mikä syö kasviani?

risu-78

akvaario on perustettu 5 päivää sitten ja kasvit toin 4 päivää sitten, akvaario on siis kypsymisvaiheessa ja kaloja ei vielä ole.

Jotain tetran tabuja olen laittanut lannoitteksi, kasvit ovat vesisaniaista ja vesitähdikkiä ja se kolmas jota joku nyt syö on mulle tuntematon, ei jäänyt nimi kaupassa mieleen. Se on matalakasvuinen, kovalehtinen, herttamaiset soikeat lehdet ja myyjä sanoi että se voi kukkia... mikä lie.

No, tänään siis huomasin että muutama lehti näyttää reunoilta syöpyneeltä ja niiden päällä näkyy pienen pieniä (1mm korkeintaan) valkoisia matosia joiden en näe kyllä yhtään liikkuvan, voisivat olla yhtä hyvin jonkun madon ulostetta? Mitä mä niille teen? Nypin kai pois huonot lehdet, mutta tarvitaanko jotain muuta hoidoksi?

En pessyt kasveja ennen akvaarioon laittamista vaikka myyjä näin neuvoi, oli niin kiire että heitin ne ensin vain altaaseen ja istutin myöhemmin...

8

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Akvaario kasvejasi järsii tällä hetkellä nouseva ammoniakki.
      Sääntönä on ollut ettei kypsyvään akvaarioon laiteta kasvejakaan kypsyttelyvaiheessa vaan vasta valmiiksi kypsään akvaan ja kalat sen jälkeen...
      Nuo kasvit nyt sulaa tuonne ylikuormittuvaan akvaasi.

      Madot ovat akvaarioissa tavallisesti tavattavia harmittomia laakamatoja sekä ehkä harvasukamatoja. Kuluu asiaan.

      Millä kypsytät akvaasi?

      Kasvit menee nyt uusiksi joka tapauksessa joten ota niitä huonoja lehtiä jatkuvasti pois jos vaikka sattuis käymään niin että vahvimmat kasvit kestäisikin nitriitti piikin sekä muut yli kuormitukset joita aiheutuu kypsytyksen aikana.

      KASVIT KANNATTAA PESTÄ AINA HUOLELLISESTI HUUHDELLEN ENNEN KUIN NE ISTUTTAA AKVAARION HIEKKAAN, NÄIN SÄÄSTYTÄÄN MONELTA HARMILTA, KOTILOILTA, KALATAUDEILTA JNE...

      • risu-78

        miten toi kasvijuttu on multa mennyt ihan ohi... luulin että ne nimenomaan pitää olla jo hyvissä ajoin ennen kaloja.

        Eikä tää ole eka kerta kun akvaariota laitan, edellisistä vaan on yli kymmenen vuotta aikaa enkä silloin "kypsytellyt" kuin pari päivää ja eikun kalat sisään! Eikä niissä ollut ongelmia...

        Kiitos kovasti vastauksestasi! Toivotaan sitten vain että noista jää mahdollisimman paljon henkiin =/

        Ja joo, pitihän mun ne kasvit pestä mutta tuli kiire lähteä viemään mummoa lääkäriin.


      • risu-78

        onko multa taas mennyt jotain ohi? Suodatin, lämmitin ja valaistus toiminnassa ja Tetra aqua safea olen laittanut.


      • fish KING
        risu-78 kirjoitti:

        onko multa taas mennyt jotain ohi? Suodatin, lämmitin ja valaistus toiminnassa ja Tetra aqua safea olen laittanut.

        Ammoniakkia annosteltava alussa 5mg/l ja nitriitin ilmestyttyä puolitetaan annostelu jota voidaan jatkaa kalan ruoalla kun on saati nitriitti piikki laskemaan nollaan ja nitraatti 5 tasolle.


      • risu-78
        fish KING kirjoitti:

        Ammoniakkia annosteltava alussa 5mg/l ja nitriitin ilmestyttyä puolitetaan annostelu jota voidaan jatkaa kalan ruoalla kun on saati nitriitti piikki laskemaan nollaan ja nitraatti 5 tasolle.

        nyt mun täytyy todeta että n 15v takaiset tiedot ei näköjään riitä enää mihinkään. Silloin luin jokaisen vastaan tulleen akvaario-oppaan ja ikinä en ole kuullutkaan että ammoniakkia käytetään kypsytykseen. *painuu nettiin etsimään tietoja*


      • Rihma
        risu-78 kirjoitti:

        nyt mun täytyy todeta että n 15v takaiset tiedot ei näköjään riitä enää mihinkään. Silloin luin jokaisen vastaan tulleen akvaario-oppaan ja ikinä en ole kuullutkaan että ammoniakkia käytetään kypsytykseen. *painuu nettiin etsimään tietoja*

        Kannattaa tosiaankin päivittää tietoja! :)

        Tuolla kypsytyksestä lisää;
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551&highlight=kypsytys*

        Katsasta myös nämä linkit, ennenkuin alat suunnittelemaan kalastoa(Kalat vasta kypsään altaaseen);
        http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218


    • nellero

      Minulle kävi sama juttu. En tiedä sinusta, mutta minun akvaariossani ilmeni kotiloita.
      Toivottavasti saat selville mikä syö kasvejasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe