katetroinnista

verta letkussa

Hei! Toivottavasti tää ois oikee palsta... nimittäin juttu on sellainen, että... mulle tuli umpparin tähystysleikkauksen jälkeen virtsaumpi ja joudun katetroimaan (kertakatetrointi) virtsa rakon jopa 6 kertaa päivässä.

Virtsaputken suu on ärtynyt, joskus rakkoon katetrin laittaminen sattuu ja verta vuotaa.

Verta vuotaa virtsaan ja katetrikin on veressä. Silloin tulee yleensä kova kipu.

Onko Teillä kenelläkään kokemusta tuosta katetroinnista ja verenvuotamisesta? Onko se vain yleistä (= kuuluuko asiaan?)katetroidessa? Onko se kivuliasta yleensä? Virtsamäärät on suuria; kerta tyhjennyksellä 500 - 700. Lääkäri on vain sanonut, että 400 ml saisi olla enimmillään. Ja tunnetta, että on täynnä, ei ole.

Lääkäri ei ota kantaa asiaan, ei ole tähystetty.
Tämä on ollut mulla jo yli puoli vuotta.

Millainen on kestokatetrointi? Onko siitä haittoja? Tämä ainainen mittaaminen ja kerta katetroinnit 6 kertaa vuorokaudessa sitoo paljon sisälle. Olen hieman sitä ajatellut, että olisiko se helpompi?

Jos on kokemuksia, vastatkaa.

4

2188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -minä--

Ei ole oikein, että verta tulee katetroinnin yhteydessä. Voi olla että siellä virtsaputkessa on haavauma tai sitten on virtsatieinfektio (silloin yleensä ei tule tuoretta verta vaan koko virtsa on värjäytynyt punaiseksi). Joskus auttaa katetrin vaihtaminen numeroa pienempään. En ole tosin lääkäri.

Kestokatetrin haittana on infektoituminen ja ei se taida oikein miellyttäväkään olla. Tiedän, että monille on laitettu vatsanpeitteiden läpi menevä subrapubiskatetri. Omakohtaista kokemusta siitä ei ole, mutta ajatuksena vaan tuntuisi, että se voisi olla miellyttävämpi kuin kestokatetri normaalia tietä.

• verta letkussa

Hei & kiitos viestistä. Tk - lääkäri olisi ollut aiemmin jo kestokatetrin kannalla, mutta... ei urologi! Kai tuo veren vuotokin vitsinä lääkäri ottaa... No, nyt mulla on jälleen virtsatulehdus.
        Antibioottien sopivuus on kyseenalaista; olin ehtinyt käyttää yli puolet ab - kuuria, kun todettiin, ettei se olekaan sopiva.

Kyllä olit oikeilla jäljillä sen katetrin vaihtamisen numeroa pienempään - ehdotuksesi kanssa. Sitä ehdotti hoitajakin. Kai siitä olisi ehdotettava kotisairaanhoidolle, mutta kun jo ilmoitin siitä että katetrointikerrat on enentyneet 4:stä 6 kertaan vrk, ilmoitus katetri lähettämölle tapahtui niin vastentahtoisesti - sehän tietää vain heidän maksamien kustannusten nousua!

Mä olin maanantaina kokeessa, jossa mitattiin rakon hermotoimintaa; sitä ei ollut laisinkaan ja urologin luona käynnit niin ollen loppuivat. Neurologi tsekkaa varmuudeksi.

• homma jatkui
        verta letkussa kirjoitti:

Hei & kiitos viestistä. Tk - lääkäri olisi ollut aiemmin jo kestokatetrin kannalla, mutta... ei urologi! Kai tuo veren vuotokin vitsinä lääkäri ottaa... No, nyt mulla on jälleen virtsatulehdus.
        Antibioottien sopivuus on kyseenalaista; olin ehtinyt käyttää yli puolet ab - kuuria, kun todettiin, ettei se olekaan sopiva.

Kyllä olit oikeilla jäljillä sen katetrin vaihtamisen numeroa pienempään - ehdotuksesi kanssa. Sitä ehdotti hoitajakin. Kai siitä olisi ehdotettava kotisairaanhoidolle, mutta kun jo ilmoitin siitä että katetrointikerrat on enentyneet 4:stä 6 kertaan vrk, ilmoitus katetri lähettämölle tapahtui niin vastentahtoisesti - sehän tietää vain heidän maksamien kustannusten nousua!

Mä olin maanantaina kokeessa, jossa mitattiin rakon hermotoimintaa; sitä ei ollut laisinkaan ja urologin luona käynnit niin ollen loppuivat. Neurologi tsekkaa varmuudeksi.

Jos liian paksua katetria käytää, voi sillä saada aikaan vahinkoa limakalvoille.
        Toivotaan, että saat sen kestokatetrin jos itsekin sitä toivot. Vaikuttaahan se jo elämänlaatuun jos niin monta kertaa päivässä on sidottuna katetrointeihin. Monet lääkärit kai välttää kestokateria viimeiseen asti just tuon infektioriskin vuoksi. Sitä en tiedä, onko tavallisen katerin ja vatsanpeitteiden läpi menevän välillä eroa. Jonkun lääkärin mielestä viimeksi mainittu on turvallisempi, toisen mielestä eroa ei ole. Mutta siihenkin on monenlaisia lääkkeitä. C- vitamiinia, Hiprexiä mm. ja joku on käyttänyt hyvin tuloksin vain karpalomehua.

Hyvää jatkoa! T: -minä-, hoitaja, itsekin sairas (ei tosin kateria)

• Anonyymi

itselle myös laitettiin joskus katedri,se toimi aluksi hyvin mutta sitten vähän ajan päästä se meni tukkoon,ja ainut konsti jonka keksin rakon tyhjentämiseen joka toi sen verran helpotusta rakon täynnä olevaam paineeseen oli että huomasin jos katedrin putkea painaa sisään päin vähän matkaa pystyi virtsaamaan ohi katedrin homma oli hieman sotkuista ja kädet piti pestä joka kerta kun tein toimenpiteen itselleni mutta helpotuksen tunne korvasi tämän hyvin, ja pystyin lähtemään sairaalaan vaihdatuttamaan katedrin uuteen ilman ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      3063
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1799
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      146
      1754
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1600
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      76
      1532
    6. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      334
      1418
    7. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      77
      1251
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      20
      1248
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1082
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1045
    Aihe