Ohjaustehostin paukahti pakkasella...

Toni

Voihan vidu että oli tuskaista ajaa Alfa pohjoisen pakkasista (-35) pääkaupunkiseudulle ilman ohjaustehostinta. Torstaille sain deltaan huoltoajan, mutta kauhulla odotan sitäkin... Onko todennäköistä että tehostimesta on hajonnut jotain isompaa, pumppu tms.? Letku oli pakkasessa laskenut tehostimen öljyt pihalle ja oli pakko ajaa perille saakka, (huoltoihin oli parin päivän jonot ja kiire..). Auto on -98 156 V6, onko kokemuksia ja tuleeko kalliiksi mistä halvemmat osat jos tarvitsee..?

14

2092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HR

      Muistan lukeneeni että 156:ssa oli alkuaikoina pohjoisiin oloihin sopimattomat nesteet ohjaustehostimissa ja useampikin kerkesi laskemaan k.o. tehostimen nesteet alleen ennenkuin kyseinen litku vaihtui toisen tyyppiseen.

      No toivottavasti oli kyse vain siitä että tehostimessa ei ollut nesteitä ja mitään ei rikkoontunut.

      • MP

        Ohjaustehostimen pumppu tykätä, jos ajelee kuivana - voi mennä vaihtoon koko pumppu ja meneekin jos pyörähtää kuivana.

        Niitä öljyputkia olen kuullut paukahtaneen muutamia kovilla 30-40 asteen pakkasilla. Siellä tais olla alunperin sisällä mineraaliöljyt ja ainakin omassani vaihdatin ne aikaa sitten synteettisiin. Liekö uudemmissa 156sissa jo uutenakin synteettiset sisällä? On kyseinen putkikin tainnut vaihtua jo kestävämpään.


    • Jarkko

      Itselläni oli varalta jo kahteen kertaan vaihdettu ohj. tehostajan öljyt synteettiseen ja viime kuussa -24 asteen pakkasella petti öljyletku kaupan pihalla.

      No, öljyt valahti pihalle ja ohjaus kävi tosi raskaaksi. Onneksi ajomatkaa oli vain pari kilometriä kotiin.
      pihalla avasin konepellin ja tunsin palaneen käryä.
      Selvisin itse säikähdyksellä. Ostin parasta mahdollista synteetistä ja laitoin letkun pään uudelleen kiinni putkeen.

      Kuitenkin jos olet ajanut noin pitkän matkan pumppu kuivana, se on varmasti mennyt pilalle.
      Täytyy vain toivoa, ettei hammastankoa tarvitse vaihtaa. Se vastaa maksaakin paljon.

    • Slide

      Joo, mulla on 99 TS ja laski juuri tänään nesteet ohjaustehostimesta alle! Soitin korjaamolle ja sanoivat, että ei saa ajaa. Sitten soitin pienelle korjaamolle ja sanoivat, että laita vähän nestettä sisään, niin ei oo pumppu ihan kuiva, ja aja tänne. Perillä tarkistivat asian ja totesivat, että liittimestä on lähtenyt letku irti. Uusi klemmari ja uudet nesteet (synteettiset?) sisään ja matka jatkui. Hinta oli tunnintyö nesteet.

    • Mullakin?

      Toni hei, Miten sun korjaamoreissu päättyi? Tuliko kuntoon? Mitä tehtiin? Kallis?
      Olisi vaan mukava tietää etukäteen uskaltaako ajaa ilman nesteitä edes korjaamolle/tallille.

      • tsxm

        ilman nesteitä aja, mareassa alkoi letku vuotaa sieltä kuskin puolen etu nurkasta, onneksi ei kerennyt irrota, kysäsin huollosta oisko ollut haittaa, jos ilman öljyjä ois tullut ajettua, no kuulemma tehostin hajoaa.... näin ainakin mareassa.


      • tsxm
        tsxm kirjoitti:

        ilman nesteitä aja, mareassa alkoi letku vuotaa sieltä kuskin puolen etu nurkasta, onneksi ei kerennyt irrota, kysäsin huollosta oisko ollut haittaa, jos ilman öljyjä ois tullut ajettua, no kuulemma tehostin hajoaa.... näin ainakin mareassa.

        hajoaa, no joka tapauksessa jommin kummin... eli ei ilman öljyjä


    • Jukkis

      siinä se taas jälleen kerran tuli huomattua että ne italialaiset autot ei täällä meillä kylmässä pohjoisessa kestä!Ja hintaa kertyy varmasti PALJON,mutta mitä voit odottaa,se on alfa romeo!

      • V6

        että käyt lukemassa muitten merkkien talviongelmista Alfa toimii suomen talvessa aivan hyvin. mikä ihme näitä ihmisiä riivaa??????? siis aivan turhaa mussutusta.


      • Ensio

        Niinpä niin, ...kateus vie kalatkin vedestä... Se, että Suomen talvessa on autoissa ongelmia, riippuu kyllä AIKA monesta eri tekijästä. Mikähän olisi sellainen huoltovapaa, halpa, lämmin, upee, kupee, joka kestää kaikenlaisia kuskeja kaikissa oloissa? No silti rakentavat ehdotukset ovat tervetulleita aina ja nämä "besservisserit" kykenevät juuri kyseisen tasoisiin komennttehin kuten:
        "että ne italialaiset autot ei täällä meillä kylmässä pohjoisessa kestä"

        Minullakin oli Nissan, joka oli niin paska, että ei lähtenyt käyntiin Joensuussa pakkasella. Oli pakko ostaa uusi kallis akku. Siinä taas nähtiin, että ei ne japanilaiset autot täällä meillä kylmässä pohjolassa kestä! ...tätä listaa kun vähän aikaa kerätään, niin meille kelpaa enää lyly ja kalhu. Tosin silloinkin löytyy aina joku "jukkis", joka osaa haukkua niitä haapapuisia....


      • alfa,lancia,fiat o love

        tunnistinko oikein sinä italian auton arvostelija ajat melko varmasti toyotal tai sit paikkuril (sama asia yhtä mauttomia molemmat). Kyllä autossa tarvii olla muutakin kuin toimiva tekniikka esim ulkonäköä jota en ole näist muiden maiden autoista viel löytäny. Mut jos tykkää satavarmast ajelust niin sit suosittelen tosiaan sitä kuukausi lippua.


    • 156 2.0TS

      Kerrotko Toni mitä loppujen lopuksi oli rikki ja tuliko kalliiksi? Itselläni heitti tänään 35 asteen pakkasessa myös tehostimen öljyt pihalle..

    • LFRM

      Wetterillä maksaa 2005 malliseen ohjaustehostimen pumppu, ZF-merkkinen 510,00 euroa ja Saginaw merkkinen 515,00 euroa. Kumpi tahansa voi olla alkuperäinen.

      • 156 SW

        Jotenkin vain itse koin helpommaksi vaihtaa oikeat synteettiset öljyt tehostajaan, ja puhdistaa sen sihdin sieltä öljysäiliöstä, saatika pelleillä auenneiden letkujan kanssa.
        Aika muhjua siellä oli, ja varmaan vaikuttaa öljynkiertoon.
        Nyt ei vingu eikä vongu kovallakaan pakkasella.
        Älä sitten tuohon laita ainakaan mobilin litkuja, mouruaminen ei mulla ainakaan poistunut niillä.
        Castrol täys-synteettinen on ainakin hiljainen mulla.
        Tutelakin kuulemma toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe