Kärry on kärry ja taipuu kärrylle, kärryyn, kärryn, kärrystä jne. Silti about 50 % netissä kirjoittaa kärri ja puhuvat kärristä. Mistä tämä täysin virheellinen nimitys tulee? Kuulostaa ihan 5-vuotiaan jutuilta nämä kärri-jutut...
Kärrystä
7
1867
Vastaukset
- siitä
Ehkä huolimaton kieliasu liittyy siihen että ei kuorma-autoissa ole kärryjä vaan perävaunuja.
Jo kärry sanan käyttö on tahallista huoletonta kielenkättöä ja pikkasen murteellinen taivuttaminen tehostaa asiaa. - edellinen
kirjoittikin, murre on osaltaan mukana tässäkin. Kymenlaaksossa on kärri. Lisäksi tunnetaan jälkivaunu. Mikä on muuten pumppukärri tai -kärry, Keski-Suomeksi?
- ed.
mitä saat kun Jämsässä tilaat snagarilla taksarin?
- joe--
pohjoisessa Keski-Suomessa pumppukärry = roklat.
Eli joskus muinoin käytännössä ainoan valmistajan (Rocla) kärryistä väännetty.
Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit. - Rattimies
joe-- kirjoitti:
Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit.Mutta kyllä usein kuulee puhuttavan myös jakista. En tiedä mistä merkistä tulee. Vai tuleeko jostain englannin kielisestä termistä? Tässä lajissa kyllä jäädään ruotsalaisille 100-0. On ne BT:t kyllä ylivoimaisesti parhaat pumput. Oman kokemuksen mukaan japsit osaavat myös tämän lajin. Toyota pärjää aika hyvin nimittäin BT:lle. Saksalaisvalmisteiset järjestään aivan syvältä sieltä ja poikittain.
- käytetään
joe-- kirjoitti:
Kuten myös monen alkuasukkaan puheissa mikä tahansa henkilöauto on jakuaari ja mitkä tahansa sakset kynsisaksista alligaattori-oksaleikkureihin on viskarssit.pumppukärrystä myös nimitystä konna. Tarinankin olen joskus kuullut mistä nimi on tullut, mutta ei tule juuri nyt mieleen. Jos joku muu muistaisi.
- Ohjaamotarkkailija
Englanninkielestä. Jossa y-kirjain lausutaan i:ksi? Esim,,, Gary,Sammy,Gilly,Timmy,Tamy... Sellaisissa sanoissa jossa y on viimeinen kirjain. Ja tämä lausuminen täällä Suomessa,ei oikeaoppisesti Englanniksi. Ja kun se lausutaan oikein,se voidaan murteella vääntää i:ksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821359Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661144Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2071136Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1941125Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121029Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68896Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍124846Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755