Kärrystä

Äidinkieli kunniaan

Kärry on kärry ja taipuu kärrylle, kärryyn, kärryn, kärrystä jne. Silti about 50 % netissä kirjoittaa kärri ja puhuvat kärristä. Mistä tämä täysin virheellinen nimitys tulee? Kuulostaa ihan 5-vuotiaan jutuilta nämä kärri-jutut...

7

1867

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä

Ehkä huolimaton kieliasu liittyy siihen että ei kuorma-autoissa ole kärryjä vaan perävaunuja.
      Jo kärry sanan käyttö on tahallista huoletonta kielenkättöä ja pikkasen murteellinen taivuttaminen tehostaa asiaa.

• edellinen

kirjoittikin, murre on osaltaan mukana tässäkin. Kymenlaaksossa on kärri. Lisäksi tunnetaan jälkivaunu. Mikä on muuten pumppukärri tai -kärry, Keski-Suomeksi?

• ed.

mitä saat kun Jämsässä tilaat snagarilla taksarin?

• joe--

pohjoisessa Keski-Suomessa pumppukärry = roklat.

Eli joskus muinoin käytännössä ainoan valmistajan (Rocla) kärryistä väännetty.

Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit.

• Rattimies
        joe-- kirjoitti:

Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit.

Mutta kyllä usein kuulee puhuttavan myös jakista. En tiedä mistä merkistä tulee. Vai tuleeko jostain englannin kielisestä termistä? Tässä lajissa kyllä jäädään ruotsalaisille 100-0. On ne BT:t kyllä ylivoimaisesti parhaat pumput. Oman kokemuksen mukaan japsit osaavat myös tämän lajin. Toyota pärjää aika hyvin nimittäin BT:lle. Saksalaisvalmisteiset järjestään aivan syvältä sieltä ja poikittain.

• käytetään
        joe-- kirjoitti:

pumppukärrystä myös nimitystä konna. Tarinankin olen joskus kuullut mistä nimi on tullut, mutta ei tule juuri nyt mieleen. Jos joku muu muistaisi.

• Ohjaamotarkkailija

Englanninkielestä. Jossa y-kirjain lausutaan i:ksi? Esim,,, Gary,Sammy,Gilly,Timmy,Tamy... Sellaisissa sanoissa jossa y on viimeinen kirjain. Ja tämä lausuminen täällä Suomessa,ei oikeaoppisesti Englanniksi. Ja kun se lausutaan oikein,se voidaan murteella vääntää i:ksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1359
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1144
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      207
      1136
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      194
      1125
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1029
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      896
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      124
      846
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe