Kärry on kärry ja taipuu kärrylle, kärryyn, kärryn, kärrystä jne. Silti about 50 % netissä kirjoittaa kärri ja puhuvat kärristä. Mistä tämä täysin virheellinen nimitys tulee? Kuulostaa ihan 5-vuotiaan jutuilta nämä kärri-jutut...
Kärrystä
7
1915
Vastaukset
- siitä
Ehkä huolimaton kieliasu liittyy siihen että ei kuorma-autoissa ole kärryjä vaan perävaunuja.
Jo kärry sanan käyttö on tahallista huoletonta kielenkättöä ja pikkasen murteellinen taivuttaminen tehostaa asiaa. - edellinen
kirjoittikin, murre on osaltaan mukana tässäkin. Kymenlaaksossa on kärri. Lisäksi tunnetaan jälkivaunu. Mikä on muuten pumppukärri tai -kärry, Keski-Suomeksi?
- ed.
mitä saat kun Jämsässä tilaat snagarilla taksarin?
- joe--
pohjoisessa Keski-Suomessa pumppukärry = roklat.
Eli joskus muinoin käytännössä ainoan valmistajan (Rocla) kärryistä väännetty.
Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit. - Rattimies
joe-- kirjoitti:
Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit.Mutta kyllä usein kuulee puhuttavan myös jakista. En tiedä mistä merkistä tulee. Vai tuleeko jostain englannin kielisestä termistä? Tässä lajissa kyllä jäädään ruotsalaisille 100-0. On ne BT:t kyllä ylivoimaisesti parhaat pumput. Oman kokemuksen mukaan japsit osaavat myös tämän lajin. Toyota pärjää aika hyvin nimittäin BT:lle. Saksalaisvalmisteiset järjestään aivan syvältä sieltä ja poikittain.
- käytetään
joe-- kirjoitti:
Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit.pumppukärrystä myös nimitystä konna. Tarinankin olen joskus kuullut mistä nimi on tullut, mutta ei tule juuri nyt mieleen. Jos joku muu muistaisi.
- Ohjaamotarkkailija
Englanninkielestä. Jossa y-kirjain lausutaan i:ksi? Esim,,, Gary,Sammy,Gilly,Timmy,Tamy... Sellaisissa sanoissa jossa y on viimeinen kirjain. Ja tämä lausuminen täällä Suomessa,ei oikeaoppisesti Englanniksi. Ja kun se lausutaan oikein,se voidaan murteella vääntää i:ksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as883488Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna253083- 512982
- 592823
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)542667Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582628On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle552391Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802261- 452122
- 692118