Raitistuminen on merkittävä asia ja se myös kestää kauan. Jos on juonut pitkään, kuten minä aikanani, raitistumisen jälkeen ei voida puhua "palautumisesta", koska psyykkinen ja fyysinenkin kehitys osittain ovat tapahtuneet alkoholinkäytön kestäessä. Ei ole mihin "palata".
Ihmisen pitää juomisen lopetettuaan rakentaa suuri osa minuuttaan uudelleen, alusta. Se on asia joka mullistaa elämän rakenteita pohjia myöden.
Mutta ehdottomasti kannattava urakka se on. Minua esimerkiksi, kaiken muun lisäksi, vaivasi juomisen aikana vuosia ja vuosikymmeniä epämääräinen tunne, pelko, että jotakin on hirvittävällä tavalla pielessä. Se tunne on hävinnyt.
Vuonna 8 jälkeen alkoholin.
2
384
Vastaukset
- aahoohoo
Tuntuu että oma psyykkinen kehitykseni on vasta alkanut - raitistumisen myötä. Paljon on työsarkaa edessä päin mutta kuten sanoit - antoisaa.
En minä silloin aikoinaan tienyt että surut pitää surea ja vihat vihata - ja kuinka se oikealla tavalla tehdään.
Jos itse palaisin entiseen, hautoisin murheeni yksin, vihaani joisin koska en sitä tunnetta osannut käsitellä ja tämä päivä menisi eilisen harmittelemiseen ja huomisen pelkäämiseen.- jaguelle
raittius ja toipuminen on mielenkiintoinen matka, jota en vaihtaisi pois mistään hinnasta. Mikä ihana tunne, kun oppii tuntemaan itseään ja omaa toimintamalliaan. Tosiasia on et hyvää must ei koskaan tuu, mutta parempaan on halu pyrkiä. Onnistumisen (ja epäonnistumisen) kokemuksista raittiina yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä saa paljon enemmän kuin mistään määrästä viinaa ikinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3932010Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121839Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411358Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.77999Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel51950Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402928Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä33765- 56749
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70714- 63713