Kakka ei tule ulos kokonaan

normaalisti

Sama ongelma ollut jo vuosikaudet. Pääosin kakka kyllä tulee ulos, mutta aina jää pieni osa, jota ei saa "puntattua" ulos millään. Sulkijalihas ikäänkuin toimii liian tehokkaasti / peräsuoli on laiskistunut. Lopussa siis tuntuu, että vielä olisi jotain tulossa, mutta normaalisti se ei olus tule. Sitten kun paperilla ikäänkuin raottaa välilihaa ja punttaa samalla, niin kakka tulee.

Onko kellään muulla samanlaista ongelmaa ja miten suolen saisi taas opetettua toimimaan normaalisti? Alan olla jo epätoivoinen asian suhteen :(.

53

33611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      ...Eli siinä vaiheessa, kun ei enää ole massaa paljoa tulossa, suoli tekee stopin eikä enää työskentele normaalisti :(. Voiko tällaisen kerra "laiskistuneen" (jo vuosikausia ollut toimimatta kunnolla) suolen saada toimimaan kunnolla uudelleen?

      En tiedä mitä asian suhteen tekisin. Lääkärillekin on liian noloa mennä tällaisesta puhumaan :(.

      T: Alkup.

      • Kotikonstia voisit kokeilla

        Lisää ruokavalioosi esim. leseitä / puuroihin, täysjyväleipää, pellavansiemeniä. Juotko vettä tarpeeksi ? Millaisia ruokia syöt ? Ruokavalion muutos voisi auttaa.


      • ....
        Kotikonstia voisit kokeilla kirjoitti:

        Lisää ruokavalioosi esim. leseitä / puuroihin, täysjyväleipää, pellavansiemeniä. Juotko vettä tarpeeksi ? Millaisia ruokia syöt ? Ruokavalion muutos voisi auttaa.

        Ei liity ruokavalioon tämä asia. Lisään leseitä / öljyjä ruokavaliooni päivittäin. Juon paljon, syön kasviksia yms. Ruokavalion muutin, kun mahani oli aikanaan koko ajan sekaisin. No, uloste muuttui normaaliksi ja tosiaan suurin osa tulee nykyisin normaalisti ulos. Loput vaan jää jumiin. Eli vika on ilmeisestikin joko laiskassa peräsuolessa tai ylitehokkaassa sulkijalihaksessa tai sitten molemmissa. Joka tapauksessa TODELLA kiusallinen vaiva, enkä ymmärrä, miten siitä joskus eroon pääsisin. Välillä olen yrittänyt niin, että punttaan ulos mitä normaalisti tulee ja loppuja en "avita" ulos. Mutta olotila on kamala, koska selvästi on tavaraa siinä ihan aukolla, joka ei vain normaalisti ulos tule... Eli tämäkään ei ole loppujen lopuksi onnistunut.


      • Ole näitä...
        .... kirjoitti:

        Ei liity ruokavalioon tämä asia. Lisään leseitä / öljyjä ruokavaliooni päivittäin. Juon paljon, syön kasviksia yms. Ruokavalion muutin, kun mahani oli aikanaan koko ajan sekaisin. No, uloste muuttui normaaliksi ja tosiaan suurin osa tulee nykyisin normaalisti ulos. Loput vaan jää jumiin. Eli vika on ilmeisestikin joko laiskassa peräsuolessa tai ylitehokkaassa sulkijalihaksessa tai sitten molemmissa. Joka tapauksessa TODELLA kiusallinen vaiva, enkä ymmärrä, miten siitä joskus eroon pääsisin. Välillä olen yrittänyt niin, että punttaan ulos mitä normaalisti tulee ja loppuja en "avita" ulos. Mutta olotila on kamala, koska selvästi on tavaraa siinä ihan aukolla, joka ei vain normaalisti ulos tule... Eli tämäkään ei ole loppujen lopuksi onnistunut.

        Siis peräpukamia, jotka voisivat olla vaivan syynä ? Sitten ei auta muu kuin, että keräät rohkeutesi ja menet sinne lääkärille, vaikka kuinka nolostuttaisi. Se on ihan luonnollinen vaiva ja apua siihenkin on olemassa. Turhaa siis kärsiä.


    • voi olla

      kiristynyt ja vastaanjunnaava.

      Antasit vaan lääkärin tutkia pylly, ettei ole mistään kasvaimesta kysymys. Hän osais myös antaa oikeaa hoitoa sulle.

      Pidemmän päälle voi kehittyä haavaumia tai pukamia liiallisesta pinnistämisestä.

      • ....

        Ei ole peräpukamia ollut koskaan.

        Eikö kellään muulla ole omakohtaista kokemusta vastaavasta vaivasta / siitä, miten suoli on saatu toimimaan taas normaalisti?


      • Pukamat
        .... kirjoitti:

        Ei ole peräpukamia ollut koskaan.

        Eikö kellään muulla ole omakohtaista kokemusta vastaavasta vaivasta / siitä, miten suoli on saatu toimimaan taas normaalisti?

        Niitä voi olla siellä peremmällä suolessa ja niitä ei voi itse havaita. Tähystyksessä nekin näkyvät, kuten myös muut mahdolliset "rakenneviat".


      • ...
        .... kirjoitti:

        Ei ole peräpukamia ollut koskaan.

        Eikö kellään muulla ole omakohtaista kokemusta vastaavasta vaivasta / siitä, miten suoli on saatu toimimaan taas normaalisti?

        ...tuntuu tosiaan olevan "ylitehokas". Yleensä siis kakka jää jumiin ihan siihen aukolle, eikä kertakaikkiaan liiku siitä eteenpäin omin voimin :(. Tämä on aivan kamalaa ja tosiaan jo jatkunut lähemmäs 10vuotta. Pelottaa, ettei mikään enää auta eikä suoli toimi enää koskaan normaalisti.

        Vaikka maha olisi löysälläkin, osa ulosteesta jää silti jumiin. Ja aina siinä loppuvaiheessa, kun kakkaa ei paljoa enää ole tulossa. Suoli ei ikäänkuin jaksa itse työntää sitä ulos.


      • Pitkä aika
        ... kirjoitti:

        ...tuntuu tosiaan olevan "ylitehokas". Yleensä siis kakka jää jumiin ihan siihen aukolle, eikä kertakaikkiaan liiku siitä eteenpäin omin voimin :(. Tämä on aivan kamalaa ja tosiaan jo jatkunut lähemmäs 10vuotta. Pelottaa, ettei mikään enää auta eikä suoli toimi enää koskaan normaalisti.

        Vaikka maha olisi löysälläkin, osa ulosteesta jää silti jumiin. Ja aina siinä loppuvaiheessa, kun kakkaa ei paljoa enää ole tulossa. Suoli ei ikäänkuin jaksa itse työntää sitä ulos.

        10 vuotta samanmoista jo takana. Nyt menet ja tilaat sen lääkärin. Työtänsä nekin tekevät ja näkevät kaikenlaista. Älä enää pitkitä ja arvuuttele, vaan ota selko asiasta.


      • ...
        Pitkä aika kirjoitti:

        10 vuotta samanmoista jo takana. Nyt menet ja tilaat sen lääkärin. Työtänsä nekin tekevät ja näkevät kaikenlaista. Älä enää pitkitä ja arvuuttele, vaan ota selko asiasta.

        Minkäköhänmoiselle lääkärille sitä ylipäänsä kannattaisi suunnata tällaisen asian kanssa? Ihan yleislääkärillekö, vai erikoislääkärille?


      • Autella
        ... kirjoitti:

        ...tuntuu tosiaan olevan "ylitehokas". Yleensä siis kakka jää jumiin ihan siihen aukolle, eikä kertakaikkiaan liiku siitä eteenpäin omin voimin :(. Tämä on aivan kamalaa ja tosiaan jo jatkunut lähemmäs 10vuotta. Pelottaa, ettei mikään enää auta eikä suoli toimi enää koskaan normaalisti.

        Vaikka maha olisi löysälläkin, osa ulosteesta jää silti jumiin. Ja aina siinä loppuvaiheessa, kun kakkaa ei paljoa enää ole tulossa. Suoli ei ikäänkuin jaksa itse työntää sitä ulos.

        esim. pienellä operaatiolla siis laajentamalla ?


      • varmasti
        Autella kirjoitti:

        esim. pienellä operaatiolla siis laajentamalla ?

        lääkäri voi.


      • Bepi

        Gynekologille ja sitä kautta leikkaukseen. Emättimen kautta tapahtuva korjausleikkaus. Ja hyvä tuli. Sama ongelma oli että kakka jäi jumiin peräaukon juureen ja sitä ihan pakotti ja oli kipeä. Kiireesti vaan toimiin.


    • ....

      Ilmeisesti vaiva siis on todella harvinainen, jos kellään muulla ei tällaista ole ollut / ole kuullut tällaisesta ennen :(. Olisi helpottanut omaa oloa ja häpeää, jos jostain olisin saanut tietoa asiasta tai kuullut kohtalotovereista.

      • Varaa aika

        Yleislääkärille vaan. Hän ohjaa tarvittaessa eteenpäin.


      • Lasten syntymän
        Varaa aika kirjoitti:

        Yleislääkärille vaan. Hän ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

        jälkeen ja isot asiat tuottivat tuskaa. Osa pukamista sisällä näkymättömissä ja osa näkyvillä. Lähtivät hoidolla pois, eikä tarvinnut leikata / hirttää. Ovat tosin uusineet / ulkoiset aina silloin tällöin. Mene sinäkin lääkärille vaan.


      • ...
        Lasten syntymän kirjoitti:

        jälkeen ja isot asiat tuottivat tuskaa. Osa pukamista sisällä näkymättömissä ja osa näkyvillä. Lähtivät hoidolla pois, eikä tarvinnut leikata / hirttää. Ovat tosin uusineet / ulkoiset aina silloin tällöin. Mene sinäkin lääkärille vaan.

        Minulla ei siis ulostaessa ole minkäänlaisia kipuja/tuskaa. Siitäkään syystä en usko pukamiin. Yksinkertaisesti sulkijalihas vain menee umpeen eikä enää päästä kakkaa ulos, vaikka sitä onkin tulossa. En kyllä ymmärrä, mitä lääkärikään tällaiselle ongelmalle mahtaa...Masentaa ja pelottaa, että tämä on loppuiän vaiva :(.


      • Älä masennu
        ... kirjoitti:

        Minulla ei siis ulostaessa ole minkäänlaisia kipuja/tuskaa. Siitäkään syystä en usko pukamiin. Yksinkertaisesti sulkijalihas vain menee umpeen eikä enää päästä kakkaa ulos, vaikka sitä onkin tulossa. En kyllä ymmärrä, mitä lääkärikään tällaiselle ongelmalle mahtaa...Masentaa ja pelottaa, että tämä on loppuiän vaiva :(.

        Jospa lääkäriltä saisi jotain lääkettä, joka voisi autella. Nykyään on olemassa kaikenlaista rohtoa, jota voisi kokeilla.


      • ...
        Älä masennu kirjoitti:

        Jospa lääkäriltä saisi jotain lääkettä, joka voisi autella. Nykyään on olemassa kaikenlaista rohtoa, jota voisi kokeilla.

        Kai se on rohkaistava mielensä ja mentävä lääkäriin.

        Kovasti haluaisin alkaa perhettäkin perustamaan, mutta tämä ongelma varjostaa sitäkin.. :(.
        Mitäs sitten kun olen viimeisillään raskaana, onko koko ajan suoli täynnä tavaraa kun en saa sitä ulos? Herran jestas, enhän enää siinä vaiheessa ylety paperilla tilannetta avittelemaan... Mites synnytyksen jälkeen jos on väliliha leikattu, miten onnistuu vessassa käynti kun se ei tunnu onnistuvan muutenkaan.. VOI HITSI!!!


      • On vaan mentävä
        ... kirjoitti:

        Kai se on rohkaistava mielensä ja mentävä lääkäriin.

        Kovasti haluaisin alkaa perhettäkin perustamaan, mutta tämä ongelma varjostaa sitäkin.. :(.
        Mitäs sitten kun olen viimeisillään raskaana, onko koko ajan suoli täynnä tavaraa kun en saa sitä ulos? Herran jestas, enhän enää siinä vaiheessa ylety paperilla tilannetta avittelemaan... Mites synnytyksen jälkeen jos on väliliha leikattu, miten onnistuu vessassa käynti kun se ei tunnu onnistuvan muutenkaan.. VOI HITSI!!!

        Lääkärille !
        Kannattaa hoitaa tämä vaiva pois ennen mahdollista raskautta. Voithan mennä naisgynelle kertomaan vaivastasi ja samalla tulee tutkituksi nämä gyneasiatkin. Voihan se vaiva johtua tuolta gynepuoleltakin. Mitään ei kannata lähteä arvailemaan, vaan tilaat ajan lääkäriltä. Onpahan sitten yksi murhe vähemmän.


      • ...
        On vaan mentävä kirjoitti:

        Lääkärille !
        Kannattaa hoitaa tämä vaiva pois ennen mahdollista raskautta. Voithan mennä naisgynelle kertomaan vaivastasi ja samalla tulee tutkituksi nämä gyneasiatkin. Voihan se vaiva johtua tuolta gynepuoleltakin. Mitään ei kannata lähteä arvailemaan, vaan tilaat ajan lääkäriltä. Onpahan sitten yksi murhe vähemmän.

        No juu, tuo äskeinen nyt oli jo hieman liioiteltua itseltäni. Tuskinpa tämä ongelma sentään raskautta estää ;)

        Luulisin, että jos vain pari viikkoa odottelisin, että uloste tulee niin suolikin alkaisi ehkä toimia ihan normaalisti. Siis ikäänkuin alkaisin taas opettaa suolen toimintaa tavoille :).

        Jos ihan tarkkoja ollaan, niin enpä montaakaan ihmistä tunne, jolla maha/suoli oikeasti toimisi loistavasti. Kaikilla tuntuu olevan jotain ongelmaa. Mulla nyt sitten vaan tällaista :-/.


      • Mutta
        ... kirjoitti:

        No juu, tuo äskeinen nyt oli jo hieman liioiteltua itseltäni. Tuskinpa tämä ongelma sentään raskautta estää ;)

        Luulisin, että jos vain pari viikkoa odottelisin, että uloste tulee niin suolikin alkaisi ehkä toimia ihan normaalisti. Siis ikäänkuin alkaisin taas opettaa suolen toimintaa tavoille :).

        Jos ihan tarkkoja ollaan, niin enpä montaakaan ihmistä tunne, jolla maha/suoli oikeasti toimisi loistavasti. Kaikilla tuntuu olevan jotain ongelmaa. Mulla nyt sitten vaan tällaista :-/.

        Raskaaksi tuloa ei ainakaan estä, mutta raskaana olessa vatsa kasvaa ja sen myötä se painaa elimiä esim. virtsarakkoa ja peräpäätä. Raskauden loppuaikoina olo on kuin kumipallolla, niin saisit tuon vaivasi sitä ennen pois meinaan...


      • mrs ummetus

        Mulla on aina ollut kova maha ja nyt oon viimeeks viime viikon perjantaina kakannu kunnolla , eka normaalia ja sitten löysää ja se löysä oli mku oli jon kin sorttinen oksu tauti...
        sit täs nyt perjantaina kävin paskalla tuli 1 pökylä.. ja tunuu aina vaan et pitäis käydä paskalla mutta ei tule.
        Ummetus ? mistäs se johtuu? mikä ruoka auttais jollain tietoa?
        Kaali varmaan auttais ainakin kun olen syönnyt kaali laatikkoa yms kaalista on vessa vuoro minun sen jälkeen .
        Lenkkeilen useasti viikossa ja teen 8-10km lenkkejä , syön suht terveellisesti (kotiruokaa)
        olen pian 30v nainen


      • kyykkykakki

        Tämä ongelmahan johtuu vessan pöntöllä istumisesta, jolloin peräsuoli jää vähän mutkalle sulkijalihaksen taakse ja siihen mutkaan jää kakkaa. Ratkaisu on luonnonkansojen kyykkypaska, jolloin peräsuoli suoristuu aivan suoraksi ja tyhjenee kokonaan.


    • Sananen

      Syötkö paljon lihaa, joka sulaa huonosti ? Pitääkö vatsasi "mörinöitä" ? Miten on maidon ja juustojen kanssa ?

      • ....

        Maha pitää ääntä kyllä ja mahavaivoja on jos joka lähtöön. Ollut itse asiassa varmaan vaippaiästä lähtien ;). Lihaa en syö mitenkään erityisen paljoa, mutta tarpeeksi kuitenkin proteiinin saannin kannalta :).


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Maha pitää ääntä kyllä ja mahavaivoja on jos joka lähtöön. Ollut itse asiassa varmaan vaippaiästä lähtien ;). Lihaa en syö mitenkään erityisen paljoa, mutta tarpeeksi kuitenkin proteiinin saannin kannalta :).

        Olkoon ruokavaliosi mikä tahansa ja tilanteesi hetkellinen, eilin tai krooninen niin imeskeltävä Daegolax rektaali pastilli auttaa jumittuneeseen pökeleeseen. Jos pökäleen pätkä on jo päivä tolkulla katsellut persereiästä niin kannatta houkutella pökälettä grillipihdeillä ja wasabi tahnalla.

        Konstit joka tilanteeseen tohtori daeg!


    • Jepulis

      Mä ilmoittaudun. Mulla on ihan just samat ongelmat kun sullakin. Ja aikasen samat ajatukset tosta lisääntymisestä ym.
      Vaiva ollut jo vuosia ja jo lapsena oli ulostaminen semmosta pinnistämistä, kunnes kakka ei enää tullut ulos. Mulla alko olemaan suoliston kanssa törkeesti ongelmia muutenkin ja kivut haittasi arkea liikaa. Hankkiudun vatsaelinkirurgin pakeille ja tuo ulostamisvaivakin tutkitaan.
      Siihen on ihan omat tutkimuksensa, vaivan syy kyllä selviää. Luulen tosin itse, että puukolle on hommia.

      Mene vatsaelinkirurgin puheille suoraan, jos sulla on ylimääräistä rahaa. Sen alan lääkäri tekee tommosia juttuja työkseen, joten häpeälle ei juuri ole sijaa siellä. Kukaan ei naura sulle, ne tyypit on alansa valinneet.

      Yleislääkärin suhtautumisesta en tiedä, kun en ole koskaan kertonut. Vatsaelinkirurgi ei ihmettele miksi menet hänen puheilleen vasta nyt vuosien vaivan jälkeen. Ja jos suhtautuminen jostain syystä on kyseenalaista, etsi uusi lääkäri.

      Häntä pystyyn, niin minäkin pidän!

    • tulenkantajatar

      Mulla oli tuo sama vaiva vuosikaudet ja lopulta kun olin jo ihan hermoraunio, varasin ajan gyneltä. Naislääkäri katsoi tilannetta ja sanoi peräsuolen ja emättimen välisen senämän löystyneen ja suositteli leikkausta.
      Siinä vaiheessa en enää pystynyt ulostamaan lähes ollenkaan normaalisti Nyt toimii suoli hienosti, että turhaan kiduin vuosikaudet. Suosittelen sulle siis just gynekologia. Voimia sulle kasapäin..ja rohkeutta.

      • ...

        Minkälainen leikkaus sinulle tehtiin? Ja oliko siis isokin leikkaus kyseessä? Entä mistä tuo "seinämän löystyminen" sitten johtui? Kuinka kauan sulla tuo vaiva kesti, ennenkuin menit gynelle? Tuntuiko vuosien varrella vaiva pahentuvan vaiko parantuvan itsestään?


      • ...

        Miten gynegologi ylipäänsä suhtautui asiaan?


      • tulenkantajatar
        ... kirjoitti:

        Minkälainen leikkaus sinulle tehtiin? Ja oliko siis isokin leikkaus kyseessä? Entä mistä tuo "seinämän löystyminen" sitten johtui? Kuinka kauan sulla tuo vaiva kesti, ennenkuin menit gynelle? Tuntuiko vuosien varrella vaiva pahentuvan vaiko parantuvan itsestään?

        Vähän kesti vastata, kun totaalisesti unohdin että olin tänne jotain kirjoittanut,sorry. Siis vaiva ei todellakaan vuosien mittaan ainakaan parantunut, vaan paheni!
        Lopulta, kun kakka ei enää tahtonut ollenkaan, paitsi ehkä ripulilla ollessa, tulla normaalisti ulos, ajattelin että nyt käyn lääkärissä, vaikka olisi miten noloa.
        Käyn muuten sit aina naisgynellä, kun tuntui aika epämiellyttävältä ajatukselta selittää tällaisia asioita mieslääkärille. Lääkäri oli todella asiallinen ja sanoi, että tämä on aivan tavallinen vaiva, varsinkin synnyttäneillä naisilla. Syynä on kuulemma joku rakenteellinen heikkous, jolle vaan ei voi mitään.
        Tämä gynetäti selitti sellaisen kaavion avulla, että kaikki tuolla alapäässä voi lähteä tippumaan alas, virtsarakkoa ja kohtua myöten. Kohtukin mulla oli hiukan jo laskeutunut, mutta se kanssa pärjään vielä pitkään, kun ei aiheuta oireita.

        Lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan leikkaukseen, jonne pääsin noin 3kk:n päästä. Leikkaus tehtiin alateitse, selkäydinpuudutuksessa. Kun leikkaus alkoi, sain jonkun ihme paniikin, kun se ajatus leikkauksesta hereillä ollessa oli niin kammottava. Kun anestesialääkäri huomas tän paniikin, hän antoi sellaista ´rentouttavaa´lääkettä suoneen ja siinä samalla nukahdin ja heräsin vasta heräämössä.
        Mitään kipuja ei koko sairaalassaolon aikana ollut, eikä pissallakaan tarvinnut käydä, kun leikkauksen aikana laitettiin katetri, joka poistettiin seur. päivänä.
        Eniten pelkäsin juuri sitä kipua, mutta se selkäydinpuudutus jätettiin paikoilleen seur. aamuun asti ja siitä ettenpäin sai todellakin tarpeeksi kipulääkkeitä. Kotiinlähtiessä lääkäri kirjoitti kipulääkereseptin, joita en ottanut yhtään!
        Jos olisin tiennut, miten helpolla tästä vaivasta pääsee, olisin mennyt lääkäriin paljon aiemmin. Suosittelen!


      • ....
        tulenkantajatar kirjoitti:

        Vähän kesti vastata, kun totaalisesti unohdin että olin tänne jotain kirjoittanut,sorry. Siis vaiva ei todellakaan vuosien mittaan ainakaan parantunut, vaan paheni!
        Lopulta, kun kakka ei enää tahtonut ollenkaan, paitsi ehkä ripulilla ollessa, tulla normaalisti ulos, ajattelin että nyt käyn lääkärissä, vaikka olisi miten noloa.
        Käyn muuten sit aina naisgynellä, kun tuntui aika epämiellyttävältä ajatukselta selittää tällaisia asioita mieslääkärille. Lääkäri oli todella asiallinen ja sanoi, että tämä on aivan tavallinen vaiva, varsinkin synnyttäneillä naisilla. Syynä on kuulemma joku rakenteellinen heikkous, jolle vaan ei voi mitään.
        Tämä gynetäti selitti sellaisen kaavion avulla, että kaikki tuolla alapäässä voi lähteä tippumaan alas, virtsarakkoa ja kohtua myöten. Kohtukin mulla oli hiukan jo laskeutunut, mutta se kanssa pärjään vielä pitkään, kun ei aiheuta oireita.

        Lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan leikkaukseen, jonne pääsin noin 3kk:n päästä. Leikkaus tehtiin alateitse, selkäydinpuudutuksessa. Kun leikkaus alkoi, sain jonkun ihme paniikin, kun se ajatus leikkauksesta hereillä ollessa oli niin kammottava. Kun anestesialääkäri huomas tän paniikin, hän antoi sellaista ´rentouttavaa´lääkettä suoneen ja siinä samalla nukahdin ja heräsin vasta heräämössä.
        Mitään kipuja ei koko sairaalassaolon aikana ollut, eikä pissallakaan tarvinnut käydä, kun leikkauksen aikana laitettiin katetri, joka poistettiin seur. päivänä.
        Eniten pelkäsin juuri sitä kipua, mutta se selkäydinpuudutus jätettiin paikoilleen seur. aamuun asti ja siitä ettenpäin sai todellakin tarpeeksi kipulääkkeitä. Kotiinlähtiessä lääkäri kirjoitti kipulääkereseptin, joita en ottanut yhtään!
        Jos olisin tiennut, miten helpolla tästä vaivasta pääsee, olisin mennyt lääkäriin paljon aiemmin. Suosittelen!

        Kiitos infosta Tulenkantaja! Miten pitkälle sairaslomalle jouduit leikkauksen jälkeen? Entä mitä siellä suolistossa ihan tarkalleen ottaen korjattiin leikkauksella :o/? Ja kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen suoli alkoi toimia täysin normaalisti?


      • tulenkantajatar
        .... kirjoitti:

        Kiitos infosta Tulenkantaja! Miten pitkälle sairaslomalle jouduit leikkauksen jälkeen? Entä mitä siellä suolistossa ihan tarkalleen ottaen korjattiin leikkauksella :o/? Ja kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen suoli alkoi toimia täysin normaalisti?

        Sairaslomaa tuli 2 viikkoa. Ja suolta itseään ei leikattu ollenkaan, siitä varmaan johtuikin se nopea toipuminen. Siinä leikkauksessa kiristettiin peräsuolen ja emättimen välistä seinämää, joka oli päässyt löystymään.
        Istumista piti varoa parikin viikkoa, siis täydellä painolla, mutta toisella kankulla sai istua heti seuraavana päivänä. Käsittämättömin puoli koko toipumisen aikana oli se kipujen vähyys. Olin ihan varma, etten tule kestämään leikkauksesta koituvaa kipua, mutta loppujen lopuksi ainoat ns. kivut olivat sellaista pientä kihelmöintiä ja pieniä nipistyksiä.

        Ja kuten aiemmin mainitsinkin, lääkärin asenne oli todella asiallinen ja hän sanoi heti tilanteen todettuaan, että tämä vaiva on hirmu yleinen. Kaiken maailman kohdun- ja virtsarakonlaskeumia leikataan jatkuvalla syötöllä keskussairaaloissa, joten jonot voivat olla pitkätkin. Minulla tämä vaiva oli kuulemma lievimmästä päästä, siis että ulostaminen vaikeutui ja niin taitaa olla sullakin. Jäi vaan mietityttämään, että mitäs ne vaikeat vaivat sitten on..
        Minä sitten käyn aina naislääkäreillä näissä naistenvaivoissa, ei oikeen rohkeus riitä mennä selittämään tällaista juttua mieslääkärille. Ja keskussairaalan polilla käydessäkin on sitten oikeus pyytää naislääkäriä, mutta siitä kannattaa soittaa etukäteen, muuten juttu ei onnistu. Itse kävin yksityisellä ja hän laittoi lähetteen, enkä ennen leikkausta polilla sitten käynytkään.
        Voimia ja kärsivällisyyttä sulle tässä asiassa. Ei me olla mitään harvinaisia tapauksia, kun kerran helpommasta päästä ollaan!


    • ZZerpo

      Joudutko käymään useasti päivässä kakkosella? Yksi vaihtoehto on nimittäin laktoosi-intoleranssi, sillä se voi aiheuttaa jatkuvaa paskotuksen tunnetta, joka ei helpota kakilla käytäessä.. kokemusta on.

    • kaasupallo

      Sinulla saattaisi olla peräsuolen loppuosassa venynyt pussukka, jonne ulostetta jää ja aiheuttaa epämiellyttävää 'ei kunnolla tyhjentynyt' tunnetta.
      Tällä tilalla on oma latinankielinen nimensä, samoin kuin korjaustoimenpiteellä, olisiko se ollut rectoceleplastia, tai jtk.
      Näitä asioita hoitavat ja tutkiva gastroenterologit.
      Käsittääkseni tämän vaivan pahenemiseen on umme-
      tuksella oma osansa, kun joutuu ponnistelemaan, eikä suolen sisältö normaalisti poistu vaan aiheuttaa suolen seinämien venymistä.
      Ihan olisi järkevää pyytää lähete gastroenterolo-
      gille.
      Itselleni tehty ko. toimenpide. Uskon, että saat
      avun siitä.

    • vaivainen

      Mulla on ollut sama vaiva ja oli monta vuotta..sitten se katosi ja nyt näyttänyt tulleen taas :(

    • vaihtoehto

      Ruokavaliomuutosta voisi kokeilla. Ensin pois gluteenipitoiset viljat ja sitten maitotuotteet kokonaan, ja vatsan toiminnan pitäisi normalisoitua tällä muutamassa viikossa.
      Itselläni alkoi suolisto säilömään ulostetta kunnes sattumoisin muista syistä jouduin maidottomalle-viljattomalle dieetille ja suolen toiminta korjaantui siinä samalla ihan ilman mitään ylimääräisiä kuitulisäyksiä. Riittävästä päivittäisestä kalsiumin saannista on kuitenkin muistettava huolehtia.

    • MelkeinPaniikki

      Sama ongelma minulla nyt. Olipa hyvä lukea näitä kirjoituksia pöntällä istuskellessa kun meinasi tulla paniikki. Vatsa ei toimi. On niin kovalla tai jotain että melkein sattuu. Jätin sokerin pois. Voiko se aiheuttaa tämmöistä? Niin ja tupakan myös jätin pois. Sähköhöyryä olen "poltellut".

    • Pieruhousu

      Sama täällä, mutta kovalla en ole.
      Tupakan kun lopetin niin loppui myös vessassakäynti, kauralese auttoi siinä, mutta tuo "kakkaa jää johonkin pussiin" - ongelma pahenee kokoajan.
      Ilmavaivat joskus haittaa jopa perhe-elämää, hävettää.
      Lääkärille kai pakko mennä

    • pirekusela

      Voi hyvät ihmiset nämä eivät ole ainoastaan naisten ongelmia. Näihin vaivoihin auttaa liikunta ja myös se mitä syöt. Näistä välilihoista ja niiden oireilusta en nyt tiedä mitään, koska niitä oireita ei ole tullut viime aikoina esiin, koska olen mies.

      Eiköhän olisi nyt syytä lähteä lenkille ja samalla hävittää muutama kilo siitä vartalon keskiosasta. Kyllä se turvotus ja pieretys siitä poistuu kun muutat elintapojasi pysyvästi. Toivonkin, että näen sinut nyt reippailemassa näillä meidän kotikonnuilla.

      Mene myös apteekkiin ja osta jotakin lääkettä vatsavaivojesi hoitoon. Olisi kiva nähdä sinua siellä pururadalla sorjana neitosena. Laita nyt myös uudet lenkkeilyvarusteet päällesi, että näen miten hyvä kroppa sinulla on tänä päivänä.

    • pierekusela

      Pirekusela sinä osuit naulan kantaan. Eiköhän nyt ole jotakin vikaa myös elintavoissa. Se pierettää kun se vaan pierettää niin se vaan on. Näin tämä sukupolvi asioista ajattelee. Silloin kun me oltiin nuoria me piertiin, mutta ei siitä mitään mekkalaa nostettu. Voisitko lopettaa valittamisen. Syö kunnon ruokaa ja lopeta piereminen siitä se lähtee!

    • tottuus

      Eihän se uloste ikinä kaikki tule ulos, ei koko vatsa tyhjene ikinä kerralla !!!

    • asfsdsfb

      Kyseessä on peräsuolen laskeuma eli rektoseele.

    • Sellasta

      Voin kertoa,että 10 vuotta kärsinyt siitä ,että paska jää jumiin .No sitä tutkittiin joo 10 vuotta sitten tähystimellä joka ei onnistunut ,nyt 10 vuotta jälkeenpäin sain vihdoin viimein nukutuksessa tähystyksen.No joku paise siä nyt sitten oli joka varmaan leikataan 10 vuoden päästä ..

    • hmmmmhmm

      Jossain lehdessä oli tuosta ihan hiljattain.
      Se oli ruokavaliojuttu.
      Katsotaas jos löytyisi..

    • kokeilemaanvaan
    • Juffe38

      Yleensä vatsa toimii kerran päivässä aamupalan jälkeen eikä sitten tarvitse loppupäivänä käydä paskomassa. Ei taida se olla normaalia lainkaan?

    • kliop

      Asia ei todellakaan ole harvinainen. Juuri parasta aikaa on sukulaiseni toipumassa suoritetusta suolen oikaisusta. Vaiva on varmasti hyvin yleinen, tosin monikaan ei mene lääkäriin, josta avun saa.
      Nämä lääkärit ovat asiallisia ja ymmärtävät hyvin, minkälaista harmia se ihmiselle aiheuttaa.
      Samalla tulee myös tutkittua, että mitään vakavampaa ei liity asiaan.

      Kun ajoissa menee asian hoidattamaan, silloin saadaan varmemmin myös hyvä lopputulos.

      Kuuluu kastroenterologian kirurgin eli etsi jotain sellaista lääkäriä , jolla alan koulutus tai sitten ihan paikallisen tk:n kautta eteenpäin, jossa jää arvailujen varaan saatko lähetteen erikoislääkärille. Työterveyslääkäri silloin kun siihen mahdollisuus.

    • Anonyymi

      auttasko se että tarpeeksi iso mies kävis kerran rööriroopene ja juureen asti?Roissa näin

      • Anonyymi

        tuo voisi aiheuttaa ulosteenkarkailua!!


    • Anonyymi

      paskaa on perseessä ja se sotkeee kaiken ennen alkkareita. sitte ku istut tunnin niin siinä sitä tavaraa

    • Anonyymi

      Oletko koittanut Vi-Sibliniä? Se on kuituvalmiste. Olen saanut itse siitä hyötyä ummetukseen ja sinun kuvaamasi vaivaan (vaikka minulla se on ollut aika lievää).

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe