Miljoonakala raskaana?

Minä vaan...

Elikkäs. Nyt pitäisi saada vähän tietoa tästä mijoonakalojen raskaudesta, synnytyksestä ja poikasten hoidosta.
Meidän miljoonakalanaaras on luultavimmin raskaana, mutta mulla ei ole minkäänlaista käsitystä, että kuinka kauan tässä nyt vielä kestää että poikaset tulevat. Mistä siis tietää tosiaan että synnytys on lähellä? Meillä on tumma takavatsa ja vatsa muutenkin turvonnut. Naaras on ollut hieman omituinen viime aikoina. Viettää pitkiä aikoja pohjalla piilossa paikallaan uiden. Välillä menee myös pinnalle uimaan paikallaan.
Olemme jo viikon verran seuranneet toimintaa, mutta poikasia ei vaan kuulu.
Meillä on pienen pieni poikasallas kylläkin, johon naaraan voisi siirtää synnyttämään, mutta tosiaan allas on pieni ja naarasta ei viitsisi siellä turhaan pitää ellei heti synnytäkään. Tosin tuntuu siltä, ettei naaras saa tuolla isossa altaassa olla rauhassa/synnyttää rauhassa. :S
Mitäs sitten kun/jos poikaset tulevat? Kuinka usein pikkuisia pitää syöttää ja vaihtaa poikasaltaan vesi?

Siis kuten huomasitte minulla ei paljoa ole tietoa tästä synnytysasiasta ja kaikki mahdollinen tieto aiheeseen liittyen on tarpeen. :) Kiitän jo etukäteen vastauksista.

44

12580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Voi synnytys alkaa, joko näkyy pieniä silmiä ? Voit laittaa äitylin synnyttämään. Kyllähän tuo tuntuis synnyttävän, ainakin mitä muistan ajalta jolloin meillä oli miljoona kaloja.
      Poikasille on omaa poikasruokaa, annostele varoen aika jauhetta se on. Poikasia pitää syöttää useasti päivässä ja vettä vaihdella vähintään se kerta/vko, varovasti tosin ja mielellään vaaleaan astiaan että näkyy meneekö vauvoja mukaan. Äiti sitten pois vauvalasta kun on selvästi lapset saanut synnytettyä, ettei syö vauvojaan.
      Onneksi olkoon sinulle että äidille.

      • Noora

        Voiko se kala kuolla sinne poikasaltaaseen? Jos sen laittaa sinne yksin vai pittäkö sille laittaa sinne kaveri?


    • harakka1

      Yleensä naaras hakeutuu johonkin rauhalliseen paikkaan synnyttämään.
      Pinnassa kannattaa olla kasveja taikka antaa kasvien kasvaa pintaan asti. Poikaset synnyttyään nousevat heti pinnalle. Jos pintakasvustoa on reilusti, voit antaa poikasten ihan hyvin olla akvaariossa tai siitä haavilla poimia ne erilliseen poikasaltaaseen. Kuukauden päästä samainen naaras tekee jo uudet poikaset. Ensimmäisellä kerralla poikasia voi tulla vaikka vaan 10, mutta seuraavalla jo moninkertainen määrä.
      Milliksen poikaset on siitä mukavia kun osaavat jo ihan alusta alkaen napsia pinnasta ruokaa. Muutaman hiutaleen voit hienontaa kämmenellä pieneksi taikka pohjatabletista kynnellä raaputtaa poikasille ruokaa.
      Emot eivät hoida poikasiaan mitenkään vaan ovat jopa omalle äidilleen herkullisia lounaita.

    • Minä vaan...

      tapahtui siis eilen. Siirsimme emon poikasaltaaseen ja sitten alkoikin synnytys. Huomasimme vaan hyvin äkkiä, että poikaset maistui äidille erittän hyvin ja jouduimme toimimaan kätilöinä lopun aikaa koko ajan tarkkaillen tilannetta ja poimien poikasia äkkiä turvaan. 11 poikasen kohdalla päätimme, ettemme enää ottaisi enempää poikasia turvaan ja laitoimme emon takaisin isoon akvaarioon. Kukaan pikkuisista ei yön aikana ainakaan kuollut, vaan polskivat vieläkin iloisena poikasaltaassa. :) Söpöjä ovat! Aamulla kun laitoin valot isoon altaaseen huomasin, että nurkassa pujahti vielä yksi pikkuinen, eli emo on synnyttänyt vielä isossakin akvaariossa. Nyt tosin pikkuista ei enää siellä näy. :S
      Mutta hauska nyt nähdä kuinka moni näistä 11 pikkuisestä selviää aikuiseksi asti ja ovatko uroita vai naaraita. :) Ihanaa!

      • hoitaja

        Onnea vielä kerran. Nyt onkin seuraamista vauvoissa, yllättävän nopeasti ne kasvavat, voi siellä isommastakin altaasta vauvoja selvitä osaavat melko hyvin piilotella.


      • ulalla
        hoitaja kirjoitti:

        Onnea vielä kerran. Nyt onkin seuraamista vauvoissa, yllättävän nopeasti ne kasvavat, voi siellä isommastakin altaasta vauvoja selvitä osaavat melko hyvin piilotella.

        minkä kokoisena voin löysätä poikaset isoon altaaseen


    • veerä

      Synnytyksen tietää olevan lähellä silloin kun naaraalla on raskauspilkku eli musta läikkä peräaukon ympärillä. Raskaus kestää ensimmäisellä kerralla noin kuukauden tai vähän yli ja seuraavilla keroilla 2-4 viikkoa. Kun poikaset ovat syntyneet kannattaa eristää poikaset ja aikuiset verkolla niin että aikuiset jäävät kasvun ajaksi (2-3kk)verkon yläpuolelle ja poikaset alas kasvien suojaan.

    • veerä

      Eli vielä lisäksi naaraiden raskauspilkku olikin asia jolla naaraat ja urokset erottaa toisistaan.Sen erottaa noin kuukauden iässä.

      • kysymys?

        mulla on raskaus pilkku takana persaukos:D eli onko sillo synnyttäminen lähellä se ei paljo touhuu akvas eli ettiiköhän se rauhallisia paikkoja synnyttää ja muuten mul on 115 litran akva siälä on 2 miekkapystöö ja kaks haimonnia ja kaks kultakalaa kolme seeprakalaa yks raskaana se on pulle ja sit 2 miljoonakalaa naaras koiras toivottavasti tulee poikasii eli pitääkö se naaras siirtää poikas altaaseen ja sit siirtää pois ku on tehny poikasiii


      • miekkapyrstön poikaset 1kk
        kysymys? kirjoitti:

        mulla on raskaus pilkku takana persaukos:D eli onko sillo synnyttäminen lähellä se ei paljo touhuu akvas eli ettiiköhän se rauhallisia paikkoja synnyttää ja muuten mul on 115 litran akva siälä on 2 miekkapystöö ja kaks haimonnia ja kaks kultakalaa kolme seeprakalaa yks raskaana se on pulle ja sit 2 miljoonakalaa naaras koiras toivottavasti tulee poikasii eli pitääkö se naaras siirtää poikas altaaseen ja sit siirtää pois ku on tehny poikasiii

        HAIMONNIT ja kultakalat pois tollasesta kidutuksesta pois!!
        kultakalat 30cm parvikala väh.6kpl ja 500L
        haimonni 1m pituseksi kasvaa ja 10000L


      • sessu*
        miekkapyrstön poikaset 1kk kirjoitti:

        HAIMONNIT ja kultakalat pois tollasesta kidutuksesta pois!!
        kultakalat 30cm parvikala väh.6kpl ja 500L
        haimonni 1m pituseksi kasvaa ja 10000L

        jos miljoonakala on raskaana niin voiko se synnyttää siellä isossa altaassa sen kun meillä on 60 litranen allas? :D


      • sessu*
        sessu* kirjoitti:

        jos miljoonakala on raskaana niin voiko se synnyttää siellä isossa altaassa sen kun meillä on 60 litranen allas? :D

        sittenkin 65 litranen :D


      • Peacock
        kysymys? kirjoitti:

        mulla on raskaus pilkku takana persaukos:D eli onko sillo synnyttäminen lähellä se ei paljo touhuu akvas eli ettiiköhän se rauhallisia paikkoja synnyttää ja muuten mul on 115 litran akva siälä on 2 miekkapystöö ja kaks haimonnia ja kaks kultakalaa kolme seeprakalaa yks raskaana se on pulle ja sit 2 miljoonakalaa naaras koiras toivottavasti tulee poikasii eli pitääkö se naaras siirtää poikas altaaseen ja sit siirtää pois ku on tehny poikasiii

        Hui kauhee, HALUAT SIIS TIETEN TAHTOEN RÄÄKÄTÄ KALOJASI?! Maailmasta löytyy ihmisiä joka lähtöön ... kultakala/haimonni tuskin pystyy kääntymään siellä. Haluaisitko elää koko elämäsi yhden neliön kaapissa? Ilmeisesti tykkäisit siitä.


    • epeliini15

      Saan 60 litran akvaarion. kala toiveet ois kulta kalat, miljoona kalat, kaiken laiset viiripyrstöt ja tetrat. :) mitä voisin ottaaa. ja löytyskö niitä raahesta, tmä kun pieni kaupunki on ja vain yks eläin kauppa jossa oon nähnyt kaloja myytävän. Mulla ei oo mitään hajua miten akvaarion vesi vaihdetaan. otanko hiekan vai soran? ( hiekka kiinnostaa enemmän) kuinka paljon ruokaa kaloille kerralla annetaaan vai lukeeko se purkissa. vastatkaa pian etten ole aivan öönä synttäreillä ja ne kuolee mun hirveen kasvatuksen takia!

      anovasti apua anoen : epeliini15

      • jfg

        ei kultakaloja alle 600 litraseen akvaan


      • tj
        jfg kirjoitti:

        ei kultakaloja alle 600 litraseen akvaan

        kultakalaa ei kannata ottaa sillä se kasvaa 20 senttiseksi. kannattaa ottaa vaikka seeprakaloja ne on hienoja. akvaarion vesi vaihdetaan ampärillä ota 30 prosenttia viikossa vedestä pois.kannattaa ottaa hiekka jos haluat pohjalle monneja vaikka täplämonnisia. ruoki kalojasi antamalla 2 kertaa päivässä sen verran ruokaa että ne pystyvät syömään sen alle minuutissa. ja kannattaa googlettaa laittamalla akvaario. siellä saat tietoa akvaarion hoidosta.


      • Peacock

        hei oikeesti .. KULTAKALA? :D 60-litraseen? Voi kuule, jotta saisit yhdenkin kultakalan etkä mitään muuta, niin tarttisit sellasen 250 litrasta ylöspäin olevan altaan ... kannattaa ottaa kaloista selvää ennen kun miettii tuollaisa .. :D hih

        Millikset käy kyllä ,ne on helppohoitosii ja kestävii. Annat ruokaa sopivasti. Jos ruokaa jää yli eivätkä kalat syö sitä ja se jää nurkkaan lojumaan, olet antanut liikaa. Viiripyrstöjä tuskin löytyy, mun mielestä Turunkaan kaupoissa ei ole niitäö näkynyt. Noin pieneen akvaarioon on vaikea sovittaa kaloja, mutta joku pieni ja rauhallinen tetraparvi olis vrm ihan nätti millisten kanssa ... vaiks neontetra.


    • Kalarakas

      Hei mulla on ollu jo kauan neljä miljoonakala naarasta ja kaikilla on musta täplä alavatsassa mutta mitään ei ole tapahtunut paitsi yhdellä joka sai poikasia. Muo ihmetyttää kun kaikki sanoo et silloin kala on raskaana. Kertokaa mulle mistä se voisi johtua et mun kalat ei oo raskaana vaikka niillä on se pilkku?

    • Apuaaa!

      Kun mulla 4 miljoonakalaa 3 tyttöö ja yks poika nii kaks niistä näytää olevan raskaana Niillä on mustat pilkut siellä mahassa peräaukonkohalla mut en oo varma onko ne raskaana!?

    • vain muutama pläty

      Moikka!
      Jos synnyttävän plätyemon siirtää poikasaltaaseen synnyttämään, syökö myös plätyemo poikaset?

      • Peacock

        Todellakin syö. Muista siirtää emo pikaisesti pois kun on saanut synnytettyä (;


    • 40l milis-akvaario

      Meidän milis-akvassa on kasveja, jonne poikaset pääsevät piloon, emme mitään erityisiä poikasaltaita omista mutta silti akvasta löytyy yli 20 poikasta :D

    • ...........

      Meil oli naaras pitkän aikaa tosi pullee ja pulleni vaa enemmän päivä päivältä.. Nyt se on ihan laiha eikä poikasia näy missään?? Eikö niitten pitäny olla eläviä vai onko ne ekana jossain kudun sisällä kasvien peitossa?? HÄ?! Meil ei oo kuitenkaan kun yks allas, et eihän tarvii ostaa toista erillistä naaraalle ja poikasille? Vai olisikohan mahdollista et jos se on ne yön aikana synnyttäny ja niitä on tullu vähän niin meidän muut kalat esim. Taistelukala,avainkirjoahven,sinirihmakala,neontetra tai häijjyt pikkutetrat olis syöny ne?!

    • 2+4

      Kultakalat tarvitsee tilaa noin 100 litraa per kala mutta niitä ei pitäis pitää yksin vaan vähintään kolmen kalan ryhmässä eli vähintään 300-litrasessa akvaariossa.

    • Norppa

      Mul 125 litran akvaario jos on 2 normaalia monnia (nimet on Pihvi ja Misu) sit on 7 neontetraa, 9 hehkutetraa 5kuparitetraa ja 20 miljoonakalaa
      (osa poikasia/alle 3 kuukautta) Mut on kuollu 1 naaras ku kaikki urot härnäs sitä, miksne urot jahtas tiettyy naarasta, vaik on 2 muutakin ollu raskaana (urot jahtaa aina tiettyi naaraita) ja ne on stressaantuneita. Ajattelin myydä uroita, vai pärjäisinkö jos en myisi niiitä? (uroksia on 7 ja ne jahtaa kaikki aina 3, tai siis nyt 2 naarasta)

      • Kissa fani-90

        ............. tai mikä sun nimi merkkis onkaan, on TOSI tyhmää pitää taistelukalaa sellasten pikku kalojen kaa, ne pikkukalat on sille ku ranskalaisia joita se voi napsia mennen tullen!


    • POKE-FISU

      Okei, mul ei oo paljo kokemust kaloist, mut jos mä hankkisin fisuja, nii mitä fisuja kannattais ja minkälainen akvaario? mun kamul on miljoonakaloi ja yks monni ja kuus jotain muuta fisua, joten niistä on kertynyt jonki verran kokemust. Mut yhteen kysymykseen tiän vastauksen. Jos uroksii on enemmän kuin naaraita, (täsä tilantees koirait 7, naarait 2) koiraat tietenkin syövät naaraat, melkee saman tapasest ku naaraat syö poikasensa. Kehotan myymään ainaski 3-5 koirast. (Ei pakko, tuo oli pelkkä minun kantani.)

    • ;))

      Poke-fisu, huomaa ettei sulla ole akvaariota. Perustietoja kukaan ei jaksa tänne kirjoittaa, lue seuraavilta sivuilta:
      http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
      http://www.aqua-web.fi/forum/index.php
      Ja lue Markku Varjon uusimmat teokset (2007 --->)

      Urokset eivät naaraita syö, naaraat ovat uroksia paljon isompia ensinnäkin. Toiseksi miljoonakala on yksi leppoisimmista akvaariokaloista, urokset eivät uhittele kuin korkeintaan keskenään. Jahtaavat synnyttäviä naaraita (ruuan toivossa) ja paritteluvalmiita naaraita. Miljoonakaloille vain 90% harrastajista on vääränlaiset vesiarvot ja kalat jäävät lyhytikäisiksi (kyllä, vaikka lisääntyvätkin ja muka-viihtyvät). Kovaa ja emäksistä vettä.

    • minnemailmaonmenos

      Heiii!!!


      Kultakaloja ei ikinä 60l akvaarioon ei ikinä!


      meillä 350l akvaario ja 3 kultsia siellä ui

      Kannattaa ihan tutustua netissä kaloihin ja sen vaatimuksiin!
      Kultakalakin tarvii 100l per kala

    • Nafi

      Me käytii tänää ostaa kaksi miljoonakalaa (koiras ja naaras) Se naaras on heti tuollanen pulleen puoleinen ja sil on joku musta läiskä tos mahas (peräaukon lähel) mut mistä mä tiedän et se on raskaana?? ;( Ku meil olis sellane akvaario joho vois laittaa poikaset kasvamaan mutta en tiedä milloin voin laittaa naaraan sinne ja jos se synnyttää yöllä niin se voi syödä poikasensa. Ja pärjääkö se koiras sen aikaa yksin? Ja sitten se koiras jahtaa koko ajan sitä naarasta. Ja eikö ne pikkuset pärjää millään siin isos akvaarios?

    • Tiedot on

      minkä ikäisenä miljoonakalan poikaset voi siirtää pois poikasaltaasta?

    • entiedämitään

      Minkä laisia monneja laitetaan milliksien kanssa ? =)

    • minävaan:)

      hei! tiedän, että tämä ei liity tähän aiheeseen mutta kuitenkin. Kannattaako ostaa noin 60litrasen terraarion jota mä aion käyttää akvaariona?:D kiitos jo etukäteen ! :)

    • Ihan kalojen hyväksi

      Minävaan:), mun mielestä terraario ei sovi akvaarioksi!

      • omista 65lit ja 100l

        minä vaan ! (: kun on miljiksen poikasia niin pystyyks niit pitää siiviläs mikä on kokonaan reijistä tehty mist kiertää vesi eikä ne muut kalat pääse syömää on laitettu suoja kasveja niin elääks ne siel niin kauvan kun ne kasvaa isomiks et ne voi päästää vapaaks (= ... kiitos rehelisestä vastauksesta (= etukäteen !...(=


      • Kultso

        Minä vaan.Joo. Muista lukea ylemmät tsätit. Ite tein muovistesta läpinäkyvästä ruuvilaatikosta poikas altaan. Tein siihen matto veitsellä villot jotta vesi pääsisi vaihtamaan. Tosin siihen pitää välillä lisätä vettä ja vaihtaa se.


    • sokkatiUs

      MILLON MILJOONAKALAN POIKASET VOI SIIRTÄÄ ISOON AKVAARIOON !? mulla on jo 20 poikasta jalisää tulee.

      • Agua <3

        Millasii kaloi kannattaa ostaa 20-40 litraseen akvaarioon?????

        Ja mitä jos on liikaa kaloja eikä kukaan osta niitä?? Miten niistä pääsee eroon?


      • Agua <3

        Ja mun mielestä millikset voi siirtää isoon akvaarioon noin 1kk iässä


      • Anonyymi
        Agua <3 kirjoitti:

        Ja mun mielestä millikset voi siirtää isoon akvaarioon noin 1kk iässä

        mulla on ollu akvaario lapsesta asti en kyl vieläkään ole asiantuntija, mut se riippuu minkä kokoisia kaloja siellä on ja minkä luontoisia ne on kyllä sillo poikaset tulee hyvin toimeen kun on kasveja tarpeeksi. ja miljoona kaloille ei uroksia liikaa mulla on tällähetkellä 3 naarasta ja 1 uros. mutta kun ajattelee maalaisjärjellä, kyllä pärjää. ja akvaario tällä hetkellä 100 L


    • tota noin...

      mistä erottaa onko poikaset uroksia vai naaraita? mulla on jo entuudestaan ollu uroksia enemmän ku naaraita. Eiks sen pitäs olla just toiste päin?

    • huolestunut5

      Oon ihan uus millis omistaja ja haluaisin nyt tietää että minkälainen on raskaana oleva millisnaaras? olis kiva saada vaikka selvä kuva sellasesta kun oon jo ihan hysteerinen et onko millikset raskaana vai ei...Jos on niin kohta alkaisi tapahtumaan kun oon seuraillu,näillä on siis ensimmäinen raskaus kyseessä ja nyt on kulunu noin 3vko. kaikki apu ja kuvat on tarpeen.

      • ddddr3f

        on ihan samantekevää onko kalasi raskaana vai ei. Jos haluut poikasia, osta eläinkaupasta poikas allas, jonne siirrät emon. Vesi vaihtuu siinä itsestään


    • Anonyymi

      Ööøööøööøöfkfkrkdl

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe