on esim: astma, adhd,autismi...yms.
        Tympäsee kirjoittaa/kautta puhua tästä kun on niin paljon ihmisiä jotka antavat kärkkäitä mielipiteitä, vaikkei tiedä asiasta mitään...Vielä kerran siis: ottakaa selvää asioista! niin minäkin tein ja tieto lisää tuskaa, mutta olen onnellinen ettei minun tarvitse enään pelätä esim. poliota tai tubia ja pystyn hyvällä mielellä kieltäytyyn rokotteista.

• lukekaa
        ................ kirjoitti:

"Rokottamattomat lapset eivät sairasta korvatulehduksia tai allergioita ym. ym"

Perustelu? Laaja perustelu lähteineen kiitos!

tuolla luulisi olevan tarpeeksi tietoa?!

• ...............
        lukekaa kirjoitti:

tuolla luulisi olevan tarpeeksi tietoa?!

Niin oli mm. että epäilyksiä allergioiden, diapeeteksen etc. yhteydestä rokotuksiin olisi, mutta epidemiologissa tutkimuksissa yhteyttä ei ole voitu mitenkään todistaa. Lisää infoa kiitos, perusteluineen!

• Poujou
        heitura kirjoitti:

Kaikki pitäisi näköjään selittää perinpohjin, että jotkut ymmärtäisi. Elikkä korvatulehdus itsessäänhän ei ole paha-asia, mutta melkein jokaiseen tulehdukseen syötetään antibioottikuuri..Jos ette tiedä mitä tuhoja antibiootit taas tekee, suosittelen ottamaan selvää, ei ole mitään mukavaa kuultavaa sekään...Eikä korvatulehdukset ole suinkaan ainoa juttu vaan paljon muitakin on esim: astma, adhd,autismi...yms.
        Tympäsee kirjoittaa/kautta puhua tästä kun on niin paljon ihmisiä jotka antavat kärkkäitä mielipiteitä, vaikkei tiedä asiasta mitään...Vielä kerran siis: ottakaa selvää asioista! niin minäkin tein ja tieto lisää tuskaa, mutta olen onnellinen ettei minun tarvitse enään pelätä esim. poliota tai tubia ja pystyn hyvällä mielellä kieltäytyyn rokotteista.

Olen lukenut ja tutkinut. Ja et voi minustakaan sanoa, että rokottamattomat olisivat allergiavapaita tai terveempiä rokottamattomuutensa takia. Tälle ei ole mielestäni perusteita sen enempää kuin sille, että väitteelle, että rokote pelastaa kaikelta.

Itse katsoisin sairauksien tuomien riskien olevan suurempia kuin riskien joita rokotukset saattavat tullessaan. Lapseni saama rotavirusrokote on yksi josta olen todella kiitollinen. Tauti oli sen verran rankka esikoisella, että aion rokottaa myös tämän tulevan lapsen. Samoin hinkuyskä, sitä seuranneena en halua sitä missään nimessä näille nuoremmille. Kuten en muitakaan vaikeita tauteja.

Samoin on antibioottien laita. Meillä ei esimerkiksi korvatulehdukseen niitä anneta (tai siis annettu ainakaan viimeksi) eikä joka tautiin, joka on puhjennut. Joihinkin sitten niitä on tarvittu ehdottomasti ja silloin sellainen on ollut pakko hakea. Turhaa lääkitsemistä en itsekään suosittele, mutten jättäisi myöskään ottamatta mikäli sellaisella voi taudin parantaa. Katsoisin antibioottien että rokotteiden olevan kuitenkin merkittävimmistä keksinnöistä lääketieteen saralla. Käsien pesun lisäksi :)

Meillä Suomessa on hyvä tilanne näiden tartuntatautien kannalta. Toisin on monessa muussa maassa. Lapsillasi on hyvä suoja jo pelkästään tämän vuoksi, elämme hyvinvointivaltiossa jossa terveydenhuolto pelaa ainakin vielä näillä näkymin.

• heitura
        Poujou kirjoitti:

Olen lukenut ja tutkinut. Ja et voi minustakaan sanoa, että rokottamattomat olisivat allergiavapaita tai terveempiä rokottamattomuutensa takia. Tälle ei ole mielestäni perusteita sen enempää kuin sille, että väitteelle, että rokote pelastaa kaikelta.

Itse katsoisin sairauksien tuomien riskien olevan suurempia kuin riskien joita rokotukset saattavat tullessaan. Lapseni saama rotavirusrokote on yksi josta olen todella kiitollinen. Tauti oli sen verran rankka esikoisella, että aion rokottaa myös tämän tulevan lapsen. Samoin hinkuyskä, sitä seuranneena en halua sitä missään nimessä näille nuoremmille. Kuten en muitakaan vaikeita tauteja.

Samoin on antibioottien laita. Meillä ei esimerkiksi korvatulehdukseen niitä anneta (tai siis annettu ainakaan viimeksi) eikä joka tautiin, joka on puhjennut. Joihinkin sitten niitä on tarvittu ehdottomasti ja silloin sellainen on ollut pakko hakea. Turhaa lääkitsemistä en itsekään suosittele, mutten jättäisi myöskään ottamatta mikäli sellaisella voi taudin parantaa. Katsoisin antibioottien että rokotteiden olevan kuitenkin merkittävimmistä keksinnöistä lääketieteen saralla. Käsien pesun lisäksi :)

Meillä Suomessa on hyvä tilanne näiden tartuntatautien kannalta. Toisin on monessa muussa maassa. Lapsillasi on hyvä suoja jo pelkästään tämän vuoksi, elämme hyvinvointivaltiossa jossa terveydenhuolto pelaa ainakin vielä näillä näkymin.

Esikoisellesi on siis annettu rotavirusrokoite, mutta sairastui kuitenkin!?!

Asiaa tutkineena sinun pitäisi tietää että tutkittu tieto riskeistä on juuri toisinpäin kun sanoit....Eli sairastumisen/sairauksien riskit ovat pienemmät kuin rokotteesta saadun sairauden riski!

• heitura
        ............... kirjoitti:

Niin oli mm. että epäilyksiä allergioiden, diapeeteksen etc. yhteydestä rokotuksiin olisi, mutta epidemiologissa tutkimuksissa yhteyttä ei ole voitu mitenkään todistaa. Lisää infoa kiitos, perusteluineen!

Kylläpä kävit nopeasti läpi kaiken sen tiedon??
        Siellä on mm. 1,5 h kestävä dokkari aiheesta. Turhaa minulta pyydät enempää, tutki itse ja päätä mitä rokotteiden kanssa teet...

• EIVÄT johdu
        heitura kirjoitti:

ADHD ja autismi eivät johdu rokotuksista. Kannattaisi ottaa asioista kunnolla selvää, ennen kuin alkaa väittämään päättömyksiä.

• poujou
        heitura kirjoitti:

Esikoisellesi on siis annettu rotavirusrokoite, mutta sairastui kuitenkin!?!

Asiaa tutkineena sinun pitäisi tietää että tutkittu tieto riskeistä on juuri toisinpäin kun sanoit....Eli sairastumisen/sairauksien riskit ovat pienemmät kuin rokotteesta saadun sairauden riski!

Et ymmärtänyt oikein! Esikoiselle ei sitä ole annettu ja sairaus oli todella raju. Nuorimmainen oli mukana rokotetutkimuksessa ja sai oikean rokotteen. Hän ei sitä saanut, onneksi. Jos koululainen ja aikuinen molemmat ovat niin kipeitä, että ovat sairaalahoidon partaalla, miten olisi pieni parivuotias selvinnyt samasta.

• ...........
        heitura kirjoitti:

Kylläpä kävit nopeasti läpi kaiken sen tiedon??
        Siellä on mm. 1,5 h kestävä dokkari aiheesta. Turhaa minulta pyydät enempää, tutki itse ja päätä mitä rokotteiden kanssa teet...

Mistä ihmeestä sinä oletat, etten olisi sivustoja tutkinut jo kuukausia sitten ja ajan kanssa. Tai lukenut aiheeseen liittyvää kirjallisuutta? Sinulta minä pyydänkin tarkennusta.

• kakarat...

terveinä pysyykin kun kaikki muut on rokotettu. mut muista et pätee vaan suomen kamaralla. jos ikuna minnekään matkustavat ni ne kaikki taudit mitä vastaan pienellä rokotteella voi suojautua odottaa rajan takana. ja kun kerran rajat kokoajan vaan aukee ja aukee ni ei niin monta vuotta kun on täällä. poliohan ei oo enää edes harvinainen ihan rajan takanakin. itse ainakin lapseni rokotutan. se pieni lämmönnousu ja itkasu on pieni hinta verraten siihen että esim. pihalla naulaan astuessaan kuolee jäykkäkouristukseen. tai päiväkodista saa kurkkumädän maahanmuuttajatoverilta.... no thanks noille kamalille taudeille. kumpa kaikki kaikkialla tajuais oikeesti noiden asioiden päälle ni saatais ne kitkettyä pois pallolta. mut turha toivo niin kauan ku näitä luomuintoilijoita riittää....

• luuletko?
        kakarat... kirjoitti:

terveinä pysyykin kun kaikki muut on rokotettu. mut muista et pätee vaan suomen kamaralla. jos ikuna minnekään matkustavat ni ne kaikki taudit mitä vastaan pienellä rokotteella voi suojautua odottaa rajan takana. ja kun kerran rajat kokoajan vaan aukee ja aukee ni ei niin monta vuotta kun on täällä. poliohan ei oo enää edes harvinainen ihan rajan takanakin. itse ainakin lapseni rokotutan. se pieni lämmönnousu ja itkasu on pieni hinta verraten siihen että esim. pihalla naulaan astuessaan kuolee jäykkäkouristukseen. tai päiväkodista saa kurkkumädän maahanmuuttajatoverilta.... no thanks noille kamalille taudeille. kumpa kaikki kaikkialla tajuais oikeesti noiden asioiden päälle ni saatais ne kitkettyä pois pallolta. mut turha toivo niin kauan ku näitä luomuintoilijoita riittää....

luuletko tosiaan, että VAIN SUOMESSA rokotetaan lapsia tehokkaasti? Voi ?=&%¤#& mitä käsityksiä täältä löytyy, tyypillistä suomalaista sinisilmäisyyttä. Herranen aika sentään, herää! Kyllä NIIIIIIN monessa maassa rokotetaan yhtä tehokkaasti, ellei tehokkaamin kuin suomessa. Joten kyllä niitä paikkoja on johon matkustaa vaikka lasta ei olisi rokotettukaan. ARGH!

• violent-violet
        heitura kirjoitti:

mutta tämä väite tuntuu jokseenki ihmeelliseelle: "Rokottamattomat lapset eivät sairasta korvatulehduksia tai allergioita ym. ym." joku muuki tais jo niitä perusteluja ja faktaa tähän kaivata. jotain löysin tuolta rokoteinfo.fi sivuilta mutta en parhaalla tahdollakaan saanu sitä väännettyä tuohon muotoon mitä kirjotit. eli ilmeisesti tähän väitteeseen on olemassa sellaista faktaa mikä on vaan harvoille valituille tiedoks annettu ja he sitten kertoo kaikessa suuressa viisaudessaan meille tietämättömille että asia on näin ja ettikää sieltä itte perustelut (joita en edes löytäny, vissiin sitte tosiaan tämä mamma on sellanen tapaus joka ei asiasta mitään tiedä).

ja tosi on että antibiootteja syötetään aika paljo mutta joihinki tapauksiin ne on välttämättömiä! luin vasta jutun jossa sanottiin että antibioottien käyttö on vähentyny, mutta lapsilla se on vielä edelleen suurta, sikäli ikävää, onhan niissäki haittoja, mutta kun niitä hyötyjäkin löytyy, ja tosiaan, joihinki tapauksiin se on välttämätöntä.

ja niin ku joku tuossa jo mainitsi ni sinun lapsillasi on asiat hyvin jos pysyy suomen rajojen sisällä, tai ei asia niin varmaa kuitenkaan ole, kyllä niitä maahanmuuttajia tänne virtaa ja heidän kotimaassaan ei ehkä oo samanlaista rokotusohjelmaa kuin suomessa ja siinäpä sitte saattaa pöpöt tarttua ja aiheuttaa vakaviaki oireita rokottamattomille lapsille (toki myös rokotetut lapset näihin voi sairastua, mutta sillon yleensä oireet on lievempiä tai lapsi sairastaa ilman näkyviä oireita).

ja mitäs huttua sinä heität näistä adhd:sta, autismista sun muista? tämä mamma ei nyt ymmärtäny mitä ajoit takaa noilla... siis näilläkin oli jotain tekoa rokotuksien kanssa?

jokaisellahan on tietysti omat mielipiteensä, mutta se että aletaan mutu tuntumalla sanomaan tuollasia perättömyyksiä ilman faktaa niin se jo pistää näkemään punaista. että pistä sitä faktatietoa lähteineen niin saatan harkita asiaa uudestaan.

• violent-violet

koittasit nyt ees osotteen saada oikein kirjotettuu. se on rokotusinfo.fi eikä rokoteinfo.fi mistä löytyy jos jonkinlaista artikkelia haitoistakin.

lainailen sieltä ku oli niin mielenkiintosta juttua:

"Ajoittain esitetään epäilyksiä, että rokotuksilla olisi vakavampiakin haittoja kuin tavanomaiset kuume- ja paikallisreaktiot. Rokotukset on yhdistetty mm. allergiaan, diabetekseen, multippeliskleroosiin, autismiin, suolentuppeumaan ja keskushermostovautioihin. Epidemiologisten tutkimusten tulokset eivät yleensä ole tukeneet näitä epäilyjä. Niissäkin tapauksissa, joissa syy-yhteys mahdollisesti on olemassa, rokotus on ehkä vain aikaistanut häiriön ilmenemistä lisäämättä sen ilmaantuvuutta."

ja myös tämä näkökanta oli mielenkiintonen:

"Vaikeat eettiset kysymykset astuvat mukaan siinä vaiheessa, jos väestötason hyödyt, haitat ja riskit poikkeavat yksilötason hyödyistä, haitoista ja riskeistä. Rokotuksia käyttämättä jättävien tai valikoivasti käyttävien nimittäminen "vapaamatkustajiksi" ilmeisesti perustuu käsitykseen, että rokottamisessa riskit ja haitat painottuvat yksilötasolle, mutta hyödyt väestötasolle. Tällaisen käsityksen perusteella itsekkäästi pelkästtään omaa tai lapsensa etua ajattelevan yksilön kannattaisi jättää rokotukset tai osa niistä väliin, mutta toimia aktiivisesti sen puolesta että muut rokotuttavat lapsensa, jotta väestötason hyödyt suojaavat omaa lasta taudeilta, mutta omalla tai omien lasten kohdalla ei tarvitse ottaa riskiä rokotteiden haittavaikutuksista. Joskus näkee väitteitä, että esim. jotkut lääkärit ovat toimineet tai toimivat näin, joskus taas näkee rokotuksiin myönteisesti suhtautuvien huomauttavan rokotusten vastustajina pitämilleen, että näiden kannattaisi olla haitoista hiljaa oman etunsa vuoksi, koska väestötason rokotuskattavuuden laskeminen ei ole rokottamattomien edun mukaista (vaarantaa myönteisesti suhtautuvan mielestä laumaimmuniteetin).

Jos tosiaan hyödyt nähdään väestötasoon ja haitat ja riskit yksilötasoon painottuvina, rokotuspolitiikasta päätettäessä ollaan vaikeiden kysymysten edessä. Mikäli omaa etuaan ajattelevan, asiaan perehtyneen yksilön järkevä päätös tosiaan on yksilötasolla jättää rokotukset tai osa rokotuksia väliin, miten väestötason ilmiöitä voidaan hyödyntää jos kukin yksilö tekee oman etunsa mukaisesti päätöksiä jättää rokotukset väliin? Tällaista ilmiötä kutsutaan nimellä "tragedy of the commons", yhteislaitumen murhenäytelmä, jos on yhteinen laidun ja kukin toimii itsekkäästi vain oman etunsa mukaisesti laiduntaen siellä aina vain enemmän eläimiä, ennen pitkää laidun menee käyttökelvottomaksi ja kunkin yksilötason järkiperäisen oman edun puolesta toimimisen seurauksena on, että kukaan ei voi enää laiduntaa, järkiperäisesti katsoen huono ratkaisu kaikkien kannalta. Tämä on peliteorian piiriin kuuluva ilmiö jossa väestötason hyöty on myös kunkin yksilön hyöty, edellyttäen että riittävä osa väestöstä käyttää rokotuksia. Pitäisikö rokotukset säätää pakollisiksi, jotta väestötason hyödyt saadaan esille ja yksilötason oman edun ajattelu ei tee hyötyjä tyhjiksi? Vai ovatko rokotukset vapaaehtoisia, mutta suureen kattavuuteen pyritään ehkä pehmeämmin keinoin, tuleeko suuri kiusaus vähätellä yksilötason haittoja ja riskejä ja korostaa hyötyjä, jolloin vaarantuu yksilön tietoinen päätös (informed consent)?"

jotta mahollisimman moni vaan jättäkää rokottamatta niin täällä alkaa olla ihmiset sukupuutossa.

• Bumble-B
        luuletko? kirjoitti:

luuletko tosiaan, että VAIN SUOMESSA rokotetaan lapsia tehokkaasti? Voi ?=&%¤#& mitä käsityksiä täältä löytyy, tyypillistä suomalaista sinisilmäisyyttä. Herranen aika sentään, herää! Kyllä NIIIIIIN monessa maassa rokotetaan yhtä tehokkaasti, ellei tehokkaamin kuin suomessa. Joten kyllä niitä paikkoja on johon matkustaa vaikka lasta ei olisi rokotettukaan. ARGH!

..matkustelemaan kehitysmaissa ja muissa köyhemmissä valtioissa missä todellakaan ei rokotusohjelmat ole samaa luokkaa kuin länsimaissa. Jos ei mamma ole antanut terkkarin pistää rokotuksia niin kyllä siinä voi muutama kirosana päästä kun tulet takaisin koti-Suomeen ja huomaat saaneesi jonkun vakavan taudin jonka olisi rokotuksella ehkäissyt.

• tosiaan...
        luuletko? kirjoitti:

nimittäin sinulla!!! luuletko oikeasti että edes 70%:ssa muista maailman maista hygienia-, rokotus- ja ylipäätään tautien ehkäisytoimet on suomen luokkaa???

oletpa itse kyllä toooosi sinisilmäinen pikkupimpo jos luulet ei kaikkialla muuallakin on samanlainen pieni kiva lintukoto kun täällä suomen kamaralla...

suoritapa edes pieni googletus ellet muuten viitsi ottaa asioista ihan oikeasti selvää: esim. venäjällä kurkkumätä ja bulgariassakin polio ovat normaalia arkipäivää. ei sen kummempiin ambomaihin tarvitse mennä, kuin keski-eurooppaan ni johan ne kaikki tutut poliot, kurkkumädät, hinkuyskät ym. tulee joka päivä kadulla vastaan.

että siinä sulle sitä "tehokkaammin hoidettua rokotusta kuin suomessa".... pahvi....

• violent-violet

meillä ei nyt pikkukakkosen aikaan ees kysytty et saako sen antaa, kysyttiin vaan että onko lähisuvussa ketään joka ois tubin sairastanu tai ootteko ensimmäisen vuoden sisään lähössä ulkomaille, jos ei ni sit ei tu rokotetta, eli sitä ei nyt tule.

esikoisen aikaan kysyttiin synnärillä, että saako antaa calmette-rokotuksen, annettiin rokottaa.

• ei annettu

Moi, 1.9. jälkeen ei rokotetta anneta kuin riskiryhmiin kuuluville (molemmat/toinen vanhemmista/muu perheenjäsen riskialueilta kotoisin, suunnitelmissa muutto riskialueille 1 vuoden sisällä tms). Siis ei sitä saa ilman todellista syytä vaikka haluaisi. Ja ei niitä rokoussuosituksia muuteta kevyin perustein. Rokotuksen riskit on suuremmat kuin riski sairastua. Miksi siis antaa rokote? Meidän lapsi syntyi elokuussa ja Naistenklinikan lastenlääkäri sanoi ettei antaisi kyseistä rokotetta omalle lapselleen.

• .....

tuberkuloosia on edelleen ja kun rokotukset lopetetaan leviää se taas vähitellen suomeenkin. Lapsi syntyi helmikuussa ja sai rokotuksen. Niin tulevat saamaan myös tulevat lapset.

• jontsu79

mulle ei itselleni annettu vaihtoehtoja rokotteen saamisesta koska en kuulemma sitä tarvitse. on ollut kuulemma sen verran sivuoireita pikkulapsilla siitä rokotteesta..

• Minä vaan...

Mä en saanut mun joulukuussa syntyvälle lapselle sitä rokotusta, koska en ole muuttamassa minnekkään ambomaalle!
      Olisin kyllä mielelläni ottanut....

• gts

Tälläkin hetkellä yksi tuttu pieni ihminen taistelee hengestään tehohoidossa tuberkuloosia vastaan.Ja tauti kehittyi ROKOTTEESTA. Miettikää ihan tosissaan sitä 2% sairastumisriskiä mikä on ko. rokotteessa. Eipä käy riskit mielessä ennenkuin oma vauva tai läheinen sairastuu, selvähän se on ja ymmärrettävää.

• suojaa

vain vauvaiän...Itse en nähnyt mitään syytä ottaa rokotusta kun huonot puoletkin ovat niin pahat.Kyllä sitä vuoden jaksaa kotomaassa oleilla;)Toisin sanoen pienen vauvan kanssa ulkomaille!!!Ei kiitos...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe