Honda xr400

Jaakko

Onkos täällä porukalla kokemuksia tuosta hondan nelisatku enskasta? Kuinka on tehoja? Kuinka varmatoiminen? Tarviiko tuohon muuten mäntää vaihdella? Enemmän kiinnostaa tieto siis pelkästä koneesta..

23

2829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumppi-82

Itselläni on kaupunki/soratie/metsäpolku käytössä XR400 -97.
      Monet harraste-kuskithan ajaa tuolla enduroakin, mutta itselleni se on vähän turhan raskas niihin hommiin.
      Tuostahan sanotaan että moottori on "bullet proof" eli ajamalla ei saa rikki. Itse vaihdon omaan pyörään tänä kesänä ensimmäistä kertaa männän. Ja oli jo aikakin. Vanhan männän renkaat murenivat käsiin kun irrotin niitä. Mäntä sinäsä oli ok. Sylinterissä näkyi himmeästi hoonausjäljet. eli kovaa kulumaa ei ole. Alakerrassa ei tunnu klappia ja jopa jakoketju oli kuin uusi. Yhdestä nokasta oli lohjennut pintakakarkaisu jonka seurauksena keinuvivustakin oli karkaisu haljennut ja keinuvipu oli kulunut reilusti. Myös yhdessä toisessa keinuvivussa näkyi pientä kulumaa, mutta sitä en uusinut. Kaikki venttiilin jousien mitat olivat tehtaan antamien mittojen minimi-rajalla. Niitä en vielä uusinut. Venttiilit ja seetit olivat hyvässä kunnossa, vähän vain karstaa. Kytkin pitäisi vaihtaa ensikesänä koska nyt se "haukkaa", mutta ei vielä kovin häiritsevästi.
      Tarkoista kilometreistä en tiedä, mutta puhutaan kymmenistä tuhansista, ja ex-omistaja ajoi tuolla veteraani-luokan endurokisoja.
      Eli kone on siis todella kestävä.
      Voimaa siinä ei niin hirveästi ole, vakiona 34hv. Laaja vääntöalue tekee pyörästä todella mukavan ajaa. Itselläni on ns. "gordon-modi". eli putkea, ilmanputsaria ja suuttimia on rukattu. voimaa on sitten muutama humma lisää. Nätisti tuo valoista poistuu ja etupyörä hyppää helposti ilmaan.
      Katuvälityksillä huiput ovat ~150km/h ja suurin mukava marssivauhti on 100-110km/h.
      Viritysosia löytyy helposti. tuohon myydään kahta eri viritysnokkaa joilla koneen luonne muuttuu kisamaisemmaksi. Lisäksi myydään 440cc sylinterisarjaa sekä isompaa kaasaria.

Öljyt vaihdan ~1500km välein ja venttiilien välykset säädän kun kilinää kuuluu, eli ehkä 2000km välein. aikaa siihen menee 10-15min.

• Nimetön

Mulla on kanssa tuo pyörä ja tuossa käytin konetta niin ihan kun sieltä vähän sitä kilinää kuuluisi..Pyörä ei ole ollut mulla kun alta 2vko eli ei hirveen tuttu vielä...;) Mitkäs ne on venttiilien välykset? Ja montakos venttiliä täs konees on? Sulla kun on varmaan kokemusta tästä aikas paljon niin kaikki tieto on ilman muuta tervetullutta...;)

• Tumppi-82
        Nimetön kirjoitti:

Mulla on kanssa tuo pyörä ja tuossa käytin konetta niin ihan kun sieltä vähän sitä kilinää kuuluisi..Pyörä ei ole ollut mulla kun alta 2vko eli ei hirveen tuttu vielä...;) Mitkäs ne on venttiilien välykset? Ja montakos venttiliä täs konees on? Sulla kun on varmaan kokemusta tästä aikas paljon niin kaikki tieto on ilman muuta tervetullutta...;)

Venttiileitä koneessa on 4, joita painelee yksi nokka-akseli.
        Välykset on imu 0.10mm ( -0.02) ja pako 0.12mm ( -0.02).
        Ja aina se yläkerta vähän kilkattaa vaikka välykset olisi ok. Mutta jos ääni voimistuu niin on aika säätää välykset.
        Mutta kun et vielä omista kuuntelukokemusta niin kannattaa ne välykset tarkistaa jokatapauksessa..

• Jaakko
        Tumppi-82 kirjoitti:

Venttiileitä koneessa on 4, joita painelee yksi nokka-akseli.
        Välykset on imu 0.10mm ( -0.02) ja pako 0.12mm ( -0.02).
        Ja aina se yläkerta vähän kilkattaa vaikka välykset olisi ok. Mutta jos ääni voimistuu niin on aika säätää välykset.
        Mutta kun et vielä omista kuuntelukokemusta niin kannattaa ne välykset tarkistaa jokatapauksessa..

Kiitti tiedoista.. Mites muuten sulla on välitykset siinä pyöräs? Ja mitkäs on huiput niillä? Missähän olis laajin varaosa-valikoima kyseiseen pyörään?

• Tumppi-82
        Jaakko kirjoitti:

Kiitti tiedoista.. Mites muuten sulla on välitykset siinä pyöräs? Ja mitkäs on huiput niillä? Missähän olis laajin varaosa-valikoima kyseiseen pyörään?

Väleinä käytän kadulla 15/40. tällöin huiput ovat ~150km/h ja kolmosella keulii ilman kytkintä jos vähän nyppää sarvista. Jos taas kikkailen sorateilla tai nurkissa niin välit ovat 14/40. Tällöin kone huutaa jo 100km/h merkittävästi enemmän, ja huiput ovat ehkä 130km/h.

Moottorinosat hommaan Honda jälleenmyyjältä. Etsin netistä varaosanumeron jonka tulostan paperille, ja paperin vien liikkeeseen. Näin tulee aina oikea osa.

Tarvikeosia löytyy hyvin jokaosa oy:stä.
        Sieltä löysin mm. uuden tarrasarjan jota muualta ei saa paitsi kalliin alkuperäisen.

Hondan varaosanumerot ja räjäytyskuvat löytyy täältä:
        http://www.servicehonda.com/hard parts/off road/xr400r 96-02/xr400 frames page.htm
        Noi hinnat pitää kertoa ~1.5:llä niin saat Suomen hinnan.
        Netistä löytyy myös pdf-muotoinen korjausopas.

• Jaakko
        Tumppi-82 kirjoitti:

Väleinä käytän kadulla 15/40. tällöin huiput ovat ~150km/h ja kolmosella keulii ilman kytkintä jos vähän nyppää sarvista. Jos taas kikkailen sorateilla tai nurkissa niin välit ovat 14/40. Tällöin kone huutaa jo 100km/h merkittävästi enemmän, ja huiput ovat ehkä 130km/h.

Moottorinosat hommaan Honda jälleenmyyjältä. Etsin netistä varaosanumeron jonka tulostan paperille, ja paperin vien liikkeeseen. Näin tulee aina oikea osa.

Tarvikeosia löytyy hyvin jokaosa oy:stä.
        Sieltä löysin mm. uuden tarrasarjan jota muualta ei saa paitsi kalliin alkuperäisen.

Hondan varaosanumerot ja räjäytyskuvat löytyy täältä:
        http://www.servicehonda.com/hard parts/off road/xr400r 96-02/xr400 frames page.htm
        Noi hinnat pitää kertoa ~1.5:llä niin saat Suomen hinnan.
        Netistä löytyy myös pdf-muotoinen korjausopas.

jees kiitti..se pdf-muotoinen korjausopas olis kyl hyvä. Mistäs oot sellasen löytäny?

• Tumppi-82
        Jaakko kirjoitti:

jees kiitti..se pdf-muotoinen korjausopas olis kyl hyvä. Mistäs oot sellasen löytäny?

Googlella löytyy, tosin moni linkki ei toimi.
        Koita vaikka xr400 repairmanual tai servicemanual.
        Itse löysin sen thumbertalkin foorumilta. Jota muuten kannattaa lukea, sieltä löytyy asiantuntevaa porukkaa.
        http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=26

Ja täällä on myös kaikkea hyödyllistä
        http://www.4strokes.com/tech/honda/

• Jaakko
        Tumppi-82 kirjoitti:

Googlella löytyy, tosin moni linkki ei toimi.
        Koita vaikka xr400 repairmanual tai servicemanual.
        Itse löysin sen thumbertalkin foorumilta. Jota muuten kannattaa lukea, sieltä löytyy asiantuntevaa porukkaa.
        http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=26

Ja täällä on myös kaikkea hyödyllistä
        http://www.4strokes.com/tech/honda/

kyl löydä mitään korjausopasta tuosta...?? Kirjoitin ne googleen mutta ei kyllä löydy (ainakaan minä)..

• Tumppi-82
      • Jaakko

ei kyl toimi ainaska mulla...?

• Tumppi-82
        Jaakko kirjoitti:

ei kyl toimi ainaska mulla...?

eli tuolta toi ensimmäinen linkki:
        http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=357975&highlight=manual

• Jaakko

• Nimetön
        Jaakko kirjoitti:

Nyt toimii...miljoonat kiitokset sinnepäin...:)

Tuohon xr:ään 14piikkisen eturattaan sen koodi on: jtf1322-14. Ei oo stormillakaan muuta kuin 15piikkistä. Tumppi-82 olisko sulla tietoo?

• Tumppi-82
        Nimetön kirjoitti:

Tuohon xr:ään 14piikkisen eturattaan sen koodi on: jtf1322-14. Ei oo stormillakaan muuta kuin 15piikkistä. Tumppi-82 olisko sulla tietoo?

Itse ostin viime kesänä 14piikkisen Nakkilan pyörästä ja moposta. Ratas taisi olla Renthal-merkkinen koska ko. liike ei myy Hondan alkuperäis osia.

Sitten kun muut liikkeet on koluttu niin on aika soittaa Jokaosa oy:hyn. Sieltä olen itse saanut kaikki mahdolliset osat. Ja löytyihän sieltä heti 14piikkinen XR:n ratas:
        MPR40314CR-14 ETURATAS 520 XR400 22,00

• Markku.A
        Tumppi-82 kirjoitti:

Itse ostin viime kesänä 14piikkisen Nakkilan pyörästä ja moposta. Ratas taisi olla Renthal-merkkinen koska ko. liike ei myy Hondan alkuperäis osia.

Sitten kun muut liikkeet on koluttu niin on aika soittaa Jokaosa oy:hyn. Sieltä olen itse saanut kaikki mahdolliset osat. Ja löytyihän sieltä heti 14piikkinen XR:n ratas:
        MPR40314CR-14 ETURATAS 520 XR400 22,00

kummassakaan.. 15piikkistä kyllä löyty mut ei tota 14:sta. Ei olis tietoo mistä sen sais?

• Tumppi-82
        Markku.A kirjoitti:

kummassakaan.. 15piikkistä kyllä löyty mut ei tota 14:sta. Ei olis tietoo mistä sen sais?

Sitten ei auta kuin etsiä alkuperäinen. Ja sellaisen saa Honda jälleen myyjältä kuten moto-rauma.

Eikö muka nakkila tai jokaosa pystynyt edes tilaamaan ko. osaa??

• Markku.A
        Tumppi-82 kirjoitti:

Sitten ei auta kuin etsiä alkuperäinen. Ja sellaisen saa Honda jälleen myyjältä kuten moto-rauma.

Eikö muka nakkila tai jokaosa pystynyt edes tilaamaan ko. osaa??

tilausta koska ne kestävät yleensä 3-5vko eikä viittis niin kauan odotella yhtä ratasta. Etsin liikettä millä on se ratas suoraan varastossa mutta eipä taida missään olla..

• Tumppi-82
        Markku.A kirjoitti:

tilausta koska ne kestävät yleensä 3-5vko eikä viittis niin kauan odotella yhtä ratasta. Etsin liikettä millä on se ratas suoraan varastossa mutta eipä taida missään olla..

279-520-14GP Renthal Honda XR400

Tämä on ilmeisesti 14piikkinen ratas. ja näyttää olevan hyllyssä.
        eli www.allright.fi

• Markku.A
        Tumppi-82 kirjoitti:

279-520-14GP Renthal Honda XR400

Tämä on ilmeisesti 14piikkinen ratas. ja näyttää olevan hyllyssä.
        eli www.allright.fi

löydä tota sieltä. 15piikkinen löyty mut ei kyl tota..???

• Tumppi-82
        Markku.A kirjoitti:

löydä tota sieltä. 15piikkinen löyty mut ei kyl tota..???

allrightin sivuilla on se varaosahaku. Kirjoitin siihen xr400 ja tuo tuli esiin. Mutta lähetä sinne sähköposti niin saat todellisen vastauksen. Allrightistä vastataan yleensä samana päivänä

• Markku.A
        Tumppi-82 kirjoitti:

allrightin sivuilla on se varaosahaku. Kirjoitin siihen xr400 ja tuo tuli esiin. Mutta lähetä sinne sähköposti niin saat todellisen vastauksen. Allrightistä vastataan yleensä samana päivänä

Nyt löytyi 14piikkinen ratas. Helsingin pyörä ja moposta. kyllä oli kiven alla tuo ratas. Tumppi - 82 nyt on sellainen ongelma että pitäs laittaa korkeempi ohjaustanko mutta silloinhan vaijerit ym. jää lyhyeksi. Eli pystyyks niitä jotenki jatkaan vai mistä sit sais pidempiä? Pystyisköhän ne vaijerit ostaan vaikka biltemasta ja sit laittaa vaan ite kaikki kiinniykset päihin? vai kuinka?

• endurokuski
        Markku.A kirjoitti:

Nyt löytyi 14piikkinen ratas. Helsingin pyörä ja moposta. kyllä oli kiven alla tuo ratas. Tumppi - 82 nyt on sellainen ongelma että pitäs laittaa korkeempi ohjaustanko mutta silloinhan vaijerit ym. jää lyhyeksi. Eli pystyyks niitä jotenki jatkaan vai mistä sit sais pidempiä? Pystyisköhän ne vaijerit ostaan vaikka biltemasta ja sit laittaa vaan ite kaikki kiinniykset päihin? vai kuinka?

ei ne vaijerit niin jäptit ole etteikö ohjaustakoo voisi jonkin verran nostaa

• Markku.A
        endurokuski kirjoitti:

ei ne vaijerit niin jäptit ole etteikö ohjaustakoo voisi jonkin verran nostaa

olis nyt sellanen ongelma et koneesta kuuluu kyl vähän kilkatusta eli pitäs varmaan säätää venttiilit. Mut mistä tiedän pitääkö ne uusia vai ei? Näkeeks sen mitenkä? Olen aika aloittelija näissä asioissa niinkuin varmasti huomaa...;) ;) Entäs sitten männänvaihdon kanssa? Mistä tiedän koska se pitää vaihtaa? Ja sitten vielä välityksistä: Mitkä on hyvät välit jos tarkoituksena on ajaa enduroa metsäpoluilla ja sorateillä myös vähän välillä revittelyjä leveillä sorateillä..; ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57