Horton

helv..tiä

Taas alko viikko sitten noi mielettömät päänsäryt. Väsyttää niin perhanasti, kun ei saa nukuttua kunnolla, kun tuppaa noi säryt nukkuessa aina alkamaan. Eilen kesti pisin särky kohtaus 4½ tuntia. Tänä aamuna heräsin 6.lta särkyyn ja hellitti 10.n aikaan.

Onko muilla Hortonista kärsivillä säryn ollessa päällä sellainen tunne, että koko kropasta lähtee voimat ja tulee sellainen älyttömän tulehtunut olo koko kroppaan?

Itse en toistaiseksi ole syönyt estolääkityksiä mm. kortisonia sen kaiketi nostaessa verenpaineita, koska itsellä on jotakin feelua tai verenkierto / verenpaine häiriöitä.

Eka kerta oli kun tälle palstalle kirjotin, mut helpotti hiukan :)

Vitutuksella ja väsyneenä odottaen seuraavaa yötä.

47

5959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Suosittelen niskanikamien tarkistusta... Sieltä ne päänsäryt ja migreenit yleensä tulee.

• nyt ihan noin

voi yleistää, että kaikki päänsäryt ja migreenit johtuu niskanikamista. Osa varmasti johtuu, sitä ei voi kukaan kiistää, mutta suurin osa migreeneistä, kyllä johtuu aivan muista syistä. Eli kannattaa kyllä huomioida muutkin hoitomuodot.
        Sinä hortonin kiusaama, käväisepä
        migreeniyhdistyksen sivuilla, sieltä saat asiallista tietoa.
        Tsemppiä!
        migreenikko

• hoidettu
        nyt ihan noin kirjoitti:

voi yleistää, että kaikki päänsäryt ja migreenit johtuu niskanikamista. Osa varmasti johtuu, sitä ei voi kukaan kiistää, mutta suurin osa migreeneistä, kyllä johtuu aivan muista syistä. Eli kannattaa kyllä huomioida muutkin hoitomuodot.
        Sinä hortonin kiusaama, käväisepä
        migreeniyhdistyksen sivuilla, sieltä saat asiallista tietoa.
        Tsemppiä!
        migreenikko

Ei siis kaikki niskasta johdu. Osa johtuu myös leukaluun asentovirheestä ja osa jumissa olevasta rintarangasta...

• tiedäkään

miten huvittavilta noi jutut kuulostavat ihmisestä, jolla on sarjoittainen päänsärky. ei tule niskasta, eikä nikamista. kun horton tulee hypätään parvekkeelta alas.

• helv..tiä

Joo käynyt olen fysiatrian erikoislääkärillä eikä oireet ole rankaperäisiä, Olen myös käynyt monet kerrat nenä,-korva erikoislääkärillä ja hoidettua alkuun poskiontelotulehduksina (joitain vuosia) ja reilu vuosi sitten parin Neurologi käynnin jälkeen todettiin Horton.

Mutta eiköhän tämä tästä, aloitin kuitenkin eilen sitten kortisonikuurin, kun ei noista säryistä tahdo muuten loppua tulla.

• hoidettu

"Joo käynyt olen fysiatrian erikoislääkärillä eikä oireet ole rankaperäisiä,"

Mä kävin yli 20:llä lääkärillä ja neki väitti, ettei mun lantiossa ole mitään vikaa ja kuitenkin lopulta sieltähän se vika löytyi..

Ei lääkärit tiedä juuri mitään hermopinneongelmista ja niiden aiheuttajista...

• jo pikkuhiljaa
        hoidettu kirjoitti:

Mä kävin yli 20:llä lääkärillä ja neki väitti, ettei mun lantiossa ole mitään vikaa ja kuitenkin lopulta sieltähän se vika löytyi..

että on vaivoja, joihin mitkään manipulaatio- yms hoidot eivät vain tehoa. Ihmisessä on nääs paljon muutakin tuo ranka ja hermopinteet. Horton on todellakin jotain muuta. Vai onkos sulla kenties ollut Hortonkin?
        Jos kaikki johtuu rangasta, niin miksi meillä ylipäätään on lääkäreitä ja neurologeja!

• helv..tiä
        hoidettu kirjoitti:

No voin kyllä sanoa omasta puolestani 100% varmuudella, että ei mun oireet ainakaan johdu hermopinteestä. On tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja hermoratatutkimukset jne.

Ja aina ennenkuin päänsärky alkaa on siitä selvänä ensimerkkinä set että nenä menee tukkoon ja alkaa tulemaan kirkasta nestettä. Nenän tukkoisuus ei tietääkseni johdu hermopinteestä.

Jokatapauksessa kivahan se on kuulla erinäkökulmia asiasta. Ehkä sinäkin hoidettu saat jotakin uutta näkökulmaa asiaan siten ettei kaikki johdu rankaperäisistä oireista.

• hoidettu
        jo pikkuhiljaa kirjoitti:

että on vaivoja, joihin mitkään manipulaatio- yms hoidot eivät vain tehoa. Ihmisessä on nääs paljon muutakin tuo ranka ja hermopinteet. Horton on todellakin jotain muuta. Vai onkos sulla kenties ollut Hortonkin?
        Jos kaikki johtuu rangasta, niin miksi meillä ylipäätään on lääkäreitä ja neurologeja!

"että on vaivoja, joihin mitkään manipulaatio- yms hoidot eivät vain tehoa. "

Tietenkin on, mutta paljon vähemmän niitä on mitä lääkärit ymmärtää..

"Jos kaikki johtuu rangasta, niin miksi meillä ylipäätään on lääkäreitä ja neurologeja! "

Ei kaikki johdu rangasta. Ja lääkärit on sitä varten, jotta lääkefirmat menestyy...

Miten perustelet, että horton ei johdu hermopinteestä niskassa?

http://www2.medvideo.fi/uutuudet/sarjoittaisen_paansaryn_diagnoos/
        "Kohtaus alkaa yleensä ilman ennakko-oireita ja kipu yltyy muutamassa minuutissa erittäin kovaksi. Kipu tuntuu kovimmalta silmän seudussa, mutta voi heijastua päälaelle, poskeen tai leukaan. "

Kaikkiin noihin paikkoihin menee hermotus niskasta.

"Oireiden kytkeytyminen vuodenaikoihin ja vuorokausirytmiin viittaa kohtausten käynnistymiseen keskushermostossa."

Kskushermostossa = hermostollinen ongelma = mahdollinen hermopinne.

• hoidettu
        helv..tiä kirjoitti:

No voin kyllä sanoa omasta puolestani 100% varmuudella, että ei mun oireet ainakaan johdu hermopinteestä. On tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja hermoratatutkimukset jne.

Ja aina ennenkuin päänsärky alkaa on siitä selvänä ensimerkkinä set että nenä menee tukkoon ja alkaa tulemaan kirkasta nestettä. Nenän tukkoisuus ei tietääkseni johdu hermopinteestä.

Jokatapauksessa kivahan se on kuulla erinäkökulmia asiasta. Ehkä sinäkin hoidettu saat jotakin uutta näkökulmaa asiaan siten ettei kaikki johdu rankaperäisistä oireista.

"No voin kyllä sanoa omasta puolestani 100% varmuudella, että ei mun oireet ainakaan johdu hermopinteestä. On tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja hermoratatutkimukset jne. "

Mullekin tehtiin aikoinaan sydämen ultraääni, rasitustesi, EKG, joku hermoimpulssitesti, neurologi tutki, kahet magneetit, pään magneetit, keuhkokuvat, kolme fysiatria, ortopedi, yli 10 lekuria, fysioterapeutteja, kiropraktikkoja, naprapaatti, kymmeniä virtsa- ja verikokeita... Mitään vikaa eivät löytäneet. Diagnooseja toki tuli: skolioosi, lordoosi, TOS, hypermobility, migreeniä, iskiasta, nikamien kulumaa...

Syytä mun jalkojen voimattomuuteen, väsymykseen, sydämen muljahteluun, korkeaan verenpaineeseen, päänsärkyyn, migreeniin, olkapääkipuun, iskiakseen, selkäkipuun, kantapääkipuun, varpaan poltteluun ja käsien puutumiseen ei löytynyt.

Yli 20 lääkäriä tutki, eivät löytäneet vikaa! No sano ne että mulla on huono ryhti ja toinen jalka lyhyempi. Mutta eivät tuossakaan kertoneet, että mistä nuo johtuivat! Korotuspalaa vain suosittelivat... krooniseksi kipupotilaaksi sanoivat. Kehottivat hyväksymään kivut ja opettelemaan elämään niiden kanssa.

Nyt on kaikki nuo edellä mainitut ongelmat poissa. Jalatkin on yhtä pitkät ja ryhti hyvä sekä skolioosi poissa!

Tuossa samanlainen tarina Eveltä
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/eve.htm

Ja Tuulalta.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/tuula.pdf

• helve..tiä
        hoidettu kirjoitti:

"No voin kyllä sanoa omasta puolestani 100% varmuudella, että ei mun oireet ainakaan johdu hermopinteestä. On tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja hermoratatutkimukset jne. "

Mullekin tehtiin aikoinaan sydämen ultraääni, rasitustesi, EKG, joku hermoimpulssitesti, neurologi tutki, kahet magneetit, pään magneetit, keuhkokuvat, kolme fysiatria, ortopedi, yli 10 lekuria, fysioterapeutteja, kiropraktikkoja, naprapaatti, kymmeniä virtsa- ja verikokeita... Mitään vikaa eivät löytäneet. Diagnooseja toki tuli: skolioosi, lordoosi, TOS, hypermobility, migreeniä, iskiasta, nikamien kulumaa...

Syytä mun jalkojen voimattomuuteen, väsymykseen, sydämen muljahteluun, korkeaan verenpaineeseen, päänsärkyyn, migreeniin, olkapääkipuun, iskiakseen, selkäkipuun, kantapääkipuun, varpaan poltteluun ja käsien puutumiseen ei löytynyt.

Yli 20 lääkäriä tutki, eivät löytäneet vikaa! No sano ne että mulla on huono ryhti ja toinen jalka lyhyempi. Mutta eivät tuossakaan kertoneet, että mistä nuo johtuivat! Korotuspalaa vain suosittelivat... krooniseksi kipupotilaaksi sanoivat. Kehottivat hyväksymään kivut ja opettelemaan elämään niiden kanssa.

Nyt on kaikki nuo edellä mainitut ongelmat poissa. Jalatkin on yhtä pitkät ja ryhti hyvä sekä skolioosi poissa!

Ja Tuulalta.

Joo aikalailla tehty samat tutkimukset minullekin.

Sinulla ei kuitenkaan taida olla itselläsi Hortonin kaltaisia oireita,koska ne joilla se on niin tuntee kyllä sen päässään (ainakin toisessa puoliskossa ;-)

Ja meillä suvussa esiintynyt kyllä parilla muullakin.

Kaikki vaivat kun ei selity Fysyatrisilla seikoilla.

• hoidettu
        helve..tiä kirjoitti:

Joo aikalailla tehty samat tutkimukset minullekin.

Sinulla ei kuitenkaan taida olla itselläsi Hortonin kaltaisia oireita,koska ne joilla se on niin tuntee kyllä sen päässään (ainakin toisessa puoliskossa ;-)

Ja meillä suvussa esiintynyt kyllä parilla muullakin.

Kaikki vaivat kun ei selity Fysyatrisilla seikoilla.

Erilaisia vaivoja voi tulla samasta syystä. Yksi sellainen on tuo vino lantio. Siitä seuraa todella paljon erilaisia ongelmia, vaivoja ja kipuja.

En enää muista, enkä halua muistaa, millaista päänsärkyni ja migreenini oli... Mutta moni kipu on osaavissa käsissä parannettu kertalaakista.

Kannattaa ainakin kokeilla, voipi hämmästyä ja yllättyä...

• helv..tiä
        hoidettu kirjoitti:

Erilaisia vaivoja voi tulla samasta syystä. Yksi sellainen on tuo vino lantio. Siitä seuraa todella paljon erilaisia ongelmia, vaivoja ja kipuja.

En enää muista, enkä halua muistaa, millaista päänsärkyni ja migreenini oli... Mutta moni kipu on osaavissa käsissä parannettu kertalaakista.

Kannattaa ainakin kokeilla, voipi hämmästyä ja yllättyä...

Kylläpä on tullut kokeiltua. On tehty monenlaiset kuvaukset ja 3krt käynyt neurologilla ja päänmagneettukuvat otettu. Luulisin, että neurologeihin Hortonin suhteen voisi olla jonkin verran luottamista.

Taitaa olla sulla päähänpinttymä toi fysiatrian osasto, mutta luultavasti oletkin kärsinyt niihin liittyvistä oireista.

• hoidettu
        helv..tiä kirjoitti:

Kylläpä on tullut kokeiltua. On tehty monenlaiset kuvaukset ja 3krt käynyt neurologilla ja päänmagneettukuvat otettu. Luulisin, että neurologeihin Hortonin suhteen voisi olla jonkin verran luottamista.

Taitaa olla sulla päähänpinttymä toi fysiatrian osasto, mutta luultavasti oletkin kärsinyt niihin liittyvistä oireista.

"Kylläpä on tullut kokeiltua. On tehty monenlaiset kuvaukset ja 3krt käynyt neurologilla ja päänmagneettukuvat otettu. Luulisin, että neurologeihin Hortonin suhteen voisi olla jonkin verran luottamista. "

Kokeiltua? Eihän nuo niskaa "käsittele". En itsekään heiltä (neurologeilta) apua saanut! Enkä edes tunne ketään kuka olisi.

En saanut apua kiropraktikoltakaan, enkä naprapaatilta, enkä akupunktiosta, enkä hieronnoista. No jonkinlaista helpotusta sentään noista tuli, mutta vain väliaikaista.

Lopullinen parannus tuli ihan muualta, varsin osaavissa käsissä.

Siis tarkoitin, että mikset kokeilisi hakea apua joltakin, jolta moni muukin on avun saanut...?

• SaimiL
        helv..tiä kirjoitti:

Minä luulen, että Hoidetulla on tikapuuhermosto. Siksi se ei tiedä, mitä eroa on keskushermostolla ja ääreishermostolla.

• helv..tiä
        hoidettu kirjoitti:

"Kylläpä on tullut kokeiltua. On tehty monenlaiset kuvaukset ja 3krt käynyt neurologilla ja päänmagneettukuvat otettu. Luulisin, että neurologeihin Hortonin suhteen voisi olla jonkin verran luottamista. "

Kokeiltua? Eihän nuo niskaa "käsittele". En itsekään heiltä (neurologeilta) apua saanut! Enkä edes tunne ketään kuka olisi.

En saanut apua kiropraktikoltakaan, enkä naprapaatilta, enkä akupunktiosta, enkä hieronnoista. No jonkinlaista helpotusta sentään noista tuli, mutta vain väliaikaista.

Lopullinen parannus tuli ihan muualta, varsin osaavissa käsissä.

Siis tarkoitin, että mikset kokeilisi hakea apua joltakin, jolta moni muukin on avun saanut...?

No sullahan on salaiset parannuskonstit tiedossa heh..

Mulla on kaularangan röntgenitkin otettu ja todettu kaularankakin erittäin hyväkuntoiseksi.

No minä luotan jokatapauksessa Näihin neurologeihin enemmän kuin joihinkin poppakonsteihin.

• hoidettu
        helv..tiä kirjoitti:

No sullahan on salaiset parannuskonstit tiedossa heh..

Mulla on kaularangan röntgenitkin otettu ja todettu kaularankakin erittäin hyväkuntoiseksi.

No minä luotan jokatapauksessa Näihin neurologeihin enemmän kuin joihinkin poppakonsteihin.

Ei ne mitään salaisia ole. Ne on monenkin ihmisen osaamia... Osaajia löytyy ainakin Helsingistä ja Lahdesta.

Hän kävi Lahdessa:
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/fibro/fibro.html

• hoidettu
        SaimiL kirjoitti:

Minä luulen, että Hoidetulla on tikapuuhermosto. Siksi se ei tiedä, mitä eroa on keskushermostolla ja ääreishermostolla.

Ne on varmaan kaks täysin eri järjestelmää sijaiten kaukana toisistaan. Eikä niiden välilläkään ole yhtään mitään yhteyttä. Toisia ohjaa aivot (ja keskushermosto yleensäkin) ja toisia... varmaan ohjataan puheella? Eikös?

Taidat olla kovin tietämätön...

Helposti sanottuna: Ääreishermosto on se hermosto, joka ei ole selkärangassa eikä aivoissa, vaan lähtee sieltä ja kulkee ympäri elimistöä. Ja keskushermosto on siis se osa, joka on selkärangan sisällä ja aivoissa.

Kerro sinä sit mulle, että mitä yhteistä niillä on?

• helv..tiä
        hoidettu kirjoitti:

Ne on varmaan kaks täysin eri järjestelmää sijaiten kaukana toisistaan. Eikä niiden välilläkään ole yhtään mitään yhteyttä. Toisia ohjaa aivot (ja keskushermosto yleensäkin) ja toisia... varmaan ohjataan puheella? Eikös?

Taidat olla kovin tietämätön...

Helposti sanottuna: Ääreishermosto on se hermosto, joka ei ole selkärangassa eikä aivoissa, vaan lähtee sieltä ja kulkee ympäri elimistöä. Ja keskushermosto on siis se osa, joka on selkärangan sisällä ja aivoissa.

Kerro sinä sit mulle, että mitä yhteistä niillä on?

Ei noilla nyt ihan kaikkea korjata. Esim. mun läppävuotoa jne. vai johtuuko sekin hermosta.

Aika huuhaata näytti olevan noi sun linkit.

hasta la vista.

• unohdit
        hoidettu kirjoitti:

Ja Tuulalta.

diagnoosilistaltasi fibron ja MS-taudin, josta et saanut dg:a, koska lääkärisi teki virheellisen diagnoosin. Sittenhän sut ohjattiin psykiatrian puolelle.

• hoidettu
        unohdit kirjoitti:

diagnoosilistaltasi fibron ja MS-taudin, josta et saanut dg:a, koska lääkärisi teki virheellisen diagnoosin. Sittenhän sut ohjattiin psykiatrian puolelle.

Kiitos kun korjasit. Mutta koska ne ei ole sairauksia, niin eihän niitä voi diagnosoida? Ne on vain joukko oireita, joiden syytä lääketiede ei tunnu ymmärtävän...

• Ai jaa
        hoidettu kirjoitti:

Kiitos kun korjasit. Mutta koska ne ei ole sairauksia, niin eihän niitä voi diagnosoida? Ne on vain joukko oireita, joiden syytä lääketiede ei tunnu ymmärtävän...

Tarkotatko, että fibrot ja Ms-potilaat ovatkin ikäänkuin terveitä, jos diagnoosia ei voida tehdä, vaikka on oireita? Autahan nyt vähän maallikkoa.

• hoidettu
        Ai jaa kirjoitti:

Tarkotatko, että fibrot ja Ms-potilaat ovatkin ikäänkuin terveitä, jos diagnoosia ei voida tehdä, vaikka on oireita? Autahan nyt vähän maallikkoa.

Eihän MS-taudin diagnosointiin ole mitään yksiselitteistä tutkimusta olemassakaan. Nyt ihan viime aikoina on jonkinlainen yhdentynyt käytäntö, mutta edelleen diagnoosi tehdään pääosin oireista. Mutta ei ymmärretä miksi niitä on.

Fibrodiagnoosi tehdään kipupisteiden mukaan. Ei tutkita miksi kipua on... Ei ymmärretä miksi kipua on...

En väitä, että he terveitä olisivat! Heillä on oireita ja kipuja. Se ei ole terveen merkki...

• hoidettu
        helv..tiä kirjoitti:

Ei noilla nyt ihan kaikkea korjata. Esim. mun läppävuotoa jne. vai johtuuko sekin hermosta.

Aika huuhaata näytti olevan noi sun linkit.

hasta la vista.

Tietenkään ei korjata kaikkea. Vaan mistä se läppävuoto johtuu? Sehän on vain oire... mikä syy? Syy voi olla rakennevika tai toimintahäiriö. Toimintahäiriön tapauksessa syy voi olla hermopinne vaikka 10. aivohermossa.

• Jaa
        hoidettu kirjoitti:

Eihän MS-taudin diagnosointiin ole mitään yksiselitteistä tutkimusta olemassakaan. Nyt ihan viime aikoina on jonkinlainen yhdentynyt käytäntö, mutta edelleen diagnoosi tehdään pääosin oireista. Mutta ei ymmärretä miksi niitä on.

Fibrodiagnoosi tehdään kipupisteiden mukaan. Ei tutkita miksi kipua on... Ei ymmärretä miksi kipua on...

En väitä, että he terveitä olisivat! Heillä on oireita ja kipuja. Se ei ole terveen merkki...

Eikös tehdä mitään tutkimuksia kummassakaan ns. sairaudessa? Jos oireilla saa diagnoosin, eikös se ole aika arveluttavaa? Eikös migreenikin sitten kuulu samaan ryhmään MS:n ja fibron kanssa, koska kyseessä oire, mutta ei suurempia muita tutkimuksia (MRI)? Kuinkas ne amlgaamit vaikuttaa?

• hoidettu
        Jaa kirjoitti:

Eikös tehdä mitään tutkimuksia kummassakaan ns. sairaudessa? Jos oireilla saa diagnoosin, eikös se ole aika arveluttavaa? Eikös migreenikin sitten kuulu samaan ryhmään MS:n ja fibron kanssa, koska kyseessä oire, mutta ei suurempia muita tutkimuksia (MRI)? Kuinkas ne amlgaamit vaikuttaa?

Fibrossa kai lääkäri tökkii sormellaan kipupisteisiin ja kysyy potilaalta sattuuko ja jos sattuu, niin kuinkahan kovasti..? Noin ainakin Eve kertoi mulle, että miten hänen fibronsa diagnosoitiin... "Kipupisteistä se todettiin. Miten muuten se voidaan todeta?". Eve sai fibrodiagnoosin viime syksynä:

"Jos oireilla saa diagnoosin, eikös se ole aika arveluttavaa?"

Mun mielestä enemmänkin kummallista. Tosin se on ihan hyvä potilaille, että saavat diagnoosin siten, kun ei lääkäri muutakaan osaa...

"Eikös migreenikin sitten kuulu samaan ryhmään MS:n ja fibron kanssa, koska kyseessä oire, mutta ei suurempia muita tutkimuksia (MRI)?"

Suurin osa migreeneistä ainakin. Mulle ainakin annettiin siihen täsmälääkettä, kun sanoin lääkärille, että mulla on varmaan migreeni, ku sattuu v-tusti päähän ja on paha olo... ei mua sen kummemmin tutkittu.

• ja sen tekeminen
        hoidettu kirjoitti:

Fibrossa kai lääkäri tökkii sormellaan kipupisteisiin ja kysyy potilaalta sattuuko ja jos sattuu, niin kuinkahan kovasti..? Noin ainakin Eve kertoi mulle, että miten hänen fibronsa diagnosoitiin... "Kipupisteistä se todettiin. Miten muuten se voidaan todeta?". Eve sai fibrodiagnoosin viime syksynä:

"Jos oireilla saa diagnoosin, eikös se ole aika arveluttavaa?"

Mun mielestä enemmänkin kummallista. Tosin se on ihan hyvä potilaille, että saavat diagnoosin siten, kun ei lääkäri muutakaan osaa...

"Eikös migreenikin sitten kuulu samaan ryhmään MS:n ja fibron kanssa, koska kyseessä oire, mutta ei suurempia muita tutkimuksia (MRI)?"

Suurin osa migreeneistä ainakin. Mulle ainakin annettiin siihen täsmälääkettä, kun sanoin lääkärille, että mulla on varmaan migreeni, ku sattuu v-tusti päähän ja on paha olo... ei mua sen kummemmin tutkittu.

MS-tautidiagnoosia ei saa pelkällä oireella/oireilla. Tutkimuksiin kuuluu MRI, selkäydinpunktio, herätepotentiaalitutkimukset (SEP, VEP) sekä verikokeita. Sen lisäksi tarvitaan 2 diagnostisoitua pahenemisvaihetta kahden vuoden aikana.

Sen verran pitäisi hoidetun itsensäkin tietää diagnostisoinneista, koska hoidettu itse on kertonut olleensa fibro, mutta siitä parantunut. MS-tautia hoidettu on itsellään epäillyt, mutta lääkäri teki virheellisen diagnoosin, eikä dg:a sitten tullut. Hoidettu on parantunut myös migreenistä ja lukuisista muista elämistä hankaloittavista oireistaan.

Melkoinen sälli.....:)ja terve kuin pukki.....:)

Montakohan ihmettä maailmaan mahtuu? Hoidettu on taatusti yksi niistä.

• hoidettu
        ja sen tekeminen kirjoitti:

MS-tautidiagnoosia ei saa pelkällä oireella/oireilla. Tutkimuksiin kuuluu MRI, selkäydinpunktio, herätepotentiaalitutkimukset (SEP, VEP) sekä verikokeita. Sen lisäksi tarvitaan 2 diagnostisoitua pahenemisvaihetta kahden vuoden aikana.

Sen verran pitäisi hoidetun itsensäkin tietää diagnostisoinneista, koska hoidettu itse on kertonut olleensa fibro, mutta siitä parantunut. MS-tautia hoidettu on itsellään epäillyt, mutta lääkäri teki virheellisen diagnoosin, eikä dg:a sitten tullut. Hoidettu on parantunut myös migreenistä ja lukuisista muista elämistä hankaloittavista oireistaan.

Melkoinen sälli.....:)ja terve kuin pukki.....:)

Montakohan ihmettä maailmaan mahtuu? Hoidettu on taatusti yksi niistä.

"MS-tautidiagnoosia ei saa pelkällä oireella/oireilla. Tutkimuksiin kuuluu MRI, selkäydinpunktio, herätepotentiaalitutkimukset (SEP, VEP) sekä verikokeita. "

Ja mitä noilla etsitään? MRI etsii plakkia, mutta plakkihan on jälleen "oire"? Ei edes kunnolla tiedetä mistä ja miksi plakit tulee.

Muista en tiedä...

"MS-tautia hoidettu on itsellään epäillyt, mutta lääkäri teki virheellisen diagnoosin, eikä dg:a sitten tullut. "

Koska mä olin pään magneettikuvauksissa ja koska plakkeja ei ollut oli diagnoosi lääkärin mukaan selvä: ei MS:ää. Oliko menetelty oikein?

"Hoidettu on parantunut myös migreenistä ja lukuisista muista elämistä hankaloittavista oireistaan. "

Kyllä. Kiitos siitä heille, joille se kuuluu, alkaen neljännestä tapaamastani fysiatrista.

"Montakohan ihmettä maailmaan mahtuu? Hoidettu on taatusti yksi niistä. "

Ei nää mitään ihmeitä ole. Ihan selkeitä juttuja.

Onhan noita muita sivuillani monta, parikymmentä. Eve oli vain yks monista, jonka tarinan kai jo luitkin?

• tyyppi :)
        hoidettu kirjoitti:

"MS-tautidiagnoosia ei saa pelkällä oireella/oireilla. Tutkimuksiin kuuluu MRI, selkäydinpunktio, herätepotentiaalitutkimukset (SEP, VEP) sekä verikokeita. "

Ja mitä noilla etsitään? MRI etsii plakkia, mutta plakkihan on jälleen "oire"? Ei edes kunnolla tiedetä mistä ja miksi plakit tulee.

Muista en tiedä...

"MS-tautia hoidettu on itsellään epäillyt, mutta lääkäri teki virheellisen diagnoosin, eikä dg:a sitten tullut. "

Koska mä olin pään magneettikuvauksissa ja koska plakkeja ei ollut oli diagnoosi lääkärin mukaan selvä: ei MS:ää. Oliko menetelty oikein?

"Hoidettu on parantunut myös migreenistä ja lukuisista muista elämistä hankaloittavista oireistaan. "

Kyllä. Kiitos siitä heille, joille se kuuluu, alkaen neljännestä tapaamastani fysiatrista.

"Montakohan ihmettä maailmaan mahtuu? Hoidettu on taatusti yksi niistä. "

Ei nää mitään ihmeitä ole. Ihan selkeitä juttuja.

Onhan noita muita sivuillani monta, parikymmentä. Eve oli vain yks monista, jonka tarinan kai jo luitkin?

Sulla noita tarinoita tuntuu riittävän. Oletkin näemmä täysi spesialisti kaikella lääketieteen saralla. Olet jo varmaan väitöskirjankin kirjoittanut? ;-)

• hoidettu
        tyyppi :) kirjoitti:

Sulla noita tarinoita tuntuu riittävän. Oletkin näemmä täysi spesialisti kaikella lääketieteen saralla. Olet jo varmaan väitöskirjankin kirjoittanut? ;-)

Vitsin vääntö jatkuu. Nää on ihan perustietoja, jotka jokainen potilas oppii, ku vähä juttelee muiden kanssa ja kuuntelee mitä heillä on kerrottavaa...

• liikaa...
        hoidettu kirjoitti:

Vitsin vääntö jatkuu. Nää on ihan perustietoja, jotka jokainen potilas oppii, ku vähä juttelee muiden kanssa ja kuuntelee mitä heillä on kerrottavaa...

siis yleistät kaikkia oireita liikaa. Ihan kun luulisit tietäväsi kaikki mahdolliset oireet ja niiden syntyperän.

Kaikki ei johdu mm. lekaperistä jne jne jne..

• hoidettu
        liikaa... kirjoitti:

siis yleistät kaikkia oireita liikaa. Ihan kun luulisit tietäväsi kaikki mahdolliset oireet ja niiden syntyperän.

Kaikki ei johdu mm. lekaperistä jne jne jne..

Yleistän siksi paljon, koska olen kuullu kymmenien, jopa satojen, potilaiden kertomuksia kuinka he ovat samanlaisista oireitaan päässeet eroon...

Siksi yleistän, koska muitakin on. Voin siis yleistää kertoen, että muutkin ovat apua saaneet. Miksi ei siis vielä useammat voisi saada?

• SaimiL
        hoidettu kirjoitti:

Yleistän siksi paljon, koska olen kuullu kymmenien, jopa satojen, potilaiden kertomuksia kuinka he ovat samanlaisista oireitaan päässeet eroon...

Siksi yleistän, koska muitakin on. Voin siis yleistää kertoen, että muutkin ovat apua saaneet. Miksi ei siis vielä useammat voisi saada?

Oletko todella tavannut jopa satoja Hortonisteja?
        Aikamoinen saavutus, eihän se ymmätääkseni kovin tavallinen sairaus ole! Minä en ole tavannut yhtäkään.

• hoidettu
        SaimiL kirjoitti:

Oletko todella tavannut jopa satoja Hortonisteja?
        Aikamoinen saavutus, eihän se ymmätääkseni kovin tavallinen sairaus ole! Minä en ole tavannut yhtäkään.

Tarkoitin monenlaisia potilaita. Sä kun jahtaat mua joka palstalla, niin vastasin yleisesti...

Olen oppinut, että suurin osa lääkäreiden diagnooseista näissä kipu- ja tule-vaivoissa on ihan vääriä. Eihän ne ymmärrä skolioosistakaan juuri mitään, jolloin n. 3.000.000:lle ihmiselle on tehty väärä diagnoosi, useimmille useaan kertaan. Kuten mulle, Evelle, Tuulalla ja monelle (kymmenille) muullekin, joiden tarina sivuiltani löytyy...

• SaimiL
        hoidettu kirjoitti:

Tässä keskustelussa on yritetty keskustella sarjoittaisesta päänsärystä. Oliko sinulla sekin?

• hoidettu
        SaimiL kirjoitti:

Tässä keskustelussa on yritetty keskustella sarjoittaisesta päänsärystä. Oliko sinulla sekin?

Siis mulla oli päänsärkyä ja migreeniä. Ei niitä koko aikaa ollut, vaan aina välillä. Välillä viilsi ohimosta, välillä takaraivosta. Välillä oli painetta, välillä oli kaikkia kipuja.

Sarjassahan ne aina tuli koska useita vuosia koko ajan oli. Joskus oli vaan pidempi väli parempaa oloa, jopa pari päivää. Joskus pari minuuttia... Mutta koko ajan se jomotus ja kinnaaminen siellä oli. Viiltelyt oli harvinaisempia...

• Hortonisti

Kannattaisi kysyä, jotakin hyvää estolääkitystä. Esim. Verpamiliä, jota käyttäisit sarjan aikana. Se ei nosta verenpainetta, päinvastoin.
      Kortisoniahan käytetään, lyhyinä maksimissaan 3 viikon alenevina kuureina hortonin katkaisuun.
      Itse käytän kortisonia viikon kuureina 80mg annostuksella, vuorotellen Anervanin (2 2 tablettia) kanssa.
      Itselläni on 5 päivittäin käytettävää estolääkettä (kärsin kroonisesta hortonista). Ja botox laitetaan 2½ kuukauden välein.
      Joten suosittelisin jotakin estolääkitystä, jakson ajalle, koska kortisoni ei välttämättä ole se pitkäkestoinen ratkaisu ja kovin kauan sitä ei suurella annoksella voi syödä.
      Tietysti on myös mahdollista käydä puudute, jolla saa ainakin hetken levähtää... Itselläni puudute auttaa n. 12-24 tuntia.

• diagnoosilista

Hoidettu kirjoittaa:"Mullekin tehtiin aikoinaan sydämen ultraääni, rasitustesi, EKG, joku hermoimpulssitesti, neurologi tutki, kahet magneetit, pään magneetit, keuhkokuvat, kolme fysiatria, ortopedi, yli 10 lekuria, fysioterapeutteja, kiropraktikkoja, naprapaatti, kymmeniä virtsa- ja verikokeita... Mitään vikaa eivät löytäneet. Diagnooseja toki tuli: skolioosi, lordoosi, TOS, hypermobility, migreeniä, iskiasta, nikamien kulumaa... "

Ja lisäksi Fibromyalgia sekä MS-tauti (elohopean aiheuttama), jotka tosin eivät ole hoidetun mielestä edes sairauksia vaan oireita ja nyt ehkäpä vielä Horton. Kaikista näistä hän kuitenkin on parantunut, kun si-nivel on kiksautettu paikoilleen. Tosin onhan hänet ohjattu omien kirjoitustensa mukaan myös psykiatrian puolelle, mutta sitä tarina ei kerro, menikö hän.

Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

• hoidettu
        diagnoosilista kirjoitti:

Hoidettu kirjoittaa:"Mullekin tehtiin aikoinaan sydämen ultraääni, rasitustesi, EKG, joku hermoimpulssitesti, neurologi tutki, kahet magneetit, pään magneetit, keuhkokuvat, kolme fysiatria, ortopedi, yli 10 lekuria, fysioterapeutteja, kiropraktikkoja, naprapaatti, kymmeniä virtsa- ja verikokeita... Mitään vikaa eivät löytäneet. Diagnooseja toki tuli: skolioosi, lordoosi, TOS, hypermobility, migreeniä, iskiasta, nikamien kulumaa... "

Ja lisäksi Fibromyalgia sekä MS-tauti (elohopean aiheuttama), jotka tosin eivät ole hoidetun mielestä edes sairauksia vaan oireita ja nyt ehkäpä vielä Horton. Kaikista näistä hän kuitenkin on parantunut, kun si-nivel on kiksautettu paikoilleen. Tosin onhan hänet ohjattu omien kirjoitustensa mukaan myös psykiatrian puolelle, mutta sitä tarina ei kerro, menikö hän.

Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

"Ja lisäksi Fibromyalgia sekä MS-tauti (elohopean aiheuttama), "

Ei fibro ja MS elohopeasta yksin johdu. Mutta hienoa, että muuten seuraat kirjoituksia...

Diagnooseista sulla on jääny pois prolapsi ja ei prolapsia, huono ryhti ja erimittaiset jalat.

"Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. "
        Normaali listahan tuo on. Tuulalla ja Evellä oli vielä pidemmät, mutta he ei jaksaneet niitä kaikkia luetella...

• SaimiL
        hoidettu kirjoitti:

Ei fibro ja MS elohopeasta yksin johdu. Mutta hienoa, että muuten seuraat kirjoituksia...

Diagnooseista sulla on jääny pois prolapsi ja ei prolapsia, huono ryhti ja erimittaiset jalat.

Normaali listahan tuo on. Tuulalla ja Evellä oli vielä pidemmät, mutta he ei jaksaneet niitä kaikkia luetella...

Viime kevättalvella MS johtui sinun mielestäsi Atlas-nikaman virheasennosta, joka taas johtui SI-nivelen virheasennosta, mutta eipä hätää, kutsutaan vaan Holma paikalle, ja kaikki on hoidettu ja parannettu käden käänteessä.

• ihan höyp..
        hoidettu kirjoitti:

Höyrypää taitaa olla totaalisesti hoidettu kaveri.
        Joku mutteri ehkä on kyllä tippunut, mutta se ei kai satu :)
        Taitaa olla mennyt päästä se 10. säieki poikki.
        Huomaatkos hoidettu että sulla ei täällä paljon ole tukijoukkoja. Olet väärällä osastolla.

Horton oireistakaan et näköjään tajua yhtikäs mitään noi sun kuvaukset ei täsmänny niihin yhtään.
        Oikea Hortonisti tietää ainoastaan millaista on horton päänsärky.

• hoidettu
        SaimiL kirjoitti:

Viime kevättalvella MS johtui sinun mielestäsi Atlas-nikaman virheasennosta, joka taas johtui SI-nivelen virheasennosta, mutta eipä hätää, kutsutaan vaan Holma paikalle, ja kaikki on hoidettu ja parannettu käden käänteessä.

Ei atlas-kalloluun liitoksen jumi välttämättä SI:stä johdu. Vino asento voi toki sen syntymistä edesauttaa, mutta erillisiä ongelmia ne muuten on.

• SaimiL
        hoidettu kirjoitti:

Ei atlas-kalloluun liitoksen jumi välttämättä SI:stä johdu. Vino asento voi toki sen syntymistä edesauttaa, mutta erillisiä ongelmia ne muuten on.

Näinhän sinä kirjoitit: "En tiedä kumpi tulee ensin: niskan virheet (Atlas) vaiko Si-nivelen asentovirhe. Mutta toisiinsa ne kyllä liittyy, koska kaikilla näkemilläni potilailla ne on olleet ja kun ne on korjattu molemmat, niin potilaskin on huomannut mahtavan parannuksen olotilaansa ja ryhtiinsä."

• toni.k

mikä on tuo puudute-lääkitys.itse sain tänään kortisoni esto lääkityksen ja sen seuraksi verapamiili.täsmä hoitoon sumatribtal 100mg.aiemmin oli myös imigram.piikit autto mut oli liian kalliit ku sarjan aikana päätä särkee monta kertaa vrk.seuraavaksi kokeillaan happi hoitoa.millä lailla se tehoaa?

• jarno v
        toni.k kirjoitti:

mikä on tuo puudute-lääkitys.itse sain tänään kortisoni esto lääkityksen ja sen seuraksi verapamiili.täsmä hoitoon sumatribtal 100mg.aiemmin oli myös imigram.piikit autto mut oli liian kalliit ku sarjan aikana päätä särkee monta kertaa vrk.seuraavaksi kokeillaan happi hoitoa.millä lailla se tehoaa?

mulla ollut tämä krooninen sarjoittainen päänsärky jo 8vuotta, ja lääkkeitä kokeiltu paljon. verapamiili ja muut ei auttanu yhtään. nykyisin viimeisimpänä kokeiluna lito 300mg, eli litium, ja se on auttanut hyvin. ennen kun särkyä oli melkein joka päivä, nykyisin voi puhua jo satunnaisesta ajan jaksosta. ehkä kerran tai pari 2 viikkoon. suuri helpotus.

• Linnea.
      • olen tehnyt (onko Almograni...

Olen kyllä tehnyt testin reilu vuosi sitten ja täsmäsi täysin. Neurologi totesi myös saman.

Kortisoni ehkä auttoi mutta alkoi taas uudelleen, onneksi vaan hieman lievempänä ainakin toistaiseksi.

Lääkäri sanoi, että määrää Almogrania,jos ei oireet helpotu. Itse olen hieman epäilevä lääkeen suhteen siksi, koska itsellä joitain sydänperäisiä oireita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe