Mopojen määrä lisääntyy näköjään kovaa vauhtia. Niitä tuli viime viikollakin ihan joka päivä vastaan eri puolilla pääkaupunkiseutua, pyöräteillä.
Minua kuitenkin haittaa se, että joudun yhä useammin väistämään hullun lailla suhailevaa mopoa sellaisella pyörätiellä missä mopolla ajaminen ei ole sallittua. Tuollainen mopo näyttää olevan paljon huonommin hallittavissa kuin fillari, ainakin niin leveästi ne tulevat mutkan takaa väärää puolta vastaan. Erityisen suosittu oikotie näyttää olevan radan vartta Helsingistä Järvenpäähän asti ylettyvä reitti, missä mopoilu on sallittu noin 20 % koko matkasta.
Pyöräteillä on erikseen lisäkilpi "Sallittu mopoille", jos sitä pitkin saa ajaa mopolla. Muualla pyöräteillä *ei saa ajaa*. Kuinka ne luvattomilla reiteillä pörräilijät saisi kuriin? Se rekisterikilpikin on niin pieni, että sitä ei ehdi lukea kun viittäkymppiä mutkan takaa vastaan kaahanneen on juuri kerennyt väistää...
Liikenneturvan sivuilla sanottiin, että tutkimusten mukaan mopo on vaarallisin ajoneuvo kilometriä kohti. Olen täysin samaa mieltä, se on sitä myös muille tiellä kulkijoille. Erityisesti olen samaa mieltä sieltä sivulta löytyneen Riskit-kohdan kanssa: "Mopoilijalla on usein puutteelliset tiedot säännöistä, hän ottaa turhia riskejä, haluaa näyttää tai on piittaamaton muusta liikenteestä. Mopoilija on suojaamaton ja vaikea havaita. Mopo kulkee suhteellisen nopeasti ja voi yllättää muut tielläliikkujat."
mitä tehdä mopoille
16
877
Vastaukset
- En tiedä
Mutta ehdottomasti suurimmat tunarit ja sääntöjen rikkojat liikenteestä löytyvät pyöräilijöista!!
Miksi itkette pyörätietä ajavista mopoista, kun kuitenkin itse ajatta jalkakäytävillä missä pyöräily on kiellettyä?- pyörätiellä
Kuten kerroin, pelkään noita tunareita. Siis pyöräilijöitä, jotka ajavat kuin reikäpäät, ilman valoja pimeässä ja puskan takaa väärää puolta... En ole kanssasi eri mieltä. Etsin vain keinoa saada uusi, nouseva tunariporukka heti alkuunsa paremmille tavoille.
Itse EN aja jalkakäytävillä, enkä muuallakaan missä pyöräily on kielletty. Niitä paikkoja on Helsingissä vain muutama ja ne on merkeillä osoitettu. Minuakin säälittävät jalankulkijaparat, joiden pitäisi pystyä olemaan varuillaan joka hetki mistä tahansa miten vain syöksyvien vauhtipellejen vuoksi. On aika rankkaa kuulua siihen pieneen liikennesääntöjen mukaan ajavien ryhmään... - Henki Hieveri
pyörätiellä kirjoitti:
Kuten kerroin, pelkään noita tunareita. Siis pyöräilijöitä, jotka ajavat kuin reikäpäät, ilman valoja pimeässä ja puskan takaa väärää puolta... En ole kanssasi eri mieltä. Etsin vain keinoa saada uusi, nouseva tunariporukka heti alkuunsa paremmille tavoille.
Itse EN aja jalkakäytävillä, enkä muuallakaan missä pyöräily on kielletty. Niitä paikkoja on Helsingissä vain muutama ja ne on merkeillä osoitettu. Minuakin säälittävät jalankulkijaparat, joiden pitäisi pystyä olemaan varuillaan joka hetki mistä tahansa miten vain syöksyvien vauhtipellejen vuoksi. On aika rankkaa kuulua siihen pieneen liikennesääntöjen mukaan ajavien ryhmään...sääntöjen mukaan
Kirjoittanut: pyörätiellä 12.9.2006 klo 08.39
"On aika rankkaa kuulua siihen pieneen liikennesääntöjen mukaan ajavien ryhmään..."
No varmasti.
Minä rikon sääntöjä siellä missä niin on järkevintä: Vilhonvuorenkadulta jalkakäytävän yli Hämeentielle (pyöräilijöiden suosikkireitti vaikka nastoja on sinne kuulemma viljelty), Pasilan Lidlin edusta (vaihtoehto olisi keskikorokkeen yli ajaminen) ja Kulosaareen tultaessa kaupungista päin kun kevyen liikenteen slummi muuttuu varoittamatta jalkakäytäväksi, en aina hyppää suojatien kohdalta ajoväylälle, myöskin Itiksen bussiaseman läpi poljen, Inarintietä menen yksisuuntaista liikennettä vastaan ("Mitä liikennettä").
Vaarilla on saari, mutta nämä saaret keskellä ajotietä tuppaa olemaan kovin kivikkorantaisia eli kantatut keskikorokkeet kevyen liikenteen väylän ja raskaan liikenteen väylän risteyksissä kierrän ajoväylän puolelta.
Mutta nämä on järjellä perusteltuja pikkusyntejä.
- Kalle
Vaikka yleensä liikun autolla, niin olen tänä kesänä ajellut myös paljon mopolla ympäri pääkaupunkiseutua.
Minäkin olen huomannut saman asian mopoille sallituista kevyenliikenteen väylistä. Nimittäin sen, että niitä pitkin ei laillisesti oikeastaan pääse mihinkään. Aina välillä tulee pätkä, jolla tuota mopolle sallittua lappua ei ole. En tiedä, onko joku ottanut sen mukaansa muistoksi, vai onko tienptäjä vain päättänyt, että tästä lähtee mopo lentoon tai kääntyy takaisin. Kesän aikana vastaan tuli vain yksi paikka, jossa oli osoitettu mopoille kiertotie oikein kirjoitettuna. Siitäkin oli unohtunut nuoli, jolla osoitettaisiin mistä päin tekstin mainitsema tie kulkee. Oletetaan tietysti, että kaikki tietävät missä minkin niminen pieni kadunpätkä kulkee.
Olisi hauska nähdä jossain oikein virallinen kevyen liikenteen kartta, johon on piirretty mopoilla sallitut reitit. Saattaa olla aika vinkeän näköinen ja irroittaa monta hyvää naurua.
Tämän kesän jälkeen en enään yhtään ihmettele, jos nuoriso ei noista lapusta paljoa perusta. Huonosti suunniteltua ja kelvottomasti toteutettua.
Mopon näkökulmasta kevyen liikenteen väylillä saa jatkuvasti varoa laidasta laitaan vaeltavia jalankulkijoita, risteyksiin täysillä ajavia pyöriä ja koko tien valtaavia rullaluistelijoita, jotka eivät näe tai kuule, mitä ympärillä tapahtuu.- kkklllooo
Samaa mieltä. Olen reilu kolmekymppinen työmatkamopoilija, tosin vain kesäisin ja seutukunta on pk-seutu.
Mopoille sallitut kevyenliikenteenväylät loppuvat ja alkavat ihan miten sattuu. Työmatkallani on 90% "Salittu Mopoille" kyltti, mutta kolme lyhyttä pätkää tekee poikkeuksen ja niistäkin yhdessä voi ajaa toiseen suuntaan mopolla, mutta ei toiseen....eli töihin mennessä kierrän kohdan ja palatessa voi ajaan sen läpi.
Se että sallittu mopoille loppuu ei varsinaisesti ole ongelma, mutta se on kun mopoilijan pitäsi pystyä liittymään ajoradalle muun liikenteen sekaan esim suojatieltä tms muusta täysin älyttömästä paikasta. Valoristeyksissä ei oikein aina tiedä pitäsikö itkeä vai nauraa.
Lakihan sanoo suurinpiirtein niin että mikäli mopolla on sallittua ajaa kevyenliikenteenväylää on sinne siiryttävä pois ajoradalta ja päinvastoin. Mutta mutta mitenkäs siirryt kun sallittu mopoille saattaa alkaa paikasta jossa on 20cm korkeat katukivet, eikä minkään tasoista risteystä tai edes suojatietä. Mopoilijan olisi siis kyettävä siirtymään pyörätielle lentämällä. Suojatien kauttakin siirtyminen pyörätiellä on varsin hankalaa ja jos 100m jälkeen joudut taas siirtymään takaisin ajokaistalle niin.....ei hyvää päivää.
Suunnittelusta ei voi kyllä puhua samana päivänä.....eikä toteuttajatkaa juuri palautetta suunittelupuolelle taida antaa.
Mitä sitten pitäisi tehdä ? Se taitaa olla niiden harteilla jotka siitä hommasta saavat palkkansa. Villi veikkaus on kuitenkin se ettei mitään tule tapahtumaan.
Onneksi kevytliikenne toimii kuitenkin huomattavasti paremmin kuin "oikea" liikenne ja häiriköitä tai kaahailijoita on huomattavasti vähemmän.
Hyvää syksyn jatkoa kaikille kevytliikkujille. Itse jatkan mopoilukautta vielä pari kolme kuukautta ja sitten peltilehmä alle ja jonoon..... - pyörätiellä
kkklllooo kirjoitti:
Samaa mieltä. Olen reilu kolmekymppinen työmatkamopoilija, tosin vain kesäisin ja seutukunta on pk-seutu.
Mopoille sallitut kevyenliikenteenväylät loppuvat ja alkavat ihan miten sattuu. Työmatkallani on 90% "Salittu Mopoille" kyltti, mutta kolme lyhyttä pätkää tekee poikkeuksen ja niistäkin yhdessä voi ajaa toiseen suuntaan mopolla, mutta ei toiseen....eli töihin mennessä kierrän kohdan ja palatessa voi ajaan sen läpi.
Se että sallittu mopoille loppuu ei varsinaisesti ole ongelma, mutta se on kun mopoilijan pitäsi pystyä liittymään ajoradalle muun liikenteen sekaan esim suojatieltä tms muusta täysin älyttömästä paikasta. Valoristeyksissä ei oikein aina tiedä pitäsikö itkeä vai nauraa.
Lakihan sanoo suurinpiirtein niin että mikäli mopolla on sallittua ajaa kevyenliikenteenväylää on sinne siiryttävä pois ajoradalta ja päinvastoin. Mutta mutta mitenkäs siirryt kun sallittu mopoille saattaa alkaa paikasta jossa on 20cm korkeat katukivet, eikä minkään tasoista risteystä tai edes suojatietä. Mopoilijan olisi siis kyettävä siirtymään pyörätielle lentämällä. Suojatien kauttakin siirtyminen pyörätiellä on varsin hankalaa ja jos 100m jälkeen joudut taas siirtymään takaisin ajokaistalle niin.....ei hyvää päivää.
Suunnittelusta ei voi kyllä puhua samana päivänä.....eikä toteuttajatkaa juuri palautetta suunittelupuolelle taida antaa.
Mitä sitten pitäisi tehdä ? Se taitaa olla niiden harteilla jotka siitä hommasta saavat palkkansa. Villi veikkaus on kuitenkin se ettei mitään tule tapahtumaan.
Onneksi kevytliikenne toimii kuitenkin huomattavasti paremmin kuin "oikea" liikenne ja häiriköitä tai kaahailijoita on huomattavasti vähemmän.
Hyvää syksyn jatkoa kaikille kevytliikkujille. Itse jatkan mopoilukautta vielä pari kolme kuukautta ja sitten peltilehmä alle ja jonoon.....Kysyn nyt sitten: Miksi sillä mopolla ei voisi ajaa pääkaupunkiseudulla ihan siellä kadulla? Rajoitukset ovat niin naurettavat kuitenkin, että ei se yhtään sotkisi liikenteen rytmiä edes.
Eilen illalla ajoin vaihteeksi autolla. Olarissa 40:n rajoitusalueella yritin edes pitää nopeutta kurissa, oisko ollut todellista nopeutta joku 45 lasissa. Ja takaa ajorataa pitkin tulleet mopoilijat, kaikki kolme, vetäisivät pyörätien kautta ohi! Onneksi siinä mutkassa ei heitä vastaan pyörätiellä tullut kukaan, koska tila olisi todella loppunut kesken.
Ei mulla mitään mopoilijoita vastaan ole, vain sitä kuinka osa heistä ajaa. Ikävää että maine alkaa kertyä koko porukan päälle näiden muutamien sankareiden vuoksi.
Eiköhän tilanne kuitenkin siitä rauhoitu kun saadaan tarpeeksi tilastoja siitä miten paljon mopoille sattuu. Sitten lainsäätäjät pääsevät taas suomalaiseen tapaan "suojelemaan" näitä kuskeja. Olis muuten *paljon* parempi korjata ajotapoja itse kuin lopulta poliisin/vakuutusyhtiöiden pakottamana... - Kalle
pyörätiellä kirjoitti:
Kysyn nyt sitten: Miksi sillä mopolla ei voisi ajaa pääkaupunkiseudulla ihan siellä kadulla? Rajoitukset ovat niin naurettavat kuitenkin, että ei se yhtään sotkisi liikenteen rytmiä edes.
Eilen illalla ajoin vaihteeksi autolla. Olarissa 40:n rajoitusalueella yritin edes pitää nopeutta kurissa, oisko ollut todellista nopeutta joku 45 lasissa. Ja takaa ajorataa pitkin tulleet mopoilijat, kaikki kolme, vetäisivät pyörätien kautta ohi! Onneksi siinä mutkassa ei heitä vastaan pyörätiellä tullut kukaan, koska tila olisi todella loppunut kesken.
Ei mulla mitään mopoilijoita vastaan ole, vain sitä kuinka osa heistä ajaa. Ikävää että maine alkaa kertyä koko porukan päälle näiden muutamien sankareiden vuoksi.
Eiköhän tilanne kuitenkin siitä rauhoitu kun saadaan tarpeeksi tilastoja siitä miten paljon mopoille sattuu. Sitten lainsäätäjät pääsevät taas suomalaiseen tapaan "suojelemaan" näitä kuskeja. Olis muuten *paljon* parempi korjata ajotapoja itse kuin lopulta poliisin/vakuutusyhtiöiden pakottamana...Kyllä pääkaupunkiseudulla ajellaan muunkin liikenteen seassa, mutta enpä lähtisi esimerkiksi Kehä I:lle työmatkalle mopolla. Siinä on hengenlähtö lähellä. Parempi etsiä rauhallisempia teitä.
Tuo pyörätiellä ohi ajaminen on oikeastaan aivan luonnollista. Oletko koskaan nähnyt kevyen liikenteen väylällä nopeusrajoitusmerkkiä? Usein väylä kiertää risteykset sen verran kaukaa, että ei mopoilija näe nopeusrajoitusmerkkiä, joka on ajoradan vieressä heti risteyksen jälkeen. Ei tarvita kuin kapea viheralue ja pari pensasta, niin näkemäeste on täydellinen. Kevyen liikenteen väylälle olisikin laitettava oma nopeusrajoitusmerkki, jotta se toimisi. Sitäpaitsi nämä nykyiset "kiinanmopot" ovat sen verran suuripiirteisesti tehtyjä, että ne kulkevat järestään yli 45 km/h.
Itse yli 50:senä ei voi muuta kuin kauhistella näitä nuoria mopopoikia, jotka kuvittelevat olevansa kuolemattomia, ja ajavat sen mukaan. Tuntuu, että mopokortin saa liian pienellä liikennesääntöjen pänttäämisellä. Kaikki oppi jää kypärän ulkopuolelle. Varsinkin joukossa tyhmyys tiivistyy, ja ajetaan kuin muita ei olisikaan liikenteessä. - pyörätiellä
Kalle kirjoitti:
Kyllä pääkaupunkiseudulla ajellaan muunkin liikenteen seassa, mutta enpä lähtisi esimerkiksi Kehä I:lle työmatkalle mopolla. Siinä on hengenlähtö lähellä. Parempi etsiä rauhallisempia teitä.
Tuo pyörätiellä ohi ajaminen on oikeastaan aivan luonnollista. Oletko koskaan nähnyt kevyen liikenteen väylällä nopeusrajoitusmerkkiä? Usein väylä kiertää risteykset sen verran kaukaa, että ei mopoilija näe nopeusrajoitusmerkkiä, joka on ajoradan vieressä heti risteyksen jälkeen. Ei tarvita kuin kapea viheralue ja pari pensasta, niin näkemäeste on täydellinen. Kevyen liikenteen väylälle olisikin laitettava oma nopeusrajoitusmerkki, jotta se toimisi. Sitäpaitsi nämä nykyiset "kiinanmopot" ovat sen verran suuripiirteisesti tehtyjä, että ne kulkevat järestään yli 45 km/h.
Itse yli 50:senä ei voi muuta kuin kauhistella näitä nuoria mopopoikia, jotka kuvittelevat olevansa kuolemattomia, ja ajavat sen mukaan. Tuntuu, että mopokortin saa liian pienellä liikennesääntöjen pänttäämisellä. Kaikki oppi jää kypärän ulkopuolelle. Varsinkin joukossa tyhmyys tiivistyy, ja ajetaan kuin muita ei olisikaan liikenteessä.Joo, en mä oliskaan siitä pyörätiellä ohittamisesta mitään välittänyt jos ne olis siellä ajaneet koko matkan. Mutta kun ne siirtyivät ajoradalta sinne kun mä olin autoineni niitä hidastamassa. Ja sitten seuraavan mutkan jälkeen reunakiven yli hyppäyttämällä takaisin ajoradalle...
Enkä saavuttanut niitä edes seuraavan toista kilometriä pitkän 60-rajoituksen aikana.
- kkkkk
Ihanko eri puolella pääkaupunkiseudulla? Niin ne ajelevat.
- Täti
Tämä on aivan totta. Itse olen vanha täti, enkä jaksa kävellä enkä ajaa pyörällä joten hankin mopon koska auto on turhan kallis kauppakassi. Pulma on missä ajaa, kun osa on merkitty luvalla ja osa ei. Olisi korkea aika saada kunnon merkinnät ja säännöt.
- skodemiäs
Mopolla on yleensä helpointa ajaa siellä missä autotkin ajaa.
- pyörätiellä
Kiitos nostosta. Olen edelleen sitä mieltä, että mopo EI kuulu taajamissa pyöräteille.
Nyt on sen verran aikaa kulunut, että tilastoissakin alkaa näkyä moponuorten hurjasti noussut onnettomuusluku. Valitettavasti hyvin usein siellä vastapuolella on muuta kevyttä liikennettä. Nykymopon kanssa sille alle jäävälle kävelijälle/pyöräilijälle käy aina huonommin kuin mopoilijalle.
Jos sääntöjä muutetaan niin mopot pois pyöräteiltä, kokonaan. Ja mopoihin samat rajoitukset kuin muuallakin EU:ssa. Loppuu turha nillittäminen muutamasta ylinopeuskilometristä ja kaikkien turvallisuus paranee.- Mopon paikka
Tänne osa mopoista kuuluu, tai joutuu:
https://www.avk.fi/sivut/hakutulos.asp?lang=fi&ryhma=MO&myyntitapa=kaikki&toimipaikka=&malli=&aloitus=&lopetus=&tuotenumero=&polttoaine=&vaihteisto=&min_vuosi=&max_vuosi=&min_hinta=&max_hinta=
Nyt 26.9. on 175 kpl. Kuvista näkyy, ja sopii arvata tapahtumia.
Jos linkki ei toimi, niin:
https://www.avk.fi/sivut/main.asp
Vasemmalta Ajoneuvohaku.
Ajoneuvoryhmästä rullataan Mopot esiin, ja siitä.
Yli 40 vuotta kansainvälistäkin mopoilua hölmöilleenä, tiedän, että en tiedä.
En enää huolestu liikennejärjestelyistä. Tai -arpajaisista.
Ajan varovasti, kun tienpitäjä on rakentanut liikenne-esteen.
Turvallisuuden vuoksi on ajettava jonnekin ja jotenkin. En enää työnnä.
Poliisilta olen tarvittaessa saanut luvan ajaa pyörä- tai moottoritietä.
Mahdottomia paikkoja tulee, eikä tienpitäjä tule tarjoamaan kuljetusapua.
Kielletyllä pyörätiellä hitaampien ja heikoimpien ehdoilla, ei yli 25 km/h,
säikyttelemättä, ja tarvittaessa pysähtyen antamaan tietä pienemmille.
Euroopassa saa pienitehoisilla, alle 1 kW, alle 25 km/h kulkevilla mopoilla
ajaa myös tavallisella pyörätiellä. Turvallisuutta vaarantamatta.
- nyrkkiä lärviin
Ja ne vi*un kumihousupyöräilijät voisi pysyä siellä pyörätiellään. On se kumma kun pitää tulla ajoradalle vinttaamaan ja leikkimään kilpapyöräilijää, vaikka siinä vieressä on hyvä pyörätie.
- so so
Sää oot lapsi väärällä palstalla. Täällä puhutaan liikenteestä.
- Surullista mutta...
...totta. Juniorit eivät hallitse ajopelejänsä eivätkä ymmärrä ajaa oikeaa tilannenopeutta. Aina pitää olla kaasu pohjassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?372993Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n342228Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari482149Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa791999Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh541726Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr561464Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä151430Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1051174Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian158896