Hirvikärpäsen leviäminen?

Nimetön

Mitäs kokemuksia on hirvikärpäsen levittäytymisestä aina vain pohjoisemmaksi? Täällä Oulun seudulla ei 4 v sitten ollut vielä edes yhtään todistettua havaintoa kyseisestä otuksesta, ja nyt niitä saa kaivaa hiusjuurista jos on liikkunut metsässä. Kirotut syöpäläiset, mutta sen siitä saa. Onko niitä esim. Kuusamossa/Koillismaalla? Entäpä Perämeren rannikolla Oulun pohj.puolella, missä on asumattomia ranta-alueita? Liittyisikö lajin esteetön levittäytyminen ilmastonmuutokseen?

10

1862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että levittäytyvä

ovat pentelee alkaneet purrakin. Saavat aikaan kivuliaan ja kutisevan pahkan.

Tietenkin leviäminen liittyy ilmastoon. Samalla tavalla kaikki nykyiset lajimme ovat hivuttautneet tänne viimeisen jääkäuden jälkeen.

• Täällä etelässäpä

ei niitä ole ollut aikoihin näin vähän!

• r76uf6t6t

No mä asun Espoossa ja mun kimppuun on täälläkin käyny hirvikärpänen. Että en nyt sit tiedä tosta "ei hirvikärpäsiä etelässä" jutusta..

• kulkija.

Elokuun alussa Kevon reitin eteläpäässsä nähtiin ainakin kaksi hirvikärpästä. Laajemmin en asiasta tiedä, mutta olen niiden kanssa niin tuttu että havainnosta olen ihan varma.

• lintukärpäsiä?

Hirvikärpäset on vasta lLapin etelärajalla tulossa kohti pohjoista.

• goldfisu
        lintukärpäsiä? kirjoitti:

Hirvikärpäset on vasta lLapin etelärajalla tulossa kohti pohjoista.

Pohjois-Pohjanmaallakin tehtiin "hirvikärpäshavaintoja" kovasti jo menneinä vuosina, mutta kun Oulun YO:n biologi Juhani Itämies näki pyydystetyt ötökät, ne olivat kaikki lintukärpäsiä. Lintukärpäsestä ei ole ollenkaan samanlaista riesaa ihmiselle kuin hirvikärpäsestä. Oulun seudun ensimmäinen "oikea" hirvikärpäshavainto tehtiin vasta 2003 Kiimingissä. P-Pohjanmaan eteläosissa niitä oli ollut pidempään.

Lapista on viime vuosina kantautunut epävirallisia "hirvikärpäsuutisia". Käytännössä laji on vasta P-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kiinnostaisi tietää, onko Kuusamo vielä vapaa hiusjuurten kuopimisesta tai vaihtoehtoisesti harsotakeista.

• Jänkäkoira
        goldfisu kirjoitti:

Pohjois-Pohjanmaallakin tehtiin "hirvikärpäshavaintoja" kovasti jo menneinä vuosina, mutta kun Oulun YO:n biologi Juhani Itämies näki pyydystetyt ötökät, ne olivat kaikki lintukärpäsiä. Lintukärpäsestä ei ole ollenkaan samanlaista riesaa ihmiselle kuin hirvikärpäsestä. Oulun seudun ensimmäinen "oikea" hirvikärpäshavainto tehtiin vasta 2003 Kiimingissä. P-Pohjanmaan eteläosissa niitä oli ollut pidempään.

Lapista on viime vuosina kantautunut epävirallisia "hirvikärpäsuutisia". Käytännössä laji on vasta P-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kiinnostaisi tietää, onko Kuusamo vielä vapaa hiusjuurten kuopimisesta tai vaihtoehtoisesti harsotakeista.

Vielä viime kesänä tilanne oli tietääkseni sellainen, että etelä Kuusamossa niitä oli, mutta pohjoisosissa ei. Mökkeilen ja metsästelen Posion seudulla, ja sieltä en ole kuullut yhtään varmaa havaintoa hirvikärpäsistä (Mikä ei tietenkään takaa, etteikö niitä voi siellä jo ollakin).

Kaikki minulle hirvikärpäsinä näytetyt ovat olleet lintukärpäsiä. Se on helppo tutkia niin, että nyppäsee varovasti siiveistä. Hirvikärpäsiltä siivet irtoaa hyvin herkästi tyvestä katkeamalla. Lintukärpäsen siivet ei irtoa, tai irtoavat niin, että lihas repeää mukana.

Onhan ne muutenkin hiukkasen erinäköisiiä, kun oppii katsomaan, vaikka äkkivilkaisulla erehtyy helposti, on ne niin samannäköisiä littanoita. Molempia on yhtä vaikea litistää hengiltä.

Saa nähdä pystyykö hirvikärpänen lisääntymään poroissa. Jos pystyy, niin niistä tulee Lappiin aika riesa.

• Nimetön
        Jänkäkoira kirjoitti:

Vielä viime kesänä tilanne oli tietääkseni sellainen, että etelä Kuusamossa niitä oli, mutta pohjoisosissa ei. Mökkeilen ja metsästelen Posion seudulla, ja sieltä en ole kuullut yhtään varmaa havaintoa hirvikärpäsistä (Mikä ei tietenkään takaa, etteikö niitä voi siellä jo ollakin).

Kaikki minulle hirvikärpäsinä näytetyt ovat olleet lintukärpäsiä. Se on helppo tutkia niin, että nyppäsee varovasti siiveistä. Hirvikärpäsiltä siivet irtoaa hyvin herkästi tyvestä katkeamalla. Lintukärpäsen siivet ei irtoa, tai irtoavat niin, että lihas repeää mukana.

Onhan ne muutenkin hiukkasen erinäköisiiä, kun oppii katsomaan, vaikka äkkivilkaisulla erehtyy helposti, on ne niin samannäköisiä littanoita. Molempia on yhtä vaikea litistää hengiltä.

Saa nähdä pystyykö hirvikärpänen lisääntymään poroissa. Jos pystyy, niin niistä tulee Lappiin aika riesa.

Eikös se ole niin että jos hirvikärpänen laskeutuu ihmisen pinnalle, se tiputtaa siipensä, mutta lintukärpänen ei (koska se ei voi, eikä siinä mitään järkeä olisikaan)?
        Minä löysin niitä siipensä tiputtaneita (itse asiassa siipiäkin) ensi kerran ikinä päästäni tänä syyskesänä liikuttuani metsässä Oulujokivarressa.

• Jänkäkoira
        Nimetön kirjoitti:

Eikös se ole niin että jos hirvikärpänen laskeutuu ihmisen pinnalle, se tiputtaa siipensä, mutta lintukärpänen ei (koska se ei voi, eikä siinä mitään järkeä olisikaan)?
        Minä löysin niitä siipensä tiputtaneita (itse asiassa siipiäkin) ensi kerran ikinä päästäni tänä syyskesänä liikuttuani metsässä Oulujokivarressa.

Osa hirvikärpäsistä tiputtaa siivensä heti, osalla vaatteiden poimuihin pesiytyneistä ne näkyy olevan tallessa vielä seuraavana päivänä. Olisko niin, että fiksummat hirvikärpäset huomaa iskeneensä väärään isäntään ja tyhmemmät tiputtaa siipensä heti kun jonkin liikkuvan ja lämpimän kyytiin pääsevät :)

Itse kyllä arvelen, että siivet tippuu kosketuksessa siinä vaiheessa kun ihminen yrittää kammalla tai kädellä häätää kiusallista otusta iholta tai karvoistaan.

• Jänkäkoira
        Jänkäkoira kirjoitti:

Osa hirvikärpäsistä tiputtaa siivensä heti, osalla vaatteiden poimuihin pesiytyneistä ne näkyy olevan tallessa vielä seuraavana päivänä. Olisko niin, että fiksummat hirvikärpäset huomaa iskeneensä väärään isäntään ja tyhmemmät tiputtaa siipensä heti kun jonkin liikkuvan ja lämpimän kyytiin pääsevät :)

Itse kyllä arvelen, että siivet tippuu kosketuksessa siinä vaiheessa kun ihminen yrittää kammalla tai kädellä häätää kiusallista otusta iholta tai karvoistaan.

Lintukärpänen ei tosiaan tiputa siipiään koskaan. Se lähtee etsimään uutta isäntää heti kun huomaa entisen isäntänsä kuolleen. Ja luultavasti ne siirtyy linnusta tpiseen muutenkin. Metsästäessä olen huomannut, miten juuri ammutusta linnusta lintukärpäset lähtevät pois (usein metsästäjän kimppuun).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1701
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1546
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1260
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe