VESI JA VERIKOE

elektrolyytti

Apua! Join ennen punnitusta runsaasti vettä
(n.2 l) Lääkäri ei sitä tiennyt, mutta koska verenpaineeni oli korkea hän lähetti minut verikokeisiin. Menin siis suoraan polilta labraan. Juomisestani oli verikokeen ottoaikana kulunut n. tunti.
Tuloksissa näkyi, että elektrolyyttiarvoni olivat korkeat. Tästä lääkäri arvasi minun juoneen. Olen 150 cm ja painan oikeasti 29,2 kg, mutta nyt painoin 31,7 juotuani tuon vesimäärän. Joudun osastolle jos paino menee punnituksissa olle 31:(
Seuraava punnitus on puolentoista viikon kuluttua. En millään saa painoani oikeasti nostettua noin korkeaksi, joten kysymykseni kuuluu, että kuinka nopeasti juomisen jälkeen verikokeissa havaitaan elektrolyyttiarvon nousu?
Toinen kysymys: Kuinka pitkän ajan kuluttua juomisesta elektrolyyttiarvot normalisoituvat?
Kuinka nopeasti siis juomiseni näkyy verikokeissa ja kuinka kauan kestää että vereni ei enää ole laimeaa?
Kiitos TOSI paljon vastaajille!! Tämä on TOSI tärkeää!

10

4897

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuja??

MOI.
      Olen bioanalyytikko opiskelija ja voin kertoa sinulle että vesi imeytyy hyvin nopeasti, joten se laimentaa vertasi lähes heti.
      Mutta toisaalta, vesi myöskin katoaa elimistöstäsi melko pian. Se tulee hengityksen mukana, hien mukana, virtsan mukana...
      En osaa sanoa tarkkaa aikaa enkä usko että kukaan osaa. Se on hyvin yksilöllistä ja riippuu painosta ja aineenvaihdunnasta.

• runsas juominen

elektrolyytejä? Jotenkin olen aina kuvitellut, että juominen laskee arvoja. En ole sairastanut enää vuosiin anoreksiaa enkä tiedä millaiset veriarvoni silloin oli, mutta nyt toisen sairauden takia jouduin kokeisiin, jossa todettiin muun muassa hieman alhainen kalium. Arvelin sen johtuvan siitä, että juon runsaasti ja lisäksi tietysti vatsavaivoista, joista sairauteni aiheutti. Mutta siis nostaako vai laskeeko elektrolyytit juomisen seurauksena?

• aloittaja
        runsas juominen kirjoitti:

elektrolyytejä? Jotenkin olen aina kuvitellut, että juominen laskee arvoja. En ole sairastanut enää vuosiin anoreksiaa enkä tiedä millaiset veriarvoni silloin oli, mutta nyt toisen sairauden takia jouduin kokeisiin, jossa todettiin muun muassa hieman alhainen kalium. Arvelin sen johtuvan siitä, että juon runsaasti ja lisäksi tietysti vatsavaivoista, joista sairauteni aiheutti. Mutta siis nostaako vai laskeeko elektrolyytit juomisen seurauksena?

Joo, kyllä runsas vedenjuonti nostaa elektrolyyttiarvoja.
        Ainahan puhutaa, että urheilijoiden pitää suorituksen jälkeen juoda runsaasti, jotta elektrolyytit kohoavat ennlleen, sillä hikoilun ja hengityksen kautta neste haihtuu ja vähentää elektrolyyttien määrää.

• älä juo liikaa

Seuraavan kerran älä yritä nostaa painoasi vippas-konstein. Rohkeesti vaan vaa'alle ja sitä kautta sairaalaan. Se on SINULLE parasta. Pääset hoitoon ja saat painosi nousuun. Tilanteesi kuulostaa hengenvaaralliselta!

• jepulis

itse olen käsittänyt, että natrium-arvo laskee runsaan vedenjuonnin vaikutuksesta. Jos siis olet juonut tolkuttomasti veresi laimenee ja natriumarvo laskee. Natriumit ovat kylläkin eräänlaisia elektrolyyttejä.

• ajattelinkin

just noin, että elektrolyytit (natrim ja kalium) laskee, jos juo liikaa vettä, kun vesi niitä huuhtoo elimistöstä. Eli siis miten on? Nouseeko vai laskeeko?

• jänöpupu
        ajattelinkin kirjoitti:

just noin, että elektrolyytit (natrim ja kalium) laskee, jos juo liikaa vettä, kun vesi niitä huuhtoo elimistöstä. Eli siis miten on? Nouseeko vai laskeeko?

Laskee jos juo liikaa.Kalium arvoissa Alle 3,0 on vaarallinen, alle 3,5 hieman alakantissa, 3,5-4,5 on normaalin rajoissa, mutta yli 4,5 on jo liian korkeat arvot.
        Kaliumin saa ruuallakin nousemaan, itse syön parsakaalta, manteleita, kuivattuja aprikooseja,ym. kalium pitoista ruokaa ennen verikokeita ja koitan olla juomatta liikkaa, aina kuitenkin huijaan sen kilon vaikka lupaan etten tee sitä.

• viiterajat
        jänöpupu kirjoitti:

Laskee jos juo liikaa.Kalium arvoissa Alle 3,0 on vaarallinen, alle 3,5 hieman alakantissa, 3,5-4,5 on normaalin rajoissa, mutta yli 4,5 on jo liian korkeat arvot.
        Kaliumin saa ruuallakin nousemaan, itse syön parsakaalta, manteleita, kuivattuja aprikooseja,ym. kalium pitoista ruokaa ennen verikokeita ja koitan olla juomatta liikkaa, aina kuitenkin huijaan sen kilon vaikka lupaan etten tee sitä.

ovat aikuisilla K 3.3 - 4.8 ja Na 137 - 144.

Mä en juo paljon huijataksi kiloja, koska ei tosiaan ole tarvetta, painoa on ehkä jopa pari kiloa liikaa, mutta muuten tulee juotua tosi monta litraa nestettä päivässä. Jotenkin se on vaan tapa.

• TU-LEE!!!

Mul tulee aina runsaan vedenjuomisen jälkeen ihan karsee olo. Alkaa huimaamaa ja villuttamaa. Sit maha tulee jonkin ajan pääst tosi kipeeksi ja vessassa saa juosta jatkuvasti. Tuntuu kun sydän hakkaa paljon kiivaammin. Kai se on jotain lievää vesimyrkytystä vai?
      Kauhulla aina herään siihen päivään kun on punnitus, kun tiedän, et taas pitää kokea kaikki se kamaluus. Kai mä joku kerta vaan kuolla kupsahdan sinne odotushuoneeseen.

• Auttakaa-jos-osaatte

Sama täällä. Hyh, se on hirveetä. Jotain vinkkejä veriarvojen parantamiseen? Käsketään olla syömättä aamulla, mutta jos syö jotakin (mitä kannattaisi syödä?) esim. Natrim pitoista ruokaa, ja kalium pitoista... Kannattaako?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe