Juurenpalan koko

Mimosa.x

Ostin 200 litraiseen kypsymisvaiheessa olevaan akvaani sellaisen juurenpalan, mutta nyt mietin, että onkohan se liian iso.. Akvan mitat 100 x40(leveys)x50(korkeus)eli 200litraa. Juuri on kivan mallinen matalahko, ei vielä akvassa, koska myyjä sanoi sen pitävän lillua merisuolavedessä kaksi päivää.
Minkäkokoinen juuri noin suurinpiirtein olisi ok tuonne, tai miten sen koon voisi arvioida sopivaksi.
Helppohan tuota on vähän kaventaa, jos on tarvis. Maksoi 29 euroo. Hyvä luola tulee piikkisilmille. Pituus 54 cm, levein kohta on 24 cm, korkeus korkeimmalta kohdalta jotain 17 cm.

Nuo juurethan pehmentää huomattavasti vettä. Olen tuonne suunnitellutkin pehmeän veden kaloja.

8

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Ei tartte suolavedessä lilluttaa, kuuma vesi riittää.
      Upota kanto sopivaan saaviin tms. ja täytä saavi kuuumalla vedellä. Anna kannon vettyä saavissa niin kauan kunnes se uppoaa eikä veden noste pidä sitä enään pinnalla. Suihkuta kovimmalla voimakkuudella kantoa (hierova suihku paras) ja pese samalla irto lastut pois juuriharjalla.

      Kannot antavat yleensä vuoden verran akvaarion veteen ns. turvelisää jonka toimivuus on marginaalinen ja pesemättömät kannot saattavat jopa alentaa pHtakin. Se on joillekin kaloille vain hyväksi.

      Jos kanto mahtuu akvaasi ja on sun mielestä komean näköinen niin mikä ettei. Mullakin tuossa 240l on kanto joka on melkein puolet akvaarion tilavuudesta, siis kun akvaarion vesi on puolesa välissä sen pinta nousee melkein lasin pintarajaan asti kun laitan kannon akvaan. Vettä siis hiekkoineen kaikineen laskettuna ei olekaan tuossa akvaariossa kuin satakunta litraa.

      • Mimosa.x

        Kiitos.
        Akvaarioliikkeessä suositeltiin kannon liottamista suolavedessä, jolloin kaikki pöpöt kuolisi varmasti, kuumaa vettä siis, joka vaihdetaan kerran.
        Mut ei varmaan hyvä, jos suolaa joutuu akvaarioon kannosta? Mitä suola tekee akvaariovedelle?
        Paljonkohan tuollaiset kannot (juuriksi ensin kutsuin) pehmentää vettä ? Sulla kun on iso kanto, oletko mitannut kovuuden? Mulla on tuolla jo yksi ohkanen pieni kannonpala. Voi olla, että otan sen pois. Mittailen sitten kun lisään tuon ison, että miten muuttuu. Toisessa akvaarioliikkeessä myyjä mainitsi, että oli joutunut oman kantonsa ottamaan pois akvaariostaan, koska se pehmensi niin valtavasti vettä.

        Ehkäpä siis jo huomenna uskallan laittaa kannon akvaarioon, jos vielä pesasen ja harjaan hyvin. Neuvot yhdistäen näin. Kiitti.


      • harakka1
        Mimosa.x kirjoitti:

        Kiitos.
        Akvaarioliikkeessä suositeltiin kannon liottamista suolavedessä, jolloin kaikki pöpöt kuolisi varmasti, kuumaa vettä siis, joka vaihdetaan kerran.
        Mut ei varmaan hyvä, jos suolaa joutuu akvaarioon kannosta? Mitä suola tekee akvaariovedelle?
        Paljonkohan tuollaiset kannot (juuriksi ensin kutsuin) pehmentää vettä ? Sulla kun on iso kanto, oletko mitannut kovuuden? Mulla on tuolla jo yksi ohkanen pieni kannonpala. Voi olla, että otan sen pois. Mittailen sitten kun lisään tuon ison, että miten muuttuu. Toisessa akvaarioliikkeessä myyjä mainitsi, että oli joutunut oman kantonsa ottamaan pois akvaariostaan, koska se pehmensi niin valtavasti vettä.

        Ehkäpä siis jo huomenna uskallan laittaa kannon akvaarioon, jos vielä pesasen ja harjaan hyvin. Neuvot yhdistäen näin. Kiitti.

        Jos olen ostanut uuden puun akvaarioon, yleensä harjaan sen juuriharjalla huolella, päivän pari liotan kraanavedessä ja huiskasen akvaarioon. Jos ei meinaa pysyä pohjalla, panen kiveä painoksi. Kuitenkin tarkastaen ettei mikään kivi pääse tippumaan kalan niskaan.
        Vesi saattaa aluksi värjääntyä tummaksi, mutta se ei ole muuta kuin esteettinen haitta.


    • harakka1

      Ei kyllä tartte missään suolavedessä liottaa! Omituista? Ihan normaali vesi riittää. Joskus kun on ollut hätäinen kannon akvaarioon laiton kanssa, olen latonut muutaman ison kiven akvaarioon kannon päälle painoksi :).
      No koon voit varmaan arvioida silleen et akvaario on metrin pitkä ja juuri n puolet siitä. Makuasia sitten laitatko sen toiseen kulmaan vai keskelle ja vinottain vai suoraan.
      Kääntele sitä karahkaa lattialla eri asentoihin. Jos laitat juuren akvaarion keskikohtaan, voit laittaa taakse pitkiä kasveja. Juurakon eteen/syvennyksiin voit laittaa kasveja niin että siitä karahkasta saattaa näkyä vaikka vaan puolet kunhan kasvit kasvavat.
      Alkuvaiheessa kun kasvit ovat pieniä tuo iso juurakko varmaan tekee ihan positiivisessa mielessä sisustusta akvaarioon eikä näytä tyhjälle. Sitten jos innostut kasviallasta pitämään, tila loppuu kesken. Itse olen kasvifriikki ja välillä tuntuu et nuo kannot saisi heittää mäkeen että saisi kasveille lisätilaa ;).
      Kalojen kannalta iso juurakko toimii myös hyvänä reviirinjakajana - mikäli sinulla on reviirikaloja (ahvenet esim). Itselläni on muutama ahvenpari ja keskelle hieman vinottain asetettu juurakko tekee automaattisesti reviirijaon. Kutuaikaan toiset hääräävät toisella puolella, toiset toisella. Tietenkin uivat kyllä koko akvaariossa normaalisti.

      Ja jos puu rupeaa tökkimään, aina voit heittää sen pois akvaariosta ja käydä ostamassa pienempää.

      Sitten vielä tuli mieleen juurakkoon kiinnitettäviä kasveja. Keihäslehti ja jaavansaniainen ovat sellaisia kasveja jotka tykkäävät kun ne tökkää juurakon koloon taikka alkuun köyttää siihen kiinni että juurtuvat. Näin juurakko ei ehkä näytä niin massiiviselle luo hyvät kasvuolot kasveille.

      Eli ei muuta kuin karahka akvaarioon :)

      • Mimosa.x

        Joo, kyllä se karahka on hieno, siellä alla on kunnon luola piileskelijöille, ja kaksi "kahvaa", jotka kannattelee sitä sivuilta(kin). Laitan sen toiseen päähän hiukan vinottain. Hyviä vinkkejä nuo reviiripointti ja kasveja, joita voi juurruttaa siihen. Olen kans kasvifriikki.
        Nyt siellä on jo viuhkalehteä, vitamelalehteä ja kierrevallisneriaa. En ole vielä istuttanut ja jakanut, ovat vain siellä pohjassa toistaiseksi. Kunhan karahkan ja jonkun kiven sinne vielä saan laitetuksi niin alan puutarhurinhommiin. :) Vesipuutarha onkin mulle ihan uus juttu. Jännittävää. Mitkä hyviä lannoitteita? Viuhkalehti ottaa muistaakseni lehtien kautta vaan ravinteet. Käytätkö hiilidioksidilisää? Myyjä sanoi yhdessä kaupassa tänään että sellainen hiilidioksidin lisäys on ihmeitä tekevä??
        Sitten yks kysymys vielä karahkasta: siinä on hienoja uria, joihin piikkisilmät mahtuvat vaikka luikeroimaan, mutta yksi pieni reikä, johon mahdollisesti sellainen matonen pienoinen voisi juuttua? Pitäisiköhän tukkia se? Luin, että nuo voivat tunkea itsensä vaikka mihin pikku rakoseen ja kuolla sinne ??


      • harakka1
        Mimosa.x kirjoitti:

        Joo, kyllä se karahka on hieno, siellä alla on kunnon luola piileskelijöille, ja kaksi "kahvaa", jotka kannattelee sitä sivuilta(kin). Laitan sen toiseen päähän hiukan vinottain. Hyviä vinkkejä nuo reviiripointti ja kasveja, joita voi juurruttaa siihen. Olen kans kasvifriikki.
        Nyt siellä on jo viuhkalehteä, vitamelalehteä ja kierrevallisneriaa. En ole vielä istuttanut ja jakanut, ovat vain siellä pohjassa toistaiseksi. Kunhan karahkan ja jonkun kiven sinne vielä saan laitetuksi niin alan puutarhurinhommiin. :) Vesipuutarha onkin mulle ihan uus juttu. Jännittävää. Mitkä hyviä lannoitteita? Viuhkalehti ottaa muistaakseni lehtien kautta vaan ravinteet. Käytätkö hiilidioksidilisää? Myyjä sanoi yhdessä kaupassa tänään että sellainen hiilidioksidin lisäys on ihmeitä tekevä??
        Sitten yks kysymys vielä karahkasta: siinä on hienoja uria, joihin piikkisilmät mahtuvat vaikka luikeroimaan, mutta yksi pieni reikä, johon mahdollisesti sellainen matonen pienoinen voisi juuttua? Pitäisiköhän tukkia se? Luin, että nuo voivat tunkea itsensä vaikka mihin pikku rakoseen ja kuolla sinne ??

        Minulla ei ole hiididioksidilevitintä. Kasviravinteita käytän ainoastaan nestemäistä joka vedenvaihdon yhteydessä. Joskus kokeillut pohjatabuja eikä mulla toimineet. Levää alkoi tulla lasiin huimaa tahtia. Ja varsinkin ravinteiden kohdalle.
        Totesin että mulle nuo tabut eivät sovi.
        Kasveille tärkeää on myös valaistus. Putkien valinnalla voi vaikuttaa paljon kasvien viihtymiseen. Jotta kasvisi viihtyvät, tuonkokoiseen akvaarioon pitäisi olla vähintään 2 putkinen valaisin - mieluummin kyllä 3-putkinen. 2 putkisella ei kannata ostaa runsasta valoa vaativia kasveja. Jos akvaariosi on 200l, kasvialtaan valaistus tulisi olla n puolet litroista - eli 100w. Kahdella putkella päästään 60w:iin eli n 1/3 litroista... nojoo.
        Mut tuosta kannonkolosta en osaa sanoa. Itselläni ei ole koskaan ollut piikkisilmiä.


      • Mimosa.x
        harakka1 kirjoitti:

        Minulla ei ole hiididioksidilevitintä. Kasviravinteita käytän ainoastaan nestemäistä joka vedenvaihdon yhteydessä. Joskus kokeillut pohjatabuja eikä mulla toimineet. Levää alkoi tulla lasiin huimaa tahtia. Ja varsinkin ravinteiden kohdalle.
        Totesin että mulle nuo tabut eivät sovi.
        Kasveille tärkeää on myös valaistus. Putkien valinnalla voi vaikuttaa paljon kasvien viihtymiseen. Jotta kasvisi viihtyvät, tuonkokoiseen akvaarioon pitäisi olla vähintään 2 putkinen valaisin - mieluummin kyllä 3-putkinen. 2 putkisella ei kannata ostaa runsasta valoa vaativia kasveja. Jos akvaariosi on 200l, kasvialtaan valaistus tulisi olla n puolet litroista - eli 100w. Kahdella putkella päästään 60w:iin eli n 1/3 litroista... nojoo.
        Mut tuosta kannonkolosta en osaa sanoa. Itselläni ei ole koskaan ollut piikkisilmiä.

        Putkia on kaksi, pakkauksessa luki aquastar F30w174. Ne kuului tuohon pakettiin.Kertomasi perusteella valoteho ei ole kovin hyvä 200 litraiseen.. Luin, että toinen putkista kannattaa vaihtaa n.6 kk kuluttua, toinen jotain vuoden kuluttua, ettei tule liian äkillistä valaistuksen muutosta.
        Tiedän, että viuhkalehti vaatii paljon valoa, katsotaan nyt viihtyykö se. Ei mulla kuitenkaan ole ajatus täyttää akvaariota kasveilla vallan kauheasti.


      • fish KING
        Mimosa.x kirjoitti:

        Putkia on kaksi, pakkauksessa luki aquastar F30w174. Ne kuului tuohon pakettiin.Kertomasi perusteella valoteho ei ole kovin hyvä 200 litraiseen.. Luin, että toinen putkista kannattaa vaihtaa n.6 kk kuluttua, toinen jotain vuoden kuluttua, ettei tule liian äkillistä valaistuksen muutosta.
        Tiedän, että viuhkalehti vaatii paljon valoa, katsotaan nyt viihtyykö se. Ei mulla kuitenkaan ole ajatus täyttää akvaariota kasveilla vallan kauheasti.

        Taas kerran tuota kaupallista huuta ja haata.
        Putkien vaihto ajan kohta on hyvä saada selville digikameralla, kait kaikilla nykyään sellaset jo on, tai kännykän kameralla.
        Ota kuva valaisimen putkista uutena, ota puolenvuoden päästä taas kuva, huomaat ettei kuva ole muuttunut juurikaan jos valotus on lähellekään saman lainen kuin uutena otetussa kuvassa (kannattaa ottaa kuva pimeässä kun mitään muita valon lähteitä ei ole, vain akvaarion valot käännettynä kameraan päin).
        Loisteputken iän tuoman himmennyksen huomaa kyllä kun se ei enää ole yhtä tehokas kuin uutena, mun putkistoni on vaihtunut puolen toista vuoden välein aikas tarkkaan...

        Viuhkalehti tosiaan vaatii aiks paljon harrastajalta että sen saa kasvamaan komeaksi ja niin ettei ohuen ohuet lehdet varise koko ajan ja tuki suodatinta. Paljon eri spektrin sävyjä valoilta ja runsaasti hyvä laatuista ravinnetta (JBL7Ball tai omavalmiste pallerot sekä PMDD), nestemäinen on plussaa tässä tapauksessa. Kasvi kyllä leviää voimakkaasti ja sitä voi katkoa latvaosasta, toisinsanoen puolesta välistä kun katkoo kun latva on veden pinnassa ja istuttaa sen katkaistun sitten uudestaan pohjaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3163
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3004
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2225
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1982
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1795
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1572
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      101
      1295
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1185
    Aihe