Gynekologit kiellettävä lailla :(

Leena85

Tässä monta hyvää syytä, miksi gynekologiselle sisätutkimukselle pitäisi saada joku inhimillisempi muoto, kuten esim. joku sellainen, että kuvataan jollain ultraääni- TAI MUULLA SELLAISELLA lailleella:

1. Se, että vieras ihminen kopeloi pilluani, loukkaa ihmisoikeuksia.

2. Sisätutkimus on verrattavissa raiskaukseen.

3. Aiheuttaa suunnatonta pelkoa ja ahdistusta.

4. On äärimmäisen kidutuksen muoto.

5. Gynekologit (kuten myös muut lääkärit) ovat ilkeitä ja töykeitä.

6. Lääkärit haukkuvat.

7. Gynekologi on useimmiten pillunnälkäisten 14v. pikkupoikien unelma-ammatti.

8. On aina kivulias ja tuskallinen toimenpide.

9. LouKkaa naistenoikeuksia.

10. On erittäin karmeaa maata puolialastomana, puolustuskyvyttömänä ja alistettuna tutkimuspöydälla toisen tunkiessa alapäähän vaikka mitä vekottimia ja sormia.

11. Pillu on jokaisen yksityisomaisuutta. Sinne ei kuulu vieraan ihmisen karvaiset kädet tai kepukat.

12. Aiheuttaa suurta inhoa se, että pitäisi katsoa silmiin sellaista, joka on juuri kiduttanut minua. Tai edes puhua sellaiselle.

13. Jos paikalla on jotain typeriä opiskelijoita, toimii pilluni ns. opetuspilluna, ja se on verrattavissa raiskaamiseen.

112

64384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe

      Relaa hieman lapsukainen

    • HUOKAUS

      Jos henkinen kantti ei kestä lääkärissä käymistä niin kannattaisi varmasti kasvaa muutama vuosi, ellei enemmänkin.
      "karvaiset kädet" - oletko kuullut kumihanskoista?
      On aina kivulias ja tuskallinen toimenpide. - Aina? Hommaudu neitsyydestäsi eroon ja lopeta tuo sairaalloinen jännittäminen, niin homma luultavasti helpottuu.
      Auttaisi varmasti, jos keskustelisit gynekologisi kanssa näistä raiskauspeloistasi ja ahdistuksestasi toimenpidettä kohtaan. He ovat ammatti-ihmisiä ja ottavat huomioon esim. ensikertalaisuuden lämmittämällä välineet ja käyttämällä mahd. pieniä sellaisia. Ja 14v. pillunnälkäiset pikkupojat harvemmin toimivat gynekologeina. Lääkäriksi opiskelu ei ole helppoa ja kestääkin niin kauan, että uskoisin, että pillunnälkäisyys -motiivi ei kauhean pitkälle kanna.
      En mä jaksa paasaa. Oot kuitenkin joku huomionkipee pikkupenska.

      • nainen

        jotkut on inhottavan kovakouraisia ja muutenki ällöttäviä ja kun ei sitä etukäteen tiedä edes.
        Naislääkäreissä sitäpaitsi ollut paljon ilkeämpiä ja inhottavampia ne gynekologit .
        Niin loukkaavasti puhui etten ikinä enää naisllääkärille mene missään asioissa . Saati sitte noin intiimissä asiassa. Kerran kun on ollut ikävä kauhukokemus on hirveän vaikee mennä lääkärille uudelleen viimeiseen asti jättä sen lähtemien ja edes ajantilaamisen. Tiedän istä sä puhut . Mutta voin kertoa että on olemassa ihan mukavia ja asiallisia ja kun sanoo että tää jännittää ja hermostuttaa niin se helpottaa ja lääkäri osaa suhtautua toisin onneksi . Pari kertaa nyt olen käynyt ihan fiksun asiallisen gynekologin juttusilla ja tutkimukset meneet ihan hyvin ja ei niin hirveää ole mennä kuin oli aiemmin . Kysele ystäviltä ja sukulaisilta kuka onhyvä ja kiva lääkärijolle uskaltautuu mennä niin löydät sellaisen jolla voit käydä.
        Kaikkeen ei pidä muuten suostua ja valituksen voit tehdä asiattomasta kohtelusta hyvin .


      • Vaihdoin
        nainen kirjoitti:

        jotkut on inhottavan kovakouraisia ja muutenki ällöttäviä ja kun ei sitä etukäteen tiedä edes.
        Naislääkäreissä sitäpaitsi ollut paljon ilkeämpiä ja inhottavampia ne gynekologit .
        Niin loukkaavasti puhui etten ikinä enää naisllääkärille mene missään asioissa . Saati sitte noin intiimissä asiassa. Kerran kun on ollut ikävä kauhukokemus on hirveän vaikee mennä lääkärille uudelleen viimeiseen asti jättä sen lähtemien ja edes ajantilaamisen. Tiedän istä sä puhut . Mutta voin kertoa että on olemassa ihan mukavia ja asiallisia ja kun sanoo että tää jännittää ja hermostuttaa niin se helpottaa ja lääkäri osaa suhtautua toisin onneksi . Pari kertaa nyt olen käynyt ihan fiksun asiallisen gynekologin juttusilla ja tutkimukset meneet ihan hyvin ja ei niin hirveää ole mennä kuin oli aiemmin . Kysele ystäviltä ja sukulaisilta kuka onhyvä ja kiva lääkärijolle uskaltautuu mennä niin löydät sellaisen jolla voit käydä.
        Kaikkeen ei pidä muuten suostua ja valituksen voit tehdä asiattomasta kohtelusta hyvin .

        17 kesäisenä kävin uusimassa pillerireseptin ja tohtoritäti teki sellaisen tutkimuksen, että muistan sen lopun ikääni. Ensi hän tutki "oma-aloitteisesti" rintani rintsikoiden läpi työntäen lopuksi kätensä kuppeihin ja nipistäen nännejä todella kovaa. Sitten arvon lekuri ilmoitti, että hänellä on tapana tehdä tutkimus ilman rasvaa (oli kuulemma itsekin joskus ollut vastaavassa tilanteessa). Tutkimus päättyi siihen, että "kohtua piti vielä kokeilla" pepun kautta ja lopuksi peppua tutkittiin vielä jollakin putkella. Tämä oli viimeinen kokemukseni naisen tutkittavana!


    • heebo

      juupa juu. käsittääkseni sinne ei ole pakko mennä?

      • vihtu

        Kyllä se kuule joskus pikku pakko on gynellä käydä....jos meinaa ehkäisynsä kunnolla hoitaa
        Ja aina se yhtä ällöttävää on maata reppu levällään vaikka käynkin naislääkärillä


      • Totuus

        Kyllä ikävä kyllä näissä tutkimuksissa on pakko käydä yms. muissakin tutkimuksissa. Ja tutkimukset ovat aina väärin minusta ainakin juuri siksi että toinen sinua kopeloi. Mitä sitten teemmekin jätämmekö menemättä kokonaan vai poistetaanko tämä ala???
        Itselläni huonoja kokemuksia lääkäreistä ja siitäkin että ne ovat kieroja ihmisiä.


      • joopajoo
        vihtu kirjoitti:

        Kyllä se kuule joskus pikku pakko on gynellä käydä....jos meinaa ehkäisynsä kunnolla hoitaa
        Ja aina se yhtä ällöttävää on maata reppu levällään vaikka käynkin naislääkärillä

        kortsuja saa siwastakin...


      • SuperStar
        vihtu kirjoitti:

        Kyllä se kuule joskus pikku pakko on gynellä käydä....jos meinaa ehkäisynsä kunnolla hoitaa
        Ja aina se yhtä ällöttävää on maata reppu levällään vaikka käynkin naislääkärillä

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?


      • Femina
        SuperStar kirjoitti:

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?

        Jos mitään erityistä ei ilmene, ei gynekologilla ole mitenkään pakko käydä.
        Ajankohtaiseksi se saattaa tulla esimerkiksi silloin, kun tarvitset ehkäisyä - tai jossakin poikkeustilanteessa (esim. raiskaus).
        Minulla on tupsutohtoreista lähes pelkästään myönteisiä kokemuksia, ja jos tarve vaatii, menen kyllä mielelläni vastaanotolle. Gynekologi on pimppu-spesialisti, joka tuskin kiinnittää yhteen potilaaseen sen kummempaa huomiota, kun se pimpun pöyhiminen on hänelle työtä, päivästä toiseen, useita naisia päivässä erilaisine pulmineen.
        Kellä on tulehdusta, kuka ei tule yrityksistä huolimatta raskaaksi, kuka tarvitsee ehkäisyä ja kuka vaihdevuosihormoni-lääkitystä. Joku käy muuten vain ja periaatteesta kerran vuodessa gynekologin tarkastuksessa varmistamassa, että on terve ja kunnossa.


      • täti 50v
        SuperStar kirjoitti:

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?

        Gynegologi= naistentautien erikoislääkäri.

        Ei tarvitse normaali oloissa käydä, jos ei ole vaivoja siellä päässä.
        Kun sitten joskus jostakin syystä päätät mennä, niin ei tarvitse pelätä.
        Käymmehän me hammaslääkärissä ja rokotuksissa je verinäytteen otossa ja muissa vastaavissa, jotka tuntuvat jotenkin. Voihan jollekin jopa suun aukaiseminen olla lähes yhtä intiimi asia kuin toiselle pimpan näyttäminen.
        Minun gynegologini on nainen, pienet sirot kädet.


      • Anidne
        SuperStar kirjoitti:

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?

        Inhottavaahan se tietty on. Varsinkin ensimmäisellä kerralla.
        Ekalla kerralla useinkuitenkin vain jutellaan ja saat reseptin (jos sitä menit hakemaan) ja sitten seuraavalla kerralla on tutkimus.

        Puhu vain rohkeasti lääkärin kanssa peloistasi. Tuo mitä Leena kirjoitti oli vain hänen pelkojaan.
        Opiskelijapoikia ei todellakaan tule vasten tahtoasi tarkkailemaan ja voit pyytää lääkäriä vaikka selittämään mitä hän tekee.
        Ensimmäistä kertaa ollessani minua ainakin helppotti kun lääkäri seliti tutkimusta tehdessään, mitä hän tekee nyt ja mitä seuravaaksi.
        Neityys ei haittaa mennessä gynelle.

        ps. Jos mahdollista, yritä saada vakituinen gynekologi, jonka kanssa voit puhua luotamuksellisesti.
        Tai kaikkienhan kanssa voi, mutta minusta on ollu tmukavampaa kun on ollut sama gyne jo muutaman vuoden.

        Rohkeasti vaan =)


      • poliisi 18v
        SuperStar kirjoitti:

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?

        Ei näitä juttuja saa lukea alle 18 v


      • Voi urpo...

        "käsittääkseni sinne ei ole pakko mennä?"

        Käsityksesi on väärä, sinä "heebo" lapsukainen (toivottavasti olet kasvanut tässä välissä aikuiseksi sitten vuoden 2003 kirjoituksesi). Tottakai sinne on pakko mennä, eihän siellä huvikseen kukaan kävisi. Naiset joutuvat käymään gynellä elämänsä varrella gynekologisista vaivoista johtuen tuon tuostakin, ei tarvitse olla kummoinenkaan alavatsakipu että pääset esittelemään revaa. Ja aina se on yhtä epämiellyttävää mennä levittelemään tavaraansa ventovieraalle ihmiselle kirkkaassa päivänvalossa ilman, että kyseessä on seksuaalinen, intiimi tapahtuma läheisen ihmisen kanssa.


      • .....
        poliisi 18v kirjoitti:

        Ei näitä juttuja saa lukea alle 18 v

        Poliisi 18V?=DD


      • sweet_sweetie
        SuperStar kirjoitti:

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?

        1. Gynegologilla on tavallaan pakko käydä. Jos haluaa hoitaa ehkäisyn kuntoon.

        2. Ei se ole minusta ollenkaan kamalaa. Olen käynyt monellakin Gynekologilla, enkä ole kohdannut epäystävällistä kohtelua. Olen tosin käynyt miesten tutkittavana. Jos sinua jännittää, kerro se vain rohkeasti Gynekologille :) Hän osaa sitten suhtautua hellästi sinuun ja ehkä myös ystävällisesti.

        Saanen kysyä, mitä sinun ikäisesi tyttönen tekee tällaisella sivustolla?


      • aikuinen nainen
        SuperStar kirjoitti:

        HÄN joka aloitti tämän keskustelun kasasi valtavat paineet hartioilleni!
        Sillä HÄN sai tämän asian kuulostamaan erittäin kivuliaalta ja pelottavalta.
        Olen vasta 13-vuotias tyttönen, ja JOKU JOKA TODELLA TIETÄÄ TÄSTÄ ASIASTA voisi selventää mulle nämä seuraavat kysymykset:

        1.Onko gynelle pakko mennä?

        2.Onko se tolle niin kauheaa kuin HÄN väittää?

        Voisiko joku hyvä sydäminen VIISAS ihminen lievittää pelkoani? Oli tosin kyllä oma syyni.
        Miksi luin sen?

        on oma vikasi että huijasit olevasi 18 vuotias päästäkseesi lukemaan asioita jotka eivät vielä noin nuoren ihmisen asiota ole moneen vouteen (välttämättä..) ainahan niitä poikkeuksiakin on mutta... palsta oli joka tapauksessa k-18


    • kiki22

      Oon yhen kerran käyny gynekologilla 17-vuotiaana tutkimuksissa, kun mut raiskattiin ja tuon gynen tutkimus oli kuin toinen raiskaus, todella nöyryyttävää ja gynekologi oli ilkeä ja välinpitämätön.

      • kysymys

        Minkä takia menit tutkittavaksi? Kuka pakotti? Lääkärin tutkimuksista saa kieltäytyä aina. Yksi sana vain ja lääkäri ei enää koske potilaaseen. Tietysti tutkimuksen pitää olla asiallinen ja kipua mahdollisuuksien mukaan tuottamaton. Mutta lähetettä tai lääkkeitä ei kyllä tipu ilman tutkimuksia. Potilaan on siis valittava mitä haluaa ja lääkärin on tuettava potilaan päätöstä.


      • Laura

        =)Parasta jos ois vielä lisäksi lesbo...eikä mikään INHOTTAVA MIES


    • Sasa

      On selkeesti nähtävissä että sulla on tosi pahoi kokemuksii gynekologeist. On tosi vaikeeta mennä puhumaan ventovieraalle lääkärille; "hei , anteeks!! Musta tuntuis kuin sä raiskaisit mua kokoajan!!" Se ei oo asia mitä viittii sanoo ääneen vaikkakin se on suht helppo kertoo netissä. voi olla et sulla ei oo oikeesti oo mitään pahoi kokemuksii ja et sä oot vaan huomion kipee, niinkuin joku tuollla ystävällisesti ilmaisi, MUTTA voi myös olla et gynekologilla käyminen on oikeesti tosi paha pala. En tiiä missä sä asut (maalla, kaupungissa,) mutta suosittelen et tilaat AINA erityisesti korostaen aikas NAISlekurilta. Hirvittävän moni lekuri voi olla kylmä ja niiden on pakko. Ois vielä kauheempaa mennä hymyilevälle mies lekurille joka sanoo maireesti hymyillen:"käys nyt pitkäkses ja levitä jalkas!!" hyi... On kuitenkin niin et jos et käy gynekologilla, voi seuraukset olla aika huonot. Nyt sun iässä se ei oo välttämätön (oon sua pari vuotta vanhempi) koska voit käyttää kortsui. mut jos susta ja sun jätkästä ei oo käyttämään niit niin sun pakko käydä lekurissa. Mites teidän kotilääkäri?? Mulla (stadissa) on perhelääkäri joka on tosiystävällinen ja lempee (nainen) eikä mulla oo mitään traumoi siitä. ja muista et voit yrittää psyykata ittees!! Oletan et sulla on ollu jo seksi suhde ku oot kerran käynyt Gynekolgilla. Kuvittele vaikka et se on sun kundikamus värkki tai et se on tamppooni. tuo vaikka korvalappustereot mukaan ja kuuntele niist vaikka klassist! muista vaan vaihdella kappaleita ettei joku kappale aiheuta sulle traumoi. Gynegologi on naisten vaiva. Ja jätkät valittaa ku ala-asteella niiden pippelii pideltiin kylmässä lusikasssa. voi hirveetä. mut osa naisena olemisesta on kestää nää. voi olla et sä et oo vielä tarpeeks kypsä kestämään lekurissa käyntii ja suosittelen siks et pidättäydyt kortsuissa. raskaustestitkin voi tehä kotona!! Lykkyä tykö!!
      PS. ja muista et unelma on usein sama kuin fantasia! vaikka 14 vuotiaat haluiskin gynegologeiks niin 100% fantasia.

    • Sasa

      On selkeesti nähtävissä että sulla on tosi pahoi kokemuksii gynekologeist. On tosi vaikeeta mennä puhumaan ventovieraalle lääkärille; "hei , anteeks!! Musta tuntuis kuin sä raiskaisit mua kokoajan!!" Se ei oo asia mitä viittii sanoo ääneen vaikkakin se on suht helppo kertoo netissä. voi olla et sulla ei oo oikeesti oo mitään pahoi kokemuksii ja et sä oot vaan huomion kipee, niinkuin joku tuollla ystävällisesti ilmaisi, MUTTA voi myös olla et gynekologilla käyminen on oikeesti tosi paha pala. En tiiä missä sä asut (maalla, kaupungissa,) mutta suosittelen et tilaat AINA erityisesti korostaen aikas NAISlekurilta. Hirvittävän moni lekuri voi olla kylmä ja niiden on pakko. Ois vielä kauheempaa mennä hymyilevälle mies lekurille joka sanoo maireesti hymyillen:"käys nyt pitkäkses ja levitä jalkas!!" hyi... On kuitenkin niin et jos et käy gynekologilla, voi seuraukset olla aika huonot. Nyt sun iässä se ei oo välttämätön (oon sua pari vuotta vanhempi) koska voit käyttää kortsui. mut jos susta ja sun jätkästä ei oo käyttämään niit niin sun pakko käydä lekurissa. Mites teidän kotilääkäri?? Mulla (stadissa) on perhelääkäri joka on tosiystävällinen ja lempee (nainen) eikä mulla oo mitään traumoi siitä. ja muista et voit yrittää psyykata ittees!! Oletan et sulla on ollu jo seksi suhde ku oot kerran käynyt Gynekolgilla. Kuvittele vaikka et se on sun kundikamus värkki tai et se on tamppooni. tuo vaikka korvalappustereot mukaan ja kuuntele niist vaikka klassist! muista vaan vaihdella kappaleita ettei joku kappale aiheuta sulle traumoi. Gynegologi on naisten vaiva. Ja jätkät valittaa ku ala-asteella niiden pippelii pideltiin kylmässä lusikasssa. voi hirveetä. mut osa naisena olemisesta on kestää nää. voi olla et sä et oo vielä tarpeeks kypsä kestämään lekurissa käyntii ja suosittelen siks et pidättäydyt kortsuissa. raskaustestitkin voi tehä kotona!! Lykkyä tykö!!
      PS. ja muista et unelma on usein sama kuin fantasia! vaikka 14 vuotiaat haluiskin gynegologeiks niin 100% fantasia...

      • Mina

        Kopeloinnilta ei voi välttyä ainakaan kun on täyttänyt 25 ja irtosolututkimuskutsut alkavat juosta.
        Enimmän ikääni olen kartellut miesgynegologeja ja mieslääkäreitä alapään tutkimuksissa. Kun jo naispuolinen terveydenhoitohenkilökunta on ollu niin kovakouraista, että jalat ovat tärisseet tunteja. Ja ovat jopa hakeneet jostain muualta milloin käsineitä milloin apraatteja ja jättäneet koivet oven suuntaan levälleen makaamaan.

        Joten kun viimeksi yhts:n mieslääkäri alkoi esittää, että pitää ottaa irtosolukin, kun viime kokeesta on niin aikaa, olin tosi kauhuissani. Mutta vanha mies oli yllättäen helläkätinen, jopa rasvasi ne kapineet jotka laittoi sisään, eikä runnonut.


      • Femina
        Mina kirjoitti:

        Kopeloinnilta ei voi välttyä ainakaan kun on täyttänyt 25 ja irtosolututkimuskutsut alkavat juosta.
        Enimmän ikääni olen kartellut miesgynegologeja ja mieslääkäreitä alapään tutkimuksissa. Kun jo naispuolinen terveydenhoitohenkilökunta on ollu niin kovakouraista, että jalat ovat tärisseet tunteja. Ja ovat jopa hakeneet jostain muualta milloin käsineitä milloin apraatteja ja jättäneet koivet oven suuntaan levälleen makaamaan.

        Joten kun viimeksi yhts:n mieslääkäri alkoi esittää, että pitää ottaa irtosolukin, kun viime kokeesta on niin aikaa, olin tosi kauhuissani. Mutta vanha mies oli yllättäen helläkätinen, jopa rasvasi ne kapineet jotka laittoi sisään, eikä runnonut.

        Vain yhden kerran olen ollut nuorena naisgynekologin käsittelyssä. Oli tylyä ja kovakouraista kohtelua sen naislääkärin luona.
        Sitä ennen ja sen jälkeen olen mennyt aina miespuolisille gynekologeille ja olen saanut aina hyvää ja hellävaraista kohtelua.
        Tarvittaessa menenkin mielelläni gynekologin vastaanotolle.
        Itse asiassa suorastaan pidän siitä, kun he - tai hän (olen jo pitkään käynyt yhdellä ja samalla) pöyhii alapäätäni.
        Tosin yritän koko ajan pitää nyrpeää roolia päällä, ettei hän - sharmikas mies - luulisi liikoja itsestään. Kerron gynekologille, että järjestän aina ylä- ja alapään hoidot samalle päivälle (kuten teenkin). Eli hammaslääkäri- ja gynekologikäynnit peräjälkeen. Ikään kuin niillä ei olisi mitään eroa. Mutta onhan niillä.
        Hammaslääkärinikin on mies, ystävällinen, pätevä ja osaava, joten sielläkin käynnit ovat aivan siedettäviä ja siinä tuolissa sietää olla.
        Minusta on erittäin tärkeää, että gynekologilla on vaistoa ja psykologista silmää sen lisäksi, että hän seuraa tarkkaan alansa kehitystä ja sillä tehtävää tieteellistä tutkimusta.


      • minä
        Mina kirjoitti:

        Kopeloinnilta ei voi välttyä ainakaan kun on täyttänyt 25 ja irtosolututkimuskutsut alkavat juosta.
        Enimmän ikääni olen kartellut miesgynegologeja ja mieslääkäreitä alapään tutkimuksissa. Kun jo naispuolinen terveydenhoitohenkilökunta on ollu niin kovakouraista, että jalat ovat tärisseet tunteja. Ja ovat jopa hakeneet jostain muualta milloin käsineitä milloin apraatteja ja jättäneet koivet oven suuntaan levälleen makaamaan.

        Joten kun viimeksi yhts:n mieslääkäri alkoi esittää, että pitää ottaa irtosolukin, kun viime kokeesta on niin aikaa, olin tosi kauhuissani. Mutta vanha mies oli yllättäen helläkätinen, jopa rasvasi ne kapineet jotka laittoi sisään, eikä runnonut.

        miesgynekologit ovat tähänastisen kokemuksen perusteella helläkätisempiä kuin naispuoliset. Eivätkä yhtään pervoja.


      • ?
        Mina kirjoitti:

        Kopeloinnilta ei voi välttyä ainakaan kun on täyttänyt 25 ja irtosolututkimuskutsut alkavat juosta.
        Enimmän ikääni olen kartellut miesgynegologeja ja mieslääkäreitä alapään tutkimuksissa. Kun jo naispuolinen terveydenhoitohenkilökunta on ollu niin kovakouraista, että jalat ovat tärisseet tunteja. Ja ovat jopa hakeneet jostain muualta milloin käsineitä milloin apraatteja ja jättäneet koivet oven suuntaan levälleen makaamaan.

        Joten kun viimeksi yhts:n mieslääkäri alkoi esittää, että pitää ottaa irtosolukin, kun viime kokeesta on niin aikaa, olin tosi kauhuissani. Mutta vanha mies oli yllättäen helläkätinen, jopa rasvasi ne kapineet jotka laittoi sisään, eikä runnonut.

        Mitkä kapineet??? Mitä teille raukoille siellä tehdään? Sattuuko ihan kuheesti?


      • Hoitsu-N.
        Mina kirjoitti:

        Kopeloinnilta ei voi välttyä ainakaan kun on täyttänyt 25 ja irtosolututkimuskutsut alkavat juosta.
        Enimmän ikääni olen kartellut miesgynegologeja ja mieslääkäreitä alapään tutkimuksissa. Kun jo naispuolinen terveydenhoitohenkilökunta on ollu niin kovakouraista, että jalat ovat tärisseet tunteja. Ja ovat jopa hakeneet jostain muualta milloin käsineitä milloin apraatteja ja jättäneet koivet oven suuntaan levälleen makaamaan.

        Joten kun viimeksi yhts:n mieslääkäri alkoi esittää, että pitää ottaa irtosolukin, kun viime kokeesta on niin aikaa, olin tosi kauhuissani. Mutta vanha mies oli yllättäen helläkätinen, jopa rasvasi ne kapineet jotka laittoi sisään, eikä runnonut.

        -Oletteko samaa mieltä?


      • daniela
        Mina kirjoitti:

        Kopeloinnilta ei voi välttyä ainakaan kun on täyttänyt 25 ja irtosolututkimuskutsut alkavat juosta.
        Enimmän ikääni olen kartellut miesgynegologeja ja mieslääkäreitä alapään tutkimuksissa. Kun jo naispuolinen terveydenhoitohenkilökunta on ollu niin kovakouraista, että jalat ovat tärisseet tunteja. Ja ovat jopa hakeneet jostain muualta milloin käsineitä milloin apraatteja ja jättäneet koivet oven suuntaan levälleen makaamaan.

        Joten kun viimeksi yhts:n mieslääkäri alkoi esittää, että pitää ottaa irtosolukin, kun viime kokeesta on niin aikaa, olin tosi kauhuissani. Mutta vanha mies oli yllättäen helläkätinen, jopa rasvasi ne kapineet jotka laittoi sisään, eikä runnonut.

        oon kyllä sitä mieltä et miespuoliset gynet on hellempiä ja parempia. naiset runnoo ja on vähän "..tää mitään satu" -asenteella. en tiedä mistä johtuu, luulis naisten ymmärtävän mut ei. ja reippaasti vaan gynelle tarkastuksiin tasasin väliajoin. multa leikattiin kohdunkaulaa jo 19v joten ei se ikää katso milloin voi tulla jotain vakavampaa.. onneksi säilyi mahollisuus saada lapsia ku ajois huomattii!


      • Hohhoijaa...
        ? kirjoitti:

        Mitkä kapineet??? Mitä teille raukoille siellä tehdään? Sattuuko ihan kuheesti?

        Ronkitaan alapäätä. Netistä löytyy kapineista kuvia.


    • Pike

      Ei kai nyt noin vähästä tarvi ottaa stressiä. Et ole näköjään kokenut vielä mennessä mitään. Gynellä käynti kuuluu osana naisen elämää, jokainen käynti on sun omaksi parhaaksi. Kyllä monelta pahalta välttyy kun joskus saa varmuuden itselleen....ne on ammatti-ihmisiä. Voi olla että on sinulle sattunut sellainen gynekologi joka on jo rutinoitunut työhönsä eikä ole osannut kohdella sinua niin kuin olit toivonut. Eihän se mikään ihana paikka ole...olen itse ollut siinä pinteessä monta monituista kertaa...mutta kyl mä en ihan tuollaista palautetta antaisi. Kyllä on sulla vielä paljon kestettävänä tässä elämässä jos tuosta vedät tuollaiset pultit. Naisen pitää kestää...viimeistään sit on tosi kyseessä kun lasta synnytät...toi on pieni kipu siihen verrattuna ja siitäkin selviytyy todella hyvin hengissä.
      Mä kyl luulen et tämä sun kirjoitus täällä oli vaan sellainen näyttö et sinäki olet jo tuohon ikään ehdittyä käynyt gynellä. Otahan ihan rennosti vaan....toi on pientä ja sinähän olet vielä kaikissa hengen voimissa. Tsemppiä vaan seuraavaan gynen käytiin :)

      • Ei ikinä

        Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!


      • tyttö
        Ei ikinä kirjoitti:

        Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!

        Oon 14 enkä sinne koskaan mene! Jätän mieluummin sänkyhommat sikseen eikä mitää gynekologei tarvita!


      • nainen
        tyttö kirjoitti:

        Oon 14 enkä sinne koskaan mene! Jätän mieluummin sänkyhommat sikseen eikä mitää gynekologei tarvita!

        Vaikka nainen ei koskaan käyttäisi ehkäisyä, ei harrastaisi seksiä kenenkään kanssa, on hänen silti pakko joskus käydä gyn.tutkimuksessa. Esim. antibioottikuuri hyvin usein aikaansaa hiivatulehduksen eikä lääkäri voi määrä hoitoa muuten kuin tutkimalla. Tai virtsatieinfektio saa koko alapään kipeäksi ja punoittavaksi... Syöpä, kystat, vuotohäiriöt yms. vaivaavat myös niitä naisia, joilla ei ole seksielämää ollenkaan!

        Aivan kuten on pakko käydä hammaslääkärissäkin, vaikkei koskaan söisi makeisia eikä joisi limpparia tms. epäterveellistä ja aina huolella hoitaisi hammaskalustonsa. Ei sekään kivaa ole, suu on hyvin intiimi paikka.

        Lääkärille voi kertoa, että tämä pelottaa ja sattuu ja voi kieltäytyä "vekottimien" käytöstä (en ymmärrä miksi niitä käytetään!), jos ne pelottavat tai sattuvat.
        Monet naiset inhoavat myös kuukautisvuotoja, odottavat niiden loppumista! Mutta gynekäynnit eivät lopu siihenkään! Se on naiseuden taakka tai ilo, kuukautiset, ja pakkopullana siihen kuuluu itsensä kokonaisvaltainen hoitaminen ja gynellä käynnit.
        Nimimerkillä "3 vuotta viime käynnistä, koska inhoan sitä vaikka tärkeyden tiedänkin"


      • foo
        nainen kirjoitti:

        Vaikka nainen ei koskaan käyttäisi ehkäisyä, ei harrastaisi seksiä kenenkään kanssa, on hänen silti pakko joskus käydä gyn.tutkimuksessa. Esim. antibioottikuuri hyvin usein aikaansaa hiivatulehduksen eikä lääkäri voi määrä hoitoa muuten kuin tutkimalla. Tai virtsatieinfektio saa koko alapään kipeäksi ja punoittavaksi... Syöpä, kystat, vuotohäiriöt yms. vaivaavat myös niitä naisia, joilla ei ole seksielämää ollenkaan!

        Aivan kuten on pakko käydä hammaslääkärissäkin, vaikkei koskaan söisi makeisia eikä joisi limpparia tms. epäterveellistä ja aina huolella hoitaisi hammaskalustonsa. Ei sekään kivaa ole, suu on hyvin intiimi paikka.

        Lääkärille voi kertoa, että tämä pelottaa ja sattuu ja voi kieltäytyä "vekottimien" käytöstä (en ymmärrä miksi niitä käytetään!), jos ne pelottavat tai sattuvat.
        Monet naiset inhoavat myös kuukautisvuotoja, odottavat niiden loppumista! Mutta gynekäynnit eivät lopu siihenkään! Se on naiseuden taakka tai ilo, kuukautiset, ja pakkopullana siihen kuuluu itsensä kokonaisvaltainen hoitaminen ja gynellä käynnit.
        Nimimerkillä "3 vuotta viime käynnistä, koska inhoan sitä vaikka tärkeyden tiedänkin"

        ja raskaanaollessa on pakko käydä. Ja jälkeen jälkitarkastuksessa.

        Voihan sitä hammaslääkäritkin jättää väliin, mutta se kostautuu jälkikäteen. PAHASTI.


      • Pöysti
        foo kirjoitti:

        ja raskaanaollessa on pakko käydä. Ja jälkeen jälkitarkastuksessa.

        Voihan sitä hammaslääkäritkin jättää väliin, mutta se kostautuu jälkikäteen. PAHASTI.

        määrätty?

        Epäilen. Kuka sitä valvoo?
        Ennenkin on saunassa puserrettu...


      • täti50v
        tyttö kirjoitti:

        Oon 14 enkä sinne koskaan mene! Jätän mieluummin sänkyhommat sikseen eikä mitää gynekologei tarvita!

        gynegologi= naistentautien erikoislääkäri.

        Kyllä niitä naistentauteja esiintyy vanhoilla piioilla siinä missä muillakin naisilla.
        Piiat vaan gynelle tarkistuttamaan "salaiset käytävät"!

        Sairasta tuo tollanen omien periaatteittensa vankina oleminen... ei ihme jos elämä on vaikeeta!


      • hoitsu
        Ei ikinä kirjoitti:

        Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!

        ...koko elämää elämään ilman gynekologia tai irtosolunäytettä!
        Voi vain itseään syyttää jos kohdunkaulakanavan, kohdunrungon, tai vaikkapa munasarjasyöpä iskee!


      • kolmen äiti
        Pöysti kirjoitti:

        määrätty?

        Epäilen. Kuka sitä valvoo?
        Ennenkin on saunassa puserrettu...

        -


      • Enemmän tietävä
        hoitsu kirjoitti:

        ...koko elämää elämään ilman gynekologia tai irtosolunäytettä!
        Voi vain itseään syyttää jos kohdunkaulakanavan, kohdunrungon, tai vaikkapa munasarjasyöpä iskee!

        Et varmasti ole oikea "hoitsu". Et voi olla. Uskottavuutesi meni jo siinä vaiheessa, kun mainostit olevasi hoitaja. Ei täällä "hoitsu"-nimellä olevat ole koskaan oikeita hoitsuja. Kunhan vain väittävät niin, kun se kuulostaa hienommalta kuin jok utafallinen nimi.

        Ja kuule! Kyllä se syöpä voi tulla muutenkin. Oletko tyhmä tai jotain?


      • Vera
        Ei ikinä kirjoitti:

        Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!

        vanhalla naisella tippuu paikat pois kun ovat niin homeessa ja ties mitä bakteerikasvustoa sielläkin elää. Hyi h*lvetti!


      • Vera
        Enemmän tietävä kirjoitti:

        Et varmasti ole oikea "hoitsu". Et voi olla. Uskottavuutesi meni jo siinä vaiheessa, kun mainostit olevasi hoitaja. Ei täällä "hoitsu"-nimellä olevat ole koskaan oikeita hoitsuja. Kunhan vain väittävät niin, kun se kuulostaa hienommalta kuin jok utafallinen nimi.

        Ja kuule! Kyllä se syöpä voi tulla muutenkin. Oletko tyhmä tai jotain?

        x)


      • Warsku
        tyttö kirjoitti:

        Oon 14 enkä sinne koskaan mene! Jätän mieluummin sänkyhommat sikseen eikä mitää gynekologei tarvita!

        Jeps..tee todella se. Kiedo itsesi kelmuun ja et lähde kotoa ja tukit ilmastoinnin niin isolla varmuudella et joudu edes menemään oikeaan lääkäriin..pointtina tässä oli se että miksi jättää autolla ajo ettei tahdo viedä sitä korjattavaksi. Jos hoitaa kunnolla ne sinun "sänkyhommasi" ei gynegologilla tarvitse käydä kun hakemassa ohjeita ja tarkastuksissa..


      • Hyi olkoon...
        Ei ikinä kirjoitti:

        Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!

        Nimimerkille "Ei ikinä", joka kirjoitti:
        "vanha nainen Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!"

        Vanha nainen: Jos olet oikeasti (vuonna 2003 viestisi kirjoittaessasi) ollut 40v nainen, niin tiedät aivan varmasti, että gynelle on ihan pakko mennä aika monessakin tilanteessa. Sinä olet selvästi pitänyt kovin huonoa huolta alapäästäsi, kun

        - et ole osallistunut irtosolututkimusseulontoihin, joihin naiset kutsutaan ikäryhmittäin, ja joilla tutkimuksilla seulotaan kohdunkaulansyöpien alkuja
        - et ole käynyt sukupuolitautitesteissä
        - et ole synnyttänyt
        - eikä sinulla ilmeisesti ole ollut sairauksia tai kipuja, joiden takia olisit joutunut menemään gynekologille, tai olet tieten tahtoen jättänyt ne hoidattamatta.

        Mieleen tulee, että minkälainen rasia sinulla mahtaa olla siellä jalkojen välissä, jos sitä ei ole koskaan tutkittu. Onneksi ei tarvitse tutustua tavaraasi. Hyhhyh...


      • Hyi olkoon...
        Hyi olkoon... kirjoitti:

        Nimimerkille "Ei ikinä", joka kirjoitti:
        "vanha nainen Minä olen jo lähes 40 enkä ole koskaan käynyt gynekologilla. Ei sinne ole pakko mennä!"

        Vanha nainen: Jos olet oikeasti (vuonna 2003 viestisi kirjoittaessasi) ollut 40v nainen, niin tiedät aivan varmasti, että gynelle on ihan pakko mennä aika monessakin tilanteessa. Sinä olet selvästi pitänyt kovin huonoa huolta alapäästäsi, kun

        - et ole osallistunut irtosolututkimusseulontoihin, joihin naiset kutsutaan ikäryhmittäin, ja joilla tutkimuksilla seulotaan kohdunkaulansyöpien alkuja
        - et ole käynyt sukupuolitautitesteissä
        - et ole synnyttänyt
        - eikä sinulla ilmeisesti ole ollut sairauksia tai kipuja, joiden takia olisit joutunut menemään gynekologille, tai olet tieten tahtoen jättänyt ne hoidattamatta.

        Mieleen tulee, että minkälainen rasia sinulla mahtaa olla siellä jalkojen välissä, jos sitä ei ole koskaan tutkittu. Onneksi ei tarvitse tutustua tavaraasi. Hyhhyh...

        Ja tämä sama, ylläoleva viesti myös tiedoksi nimimerkille Warsku.

        PS. Oletteko te vielä lapsia vai ihan oikeasti noin hel-ve-tin tyhmiä?!?!?!?!?


    • ihan

      äärimmäinen kidutuksen muoto. ?? heh heh.
      Jospa neiti laitettaisiin vaikkapa brasilialaiseen rekkitankoon vartiksi.
      Ota itse kuvia pillustasi ja faksaa tahi laita sähköpostilla lääkärille. josko se auttaisi.
      Niin, ja likaiset pikkarit kanssa, tiedettäisiin
      minkä sortin klamypeikko siellä nyt majailee.

    • ammatti?

      oon mies mutta välitän tässä parin naisen kokemuksia:

      "hoidan vain sen viimeisen vitun"

      miettimisen jälkeen ko. vittu (tunnetun yrityksen toimitusjohtaja) hyväksyi täysin nimittelyn, ymmärsi että gynis pitää saada etäisyyttä vittuihin


      "gynis-poikaystävä suhtautui minuun kuin konetekninen virityshaaste"

      nainen, joka halusi tunteita mukaan seksiin ja vaihtoi parempaan =)

    • Sieppo

      Jo se, että kutsut tässä omaa emätintäsi "pilluksi", vie kaiken uskottavuuden tältä puolustuspuheeltasi.

      • Tavara?

        Eikö se ole sama millä nimellä sitä kutsuu...eräskin lääkäri sanoi mulle tarkastuksen jälkeen, että tavara on ihan kunnossa. Enpä ole sen jälkeen kyseisellä lääkärillä käynyt.


    • Terveyden ystävä

      Lopeta toki heti kaikki gynekologilla käynnit. Ongelmasi on sillä hoidettu.

    • Q

      Pakko ei ole Suomessa kun kuolema ja verovelvollisuus. Potilas voi aina kieltäytyä mistä tahansa hoidosta että ei sinun tarvitse mennä gynekologille missään vaiheessa elämääsi ellet itse halua. Pidä sitten värkkisi omissa mehuissaan äläkä valita.

    • oletkin

      kirjoittaja, olen täysin samaa mieltä jokaisen perustellun kohtasi kanssa.

    • Miia

      kukas sut sinne gynelle pakottaa?? älä mene jos niin pahalta tuntuu. ja sitä on kyllä ihan turha verrata raiskaukseen... nainen käy gynellä jos haluaa tarkistuttaa tilansa, kukaan sinne ei pakota...varmasti kätilökin on siis raiskaaja kun auttaa synnytyksessä ja tikkaa sinut myöhemmin..olisi pitänyt arvata että olet vasta 17...=)
      mistä mahdoit noi sun femininsti aattees oikee ottaa...HU HUH

    • salla

      Vai olet tuota mieltä gyneistä. No, jokatapauksessa...

      ...aloin 16kesäsenä kärsiä tulehduksista. Minulla oli silloin ensimmäinen poikaystävä ja myös ensimmäinen seksikumppani. 17vuotiaana olin noin viikon verran sairaalassa joka päivä kopeloitavana, pahimmassa tapauksessa jopa pitkän aikaa. Minut myös leikattiin, tosin olin tietenkin puudutuksessa.
      Hetkeäkään en jännittänyt tai muuta, aina kun sanoin gynekologille että minuun sattuu, "vekotin" otettiin pois. Ja tärkeintä minulle oli, että minut saatiin kuntoon. Perinnöllisestä munasarjatulehduksesta siis oli kyse.
      Nyt olen 20vuotias ja joudun tietenkin käymään usein tarkastuksissa jos pientäkin vaivaa ilmenee. Minulle on tärkeintä se että he tosiaan auttavat ja kipu ja vaiva lähtee pois.
      En tiedä mutta tosiaankin pillu-nimitys ei ainakaan minuun vaginaani sovi.

    • mörkö

      kukaan ei sinua pakota menemään pimpsa tohtorille, ellet itse halua. omasta terveydestään siinä vaan on kyse...

    • JH

      ..on kiellettävä lailla: sitä voi verrata homoraiskaukseen.
      Mieluummin kuolen syöpään kuin annan jonkun tarkistaa persustani ja poistaa vialliset osat...

    • juu

      oletpa lapsellinen. Ensinnäkin sinne ei ole pakko mennä, jossei halua Mutta suosittelen kyllä kaikille tätä. Gynekologitkin ovat lääkäreitä, omalla alalllaan. He ovat ammattilaisia, ja uskon että ehkä 0.5 prosenttia mies gyneistä ajattelee sitä muunakin kuin ammattina.

      • Pii

        Niin, eihän sinne ole pakko mennä - paitsi jos haluaa pitää huolta terveydestään TAI haluaa muutakin ehkäisyä kuin kondomit, miehet kuin vielä nykyaikana harvemmin kykenevät hoitamaan sitä hommaa, elleivät kuulu johonkin kokeiluryhmään tai ole steriloituja.

        Minulle gynellä käynti on aina ollut erittäin ahdistava kokemus, riippumatta lääkärin sukupuolesta tai muista tekijöistä. Koen sen kaikesta rationalisoimisen yrittämisestä huolimatta alistamisena, joka loukkaa minun oikeuttani omaan kroppaani ja sen intiimiyteen.

        Sisätutkimus on aina vähintäänkin hiukan kivulias, puhumattakaan henkisestä vahingosta. Useiden gynejen ongelmana tuntuu juuri olevan se, että heiltä riittää ammattitaitonsa puitteissa hyvin vähän myötätuntoa pelkojani ja ahdistustani kohtaan, jotka saattavat manifestotitua niinkin nolottavan teatraalisesti kuin pyörtymisenä, oksentamisena, itkemisenä, huutamisena, eli minä tahansa ahdistuksen ja ylipäänsä voimakkaiden tunteiden välittäjänä. Useimmitan levitän kuitenkin haarani vastahakoisesti ja olen hiljaa. Paha mieli pitää minulle seuraa pitemmän aikaa.

        Kylmistä ja kovakouraisista tai taitamattomista käsistä, instrumenteista ja kokeenotoista minun ei tässä tarvitse edes puhua. Ongelmahan ei ole oikeasti fyysisellä puolella, vaan henkisellä. Mutta millä ne voi erottaa toisistaan?

        Kuluneen vuoden aikana minulle on tehty kymmeniä täysin turhia ultraäänitutkimuksia, irtosolunäytteet ja tavalliset tutkimukset tietysti siihen jonon jatkoksi. Kaikki tämä oman terveyteni vuoksi, luonnollisesti. Mutta kun siinä ei totta tosiaan ole luonnollisuuden häivääkään. Jos en tarvitsisi pillereitä sekä ehkäisemään ennen reseptilääkkeillä (vatsa- ja suolistohaavan uhalla) hoitamiani kuukautiskipuja että ehkäisyä varten, luulen, että valitsisin jättää menemättä gynekologille, ellei nyt sitten akuuttia kipua esiintyisi. Tosin olen vuoden aikana huomannut, että alan lääkärit ovat itse asiassa täysin avuttomia minkään poikkeuksellisen kivuntunteen kanssa ja on suorastaan surkuhupaisaa, kuinka monta raskaustestiä ja klamydiatestiä minullekin tehtiin - jopa saman viikon sisällä. Mielikuvituksesta ei lääkäreitä ainakaan voi syyttää.

        Lähinnä olen saanut lääkäreiltä näissä asioissa sen tuntuman, että minua ropeloidaan ja merkitään niin kuin karjaa, olivat ovet auki tai kiinni, soi puhelin tai ei, (Kerran siihen jopa alapäästäni vastattiin) ja tärkeintä varmaan: tunsin minä mitä tahansa. Siihen hommaanhan ei tietenkään voi sekoittaa tunteita, koska se on ammatti. Kertaakaan ei kukaan ole positiivisesti reagoinut ilmaisemiini kivun tuntemuksiin, edes myötätuntoisesti ynähtämällä.

        Harvempi ihminen ylipäänsä ymmärtää tällaista pelkoa, minua se kummastuttaa. Jos miesten siittimeen työnnettäisiin instrumentteja, (niinhän tehdään, jos he todella menevät testattavaksi joskus) eikö heitä pelottaisi ja inhottaisi? Ja eikö se olisi "aivan luonnollista"? Miksi minulla naisena ei ole oikeutta edes tuntea (ja puhua) tästä asiasta niin kuin tunnen? Koska olen aikuinen? Koska se on "luonnollista"/steriiliä/välttämätöntä/kaikille sama/oman itseni vuoksi/terveyden vuoksi/kuitenkin vapaaehtoista/ollut tapana niin pitkään, että olisi pitänyt tottua . . .

        Kaikilla meillä ei ole varaa valita, "kenellä" käymme, eikä edes sitä, miten usein. Tai käymmekö lainkaan. Eikä se lainkaan vähennä kärsimyksiäni, että tiedän niihin syyn.


      • Sasa
        Pii kirjoitti:

        Niin, eihän sinne ole pakko mennä - paitsi jos haluaa pitää huolta terveydestään TAI haluaa muutakin ehkäisyä kuin kondomit, miehet kuin vielä nykyaikana harvemmin kykenevät hoitamaan sitä hommaa, elleivät kuulu johonkin kokeiluryhmään tai ole steriloituja.

        Minulle gynellä käynti on aina ollut erittäin ahdistava kokemus, riippumatta lääkärin sukupuolesta tai muista tekijöistä. Koen sen kaikesta rationalisoimisen yrittämisestä huolimatta alistamisena, joka loukkaa minun oikeuttani omaan kroppaani ja sen intiimiyteen.

        Sisätutkimus on aina vähintäänkin hiukan kivulias, puhumattakaan henkisestä vahingosta. Useiden gynejen ongelmana tuntuu juuri olevan se, että heiltä riittää ammattitaitonsa puitteissa hyvin vähän myötätuntoa pelkojani ja ahdistustani kohtaan, jotka saattavat manifestotitua niinkin nolottavan teatraalisesti kuin pyörtymisenä, oksentamisena, itkemisenä, huutamisena, eli minä tahansa ahdistuksen ja ylipäänsä voimakkaiden tunteiden välittäjänä. Useimmitan levitän kuitenkin haarani vastahakoisesti ja olen hiljaa. Paha mieli pitää minulle seuraa pitemmän aikaa.

        Kylmistä ja kovakouraisista tai taitamattomista käsistä, instrumenteista ja kokeenotoista minun ei tässä tarvitse edes puhua. Ongelmahan ei ole oikeasti fyysisellä puolella, vaan henkisellä. Mutta millä ne voi erottaa toisistaan?

        Kuluneen vuoden aikana minulle on tehty kymmeniä täysin turhia ultraäänitutkimuksia, irtosolunäytteet ja tavalliset tutkimukset tietysti siihen jonon jatkoksi. Kaikki tämä oman terveyteni vuoksi, luonnollisesti. Mutta kun siinä ei totta tosiaan ole luonnollisuuden häivääkään. Jos en tarvitsisi pillereitä sekä ehkäisemään ennen reseptilääkkeillä (vatsa- ja suolistohaavan uhalla) hoitamiani kuukautiskipuja että ehkäisyä varten, luulen, että valitsisin jättää menemättä gynekologille, ellei nyt sitten akuuttia kipua esiintyisi. Tosin olen vuoden aikana huomannut, että alan lääkärit ovat itse asiassa täysin avuttomia minkään poikkeuksellisen kivuntunteen kanssa ja on suorastaan surkuhupaisaa, kuinka monta raskaustestiä ja klamydiatestiä minullekin tehtiin - jopa saman viikon sisällä. Mielikuvituksesta ei lääkäreitä ainakaan voi syyttää.

        Lähinnä olen saanut lääkäreiltä näissä asioissa sen tuntuman, että minua ropeloidaan ja merkitään niin kuin karjaa, olivat ovet auki tai kiinni, soi puhelin tai ei, (Kerran siihen jopa alapäästäni vastattiin) ja tärkeintä varmaan: tunsin minä mitä tahansa. Siihen hommaanhan ei tietenkään voi sekoittaa tunteita, koska se on ammatti. Kertaakaan ei kukaan ole positiivisesti reagoinut ilmaisemiini kivun tuntemuksiin, edes myötätuntoisesti ynähtämällä.

        Harvempi ihminen ylipäänsä ymmärtää tällaista pelkoa, minua se kummastuttaa. Jos miesten siittimeen työnnettäisiin instrumentteja, (niinhän tehdään, jos he todella menevät testattavaksi joskus) eikö heitä pelottaisi ja inhottaisi? Ja eikö se olisi "aivan luonnollista"? Miksi minulla naisena ei ole oikeutta edes tuntea (ja puhua) tästä asiasta niin kuin tunnen? Koska olen aikuinen? Koska se on "luonnollista"/steriiliä/välttämätöntä/kaikille sama/oman itseni vuoksi/terveyden vuoksi/kuitenkin vapaaehtoista/ollut tapana niin pitkään, että olisi pitänyt tottua . . .

        Kaikilla meillä ei ole varaa valita, "kenellä" käymme, eikä edes sitä, miten usein. Tai käymmekö lainkaan. Eikä se lainkaan vähennä kärsimyksiäni, että tiedän niihin syyn.

        Täytyy myöntää että sanot sen kunnolla. Tyttö joka tämän keskustelun aliotti otti hyvin agressiivisen asenteen, mikä taas suututtaa muita. Mutta on ehdottomasti totta että kaikki eivät voi siitä nauttia. Mutta luulen että jokaisella on mahdollisuus valita lääkärinsä. On tietenkin eriasia jos asut syrjäisessä kolkassa etkä pääse muihin terveys keskuksiin. Mutta hyvät ihmiset. Meillä jokaisella on suu!! osaamme kirjoittaa. Ilmaiskaa itsenne. Jos lääkärinne ei ota teitä todesta vaihtakaa. En menisi lääkärille joka vähättelis vaivojani.


      • never again!
        Pii kirjoitti:

        Niin, eihän sinne ole pakko mennä - paitsi jos haluaa pitää huolta terveydestään TAI haluaa muutakin ehkäisyä kuin kondomit, miehet kuin vielä nykyaikana harvemmin kykenevät hoitamaan sitä hommaa, elleivät kuulu johonkin kokeiluryhmään tai ole steriloituja.

        Minulle gynellä käynti on aina ollut erittäin ahdistava kokemus, riippumatta lääkärin sukupuolesta tai muista tekijöistä. Koen sen kaikesta rationalisoimisen yrittämisestä huolimatta alistamisena, joka loukkaa minun oikeuttani omaan kroppaani ja sen intiimiyteen.

        Sisätutkimus on aina vähintäänkin hiukan kivulias, puhumattakaan henkisestä vahingosta. Useiden gynejen ongelmana tuntuu juuri olevan se, että heiltä riittää ammattitaitonsa puitteissa hyvin vähän myötätuntoa pelkojani ja ahdistustani kohtaan, jotka saattavat manifestotitua niinkin nolottavan teatraalisesti kuin pyörtymisenä, oksentamisena, itkemisenä, huutamisena, eli minä tahansa ahdistuksen ja ylipäänsä voimakkaiden tunteiden välittäjänä. Useimmitan levitän kuitenkin haarani vastahakoisesti ja olen hiljaa. Paha mieli pitää minulle seuraa pitemmän aikaa.

        Kylmistä ja kovakouraisista tai taitamattomista käsistä, instrumenteista ja kokeenotoista minun ei tässä tarvitse edes puhua. Ongelmahan ei ole oikeasti fyysisellä puolella, vaan henkisellä. Mutta millä ne voi erottaa toisistaan?

        Kuluneen vuoden aikana minulle on tehty kymmeniä täysin turhia ultraäänitutkimuksia, irtosolunäytteet ja tavalliset tutkimukset tietysti siihen jonon jatkoksi. Kaikki tämä oman terveyteni vuoksi, luonnollisesti. Mutta kun siinä ei totta tosiaan ole luonnollisuuden häivääkään. Jos en tarvitsisi pillereitä sekä ehkäisemään ennen reseptilääkkeillä (vatsa- ja suolistohaavan uhalla) hoitamiani kuukautiskipuja että ehkäisyä varten, luulen, että valitsisin jättää menemättä gynekologille, ellei nyt sitten akuuttia kipua esiintyisi. Tosin olen vuoden aikana huomannut, että alan lääkärit ovat itse asiassa täysin avuttomia minkään poikkeuksellisen kivuntunteen kanssa ja on suorastaan surkuhupaisaa, kuinka monta raskaustestiä ja klamydiatestiä minullekin tehtiin - jopa saman viikon sisällä. Mielikuvituksesta ei lääkäreitä ainakaan voi syyttää.

        Lähinnä olen saanut lääkäreiltä näissä asioissa sen tuntuman, että minua ropeloidaan ja merkitään niin kuin karjaa, olivat ovet auki tai kiinni, soi puhelin tai ei, (Kerran siihen jopa alapäästäni vastattiin) ja tärkeintä varmaan: tunsin minä mitä tahansa. Siihen hommaanhan ei tietenkään voi sekoittaa tunteita, koska se on ammatti. Kertaakaan ei kukaan ole positiivisesti reagoinut ilmaisemiini kivun tuntemuksiin, edes myötätuntoisesti ynähtämällä.

        Harvempi ihminen ylipäänsä ymmärtää tällaista pelkoa, minua se kummastuttaa. Jos miesten siittimeen työnnettäisiin instrumentteja, (niinhän tehdään, jos he todella menevät testattavaksi joskus) eikö heitä pelottaisi ja inhottaisi? Ja eikö se olisi "aivan luonnollista"? Miksi minulla naisena ei ole oikeutta edes tuntea (ja puhua) tästä asiasta niin kuin tunnen? Koska olen aikuinen? Koska se on "luonnollista"/steriiliä/välttämätöntä/kaikille sama/oman itseni vuoksi/terveyden vuoksi/kuitenkin vapaaehtoista/ollut tapana niin pitkään, että olisi pitänyt tottua . . .

        Kaikilla meillä ei ole varaa valita, "kenellä" käymme, eikä edes sitä, miten usein. Tai käymmekö lainkaan. Eikä se lainkaan vähennä kärsimyksiäni, että tiedän niihin syyn.

        Olen täysin samanlainen kuin sinäkin, kirjoituksesi oli suoraan kuin omastani...miksi muka on alistuttava?? Enää en aio mennä, mieluummin kuolen tai elän elämäni lapsettomana kuin annan jonkun ihmisen vapaaehtoisesti tehdä minulle pahaa...Niin ja olen yli 20, mutta pelot ovat ikuiset...Ja mielestäni on vain tekosyy ettei miehille ole kehitetty ehkäisymenetelmiä,haloo elämme 2000-luvulla! Enemmän kyse on haluttomuudesta siihen että MIEHET vihdoin hoitaisivat edes jotain tässä maailmassa...Niin kuin NAISET ovat tehneet jo vuosituhansia!!Niin ja Leena85, perustelusi ovat mielestäni ihan hyvät, älä välitä muiden mielipiteistä, olen samaa mieltä!! Ja muille tekopyhille,pilluksi sitä kaikki nykyään kutsuu...vai sanooko mies muka naiselle: "onpa sulla ihana emätin"...


    • pentu

      voisin sanoa et OHHOH!Työtähän ne tekevät...ja ei mul ainaka tee kipeetä,mun mielestä se ei loukkaa ihmisoikeuksia/ole raiskaus,eikä muutakaan mitä väitit.En mä siit itekkään nauti mut älä käy siellä jos on pakko valittaa!ihmiset on aina joka asiaan tyytymättömiä.Mikään ei kelpaa ja vali vali!Kasvakaa aikuisiksi!

    • Riipi

      Esitetäänpä eduskuntaan, että laatisivat lain jossa gynekologian harjoittaminen kielletään. Eiköhän toimivat gynekologit jotain muuta tekemistä keksi, kuin naisten kiusaaminen ja raiskaaminen. On tässä mielessä muitakin "inhottavia" lääketieteellisiä aloja, jotka voisi kivun ym. ahdistuksen vuoksi kieltää lailla.... Esim. syövän hoito solumyrkyillä ja sädehoidolla, jossa hiukset tippuu päästä. Kieltoon vaan! Kyllä gynekoloogit ja muut syöpätohtorit aina jotain muita hommia keksii...

      • Lyyti

        Minä saan kiittää gynekologia hengestäni.
        Minulla oli kohdussani osittain kuolioon mennyt suuri kasvain (ei ollut syöpä). Mutta jo pelkkä ajatuskin, että minua leikeltäisiin, oli minusta niin ahdistava, että kieltäydyin ehdottomasti.
        Valuin lähes jatkuvasti ja olin aneeminen ja huonossa kunnossa, kun uskaltauduin joidenkin viikkojen kuluttua uudelleen gynekologille. Mutta nyt toiselle lääkärille, ikään kuin gynekolgin vaihtaminen olisi jotenkin muuttanut tilannetta.
        Hän oli viisas lääkäri ja tajusi pelkoni. Jollakin merkillisellä tavalla hän sai minut luottamaan itseensä ja suostumaan leikkaukseen. Hän itse kertoi suorittavansa leikkauksen, mikä minusta oli hyvä.
        Leikkauksen jälkeen alkoi kunton nousta nopeasti ja olo tuntua kerrassaan rautaiselta.
        Kukahan sinuakin, Riipi, auttaa, kun olet vastaavassa tilassa, että mahassasi on lapsen pään kokoinen mätänemään alkanut möykky ja kivut sen mukaiset?
        Minulla on muuten se käsitys, että monissa islamin maissa nainen on turvassa gynekologeilta. Heidän annetaan mieluummin kuolla kuin sallitaan jonkun muun kuin aviomiehen kopeloida heidän intiimejä paikkojaan. Että sinne vain Riipi, muslimin vaimoksi.
        Meille muille gynekologi siinä kuin muutkin lääkärit luovat turvallista elämää.


      • Riipi
        Lyyti kirjoitti:

        Minä saan kiittää gynekologia hengestäni.
        Minulla oli kohdussani osittain kuolioon mennyt suuri kasvain (ei ollut syöpä). Mutta jo pelkkä ajatuskin, että minua leikeltäisiin, oli minusta niin ahdistava, että kieltäydyin ehdottomasti.
        Valuin lähes jatkuvasti ja olin aneeminen ja huonossa kunnossa, kun uskaltauduin joidenkin viikkojen kuluttua uudelleen gynekologille. Mutta nyt toiselle lääkärille, ikään kuin gynekolgin vaihtaminen olisi jotenkin muuttanut tilannetta.
        Hän oli viisas lääkäri ja tajusi pelkoni. Jollakin merkillisellä tavalla hän sai minut luottamaan itseensä ja suostumaan leikkaukseen. Hän itse kertoi suorittavansa leikkauksen, mikä minusta oli hyvä.
        Leikkauksen jälkeen alkoi kunton nousta nopeasti ja olo tuntua kerrassaan rautaiselta.
        Kukahan sinuakin, Riipi, auttaa, kun olet vastaavassa tilassa, että mahassasi on lapsen pään kokoinen mätänemään alkanut möykky ja kivut sen mukaiset?
        Minulla on muuten se käsitys, että monissa islamin maissa nainen on turvassa gynekologeilta. Heidän annetaan mieluummin kuolla kuin sallitaan jonkun muun kuin aviomiehen kopeloida heidän intiimejä paikkojaan. Että sinne vain Riipi, muslimin vaimoksi.
        Meille muille gynekologi siinä kuin muutkin lääkärit luovat turvallista elämää.

        Sorry, jos et hoksannu!


      • Sasa
        Riipi kirjoitti:

        Sorry, jos et hoksannu!

        Tää on vaan sellanen keskustelu alue et on vähän paha ruveta ironiseks. On kuin siit suomalaisesta retkeily ohjelmast jossa ne söi koiran ja naureskeli päälle. siihenkin kommentoitiin että se on ironiaa. ihmiset joille tää on tärkee juttu ei oo kovin leikkisällä mielellä joten pidä ironiset ajatukses ominas. tai laita laita ne sellaseen muotoon et kaikki sen snaijaa. Itsekkin olisin luullu sun olevan oikeesti sitä mieltä ilman sun kaunista korjaustas.


      • Riipi
        Sasa kirjoitti:

        Tää on vaan sellanen keskustelu alue et on vähän paha ruveta ironiseks. On kuin siit suomalaisesta retkeily ohjelmast jossa ne söi koiran ja naureskeli päälle. siihenkin kommentoitiin että se on ironiaa. ihmiset joille tää on tärkee juttu ei oo kovin leikkisällä mielellä joten pidä ironiset ajatukses ominas. tai laita laita ne sellaseen muotoon et kaikki sen snaijaa. Itsekkin olisin luullu sun olevan oikeesti sitä mieltä ilman sun kaunista korjaustas.

        No ei kai kukaan täällä _oikeasti_ suutu!
        Vikahan on tietysti siinä, etten itse tajunnunt, että kaikki eivät tajua alkuperäistä viestiäni. Lakiehdotus esim. koko julkisen terveydenhuollon kieltämisestä olisi varmaan jo ymmärretty ironiaksi. Viittasinkin viestilläni alkuperäisen kirjoittajan viestin otsikkoon. Eihän kenenkään laillista elinkeinoa voi noin vain kieltää. Potilaiden kohtelun sääntely onkin sitten eri juttu...


    • maria

      Käy ihmeessä gynekologi Viveka Grönlundin vastaanotolla! Hän on erittäin miellyttävä, viisas, turvallinen ja leppoisa muumimamma, joka osaa hommansa 100 prosenttisesti. Muuttuu sinunkin käsityksesi gynekologilla käynnin piinaavuudesta kertalaakilla. Hänellä on vastaanotto Espoon keskuksessa, siinä karmeessa ostoskeskuksessa. Paikka on muistaakseni nimeltään Espoon Lääkäriasema(?) Hopi, hopi!

      • Vera

        Toinen hyvä paikka on Adina Tapiolan keskustassa.


    • sanna

      Kuka sua pakottaa menemään gynekologille? Älä mene.. Järkkää elämäs sellaseen järjestykseen ettei tarvii mennä, vaikka se voikin olla vähän hankalaa, joskus sinne on kuitenkin pakko mennä elämän aikana. Ja tutkimus ei satu tai ole tuskallinen.. jos itse jännität ja olet ihan "krampissa" voi sinua sattua.. ja voithan sanoa ettet halua ketään opiskelijoita katsomaan?? ja mene nais lääkärille.. niin ei tunge mitään kovin karvaisia käsiä ja eikä ole 14vuotiaana ajatellut pillua kovin kiihkona.. Ja.. Ketään ei voi pakottaa tarkastukseen!! Joten, sinua ei pakota kukaan! Mieti sitä ja kasva vähän.

    • Terveys-sisar

      1. Kasva sinä lapsukainen ja jätä jalkovälisi rauhaan.

      2. Perustuu vapaaehtoisuuteen.

      3. Mikäli ajattelet tulevaisuudessa terveytesi ja kumppanisi parasta, niin pidät varmaan huolen jalkovälisi hyvinvoinnista säännöllisin käynnein gynekologilla.

      4. Sairaan emättimen kanssa eläminen ja sen kanssa pelehtiminen ei ole kenellekkään eduksi.

      • jaaha

        Et varmasti ole alan ammattilainen. Terveyssisar on yhdyssana, joka kirjoitetaan noin. Etkä muutenkaan vakuuta. Toivon, että ammattikunta on tasokkaampaa kuin mitä typerä junttitekstisi välittää.

        Olet tirkistelijä, joko mies tai frigidi nainen.


      • never again!
        jaaha kirjoitti:

        Et varmasti ole alan ammattilainen. Terveyssisar on yhdyssana, joka kirjoitetaan noin. Etkä muutenkaan vakuuta. Toivon, että ammattikunta on tasokkaampaa kuin mitä typerä junttitekstisi välittää.

        Olet tirkistelijä, joko mies tai frigidi nainen.

        pidä huolta kumppanistasi...eikös silloin miehille pitäis kans olla omat tutkimuksensa(että vois pitää myös huolta naisesta vai eikö se olekaan niin tärkeää???), vai onko se vain naisen tehtävä pitää huolta miehestä ja mies saa peuhata ilman tutkimuksia...?häh?niin ja ainoastaan kondomi suojaa SEKÄ taudeilta ETTÄ raskaudelta, EI ne pillerit/kierukka/yms...tai no raskaudelta tietty MUTTA EI TAUDEILTA!!! Siis kortsut kehiin jengi...


    • joku..

      mä oon ihan samaa mieltä...musta on niin kauheeta se et joku hiplaa sillee ja työntelee vaik mitä sinne ja sit viel valittaa jälkeepäin...ja turha teidän on väittää et sinne ei oo pakko mennä koska jos meinaa pillerit hankii tai luulee et on tauteja tai on raiskattu niin kyllä sinne vaan on pakko mennä!!!

      • tyttönen

        olen samaa mieltä alkup.kirj. kanssa että se on kauheeta että joudut olemaan puolustuskyvytön tutkimuspöydällä ja sitten ne vielä sanoo että ei tämä satu..ei voi sattua..no ite voin sanoa kävin papassa-olin 1päivän kipee..verta vuoti paljon.
        ja ajattelin että en enää mene sinne..mulle riitti.ja tekeehän ne gynet työtänsä,mutta tuleepa vaan mieleen että kuinkahan nekin naisgynet ovat alansa valinneet--ja kuulin että pilsuja ei saa jos ei tehä sisätutkimusta,pitääkö paikkaansa?mä en halua enää kertaakaan tapella itseni kanssa menenkö vai enkö.mutta mulla kävikin sellanen säkä että mulle ei selitetty mitään.. mutistiin vaan jotain.. mutta voin sanoa että ketkä menevät ekaa kertaa gynelle..että ei se loppujen lopuksi ollutkaan mikään maailmanloppu..(eka kertani oli ihan okei,luojan kiitos,mutta kun vaihoin gyneä(kunnasta johtuen)niin ei ollut kehumista,päin vastoin.
        rohkeesti käymään..
        itestäni ei enää voimia kai löydy.
        jokainen puntaroikoon että onko sairas ja kärsii..vai kärsii siitä että käy tarkastaa onko kaikki kunnossa.toivotan tsemppiä kaikille, ja sanon nyt kumminkin ei sitä lakiehdosta saisi läpi mitenkään että gynejä sais kokonaan pois.
        ja ymmärrän kirjoittajien pelot tosi hyvin, pärjätään yhdessä..(älkää pitäkö ihna pöpinä)


    • Pelkäävä

      Minusta nimittäin tuntuu, että pelkäät!
      Ajattelen aivan samoin gynekologista, koska pelkään kuollakseni KAIKKIA lääkjäreitä, myös gynelologia.

      Pelkään niin paljon, että usein oksennan taikka pyörryn ja olen sekaisin kauhusta. Yleensä se ilmenee myös niin, etytä lukkiudun täysin eli en puhu juuri mitään. Vastaukseni lääkärille ovat tyyliin: "joo", "Ei", "en tiiä". "en muista" yms. Tai sitten olen kuin uhmaikainen lapsi ja kiukuttelen ja olen todellakin kamala potilas. Olen ilkeä lääkärille ja pistän vastaan jne. En voi sille mitään, koska en tahtomatani ole sellainen pelätessäni.

      Joskus nuorempana sain lääkärissä kammoni takia pahoja "kohtauksia" ja huusin täyttä kurkkua (vaikka minulle ei olisi tehty edes mitään). Sitä on varmaan moni tehnyt pienenä, mutta minä tyahtomattani huusin vielä vähän isompanakin... :(

      Uskon, että viestisi takana on fobia lääkäreitä kohtaan! Ja kuten on huomatu, lääkärille ei kannata mainita pelosta, koska niiden välinpiätmättömyys ja vähätteleminen ja valehtelu vain pahentaa tilannetta. Esim. "Ei tämä satu yhtään" silloin, kun sattuu niin, että pyörtyy mlekin kivusta. Tai "Ei tässä ole mitään pelättävää", kun istuu lääkärin tuolilla kalpeana, kauhusta sekaisin ja oksentamis- tai pyörtymispisteessä!

      Voimia Sinulle, Leena.

    • Pelkäävä..

      Minusta nimittäin tuntuu, että pelkäät!
      Ajattelen aivan samoin gynekologista, koska pelkään kuollakseni KAIKKIA lääkjäreitä, myös gynelologia.

      Pelkään niin paljon, että usein oksennan taikka pyörryn ja olen sekaisin kauhusta. Yleensä se ilmenee myös niin, etytä lukkiudun täysin eli en puhu juuri mitään. Vastaukseni lääkärille ovat tyyliin: "joo", "Ei", "en tiiä". "en muista" yms. Tai sitten olen kuin uhmaikainen lapsi ja kiukuttelen ja olen todellakin kamala potilas. Olen ilkeä lääkärille ja pistän vastaan jne. En voi sille mitään, koska en tahtomatani ole sellainen pelätessäni.

      Joskus nuorempana sain lääkärissä kammoni takia pahoja "kohtauksia" ja huusin täyttä kurkkua (vaikka minulle ei olisi tehty edes mitään). Sitä on varmaan moni tehnyt pienenä, mutta minä tyahtomattani huusin vielä vähän isompanakin... :(

      Uskon, että viestisi takana on fobia lääkäreitä kohtaan! Ja kuten on huomatu, lääkärille ei kannata mainita pelosta, koska niiden välinpiätmättömyys ja vähätteleminen ja valehtelu vain pahentaa tilannetta. Esim. "Ei tämä satu yhtään" silloin, kun sattuu niin, että pyörtyy mlekin kivusta. Tai "Ei tässä ole mitään pelättävää", kun istuu lääkärin tuolilla kalpeana, kauhusta sekaisin ja oksentamis- tai pyörtymispisteessä!

      Voimia Sinulle, Leena.

      • Teemu

        Miten tällainen paskanjauhanta liittyy seksiNOVELLEIHIN?! Ei -85 syntynyt eli lähes 18v bööna VOI olla noin daiju ettei tiedä mihin kirjottaa, täyttä schaisse muutenki koko aihe..hohhoijaa...tääl on muitaki mestoi kirjottaa noita itkuvirsiä! S*tana! -kettuuntunu Teme-


      • ......
        Teemu kirjoitti:

        Miten tällainen paskanjauhanta liittyy seksiNOVELLEIHIN?! Ei -85 syntynyt eli lähes 18v bööna VOI olla noin daiju ettei tiedä mihin kirjottaa, täyttä schaisse muutenki koko aihe..hohhoijaa...tääl on muitaki mestoi kirjottaa noita itkuvirsiä! S*tana! -kettuuntunu Teme-

        *Äläs kuule poika tule tänne valittamaan. Tietenkin sinusta tuntuu gynelogi kiihottavalta, kun ajattelet, että saat kä'pälöidä muiden alapäitä, mutta mene muualle inisemään. Sinä olet poikapuolinen, etkä siis voi tietää, miltä tuntuu maata pöydällä jalat levällään, kun toinen hipelöi ja kopeloi. Joten mene muualle, jos haluat valiittaa. Tuo on niiiiin tyypillinen miesten asenne.


      • never again!
        ...... kirjoitti:

        *Äläs kuule poika tule tänne valittamaan. Tietenkin sinusta tuntuu gynelogi kiihottavalta, kun ajattelet, että saat kä'pälöidä muiden alapäitä, mutta mene muualle inisemään. Sinä olet poikapuolinen, etkä siis voi tietää, miltä tuntuu maata pöydällä jalat levällään, kun toinen hipelöi ja kopeloi. Joten mene muualle, jos haluat valiittaa. Tuo on niiiiin tyypillinen miesten asenne.

        nimittäin poikaystävien/miesten ois hyvä mennä mukaan niin näkisvät todella mitä naiset joutuu kestää jos haluu harrastaa niitten kaa seksiä. Ja äijäthän siitä kaiken nautinnon usein vielä saa, vaik naiset hoitaa kaikki asiat!!Tai sitten miehille pakolliseks eturauhassyövän tutkiminen väh.kerran vuodesta, se tutkitaan peräsuolen kautta, katotaan saisko naisetkin vähän ymmärtämystä tähän aiheeseen!? Ite vaikka kuolen ennemmin kuin menen, NIIN pahat traumat jäi viime kerrasta!!!


      • Teemu
        never again! kirjoitti:

        nimittäin poikaystävien/miesten ois hyvä mennä mukaan niin näkisvät todella mitä naiset joutuu kestää jos haluu harrastaa niitten kaa seksiä. Ja äijäthän siitä kaiken nautinnon usein vielä saa, vaik naiset hoitaa kaikki asiat!!Tai sitten miehille pakolliseks eturauhassyövän tutkiminen väh.kerran vuodesta, se tutkitaan peräsuolen kautta, katotaan saisko naisetkin vähän ymmärtämystä tähän aiheeseen!? Ite vaikka kuolen ennemmin kuin menen, NIIN pahat traumat jäi viime kerrasta!!!

        Oottekste noin pässejä?! Mä sanoin että miten tällainen scheisse liittyy SEKSINOVELLEIHIN mitenkään?! Mitä tää keskustelu edes täällä tekee? Tää kuuluis esim. "SEKSI"-kategoriaan. Toisekseen, anuksen kautta suoritettavat toimenpiteethän on ihan jees...tekee vaan gutaa... ;) JA EIHÄN SINNE *#TANAN GYNIKSELLE OO PAKKO MENNÄ JOS EI KIINNOSTA!! Turha rutista tollasta raiskauspaskaa...on hieman eri asia ku raiskatux tuleminen. JÄRKI HOI! -Teme-


    • Vera

      Terveyskeskuslääkärit ovat yleensä aina huonoja ja työhönsä tympääntyneitä. Siksi minä käyn aina yksityisellä oli vaiva mikä tahansa. Ainakin saa kunnon hoitoa, kuuntelua ja ymmärrystä (ja rahoillensa vastinetta). Ja hoidoista saa osan kelalta takaisin. Eli menkää sinne ja kertokaa peloistanne niin johan hoidot paranee!

    • Teemu

      Tossa itkuvirressä kohdat 1. ja 8. Loukkaa ihmisoikeuksia ja sitten päälle se loukkaa vielä naisenoikeuksiakin... Karmeita faktoja... t: Ihminen

    • heikki

      Valmistun gynegologiasta noin vuoden kuluttua ja sormet syyhyten odotan virkaan astumista,=)

    • J.J Lehto

      Mä olen sun kanssa ihan samaa mieltä...toi oli hyvin sanottu!

    • ""Typerä opiskelija

      ..en jaksa enää toista kaikkea järkevää, mitä tänne sentään on osattu kirjoitella, mutta toistanpa nyt minäkin, että gynelle ei kukaan pakota. Mutta kyse on siis terveyden hoidosta, EI mistään huvikseen naisten kiduttamiseksi keksitystä instituutiosta. Suomessa esim. kohdunkaulan syöpä on saatu hienosti vähenemään papa-tutkimusten (siis kohdunkaulasta otettavan irtosolunäytteen) ansiosta.

      On ikävää, jos sinulla Leena85 (ja teillä kaikilla muilla valittaneilla) on huonoja kokemuksia gynellä käynneistä. Lääkärille voi -ja PITÄÄ- sanoa, jos tutkimus tuntuu epämiellyttävältä (ja välineistön ihmettelijälle: emätintä ja etenkin kohdunsuuta on mahdoton tutkia ilman "niitä kamalia laitteita" eli spekulaa, jolla emätintä hieman raotetaan). Hyviä ja ymmärtäväisiä lääkäreitä löytyy kyllä muualtakin kuin yksityispuolelta, se, että maksat hoidostasi mansikoita ei vielä takaa ystävällistä hymyä tai lempeitä käsiä.

      Ja niille, joiden mielestä se, ettei miehille ole kehitetty ehkäisyä, on sovinismia ja laiskuutta: on hieman vaikeaa rikkoa luonnon perusmekanismeja. Naisen e-pilleriehkäisyssähän elimistö on "keinotekoisesti raskaana", jolloin munasolut eivät irtoa. Kyse on siis normaalista biologisesta mekanismista. Miehillä sen sijaan pitäisi pystyä lopettamaan koko siittötuotanto, koska, kuten varmaan tiedätte, mies pystyy aina lisääntymään. Siittiötuotannon lopettamista on yritetty testosteroni- ym-. injektiohoidoilla useissa tutkimuksissa, mutta joko sivuvaikutukset tai huono teho (ts. siittiöitä pääsee kuitenkin spermaan) ovat estäneet miesten ehkäisyn markkinoille tuomisen. Miesten hormonitoiminta pitäisi sekoittaa melko perinpohjaisesti ennen kuin siittiötuotanto lakkaisi, ja mitäpä tarvetta ehkäisyllä enää on, jos esim. erektio ei toimi...

      Ja jos se yhtään lohduttaa, niin on miehilläkin omat ristinsä, kunhan riittävästi vanhenevat: eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä ja siksi käytännössä jokainen mies joutuu jossain elämänsä vaiheessa alistumaan siihen, että eturauhasta tutkitaan peräsuolen kautta, puhumattakaan mahdollisista syöpäepäilyistä peräsuolen kautta tehtävine ultraäänitutkimuksineen ym. Ihmisen pitäisi vain hyväksyä se, että terveytensä vuoksi joutuu joskus ehkä epämiellyttäviinkin tutkimuksiin. Nekin ovat silti parempi vaihtoehto kuin ilman hoitoa sairastaminen.

    • mandy

      Sun kannattais ehkä harkita gynegeologin sijaan psykiatria. Tai jotain muuta lääkäriä, joka on erikoistunut fobioihin... Itsekään en tuntisi oloani 'kotoisaksi' jos joku hääris alapäässä, mutta jos mun terveys olisi siitä kiinni ni siinä tapauksessa pitäisin turpani kiinni.

    • hiirulainen

      haloo penska.. mitä päässäs liikkuu. ei millään pahalla mutta liiottelit pikkusen. jätä menemättä gynekologille ja mee sen sijasta psykologille.

    • Andine

      Tässä monta hyvää syytä, miksi gynekologiselle sisätutkimukselle pitäisi saada joku inhimillisempi muoto, kuten esim. joku sellainen, että kuvataan jollain ultraääni- TAI MUULLA SELLAISELLA lailleella:

      - Millään ultraääni laitteella ei voi saada selvillä solumuutoksia ennen kuin on jo liian myöhäistä.
      Ja vaikka voisikin, niin jos sieltä jotain löytyy on otettava koepala, jotta tiedettäisiin, mikä myhky siellä oikein on. Hyvän- vai huonolaatuinen.

      1. Se, että vieras ihminen kopeloi pilluani, loukkaa ihmisoikeuksia.

      - Sinun ei ole pakko mennä.
      Itse menen, koska en suvussani on esiintynyt syöpää munasarjoissa. Haluan siis havaita mahdolliset ongelmat ajoissa.
      Miten muuten aioit hoita synnytyksen?
      Kotona yksin, miehesi kanssa?

      2. Sisätutkimus on verrattavissa raiskaukseen.

      - Kuten sanoin: Sinun ei ole pakko mennä. Sinua ei raahata kirkuvana pöydälle.
      Tutkimus tehdään, koska halutaan välttyä terveydellisiltä ongelmilta. Se ei mietnkään ole verrattavissa raiskaukseen.

      3. Aiheuttaa suunnatonta pelkoa ja ahdistusta.

      - Pelosta pääsee puhumalla.
      Voit mennä gynekologille ensimmäisellä ja vaikka toisellakin kerralla vain puhumaan. Kaikkia pelottaa, onhan siinä pedillä aika urvaton olo.

      4. On äärimmäisen kidutuksen muoto.

      - Edelleen. Ei ole pakko mennä. Keksisin vaikka kuinka monta pahempaa "kidutusta" kuin gynekologilla käynti.Ei gynekologilla käynti mitään lempipuuhaani ole, mutta eipä ole hammaslääkärikäyntikään...

      5. Gynekologit (kuten myös muut lääkärit) ovat ilkeitä ja töykeitä.

      - Vaihda gynekologia.
      Voit myös huoletta valitaa gynekologisi (ja muiden lääkärien) käytöksestä sairaalan ylemmille.

      6. Lääkärit haukkuvat.

      - Lääkärilläsi ei ole oikeutta haukkua sinua tai kohdella huonosti. Puolusta itseäsi, ja vie asia eteenpäin. Haukkuminen loppuu siihen. Vaihda lääkäriä.

      7. Gynekologi on useimmiten pillunnälkäisten 14v. pikkupoikien unelma-ammatti.

      - Liittyy murrosikään. Koskaan en ole miesgynekologilla käynyt, enkä mene, joten en voi sanoa mies gynekologeista mitään.

      8. On aina kivulias ja tuskallinen toimenpide.

      - Ei aina.
      Kipu johtuu yleensä jännittämisestä.
      Keskustele lääkärisi kanssa. Pyydä lämmittämään "nokka" ja ottamaan rauhallisesti. Lääkärillä ei edelleenkään ole oikeutta loukata sinua. Yritä rentoutua.

      9. LouKkaa naistenoikeuksia.

      - Tätä en ymmärrä.
      Miehillekin pitäisi olla säännöllinen tarkastus, jotta mahdollinen kivessyöpä ja muut ongelmat havaitaisiin ajoissa.
      Miten sinun oikeuksiasi loukkaa se, että saat mahdollisuuden elää terveen elämän? Synnyttää terveitä lapsia?

      10. On erittäin karmeaa maata puolialastomana, puolustuskyvyttömänä ja alistettuna tutkimuspöydälla toisen tunkiessa alapäähän vaikka mitä vekottimia ja sormia.

      - Totta. Mutta et sinä ole alistettu. Sano lääkärille että nyt sattuu, lopeta. Pyydä lääkäriä ottamaan rauhallisesti, lämmittämään kätensä ja instrumenttinsa ja kerro peloistasi.

      11. Pillu on jokaisen yksityisomaisuutta. Sinne ei kuulu vieraan ihmisen karvaiset kädet tai kepukat.

      - Samaa mieltä. Mutta niin on muukin keho kunkin ihmisen yksityisomaisuutta. Jos joudut onnettomuuteen niin varmaan haluat silloin lääkäreiden karvaiset kädet ja kepukat paikalle?
      Synnytyksestä en minä ainakaan haluaisi yrittää selvitä yksin. Mieluummin haluan koko kolonnan lääkäreitä paikalle pitämään huolta minusta ja vauvastani.

      12. Aiheuttaa suurta inhoa se, että pitäisi katsoa silmiin sellaista, joka on juuri kiduttanut minua. Tai edes puhua sellaiselle.

      - Edelleen. Sinua ei ole kidutettu. Gynekologinen tutkimus tehdään, jotta mahdolliset taudit, epämuodostumat ja mahdollisesti jopa kasvaimet todettaisiin ajoissa.


      13. Jos paikalla on jotain typeriä opiskelijoita, toimii pilluni ns. opetuspilluna, ja se on verrattavissa raiskaamiseen.

      - Sinun ei ole pakko hyväksyä opiskelijoita katsomaan. Voit kieltää opiskelijoiden paikallaolon, eikä kellään ole siihen mitään sanomista.
      Olen itsekin lääkärissä sanonut, etten halua tarjolla ollutta opiskelijaryhmää paikalle. Opiskelijat poistuivat. Koska se oli minun tahtoni.
      Raiskaaja tuskin poistuu kun sanot, ettet halua tulla raiskatuksi?



      Kehottaisin sinua puhumaan gynekologisi kanssa.
      Voit valita mies- tai naisgynekologin, hänellä on vaitiolovelvollisuus ja lääkärinä hänen on oltava sinulle kohtelias.
      Otathan kuitenkin huomioon, että jos menet sinne "vitun pervo-raiskaaja" -asenteella ei lääkärikään jaksa loputtomiin olla ystävällinen. Voit jo varatessasi aikaa kertoa vastaanottovirkailijalle olevasi ensikertalainen ja peloissasi.
      Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei gynekologilla käynti kuulu minunkaan lempiajanvietteeseeni. Mutta mahdolliset riskit voittavat helposti 15 minuutin tutkimuksen aiheuttaman epämukavan olon. Oma gynekologini on nelikymppinen nainen, joka aina lämmittää kätensä ja instrumentit ennen tutkimusta. Hän ei koskaan ole sanonut mitään loukkaavaa, eikä toimittanut tutkimusta kiireellä, vaan rauhallisesti ja satuttamatta.
      Jollet ole vielä gynekologilla käynyt, olisi ehkä jo aika.
      Ei sinun ole pakko mennä minkään "typerän opiskelijan" tutkittavaksi.

      Tsemppiä!

      • sanaton

        Ei sinne oo pakko mennä ellei sulla oo joku "vaiva" alapäässä! Kukaan ei pakota eikä tarkista että ootko käyny siellä! Joten älä edes enään ajattele koko asiaa! :) Käyt siellä sitten kun tulee joku vaiva...tai et koskaan jos niin haluat!!


      • Kiira

        Käyn miesgynekologilla yksityisellä puolella.Hän on ystävällinen,kohtelias,empaattinen ja kaikella tavalla huippu ammattilainen.Oikein odotan seuraavaa käyntiä hänen vastaanotolleen.Vaihtakaa lääkäriä jos on huonoja kokemuksia. Kyllä huippuosaajiakin löytyy,joilla on taito kohdata ihminen kokonaisvaltaisesti.


    • Andine

      Hmm.. Ei tainnut mennä äsken lähettämäni viesti perille.

      Tässäpä uudemman kerran. Pahoitelen jos tulee nyt kahteen kertaan.

      Tässä monta hyvää syytä, miksi gynekologiselle sisätutkimukselle pitäisi saada joku inhimillisempi muoto, kuten esim. joku sellainen, että kuvataan jollain ultraääni- TAI MUULLA SELLAISELLA lailleella:

      - Millään ultraääni laitteella ei voi saada selvillä solumuutoksia ennen kuin on jo liian myöhäistä.
      Ja vaikka voisikin, niin jos sieltä jotain löytyy on otettava koepala, jotta tiedettäisiin, mikä myhky siellä oikein on. Hyvän- vai huonolaatuinen.

      1. Se, että vieras ihminen kopeloi pilluani, loukkaa ihmisoikeuksia.

      - Sinun ei ole pakko mennä.
      Itse menen, koska en suvussani on esiintynyt syöpää munasarjoissa. Haluan siis havaita mahdolliset ongelmat ajoissa.
      Miten muuten aioit hoita synnytyksen?
      Kotona yksin, miehesi kanssa?

      2. Sisätutkimus on verrattavissa raiskaukseen.

      - Kuten sanoin: Sinun ei ole pakko mennä. Sinua ei raahata kirkuvana pöydälle.
      Tutkimus tehdään, koska halutaan välttyä terveydellisiltä ongelmilta. Se ei mietnkään ole verrattavissa raiskaukseen.

      3. Aiheuttaa suunnatonta pelkoa ja ahdistusta.

      - Pelosta pääsee puhumalla.
      Voit mennä gynekologille ensimmäisellä ja vaikka toisellakin kerralla vain puhumaan. Kaikkia pelottaa, onhan siinä pedillä aika urvaton olo.

      4. On äärimmäisen kidutuksen muoto.

      - Edelleen. Ei ole pakko mennä. Keksisin vaikka kuinka monta pahempaa "kidutusta" kuin gynekologilla käynti.Ei gynekologilla käynti mitään lempipuuhaani ole, mutta eipä ole hammaslääkärikäyntikään...

      5. Gynekologit (kuten myös muut lääkärit) ovat ilkeitä ja töykeitä.

      - Vaihda gynekologia.
      Voit myös huoletta valitaa gynekologisi (ja muiden lääkärien) käytöksestä sairaalan ylemmille.

      6. Lääkärit haukkuvat.

      - Lääkärilläsi ei ole oikeutta haukkua sinua tai kohdella huonosti. Puolusta itseäsi, ja vie asia eteenpäin. Haukkuminen loppuu siihen. Vaihda lääkäriä.

      7. Gynekologi on useimmiten pillunnälkäisten 14v. pikkupoikien unelma-ammatti.

      - Liittyy murrosikään. Koskaan en ole miesgynekologilla käynyt, enkä mene, joten en voi sanoa mies gynekologeista mitään.

      8. On aina kivulias ja tuskallinen toimenpide.

      - Ei aina.
      Kipu johtuu yleensä jännittämisestä.
      Keskustele lääkärisi kanssa. Pyydä lämmittämään "nokka" ja ottamaan rauhallisesti. Lääkärillä ei edelleenkään ole oikeutta loukata sinua. Yritä rentoutua.

      9. LouKkaa naistenoikeuksia.

      - Tätä en ymmärrä.
      Miehillekin pitäisi olla säännöllinen tarkastus, jotta mahdollinen kivessyöpä ja muut ongelmat havaitaisiin ajoissa.
      Miten sinun oikeuksiasi loukkaa se, että saat mahdollisuuden elää terveen elämän? Synnyttää terveitä lapsia?

      10. On erittäin karmeaa maata puolialastomana, puolustuskyvyttömänä ja alistettuna tutkimuspöydälla toisen tunkiessa alapäähän vaikka mitä vekottimia ja sormia.

      - Totta. Mutta et sinä ole alistettu. Sano lääkärille että nyt sattuu, lopeta. Pyydä lääkäriä ottamaan rauhallisesti, lämmittämään kätensä ja instrumenttinsa ja kerro peloistasi.

      11. Pillu on jokaisen yksityisomaisuutta. Sinne ei kuulu vieraan ihmisen karvaiset kädet tai kepukat.

      - Samaa mieltä. Mutta niin on muukin keho kunkin ihmisen yksityisomaisuutta. Jos joudut onnettomuuteen niin varmaan haluat silloin lääkäreiden karvaiset kädet ja kepukat paikalle?
      Synnytyksestä en minä ainakaan haluaisi yrittää selvitä yksin. Mieluummin haluan koko kolonnan lääkäreitä paikalle pitämään huolta minusta ja vauvastani.

      12. Aiheuttaa suurta inhoa se, että pitäisi katsoa silmiin sellaista, joka on juuri kiduttanut minua. Tai edes puhua sellaiselle.

      - Edelleen. Sinua ei ole kidutettu. Gynekologinen tutkimus tehdään, jotta mahdolliset taudit, epämuodostumat ja mahdollisesti jopa kasvaimet todettaisiin ajoissa.


      13. Jos paikalla on jotain typeriä opiskelijoita, toimii pilluni ns. opetuspilluna, ja se on verrattavissa raiskaamiseen.

      - Sinun ei ole pakko hyväksyä opiskelijoita katsomaan. Voit kieltää opiskelijoiden paikallaolon, eikä kellään ole siihen mitään sanomista.
      Olen itsekin lääkärissä sanonut, etten halua tarjolla ollutta opiskelijaryhmää paikalle. Opiskelijat poistuivat. Koska se oli minun tahtoni.
      Raiskaaja tuskin poistuu kun sanot, ettet halua tulla raiskatuksi?



      Kehottaisin sinua puhumaan gynekologisi kanssa.
      Voit valita mies- tai naisgynekologin, hänellä on vaitiolovelvollisuus ja lääkärinä hänen on oltava sinulle kohtelias.
      Otathan kuitenkin huomioon, että jos menet sinne "vitun pervo-raiskaaja" -asenteella ei lääkärikään jaksa loputtomiin olla ystävällinen. Voit jo varatessasi aikaa kertoa vastaanottovirkailijalle olevasi ensikertalainen ja peloissasi.
      Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei gynekologilla käynti kuulu minunkaan lempiajanvietteeseeni. Mutta mahdolliset riskit voittavat helposti 15 minuutin tutkimuksen aiheuttaman epämukavan olon. Oma gynekologini on nelikymppinen nainen, joka aina lämmittää kätensä ja instrumentit ennen tutkimusta. Hän ei koskaan ole sanonut mitään loukkaavaa, eikä toimittanut tutkimusta kiireellä, vaan rauhallisesti ja satuttamatta.
      Jollet ole vielä gynekologilla käynyt, olisi ehkä jo aika.
      Ei sinun ole pakko mennä minkään "typerän opiskelijan" tutkittavaksi.

      Tsemppiä!

    • Expertus dico

      Mikäs pakko siellä on käydä? Jos ei gynellä käynti kiinnosta niin mikä pakko teidän on harrastaa seksiä? Sehän se yleensä (tavalla tai toisella) aiheuttaa gynellä käyntejä! Itse tykkään mies gynekologista, nehän ne on tosissaan alaansa perehtyneet, useat myös kotona ;)! Naisgynet puhuu aina, ett´ mul on ollu sitä ja tätä ammattini varrella edessä, miehet sanoo mikä MULLA on!

    • Manta

      Ei tietenkään ole mikään pakko käydä gynellä jos ei halua tietää mahdollisista sairauksista. Mä kävin viisi vuotta sitten ensimmäisen kerran ja mulla todettiin olevan toisessa munasarjassa hyvänlaatuinen syöpä mikä voitaisiin tässä vaiheessa vielä hoitaa. Ilman gynekologia en saisi lapsia ja tuskinpa olisin enää edes elävien kirjoissa. Totta tietysti että se on loukkaavaa mutta...

    • Maria

      No jos gynet pitäis kieltää lailla niin aika paljon naisia kuolis kaikennäkösiin syöpiin ja sairauksiin! Kuinka monella gynellä oot ollu jos pystyt sanomaan että kaikki ovat töykeitä ja haukkuvat! Ja sen jälkeen kun gynet on nähneet päivässä 50 pillua vuoden ajan niin ne ei varmaan kato sitä ku ammatillisessa mielessä...! Sisätutkimus ei todellakaan oo verrattavissa raiskaukseen, tai se, että kandit katselee! Se gyne on siellä auttamassa sua eikä raiskaamassa! Oot ihan helvetin ääliö...!

      Niin et sitä vaan et vittu sä oot ääliö!

      • BUAH!

        Voi elämä! Vitun pässi urpo mulkku lapsi siveysvyö apina pelle TYHMÄ!! roflmao saatana mitä juttuja täältä voi lukea. hahahhahaahhaha vai pitäs gynegologit kieltää lailla HAAHAHAHAHAHHAHAH. huhhui. *repee uudestaan ja uudestaan* MUAHAHAHAH

        Vittu soot vähän ku se hammaslääkärifopiaa harjottava marjaleena85 tj. hohhohohohohohohohohohohoohohohoho


      • Silmään
        BUAH! kirjoitti:

        Voi elämä! Vitun pässi urpo mulkku lapsi siveysvyö apina pelle TYHMÄ!! roflmao saatana mitä juttuja täältä voi lukea. hahahhahaahhaha vai pitäs gynegologit kieltää lailla HAAHAHAHAHAHHAHAH. huhhui. *repee uudestaan ja uudestaan* MUAHAHAHAH

        Vittu soot vähän ku se hammaslääkärifopiaa harjottava marjaleena85 tj. hohhohohohohohohohohohohoohohohoho

        Mulla oli aina aiemmin ollut tosi hyvä gyne, vanhempi nainen terveyskeskuksessamme. Asiallinen, huomaavainen ja otteissaan hyvä. En siis osannut edes pelätä, vaikka se aina jotenkin noloa onkin. Jouduin kuitenkin kättärille lisätutkimuksiin. Ja onhan se jo todettu, että pakko siellä joskus on käydä, muuten saattaa olla hengenlähtökin kyseessä. Paikalla oli naislääkäri, jostain terv. kesk. ilmeisesti suorittamassa jotain gynen lisäopintoja. Piti ottaa näytepala kohdusta. En siis osannut etukäteen pelätä.. Ensimmäiseksi nainen toteaa naama alapäässäni (miksi eivät voi katsoa silmiin kun minulle puhuvat? vai enkö ole paikalla? ei varmasti edes tunnistaisi minua myöhemmin naamastani!), että tämä nainenhan ei ole synnyttänyt.. Ahaa.. mistähän se lapsi sitten on kotiini putkahtanut, unta näin? Epäilykseni alkavat herätä.. Ja tätä seuraava tuska oli aivan hirveää.. Koitin purra hammasta, kyyneleiden valuessa pitkin kasvojani ja kaulaani.. Välillä kävi mielessäni potkaista nainen jalkopäästäni seuraavaan seinään, jotta kipu loppuisi.. Ja olen sentään synnyttänyt!! Ei onnistu.. Eikun lisää jengiä lappaa sisään ihmettelemään.. Ja ovet levällään.. (olisikohan odotushuoneessa vielä joku, joka ei ole nähnyt?) Kukaan ei tervehdi minua millään tavalla.. Kunhan rivissä ihmettelevät alapäätäni. Joku taisi kysyä, että laitoitkos puudutus ainetta? Mitä..? Een.. Hoitaja huomaa tuskani, ja tulee pitämään kädestäni, näyttäen siltä, että itselläänkin kohta silmä kastuu.. Taisi häntä myös hävettää lääkärin työskentely. Mitään näytettä ei ikinä saatu otettua, ja asia hoidettiin toisin keinoin. Mitään tulehdusta ei muuten ollut, siitä ei tuska johtunut. Kaunis kiitos kuitenkin empaattiselle hoitajalle, läsnäolonsa hiukan helpotti. Toi ainakin turvan tuntua, siinä inkvisition penkillä.. Ja HUOM! kaikille nuorille naisille; en ole ikinä aiemmin vastaavaa kokenut (synnyttäessäni olin myös todella hyvissä käsissä, ja kaikki sujui hienosti, jopa kohtuullisen kivuttomasti), enkä myöskään sellaisesta kuullut. Tämä räpeltäjä taisi olla se yksi miljoonasta.. Hänkin jo varmaankin oppinut asiansa. Tunnen empatiaa kaikkia niitä kohtaan, jotka ovat huonoa/asiatonta/kivuliasta kohtelua joutuneet kokemaan. Joskus olen kuitenkin miettinyt, ovatko mieslääkärit kovakouraisia siitä syystä, etteivät saa kopelointi syytettä?

        Ps. Se ei todellakaan ole ruma. Päinvastoin.


    • Mari-Ella

      saako poikakaveri tulla mukaan? vai riippuuko se siitä lääkäristä et antaako se kenenkään muun tulla sinne? mä en yksin sinne haluis... onko muilla kokemuksia siitä, jos poikaystävä on mukana? auttaako?

    • mää

      haluatko sit kaikkii sairauksii yms. sitäpaitti sehän on kiihottavaa ku joku vieras ukko hipelöi alapäätä...;)nam..

      • Nainen25

        Täällä jotkut arvostelevat jyrkästikin aloittajan kokemuksia. Ihmettelen miksi ?
        Tuollainen tilanne, jossa sinun on terveytesi menettämisen uhalla mentävä jonkun kopeloitavaksi voi olla hyvinkin ahdistava, tilannehan olisi eri jos siellä voisi käydä vapaaehtoisesti eikä mitään pakkoa olisi ( voisit olla suht varma että et saa kohdunkaulan syöpää etc. vaikka et käykään ).
        Ja tätä tilannetta pahentaa vielä ilmeisesti joidenkin gynejen suhtautuminen. Eikö ole uskomatonta että jos lääkäri tietää potilaan pelkäävän tilannetta eikä ota sitä mitenkään tutkimuksessa huomioon ??
        Eli on täysin piittaamaton ihmisen tunteista vaikka on sormiaan myöten hänen PILLUSSAAN ?
        Ymmärrän raiskaus-vertauksen oikein hyvin.


    • mi

      kyllä hammaslääkärissä käynti on vielä inhottavampaa kuin gynellä käynti, mutta kummallakin käydään tarpeen mukaan. ei kenenkään tarvitse suostua opiskelijoiden paikalla oloon millään lääkärillä käydessään, he jäävät paikalla vaina siakkaan suostumuksesta. naisten oikeuksia loukkaisi, ellei heille olisi tarjolla alaan erikositunutta terveyden/sairaanhoitoa!!

      vai ihanko kavereiden kanssa tätä listaa ollaan tehty ja mietitty...

      • Tehkää miten huvitta

        Eli miten vastataan kysymykseen "Saako pilluun koskea?"

        Jos pilluun ei saa koskea, niin miten sisäsynnyttimet voidaan tutkia?
        Jos pilluun saa koskea, niin mitä sitä suotta gynelle näyttämään. Kärsitään sitten vapaaehtoisesti kivusta.
        Jos pilluun ei saa koskea, niin kivun syy pitäisi tutkia.
        Jos pilluun saa koskea, niin gyne voi tehdä työnsä.


    • kikijfgf

      et toki liioittele yhtään?

    • laaa3twet

      vitun luuserit eiköhän se oo tärkeempää että tietää että kaikki on kunnossa? ettehän te valita kun lääkäri kokeilee stetoskoopilla hengitystä ja vahingossa koskee rintaa, voi ei sehän on seksuaalista ahdistelua. gyniksellä käyminen ei todellakaan ole verrattavissa raiskaukseen, arvaapa miksi? gynikseen suostutaan ja sinne mennään itse. kukaan ei tule sinne sinua pakottamaan, niinkuin raiskaukseen. naiset menevät gynekologille terveyssyistä. sinä varmaan olet sellainen likainen akka joka ei koskaan käy pesulla ja kuhisee tauteja.

    • mk

      Ei sinne ole pakko mennä ja se gynellä käynti on ihan vapaaehtoista.

    • ksa.

      ennemmin gynelle menen kuin hammaslääkäriin....

      ei taida montaakaan lääkäriä kiihottaa se sisätutkimus, turha semmosta on luulla. Itse hoitoalalla työskentelevänä voin kyllä kertoa, ettei miesten munien pesu herätä minkään sortin kiihkoa, vaikka muuten aika vireänä seksuaalisesti itseäni pidänkin....duuni on duuni

    • seksuaali terveys

      Todella kypsymättömän ihmisen tekstiä

    • väärä paikka

      väärä paikka, mene teini muualle vuodattamaan

    • Grow up

      Miten ajattelit synnyttää joskus ehkäpä lapsen? Ei taida onnistua ainakaan sun osaltasi. Eikä taida olla oikea paikka tuolle etomisrefleksillesi.

    • ÄläHämärräKäsitteitä

      "Tässä monta hyvää syytä, miksi gynekologiselle sisätutkimukselle pitäisi saada joku inhimillisempi muoto, kuten esim. joku sellainen, että kuvataan jollain ultraääni- TAI MUULLA SELLAISELLA lailleella:

      1. Se, että vieras ihminen kopeloi pilluani, loukkaa ihmisoikeuksia.

      2. Sisätutkimus on verrattavissa raiskaukseen.

      3. Aiheuttaa suunnatonta pelkoa ja ahdistusta.

      4. On äärimmäisen kidutuksen muoto.

      5. Gynekologit (kuten myös muut lääkärit) ovat ilkeitä ja töykeitä.

      6. Lääkärit haukkuvat.

      7. Gynekologi on useimmiten pillunnälkäisten 14v. pikkupoikien unelma-ammatti.

      8. On aina kivulias ja tuskallinen toimenpide.

      9. LouKkaa naistenoikeuksia.

      10. On erittäin karmeaa maata puolialastomana, puolustuskyvyttömänä ja alistettuna tutkimuspöydälla toisen tunkiessa alapäähän vaikka mitä vekottimia ja sormia.

      11. ***** on jokaisen yksityisomaisuutta. Sinne ei kuulu vieraan ihmisen karvaiset kädet tai kepukat.

      12. Aiheuttaa suurta inhoa se, että pitäisi katsoa silmiin sellaista, joka on juuri kiduttanut minua. Tai edes puhua sellaiselle.

      13. Jos paikalla on jotain typeriä opiskelijoita, toimii pilluni ns. opetuspilluna, ja se on verrattavissa raiskaamiseen. "

      Taas joku feikki valtion tonttu hämärtää käsitteitä tai sitten joku nainen joka ei tajua yhtään mistään yhtään mitään. Aikana, jolloin OIKEASTI kiduttavat medikaalisesti, hyväksikäyttävät ja raiskaavat siis elimet onteloihin tyyppisesti. On tämä vikinä niin lapsellista roskaa. Poliisi/sotilastoiminnassa lääkärit/hoitajat ko-operoivat viranomaisten kanssa ja tuolloin hämärillä laikialueilla voi kuka tahansa joutua JOUKKORAISKATUKSI. Etkö vielä tiedä. Elämäsi aikana se varmasti kirkastuu.

    • Tämä on niin tätä...

      Gynekologit lailla kieltoon... selvä.
      Jätetäämpä sitten sukupuolielimet kaikilta tutkimatta eikä kiinnitetä mitään huomiota niihin ikinä. Sitten ihmetellään kun puolet kansasta valitaa että on saanut HIV'n tai muun taudin, kun kukaan ei ikinä tarkista että onko sellaista piilevänä vaiko ei, kun kukaan ei tiedä miten ehkisyt ym. toimii kun ei kerrota muuta kun että "sivasta saa korsuja".
      Tämäkö sitten on hyvä juttu?

      Niin, eipä varmaan.

    • Voisitko seuraavaksi kiinnittää huomiota kategorian valintaan?! Kirjoitit nyt: SEKSI -> SEKSINOVELLIT -> LÄÄKÄRILLÄ !!! :D Ei kuulu tänne tällaiset jutut! :P

    • aieuorm09qmq

      a.p.:llä on mielipiteitä ja tuntemuksia, mutta ei perusteluja. Olen tavannut empaattisia alapäätutkimuksen tekijöitä. Lekurit on kuitenkin nähneet kudosta ja elintä jos jonkinlaista, mitäpä sitä omaa reuhkaansa häpeämään, vaikka ikävältä saattaa tuntua. Viimeksi papa-koe osoitti solumuutoksia kohdunkaulassa, joten hyvä että kävin. Ja sain voiteen myös emättimen seinämän haavaumiin.

    • panettaa4

      voi sinua pillusi on vapaata riistaa

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe