Niin..minkähänlainen peli tuollainen 605 Turbo mahtaa olla? Ollaan tässä kateltu valmettia ittelle, mutta ajattelin aluksi kysellä hieman teiltä asiantuntevammilta, että mikä kannattaa hankkia. Tuollanen siisti yksilö olis vaan tarjolla. Eli onko nopea, käyttövarmuus, hintaluokka, tyyppiviat yms. Entä olisko se 705 paljolti kannattavampi ostos? Käyttö on kevyehköä ja aika vähäistä. Kiitos teille vielä näin vanhan vuoden puolella!
Kertokaa Valmet 605 4x4:stä
22
22675
Vastaukset
- farmari
Valmet 605 on periaatteessa sama kone kuin 705, moottori vain on kolmipyttyinen, kuitenkin samoilla syllinterinmitoilla.Koneena tuo kolmipyttyinen on sitkeävetoisenmman tuntuinen kuin nuo nelpyttyiset, etuna myös, että on ketterämpi, koska akselinväli on lyhyempi.Valmettien tapaan varma talvitraktori ja metsäänkin saa mennä ihan rauhassa, pohja ei ole arka, koska polttoainetankki on rungossa ja varsin suuri muistaakseni.Suorahampaisen perän takia on melkoiset voimansiirtoäänet, joten ei pidä pelästyä, on luonteenomaista.Nostolaite nostaa 4,5 tonnia ja syllinterit ulkopuolella, joten helppot korjata.Ruuvaamalla saa helposti tehoa lisää, suurin lukema, jonka olen kuullut on 90 hvDIN.
- Pätkä
V-605
ko kone on kokemukseni mukaan suht hyvä traktori. Vuosimalleittain on hieman eroja varusteissa ja pikkuasioissa mutta ei suuria.
Pikavaihde oli lisävaruste, joko ylentävänä (max n 38 km/h) tai alentavana max n. 30 km/h)- riippuen tietysti renkaista ja kierroksista.
Itse "viritin" V- 505:sen (vm 84)ja saimme siitä tehoa ehkä hieman auki 100 hv ja se kulki ilman pikavaihdetta 42 km/h, tällä virityksellä ajettiin n 3000 tuntia ja vieläkin kone on kunnossa (traktori on ollut meillä uudesta asti). Nelivetoisissa on ainakin kahta etuakselia ja käsittääkseni Sigge on paprempi eli uudempien mallien (80 -luvun puolenvälin jälkeen).
Ongelmia joita on -05 mallien kanssa satunnaisesti ollut:
- voimanotonkytkentävaijeri on kulutusosa
- ovipumput kerran vuodessa
- nostosylinterien tiivisteet n 3000 h välein
- ohjaamossa oleva vaihdevivusto kuluu mutta ennenkaikkea löystyy ja aih vaihtamisongelmia mutta kun asian tietää voi sitä huoltaa suht helposti
- voimanulosottoa paljon käytettäessä hydr pakan sisältö menee jossain vaiheessa uusiksi, helppo tehdä eikä ole kallis
- jos tekee kytkinremontin kannattaa tarkastaa/vaihtaa voimanulosoton laippa vauhtipyörään samalla (laipan boorit kuluu, akseli ei), kytkin levyjä on saatavana eri materiaalista ja jos virittää konetta niin isomman levynkin voi vaihtaa jos uusii asetelman ja sorvaa vauhtipyörän pinnan.
- vauhtipyörän hammaskehä teetti joskus töitä mutta kytkinremontin yht vaihdan sen on pientäkin kulumista.
- ajomukavuus paranee paljon kun ohjaamon kumityynyt on kunnossa samoin istuin
- tarkista etuakelin "tiiveys" eli onko väljää, osat ei ole kalliita mutta remppa on hieman iso savotta.
tässä muutama kokemus ja ne perustuvat käyttöön.
Nyt meidän kolhoosissa käytössä on 505, 100Hitec, 805, 855, 900,6300, 6400, 8300, 8950Hitec ja kaivurit 615 ja 8000 - 605
Pätkä kirjoitti:
V-605
ko kone on kokemukseni mukaan suht hyvä traktori. Vuosimalleittain on hieman eroja varusteissa ja pikkuasioissa mutta ei suuria.
Pikavaihde oli lisävaruste, joko ylentävänä (max n 38 km/h) tai alentavana max n. 30 km/h)- riippuen tietysti renkaista ja kierroksista.
Itse "viritin" V- 505:sen (vm 84)ja saimme siitä tehoa ehkä hieman auki 100 hv ja se kulki ilman pikavaihdetta 42 km/h, tällä virityksellä ajettiin n 3000 tuntia ja vieläkin kone on kunnossa (traktori on ollut meillä uudesta asti). Nelivetoisissa on ainakin kahta etuakselia ja käsittääkseni Sigge on paprempi eli uudempien mallien (80 -luvun puolenvälin jälkeen).
Ongelmia joita on -05 mallien kanssa satunnaisesti ollut:
- voimanotonkytkentävaijeri on kulutusosa
- ovipumput kerran vuodessa
- nostosylinterien tiivisteet n 3000 h välein
- ohjaamossa oleva vaihdevivusto kuluu mutta ennenkaikkea löystyy ja aih vaihtamisongelmia mutta kun asian tietää voi sitä huoltaa suht helposti
- voimanulosottoa paljon käytettäessä hydr pakan sisältö menee jossain vaiheessa uusiksi, helppo tehdä eikä ole kallis
- jos tekee kytkinremontin kannattaa tarkastaa/vaihtaa voimanulosoton laippa vauhtipyörään samalla (laipan boorit kuluu, akseli ei), kytkin levyjä on saatavana eri materiaalista ja jos virittää konetta niin isomman levynkin voi vaihtaa jos uusii asetelman ja sorvaa vauhtipyörän pinnan.
- vauhtipyörän hammaskehä teetti joskus töitä mutta kytkinremontin yht vaihdan sen on pientäkin kulumista.
- ajomukavuus paranee paljon kun ohjaamon kumityynyt on kunnossa samoin istuin
- tarkista etuakelin "tiiveys" eli onko väljää, osat ei ole kalliita mutta remppa on hieman iso savotta.
tässä muutama kokemus ja ne perustuvat käyttöön.
Nyt meidän kolhoosissa käytössä on 505, 100Hitec, 805, 855, 900,6300, 6400, 8300, 8950Hitec ja kaivurit 615 ja 8000Tosiaan kiitokset teille vastaajille. On se hyvä, että tässä maassa on vielä ihmisiä, joilta saa reiluja vastauksia, eikä pelkää vittuilua ja turhaa putinaa. Nyt voin lähteä turvallisesti noutamaan silmäterääni omaan talliin.
- 605
Eikös 605 turbossa ole vakiona se 66hv? eli sama kuin 602t:ssa. Syöttöpumppua ruuvaamallako se n.90hv saadaan vai täytyykö kajota johonkin muuallekkin? Traktorilla tullaan ajamaan joskus kovia tukkikuormia, joten pieni lisävoima ei olisi pahitteeksi. Kone vakionakin hyvän vääntönsä ansiosta vetää ilmeisesti kuitenkin yllättävän hyvin.
- pätkä
605 kirjoitti:
Eikös 605 turbossa ole vakiona se 66hv? eli sama kuin 602t:ssa. Syöttöpumppua ruuvaamallako se n.90hv saadaan vai täytyykö kajota johonkin muuallekkin? Traktorilla tullaan ajamaan joskus kovia tukkikuormia, joten pieni lisävoima ei olisi pahitteeksi. Kone vakionakin hyvän vääntönsä ansiosta vetää ilmeisesti kuitenkin yllättävän hyvin.
Yes, tehoa löytyy pumpun takapäästä; avaa luukku joka on neljällä M6 ruuvilla kiinni (riko sinetti ensin) ja sen alta paljastuu M6 ruuvi, joka on lukittu mutterilla. Kierrä ruuvia kiinnipäin aluksi vaikka ½ kierrosta ja maistele. Itse käänsin reilummin mutta tarve sanelee asian. Polttoaineen kulutus toki nousee mutta ei poskettomasti ja toisaalta viritys on helppo palauttaa kunhan laitat ylös tai muistat paljonko tuli ruuvattua. Muita virityksiä en tehnyt. Jos tekee pumppuun tai turbon puolelle muita muutoksia niin sitten € saa kyytiä. Kierroksia saat kätevästi hieman lisää pumpun sivun rajoitin ruuvista. Uskon, että 2500 on varsin turvallinen määrä... Meillä 505 on kiertänyt jo pidemmän aikaa 2700.
- 700
605 kirjoitti:
Eikös 605 turbossa ole vakiona se 66hv? eli sama kuin 602t:ssa. Syöttöpumppua ruuvaamallako se n.90hv saadaan vai täytyykö kajota johonkin muuallekkin? Traktorilla tullaan ajamaan joskus kovia tukkikuormia, joten pieni lisävoima ei olisi pahitteeksi. Kone vakionakin hyvän vääntönsä ansiosta vetää ilmeisesti kuitenkin yllättävän hyvin.
605 tehoa 75hv vakiona ,uudemmissa musta koppisissa Power Plus malleissa 78hv
- Virittäjä
mulla on 455:ssa 130hv ja hyvin on kestänyt. kuusnollaviitosessahan on sama moottori että kyllä siitäkin saa enemmän kuin 90 heppaa.
- Rätkylän Veikko
Virittäjä kirjoitti:
mulla on 455:ssa 130hv ja hyvin on kestänyt. kuusnollaviitosessahan on sama moottori että kyllä siitäkin saa enemmän kuin 90 heppaa.
Tahtoo tietää... Nimittäin kiinnostas tehdä sama homma omaan valtraan.
- Virittäjä
Rätkylän Veikko kirjoitti:
Tahtoo tietää... Nimittäin kiinnostas tehdä sama homma omaan valtraan.
syöttöpumpuun vaihdettu isommat elementit. myös turbo ja suuttimet vaihdettu.
- Kestosuosikki
Osta 705-4 GLOX Power Plus jossa 90hv.
605 pyttynen on räpsytin joka ravistaa ihon kananlihalle.
Hyvä 05-sarjalainen tahtoo maksaa enempi kuin tuhatsarjalainen.
Valmetin huonopuoli on se että sijoitettu pääoma säilyy ja säilyy vaikka haluaisit sen joskus katoavan niin aina vaan saa omansa takaisin halusit sitä tai et.- Hekohekoheh
605 pyttynen? Luulisis jo noin monella pytyllä pyörivän tasaisesti;)
- 920
Kyllä oli 705-4 valametti surkee esitys. Ei ehjää päivää nänyt. Joka vuosi piti jostain päin katkaista, milloin kytkimestä, moottorista tai vaihreloorasta.
Painonjakautuma etukuormaajan kanssa ihan persustasta.- W222
Melkein 13v. vanha viestiketju kaivettu esiin, joten on varmaan tuo ap kysyjä jo ehtinyt moneen kertaan Valmettinsa ostella ja viatkin tullu esiin, jos niitä on ollu.
Vois melkein vaan kysyä, että miten mahtoi käydä ostoksen kanssa? Vai oliko vaan näitä koulupoikien kysymyksiä... - 920
W222 kirjoitti:
Melkein 13v. vanha viestiketju kaivettu esiin, joten on varmaan tuo ap kysyjä jo ehtinyt moneen kertaan Valmettinsa ostella ja viatkin tullu esiin, jos niitä on ollu.
Vois melkein vaan kysyä, että miten mahtoi käydä ostoksen kanssa? Vai oliko vaan näitä koulupoikien kysymyksiä...Jup, joku taulapää näitä kaivelee esiin.
- Anonyymi
Käyttäjässä vika tai kateellinen massikan omistaja
- ei_voi_käsittää
Aika omituista, että monella tai melkein kaikilla muilla palstoilla, tällaiset fossiilit ovat suljettu? Jo vuoden vanhoja keskusteluita on pistetty kiinni?
- Vanhaittekin
Hyvä vaan että ne vanhatkin keskustelut ovat käytettävissä.Tällaiselta palstalta haetaan yleensä neuvoa johonkin ongelmaan ja niistä vanhoista jutuista löytyy paljon viisautta. Eri asia tietysti on että ei niitä vanhoja kysymyksiä tarvitse sieltä nostella pintaan vaan huvikseen.
- metsäkulkija
Törmäsin sattumalta näihin viesteihin ja kun sattuu olemaan itsellänikin 605, ajattelin tuoda hiukan lisää. Olen omistanut valmetin noin 15 vuotta, joten ei ihan lyhyttä aikaa.
Hyvinä puolina on iso ja lämmin hytti, jossa sopii myös tuolin suht hyvin kääntämään kun on metsävehkeet perässä. Eli on niskalle ja hartioille ihan hyvä.
Hyvänä puolena on myös ketteryys, lyhyt akseliväli on iso etu jos liikutaan metsässä tai piha-alueilla, jotka eivät ole isoja maatiloja.
Polttoainekulutus on myös pieni verrattuna uudempiin tai saman painoluokan traktoreihin.
Huonona puolena on maantieajossa voiman loppuminen isommilla kuormilla. Kulkee kyllä, mutta hyytyy vastamäessä aika pian ja joutuu pykältämään. Itselläni on hyvin vähän tarvetta maantielle, joten ei ole erityinen huonous.
15 vuoden aikana on tehty vähän remonttia. Tunteja on 15500, eli kohtalaisen reilusti. Etuakselin keinun hela uusittiin 11000 tunnin kohdalla. Kytkin uusittiin 15000 tunnin kohdilla. Jousipesät kului väljäksi ja yksi jousi putosi väliin, muuten kytkin oli hyvässä kunnossa.
Etuakseli on carrera ja kevyen etukuormaajan on kestänyt hyvin. Järeää en suosittele.
Kannentiiviste tuli vaihtoikään toissa talvena. Meni ihan vanhuuttaan.
Hiukan on alkanut syödä öljyä, mutta ei haittaavasti.
Huonona juttuna pidän myös sitä, ettei enää tehdä tuollaisia perustraktoreita, joilla on hyvä tehdä metsäajot, pihatyöt ym. Nykyisten traktoreiden polttoaine kulutus on toista luokkaa ja perustraktorin käyttäjälle on hinta on karannut suuren varustelun myötä ostamisen järkevyyden väärälle puolelle. Sähkökäytöt on ongelma iän myötä. Nykyiset kopit on myös järkijään sellaisia, ettei niissä mahdu kääntymään tuolilla metsäajossa. Alustat on myös traktoreissa aremmat, joutuu suojaamaan jos on tarve ajaa metsässä. - Valamettimies
705 vm 90 on minusta tosi hyvä
- veikko_valmetin
On se hienoa ,että tämäkin ketju heräsi eloon nimittäin täälläkin ollaan avun tarpeessa.
Tilanne on sellainen ,että vanhaa vuoden-82 604-4 Turboa ollaan ostamassa puoliväkisin ja ainoa puute vehkeessä on vähän matalahko maavara metsäkäyttöön ja yksitoiminen etukuormain.
Nyt puolituttu kauppaa Volvo BM Valmet 805 kohtuutunneilla alle 15teuroon.
Mitä tuollaisesta pitää katsoa etuakselihommien ohella jotka ovat perusjuttu kaikissa Valmeteissa?
Olen kuullut juttua ,että näissä alkupään BM:ssä olisi ollut hirveästi pikkuremonttia .
Onko noissa vielä sitä 604 tyypillistä pitkän puolen laakerivikaa?- 399
Ovien lukot, lämppärimoottorit, tankin hitsaussaumat, ohjaamon kumityynyt, nostolaiterepun kiinnitys kireellä, onko reppu ehjä, vetovarsien alapäässä oleva tunnustelija-akseli, sen sankojen putkisokat, onko korjaussarja laitettu?, teleskooppiset vetovarrenpäät.....onko jo hitsattu kiinteiksi, etuaksilan keinulaakerin kunto, onko kytkimen irroitushaarukka jo hitsattu?, toimiiko kierroslukumittari...yleensä lakkaa toimimasta, vuotaako syyläri?.
Tässä nyt mitä heti tuli mieleen. Piileviä vikoja voi olla paaaljon.
- Anonyymi
Hyvä ja kestävä on ollut, pikavaihteen katkaisiasta tinaus kerran irtosi, vesipumppu, kytkinlevy on vaihdettu ja laturi. Ulosoton kytkinpakka rikkoontui omaa tyhmyyttäni kun yritin jumissa ollutta konetta pyörimään, kestää kyllä normaalia käyttöä, mutta ei kovaa väännättämistä käynnistyksessä jos on raskaasti pyörivä kone perässä. Näppärä pienessä pyörityksessä mutta suht voimaton kone, hyytyy pitkissä ylämäessä laakista jos on painava kärri jäljessä. Omani on kyllä sen verran kenkää saanut että luulisi vikoja olevan enemmänkin mutta vain hyvin pienillä remonteilla olen päässyt, nekin kuluvia osia jotka joskus on pakko vaihtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1095804Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453803Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503275Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4632670Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681700- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321363Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541245