Turkasen suuri ongelma?!

Neuvot-on

Nyt tarvitaan kyllä hyviä ideoita ja neuvoja.

Ongelma on seuraavanlainen: Minulla on paljon syksyllä istutettavia kukkasipuleita, mm. tulppaaneja, narsisseja, krookuksia, helmililjoja, skilloja, lumikelloja jne. Mutta miten saisin rakennettua tulppaaneista ja narsisseista ison ja kauniin kukkapenkin, joka jatkaisi kukintaansa sen jälkeen kun em. ovat lopettaneet kukintansa. Siis mitä laitan samaan penkkiin lisäksi, että kuihtuva lehdistö jäisi piiloon?

Skilloille, krookuksille yms. olen paikan jo löytänyt, mutta isompien kanssa olen lirissä...

5

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen miettinyt

ja ogelma kohdallasi voi olla siinä, että niitä sipuleitä on paljon. tai, jos tilaa on ei myöskään ole ongelmaa. entisellä pihallani kukkivat kauniisti tulppanien ja hyasinttien jälkeen neilikka joku kello ja malva sekä toisissa kohdin kuunlilja, näiden jälkeen lilja.

• Neuvot-on

mutta ne muut kasvit ovat. Olisi kiva saada kohopenkki jossa viihtyisivät niukemmallakin kastelulla toimeen tulevat kasvit. (Olisi tarkoitus saada tulppaanit pysymään hengissä vuosia, joten sipuleiden "hukuttaminen" ei liene järkevää?) Eikä minulla ole aikomustakaan kerätä sipuleita kukinnan jälkeen pois (niitä kerättäviäkin on ennestään muutama kappale).

Niin, toiveena olisi kohopenkki, kooltaan n. 2-2,5 x 5-15m. Mutta mitä sinne tulppaanien ja narsissien lisäksi?! On tainnut harrastelijapuutarhurilta totaalisesti nyt karata mopo käsistä... No, ensialkuun tyydyn istuttamaan sipulit ja odottelen viisaammilta ja kokeneemmilta neuvoja ja vihjeitä.

• vaikka..

voisiko vaikka kylvää jotain yksivuotista kukkaa esim. unikkoja tai muita kuivassa viihtyviä kukkia. Tai istuttaa samaan aikaan syksyllä sarjaliljojen sipuleita sekaan, jotka kukkisivat sitten myöhemmin kesällä.

• Nipsutin

Tässä muutamia ehdotuksia mitä minulla kasvaa samassa penkissä sipulikasvien kanssa:
      -Tähtiputki, kuunlilja, illakko, ukonkello, ukontulikukka, jättipoimulehti, myskimalva, idänunikko, kalliokielo, tulikellukka...

Eli miltei mitä vaan.

• Triina

minulla kasvaa verikurjenpolvea, kangasajuruohoa (matala, reunassa), vuorikaunokkia, harjaneilikkaa ja ketoneilikkaa. Illakko ja akileija ovat myös suosikkejani. Joku syyyskukkija olisi siihen vielä hyvä lisätä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2802
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      349
      2558
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    4. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      53
      2184
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1723
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1629
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1490
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1206
    Aihe