Solisluuvamma

Yksityislääkärin potilas

Kuinka monella on solisluuvamma, joka on hoidettu mitella hoidolla ja se on parantunut ilman operaatioita? Minulla on yhden kerran ollut hiusmurtuma solisluussa ja se parani mitellahoidolla.

Nyt toinen solisluu irtosi rintalastasta kokonaan ja sitä ei röngtenkuvissa "huomattu", murtumia ei todettu terveyskeskuksessa. Hakeuduin yksityislääkärille, joka laittoi lähetteen mg-kuvaukseen. Luksaatioon/sijoiltaanmenoon viittaava löydös johti leikkaukseen ja solisluu kiinnitettiin paikoilleen. Nivel oli täysin rikki ja luunpää seilasi kurkussa yli 2kk ennenkuin pääsin asianmukaiseen hoitoon.

Onko terveyskeskuksessa yleinen käytäntö, että solisluuta ei operoida/laiteta paikoilleen, vaan laitetaan mitella? Olen nyt kuullut useammalta ihmiseltä, että tk-lääkäri ei ole tutkinut kunnolla vammaa. Ja jos onkin solisluu mennyt poikki tai nivel rikki, on määrätty mitellahoitoa ja on se luutunut väärään kohtaan.

10

6630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Tervehdys, sama vaiva mulla oikeelta solisluu irti rintalastasta. Ei nyt ihan seilaa kurkussa asti, mutta noussut koholle ja kipee kokoajan enmmän tai vähemmän. Ortopedi sanoi ettei kunnon leikkaushoitoa ole olemassa. Kipuun voidaan kuulemma antaa leikkaushoitoa muttei niveltä saada enään entiseen jämeryyteen.

      Sanoit ,että kiinnitetty? miten siis? ruuvattu kokonaan rintalastaan ?. Ongelmana ortopedin mukaan liikkuvuuden rajoitukset ainakin yläliikkeissä ja mahd. irtoaa toisesta päästä. Kuin se nyt toimii leikkauksen jälkeen. Esim. harrastusten kannalta?

      • ap...

        Terveyskeskus/sairaalalääkärit sanoivat, että ei sille voi tehdä mitään vaikka olisi luksoitunut. Menin yksityislääkärille, joka sanoi että vaatii leikkaushoitoa. Kipu oli kova ja vasemmassa olkapäässä/solisluunpäässä tulehduskipua ja kuumeilua. Muut lääkärit määräsivät vain mitella hoitoa ja vahvoja särkylääkkeitä. Röngtenkuvissa näytti, että luu olisi paikoillaan, mutta yöt olivat kauheita. Solisluunpään nousi kurkkuun ja oli koholla. Lopulta pelotti mennä nukkumaan.

        Leikkauksessa Luu kiinnitettiin, ensin "kirsner" piikeillä ja sitten porattiin luuhun reiät, joihin laitettiin 2x4cm pituiset Biofiks puikot. Piikit poistettiin ja puikkojen pitäisi sulaa n vuoden sisällä.Tämän jälkeen käsi oli 4vko kantositeessä. Kuntoutus on rasittavaa ja työlästä.

        En tiedä kuntoudunko koskaan normaaliksi, mutta kipu on pois ei tarvii särkylääkkeitä. Juttu vaan pääsi niin pahaksi ja käsi oli käyttämättä 3 kk, että kuntoutus vie aikaa. En pysty olemaan vielä töissä, mutta kotona lasten kanssa pärjään. Olkapää on nyt jumissa ja kaulan suonet ja arpikudos kiristävät. Käsi ei nouse vaakatasoon sivulle. Uiminen ja muut harrastukset on nyt jääny ja taitaa tulla alan vaihdos.

        En edes uskalla ajatella tilannetta, jossa luuta ei olisi operoitu, en varmasti olisi enää edes hengissä. Tapaturmasta on kohta 6kk ja leikkauksesta 4kk. Lymfaterapeutti sanoi, että hänen eräs asiakkaansa kärsii samasta vaivasta, jota ei hoidettu. Solisluu luutui väärään kohtaan ja nieleminen on vaikeaa.

        Tää on ihan älytöntä, ihmisille sanotaan, ettei voi hoitaa ja ei tutkita edes kunnolla. Syötetään särkylääkkeitä ja käsketään tulla uudelleen jos oireet ei häviä.


      • Nimetön
        ap... kirjoitti:

        Terveyskeskus/sairaalalääkärit sanoivat, että ei sille voi tehdä mitään vaikka olisi luksoitunut. Menin yksityislääkärille, joka sanoi että vaatii leikkaushoitoa. Kipu oli kova ja vasemmassa olkapäässä/solisluunpäässä tulehduskipua ja kuumeilua. Muut lääkärit määräsivät vain mitella hoitoa ja vahvoja särkylääkkeitä. Röngtenkuvissa näytti, että luu olisi paikoillaan, mutta yöt olivat kauheita. Solisluunpään nousi kurkkuun ja oli koholla. Lopulta pelotti mennä nukkumaan.

        Leikkauksessa Luu kiinnitettiin, ensin "kirsner" piikeillä ja sitten porattiin luuhun reiät, joihin laitettiin 2x4cm pituiset Biofiks puikot. Piikit poistettiin ja puikkojen pitäisi sulaa n vuoden sisällä.Tämän jälkeen käsi oli 4vko kantositeessä. Kuntoutus on rasittavaa ja työlästä.

        En tiedä kuntoudunko koskaan normaaliksi, mutta kipu on pois ei tarvii särkylääkkeitä. Juttu vaan pääsi niin pahaksi ja käsi oli käyttämättä 3 kk, että kuntoutus vie aikaa. En pysty olemaan vielä töissä, mutta kotona lasten kanssa pärjään. Olkapää on nyt jumissa ja kaulan suonet ja arpikudos kiristävät. Käsi ei nouse vaakatasoon sivulle. Uiminen ja muut harrastukset on nyt jääny ja taitaa tulla alan vaihdos.

        En edes uskalla ajatella tilannetta, jossa luuta ei olisi operoitu, en varmasti olisi enää edes hengissä. Tapaturmasta on kohta 6kk ja leikkauksesta 4kk. Lymfaterapeutti sanoi, että hänen eräs asiakkaansa kärsii samasta vaivasta, jota ei hoidettu. Solisluu luutui väärään kohtaan ja nieleminen on vaikeaa.

        Tää on ihan älytöntä, ihmisille sanotaan, ettei voi hoitaa ja ei tutkita edes kunnolla. Syötetään särkylääkkeitä ja käsketään tulla uudelleen jos oireet ei häviä.

        Jep, työterveyslääkäri määräsi voimakkaita reuma-ja tulehduskipulääkkeitä. Jauhoin niitä 2 otteeseen viime talvena. Ei muuta vaikutusta kuin massu sekaisin. Ortopediltä sitten fysioterapiaan ja täytyy sanoa että ei edistynyt hirveesti.
        Alunperin vamma tuli hierojan käsittelyssä ?, jonka jälkeen lähti turpoamaan ja luun pää nousi ulospäin. Ortopedi ei usko, että ilman vammaa tälläinen yleensä pääsee tapahtumaan. Viittasi aikaisempaan urheilu-uraan. Tässä on nyt glukosamiinit apuna(hieman epätoivoista) niistäkään ei ole tutkittua tietoa auttaako ne. Ikää on 35 ja kuntoilu/liikkuminen ollut ainakin tähän asti aktiivista.

        Sun tilanteesta tietenkin maallikkona hankala neuvoa, mutta ainakin pitkälllä aikavälillä kannattaa jatkaa kuntoutusta ettei tule sitten pysyviä vaivoja olkäpäähän tai hartioiden alueelle. Se on tietenkin tuskaista, mutta varmasti kannattaa. Itse yritän tällä hetkellä päästä suorittavasta työstä toimistohommiin lääkärin suosituksesta. Ja töiden vaihto ei todellakaan ole helppoa. Tosiaankin olen vielä menossa keskustelemaan leikkauksesta. Lähinnä kivun hoidosta kuten ortopedi sanoi.

        Uskon kuitenkin ettei solisluu vaivat voi pitkällä aikavälillä häiritä elämänlaatua paljon. Ikää tulee ja täytyy sopeutua erilaisiin vaivoihin. Tsemppiä sulle ja kärsivällisyyttä kuntoutukseen. Ota vaikka välietappi vuoden päähän ja katso kuin paljon olet edistynyt.
        Tiedän että tämä ikävä vaiva eikä lääkäreillä ainakaan vielä hirveesti tietoa asiasta.


    • Hullu pyöräilijä

      Minulle tapahtui eilen. Saatanan mitellat saa heittää hevon helvettiin!!! Jos se on irti ja olet liikkuvaa sorttia oleva ihminen niin eihän se siihen mitenkään kiinnity!!!!! Ova vaan niin saatanan laiskoja ja idiootteja! Julkisen puolen terveyspalvelut!!! Tänään yksityiselle " gurulle " ja maksan mitä tahansa että laittava jollain saatanan ruuvilla solisluun kohdalleen, ettei käy kuten viime kerran AC nivelen luksaatiossa. Solisluu muljui 1,5 vuotta ennen kuin VAATIMALLA vaadin päästä leikkaukseen ja nyt se on ihan PERKELEEN HYVÄ!!! Parempi kuin uusi!!! Harm, että puolitoista vuotta meni hukkaan. Olisivat kiinnittäneet heti kuten itsekkin yritin heille sanoa. Silloin ei ollut vakuutusta, NYT ON!!!

    • ei leikattu

      kyllä se kuvattiin, tosin ensin lääkäri oli vaan, että joku lapaluun ja hartian välinen liitos "tärähtänyt", että kuvaan mentiin vasta tovin itseni vängättyä, että kyllä se varmaan murtunut on, kun on ilmaantunut tuollainen patti tuohon, jossa sitä aiemmin ei ole ollut. Ja lääkäri vaan ihmetteli kun passiiviset liikkeet meni ihan helposti eli kyllähän se käsi pyörii ja nousee ja vaikka mitä kun lääkäri sitä nostelee ja pyörittelee, kaiken lisäksi itsellä vielä oli sellainen kipushokki ettei vielä kipuakaan pahemmin tuntunut, mutta itse kun yritti nostaa kättä, niin ei kyllä noussut. Sama lääkäri oli vielä niin idiootti, että kirjasi tekstehin sitten että asiakas ei kättele - nooo, mitenkäs sitä kättelee, kun kipee käsi ei oikein toimi ja terveessä kädessä lompakko ja puhelin - täh - hampaisiinko ne kamat olisi pitänyt laittaa. Ja vielä se, että jos lääkäri yhtään viittii edes katsoa, niin näkee jo silmillä, että solisluun murtuma - ai miten niin, no kun asiakas seisoo ja lääkäri katsoo asiakkaan selkäpuolta, niin kyllä se lapaluu taitaa aika paljon alempana olla murtuneella puolella kuin terveellä puolella. Näin ainakin itse olin huomaavinani.

      Kolme viikkoa mitellaa. Käsi tietysti jäykistyi ja kipuili pitkään, mutta sitten vaan sisulla piti alkaa harjoitteitten tekeminen, kun ei enää viitsinyt kärsiä puoli-invaliditeetista esim. takkia päälle laittaessa.

      Kuntoutus tuotti tulosta, tällä hetkellä ei kipuja ja käden toiminnot milliä vaille samat kuin vahingoittumattomalla puolella.

      • tee se itse

        Eikä minkäänlaista kuntoutusohjetta annettu. Eli ilmeisesti sitten odottavat, että mitellahoidon jälkeen ihmiset tulevat takaisin valittamaan, kun käsi on kipee ja jäykkä. Minulle ainakaan ei edes mitään jälkikontrolleja annettu. Eli siinä taas jätetään oman onnensa nojaan. Terveyskeskuksessa, ei muuta kuin mitella ja ala vetää. Niin, ja itse piti jo ehdottaa, että murtuma.


    • pakkasta

      Jotkut kiropraktikot osaa noita niveliä paikalleen laittaa, mutta ei varmaan enää silloin kun se on irti revennyt. Töissä paikallinen kiropraktikko on kahdelta korjannut solisuun paikalleen ja käden puutuminen loppui siihen.

    • Ap.solisluuvamma

      Laitan tämän tähän alkuperäiseenkin ketjuu, jos joku etsii tietoa solisluun murtuman hoidosta.

      Mielenkiintoista seurata tätä keskiustelua. Kun etsin silloin tietoa solisluulxaatiosta, sitä ei löytynyt mistään. Nyt on jopa kuvia netissä aiheesta. Olen kuntoutunut leikkauksen jälkeen hyvin ja luut laitettiin kiinni itsestään sulavilla kirsnerpiikeillä, ei millään rautalevyillä tai ruuveilla. Ei ollut jälkioireita tai uusia leikkauksia. 2kk.n väärä hoito aiheutti niska yms oireita ja edelleen vasen puoli on kasassa, mutta pärjään.

      Toivon todella, että jokainen pääsee oikeanlaiseen hoitoon heti, eikä mitään testejä ihmisillä tehdä. Minulla oli siis sternoclavicula articulatio luxatio.

      • Se alkuperäinen

        siis laitettiin kiinni aluksi kirsner-piikeillä ja itsestään sulavilla biofixpuikoilla. Samassa leikkauksessa poistettiin piikit, joten ei tarvittu uusia leikkauksia.


    • Anonyymi

      Minulla solisluu lumsuu rintalastasta ylös kipuilee ei kuulemma voi tehdä mitään olen nähnyt kuvia jossa solisluu sidotaan kahdella siteellä kiinni en ymmärrä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      304
      2755
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2148
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      183
      1502
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1318
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe