välijäähdytin

Passatti

Välijäähdyttimestä tulee öljyä,sisäputket öljyssä. Onko normaalia?

19

19438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cool'eri

      Turbo päästää öljyä läpi.Eikun korjaamaan....

    • on...

      normaalia ainakin joissain merkeissä, turbo ehjä. venttilikopan huohotinletku menee turbon imupuolelle ja sen mukana tulee öljyä.

    • hommaa

      ei muuta ku anna painaa vaa!

    • LUULISIN

      Soittaa asiantuntevaan TURBOPAJAAN eikä kysellä tällä palstalla??!!!?!?!?!?

      • turha kysellä..

        mistään pajoista!. Asia on niinkuin tuossa kerrottiin. Kampikammion huohotinputki johdetaan imuputkeen ennen turboa, öljy tulee sieltä kulkeutuu imuilman viemänä eteenpäin.

        Väitän että joka TD.ssä alkaa kilometrien myötä tuota huohotusöljyä näkymään imuputkistossa ja välijäähdyttimessä.
        Jos välijäähdytin on alin kohta putkistossa, öljyä voi kertyä sinne reilustikin

        Kun tuollaisen auton vie johonkin turbopajaan niin tottahan toki turbo on rikki ja teetetään tonnin remontti, jota ilmankin autolla olis ajanu vielä parisataa tuhatta.

        Kaikki kunnia hyville korjaamoille.
        Mutta auto ei ole mikään lentokone johon tehdään varmuuden vuoksi remontteja. Turbo hajoo sitten kun hajoo, ja jos hajoo niin korjataan.


      • Ahdin valtakunta...
        turha kysellä.. kirjoitti:

        mistään pajoista!. Asia on niinkuin tuossa kerrottiin. Kampikammion huohotinputki johdetaan imuputkeen ennen turboa, öljy tulee sieltä kulkeutuu imuilman viemänä eteenpäin.

        Väitän että joka TD.ssä alkaa kilometrien myötä tuota huohotusöljyä näkymään imuputkistossa ja välijäähdyttimessä.
        Jos välijäähdytin on alin kohta putkistossa, öljyä voi kertyä sinne reilustikin

        Kun tuollaisen auton vie johonkin turbopajaan niin tottahan toki turbo on rikki ja teetetään tonnin remontti, jota ilmankin autolla olis ajanu vielä parisataa tuhatta.

        Kaikki kunnia hyville korjaamoille.
        Mutta auto ei ole mikään lentokone johon tehdään varmuuden vuoksi remontteja. Turbo hajoo sitten kun hajoo, ja jos hajoo niin korjataan.

        Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa.

        Todennäköinen syy on turbon tiivisteiden ja laakeroinnin kuluminen, jolloin turbon kautta pääsee voiteluöljyä ahtoputkia myöten välijäähdyttimeen jne.

        Tämän voi tarkastaa seuraavalla toimenpiteellä.

        Käytä autoa tyhjäkäynnillä useita minuutteja. Jos auto alkaa pikkuhiljaa savuttamaan, niin turbo päästää öljyä.

        Tämä testaus perustuu siihen, että turbo ei ahda tyhjäkäynnillä, joten moottori "imee" öljyä turbosta jos se pääsee sieltä vuotamaan.

        Vedättäessähän se ei savuta, koska kompressoripesässä on ylipainetta.


      • täysin
        Ahdin valtakunta... kirjoitti:

        Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa.

        Todennäköinen syy on turbon tiivisteiden ja laakeroinnin kuluminen, jolloin turbon kautta pääsee voiteluöljyä ahtoputkia myöten välijäähdyttimeen jne.

        Tämän voi tarkastaa seuraavalla toimenpiteellä.

        Käytä autoa tyhjäkäynnillä useita minuutteja. Jos auto alkaa pikkuhiljaa savuttamaan, niin turbo päästää öljyä.

        Tämä testaus perustuu siihen, että turbo ei ahda tyhjäkäynnillä, joten moottori "imee" öljyä turbosta jos se pääsee sieltä vuotamaan.

        Vedättäessähän se ei savuta, koska kompressoripesässä on ylipainetta.

        normaalia moottoreille joilla on ajettu esim. yli 150th.
        Jopa ihan uusissa moottoreissa tulee hienoa vesihöry/öljysumua, tänä on se joka kovilla pakkasilla tukkii huohotinputken ja jättää uusiakin autoja tieposkeen öljyt pihalle sylkeneenä.

        "Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa" .
        Kyllä sitä öljyä on lähes jokaisen auton huotinputkessa, kokeilkaa vaikka.

        Mutta jos jonkun mielestä kone ei ole silloin kunnossa niin mitäs minä tuosta. Koneremonttiin vaan jos siltä tuntuu.

        Omalla TD.lläni olen ajanut 400th ja aina! on ollut imuputkisto hieman öljyssä


      • Ahdin valtakunta...
        täysin kirjoitti:

        normaalia moottoreille joilla on ajettu esim. yli 150th.
        Jopa ihan uusissa moottoreissa tulee hienoa vesihöry/öljysumua, tänä on se joka kovilla pakkasilla tukkii huohotinputken ja jättää uusiakin autoja tieposkeen öljyt pihalle sylkeneenä.

        "Huohotinputkesta ei kuulu tulla öljyä moottorin ollessa kunnossa" .
        Kyllä sitä öljyä on lähes jokaisen auton huotinputkessa, kokeilkaa vaikka.

        Mutta jos jonkun mielestä kone ei ole silloin kunnossa niin mitäs minä tuosta. Koneremonttiin vaan jos siltä tuntuu.

        Omalla TD.lläni olen ajanut 400th ja aina! on ollut imuputkisto hieman öljyssä

        Riippuu määrästä, mutta se on hyvin vähäistä.

        Jos sitä öljyä on huomattavia määriä, niin se ei ole normaalia. Huohotinputkessa se on lähinnä "öljyhöyryä" kun moottori on kunnossa.

        Huohottimen jäätyminen johtuu taas kosteuden tiivistymisestä huohotinputken sisäpinnalle ja sitä kautta jäätymiseen umpeen kovilla pakkasilla, jos huohotinputki on sellaisessa paikassa jossa moottori ei lämmitä sitä tarpeeksi, siinä ei ole eristystä/lämmitystä.

        Esimerkkinä Valtran dieselmoottorit, joiden kanssa olen pelannut paljon. Niissä huohotinputki tulee moottorin kylkeä pitkin suoraan alas ja ulkoilmaan. Eli näkee suoraan mitä sieltä tulee.

        Kovalla pakkasella huohotinputkesta tulee höyryä, mutta lämpimällä kelillä, vaikka kuormittaisi moottoria täydellä teholla, sieltä ei tule juuri mitään muuta kuin pakokaasuja, koska männänrenkaat laskevat aina työtahdin aikana jonkin verran palokaasuja ohi.


    • Passatti

      Kiitos vastanneille. EGR venttiili oli myös öljyn peitossa. Täytyy viedä korjaamolle. Takuu vielä voimassa.Mitä tollanen remontti yleensä maksaa varaosat työtunnit.

      • Ahdin valtakunta...

        Turbon huolto, jossa se laakeroidaan, uusitaan tiivisteet ja tasapainotetaan, maksaa muutaman sata euroa. Sinulla kuitenkin takuu voimassa, joten ei hätää.

        Selvä tapaus, kuten jo kirjoitin tuolla, että huohottimesta ei tule öljyä huomattavia määriä.


    • kimi 2

      Ahdin alkaa olla huollon tarpeessa...

    • VAG: 1 l/8000km

      Jos öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä paria litraa enempää, mitään korjaustarvetta ei ole. Sen verran sitä öljyä menee imuputkia pitkin ja moottorin läpi. Putket siis ovat sisältä öljyisiä, väittävät jotkut sitten mitä hyvänsä.

      Jos autosi on esim. MB tai BMW, joissa ohjekirjakin sanoon normaaliksi öljynkulutukseksi 1 l/1000 km, takuusi ei korvaa mitään.

      • Ahdin valtakunta...

        Lähes kaikissa autoissa sallitaan öljynkulutukseksi litra/1000km, mutta ei se missään tapauksessa ole normaalia tavallisessa ajossa. Kuumissa olosuhteissa moottoria rasittaessa öljyä voi kuluakin.

        Esim. 30 asteen helteellä saksan baanalla 250 lasissa.


      • VAG: 1l / 8000km
        Ahdin valtakunta... kirjoitti:

        Lähes kaikissa autoissa sallitaan öljynkulutukseksi litra/1000km, mutta ei se missään tapauksessa ole normaalia tavallisessa ajossa. Kuumissa olosuhteissa moottoria rasittaessa öljyä voi kuluakin.

        Esim. 30 asteen helteellä saksan baanalla 250 lasissa.

        Kuten jo tuli todettua: Jos öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä paria litraa enempää, mitään korjaustarvetta ei ole.
        Sen verran AIVAN KUNNOSSA OLEVA VAG-tdi-moottori-ahdin-yhdistelmäkuluttaa öljyä, joka öljymäärä siis menee imuputkiston läpi ja palaa sylintereissä.

        Sitä öljyä tulee paitsi kampikammiohöyryjen mukana myös suoraan AIVAN KUNNOSSA olevan ahtimen laakerista. Sitten kun laakeri ei enää ole kunnossa, öljynkulutus kasvaa radikaalisti.


      • Ahdin valtakunta...
        VAG: 1l / 8000km kirjoitti:

        Kuten jo tuli todettua: Jos öljyä ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä paria litraa enempää, mitään korjaustarvetta ei ole.
        Sen verran AIVAN KUNNOSSA OLEVA VAG-tdi-moottori-ahdin-yhdistelmäkuluttaa öljyä, joka öljymäärä siis menee imuputkiston läpi ja palaa sylintereissä.

        Sitä öljyä tulee paitsi kampikammiohöyryjen mukana myös suoraan AIVAN KUNNOSSA olevan ahtimen laakerista. Sitten kun laakeri ei enää ole kunnossa, öljynkulutus kasvaa radikaalisti.

        Iso on öljynkulutus. Työkonedieselit ei kuluta juuri ollenkaan. Mittatikusta ei huomaa, kuluuko öljyä vaihtovälillä.

        Jos joutuu lisäämään, niin silloin on jo alkavaa vikaa, mutta ei välttämättä tarvitse korjata.

        Ei tosin minun dieselautotkaan ole kuluttaneet öljyä niin paljoa, että olisi pitänyt lisätä öljyä. BMW 525TDS, BMW 530D nykyisin. Ajettu 300 000 km ja öljynkulutusta ei mittatikusta osaa sanoa.


    • ahdin

      se voi olla turbo rikki..

      • passatti

        Nyt on uusi ahdin paikallaan, hyvin pelittää, tuntuu että kiihtyy jotenkin herkemmin kuin vanhalla ahtimella. Kun kaasua painaan hitaasti niin jostain kuuluu klaksahdus ja kaasu pois niin sama ääni, johtuuko uudesta ahtimesta? Miten uusi ahdin sisään ajetaan?


    • proffa

      Ei kai se öljy tule välijäähdyttimestä.luulen että se tule,jostain muualta sinne sun cooleriin.

    • pasuuna1

      vw passatin 1.9 tdi vällijäähdyttimen putki varsinkin kuskinpuolella alapalkin vieressä on aina öljyssä, putkistossa on aina öljysumu ja se pitää olla sielä. Toki jos välijäähyn putkista tulee se kannullinen öljyä nii eri asia....:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9398
    2. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      50
      3992
    3. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      41
      2990
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      128
      2642
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      102
      2529
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      147
      2290
    7. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      27
      1987
    8. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      16
      1675
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      33
      1477
    10. Kuinka kauan vielä

      jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1307
    Aihe