VAPAA SANA

uzma-m

jatkuu,,,

201

12346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ii-li

      Nyt en enää muista niitä aiheita, joita olisin halunnut jatkaa. Pitää menne katsomaan.

    • my.mm.eli

      Anteeksi kun en ole aikaisemmin ehtinyt kirjoittaa aloittamaasi ketjuun. Olen niin harvoin käynyt palstalla, en paljon muuta kuin pikaisesti kahvipirtissä.

      Nyt vasta luin tuon täyteen tulleen ketjun.

      Kerroit kissanne tehneen pentuja sillä aikaa kun olit maailmalla! Ihaniahan ne pienet karvakerät ovat, mutta melkoisia "tihulaisia" myöskin osaavat olla ;)
      Joko olette löytäneet kodit tulokkaille? Entä emokissan sterilointi? Jos ette halua jatkuvasti uutta pesuetta, niin pitäkää kiirettä sen steriloinnin kanssa.

      Kerronpa tarinan miten sattui poikani perheessä noin 15 v. sitten.

      Kohta avioiduttuaan poikani perheineen (vaimo ja vaimon 8 v. tytär edellisestä liitosta) muuttivat maaseudulle. Kaupungista lähtö ei ollut tytön mieleen ja ottivat hänelle "lohdutukseksi" kissanpennun. Pitivät vielä ihan pentukissana, eikä arvanneetkaan kun kilometrien päästä oli kollikissa haistanut morsiamen ja käynyt tekemässä tekosensa. Tietämättömänä asiasta veivät sitten kissaa steriloitavaksi niin sanoikin eläinlääkäri, että olette vähän myöhään asialla, täällä olisi parin viikon kuluttua tulossa "iloinen perhetapahtuma"! Päättivät sitten ottaa tulokkaat vastaan ja hoitaa asian penikoinnin jälkeen.
      Yrittivät sitten parhaansa mukaan vahtia kissaa, vaikeaahan se oli kun maatiaiskissa oli oppinut hoitamaan ns. hiekkalaatikolla käynnit ulkotiloissa.

      Veivät sitten uudelleen kissaa tohtorille, ja niinpä vain oli jo uusi pesue alulla! Onneksi vielä senverran alulla vasta, mutta siis abortoinniksihan se sterilointi sitten päätyi.

      Neljä pentua se miniäni tytön kissakin teki, ensisynnyttäjällä voisi olla vähemmänkin, kuulemma. Niistä kyllä yksi kuoli kohta synnyttyään, ei osannut imeä ollenkaan. Kolmelle löysivät kyllä hyvät kodit, hyvä niin. Eivät kyllä olisi raaskineet lopettaa yhtäkään, sellaisia eläinrakkaita kun ovat.

      Satuin vielä olemaan vierailulla perheessä, kun tämä synnytyksen aika oli. Nukuin kamarin laverisängyssä mitään tietämättä kun allani vuodevaatelaatikossa "penikoitiin" :-D Aamulla heräsin siihen kun poikani veti ko. laatikkoa laverini alta ja sanoi perheenlisäystä tulleen.

      Toinen asia vielä tässä samalla.
      Niinhän se sitten menee Kimi Räikkönen Ferrarille kuskiksi ensi vuonna, asia julkistettiin tänään. Nyt meidän täytyy oppia kannustamaan sitä Maranellon punaista ;) Aloitetaan siis kahden viikon kuluttua toivomalla voittoa sille punaiselle jota Shumi kuljettaa!!

      • uzma-m

        poikasi perheessa,meilla tuo miini katti imettaa viela poikasiaan,sitten onkin edessa aika kissa jahti,kissat asuvat ulkoverannalla,ei taalla muutkuin ulkolaiset pida elaimia sisa tiloissa.
        Kiva kun avasit VS 2 sen.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        poikasi perheessa,meilla tuo miini katti imettaa viela poikasiaan,sitten onkin edessa aika kissa jahti,kissat asuvat ulkoverannalla,ei taalla muutkuin ulkolaiset pida elaimia sisa tiloissa.
        Kiva kun avasit VS 2 sen.

        Minua kiinnostaa kaikki rakentamiseen ja sisutamiseen liittyvaa,kavimme kaupungilla katsomassa mita on tarjolla kylpparien sisutamiseen,minulle esitelttiin suihku komeroa,siihen oli liitetty hoyrykomero "sauna",puusta tehty,hoyry tuli lattiasta,mitenkahan tuo mahtaa toimia,onko kennellakaan kokemusta.
        Suomalaisessa saunassa olisi taas hyva business rako,miksi anname muiden hyotya kansallis perinteestamme?


    • uzma-m

      sairastuin pahaan ripuliin eilen enka tiennyt maailman menosta mitaan,vasta illalla myohaan tv;sta nain Kimin toisen sijan ja etta han muuttaa Ferrarille.
      Ilokseni myos huomasin ketjuni paattyneen pisteeseen,se oli yllatys silla olin varma, etta VS jaa edelliselle sivulle ennen pistetta.
      Kiitos kaikille palstalla kavijoille,jatketaan samaan tahtiin.
      Piti Catleijalta kysya saisinko kayttaa kansan radion nimea se sopisi paremmin,eihan taalla oikein vapaata sanaa voi kayttaa.
      II-likin on havinnyt jonnekin,no kai han sielta jostain esiin tulee aikanaan.

      • Catleija

        Katso nyt kun vaihtelu virkistää. Ei toki minulla ole mitään sitä vastaan, jos kansanradiota haluat käyttää. Vapaa sana ilmoittaa hyvin jo nimessään ketjun idean.


      • uzma-m
        Catleija kirjoitti:

        Katso nyt kun vaihtelu virkistää. Ei toki minulla ole mitään sitä vastaan, jos kansanradiota haluat käyttää. Vapaa sana ilmoittaa hyvin jo nimessään ketjun idean.

        ystavat hyvat saimme vihdoinkin vuoden odotus ajan jalkeen RAKENNUS LUVAN,nyt sitten isanta ja poka raha asiat kuntoon laittamaan.Kylla meilla onkin ahdasta kun oven avaa niin tavarat tippuu silmille,toivottavast n.vuoden kuluttua asutaan oman katon alla.


      • Eva-mari
        uzma-m kirjoitti:

        ystavat hyvat saimme vihdoinkin vuoden odotus ajan jalkeen RAKENNUS LUVAN,nyt sitten isanta ja poka raha asiat kuntoon laittamaan.Kylla meilla onkin ahdasta kun oven avaa niin tavarat tippuu silmille,toivottavast n.vuoden kuluttua asutaan oman katon alla.

        Onko tämä tuttua Pakistni-T.V:ssä. Nawazish Ali Show.


      • uzma-m
        Eva-mari kirjoitti:

        Onko tämä tuttua Pakistni-T.V:ssä. Nawazish Ali Show.

        nuorison keskuudessa.
        Ali Salim nuorenapoikana halusi olla tytto nykyaan han esiintyy tv:ssa sariin pukeutuneena huolellinen make-up begum Nawazih Ali showssa.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        nuorison keskuudessa.
        Ali Salim nuorenapoikana halusi olla tytto nykyaan han esiintyy tv:ssa sariin pukeutuneena huolellinen make-up begum Nawazih Ali showssa.

        ...Lollywood tms. En tiennyt aikaisemmin, että Lahoren elokuvatuotantoa nimitetään Lollywoodiksi. Onko Pakistan myös suuren elokuva- ja viihdeteteollisuuden maa, kuten Intia ja Egypti? Ainakin Lollywoodin elokuvajuhlat näyttivät kuvissa varsin hienoilta. Kuulemma niiden järjestämistä sivun tietojen mukaan vähän aristellaan fundamentalistien takia.

        Täällä ei ikinä ole näytetty pakistanilaisia elokuvia. Iranilaisia ja intialaisia kyllä on tullut TV:stä.


      • beataB*

        tuohan on ihan hyvä nimi tuo VAPAA SANA. Jos vaihtaa kirjainten paikka niin;

        Tv.ssä on ohjelma nimeltään SANA ON VAPAA, Se on sellainen YLEISÖNOSASTO tai liekö YLEINENOSASTO?

        Onhan näitä.


      • tuolla ylempänä
        beataB* kirjoitti:

        tuohan on ihan hyvä nimi tuo VAPAA SANA. Jos vaihtaa kirjainten paikka niin;

        Tv.ssä on ohjelma nimeltään SANA ON VAPAA, Se on sellainen YLEISÖNOSASTO tai liekö YLEINENOSASTO?

        Onhan näitä.

        että VAPAA SANA ei täällä ole hyvä, koska täällä sana ei ole vapaata.

        YLEINEN KETJU tai yleisönsanat tms. todella olisi osuvampi.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        ...Lollywood tms. En tiennyt aikaisemmin, että Lahoren elokuvatuotantoa nimitetään Lollywoodiksi. Onko Pakistan myös suuren elokuva- ja viihdeteteollisuuden maa, kuten Intia ja Egypti? Ainakin Lollywoodin elokuvajuhlat näyttivät kuvissa varsin hienoilta. Kuulemma niiden järjestämistä sivun tietojen mukaan vähän aristellaan fundamentalistien takia.

        Täällä ei ikinä ole näytetty pakistanilaisia elokuvia. Iranilaisia ja intialaisia kyllä on tullut TV:stä.

        tasoltaan ovat paljon huonpia kuin Intian filmit.Lahore on kuuluisa punjabi filmeistaan tavallinen kansa rakastaa niita.
        En ole katsonut kuin muutaman urdu filmin en todellakaan jaksa katsoa niita loppuun asti,kopioitu Intian filmeista.
        Pakistanissa tehdaan hyvia TV dramoja jotka ovat suosiossa myos Intiassa.
        Bangladeshin filmit ovat aika hyvia.


      • uzma-m
        tuolla ylempänä kirjoitti:

        että VAPAA SANA ei täällä ole hyvä, koska täällä sana ei ole vapaata.

        YLEINEN KETJU tai yleisönsanat tms. todella olisi osuvampi.

        olen todellakin sita mielta nimi pitaa vaihtaa,olin mielenosoitus lakossa pari paivaa otin osa niihin joiden asialliset viestit on poistettu,hairikot jotka haukkuvat ja nimittelevat ihmisia ne pitaakin poistaa,en todellakaan ymmarra miksi esm. Reetan viesti poistettin.
        En voi kirjoittaa omasata mielestani mielenkiintoista juttua taalta sen pelossa etta se heti poistetaan,mielellani vastaan kysymyksiinne.


      • Cat*
        uzma-m kirjoitti:

        olen todellakin sita mielta nimi pitaa vaihtaa,olin mielenosoitus lakossa pari paivaa otin osa niihin joiden asialliset viestit on poistettu,hairikot jotka haukkuvat ja nimittelevat ihmisia ne pitaakin poistaa,en todellakaan ymmarra miksi esm. Reetan viesti poistettin.
        En voi kirjoittaa omasata mielestani mielenkiintoista juttua taalta sen pelossa etta se heti poistetaan,mielellani vastaan kysymyksiinne.

        Sitä minäkin ihmettelin. Jokin syy kuitenkn täytyy olla poistolle. Siinä poistetussa viestissä oli kerrottu matkasta Aaronin vuorelle ja linkissä oli matkaohjelma hintoineen. Ajattelin että jospa se oli se syy.

        Mutta tarkemmin katsottuna ilmoittautumisaika oli mennyt umpeen. Ehkä joku olisi kysellyt tämän perusteella peruutusmatkaa. En tiedä, mutta ainoastaan tämän keksin poiston syyksi.

        Harmi, ettei perustelua tullut poistolle; koska vastaahan sheriffi hepposempiinkin kysymyksiin. Monia kiinnosti poiston syy ja jo tiedon saaminen estäisi uusia pettymyksiä poistoista.


      • Cat*
        Cat* kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelin. Jokin syy kuitenkn täytyy olla poistolle. Siinä poistetussa viestissä oli kerrottu matkasta Aaronin vuorelle ja linkissä oli matkaohjelma hintoineen. Ajattelin että jospa se oli se syy.

        Mutta tarkemmin katsottuna ilmoittautumisaika oli mennyt umpeen. Ehkä joku olisi kysellyt tämän perusteella peruutusmatkaa. En tiedä, mutta ainoastaan tämän keksin poiston syyksi.

        Harmi, ettei perustelua tullut poistolle; koska vastaahan sheriffi hepposempiinkin kysymyksiin. Monia kiinnosti poiston syy ja jo tiedon saaminen estäisi uusia pettymyksiä poistoista.

        Googlettamalla >Aaronin hauta< asiasta on runsaasti mielenkiintoisia artikkeleita ja kuvia. Löytyy se Reetankin linkki.


    • beataB*

      Ajelin kaikessa rauhassa, niin vastaantuleva auto räpsäytti valoja.
      Mitäs se minulle silmää vinkkaa, mikä on hullust?
      Onks mulla tukka huonosti?
      Pieni närkästyksen poikanen mieleen hiipi.

      Ups, eipäs mulla ollutkaan valot päällä,
      näin kesäsäällä.

      Kohdallansa iloisesti kädellä kiitokseksi heilautin ja hän takaisin moikkasi.

      Matka jatkui hyvillä mielin.

      • ii-li

        Poliisi pysäyttää herkästi sellaisen, jolla ei ole valot päällä.

        Harvoin siitä sakotetaan, jos valot ovat unohtuneet ja asiat ovat muuten kunnossa.

        Kuulin kerran heiltä varsinaisen syyn pysäyttelyyn: Se on heidän kokemuksensa mukaan usein rattijuopon merkki.

        Meidän kaltaisemme tavalliset autoilijat eivät tule edes ajatelleeksi, että liikenteessä on runsaasti rattijuoppoja.


      • beataB*
        ii-li kirjoitti:

        Poliisi pysäyttää herkästi sellaisen, jolla ei ole valot päällä.

        Harvoin siitä sakotetaan, jos valot ovat unohtuneet ja asiat ovat muuten kunnossa.

        Kuulin kerran heiltä varsinaisen syyn pysäyttelyyn: Se on heidän kokemuksensa mukaan usein rattijuopon merkki.

        Meidän kaltaisemme tavalliset autoilijat eivät tule edes ajatelleeksi, että liikenteessä on runsaasti rattijuoppoja.

        Mutta se tuntuu niin turhalta oikein kirkkaana kesäpäivänä?


      • matkalainen
        ii-li kirjoitti:

        Poliisi pysäyttää herkästi sellaisen, jolla ei ole valot päällä.

        Harvoin siitä sakotetaan, jos valot ovat unohtuneet ja asiat ovat muuten kunnossa.

        Kuulin kerran heiltä varsinaisen syyn pysäyttelyyn: Se on heidän kokemuksensa mukaan usein rattijuopon merkki.

        Meidän kaltaisemme tavalliset autoilijat eivät tule edes ajatelleeksi, että liikenteessä on runsaasti rattijuoppoja.

        Keski-Euroopassa taas huomautetaan päivällä valoilla ajaville - siellä säästetään energiaa.


      • beataB*
        matkalainen kirjoitti:

        Keski-Euroopassa taas huomautetaan päivällä valoilla ajaville - siellä säästetään energiaa.

        vaan meilläkin.

        Ja oikein kirkkaassa auringonpaisteessa otetaan kääntyessä käyttöön käsimerkit, jos vilkku ei näytä.

        Vasemmalle lienee selvä, mutta oikealleko pitää pyytää pelkääjän paikalla istuvan apua?

        Entäs jos ihan yksin ajelee?


      • mirjamarja
        matkalainen kirjoitti:

        Keski-Euroopassa taas huomautetaan päivällä valoilla ajaville - siellä säästetään energiaa.

        Miten autonvaloilla voi säästää energiaa?

        Suomessa säästetään vilkkua. Se tuntuu olevan kovin rikkoutuvaa lajia joka merkissä. Käytetään niin harvoin kuin suinkin, että kestää kauemmin.
        Kallis laite.

        Vanha vitsi muuten sanoi: Toi on MTV:n auto. - Miten niin? - Siinä on pöllö ratissa-


      • matkalla mukana
        mirjamarja kirjoitti:

        Miten autonvaloilla voi säästää energiaa?

        Suomessa säästetään vilkkua. Se tuntuu olevan kovin rikkoutuvaa lajia joka merkissä. Käytetään niin harvoin kuin suinkin, että kestää kauemmin.
        Kallis laite.

        Vanha vitsi muuten sanoi: Toi on MTV:n auto. - Miten niin? - Siinä on pöllö ratissa-

        taisi nyt olla sitä kuuluisaa naisen logiikkaa!Ehkä jotain säästyy.


      • Lokari1
        beataB* kirjoitti:

        vaan meilläkin.

        Ja oikein kirkkaassa auringonpaisteessa otetaan kääntyessä käyttöön käsimerkit, jos vilkku ei näytä.

        Vasemmalle lienee selvä, mutta oikealleko pitää pyytää pelkääjän paikalla istuvan apua?

        Entäs jos ihan yksin ajelee?

        Vasemalle : käsi ulos suorana.
        Käännös oikeelle Käsi ylös ja jos halutaan sanoa = näytää hiljentävänsä käsi alas , nämä kaikki kyllä aukinaisesta ikkunasta.

        Nämä piti oppia sillon kauan sitten kun tulin tänne , ajaahan osasinkin jo sillooin, nuo merkit=" suunta" ovat luulakseni vieläkin käytössä....?
        Terv: Lokari.


      • Lokari1
        Lokari1 kirjoitti:

        Vasemalle : käsi ulos suorana.
        Käännös oikeelle Käsi ylös ja jos halutaan sanoa = näytää hiljentävänsä käsi alas , nämä kaikki kyllä aukinaisesta ikkunasta.

        Nämä piti oppia sillon kauan sitten kun tulin tänne , ajaahan osasinkin jo sillooin, nuo merkit=" suunta" ovat luulakseni vieläkin käytössä....?
        Terv: Lokari.

        Kuljettajan merkkijä, kukaan ei varmasti ota pelkääjän merkijä miksikään , koska kaikenlaisia käsillä puhujia on autossa matkustajina.
        Terv: Lokari1.


      • beataB*
        Lokari1 kirjoitti:

        Kuljettajan merkkijä, kukaan ei varmasti ota pelkääjän merkijä miksikään , koska kaikenlaisia käsillä puhujia on autossa matkustajina.
        Terv: Lokari1.

        Ai ylöskös se käsi nostettiinkin!

        Minä kun olen luullut, että oikealle käännyttäessä pyöritellään ympyrää
        siinä alhaalla, siis tietenkin kuskin käsi pyörii ikkunasta. Toki ryhmittyminen
        kaupungissa antaa osviittaa, mihin se meinaa mennä.

        Totta kai tuo ylös nosto paremmin näkyy. Selvä, selvä se


        naisen logiikkaa.
        Ei meidän autossa saa muut huitoa kuin minä.


      • Tiedot hukassa

        Voi hyvät hyssykät. Tämä valojen räpsäytys on ikivanha merkki siitä että seuraavan mutkan takana on poliisit tutkan kanssa vahtaamassa nopeuksia. Pitäishän tämä tietää kaikkien.


      • Tiedot hukassa kirjoitti:

        Voi hyvät hyssykät. Tämä valojen räpsäytys on ikivanha merkki siitä että seuraavan mutkan takana on poliisit tutkan kanssa vahtaamassa nopeuksia. Pitäishän tämä tietää kaikkien.

        niin kuin ei järkevällä ajajalla ole.Miehillä saattaa olla jo on monesti olen sen nähnyt.Sukulais miehellä oli juuri ostettu auto ja joku huonompi auto oli sen ohittnut Raahen tienhaaran jäkeen jonka jälkeen ei ollut vauhti ollut 160.ppiä alempana ouluun asti.Sano että eihän tuommonen auto mene mersusta ohi.

        Meillä pitää väistellä poroja kokoajan ja pysäytellä.Saisi koko ajan valoja väläyttää.


    • *jemina

      Oletteko käyneet Yle/elavaarkisto.fi sivuilla ? Olen kokeillut useita kertoja, mutta kärsivällisyys ei riitä. Suosio on ilmeisesti kova koska palvelin on äärettömän hidas. Varmasti löytyisi paljon mielenkiintoista jos jaksaisi odottaa etsinnän tulosta.

      • ii-li

        Kiinnostava sivu. En joutunut odottamaan ollenkaan avautumisia. Videoklipitkin alkoivat rullata heti. -- Ilmeisesti nyt oli hetki, että siellä ei ollut paljon yleisöä.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        Kiinnostava sivu. En joutunut odottamaan ollenkaan avautumisia. Videoklipitkin alkoivat rullata heti. -- Ilmeisesti nyt oli hetki, että siellä ei ollut paljon yleisöä.

        mika nimi on tuolla sivulla olen yrittanyt enka paase minnekaan,olen tunnetusti tollo naissa asioissa,siis mite kirjoitan tuon ylen arkiston nimen?


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        mika nimi on tuolla sivulla olen yrittanyt enka paase minnekaan,olen tunnetusti tollo naissa asioissa,siis mite kirjoitan tuon ylen arkiston nimen?

        kyllä se juuri tuollainen on

        www.yle.fi/elavaarkisto/

        sivuilla lienee tungosta


      • beataB* kirjoitti:

        kyllä se juuri tuollainen on

        www.yle.fi/elavaarkisto/

        sivuilla lienee tungosta

        Kokeilin tuota linkkiä meni että hujahti.


      • uzma-m
        muori67 kirjoitti:

        Kokeilin tuota linkkiä meni että hujahti.

        heti aukes vaan nyt ei ole aikaa miehellani on lavantauti ja kova kuume,yolla yritan kun muut nukkuvat.


      • *jemina
        ii-li kirjoitti:

        Kiinnostava sivu. En joutunut odottamaan ollenkaan avautumisia. Videoklipitkin alkoivat rullata heti. -- Ilmeisesti nyt oli hetki, että siellä ei ollut paljon yleisöä.

        Nyt olen kyllä päässyt sivuille. Ongelma minulla on ilmeisesti siinä, että tämän yhteyden nopeus vaihtelee, täällä on ns. talokaista, nopeus vaihtelee käyttäjämäärän mukaan. Toinen asia minkä huomasin oli, että YLE:n sivuilla Real Player ei toimi. Käytän sitä koska mielestäni se on parempi, mutta jouduin taas vaihtamaan Windows Mediaplayeriin. Missään muualla kuin Ylen sivuilla nämä jutut eivät aiheuta ongelmia ja olen sentään ahkera surffailija.


    • uzma-m

      saa ennuste{bbc&cnn} lupasi eilen pilvetonta taivasta vaan toisin kavi satoi kaatamalla kokoyon ja ukkonen jyrisee vielakin.
      Koiramme oli tappanut kaksi kissanpoikaa terassilla,surullinen naky,koira on emo Miinin ystava ei ole koskaan ennen pentuja tappanut,olikohan se mustasukkaissuutta?
      Kolmenviikon jalkeen mieheni kuume on laskussa ja oli normaali aamulla,toipuminen lavantaudista kestaa kauan,voiton puolella ollaan kuitenkin.

      • Onpa kovan taudin saanut miehesi kesämatkailun päätteeksi. Lavantauti Suomessa ei ole kovin yleinen, sensijaan saman bakteerin Salmonella typhin aiheuttama kevyempi vatsatauti varsinkin matkustelevilla yleinen.
        Olet ilmeisesti ollut miehesi omahoitaja kaiken aikaa. Onko siellä talvi-, vai syyskausi meneillään.
        Tervehtymistä miehellesi, sinulle hyvää viikonloppua.


      • uzma-m
        reetta5 kirjoitti:

        Onpa kovan taudin saanut miehesi kesämatkailun päätteeksi. Lavantauti Suomessa ei ole kovin yleinen, sensijaan saman bakteerin Salmonella typhin aiheuttama kevyempi vatsatauti varsinkin matkustelevilla yleinen.
        Olet ilmeisesti ollut miehesi omahoitaja kaiken aikaa. Onko siellä talvi-, vai syyskausi meneillään.
        Tervehtymistä miehellesi, sinulle hyvää viikonloppua.

        ja parinviikon kuluttua alkaa paras vuodenaika,syksy on kuin uusi kevat kukkia paljon.
        lavantauti on melko yleista samoin kuin malaria.
        muutamavuosi sitten tytar sairastui lavantautiin ja aika vakavasti, oli sairaalassakin n.kuukauden.Hanen paksu pitka tukkansa lahti kourakaupalla ja sitten ehdotettiin tukan leikkausta ihan pulipaaksi,niin tehtiinkin kolmasti,kun odottelimme tukan kasvua han piti hijabia,huvittava tapaus kun olimme ostoksilla bazarissa,kauppias kehoitti peremmalle ja sanoi muille asiakkaille kuinka hyvan muslimi tyton ulkomaalainen aiti on kasvattanut,tytar on hunnutettu,kyllapa meita passattiin ja kunnioitettiin,tytar kuiskasi korvaani:mitahan tuo kauppias tuumaisi jos tietaisi etta kayn diskossa tanssimassa ja minulla on poikaystava.


      • mirjamarja
        uzma-m kirjoitti:

        ja parinviikon kuluttua alkaa paras vuodenaika,syksy on kuin uusi kevat kukkia paljon.
        lavantauti on melko yleista samoin kuin malaria.
        muutamavuosi sitten tytar sairastui lavantautiin ja aika vakavasti, oli sairaalassakin n.kuukauden.Hanen paksu pitka tukkansa lahti kourakaupalla ja sitten ehdotettiin tukan leikkausta ihan pulipaaksi,niin tehtiinkin kolmasti,kun odottelimme tukan kasvua han piti hijabia,huvittava tapaus kun olimme ostoksilla bazarissa,kauppias kehoitti peremmalle ja sanoi muille asiakkaille kuinka hyvan muslimi tyton ulkomaalainen aiti on kasvattanut,tytar on hunnutettu,kyllapa meita passattiin ja kunnioitettiin,tytar kuiskasi korvaani:mitahan tuo kauppias tuumaisi jos tietaisi etta kayn diskossa tanssimassa ja minulla on poikaystava.

        Ennen sanottiin, että vaatteet tekee miehen. Pätee siis nuoriin tyttäriinkin.
        Mitä tästä opimme?

        Hijabin käytöstä ihan käytännön kysymys: Eikö näissä kamppeissa ole hirveän kuuma kulkea? Kun tänä kesänä on meilläkin ollut jatkuvaa hellettä, niin olen suurella myötätunnolla ajatellut lämpimissä maissa asuvia naisia, joiden pitää olla kaavuissa ja monikerroksissa vaatteissa jatkuvassa helteessäkin.
        Ainakin meille kuumuuteen tottumattomille pohjoismaalaisille hellevaatteetkin olivat välillä liikaa.


      • uzma-m kirjoitti:

        ja parinviikon kuluttua alkaa paras vuodenaika,syksy on kuin uusi kevat kukkia paljon.
        lavantauti on melko yleista samoin kuin malaria.
        muutamavuosi sitten tytar sairastui lavantautiin ja aika vakavasti, oli sairaalassakin n.kuukauden.Hanen paksu pitka tukkansa lahti kourakaupalla ja sitten ehdotettiin tukan leikkausta ihan pulipaaksi,niin tehtiinkin kolmasti,kun odottelimme tukan kasvua han piti hijabia,huvittava tapaus kun olimme ostoksilla bazarissa,kauppias kehoitti peremmalle ja sanoi muille asiakkaille kuinka hyvan muslimi tyton ulkomaalainen aiti on kasvattanut,tytar on hunnutettu,kyllapa meita passattiin ja kunnioitettiin,tytar kuiskasi korvaani:mitahan tuo kauppias tuumaisi jos tietaisi etta kayn diskossa tanssimassa ja minulla on poikaystava.

        noloa, mutta koska olemme olleet monta vuotta keskusteluissa jo muuallakin --mahdatkos muistaa.
        Niin en voi olla kysymättä uzma-m , Miksi nimesi perässä on m , tulee mieleen että olet mies.
        Ja ei kai se nimimerkki ole sinun nimi --onko sillä jokin oikea merkitys ,siinä sinun kotimaassasi.
        Olen sellain3en utelias mummeli .


      • kuka...
        ullamirjami kirjoitti:

        noloa, mutta koska olemme olleet monta vuotta keskusteluissa jo muuallakin --mahdatkos muistaa.
        Niin en voi olla kysymättä uzma-m , Miksi nimesi perässä on m , tulee mieleen että olet mies.
        Ja ei kai se nimimerkki ole sinun nimi --onko sillä jokin oikea merkitys ,siinä sinun kotimaassasi.
        Olen sellain3en utelias mummeli .

        uzma-m...ästä en tiedä, mutta minun "nikkiäni" arvuuteltiin mieheksi, kun se päättyy o:hon.
        Mistä näitä noin voi päätellä?? Minäkin kun hätäpäissäni pistin vain koiran nimen ja loppuun sukunimestä pari ensimmäistä kirjainta. Onneksi en pistänyt niitä kolmea viimeistä....
        Paljon enemmän minua ihmetyttää vastaukset, joissa on vain pisteitä, tai muuta typerää, ainakin silloin, kun katselen viestiviestiltä. Onneksi tästä masiinasta ei muste lopu.
        Sitäpaits, jos joku valaisi minua näistä netti/textari lyhenteistä. Siellä varmasti tuo D tarkoittaa jotain tiettyä asiaa. Lehdissähän on ollut näitä lyhenteitä, siis merkkien selityksiä, mutta eihän ne minulla tallessa ole. Sitten, kun kirjoitustaito huononee, olisi mukavakin pistellä vain pisteitä ja D kirjaimia, sulkeita edes`sun takas`, mutta toistaiseksi yritän pärjäillä näin.
        Se/hän, on kiva kirjoittelija, joka asiansa päätteksi kirjoittaa PISTE. Sen minäkin ymmärrän, kun kuvittelen hänet normaalissa puhetilanteessa.
        Olen kuullut livenä. Asia on loppuun käsitelty PISTE. No, tämä juttu saa jatkua...


      • uzma-m
        kuka... kirjoitti:

        uzma-m...ästä en tiedä, mutta minun "nikkiäni" arvuuteltiin mieheksi, kun se päättyy o:hon.
        Mistä näitä noin voi päätellä?? Minäkin kun hätäpäissäni pistin vain koiran nimen ja loppuun sukunimestä pari ensimmäistä kirjainta. Onneksi en pistänyt niitä kolmea viimeistä....
        Paljon enemmän minua ihmetyttää vastaukset, joissa on vain pisteitä, tai muuta typerää, ainakin silloin, kun katselen viestiviestiltä. Onneksi tästä masiinasta ei muste lopu.
        Sitäpaits, jos joku valaisi minua näistä netti/textari lyhenteistä. Siellä varmasti tuo D tarkoittaa jotain tiettyä asiaa. Lehdissähän on ollut näitä lyhenteitä, siis merkkien selityksiä, mutta eihän ne minulla tallessa ole. Sitten, kun kirjoitustaito huononee, olisi mukavakin pistellä vain pisteitä ja D kirjaimia, sulkeita edes`sun takas`, mutta toistaiseksi yritän pärjäillä näin.
        Se/hän, on kiva kirjoittelija, joka asiansa päätteksi kirjoittaa PISTE. Sen minäkin ymmärrän, kun kuvittelen hänet normaalissa puhetilanteessa.
        Olen kuullut livenä. Asia on loppuun käsitelty PISTE. No, tämä juttu saa jatkua...

        olen sellainen tempperaattinen mummeli,otin nenaani jostakin ja laksin pois ovet paukkuen,rekattu nikkini silloin oli uzma,no jonkin ajan kuluttua halusin rekata takaisin vaan pelkalla uzmalla en paassyt minnekkaan joten lisain m sukunimestani,rekkaaminen ei kuitenkaan ole onnistunut,en kyllakaan ole pitkaan aikaan edes yrittanyt.
        Hijabia ja burqaa en ole koskaan kayttanyt eika meidan perheen kukaan muukaan.Kuumalla ja kostealla saalla paras mahdollinen puku on koko ruumista peittava loysa puuvillainen asu,paljaasta ihosta haihtuu nestetta enemman eika se ole kaunis naky kun likaiset hikivirrat juoksee puroina pitkin ihoa.


      • mirjamarja
        uzma-m kirjoitti:

        olen sellainen tempperaattinen mummeli,otin nenaani jostakin ja laksin pois ovet paukkuen,rekattu nikkini silloin oli uzma,no jonkin ajan kuluttua halusin rekata takaisin vaan pelkalla uzmalla en paassyt minnekkaan joten lisain m sukunimestani,rekkaaminen ei kuitenkaan ole onnistunut,en kyllakaan ole pitkaan aikaan edes yrittanyt.
        Hijabia ja burqaa en ole koskaan kayttanyt eika meidan perheen kukaan muukaan.Kuumalla ja kostealla saalla paras mahdollinen puku on koko ruumista peittava loysa puuvillainen asu,paljaasta ihosta haihtuu nestetta enemman eika se ole kaunis naky kun likaiset hikivirrat juoksee puroina pitkin ihoa.

        ...että olisitte itse hijabissa kulkevia, mutta kun mainitsit tyttäresi peittäneen tukattoman päälakensa hijabiin, niin tuli vain mieleeni, että siellä päin ne taitavat olla enemmän käytössä kuin Suomessa.

        Usein vaatetus varmaan onkin kehittynyt ilmaston mukaan, joten löysät puuvillakankaiset viittamaiset asut lienevät järkeviä kosteassa kuumuudessa. Lähi-idässä on myös vaateparret olleet kristinuskon alkuajoista asti samanlaiset, joten lienee siinäkin ensi sijaisesti käytännöllisyys kysymyksessä.

        Kerran luin jostakin tutkimusmatkailijaryhmästä, joka kulki Amazonin viidakoissa. Alkuasukkaat olivat ilkialastomia. Tutkimusmatkailijat vähän paheksuivat ja yrittivät opettaa asukkaille sivistysmaailman tapoja, mutta varsin pian totesivat, että vaatteet ainaisessa kosteudessa ihan oikeasti homehtuivat päälle, joten ei aikaakaan, kun he kulkivat aatamin asussa hekin.

        Olikohan se Laxness, vai kuka kirjailija, joka kirjoitti Grönlannin asuttamisesta. Norjalaiset menivät sinne 1500-luvulla pappien johdolla käännyttämään pakanoita ja opettamaan heille oikeaa elämäntapaa.
        Heistä oli kammottavaa, että grönlantilaiset pukeutuivat hylkeennahkaan ja söivät hylken lihaa ja ylipäätään elivät hylkeistä. He itse yrittivät viljellä maata ja kasvattaa lampaita ym. elikoita. Tauti, vilu ja nälkä vei koko porukan muutamassa vuodessa. Eskimoille jäi vain heidän hautaamisensa.
        Eskimot eivät voineet käsittää uudisasukkaiden itsepäisyyttä.


      • uzma-m
        mirjamarja kirjoitti:

        ...että olisitte itse hijabissa kulkevia, mutta kun mainitsit tyttäresi peittäneen tukattoman päälakensa hijabiin, niin tuli vain mieleeni, että siellä päin ne taitavat olla enemmän käytössä kuin Suomessa.

        Usein vaatetus varmaan onkin kehittynyt ilmaston mukaan, joten löysät puuvillakankaiset viittamaiset asut lienevät järkeviä kosteassa kuumuudessa. Lähi-idässä on myös vaateparret olleet kristinuskon alkuajoista asti samanlaiset, joten lienee siinäkin ensi sijaisesti käytännöllisyys kysymyksessä.

        Kerran luin jostakin tutkimusmatkailijaryhmästä, joka kulki Amazonin viidakoissa. Alkuasukkaat olivat ilkialastomia. Tutkimusmatkailijat vähän paheksuivat ja yrittivät opettaa asukkaille sivistysmaailman tapoja, mutta varsin pian totesivat, että vaatteet ainaisessa kosteudessa ihan oikeasti homehtuivat päälle, joten ei aikaakaan, kun he kulkivat aatamin asussa hekin.

        Olikohan se Laxness, vai kuka kirjailija, joka kirjoitti Grönlannin asuttamisesta. Norjalaiset menivät sinne 1500-luvulla pappien johdolla käännyttämään pakanoita ja opettamaan heille oikeaa elämäntapaa.
        Heistä oli kammottavaa, että grönlantilaiset pukeutuivat hylkeennahkaan ja söivät hylken lihaa ja ylipäätään elivät hylkeistä. He itse yrittivät viljellä maata ja kasvattaa lampaita ym. elikoita. Tauti, vilu ja nälkä vei koko porukan muutamassa vuodessa. Eskimoille jäi vain heidän hautaamisensa.
        Eskimot eivät voineet käsittää uudisasukkaiden itsepäisyyttä.

        Taalla on aina hyvin polyista, poly takertuu varsinkin kosteaan ihoon,kun pyyhkaisee esim.kasvojaan niin likaisen harmaa jalki tulee.
        Arabian aavikoilla tuulee ja hiekka lentaa siksi beduiinit kayttavat loysia pitkia asusteita ja peittavat kasvonsakin vain silmat nakyvat,siita on sitten tehty uskonnollinen vaatetus ympari maailmaa vaikka se oikestaan sopii vain arabimaihin ei esim.Suomen kylmaan ilmastoon.
        Nyt n.10 paivan kuluttua alkaa paaston aika ,auringon noususta sen laskuun,aika siirtyy vuosittain kymmenen paivaa aikaisemmaksi,no kesa aikaan pohjoisessa aurinko ei laske joten taman mukaan kuukauteen ei syoda ollenkaan ja sitten talvella paasto on vain parisen tuntia.
        naissa uskonnollisissa tavoissa noudatetaan arabien aikoja.
        mielenkiintoin seikka tuo aarniometsan asukkaat,alastomuus parempi ehka senkin takia siella on vetta ja metsaa mita taas aavikoilla ei ole.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        Taalla on aina hyvin polyista, poly takertuu varsinkin kosteaan ihoon,kun pyyhkaisee esim.kasvojaan niin likaisen harmaa jalki tulee.
        Arabian aavikoilla tuulee ja hiekka lentaa siksi beduiinit kayttavat loysia pitkia asusteita ja peittavat kasvonsakin vain silmat nakyvat,siita on sitten tehty uskonnollinen vaatetus ympari maailmaa vaikka se oikestaan sopii vain arabimaihin ei esim.Suomen kylmaan ilmastoon.
        Nyt n.10 paivan kuluttua alkaa paaston aika ,auringon noususta sen laskuun,aika siirtyy vuosittain kymmenen paivaa aikaisemmaksi,no kesa aikaan pohjoisessa aurinko ei laske joten taman mukaan kuukauteen ei syoda ollenkaan ja sitten talvella paasto on vain parisen tuntia.
        naissa uskonnollisissa tavoissa noudatetaan arabien aikoja.
        mielenkiintoin seikka tuo aarniometsan asukkaat,alastomuus parempi ehka senkin takia siella on vetta ja metsaa mita taas aavikoilla ei ole.

        voi,voi kun tulee virheita,taytyy yrittaa kirjoittaa nopeasti kun yhteydet ovat huonot,puhelin yhteys.


      • uzma-m

        aikaisin sunnutai aamuna ei ole ketaan muita liikkeella,kadunlakaisioillakin on vapaa paiva.keppi kadessa ja iso koirani seurana on turvallista kavella.
        Paasin netillekin heti,yleensa se on tuskaisen vaivalloista,tama kansa on netti hullua,linjat ahtautuvat kun miljoonat ovat liikkeella,joka marketilla on internet cafeita joista saa halvalla tilata ajan ne joilla ei ole omaa.
        Kerran minakin jouduin kayttamaan n cafeta,kun laiton koneen paalle,todella kauhistuin,edellinen kayttaja oli jattanyt lapsi pornosivun paalle,olin hetken ihan shokissa,sitten raivostuin ja haukuin omistajan,miksi han ei vartioi mita linkkeja nuoriso kayttaa,maan lain mukaan heidan kuuluisi.


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        aikaisin sunnutai aamuna ei ole ketaan muita liikkeella,kadunlakaisioillakin on vapaa paiva.keppi kadessa ja iso koirani seurana on turvallista kavella.
        Paasin netillekin heti,yleensa se on tuskaisen vaivalloista,tama kansa on netti hullua,linjat ahtautuvat kun miljoonat ovat liikkeella,joka marketilla on internet cafeita joista saa halvalla tilata ajan ne joilla ei ole omaa.
        Kerran minakin jouduin kayttamaan n cafeta,kun laiton koneen paalle,todella kauhistuin,edellinen kayttaja oli jattanyt lapsi pornosivun paalle,olin hetken ihan shokissa,sitten raivostuin ja haukuin omistajan,miksi han ei vartioi mita linkkeja nuoriso kayttaa,maan lain mukaan heidan kuuluisi.

        Jossain se kömpii ylös merestä,
        Jossain taivaan rannasta,
        Jostain kukkulan takaa.
        Ja jossain puikkelehtii talojen ja savupiippujen seasta.

        Kaunista on, kun aurinko putoaa mereen kaikkine eri väri-ilotteluineen.

        Huomenta Pakistan!


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        aikaisin sunnutai aamuna ei ole ketaan muita liikkeella,kadunlakaisioillakin on vapaa paiva.keppi kadessa ja iso koirani seurana on turvallista kavella.
        Paasin netillekin heti,yleensa se on tuskaisen vaivalloista,tama kansa on netti hullua,linjat ahtautuvat kun miljoonat ovat liikkeella,joka marketilla on internet cafeita joista saa halvalla tilata ajan ne joilla ei ole omaa.
        Kerran minakin jouduin kayttamaan n cafeta,kun laiton koneen paalle,todella kauhistuin,edellinen kayttaja oli jattanyt lapsi pornosivun paalle,olin hetken ihan shokissa,sitten raivostuin ja haukuin omistajan,miksi han ei vartioi mita linkkeja nuoriso kayttaa,maan lain mukaan heidan kuuluisi.

        Kuis teillä paavin kömmähdykset on mieliä kuohuttaneet?


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Kuis teillä paavin kömmähdykset on mieliä kuohuttaneet?

        vain medissa on kirjoiteltu ja Tv;ssa naytetty,maassa on niinpaljon omia sisaisia problemeja,joten ei ole ihmisia kaduilla nakynyt.


      • uzma-m kirjoitti:

        olen sellainen tempperaattinen mummeli,otin nenaani jostakin ja laksin pois ovet paukkuen,rekattu nikkini silloin oli uzma,no jonkin ajan kuluttua halusin rekata takaisin vaan pelkalla uzmalla en paassyt minnekkaan joten lisain m sukunimestani,rekkaaminen ei kuitenkaan ole onnistunut,en kyllakaan ole pitkaan aikaan edes yrittanyt.
        Hijabia ja burqaa en ole koskaan kayttanyt eika meidan perheen kukaan muukaan.Kuumalla ja kostealla saalla paras mahdollinen puku on koko ruumista peittava loysa puuvillainen asu,paljaasta ihosta haihtuu nestetta enemman eika se ole kaunis naky kun likaiset hikivirrat juoksee puroina pitkin ihoa.

        kiitos vaan --ei ole kohteliasta kysellä kaikkea ,mutta tämähän olikin "tiedonhalua":=)
        Muuten on se tosi mukavaa lukea niitä sinun kirjoituksiasi , Jo monta vuotta sitten olemme ollet samoissa keskustelu "piirissä" On täälä pari herrasmiestäkin niiltä ajoilta .


      • uzma-m
        ullamirjami kirjoitti:

        kiitos vaan --ei ole kohteliasta kysellä kaikkea ,mutta tämähän olikin "tiedonhalua":=)
        Muuten on se tosi mukavaa lukea niitä sinun kirjoituksiasi , Jo monta vuotta sitten olemme ollet samoissa keskustelu "piirissä" On täälä pari herrasmiestäkin niiltä ajoilta .

        se hajos ennen mun tuloani,nyt M:lla on menossa sinetti jo noin kolmisen vuotta en kuulu tuohon porukkaan,M:n kanssa meni sukset ristiin.
        Msn porukkakin katos,saali,oli kiva chattailla siella.joo muistan sinut,kiva kun olet taalla.Uzma on miniani nimi.


      • ii-li
        kuka... kirjoitti:

        uzma-m...ästä en tiedä, mutta minun "nikkiäni" arvuuteltiin mieheksi, kun se päättyy o:hon.
        Mistä näitä noin voi päätellä?? Minäkin kun hätäpäissäni pistin vain koiran nimen ja loppuun sukunimestä pari ensimmäistä kirjainta. Onneksi en pistänyt niitä kolmea viimeistä....
        Paljon enemmän minua ihmetyttää vastaukset, joissa on vain pisteitä, tai muuta typerää, ainakin silloin, kun katselen viestiviestiltä. Onneksi tästä masiinasta ei muste lopu.
        Sitäpaits, jos joku valaisi minua näistä netti/textari lyhenteistä. Siellä varmasti tuo D tarkoittaa jotain tiettyä asiaa. Lehdissähän on ollut näitä lyhenteitä, siis merkkien selityksiä, mutta eihän ne minulla tallessa ole. Sitten, kun kirjoitustaito huononee, olisi mukavakin pistellä vain pisteitä ja D kirjaimia, sulkeita edes`sun takas`, mutta toistaiseksi yritän pärjäillä näin.
        Se/hän, on kiva kirjoittelija, joka asiansa päätteksi kirjoittaa PISTE. Sen minäkin ymmärrän, kun kuvittelen hänet normaalissa puhetilanteessa.
        Olen kuullut livenä. Asia on loppuun käsitelty PISTE. No, tämä juttu saa jatkua...

        ...kuten esimerkiksi Nikito viittaa ihan oikeasti mieheen. - En nyt muista kielioppisääntöjä, mutta kyllä minäkin pidin Nikitoa aluksi miehenä.

        Tietenkään nimimerkeistä ei pitäisi päätellä liikaa. Olen pannut merkille, että jotkut kirjoittajat käyttävät nikkinsä viimeisenä kirjaimena isoa N:ää. Sen olen tulkinnut merkitsevän naista.

        Minua pidettiin aluksi Lilinä, ennen kuin kirjauduin. Iso I ja pikku l ovan niin samannäköiset.

        Hymiöt: Löytyy sivuja, joilla niitä selitetään.

        :) =hymy, :D =nauru, ;) =veitikkamainen hymy, jne. Ne syntyivät kauan sitten, kun ei ollut kuvakkeita. Niitä pitää vain katsoa 90 asteen kulmassa. Kun kallistaa päätään vasemmalla, niin niissä näkee naaman.

        Kaksoispiste on silmät ja kirjain tai sulkumerkki on suu. Nenän voi liittää myös mukaan ja tukankin tai lakin.

        Esimerkiksi
        §:o(
        tarkoittaa kiharatukkaista (naista?), jolla on iso nenä, ja joka on tyytymätön.

        Itse käytän seuraavaa, joka on omani
        >:(
        =tosivihainen. > on kulmakarvat, : on silmät ( on suu.


      • saara.dma
        mirjamarja kirjoitti:

        Ennen sanottiin, että vaatteet tekee miehen. Pätee siis nuoriin tyttäriinkin.
        Mitä tästä opimme?

        Hijabin käytöstä ihan käytännön kysymys: Eikö näissä kamppeissa ole hirveän kuuma kulkea? Kun tänä kesänä on meilläkin ollut jatkuvaa hellettä, niin olen suurella myötätunnolla ajatellut lämpimissä maissa asuvia naisia, joiden pitää olla kaavuissa ja monikerroksissa vaatteissa jatkuvassa helteessäkin.
        Ainakin meille kuumuuteen tottumattomille pohjoismaalaisille hellevaatteetkin olivat välillä liikaa.

        ...joutuvat joskus käyttämään päässään liinaa (jopa kaksinkertaista), vaikka tietääkseni erilaiset hunnut ja liinat ovat tarkoitettuja täysikasvuisille naisille.

        Olen kiinnostunut naisten asemasta islamilaisissa maissa ja luin juuri kirjan Neitsythäkki, jonka on kirjoittanut Ayaan Hirsi.


      • uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

        ...joutuvat joskus käyttämään päässään liinaa (jopa kaksinkertaista), vaikka tietääkseni erilaiset hunnut ja liinat ovat tarkoitettuja täysikasvuisille naisille.

        Olen kiinnostunut naisten asemasta islamilaisissa maissa ja luin juuri kirjan Neitsythäkki, jonka on kirjoittanut Ayaan Hirsi.

        taytyy muistaa etteivatkaikki muslimaat ole samanlaisia,esim,ei taallakaan mitaanvaltion maaraysta ole miten naisten tulee pukeautua,se onperhekohtainen asia ja eri tyopaikoissakin on omat maarayksensa,toisissa kouluissa kolupukuun 5.luokasta ylemmas kuuluu huivi toisissa kouluissa ei.Miestenkin pitaa peittaa paansa kun rukoilevat,hautajaissa ym.uskonnollisissa tilaisuuksissa,eivat he pida shortseja.
        tiukkapipoisin maa on Saudi Arabia,joka on puhdas ilsamilainen valtio,samonkuin vatikaani edustaa aitoa puhdasta katolilaisuutta.Iran on tiukka shia valtio.


      • mirjamarja
        uzma-m kirjoitti:

        taytyy muistaa etteivatkaikki muslimaat ole samanlaisia,esim,ei taallakaan mitaanvaltion maaraysta ole miten naisten tulee pukeautua,se onperhekohtainen asia ja eri tyopaikoissakin on omat maarayksensa,toisissa kouluissa kolupukuun 5.luokasta ylemmas kuuluu huivi toisissa kouluissa ei.Miestenkin pitaa peittaa paansa kun rukoilevat,hautajaissa ym.uskonnollisissa tilaisuuksissa,eivat he pida shortseja.
        tiukkapipoisin maa on Saudi Arabia,joka on puhdas ilsamilainen valtio,samonkuin vatikaani edustaa aitoa puhdasta katolilaisuutta.Iran on tiukka shia valtio.

        Tällaisessa varmaankin aika maallistuneessa Pohjoismaassa on outo piirre tämä vaatteilla uskominen. Onhan meilläkin ollut körttiläisiä, joilla oli omat asunsa, mutta kyllä varmasti ilmasto on enemmän määrännyt pukeutumista kuin mikään muu. Talvipakkasissa on pukeuduttava lämpimästi, mutta vaatteissa pitää myös voida liikkua.
        Naisten työpanos on aina ollut suuri. Huiveihin ja sareihin pukeutunut torpan muori ei varmaan navetassa pärjäisi.
        Muistan lapsena ihmtelleeni mustalaisnaisia, jotka kantoivat pikkulapsiaan suurissa huiveissa. Mahtoi olla hankalaa liikkua monissa hameissa ja painava vauva vielä vaatteisiin kiedottuna.
        Mustalaisten vaatteet eivät ole uskontoon sidottuja, ja nykyisinhän ne ovat niin kauniita ja kalliita, että en yhtään ihmettele, etteivät he niistä halua luopua.

        Toinen asia on ruoka, josta luterilaisessa Suomessa on aina ollut yksi ja ainoa sääntö: Syö!
        Mitään ei ole saanut pois heittää, kaikki syötäväksi kelpaava on myös syöty, nälkää on nähty, viimeksi sotavuonna 1941-42. Syntinä on kronaamista aina täällä pidetty.
        Kuumissa etelän maissa on helppo antaa ohjeita pilaantuvista ruuista. Ymmärtää oikein hyvin, että esim. verta ei pidä käyttää elintarvikkeena. Myös se sianliha, josta varoitetaan, on varmasti eri sika, kuin suomalainen kotipossu.
        Eihän sikoja siellä varmaan kasvatettu, vaan ne olivat jotain raadonsyöjä-villisikoja.

        Monista asioista on aikojen kuluessa tullut tärkeä osa uskontoa ja identiteettiä, kuten itsekin huomautit beduiinien vaateparresta.


      • beataB*
        saara.dma kirjoitti:

        ...joutuvat joskus käyttämään päässään liinaa (jopa kaksinkertaista), vaikka tietääkseni erilaiset hunnut ja liinat ovat tarkoitettuja täysikasvuisille naisille.

        Olen kiinnostunut naisten asemasta islamilaisissa maissa ja luin juuri kirjan Neitsythäkki, jonka on kirjoittanut Ayaan Hirsi.

        Hehän ne miehet ja uuden sukupolven kasvattavat.

        Kaiken ehto on tyttöjen koulutus.


      • uzma-m
        mirjamarja kirjoitti:

        Tällaisessa varmaankin aika maallistuneessa Pohjoismaassa on outo piirre tämä vaatteilla uskominen. Onhan meilläkin ollut körttiläisiä, joilla oli omat asunsa, mutta kyllä varmasti ilmasto on enemmän määrännyt pukeutumista kuin mikään muu. Talvipakkasissa on pukeuduttava lämpimästi, mutta vaatteissa pitää myös voida liikkua.
        Naisten työpanos on aina ollut suuri. Huiveihin ja sareihin pukeutunut torpan muori ei varmaan navetassa pärjäisi.
        Muistan lapsena ihmtelleeni mustalaisnaisia, jotka kantoivat pikkulapsiaan suurissa huiveissa. Mahtoi olla hankalaa liikkua monissa hameissa ja painava vauva vielä vaatteisiin kiedottuna.
        Mustalaisten vaatteet eivät ole uskontoon sidottuja, ja nykyisinhän ne ovat niin kauniita ja kalliita, että en yhtään ihmettele, etteivät he niistä halua luopua.

        Toinen asia on ruoka, josta luterilaisessa Suomessa on aina ollut yksi ja ainoa sääntö: Syö!
        Mitään ei ole saanut pois heittää, kaikki syötäväksi kelpaava on myös syöty, nälkää on nähty, viimeksi sotavuonna 1941-42. Syntinä on kronaamista aina täällä pidetty.
        Kuumissa etelän maissa on helppo antaa ohjeita pilaantuvista ruuista. Ymmärtää oikein hyvin, että esim. verta ei pidä käyttää elintarvikkeena. Myös se sianliha, josta varoitetaan, on varmasti eri sika, kuin suomalainen kotipossu.
        Eihän sikoja siellä varmaan kasvatettu, vaan ne olivat jotain raadonsyöjä-villisikoja.

        Monista asioista on aikojen kuluessa tullut tärkeä osa uskontoa ja identiteettiä, kuten itsekin huomautit beduiinien vaateparresta.

        kultturista esim.Intiassa kaikki pukeutuvat samoin,taalla kristitytkin pueutuvat kuin muu kansa,ja paa peitetaan aina kirkossa.
        Adventistit eivat syo sianlihaa,hindut ovat kasvis syojia,mina ainakin kunnioitan muitten periaatteita saavat syoda mita haluavat,itse en ole Suomessakaan syonyt sianlihaa,en edes lapsea,ei siihen mikaan pakko ollut.


      • uzma-m
        mirjamarja kirjoitti:

        Tällaisessa varmaankin aika maallistuneessa Pohjoismaassa on outo piirre tämä vaatteilla uskominen. Onhan meilläkin ollut körttiläisiä, joilla oli omat asunsa, mutta kyllä varmasti ilmasto on enemmän määrännyt pukeutumista kuin mikään muu. Talvipakkasissa on pukeuduttava lämpimästi, mutta vaatteissa pitää myös voida liikkua.
        Naisten työpanos on aina ollut suuri. Huiveihin ja sareihin pukeutunut torpan muori ei varmaan navetassa pärjäisi.
        Muistan lapsena ihmtelleeni mustalaisnaisia, jotka kantoivat pikkulapsiaan suurissa huiveissa. Mahtoi olla hankalaa liikkua monissa hameissa ja painava vauva vielä vaatteisiin kiedottuna.
        Mustalaisten vaatteet eivät ole uskontoon sidottuja, ja nykyisinhän ne ovat niin kauniita ja kalliita, että en yhtään ihmettele, etteivät he niistä halua luopua.

        Toinen asia on ruoka, josta luterilaisessa Suomessa on aina ollut yksi ja ainoa sääntö: Syö!
        Mitään ei ole saanut pois heittää, kaikki syötäväksi kelpaava on myös syöty, nälkää on nähty, viimeksi sotavuonna 1941-42. Syntinä on kronaamista aina täällä pidetty.
        Kuumissa etelän maissa on helppo antaa ohjeita pilaantuvista ruuista. Ymmärtää oikein hyvin, että esim. verta ei pidä käyttää elintarvikkeena. Myös se sianliha, josta varoitetaan, on varmasti eri sika, kuin suomalainen kotipossu.
        Eihän sikoja siellä varmaan kasvatettu, vaan ne olivat jotain raadonsyöjä-villisikoja.

        Monista asioista on aikojen kuluessa tullut tärkeä osa uskontoa ja identiteettiä, kuten itsekin huomautit beduiinien vaateparresta.

        filmeja Aasian maista kylla ne siella maaseudulla sievasti spsuttelee lehmien ja muun karjan hoidossa sarit paalla.
        Uskonnoissa naisten pitaa olla saadyllisesti pukeutuneita jotta miesten mielet pysyvat saarnassa eivatka ala himoita heppoisesti pukeutuneita naisia,no miehet tietenkin saa pukeutua miten tahansa eihan nais poloisilla saa edes olla himoja tai haluja.


      • mirjamarja
        uzma-m kirjoitti:

        filmeja Aasian maista kylla ne siella maaseudulla sievasti spsuttelee lehmien ja muun karjan hoidossa sarit paalla.
        Uskonnoissa naisten pitaa olla saadyllisesti pukeutuneita jotta miesten mielet pysyvat saarnassa eivatka ala himoita heppoisesti pukeutuneita naisia,no miehet tietenkin saa pukeutua miten tahansa eihan nais poloisilla saa edes olla himoja tai haluja.

        Siinä olemme kyllä samaa mieltä, että säädyllisissä vaatteissa naiset kulkevat kaikissa maissa. Eipä suomalaisetkaan mökin muorit varmaankaan ole himoja herättäneet mustissa palttoissaan ja kirkkohuiveissaan.
        Tänäkin päivänä suomalaiset - niin naiset kuin miehetkin - pukeutuvat hyvinkin peittäviin asusteisiin, paitsi nuoriso, joiden muoti vaatii nyt tytöillä paljaan vyötärön. Näiää leveysasteilla! Toivottavasti muoti pian menee ohi. Munuaisviat yleistyvät.

        Mutta vielä ne sarit navetassa. Suomalaiset sarit olisi talvipakkasilla pakko leikata vanhoista huovista, muuten lypsäjä jäätyisi. Kauniit, läpikuultavat kankaat eivät pitäisi meikäläisiä kauankaan lämpiminä, vaikka kuinka huhkisi navettahommissa!
        Yritin katsoa tilannetta sieluni silmillä. Aika outoa olisi.


      • Suomessa
        mirjamarja kirjoitti:

        Tällaisessa varmaankin aika maallistuneessa Pohjoismaassa on outo piirre tämä vaatteilla uskominen. Onhan meilläkin ollut körttiläisiä, joilla oli omat asunsa, mutta kyllä varmasti ilmasto on enemmän määrännyt pukeutumista kuin mikään muu. Talvipakkasissa on pukeuduttava lämpimästi, mutta vaatteissa pitää myös voida liikkua.
        Naisten työpanos on aina ollut suuri. Huiveihin ja sareihin pukeutunut torpan muori ei varmaan navetassa pärjäisi.
        Muistan lapsena ihmtelleeni mustalaisnaisia, jotka kantoivat pikkulapsiaan suurissa huiveissa. Mahtoi olla hankalaa liikkua monissa hameissa ja painava vauva vielä vaatteisiin kiedottuna.
        Mustalaisten vaatteet eivät ole uskontoon sidottuja, ja nykyisinhän ne ovat niin kauniita ja kalliita, että en yhtään ihmettele, etteivät he niistä halua luopua.

        Toinen asia on ruoka, josta luterilaisessa Suomessa on aina ollut yksi ja ainoa sääntö: Syö!
        Mitään ei ole saanut pois heittää, kaikki syötäväksi kelpaava on myös syöty, nälkää on nähty, viimeksi sotavuonna 1941-42. Syntinä on kronaamista aina täällä pidetty.
        Kuumissa etelän maissa on helppo antaa ohjeita pilaantuvista ruuista. Ymmärtää oikein hyvin, että esim. verta ei pidä käyttää elintarvikkeena. Myös se sianliha, josta varoitetaan, on varmasti eri sika, kuin suomalainen kotipossu.
        Eihän sikoja siellä varmaan kasvatettu, vaan ne olivat jotain raadonsyöjä-villisikoja.

        Monista asioista on aikojen kuluessa tullut tärkeä osa uskontoa ja identiteettiä, kuten itsekin huomautit beduiinien vaateparresta.

        Muualla pukeutuvat kuin muutkin.


      • ii-li
        Suomessa kirjoitti:

        Muualla pukeutuvat kuin muutkin.

        Romanikulttuuri on täällä ilmeisesti erilaista kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa.

        Joka tapauksessa romaninaisten puvut ovat todella kalliita vaatteita jo ihan materiaalivalintojenkin vuoksi. 2000 euroa on varmaan vain keskimääräinen hinta.

        Suomessakin on ollut perinteinen naisten pukeutuminen: Naimissa oleva nainen ei voinut pitää tukkaansa "auki" ja useilla seuduilla naimisissa oleva nainen käytti aina huivia. "Lakkapää" oli kai nuori neito, joka sai pitää tukkansa näkyvillä.

        Kun näilläkin palstoilla arvostellaan vähän väliä suomalaisten naisten (ja miesten) pukeutumista, niin se on vähän kohtuutonta. On ihan eri asia asua kylmässä ilmanalassa kuin esimerkiksi Pariisissa tai Roomassa. Ei täällä voi käyttää ohuita tyylivaatteita kadulla. Suurimman osan vuodesta pitää olla lämpimästi pukeutunut. (Ja se on asia, jota pariisilaiset tai roomalaiset eivät ollenkaan osaa.)


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        Romanikulttuuri on täällä ilmeisesti erilaista kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa.

        Joka tapauksessa romaninaisten puvut ovat todella kalliita vaatteita jo ihan materiaalivalintojenkin vuoksi. 2000 euroa on varmaan vain keskimääräinen hinta.

        Suomessakin on ollut perinteinen naisten pukeutuminen: Naimissa oleva nainen ei voinut pitää tukkaansa "auki" ja useilla seuduilla naimisissa oleva nainen käytti aina huivia. "Lakkapää" oli kai nuori neito, joka sai pitää tukkansa näkyvillä.

        Kun näilläkin palstoilla arvostellaan vähän väliä suomalaisten naisten (ja miesten) pukeutumista, niin se on vähän kohtuutonta. On ihan eri asia asua kylmässä ilmanalassa kuin esimerkiksi Pariisissa tai Roomassa. Ei täällä voi käyttää ohuita tyylivaatteita kadulla. Suurimman osan vuodesta pitää olla lämpimästi pukeutunut. (Ja se on asia, jota pariisilaiset tai roomalaiset eivät ollenkaan osaa.)

        minusta ovat kauniita ja erikoisia juri sentakia etta ovat erilaisia kuin muualla.
        Ensimmaisella Suomen reissullamme tulimme Tukholmasta Turkuun laivalla,siella oli mustalais miehia ja naisia jotka tanssivat,eras nainen tuli luokseni ja haukkui:miksi olet vienyt mukaasi meikalaisen miehen,vastasin kysypa hanelta,no eipa mieheni suomea ymmartanyt,vaan kohteliaasti pyysi naista tanssimaan,siina he sitten tanssivat ja lopusi nainen tokaisi: ei oo taa mies meikalaisia.


      • merimona1
        uzma-m kirjoitti:

        minusta ovat kauniita ja erikoisia juri sentakia etta ovat erilaisia kuin muualla.
        Ensimmaisella Suomen reissullamme tulimme Tukholmasta Turkuun laivalla,siella oli mustalais miehia ja naisia jotka tanssivat,eras nainen tuli luokseni ja haukkui:miksi olet vienyt mukaasi meikalaisen miehen,vastasin kysypa hanelta,no eipa mieheni suomea ymmartanyt,vaan kohteliaasti pyysi naista tanssimaan,siina he sitten tanssivat ja lopusi nainen tokaisi: ei oo taa mies meikalaisia.

        Mustalaisnainen ei ikinä mene tanssimaan toisen miehen kanssa! Ei, vaikka polvillaan rukoiltaisiin ja vaikka oma mies antaisi luvan.
        Mustalaismies ei edes tanssi muualla kuin leirivalkealla ja sielläkin yksin.


      • uzma-m
        merimona1 kirjoitti:

        Mustalaisnainen ei ikinä mene tanssimaan toisen miehen kanssa! Ei, vaikka polvillaan rukoiltaisiin ja vaikka oma mies antaisi luvan.
        Mustalaismies ei edes tanssi muualla kuin leirivalkealla ja sielläkin yksin.

        soittivat ja naiset tanssivat pitkissa puvuissaan keskenaan,me taputimma ja yks erosi ja tuli haukkumaan kuten ylla mainitsin,olen nahnyt nuorea niita tanssilavojen reunoilla,ihan varmasti


    • mirjamarja

      Käytkö tänään äänestämässä? Ruotsissa on jännä päivä.

      • Todella jännittävä päivä ja yö!
        Kovin tasapäiseltä näyttää oikeisto/vasemmisto-asetelma.


      • uteliasuuno
        MdK-MdK kirjoitti:

        Todella jännittävä päivä ja yö!
        Kovin tasapäiseltä näyttää oikeisto/vasemmisto-asetelma.

        mieleinen tulos?


      • uzma-m
        uteliasuuno kirjoitti:

        mieleinen tulos?

        demograattisessa pikkuisissa maissa onko silla suurtakaan eroa kuka on vallassa.
        Muutoksia tulee ympari maailmaa,Englannissakin,taalla ja toivottavasti demokratit voittavat USA:n vaaleissa.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        demograattisessa pikkuisissa maissa onko silla suurtakaan eroa kuka on vallassa.
        Muutoksia tulee ympari maailmaa,Englannissakin,taalla ja toivottavasti demokratit voittavat USA:n vaaleissa.

        ...siteereus Washington Postin kirjoituksesta, joka koski Irakin hallitusta. Lehti väitti, että Irakin uuden johdon valinnassa ainoa kriteeri oli Bushin kannattaminen. Tuloksena on lehden mukaan epäpätevä ja osaamaton johto Irakissa. - Esimerkkinä lehti kertoi, että Bagdadin pörssin johtoon valittiin 24-vuotias juippi, jolla ei ollut mitään tietoa eikä kokemusta talousasioista.

        (Tämä oli vastaus viimeiseen lauseeseesi "toivottavasti demokratit voittavat USA:n vaaleissa".)


      • ii-li
        ii-li kirjoitti:

        ...siteereus Washington Postin kirjoituksesta, joka koski Irakin hallitusta. Lehti väitti, että Irakin uuden johdon valinnassa ainoa kriteeri oli Bushin kannattaminen. Tuloksena on lehden mukaan epäpätevä ja osaamaton johto Irakissa. - Esimerkkinä lehti kertoi, että Bagdadin pörssin johtoon valittiin 24-vuotias juippi, jolla ei ollut mitään tietoa eikä kokemusta talousasioista.

        (Tämä oli vastaus viimeiseen lauseeseesi "toivottavasti demokratit voittavat USA:n vaaleissa".)

        Miten miehesi toipuminen etenee? Ainakin täällä meillä lavantautia pidetään kovin vaarallisena. Mutta varmaan riippuu ihmisten sivistys- ja koulutustasosta, osataanko sitä hoitaa. Se lienee vaarallisinta lapsille, vai kuinka?


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        Miten miehesi toipuminen etenee? Ainakin täällä meillä lavantautia pidetään kovin vaarallisena. Mutta varmaan riippuu ihmisten sivistys- ja koulutustasosta, osataanko sitä hoitaa. Se lienee vaarallisinta lapsille, vai kuinka?

        voi olla kohtalokas,vanhuksille,heikoille ja lapsille.mita aikaisemmin tauti todetaan ja hoidot alkavat sen parempi.Edellisella kerralla mieheni on kuukauden sairaalassa,sai verenmyrkytyksen komplikaationa,tytar myos oli sairaala hoidossa.Sadekautena malaria on myos yleista,miehenikin sai ensiksi siihen laakityksen.On myos erilaisia ripulitauteja menossa,siksi ei heti epailla lavantautia,onneksi han selvisi vain parinviikon kuumeella ja on nyt toipumassa hyvaa vauhtia.


    • uzma-m

      missas ovat catleija,paasky,muori,babra ym mitenkas mymmeli voi?

      • Catleija

        kaipasiko joku? Jonkilainen luova tauko minulla kai on. Lukemassa olen käynyt päivittäin, mutta ei ole ollut mitään kirjoitettavaa. Tyhjä pää, tai sitten on tullut jotain muuta tilalle. Nythän ovat taas kansalaisopistojen ovet auenneet runsaine tarjontoineen. Ajattelin että käyn siellä niin kauan kun kykenen ja intoa riittää.

        Valitsin sieltä luentoja, yhden kielen ja kuntojumpan. Kolmena päivänä viikossa on ohjelmaa. Sitten metsissä ravaamiset sienien perässä. Tässä nyt ovat minun puolusteluni.


      • beataB*

        vainukoira löysi.
        Ei mitään puolusteluja.
        Laiskuus vaan yllättää välillä näin ahkerankin immeisen.

        Työ on iloni, vaikka laiskuudessa elänkin,
        olkoon mottoni tästedes.


      • beataB* kirjoitti:

        vainukoira löysi.
        Ei mitään puolusteluja.
        Laiskuus vaan yllättää välillä näin ahkerankin immeisen.

        Työ on iloni, vaikka laiskuudessa elänkin,
        olkoon mottoni tästedes.

        Teidän kanssa.Olen minäkin ihmetellyt minne ne tytöt
        menneet jos ovat taas risteilyllä;))

        Minä oli sotkenut tämän koneen aseutsia,mutta onneksi on tuo etäyhteys Poika jelppasi taas muoria.

        Ainut harmi että noita kirjanmerkki osoitteita ei löytynyt.Selasin tuossa noita vanhoja viestejäni,mutta en jaksanut mennä niin pitkälle että olis löytynyt se Sääksin pesä osoite;((
        Vieläkö ne pojat vierailee siellä.

        näkyillään...


      • beataB*
        muori67 kirjoitti:

        Teidän kanssa.Olen minäkin ihmetellyt minne ne tytöt
        menneet jos ovat taas risteilyllä;))

        Minä oli sotkenut tämän koneen aseutsia,mutta onneksi on tuo etäyhteys Poika jelppasi taas muoria.

        Ainut harmi että noita kirjanmerkki osoitteita ei löytynyt.Selasin tuossa noita vanhoja viestejäni,mutta en jaksanut mennä niin pitkälle että olis löytynyt se Sääksin pesä osoite;((
        Vieläkö ne pojat vierailee siellä.

        näkyillään...

        ittelles.

        Mitä ihmeen kirjanmerkkejä sinä kaipailet?

        Minä tyrkkään suosikkeihin kaiken kaipaamani, ei ne siitä ole vielä kadonneet.

        http://www.yle.fi/radiosavo/Images/Destination.htm

        siinäpä Savon pönttökamera, muuta en nyt keksinyt.


      • beataB*
        muori67 kirjoitti:

        Teidän kanssa.Olen minäkin ihmetellyt minne ne tytöt
        menneet jos ovat taas risteilyllä;))

        Minä oli sotkenut tämän koneen aseutsia,mutta onneksi on tuo etäyhteys Poika jelppasi taas muoria.

        Ainut harmi että noita kirjanmerkki osoitteita ei löytynyt.Selasin tuossa noita vanhoja viestejäni,mutta en jaksanut mennä niin pitkälle että olis löytynyt se Sääksin pesä osoite;((
        Vieläkö ne pojat vierailee siellä.

        näkyillään...

        ja lissee

        http://www.natureit.net/


      • beataB* kirjoitti:

        ja lissee

        http://www.natureit.net/

        justiinsa KIITOS.

        Minä kun sähläsin tämän rakkineen sekasin;))

        Olenhan "täys tuhO".Mestari sotkemaan.

        näkyillään...


      • Hintriika
        muori67 kirjoitti:

        justiinsa KIITOS.

        Minä kun sähläsin tämän rakkineen sekasin;))

        Olenhan "täys tuhO".Mestari sotkemaan.

        näkyillään...

        Tässä vielä ensi kevääksi Hailuodon linkki. Sieltä sääksiperhe on jo muuttanut pois tältä pesimäkaudelta.

        http://www.saaksi.fi/


      • uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

        Tässä vielä ensi kevääksi Hailuodon linkki. Sieltä sääksiperhe on jo muuttanut pois tältä pesimäkaudelta.

        http://www.saaksi.fi/

        ja pohjosen hintriika kin jokos sial o ruska aika ja onkos lakat keratty?
        Catlei ja muori niin kauniist kiitti palstas vaa tan jatti mu yksinaa.
        On se kiva ku bbarbara ehtii kiireiltaa vaik laiska onki.
        Maa mene ny iloisel mielel ilta teel.


      • my.mm.eli
        uzma-m kirjoitti:

        ja pohjosen hintriika kin jokos sial o ruska aika ja onkos lakat keratty?
        Catlei ja muori niin kauniist kiitti palstas vaa tan jatti mu yksinaa.
        On se kiva ku bbarbara ehtii kiireiltaa vaik laiska onki.
        Maa mene ny iloisel mielel ilta teel.

        Miekii ilmottauvun viel hengis olevaks ja vastaan iltahuutoon ;))
        Käsi taas vaivannut, josta syystä kirjoittelemiseni vähentyneet viimeaikoina jälleen. Mut kyl tää täst :)

        Onkos siellä Savon pöntössä eläjiä? Siellä en ole käynytkään sen koommin kun sinitiaispoikue "otti siivet alleen". Harvoin tavoittaa sääksen pesältäkään ketään, nyt en ainakaan moneen päivään edes varista! On siis poikasten ruokailu siirtynyt muualle niin ei muruja jää variksillekaan.

        Eihän me tarkoituksella olla sinua uzma yksin jätetty, ei nyt vaa muilta kiireiltä hetkeen tänne ehditty, hehheh! Ei vaan vielä tämä syyskauden lukujärjestys oordningis :DD


      • Hintriika
        uzma-m kirjoitti:

        ja pohjosen hintriika kin jokos sial o ruska aika ja onkos lakat keratty?
        Catlei ja muori niin kauniist kiitti palstas vaa tan jatti mu yksinaa.
        On se kiva ku bbarbara ehtii kiireiltaa vaik laiska onki.
        Maa mene ny iloisel mielel ilta teel.

        Lakka eli hilla on se kesän ensimmäinen marja, ei niitä enää kannata mennä etsimään. Nyt olisi puolukka-aika, mutta kuulemma monet hyvät puolukkakankaat ovat nyt marjoista tyhjiä. Kuivuus aiheutti sen, ettei löydy kuin pieniä rupuja. Kuusamon puolessa olisi kai paremmin poimittavaa.

        Minä taidan käydä torilla! Ostan sen, mitä raskin. Hinta on huipussaan kaikkien marjojen kohdalla tänä vuonna.

        Eikä täällä Etelä-Lapissa vielä ole ruskaakaan. Parvekkeellakin vielä kukat kukkivat, vaikka tuuli on yrittänyt raiskata ne aika hompsuisen näköisiksi...


      • uzma-m

        ja oli kiva lukea viesteja aamulla kun siivottiin pojan huonetta,oma kone taas hajosi ja korjaajan pitaisi tulla parin tunnin kuluttua,pari tuntia on epamaarainen aika taalla,,


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        ja oli kiva lukea viesteja aamulla kun siivottiin pojan huonetta,oma kone taas hajosi ja korjaajan pitaisi tulla parin tunnin kuluttua,pari tuntia on epamaarainen aika taalla,,

        Kyllä se täälläkin on epämääräinen käsite ainakin, jos jostakin korjaamisesta on kysymys.

        Minusta on ihmeellistä, että yleensä saat korjaajan tulemaan kotiisi. Tuonkaltaiset palvelut taitavat olla siellä aika tavalla paremmat kuin Suomessa.

        Pahimmillaan täällä joutuu ensinnäkin viemään minkä tahansa painavan koneen korjaamoon, joka laskuttaa jo pelkästään siitä, että katsoo konetta. Se antaa korjauksen hinta-arvion tekstiviestillä muutaman päivän kuluttua. - Toki on suuria eroja paikkakunnittain. Pienillä paikkakunnilla korjaamolla ei ole varaa suututtaa ainakaan kaikkia asiakkaita.


      • saara.dma
        ii-li kirjoitti:

        Kyllä se täälläkin on epämääräinen käsite ainakin, jos jostakin korjaamisesta on kysymys.

        Minusta on ihmeellistä, että yleensä saat korjaajan tulemaan kotiisi. Tuonkaltaiset palvelut taitavat olla siellä aika tavalla paremmat kuin Suomessa.

        Pahimmillaan täällä joutuu ensinnäkin viemään minkä tahansa painavan koneen korjaamoon, joka laskuttaa jo pelkästään siitä, että katsoo konetta. Se antaa korjauksen hinta-arvion tekstiviestillä muutaman päivän kuluttua. - Toki on suuria eroja paikkakunnittain. Pienillä paikkakunnilla korjaamolla ei ole varaa suututtaa ainakaan kaikkia asiakkaita.

        Nostettiin eilen moottorivene maihin ja nyt täytyis saada siihen talvihuolto. Hyvä huoltoliike on tiedossa, mutta kun paatin sinne vie trailerilla, ei yhtään tiedä, milloin sen saa takaisin.

        Itse huoltotyö ei viene kovin kauaa aikaa, mutta aina tulee kiireellisempiä juttuja edelle. Olis kyllä hienoa, kun olisi sellainen konetohtori, joka tekisi kotikäyntejä.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        Kyllä se täälläkin on epämääräinen käsite ainakin, jos jostakin korjaamisesta on kysymys.

        Minusta on ihmeellistä, että yleensä saat korjaajan tulemaan kotiisi. Tuonkaltaiset palvelut taitavat olla siellä aika tavalla paremmat kuin Suomessa.

        Pahimmillaan täällä joutuu ensinnäkin viemään minkä tahansa painavan koneen korjaamoon, joka laskuttaa jo pelkästään siitä, että katsoo konetta. Se antaa korjauksen hinta-arvion tekstiviestillä muutaman päivän kuluttua. - Toki on suuria eroja paikkakunnittain. Pienillä paikkakunnilla korjaamolla ei ole varaa suututtaa ainakaan kaikkia asiakkaita.

        ja vei koneen mukanaan ja huomenna tuo takisin.Nuorimies Imran on aarre jonka lahetti vuosi sitten minulle engl.ystavani,imran kay hanella saannollisesti kerran kuussa huoltamassa ystavani koneen,lupasi tehda minulle saman palveluksen.
        Muistan lukeneeni Windows 95 for Dummies:jos loydat korjaaja gurun,han on aarre ala hukkaa hanta,tosi on.Hyva koneen huoltaja on aarre.
        Nuorella miehella on oma business ja ulkomaalaiset ovat hyvia asiakkaita ja toimittavat uusia asiakkaita,lisaksi meidan poika on boss tunnetussa internet firmassa ja han myos tarvii Imrania,raavi minun selkaani,mina raavin sinun periaatteella.
        sahko mies myos kavi korjaamassa tanaan,nama on niita taman maan etuja jotka tekevat elaman taalla mukavaksi.


      • ii-li
        saara.dma kirjoitti:

        Nostettiin eilen moottorivene maihin ja nyt täytyis saada siihen talvihuolto. Hyvä huoltoliike on tiedossa, mutta kun paatin sinne vie trailerilla, ei yhtään tiedä, milloin sen saa takaisin.

        Itse huoltotyö ei viene kovin kauaa aikaa, mutta aina tulee kiireellisempiä juttuja edelle. Olis kyllä hienoa, kun olisi sellainen konetohtori, joka tekisi kotikäyntejä.

        ...telakalle, missä se korjattiin ja huollettiin. Se oli kallista, mutta helppoa. Venekorjaamolla tehtiin moottorin huolto, lakatiin vene, poistettiin pohjan kasvusto sekä maalattiin sekin uudelleen.

        Puuveneen jokakeväinen lakkaaminen ja korjaaminen jäi pois. Olihan se tavallaan hauskaakin puuhaa, mutta se talvisäilö oli niin huoletonta, että siitä maksettiin lopulta ihan mielellään (rahat ja kukkarot).


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        ja vei koneen mukanaan ja huomenna tuo takisin.Nuorimies Imran on aarre jonka lahetti vuosi sitten minulle engl.ystavani,imran kay hanella saannollisesti kerran kuussa huoltamassa ystavani koneen,lupasi tehda minulle saman palveluksen.
        Muistan lukeneeni Windows 95 for Dummies:jos loydat korjaaja gurun,han on aarre ala hukkaa hanta,tosi on.Hyva koneen huoltaja on aarre.
        Nuorella miehella on oma business ja ulkomaalaiset ovat hyvia asiakkaita ja toimittavat uusia asiakkaita,lisaksi meidan poika on boss tunnetussa internet firmassa ja han myos tarvii Imrania,raavi minun selkaani,mina raavin sinun periaatteella.
        sahko mies myos kavi korjaamassa tanaan,nama on niita taman maan etuja jotka tekevat elaman taalla mukavaksi.

        Ihan tässä naapurissa, Venäjällä, yksikin hyvinhoidettu ulkomainen asiakas voi muuttaa pikkuyrittäjän koko elämän. Yrittäjää suositellaan eteenpäin, ja eipä aikaakaan, kun hän on vaurastunut ja tunnettu. - Mitään kepulikonsteja hän ei enää voi kokeilla. Maineen varjeleminen on hänen elinehtonsa.


    • beataB*

      Oletko kirjoitellut kuvauksia matkoiltanne johonkin, vaikka paikallislehteen?


      Uzma’ltakin saisi Pakistanin kuvauksia?

      • uzma-m

        mieheni sanoi, etta puhun kolmea kielta, en kuitenkaan kirjoita niita kunnolla.Tuskin moni on kiinnostunut matkoistani tai elamastani,sanoinhan tuolla takanapain,vastaan mielellani kysymyksiin,eipa ole kysymyksia tullut.


      • saara.dma
        uzma-m kirjoitti:

        mieheni sanoi, etta puhun kolmea kielta, en kuitenkaan kirjoita niita kunnolla.Tuskin moni on kiinnostunut matkoistani tai elamastani,sanoinhan tuolla takanapain,vastaan mielellani kysymyksiin,eipa ole kysymyksia tullut.

        On vaikeaa tehdä tällä palstalla todella kiinnostavia kysymyksiä elinolosuhteistasi, koska ne siirretään helposti uskontopalstalle, jos vähänkin haluaa kysyä esimerkiksi islamilaisuudesta, miten se vaikuttaa länsimaalaisen elämään.

        Tyttöjen koulutus, myös maaseudulla, on kiinnostava asia ja se, miten isät ja äidit ymmärtävät sen. Miten paljon tytön täytyy itse haluta koulutusta, ennenkuin hän pääsee kouluun.

        Tyttäjen alhainen avioitumisikä, mitä sille olisi tehtävä? Ja aviomiehen valinta tytöltä kysymättä?

        Tee suuremmoista työtä slummikoulussa. Siitäkin voisit kirjoittaa lisää. On myös uusia kirjoittajia, jotka eivät tiedä asiasta mitään.

        Tässä muutamia askarruttavia asioita.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        mieheni sanoi, etta puhun kolmea kielta, en kuitenkaan kirjoita niita kunnolla.Tuskin moni on kiinnostunut matkoistani tai elamastani,sanoinhan tuolla takanapain,vastaan mielellani kysymyksiin,eipa ole kysymyksia tullut.

        ...neuvonut, miten Google Earthista voi löytyä kotitalosi. Olen etsinyt viestiä, mutta en ole löytänyt. Olisi mukava, jos kertoisit sen uudelleen.

        Minulla on sellainen käsitys, että suomalaisilla on aivan vääränlainen kuva Pakistanin kaupunkilaisten elämästä. Siellähän on kuitenkin hyvin paljon brittiläisiä tapoja ja varmasti paljon länsimaisempaa luin läntisessä naapurissanne.


      • uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

        On vaikeaa tehdä tällä palstalla todella kiinnostavia kysymyksiä elinolosuhteistasi, koska ne siirretään helposti uskontopalstalle, jos vähänkin haluaa kysyä esimerkiksi islamilaisuudesta, miten se vaikuttaa länsimaalaisen elämään.

        Tyttöjen koulutus, myös maaseudulla, on kiinnostava asia ja se, miten isät ja äidit ymmärtävät sen. Miten paljon tytön täytyy itse haluta koulutusta, ennenkuin hän pääsee kouluun.

        Tyttäjen alhainen avioitumisikä, mitä sille olisi tehtävä? Ja aviomiehen valinta tytöltä kysymättä?

        Tee suuremmoista työtä slummikoulussa. Siitäkin voisit kirjoittaa lisää. On myös uusia kirjoittajia, jotka eivät tiedä asiasta mitään.

        Tässä muutamia askarruttavia asioita.

        Vakiluku on kai n162milj. lukutaito 50% siita 60% ja 40% naiset.Mita kauemmaksi syrja seuduille mennaan sen enemman lukutaidottomuuta.Pojat ja tytot menevat erikouluihin anakin 5.luokasta ylospain ja usein kouluja yksinkertaisesti ei ole siita ylospain tytoille.Suuri pulma on opettajien puute,nuori perheelinen pariskunta ei moielellaan mene maaseudulle opettajaksi palvelujen puutteen takia,lisaksi ei se aina ole turvallistakaan.
        Kaupungeissa ja taajamissa lukutaito on paljon korkeampi ja keskiluokan tytot ovat ainakin graduation asti opiskelleet.Alhainen avioitumis ika on yleisempaa myos maaseudulla,usein naimakaupat on sovittu mutta avioliittioa ei vahvisteta kuin muutaman vuoden kuluttua.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        ...neuvonut, miten Google Earthista voi löytyä kotitalosi. Olen etsinyt viestiä, mutta en ole löytänyt. Olisi mukava, jos kertoisit sen uudelleen.

        Minulla on sellainen käsitys, että suomalaisilla on aivan vääränlainen kuva Pakistanin kaupunkilaisten elämästä. Siellähän on kuitenkin hyvin paljon brittiläisiä tapoja ja varmasti paljon länsimaisempaa luin läntisessä naapurissanne.

        sector F8/3,Kaghan Road joka paattyy F8 markettiin.Tuo nakyy ihan tavallisessakin Isamabadin kartassa.
        Google earth sectos E-11 se on uusi asutus alue,sinne mekin rakennamme,siina nakyy muurikin joka on rakennettu meidan tontin taakse sita tehdessa varastivat 1,5mx15m maata meidan tontista.
        Kaikki ovat yllattyneita Islamabadista,kaunis moderni kaupunki.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        ...neuvonut, miten Google Earthista voi löytyä kotitalosi. Olen etsinyt viestiä, mutta en ole löytänyt. Olisi mukava, jos kertoisit sen uudelleen.

        Minulla on sellainen käsitys, että suomalaisilla on aivan vääränlainen kuva Pakistanin kaupunkilaisten elämästä. Siellähän on kuitenkin hyvin paljon brittiläisiä tapoja ja varmasti paljon länsimaisempaa luin läntisessä naapurissanne.

        menen takaisin omalle koneelleni josta kaikki on siivottu pois,kerran annoit linkkeja joista saa musikkia netilla,erikoisesti se sisuko se oli ruotsin radio,antaisitko ne linkit taas ,kiitos


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        sector F8/3,Kaghan Road joka paattyy F8 markettiin.Tuo nakyy ihan tavallisessakin Isamabadin kartassa.
        Google earth sectos E-11 se on uusi asutus alue,sinne mekin rakennamme,siina nakyy muurikin joka on rakennettu meidan tontin taakse sita tehdessa varastivat 1,5mx15m maata meidan tontista.
        Kaikki ovat yllattyneita Islamabadista,kaunis moderni kaupunki.

        Mun karttapallo ei kyllä ruvennut pyörimään.

        Toki Islamabad ’ in kuvia katsoin.

        Härtsi leijaa mikä kaupunki, Vau!

        Maalainen menisi aivan sekaisin tuolla,
        Päätä pyörrytti jo katsellessa.
        etkö sinä eksy siellä?


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Mun karttapallo ei kyllä ruvennut pyörimään.

        Toki Islamabad ’ in kuvia katsoin.

        Härtsi leijaa mikä kaupunki, Vau!

        Maalainen menisi aivan sekaisin tuolla,
        Päätä pyörrytti jo katsellessa.
        etkö sinä eksy siellä?

        jaettu neliomaisiin kaupungin osiin.D,E,F,G,H ja I.kadut suoria kuin viivottimella vedetyt,mutta liikenne on vilkas,natti kaupunki,vuoristo, paljon puita ja kukkia.niinkuin kerroin me asumme F8/3 aika keski kaupungilla.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        menen takaisin omalle koneelleni josta kaikki on siivottu pois,kerran annoit linkkeja joista saa musikkia netilla,erikoisesti se sisuko se oli ruotsin radio,antaisitko ne linkit taas ,kiitos

        http://www.radiohelsinki.fi/kuunteluohje.phtml

        http://radio.noise.fi/

        http://www.sr.se/cgi-bin/Sisuradio/

        http://www.zoice.fi/

        http://www.yle.fi/yleq/radiosoitin/yleq.html

        Sisuradio on ainoa, josta kuulee vielä (joskus) vanhaa suomalaista tanssimusiikkia. - Niinhän se on: Maasta poismuuttaneet haluavat kuunnella oman aikansa musiikkia, uudempi ei ole enää kiinnostavaa.

        Itse asiassa minä en enää jaksa kuunnella nykyistä ns. Suomi-iskelmää. Kappaleet ovat niin samankaltaisia, että mitta on tullut täyteen.

        Digi-TV:ssä on jokin aivan outo kanava "Harju & Pöntinen". Se esittää pelkkää Suomi-iskelmää ja ruudussa on toinen toistaan suttuisempia valokuvia. Mainosten lisäksi mitään muuta ohjelmaa ei ole. Se on kuulemma "uudenlainen radiokanava".

        Minulla on New Yorkissa asuva serkku, joka on ihastunut humppaan. Hän pyysi veljeltäni humppalevyjä. Veli sanoi minulle: "Enhän minä sellaisia kehtaa lähettää", ja lähetti sitten jotakin muuta. Minä olisin kyllä lähettänyt sitä, mitä serkku pyysi.

        Onko huoltomies nyt sitten tyhjentänyt levysi? Siinä korjaamossa, jota minä olen käyttänyt on lisämakasusta sellainen huolto, jossa tiedostot palautetaan takaisin koneeseen. Se ei varmaankaan ole mikään kovin monimutkainen toimenpide.


      • uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

        On vaikeaa tehdä tällä palstalla todella kiinnostavia kysymyksiä elinolosuhteistasi, koska ne siirretään helposti uskontopalstalle, jos vähänkin haluaa kysyä esimerkiksi islamilaisuudesta, miten se vaikuttaa länsimaalaisen elämään.

        Tyttöjen koulutus, myös maaseudulla, on kiinnostava asia ja se, miten isät ja äidit ymmärtävät sen. Miten paljon tytön täytyy itse haluta koulutusta, ennenkuin hän pääsee kouluun.

        Tyttäjen alhainen avioitumisikä, mitä sille olisi tehtävä? Ja aviomiehen valinta tytöltä kysymättä?

        Tee suuremmoista työtä slummikoulussa. Siitäkin voisit kirjoittaa lisää. On myös uusia kirjoittajia, jotka eivät tiedä asiasta mitään.

        Tässä muutamia askarruttavia asioita.

        lansimaalaiseen,mita oikeastaan tarkoitat silla?Mina elan kansan keskuudessa ihan vapaasti,puhun maankielta on ystavia ja sukulisia,siis en tunne mitaan pakkoa,pueudun yleensa maan tavallailman huntua,suurinosa ulkomaalaisista tekee samon,siita yksinkertaisesta syystaetta naisten asutnovat kauniita.Miehet pukeutuvat joko lansimaalaisesti tai shilwar ja kamezeen.Ravintoloita on monenlaisia,kiinalaisia,amerikalaisia,arbial.ja italial,sianlihaa ei kayteta,ei sita kukaan ole harmitellut.macdonals,pizzahut,kfc ovat suosittuja.
        Parin paivan kuluttua kuukauden kestava paaston aika auringon noususta sen laskuun.ruokakaupat ovat auki mutta ravintolat vasta auringon laskunjalkeen,yleisilla paikoilla ei syoda paivas aikaan.lapset,vanhukset,sairaat,odottavat ja imettavat aidit,naiset joilla onkuukautiset,matkustajat eivat paastoa,eika ei-muslimit.
        Alkoholia saa vain luvalla tai ulkomaalaiset hotelissa,pitaa tilata koko pullo ja juoda se huoneessaan.


      • saara.dma
        uzma-m kirjoitti:

        lansimaalaiseen,mita oikeastaan tarkoitat silla?Mina elan kansan keskuudessa ihan vapaasti,puhun maankielta on ystavia ja sukulisia,siis en tunne mitaan pakkoa,pueudun yleensa maan tavallailman huntua,suurinosa ulkomaalaisista tekee samon,siita yksinkertaisesta syystaetta naisten asutnovat kauniita.Miehet pukeutuvat joko lansimaalaisesti tai shilwar ja kamezeen.Ravintoloita on monenlaisia,kiinalaisia,amerikalaisia,arbial.ja italial,sianlihaa ei kayteta,ei sita kukaan ole harmitellut.macdonals,pizzahut,kfc ovat suosittuja.
        Parin paivan kuluttua kuukauden kestava paaston aika auringon noususta sen laskuun.ruokakaupat ovat auki mutta ravintolat vasta auringon laskunjalkeen,yleisilla paikoilla ei syoda paivas aikaan.lapset,vanhukset,sairaat,odottavat ja imettavat aidit,naiset joilla onkuukautiset,matkustajat eivat paastoa,eika ei-muslimit.
        Alkoholia saa vain luvalla tai ulkomaalaiset hotelissa,pitaa tilata koko pullo ja juoda se huoneessaan.

        ... viesteistäsi. Olot islamilaisisa maissa kiinnostavat sikäli, että niistä voi lukea niin paljon ristiriitaisia tietoja. On hienoa, että sinä voit valistaa meitä oman ympäristösi osalta.

        Olet ollut rohkea tyttö, kun aikanaan muutit niin kauas. En tiedä olisiko minusta ollut siihen.

        Hyvää päivänjatkoa!


      • uzma-m kirjoitti:

        jaettu neliomaisiin kaupungin osiin.D,E,F,G,H ja I.kadut suoria kuin viivottimella vedetyt,mutta liikenne on vilkas,natti kaupunki,vuoristo, paljon puita ja kukkia.niinkuin kerroin me asumme F8/3 aika keski kaupungilla.

        Jos klikkaa ensin "Maps" ja sitten tuota F8 niin avautuu isompi kartta.
        Helppo suunnistaa kun on noin suoraviivainen asemakaava. :)

        http://www.islamabad.net/


      • beataB*
        MdK-MdK kirjoitti:

        Jos klikkaa ensin "Maps" ja sitten tuota F8 niin avautuu isompi kartta.
        Helppo suunnistaa kun on noin suoraviivainen asemakaava. :)

        http://www.islamabad.net/

        Onkos nuo kuvissa näkyvät vuoret sitten sitä Himalaja vuoristoa?


      • Kiitos sille jolle kuuluu!
        ii-li kirjoitti:

        http://www.radiohelsinki.fi/kuunteluohje.phtml

        http://radio.noise.fi/

        http://www.sr.se/cgi-bin/Sisuradio/

        http://www.zoice.fi/

        http://www.yle.fi/yleq/radiosoitin/yleq.html

        Sisuradio on ainoa, josta kuulee vielä (joskus) vanhaa suomalaista tanssimusiikkia. - Niinhän se on: Maasta poismuuttaneet haluavat kuunnella oman aikansa musiikkia, uudempi ei ole enää kiinnostavaa.

        Itse asiassa minä en enää jaksa kuunnella nykyistä ns. Suomi-iskelmää. Kappaleet ovat niin samankaltaisia, että mitta on tullut täyteen.

        Digi-TV:ssä on jokin aivan outo kanava "Harju & Pöntinen". Se esittää pelkkää Suomi-iskelmää ja ruudussa on toinen toistaan suttuisempia valokuvia. Mainosten lisäksi mitään muuta ohjelmaa ei ole. Se on kuulemma "uudenlainen radiokanava".

        Minulla on New Yorkissa asuva serkku, joka on ihastunut humppaan. Hän pyysi veljeltäni humppalevyjä. Veli sanoi minulle: "Enhän minä sellaisia kehtaa lähettää", ja lähetti sitten jotakin muuta. Minä olisin kyllä lähettänyt sitä, mitä serkku pyysi.

        Onko huoltomies nyt sitten tyhjentänyt levysi? Siinä korjaamossa, jota minä olen käyttänyt on lisämakasusta sellainen huolto, jossa tiedostot palautetaan takaisin koneeseen. Se ei varmaankaan ole mikään kovin monimutkainen toimenpide.

        Nämäkin linkit olivat jääneet löytymättä,ilman apuasi!


      • uzma-m
        MdK-MdK kirjoitti:

        Jos klikkaa ensin "Maps" ja sitten tuota F8 niin avautuu isompi kartta.
        Helppo suunnistaa kun on noin suoraviivainen asemakaava. :)

        http://www.islamabad.net/

        F8:lla nakyy Kaghan Road joka sivuaa F8 marketttia,yks kortteli enne markettia on se Talo jossa asumme,naet talon vieressa sinisen viirun, tuo on puro joka tulee vuoristosta,ennen oli kirkas, puhdas vetinen vuoristo puro, vaan nyt on muuttunut haisevaksi avoimeksi viemariksi,nain kehitys tuhoaa ymparistoa.
        Tuon puron reunoilla on tuuheata vihreaa pusikkoa,siella juoksutan Liisa koiraani aamuisin,sen jalkeen meilla on aamutee joten tervetuloa teelle.


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Onkos nuo kuvissa näkyvät vuoret sitten sitä Himalaja vuoristoa?

        on nimi,niistakin on paljon tietoa Google:ssa,nama ovat Himalayan reunaa siita se vahitellen alkaa ja kirkkaalla saalla naemme korkeita lumisia huippuja.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        http://www.radiohelsinki.fi/kuunteluohje.phtml

        http://radio.noise.fi/

        http://www.sr.se/cgi-bin/Sisuradio/

        http://www.zoice.fi/

        http://www.yle.fi/yleq/radiosoitin/yleq.html

        Sisuradio on ainoa, josta kuulee vielä (joskus) vanhaa suomalaista tanssimusiikkia. - Niinhän se on: Maasta poismuuttaneet haluavat kuunnella oman aikansa musiikkia, uudempi ei ole enää kiinnostavaa.

        Itse asiassa minä en enää jaksa kuunnella nykyistä ns. Suomi-iskelmää. Kappaleet ovat niin samankaltaisia, että mitta on tullut täyteen.

        Digi-TV:ssä on jokin aivan outo kanava "Harju & Pöntinen". Se esittää pelkkää Suomi-iskelmää ja ruudussa on toinen toistaan suttuisempia valokuvia. Mainosten lisäksi mitään muuta ohjelmaa ei ole. Se on kuulemma "uudenlainen radiokanava".

        Minulla on New Yorkissa asuva serkku, joka on ihastunut humppaan. Hän pyysi veljeltäni humppalevyjä. Veli sanoi minulle: "Enhän minä sellaisia kehtaa lähettää", ja lähetti sitten jotakin muuta. Minä olisin kyllä lähettänyt sitä, mitä serkku pyysi.

        Onko huoltomies nyt sitten tyhjentänyt levysi? Siinä korjaamossa, jota minä olen käyttänyt on lisämakasusta sellainen huolto, jossa tiedostot palautetaan takaisin koneeseen. Se ei varmaankaan ole mikään kovin monimutkainen toimenpide.

        Sain nama linkit sinulta kun olin USA:ssa joten eivat ole mun koneessani.


      • Annastiina
        uzma-m kirjoitti:

        Sain nama linkit sinulta kun olin USA:ssa joten eivat ole mun koneessani.

        Voisinko kysyä onko kallis internetti sielläpäin.Kun yleensä ulkomailla on ne liittymät, onko ne minuutti taksat vai kuukausi.
        Osasinkohan kysymystä muotoilla oiken.


      • uzma-m
        Annastiina kirjoitti:

        Voisinko kysyä onko kallis internetti sielläpäin.Kun yleensä ulkomailla on ne liittymät, onko ne minuutti taksat vai kuukausi.
        Osasinkohan kysymystä muotoilla oiken.

        itsellani on puhelin liittyma,siina taksa on 10rupia{11centtia} paivalla 8am-10pm ja yolla 5rupia per tunti,kaytan kuukausi maksua ja myos raaputettavia kortteja,suurin piirtein kulutan kuukaudessa n,1500 rupia eli n.15 euroa.
        Pojalla on kaapeli liittyma kuukausi maksu on kai n.30 euroa.


    • uzma-m

      Ostin kesalla hameita eripituisia ja oli niin ihanan viileata ,mutta suurin osa ikaisista naisista piti housuja,shortseja,polvi tai polven alapuollla,miksi ette tykkaa hameesta?

      • Annastiina

        eihän se intterneti käyttö siellä ole sen kalliimpaa kuin täälläkään.
        Hameen käyttö on jääny vain juhla tilaisuuksiin,kyllä hame on helteellä mukavampi ja vilposemp.Kun pyörällä ajan paljon ,niin housut ei jää pinnojen väliin.Minulla on pyörä matkassa aina espaniaa myöten.


      • korkkarit
        Annastiina kirjoitti:

        eihän se intterneti käyttö siellä ole sen kalliimpaa kuin täälläkään.
        Hameen käyttö on jääny vain juhla tilaisuuksiin,kyllä hame on helteellä mukavampi ja vilposemp.Kun pyörällä ajan paljon ,niin housut ei jää pinnojen väliin.Minulla on pyörä matkassa aina espaniaa myöten.

        sietämättömän rasittavat.


      • kurssikavereita
        korkkarit kirjoitti:

        sietämättömän rasittavat.

        Helsingin henkeä kokemaan Helsingin helteeseen, ja kaikilla oli vaaleata pitkää tai lyhyempää housua päällä, sillä hame oli sukkahousujen ja tietynlaisten kenkien takia tosiaan helteellä sietämätön asu. Oltin yksimielisiä ja kaksimielisiäkin välillä, joku monimielinenkin. Hauska kokous.)))))))))))))


      • helteellä
        kurssikavereita kirjoitti:

        Helsingin henkeä kokemaan Helsingin helteeseen, ja kaikilla oli vaaleata pitkää tai lyhyempää housua päällä, sillä hame oli sukkahousujen ja tietynlaisten kenkien takia tosiaan helteellä sietämätön asu. Oltin yksimielisiä ja kaksimielisiäkin välillä, joku monimielinenkin. Hauska kokous.)))))))))))))

        Jalkani vielä iltaa kohti turpoavat kuumalla.


      • mutta..
        helteellä kirjoitti:

        Jalkani vielä iltaa kohti turpoavat kuumalla.

        ei niitäkään voi paljaisiin jalkoihinsa laitaa, sillä rakko on pian tosiasia. Siitä on sitten hymy kaukana.


      • beataB*

        Suomessa aina sen verran kylmä, ettei muuten tarkene.

        Sen kerran kun voisi hellemekossa olla, niin säikähtää valkeita kinttujaan, on kuin kalkkilaivasta ylös kömpinyt. Taasen turvallisen totutusti laitetaan koivet peittoon.

        Pitkä hame olisi tietysti kyllä hyvä, mutta tuntuu, että se on liikkumisen tiellä (ei pääse ojan yli hyppäämään.heh)


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Suomessa aina sen verran kylmä, ettei muuten tarkene.

        Sen kerran kun voisi hellemekossa olla, niin säikähtää valkeita kinttujaan, on kuin kalkkilaivasta ylös kömpinyt. Taasen turvallisen totutusti laitetaan koivet peittoon.

        Pitkä hame olisi tietysti kyllä hyvä, mutta tuntuu, että se on liikkumisen tiellä (ei pääse ojan yli hyppäämään.heh)

        nopeasti,olen aina jonkinlaisessa housupuvussa,joten hame oli mukava vaihtelu,valkoiset olivat mun saarenikin alussa.
        NewYorkissa oli suku haat ja tama suku on tiukkapipoista porukkaa,mietin kauan mita paalleni laittaisin,sitten ostin mustan pitkan hameen ja siihen ihanan pusero ja jakku yhdistelman,vasta kotona huomasin etta hameessa oli etuhalkio polviin asti,tytar heti sanoi,et voi tuota panna paallesi,paatin kuitenkin kokeilla mita mieheni tuumaa,han sanoi;kerrankin seksikas hame josta vilkkuu pitkat natit saaresi,tottakai sen paallesi puet,mina olen koko taalla olevan suvun paa ja vaimoni pukeutuu niinkuin itse haluaa,silla siisti,niin mina teinkin.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        nopeasti,olen aina jonkinlaisessa housupuvussa,joten hame oli mukava vaihtelu,valkoiset olivat mun saarenikin alussa.
        NewYorkissa oli suku haat ja tama suku on tiukkapipoista porukkaa,mietin kauan mita paalleni laittaisin,sitten ostin mustan pitkan hameen ja siihen ihanan pusero ja jakku yhdistelman,vasta kotona huomasin etta hameessa oli etuhalkio polviin asti,tytar heti sanoi,et voi tuota panna paallesi,paatin kuitenkin kokeilla mita mieheni tuumaa,han sanoi;kerrankin seksikas hame josta vilkkuu pitkat natit saaresi,tottakai sen paallesi puet,mina olen koko taalla olevan suvun paa ja vaimoni pukeutuu niinkuin itse haluaa,silla siisti,niin mina teinkin.

        onko kukaan seurannut niita.Eilen oli meidan ja USAN presidenttien lehtitilaisuus.
        Sita ennen oli meidan pressaan haastateltu jossa han sanoi:11/9 tapahtumien jalkeen USAN tidustelu osasto sanoi meidan virka veljelle:jos ette avusta niin maanne pommitetaan kivikauteen,joten pakkohan oli isoveljea auttaa.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        nopeasti,olen aina jonkinlaisessa housupuvussa,joten hame oli mukava vaihtelu,valkoiset olivat mun saarenikin alussa.
        NewYorkissa oli suku haat ja tama suku on tiukkapipoista porukkaa,mietin kauan mita paalleni laittaisin,sitten ostin mustan pitkan hameen ja siihen ihanan pusero ja jakku yhdistelman,vasta kotona huomasin etta hameessa oli etuhalkio polviin asti,tytar heti sanoi,et voi tuota panna paallesi,paatin kuitenkin kokeilla mita mieheni tuumaa,han sanoi;kerrankin seksikas hame josta vilkkuu pitkat natit saaresi,tottakai sen paallesi puet,mina olen koko taalla olevan suvun paa ja vaimoni pukeutuu niinkuin itse haluaa,silla siisti,niin mina teinkin.

        Pitkä puku, jossa on halkio edessä tai sivuilla on aina tyylikkään näköinen. Se laskeutuu kauniisti ja saa kantajansa jotenkin ylvään näköiseksi. - Ei sellaisen luulisi olevan sopimaton kenenkään silmissä. (En nyt tietenkään tarkoita, että halkio ulottuisi vyötärölle asti.)


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        onko kukaan seurannut niita.Eilen oli meidan ja USAN presidenttien lehtitilaisuus.
        Sita ennen oli meidan pressaan haastateltu jossa han sanoi:11/9 tapahtumien jalkeen USAN tidustelu osasto sanoi meidan virka veljelle:jos ette avusta niin maanne pommitetaan kivikauteen,joten pakkohan oli isoveljea auttaa.

        Presidentin muistelmat julkaistaan muistaakseni ylihuomenna. Hän kieltäytyi kommentoimasta niitä vielä. Kirjasta taitaa tulla kansainvälinen best-seller. Mahtaako se vaikuttaa myös maiden väliseen politiikkaan, se jää nähtäväksi.

        Bushin puheet ovat yhtä ja teot toista. Uhkailu on kai ollut suurvallan omainaisuus kautta historian. - Se kiviaikaan pommittaminen ei tunnu ihan todennäköiseltä ainakaan nykyisessä tilanteessa. Kai Bushilla on sentään jonkinnäköistä itsesuojeluvaistoa jäljellä. Nyt jo Afganistan ja Irak ovat tuhottuja maita. Jos vielä Pakistankin olisi pommitettu, niin mistähän sillekin olisi löytynyt järjellinen selitys? (Vaikka eihän USA ole paljon järkeä viljellyt läheskään kaikissa operaatioissaan varsinkaan Bushin aikana.)


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        Presidentin muistelmat julkaistaan muistaakseni ylihuomenna. Hän kieltäytyi kommentoimasta niitä vielä. Kirjasta taitaa tulla kansainvälinen best-seller. Mahtaako se vaikuttaa myös maiden väliseen politiikkaan, se jää nähtäväksi.

        Bushin puheet ovat yhtä ja teot toista. Uhkailu on kai ollut suurvallan omainaisuus kautta historian. - Se kiviaikaan pommittaminen ei tunnu ihan todennäköiseltä ainakaan nykyisessä tilanteessa. Kai Bushilla on sentään jonkinnäköistä itsesuojeluvaistoa jäljellä. Nyt jo Afganistan ja Irak ovat tuhottuja maita. Jos vielä Pakistankin olisi pommitettu, niin mistähän sillekin olisi löytynyt järjellinen selitys? (Vaikka eihän USA ole paljon järkeä viljellyt läheskään kaikissa operaatioissaan varsinkaan Bushin aikana.)

        niin nehan uhkasi,jos Bushin tiedustelu palvelu saa tietaa, etta joko OBL tai mullah Omar on talla puolen, eivat he lupaa kysy vaan ohjukset lentaa heti,on taalla kokemuksia niitten ampumis tarkkuudesta kun pommittivat koko haaseurueen.Se on sita vahvimman oikeutta,olen oppinut kunnioittamaan meidan presidenttia, han istuu ehka maailman vaarallisellamalla tuolilla, kotona on vastassa aari fanaattinen oppositio,suo siella,vetela taalla.


      • isoäiti*
        uzma-m kirjoitti:

        onko kukaan seurannut niita.Eilen oli meidan ja USAN presidenttien lehtitilaisuus.
        Sita ennen oli meidan pressaan haastateltu jossa han sanoi:11/9 tapahtumien jalkeen USAN tidustelu osasto sanoi meidan virka veljelle:jos ette avusta niin maanne pommitetaan kivikauteen,joten pakkohan oli isoveljea auttaa.

        Olen seurannut ja ihmettelin, miten kukaan ei ole
        aikaisemmin kertonut tästä pommitusuhasta.
        Hyvää mainosta Musharrafin kirjalle.

        Hugo Chavesin hyökkäys oli liikaa, sillä esiintyessään YKssa hänen pitäisi edustaa koko
        kansaansa, eikä vain itseään.
        Hugo lupasi myös köyhille nykkiläisille öljyä
        Harlemissa.


      • uzma-m
        isoäiti* kirjoitti:

        Olen seurannut ja ihmettelin, miten kukaan ei ole
        aikaisemmin kertonut tästä pommitusuhasta.
        Hyvää mainosta Musharrafin kirjalle.

        Hugo Chavesin hyökkäys oli liikaa, sillä esiintyessään YKssa hänen pitäisi edustaa koko
        kansaansa, eikä vain itseään.
        Hugo lupasi myös köyhille nykkiläisille öljyä
        Harlemissa.

        mutta kylla taalla on huhupuhetta siita ollut,hatkahdin kun meidan pressa noin avoimesti siita kertoi,USA:han vaitti ettei se ollut totta,no tieda hanta, asia on kahden maan tiedustelupalvelujen valinen kahakka.
        Yleinen mielipide on, olemme kiitollisia, etta meilla oli oikea mies oikeaan aikaan paikalla,mutta nyt hanenkin pitaisi ymmartaa, etta aika on lopussa ja demokraattiset vaalit on pidettava ensivuonna.


      • uzma-m
        ii-li kirjoitti:

        Pitkä puku, jossa on halkio edessä tai sivuilla on aina tyylikkään näköinen. Se laskeutuu kauniisti ja saa kantajansa jotenkin ylvään näköiseksi. - Ei sellaisen luulisi olevan sopimaton kenenkään silmissä. (En nyt tietenkään tarkoita, että halkio ulottuisi vyötärölle asti.)

        oli vipinaa meidan verannalla teenjuonnin aikaan auringon laskiessa,Sulemam keittio apulaisemme vaitti, etta han naki osan uuden kuun sirpista,aamulla ennen auringon nousua pitaa nousta aamupalle,meilla paastoaa vain nuoripari,mieheni on laakekuurilla joten han ei voi paastota.
        Ilta uutissa varmistetaan tieto,me emme nahneet vilaustakaan kuusta,no perasta kuuluu.


      • on tullut valituksi
        ii-li kirjoitti:

        Presidentin muistelmat julkaistaan muistaakseni ylihuomenna. Hän kieltäytyi kommentoimasta niitä vielä. Kirjasta taitaa tulla kansainvälinen best-seller. Mahtaako se vaikuttaa myös maiden väliseen politiikkaan, se jää nähtäväksi.

        Bushin puheet ovat yhtä ja teot toista. Uhkailu on kai ollut suurvallan omainaisuus kautta historian. - Se kiviaikaan pommittaminen ei tunnu ihan todennäköiseltä ainakaan nykyisessä tilanteessa. Kai Bushilla on sentään jonkinnäköistä itsesuojeluvaistoa jäljellä. Nyt jo Afganistan ja Irak ovat tuhottuja maita. Jos vielä Pakistankin olisi pommitettu, niin mistähän sillekin olisi löytynyt järjellinen selitys? (Vaikka eihän USA ole paljon järkeä viljellyt läheskään kaikissa operaatioissaan varsinkaan Bushin aikana.)

        Amerikan sotateollisuuden rahoilla, siltä tuntuu.


      • En sano
        uzma-m kirjoitti:

        oli vipinaa meidan verannalla teenjuonnin aikaan auringon laskiessa,Sulemam keittio apulaisemme vaitti, etta han naki osan uuden kuun sirpista,aamulla ennen auringon nousua pitaa nousta aamupalle,meilla paastoaa vain nuoripari,mieheni on laakekuurilla joten han ei voi paastota.
        Ilta uutissa varmistetaan tieto,me emme nahneet vilaustakaan kuusta,no perasta kuuluu.

        -Onko liian syvään uurrettu?

        - Onko rouvalla rintakarvoja?

        - Ei ole.

        -On liian syvään uurrettu.


      • 40+:lla
        En sano kirjoitti:

        -Onko liian syvään uurrettu?

        - Onko rouvalla rintakarvoja?

        - Ei ole.

        -On liian syvään uurrettu.

        Mut, älkää hätäilkö, kyllä varmaan jossain on anatomia-osasto tai vastaava, jonne tuo äskeiseni heitetään alta aikayksikön.
        Muuten olenkin kiltti naiseläjä.


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        niin nehan uhkasi,jos Bushin tiedustelu palvelu saa tietaa, etta joko OBL tai mullah Omar on talla puolen, eivat he lupaa kysy vaan ohjukset lentaa heti,on taalla kokemuksia niitten ampumis tarkkuudesta kun pommittivat koko haaseurueen.Se on sita vahvimman oikeutta,olen oppinut kunnioittamaan meidan presidenttia, han istuu ehka maailman vaarallisellamalla tuolilla, kotona on vastassa aari fanaattinen oppositio,suo siella,vetela taalla.

        Vahvistamaton tieto uutisissa (ranskalaislehden mukaan) kertoi, että kyseinen OBL olisi kuollut Pakistanissa ärhäkkään lavantautiin viime kuussa.

        Liekö totta vai ei?


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Vahvistamaton tieto uutisissa (ranskalaislehden mukaan) kertoi, että kyseinen OBL olisi kuollut Pakistanissa ärhäkkään lavantautiin viime kuussa.

        Liekö totta vai ei?

        siina menis yks soitimisen aihe,sopiikohan kuvioihin?


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        siina menis yks soitimisen aihe,sopiikohan kuvioihin?

        ” - Tavallisesti luotettavan lähteen mukaan sauditiedustelu on nyt vakuuttunut siitä, että Osama bin Laden on kuollut, raportissa sanotaan.
        Raportin mukaan bin Laden olisi 23. elokuuta sairastunut harvinaisen ärhäkkään lavantautiin, mikä aiheutti hänen sisäelintensä lamaantumisen. Sauditiedustelu olisi saanut tietää tapahtumasta ensi kertaa 4. syyskuuta.
        Yhdysvalloissa sekä ulkoministeriö että Valkoinen talo sanovat, etteivät ne kykene vahvistamaan tietoa bin Ladenin kuolemasta. Nimettömänä pysytelleen turvallisuusviranomaisen mukaan huhuja bin Ladenin kuolemasta liikkuu aika ajoin, eikä tämä ole sen kummempi tieto.
        Al-Qaidaa jahtaavien pakistanilaisten turvallisuusviranomaisten mukaan tieto tuskin voi pitää paikkansa, koska yhteistyö saudiviranomaisten kanssa on "erinomaista" ja pakistanilaisille olisi kerrottu bin Ladenin kuolemasta.”

        Tuleeko sulle suomalaisia sanomalehtiä?


      • uzna-m
        beataB* kirjoitti:

        ” - Tavallisesti luotettavan lähteen mukaan sauditiedustelu on nyt vakuuttunut siitä, että Osama bin Laden on kuollut, raportissa sanotaan.
        Raportin mukaan bin Laden olisi 23. elokuuta sairastunut harvinaisen ärhäkkään lavantautiin, mikä aiheutti hänen sisäelintensä lamaantumisen. Sauditiedustelu olisi saanut tietää tapahtumasta ensi kertaa 4. syyskuuta.
        Yhdysvalloissa sekä ulkoministeriö että Valkoinen talo sanovat, etteivät ne kykene vahvistamaan tietoa bin Ladenin kuolemasta. Nimettömänä pysytelleen turvallisuusviranomaisen mukaan huhuja bin Ladenin kuolemasta liikkuu aika ajoin, eikä tämä ole sen kummempi tieto.
        Al-Qaidaa jahtaavien pakistanilaisten turvallisuusviranomaisten mukaan tieto tuskin voi pitää paikkansa, koska yhteistyö saudiviranomaisten kanssa on "erinomaista" ja pakistanilaisille olisi kerrottu bin Ladenin kuolemasta.”

        Tuleeko sulle suomalaisia sanomalehtiä?

        luen niita netilta.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        oli vipinaa meidan verannalla teenjuonnin aikaan auringon laskiessa,Sulemam keittio apulaisemme vaitti, etta han naki osan uuden kuun sirpista,aamulla ennen auringon nousua pitaa nousta aamupalle,meilla paastoaa vain nuoripari,mieheni on laakekuurilla joten han ei voi paastota.
        Ilta uutissa varmistetaan tieto,me emme nahneet vilaustakaan kuusta,no perasta kuuluu.

        meilla ja saamme kaikki nukkua pitkaan aamulla.
        On virallisesti ilmoitettu ettei kuuta ole nahty,meidan Suleman sanoi nakevansa kuun ja aloittavansa yhden miehen paaston,saahan niin vapaasti tehda.
        No huomenna se sitten kumottaa varmasti ja paasto alkaa maanantai aamuna,muissa arabimaissa ja taman maan lansirajalla paasto alkaa sunnuntai aamuna.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        meilla ja saamme kaikki nukkua pitkaan aamulla.
        On virallisesti ilmoitettu ettei kuuta ole nahty,meidan Suleman sanoi nakevansa kuun ja aloittavansa yhden miehen paaston,saahan niin vapaasti tehda.
        No huomenna se sitten kumottaa varmasti ja paasto alkaa maanantai aamuna,muissa arabimaissa ja taman maan lansirajalla paasto alkaa sunnuntai aamuna.

        Mitas on menossa?Outoa


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        Mitas on menossa?Outoa

        Kiitan kaikkia lukioita ja kirjoittajia,mutta nakojaan kiinnostus on lopahtanut ja vapaa sana on aikansa elanyt,joten minun osaltani tama palsta loppuu tahan.


      • uzma-m kirjoitti:

        Kiitan kaikkia lukioita ja kirjoittajia,mutta nakojaan kiinnostus on lopahtanut ja vapaa sana on aikansa elanyt,joten minun osaltani tama palsta loppuu tahan.

        Äläs nyt ”leikistä suutu”
        eihän tämä tästä miksikään muutu.

        Suomessa alkaa olla kohta niin kylmä,

        että veret hyytyy,
        ja ideat jäähtyy.

        aiheet on jäässä
        samoin kuin mieli päässä

        jospa se siitä käynnistyy.
        ja ajatuksetkin virkistyy.

        Airinko kun pilkottaa
        uutta potkua vanhakin saa.


      • uzma-m kirjoitti:

        Kiitan kaikkia lukioita ja kirjoittajia,mutta nakojaan kiinnostus on lopahtanut ja vapaa sana on aikansa elanyt,joten minun osaltani tama palsta loppuu tahan.

        In Pakistan, attention, please! bB* from suomi is calling

        Olisi sulle henk.koht.asiaa,
        laittaisitko tiedustelukyselyn osoitteeseen

        [email protected]

        ikuisesti kiitollinen
        bB*


      • saara.dma
        uzma-m kirjoitti:

        meilla ja saamme kaikki nukkua pitkaan aamulla.
        On virallisesti ilmoitettu ettei kuuta ole nahty,meidan Suleman sanoi nakevansa kuun ja aloittavansa yhden miehen paaston,saahan niin vapaasti tehda.
        No huomenna se sitten kumottaa varmasti ja paasto alkaa maanantai aamuna,muissa arabimaissa ja taman maan lansirajalla paasto alkaa sunnuntai aamuna.

        Ajattele, että en ole koskaan tajunnut, että Ramadanin alku on sidoksissa uuden kuun nousuun. Täytyi ihan hakea almanakka ja katsoa, miten se kuunsirppi meillä näyttäytyy.

        Ja tosi on, uusi kuu on nousemassa, se sama kuu jota saamme katsella ympäri maailman ja joka vaikuttaa moneen asiaan, nousuvesiin, kalojen liikkeisiin. Kuu on myös aiheena runoudessa, musiikissa.

        Siitä on useita vuosia, kun käytiin kuussa. Silloin tuotiin kuunäytteitä ja pieni palanen tuli myös Suomeen. Olen käynyt katsomassa sitä pientä kuunpalasta näyttelyssä, joka pidettiin mm. naapurikaupungissa. Se oli lasivitriinissä ja kirkkaassa valossa sen vaalea pinta kimalteli hiukan.


      • saara.dma
        uzma-m kirjoitti:

        Kiitan kaikkia lukioita ja kirjoittajia,mutta nakojaan kiinnostus on lopahtanut ja vapaa sana on aikansa elanyt,joten minun osaltani tama palsta loppuu tahan.

        Älä nyt rakas uzma vaan toteuta ajatustasi lopettaa tänne kirjoittamista. Ole ainoa linkkimme Aasiaan ja luemme hartaasti joka sanan, minkä kirjoitat.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        Kiitan kaikkia lukioita ja kirjoittajia,mutta nakojaan kiinnostus on lopahtanut ja vapaa sana on aikansa elanyt,joten minun osaltani tama palsta loppuu tahan.

        Ole "kiltti tyttö", ja vastaa Beata-Barbaran sähköpostiin. Äläkä lopeta Vapaata Sanaa.

        Nimimerkki "Yksi monien puolesta" :)

        Kiinnostus ei ole lopahtanut, kuten näet, vaikka olikin pari päivää hiljaista. Niinhän käy kaikille ketjuille aina välillä.


      • fiiuliN
        uzma-m kirjoitti:

        meilla ja saamme kaikki nukkua pitkaan aamulla.
        On virallisesti ilmoitettu ettei kuuta ole nahty,meidan Suleman sanoi nakevansa kuun ja aloittavansa yhden miehen paaston,saahan niin vapaasti tehda.
        No huomenna se sitten kumottaa varmasti ja paasto alkaa maanantai aamuna,muissa arabimaissa ja taman maan lansirajalla paasto alkaa sunnuntai aamuna.

        Täällä meilläkin olisi hyvä olla samanlainen paasto, ja vaikka koko kuun näkyvissä oloajan.
        Olisi terveellistä meikäläiselle joka saa olla aina varuillaan tuon syömishalunsa kera.


      • uzma-m
        beataBarbara kirjoitti:

        Äläs nyt ”leikistä suutu”
        eihän tämä tästä miksikään muutu.

        Suomessa alkaa olla kohta niin kylmä,

        että veret hyytyy,
        ja ideat jäähtyy.

        aiheet on jäässä
        samoin kuin mieli päässä

        jospa se siitä käynnistyy.
        ja ajatuksetkin virkistyy.

        Airinko kun pilkottaa
        uutta potkua vanhakin saa.

        ei ollut tarkoitus lopettaa vaan en halunut enaa vastuuta kun en millaan kesinyt aiheita sellaisia jotka paasisivat sensuurin lapi,taalla kaukana ei ole helppoa tietaa mika kiinnostaa teita siella pohjan perukoilla.
        Hauskoja omenajuttuaja ja fiilunkin on mukana,samoin muori.Istun nuorenparin huoneessa koneella omani jostakin syysta ei yhdista vastaukseen vaan menee suomi24keskustelusivulle.
        Lukea voin vasta en,merkillista


      • fiiuliN
        uzma-m kirjoitti:

        ei ollut tarkoitus lopettaa vaan en halunut enaa vastuuta kun en millaan kesinyt aiheita sellaisia jotka paasisivat sensuurin lapi,taalla kaukana ei ole helppoa tietaa mika kiinnostaa teita siella pohjan perukoilla.
        Hauskoja omenajuttuaja ja fiilunkin on mukana,samoin muori.Istun nuorenparin huoneessa koneella omani jostakin syysta ei yhdista vastaukseen vaan menee suomi24keskustelusivulle.
        Lukea voin vasta en,merkillista

        Siksi tulee joskus sellaisia masennuspuuskia ettei kiinnosta kirjoittelu eikä mikään muukaan yhteydenpito.

        Joskus on taas sellaisia asioita joihin en osaa vastata mitään.
        Kun en ole matkustellut missään, en osaa sellaisiata mitään kertoa. Samoin on monen muunkin tiedon laita, kertoilen vain tällaista arkista asiaa.

        Mielellanihän minä kirjoitan sitten kun sellainen tuuli puhaltelee, mutta useimmin ne tuulet tulevat liian myrskyisinä.


      • uzma-m
        fiiuliN kirjoitti:

        Siksi tulee joskus sellaisia masennuspuuskia ettei kiinnosta kirjoittelu eikä mikään muukaan yhteydenpito.

        Joskus on taas sellaisia asioita joihin en osaa vastata mitään.
        Kun en ole matkustellut missään, en osaa sellaisiata mitään kertoa. Samoin on monen muunkin tiedon laita, kertoilen vain tällaista arkista asiaa.

        Mielellanihän minä kirjoitan sitten kun sellainen tuuli puhaltelee, mutta useimmin ne tuulet tulevat liian myrskyisinä.

        luen aina melkein kaikki viestisi et ole liian vanha,vaan taysin oma itsesi ja uskallat sanoa mielipiteesi avoimesti.
        Rehellisyys maan perii,en tieda taivaasta ja onko sita edes olemassa?


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        ei ollut tarkoitus lopettaa vaan en halunut enaa vastuuta kun en millaan kesinyt aiheita sellaisia jotka paasisivat sensuurin lapi,taalla kaukana ei ole helppoa tietaa mika kiinnostaa teita siella pohjan perukoilla.
        Hauskoja omenajuttuaja ja fiilunkin on mukana,samoin muori.Istun nuorenparin huoneessa koneella omani jostakin syysta ei yhdista vastaukseen vaan menee suomi24keskustelusivulle.
        Lukea voin vasta en,merkillista

        olen ollut pitkalla lenkilla koirani kanssa ja kuunnellut koira konserttia,varmaan kaikki naapurit vihaavat aikaista kulkijaa,naapuriston koirat haukkuvat koiraani kateellisina joka tallustelee perassani ja merkkaa revirinsa niitten porttien eteen.Olen pari tuntia etu ajassa Suomesta joten te viela vetelette hirsia.Aikainen lintu madon loytaa.
        s.24 ei auennut oli ruuhkaa,tulin tanne googlin kautta
        ja kas vain paasin ja voin vastatakin,tulee vainoharha tunne onkhan minut julisettu pannaan?


      • uzma-m
        saara.dma kirjoitti:

        Ajattele, että en ole koskaan tajunnut, että Ramadanin alku on sidoksissa uuden kuun nousuun. Täytyi ihan hakea almanakka ja katsoa, miten se kuunsirppi meillä näyttäytyy.

        Ja tosi on, uusi kuu on nousemassa, se sama kuu jota saamme katsella ympäri maailman ja joka vaikuttaa moneen asiaan, nousuvesiin, kalojen liikkeisiin. Kuu on myös aiheena runoudessa, musiikissa.

        Siitä on useita vuosia, kun käytiin kuussa. Silloin tuotiin kuunäytteitä ja pieni palanen tuli myös Suomeen. Olen käynyt katsomassa sitä pientä kuunpalasta näyttelyssä, joka pidettiin mm. naapurikaupungissa. Se oli lasivitriinissä ja kirkkaassa valossa sen vaalea pinta kimalteli hiukan.

        sehan on juusto pallo jota hiirulainen nakertelee.Armon vuonna 1969 heinakuussa? amerikalaiset laskeutuivat kuuhun,tyttareni syntyi elokuussaa ja sai nimen Maheen kuusta.


      • uzma-m
        beataBarbara kirjoitti:

        Äläs nyt ”leikistä suutu”
        eihän tämä tästä miksikään muutu.

        Suomessa alkaa olla kohta niin kylmä,

        että veret hyytyy,
        ja ideat jäähtyy.

        aiheet on jäässä
        samoin kuin mieli päässä

        jospa se siitä käynnistyy.
        ja ajatuksetkin virkistyy.

        Airinko kun pilkottaa
        uutta potkua vanhakin saa.

        niinkuin huomaatte kohta palsta livahtaa nurkan taakse alkakaas nyt miettia uutta nimea palstalle,jonka KUKA TAHANSA voi aloittaa


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        niinkuin huomaatte kohta palsta livahtaa nurkan taakse alkakaas nyt miettia uutta nimea palstalle,jonka KUKA TAHANSA voi aloittaa

        Mites olis

        Yleisönosasto?

        tai Yleinen osasto?

        kunhan ehdottelin bB*


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Mites olis

        Yleisönosasto?

        tai Yleinen osasto?

        kunhan ehdottelin bB*

        aloittaa parhaaksi nakemallasi otsikolla!!!!!!


      • uzma-m
        beataBarbara kirjoitti:

        Äläs nyt ”leikistä suutu”
        eihän tämä tästä miksikään muutu.

        Suomessa alkaa olla kohta niin kylmä,

        että veret hyytyy,
        ja ideat jäähtyy.

        aiheet on jäässä
        samoin kuin mieli päässä

        jospa se siitä käynnistyy.
        ja ajatuksetkin virkistyy.

        Airinko kun pilkottaa
        uutta potkua vanhakin saa.

        kohta palsta kierahtaa sivun taakse,olisin iloinen joko sina tai kukatahansa aloittaisi uuden palstan,itsellani on kiireita noitten koulujen kanssa ja pitais ehtia lyhyelle syys lomallekin,siis perasta kuuluu?


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        kohta palsta kierahtaa sivun taakse,olisin iloinen joko sina tai kukatahansa aloittaisi uuden palstan,itsellani on kiireita noitten koulujen kanssa ja pitais ehtia lyhyelle syys lomallekin,siis perasta kuuluu?

        Peli poikki.
        Lepo.
        Pakollinen paussi.

        Antaas ny muiden alotella,
        mitä halluuvat.


      • beataB* kirjoitti:

        Peli poikki.
        Lepo.
        Pakollinen paussi.

        Antaas ny muiden alotella,
        mitä halluuvat.

        Niin kun tyttären poika yhdessä vaiheessa aina hoki.

        Ei mitään poikki jenkka jatkuu ja jatkuu;)))

        Tulin juuri tuolta "syöttämöstä" ja on kyllä niin
        tuhti olo että poistieltä.

        En huomannut toppuutella sitä ruuan jakajaa ja tietysti lykkäs lautasen täyteen ja kun tuolla takaraivossa on oppi ,että lautanen tyhjäksi niin

        Phuuuh...

        näkyillään...


    • Catleija

      Eipä lannistuta. Ymmärrän kyllä sinua uzma-m. Sitä on ikäänkuin vastuussa aloituksestaan, vaikkei tarvitsisi. Vapaa sana on samanlainen yhdestä aiheesta vapaa kirjoitusalusta kuten Kansanradiokin oli.
      Nyt ihan vaan laitoin tuon otsikon Hyvät uutiset tähän oksan haaraksi kysymyksellä: mikä mieltäsi tällä hetkellä ilahduttaa ja haluat sen muillekin kertoa.
      Minä valvoin viime yön ja olen iloinen, että lopulta neljältä sain unen ja nukuin kymmeneen asti. Taas jaksaa.

      • beataB*

        Hyvä, kun noista eläkeasioista puhutaan.
        Veronmaksajien keskusliitto on esittänyt jotain verovähennyksiä väliinputoajille.
        Toteutuminen on sitten jo toinen juttu.

        Kuinkas Pakistanissa on eläke asiat järjestäytyneet?

        kunhan kyselen bB*


      • Catleija
        beataB* kirjoitti:

        Hyvä, kun noista eläkeasioista puhutaan.
        Veronmaksajien keskusliitto on esittänyt jotain verovähennyksiä väliinputoajille.
        Toteutuminen on sitten jo toinen juttu.

        Kuinkas Pakistanissa on eläke asiat järjestäytyneet?

        kunhan kyselen bB*

        Kotini on omakotialueen vierellä. Vesi kielellä katselen ihania omenoita, joita on puut väärällään. Iltalenkillä huomasin yhden portin pielessä pahvilaatikon, jossa oli keltakaneleita tarjolla ohikulkijoille. Otin siitä neljä ihanaa omppua ja taskut pullollaan lähdin sauvomaan kotiin päin omenista nauttimaan.Hyvä mieli tuli.


      • fiiuliN
        Catleija kirjoitti:

        Kotini on omakotialueen vierellä. Vesi kielellä katselen ihania omenoita, joita on puut väärällään. Iltalenkillä huomasin yhden portin pielessä pahvilaatikon, jossa oli keltakaneleita tarjolla ohikulkijoille. Otin siitä neljä ihanaa omppua ja taskut pullollaan lähdin sauvomaan kotiin päin omenista nauttimaan.Hyvä mieli tuli.

        Tässä pari vuotta takaperin eräs rouva jutteli, hän laittoi samalla tavoin omena korillisen omenoita portinpieleen ohulkijoille.
        Kori kelpasi, omenat oli kaadettu maahan.


      • Catleija
        fiiuliN kirjoitti:

        Tässä pari vuotta takaperin eräs rouva jutteli, hän laittoi samalla tavoin omena korillisen omenoita portinpieleen ohulkijoille.
        Kori kelpasi, omenat oli kaadettu maahan.

        No olipa sekin. Kaikenlaisia ihmisiä sitä on. Oikein halusi häpäistä toisen hyväntahtoisuuden. Hyi.


      • Catleija kirjoitti:

        No olipa sekin. Kaikenlaisia ihmisiä sitä on. Oikein halusi häpäistä toisen hyväntahtoisuuden. Hyi.

        näkee omakoti alueella porttien pielessä omena laatikoita ja välillä niissä on oikein kehotus kylttejä(saa ottaa),Minusta se on hyvä juttu.


      • fiiuliN
        muori67 kirjoitti:

        näkee omakoti alueella porttien pielessä omena laatikoita ja välillä niissä on oikein kehotus kylttejä(saa ottaa),Minusta se on hyvä juttu.

        Kun tulen Turusta bussissa niin matkan varrella on kauan lukenut erään portin pielessä ilmoitus "omenoita ilmaiseksi"
        Puut ovat aivan täynnä vieläkin punaposkisia pallukoita, ei vain ole tainneet kelvata kenellekään.

        Paikka kuuluu kaupungin alueeseen , ja olenkin ajatellut monen luulevan saavansa torilta parempia, ainakin helpommalla.


    • beataB*

      Kun Cat'illa oli nimi: Hyvät uutiset, en voinutkaan siihen laittaa, vaan piti ottaa oma haara

      Nepalin vuoristoon pudonneen kopterin hylky on vihdoin löydetty.

      Surullista että kaikkien 24 matkustajan pelätään saaneen surmansa.

      • Catleija

        Saas nyt nähdä, kumpia uutisia on enemmän. Maailmalta kantautuu voittopuolisesti vain huonoja uutisia. Eivät hyvät uutiset säväytä, siksi on hyväksi jos silmissä on vielä näkökykyä hyville uutisille, pienillekin.


      • uzma-m
        Catleija kirjoitti:

        Saas nyt nähdä, kumpia uutisia on enemmän. Maailmalta kantautuu voittopuolisesti vain huonoja uutisia. Eivät hyvät uutiset säväytä, siksi on hyväksi jos silmissä on vielä näkökykyä hyville uutisille, pienillekin.

        on niin verisia uutisia,sotia,kunnia murhia,hirttamisia,ryostoja ym.Onko hyva vai huono uutinen mutta
        Pressan kirja on kirjakaupoissa aijon ostaa sen jos vain ehdin ajoissa.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        on niin verisia uutisia,sotia,kunnia murhia,hirttamisia,ryostoja ym.Onko hyva vai huono uutinen mutta
        Pressan kirja on kirjakaupoissa aijon ostaa sen jos vain ehdin ajoissa.

        Kommentoi sitä sitten meille, kun olet lukenut. Onkos urduksi vai englanniksi? Joko se on saatavana muualla?


      • merimona1
        ii-li kirjoitti:

        Kommentoi sitä sitten meille, kun olet lukenut. Onkos urduksi vai englanniksi? Joko se on saatavana muualla?

        "urduksi, vai englanniksi?"
        Sinä Iili olet oikea ristiúulusteleva juristi, tai mitä ne ovat virkanimityksiltään, tai titteleiltään. Täytyisi taas kysyä tuolta ukoltani, mutta oikeusteieteen terminologia tympii. Hyvä kun en kuule sängyssäkin olevani "asianomistaja;)))


      • uzma-m
        merimona1 kirjoitti:

        "urduksi, vai englanniksi?"
        Sinä Iili olet oikea ristiúulusteleva juristi, tai mitä ne ovat virkanimityksiltään, tai titteleiltään. Täytyisi taas kysyä tuolta ukoltani, mutta oikeusteieteen terminologia tympii. Hyvä kun en kuule sängyssäkin olevani "asianomistaja;)))

        olisipa mielenkiintoista lukea kokemuksiasi siella?kerrohan


      • ii-li
        merimona1 kirjoitti:

        "urduksi, vai englanniksi?"
        Sinä Iili olet oikea ristiúulusteleva juristi, tai mitä ne ovat virkanimityksiltään, tai titteleiltään. Täytyisi taas kysyä tuolta ukoltani, mutta oikeusteieteen terminologia tympii. Hyvä kun en kuule sängyssäkin olevani "asianomistaja;)))

        Jos se on urduksi, sitä ei myydä muualla. Jos se on englanniksi, niin sitä myydään kaikkialla maailmassa.


      • isoäiti*
        ii-li kirjoitti:

        Jos se on urduksi, sitä ei myydä muualla. Jos se on englanniksi, niin sitä myydään kaikkialla maailmassa.

        Musharrafin kirja on nimeltään IN THE LINE OF FIRE ja löytyy kaikkialta


      • uzma-m
        isoäiti* kirjoitti:

        Musharrafin kirja on nimeltään IN THE LINE OF FIRE ja löytyy kaikkialta

        siis se on Suomessakin markkinoilla.En ehtinyt eilen kirjakauppoihin,huhu on etta se on loppuun myyty,kallis se ainakin on,meidan miehista toinen odottaa kunnes kirja loytyy vanhojen kirjojen kaupasta,toisen mielesta ensimmaisen painoksen kirjalla voi arvoa keratya vuosien mittaan,no jos ehdin kayn kaupoissa katsastamassa tilannetta.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        siis se on Suomessakin markkinoilla.En ehtinyt eilen kirjakauppoihin,huhu on etta se on loppuun myyty,kallis se ainakin on,meidan miehista toinen odottaa kunnes kirja loytyy vanhojen kirjojen kaupasta,toisen mielesta ensimmaisen painoksen kirjalla voi arvoa keratya vuosien mittaan,no jos ehdin kayn kaupoissa katsastamassa tilannetta.

        minia kantoi kirjan kateeni poika osti sen minulle lahjaksi.
        Kirja on omisettu Pakistanin kansalle ja kenraalin aidille,joka on todella fiksu, maisteri arvoltaan old lady.On ollut kunnia tavata aiti ja poika livena.


      • uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

        siis se on Suomessakin markkinoilla.En ehtinyt eilen kirjakauppoihin,huhu on etta se on loppuun myyty,kallis se ainakin on,meidan miehista toinen odottaa kunnes kirja loytyy vanhojen kirjojen kaupasta,toisen mielesta ensimmaisen painoksen kirjalla voi arvoa keratya vuosien mittaan,no jos ehdin kayn kaupoissa katsastamassa tilannetta.

        ja helposti luettava,olen lukenut vain otteita sielta sun taalta,kranatti isku kirkoon on viela muistissa ystavia ja tuttuja kuoli ja loukkaantui,kavimme myos katsomassa nuo sillat jossa itsemurhaja yrittivat pommittaa presidentin.
        Pearlin murhajutun eras paahenkiloista oli vuosia asunut ystavani talon takana,eipa kukaan olisi arvannut millainen naapuri oli.


      • merimona1
        uzma-m kirjoitti:

        olisipa mielenkiintoista lukea kokemuksiasi siella?kerrohan

        Iloiset, surulliset, tanssivat ja laulavat cubaanot olivat tenhoavia. Hotellialueiden ylellisyys oli räikeä vastakohta maan varsinaisten asukkaiden aineellisesti ankeaan elämään. Kaikesta oli puutetta. Aytoihin ei saa polttoainetta ja traktoreita ei olekaan, muualla kuin ruostuneina jossain maaseudulla pellon laidassa. Pellot kynnetään lehmillä ja saimme tehdä maaseuturetken härkätaksilla.
        Ihmiset ovat erikoisen näköisiä, sillä aivan tummaihoinen ihmnen saattoi olla vaaleatukkainen ja sinisilmäinen. "Värikkyyttä" löytyi silmissä. Joillakin oli toinen silmä ruskea ja toinen vihreä. Tumma ja valkea rotu ovat sekoittuneet ja avioliitto ei ole Castron maassa "pyhä." Kaikki ovat ainakin krran eronneita.
        Hotellin palvelevalle henkilökunnalle ei voinut antaa juomarahaa muutoin kuin salaa, sillä siitä kuului aina osa valtiolle.
        Kuitenkin kansa Havannan kaduilla lauloi ja soitti. Soittimena saattoi olla mikä tahansa esine, mikä vähänkin antoi ääntä. Varsinaisia instrumenttejä ei juuri näkynytkään.
        Ajattelin, että jos suomalaiset joutuisivat jonottamaan lihaa, rommitilkkaa, tai pesuainetta, niin olisimme aika pahasti naama rutussa. Cubalaiset eivät. He puhua pälättävät jonossa ollessaa ja ottavat laulun tahdissa tanssiaskeleita. Kanadalaisten turistien kanssa tuli vietettyä aikaa hotellin uima-altaalla ja maanmiestemme kanssa myöskin, tietysti. Olen ruskeampi kuin koskaan. En yleensä paahdu kovin tummaksi auringossa, vaikka minulla on tumma tukka.
        Sanoin miehelleni, että mennään ensi keväänä uudestaan Cubaan. Hän ei sanonut oikein mitään, ja vaikeneminen tarkoittaa yleensä sitä, että ei mennä. Siis vielä keväällä ainakaan.


      • uzma-m
        merimona1 kirjoitti:

        Iloiset, surulliset, tanssivat ja laulavat cubaanot olivat tenhoavia. Hotellialueiden ylellisyys oli räikeä vastakohta maan varsinaisten asukkaiden aineellisesti ankeaan elämään. Kaikesta oli puutetta. Aytoihin ei saa polttoainetta ja traktoreita ei olekaan, muualla kuin ruostuneina jossain maaseudulla pellon laidassa. Pellot kynnetään lehmillä ja saimme tehdä maaseuturetken härkätaksilla.
        Ihmiset ovat erikoisen näköisiä, sillä aivan tummaihoinen ihmnen saattoi olla vaaleatukkainen ja sinisilmäinen. "Värikkyyttä" löytyi silmissä. Joillakin oli toinen silmä ruskea ja toinen vihreä. Tumma ja valkea rotu ovat sekoittuneet ja avioliitto ei ole Castron maassa "pyhä." Kaikki ovat ainakin krran eronneita.
        Hotellin palvelevalle henkilökunnalle ei voinut antaa juomarahaa muutoin kuin salaa, sillä siitä kuului aina osa valtiolle.
        Kuitenkin kansa Havannan kaduilla lauloi ja soitti. Soittimena saattoi olla mikä tahansa esine, mikä vähänkin antoi ääntä. Varsinaisia instrumenttejä ei juuri näkynytkään.
        Ajattelin, että jos suomalaiset joutuisivat jonottamaan lihaa, rommitilkkaa, tai pesuainetta, niin olisimme aika pahasti naama rutussa. Cubalaiset eivät. He puhua pälättävät jonossa ollessaa ja ottavat laulun tahdissa tanssiaskeleita. Kanadalaisten turistien kanssa tuli vietettyä aikaa hotellin uima-altaalla ja maanmiestemme kanssa myöskin, tietysti. Olen ruskeampi kuin koskaan. En yleensä paahdu kovin tummaksi auringossa, vaikka minulla on tumma tukka.
        Sanoin miehelleni, että mennään ensi keväänä uudestaan Cubaan. Hän ei sanonut oikein mitään, ja vaikeneminen tarkoittaa yleensä sitä, että ei mennä. Siis vielä keväällä ainakaan.

        mielenkiintoisesta matkakuvauksesta.Harvoin saa cubasta tietoa muuta kuin maan propagrandaa,niin se on ihmiset usein tuovat ilonsa ja surunsa esiin lauluissa,tanssissa ja musiikissa jos eivat sita muuten voi vapaasti esittaa.
        Englantilainen ystavani vuosi sitten kavi siella ja oli samanlaiset kokemukset,tuntui pahalta ylelliset hotellit kun kansa elaa puutteessa.
        Latinoilla rytmi on veressa.


      • isoäiti*
        uzma-m kirjoitti:

        ja helposti luettava,olen lukenut vain otteita sielta sun taalta,kranatti isku kirkoon on viela muistissa ystavia ja tuttuja kuoli ja loukkaantui,kavimme myos katsomassa nuo sillat jossa itsemurhaja yrittivat pommittaa presidentin.
        Pearlin murhajutun eras paahenkiloista oli vuosia asunut ystavani talon takana,eipa kukaan olisi arvannut millainen naapuri oli.

        Minä luin vain arvostelut ko kirjasta englanninkielisestä sanomalehdestä.


      • isoäiti*
        merimona1 kirjoitti:

        Iloiset, surulliset, tanssivat ja laulavat cubaanot olivat tenhoavia. Hotellialueiden ylellisyys oli räikeä vastakohta maan varsinaisten asukkaiden aineellisesti ankeaan elämään. Kaikesta oli puutetta. Aytoihin ei saa polttoainetta ja traktoreita ei olekaan, muualla kuin ruostuneina jossain maaseudulla pellon laidassa. Pellot kynnetään lehmillä ja saimme tehdä maaseuturetken härkätaksilla.
        Ihmiset ovat erikoisen näköisiä, sillä aivan tummaihoinen ihmnen saattoi olla vaaleatukkainen ja sinisilmäinen. "Värikkyyttä" löytyi silmissä. Joillakin oli toinen silmä ruskea ja toinen vihreä. Tumma ja valkea rotu ovat sekoittuneet ja avioliitto ei ole Castron maassa "pyhä." Kaikki ovat ainakin krran eronneita.
        Hotellin palvelevalle henkilökunnalle ei voinut antaa juomarahaa muutoin kuin salaa, sillä siitä kuului aina osa valtiolle.
        Kuitenkin kansa Havannan kaduilla lauloi ja soitti. Soittimena saattoi olla mikä tahansa esine, mikä vähänkin antoi ääntä. Varsinaisia instrumenttejä ei juuri näkynytkään.
        Ajattelin, että jos suomalaiset joutuisivat jonottamaan lihaa, rommitilkkaa, tai pesuainetta, niin olisimme aika pahasti naama rutussa. Cubalaiset eivät. He puhua pälättävät jonossa ollessaa ja ottavat laulun tahdissa tanssiaskeleita. Kanadalaisten turistien kanssa tuli vietettyä aikaa hotellin uima-altaalla ja maanmiestemme kanssa myöskin, tietysti. Olen ruskeampi kuin koskaan. En yleensä paahdu kovin tummaksi auringossa, vaikka minulla on tumma tukka.
        Sanoin miehelleni, että mennään ensi keväänä uudestaan Cubaan. Hän ei sanonut oikein mitään, ja vaikeneminen tarkoittaa yleensä sitä, että ei mennä. Siis vielä keväällä ainakaan.

        Toivottavasti sinä merimona ehdit Santiago De Cubaan, missä musiikki on parhaimmillaan.
        Siellä jammailemisesta vielä haaveilen.

        Mukava siellä Kuubassa oli lorvailla Papan jalanjäljillä, kuunnella sykettä ja katsella kauniita ihmisiä miellyttävässä sikarin tuoksussa Chen katselessa mustavalkoisesta valokuvasta seinällä.

        Havanna on varsinainen helmi arkkitehtuurista kiinnostuneelle, tyylejä löytyy klassisesta funktionalismiin.
        Valitettavasti hoitamattomuus ja rappioituminen on niin masentavaa, että heikkosydämistä varoittaisin sinne menemästä.

        Vanhaa Havannaa onneksi kunnostetaan.
        Vanhojen autojen ulkoilmamuseosta kaupunki käy ja
        huhupuheiden mukaan nyrkkeilyottelut ovat mahtavia.


      • uzma-m
        isoäiti* kirjoitti:

        Toivottavasti sinä merimona ehdit Santiago De Cubaan, missä musiikki on parhaimmillaan.
        Siellä jammailemisesta vielä haaveilen.

        Mukava siellä Kuubassa oli lorvailla Papan jalanjäljillä, kuunnella sykettä ja katsella kauniita ihmisiä miellyttävässä sikarin tuoksussa Chen katselessa mustavalkoisesta valokuvasta seinällä.

        Havanna on varsinainen helmi arkkitehtuurista kiinnostuneelle, tyylejä löytyy klassisesta funktionalismiin.
        Valitettavasti hoitamattomuus ja rappioituminen on niin masentavaa, että heikkosydämistä varoittaisin sinne menemästä.

        Vanhaa Havannaa onneksi kunnostetaan.
        Vanhojen autojen ulkoilmamuseosta kaupunki käy ja
        huhupuheiden mukaan nyrkkeilyottelut ovat mahtavia.

        ovat jaaneet vain haaveeksi,just ihmettelimme mieheni kanssa miksi emme nuorempana matkustaneet noihin maihin nyt ne jaa vain haaveeksi ja siksi nautin muitten matka kertomuksista,oletteko matkustelleet Vali-Amerikassa tai muissa E-Amerikan maissa?


      • merimona1
        uzma-m kirjoitti:

        ovat jaaneet vain haaveeksi,just ihmettelimme mieheni kanssa miksi emme nuorempana matkustaneet noihin maihin nyt ne jaa vain haaveeksi ja siksi nautin muitten matka kertomuksista,oletteko matkustelleet Vali-Amerikassa tai muissa E-Amerikan maissa?

        Nuorena olin kaukomatkalla toisella suunnalla, silloiselta nimeltään Ceylonilla, eli Sri Lankassa. Siitä on kauan, kauan....
        Muuten cubalaisten keski-ikäisten miesten, yli 40v yleisin nimi on Ernesto, vallankumoustaistelijan
        Che Guevaran mukaan, joka murhattiin Boliviassa ja jonka murhan cubalaiset, vastavallankumousmieliset, jotka uskaltavat puhua asiasta edes pienellä äänellä, uskovat olevan Castron järjestämän, saadakseen vallankumoukselle keulakuvan, marttyyrin ja asialle enemmän innokkaita, fanaattisia kannattajia.
        "Guantanamera, guajira guantanamera.
        Yo soy un hombre sincero de donde
        crece la palma. Y antes de morirme quiero
        echar mis versos del alma....

        Vieläkin cubalaisissa tunnelmissa.
        Tuo guantanamera tarkoittaa sokeriruon leikkaajatyttöä, sanoi joku.


    • Catleija

      Aamulehdessä kerrottiin, että eräälle vanhusten pitkäaikaisosastolle on levinnyt syyhypunkkia. Se leviää helposti ihmisestä toiseen aiheuttaen inhottavaa kutinaa ja näppyjä iholle. Se nimittäin kaivautuu ihon alle ja tekee sinne käytäviä joihin munii.
      Muistan kuinka n. 10 vuotta sitten työssä ollessani ilmaantui parille osastolle kummallista kutiavaa ihottumaa, joka levisi osastolla potilaisiin ja henkilökuntaan. Lääkärit tutkivat ja lääkitsivät- ei apua.

      Minulle muistui silloin mieleen kuinka alakoulussani levisi syyhyä oppilaisiin. Minullakin se oli. Se hoidettiin pois.
      Soitin henkilökunnan terv.hoitajalle epäilystä, että jospa syyhyä olisi se epidemia. Asia alkoi selvitä ihotautilääkärin konsultoidessa. Syyhyä oli.

      Epidemia oli silloin akuuttiosastolla, josta siirrettiin potilaita pitkäaikaisosastoille. Näin syyhykin siirtyi.
      Nyt kymmenen vuoden jälkeen sitä syyhyä on juuri sillä samalla osastolla. panee miettimään, onko punkin munia säilynyt vai ihanko uusi tartunta on kyseessä.
      Syyhy tulee usein sairaalaan hyvin epähygieenisissä oloissa elävän ihmisen mukana. Uzma-m, onko pakistanissa syyhypunkki tuttu?

      • uzma-m

        pikkulasten keskuudessa jotka leikkivat peffa paljaina usein infektio leviaa takamuksista.


      • Catleija

        Kyllä sormia syyhyttää ja tekisi mieli poistaa tämä syyhypynkki. Ihan syyhyymättä saunaan tulin. Kaikkea sitä tulee tänne kirjoitettua.
        Jotenkin tähän kohtaan ei millään sopisi jutut lutikoista, kirpuista, täistä eikä syyhypunkeista. Annan olla sillä kuiluun kohta ketju putoaa.


      • uzma-m
        Catleija kirjoitti:

        Kyllä sormia syyhyttää ja tekisi mieli poistaa tämä syyhypynkki. Ihan syyhyymättä saunaan tulin. Kaikkea sitä tulee tänne kirjoitettua.
        Jotenkin tähän kohtaan ei millään sopisi jutut lutikoista, kirpuista, täistä eikä syyhypunkeista. Annan olla sillä kuiluun kohta ketju putoaa.

        sopii vallan hyvin talle palstalle.Lapsena oli taita paassa joita tapettiin harmaalla salvalla,nain kerran vaatetaita sellaisia isoja ilosia,lihavia veitikoita,vaatteet vietiin kai jonnekin hoyrytettavaksi.Omilta lapsiltani paataita tapoin kerosin oljylla.
        Olessamme honey moonilla vuoristomokissa herasin siihen kun lutikka armeija marssi sangyllamme ja seinilla,kirkuin kurkku suorana ja ovelle ryskytettiin,mita kummaa mies tekee nuorikolleen?
        Kirppujakin olen nahnyt loikkivan pitkilla kintuillaan,ja sitten erikseen on nuo koiran kirput.
        Satiaisia ei ole tielleni osunut,millaisia veitikoita mahtavat olla?


      • Catleija
        uzma-m kirjoitti:

        sopii vallan hyvin talle palstalle.Lapsena oli taita paassa joita tapettiin harmaalla salvalla,nain kerran vaatetaita sellaisia isoja ilosia,lihavia veitikoita,vaatteet vietiin kai jonnekin hoyrytettavaksi.Omilta lapsiltani paataita tapoin kerosin oljylla.
        Olessamme honey moonilla vuoristomokissa herasin siihen kun lutikka armeija marssi sangyllamme ja seinilla,kirkuin kurkku suorana ja ovelle ryskytettiin,mita kummaa mies tekee nuorikolleen?
        Kirppujakin olen nahnyt loikkivan pitkilla kintuillaan,ja sitten erikseen on nuo koiran kirput.
        Satiaisia ei ole tielleni osunut,millaisia veitikoita mahtavat olla?

        Sinulla on tuota huumorin tajua. Kun mainitsit tuon harmaan salvan, niin meillä sitä käytettiin kihomatojen häätöön ulkoisesti tietenkin. Päätäit hävitettiin Spriillä. Terveyssisar kostutti hiukset sillä ja pää käärittiin pyyhkeeseen hautumaan. Sinne sitten kuolivat täit sekä saivareet.
        Hyvää yötä ilman kutitusta.


      • Catleija kirjoitti:

        Sinulla on tuota huumorin tajua. Kun mainitsit tuon harmaan salvan, niin meillä sitä käytettiin kihomatojen häätöön ulkoisesti tietenkin. Päätäit hävitettiin Spriillä. Terveyssisar kostutti hiukset sillä ja pää käärittiin pyyhkeeseen hautumaan. Sinne sitten kuolivat täit sekä saivareet.
        Hyvää yötä ilman kutitusta.

        Täitä vielä tänäkin päivänä.

        Tyttären poika sai keväällä koulussa täit ja koko
        perhe joutui "täi saunaa" kissakin pestiin samalla
        aineella.nyt niitä ei ole löytynyt.


      • beataB*
        muori67 kirjoitti:

        Täitä vielä tänäkin päivänä.

        Tyttären poika sai keväällä koulussa täit ja koko
        perhe joutui "täi saunaa" kissakin pestiin samalla
        aineella.nyt niitä ei ole löytynyt.

        Mulla hävitettiin täit ammoin kouluaikaan jollain lamppuöljyllä?
        Seurauksella, että niskanahka paloi, mutta lähti kyllä täitkin.

        Voit että olin joskus huvittunut ja viehättynyt tuohon Irwin’in lauluun.

        ”Olet maamme armahin Suomenmaa - Ryysyranta! Siellä on kirppuja, luteita, täitä, seassa lapsia pellavapäitä, itkua, parkua jatkuvaa. Olet maam...”


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Mulla hävitettiin täit ammoin kouluaikaan jollain lamppuöljyllä?
        Seurauksella, että niskanahka paloi, mutta lähti kyllä täitkin.

        Voit että olin joskus huvittunut ja viehättynyt tuohon Irwin’in lauluun.

        ”Olet maamme armahin Suomenmaa - Ryysyranta! Siellä on kirppuja, luteita, täitä, seassa lapsia pellavapäitä, itkua, parkua jatkuvaa. Olet maam...”

        cat.oli oikeassa kihomatojahan silla harmaalla salvalla tapettii,vielakin kutittaa maaratyssa paikassa kun muistelen miten varsinkin oisin nuo kihomadot kutitteli,raapia piti ja sitten ne samat sormet suuhun ja kierros alkoi taas,muistaakseni illalla piti syoda jotain makeeta mikisihan,ja sitten sita salvaa p.aukon ymparille.
        olihan niita lapamatojakin kai saatiin raa an kalan syomisesta.Olin pitka ja laiha muistan kun tatini haukkuin:flikka on vetala kuin pystyyn pas...tu lapamato.


      • uzma-m
        muori67 kirjoitti:

        Täitä vielä tänäkin päivänä.

        Tyttären poika sai keväällä koulussa täit ja koko
        perhe joutui "täi saunaa" kissakin pestiin samalla
        aineella.nyt niitä ei ole löytynyt.

        koulussa pikkulapsilta,tuulettimet puhalsivat lasten hiuksiin ja sielta tait lensivat hiuksiini,uuh kamalaa oli.


      • uzma-m
        beataB* kirjoitti:

        Mulla hävitettiin täit ammoin kouluaikaan jollain lamppuöljyllä?
        Seurauksella, että niskanahka paloi, mutta lähti kyllä täitkin.

        Voit että olin joskus huvittunut ja viehättynyt tuohon Irwin’in lauluun.

        ”Olet maamme armahin Suomenmaa - Ryysyranta! Siellä on kirppuja, luteita, täitä, seassa lapsia pellavapäitä, itkua, parkua jatkuvaa. Olet maam...”

        onko niita enaa myynnissa?
        Olettekos nahneet torakoita?16-kesaisena kiertelin Savossa Terveys-lehti tilauksia keraamassa,kerran eksyin sankkaan metsikkoon ja siella oli harmaa hirsimokki,sisalla tulellakiehui suuri musta pata ja sita hammensi pitkapartainen ukkeli ja akka touhus vieressa,olen varma etta pontikkaa siella kokattiin,tunnollisesti esittelin terveys lehden etuja pontikan keittajille,katosta tippui lehdelleni ja niskaanikin mahtavia torakoita,tais tippua mausteeksi pontikkankin.
        Lehtea ei tilattu mutta laksin kiireesti pois ja pojin jarvenrantaan ja muiskelin maiskelis akkia veteen ja paasin torakoista eroon,ei kai olleet uimataitoisia.


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        onko niita enaa myynnissa?
        Olettekos nahneet torakoita?16-kesaisena kiertelin Savossa Terveys-lehti tilauksia keraamassa,kerran eksyin sankkaan metsikkoon ja siella oli harmaa hirsimokki,sisalla tulellakiehui suuri musta pata ja sita hammensi pitkapartainen ukkeli ja akka touhus vieressa,olen varma etta pontikkaa siella kokattiin,tunnollisesti esittelin terveys lehden etuja pontikan keittajille,katosta tippui lehdelleni ja niskaanikin mahtavia torakoita,tais tippua mausteeksi pontikkankin.
        Lehtea ei tilattu mutta laksin kiireesti pois ja pojin jarvenrantaan ja muiskelin maiskelis akkia veteen ja paasin torakoista eroon,ei kai olleet uimataitoisia.

        Minulla taas kerran jossain kahvia juodessa, torakka heilutteli iloisesti tuntosarviansa sokerikon vai oliko se kermakupin reunalla.

        raasut varmaankin, jos eivät ole olleet uimakurssilla, oliko uimaranta lähellä?

        Meillä taas kerran jossain vieraanvaraisessa talossa kahvia juodessa, torakka heilutteli iloisesti tuntosarviansa sokerikon vai oliko se kermakupin reunalla.


      • naurulla
        beataB* kirjoitti:

        Minulla taas kerran jossain kahvia juodessa, torakka heilutteli iloisesti tuntosarviansa sokerikon vai oliko se kermakupin reunalla.

        raasut varmaankin, jos eivät ole olleet uimakurssilla, oliko uimaranta lähellä?

        Meillä taas kerran jossain vieraanvaraisessa talossa kahvia juodessa, torakka heilutteli iloisesti tuntosarviansa sokerikon vai oliko se kermakupin reunalla.

        jatkoa samaan tahtiin..


      • Catleija

        Tää on kuin jatkokertomus, nimittäin tämän aamun lehdessä kerrottiin, että kaupungin uuteen vanhusten hoitopaikkaankin syyhyä oli siirtynyt. Sinnehän siirrettiin potilaita osastolta, jossa syyhyä on.

        Nimettömänä esiintyvä sijaishoitaja kertoi, että hoidossa viivyteltiin. Taas ei tajuttu että kyseessä oli syyhy. Hoitajat olivat saaneet estolääkityksen paitsi sijaiset. Tämä hoitaja sanoi, että jos hän sen saisi se voisi siirtyä hänen avomieheensä, joka on armeijassa.
        Sielläpä syyhyn leviäminen olisikin aika juttu.

        Muuten kyllä hygienian taso on roimasti laskenut laitoksissa. Ennen potilaat suihkutettiin ja vaatteita vaihdettiin sekä petejä puhtaaksipetattiin ihan eri tahtiin kun nykyään. Nyt on käytössä veden sijasta pesuvoiteet, joka pruutataan kertakäyttöpesulappuun ja sillä pyyhitään(läästitän). Hyvänhajuisiksi mummot tulevat, mutta minulle ei kyllä sellainen "pesu" riittäisi päivästä toiseen. Hintavaakin tuollainen aines on.


      • uzma-m
        Catleija kirjoitti:

        Tää on kuin jatkokertomus, nimittäin tämän aamun lehdessä kerrottiin, että kaupungin uuteen vanhusten hoitopaikkaankin syyhyä oli siirtynyt. Sinnehän siirrettiin potilaita osastolta, jossa syyhyä on.

        Nimettömänä esiintyvä sijaishoitaja kertoi, että hoidossa viivyteltiin. Taas ei tajuttu että kyseessä oli syyhy. Hoitajat olivat saaneet estolääkityksen paitsi sijaiset. Tämä hoitaja sanoi, että jos hän sen saisi se voisi siirtyä hänen avomieheensä, joka on armeijassa.
        Sielläpä syyhyn leviäminen olisikin aika juttu.

        Muuten kyllä hygienian taso on roimasti laskenut laitoksissa. Ennen potilaat suihkutettiin ja vaatteita vaihdettiin sekä petejä puhtaaksipetattiin ihan eri tahtiin kun nykyään. Nyt on käytössä veden sijasta pesuvoiteet, joka pruutataan kertakäyttöpesulappuun ja sillä pyyhitään(läästitän). Hyvänhajuisiksi mummot tulevat, mutta minulle ei kyllä sellainen "pesu" riittäisi päivästä toiseen. Hintavaakin tuollainen aines on.

        jo 90-luvulla toi mummojenja pappojen suihkutus meni kerta viikkoisesksi,ei ollut tarpeeksi henkilokuntaa ja se oli tavattoman raskasta hommaa rahkia sankypotilaitten kanssa,muistan kun meita oli vain kaks aamuvuorossa ja liikunta kyvottomia vnhuksia 36,oli petattava,pestava ja ruokittava,ei ollut aikaa eika olis jaksanutkaan.


      • uimamaisterikin
        naurulla kirjoitti:

        jatkoa samaan tahtiin..

        Eipäs naureta torakkaparkojen kohtalolle.

        toivoo niin, niin ”eläinystävä ja ent. uimaope”.

        Olisivatpa tulleet kurssille, niin vielä henkiriepu tallella olisi.


      • umatieteen tohtori
        uimamaisterikin kirjoitti:

        Eipäs naureta torakkaparkojen kohtalolle.

        toivoo niin, niin ”eläinystävä ja ent. uimaope”.

        Olisivatpa tulleet kurssille, niin vielä henkiriepu tallella olisi.

        vasta alansa ammattilainen on!


      • beataB*
        umatieteen tohtori kirjoitti:

        vasta alansa ammattilainen on!

        Mites olisi väitöskirja aiheesta:

        torakan selviytymiskonstit Suomen jääkylmissä vesiolosuhteissa?


      • mirjamarja ek
        beataB* kirjoitti:

        Mites olisi väitöskirja aiheesta:

        torakan selviytymiskonstit Suomen jääkylmissä vesiolosuhteissa?

        Joku kertoi kymmeniä vuosia sitten minulle puusohvasta, joka oli ollut täynnä luteita. Se oli upotettu jääkylmään koskeen ja annettu olla siellä jonkin aikaa. Kun se nostettiin pois ja annettiin kuivua, niin lutikat juoksentelivat iloisina ja virkistyneinä vanhoja polkujaan pitkin sohvan rakosia.

        Olen muuten ymmärtänyt, että huonekirput ovat kadonneet Suomesta, ellei niitä sitten taas ole siunaantunut itäisiltä mailta.
        Lapsena olin kerran luokkatoverini mummolassa yötä. Lisäpeitteenämme oli lampaan talja, josta hyppeli hyönteisiä korkealle ilmaan. Ihmettelin mitä ne oikein olivat, ja luokkatoverini sanoi vähän vaivaantuneena, että ne ovat kirppuja.

        En ymmärtänyt edes pelätä, että ne tulisivat meille vaatteissani. Onneksi eivät tulleet.


      • beataB*
        mirjamarja ek kirjoitti:

        Joku kertoi kymmeniä vuosia sitten minulle puusohvasta, joka oli ollut täynnä luteita. Se oli upotettu jääkylmään koskeen ja annettu olla siellä jonkin aikaa. Kun se nostettiin pois ja annettiin kuivua, niin lutikat juoksentelivat iloisina ja virkistyneinä vanhoja polkujaan pitkin sohvan rakosia.

        Olen muuten ymmärtänyt, että huonekirput ovat kadonneet Suomesta, ellei niitä sitten taas ole siunaantunut itäisiltä mailta.
        Lapsena olin kerran luokkatoverini mummolassa yötä. Lisäpeitteenämme oli lampaan talja, josta hyppeli hyönteisiä korkealle ilmaan. Ihmettelin mitä ne oikein olivat, ja luokkatoverini sanoi vähän vaivaantuneena, että ne ovat kirppuja.

        En ymmärtänyt edes pelätä, että ne tulisivat meille vaatteissani. Onneksi eivät tulleet.

        esimerkiksi sokeritoukat elävät viemäristössä ja niitä ei saa millään hävitettyä.

        Ne eivät tee mitään, mutta ovat iljettäviä ja nopeita luikeroita, kun valot sytytetään


      • beataB*
        mirjamarja ek kirjoitti:

        Joku kertoi kymmeniä vuosia sitten minulle puusohvasta, joka oli ollut täynnä luteita. Se oli upotettu jääkylmään koskeen ja annettu olla siellä jonkin aikaa. Kun se nostettiin pois ja annettiin kuivua, niin lutikat juoksentelivat iloisina ja virkistyneinä vanhoja polkujaan pitkin sohvan rakosia.

        Olen muuten ymmärtänyt, että huonekirput ovat kadonneet Suomesta, ellei niitä sitten taas ole siunaantunut itäisiltä mailta.
        Lapsena olin kerran luokkatoverini mummolassa yötä. Lisäpeitteenämme oli lampaan talja, josta hyppeli hyönteisiä korkealle ilmaan. Ihmettelin mitä ne oikein olivat, ja luokkatoverini sanoi vähän vaivaantuneena, että ne ovat kirppuja.

        En ymmärtänyt edes pelätä, että ne tulisivat meille vaatteissani. Onneksi eivät tulleet.

        Kun kirppu puree sinua,
        muista silloin minua.

        Jos se puree kovasti,
        sinusta tulee rovasti.

        Kertomuksesi kirpuilla oli varmaan lämpökelluntapuku päällä


      • uzma-m
        mirjamarja ek kirjoitti:

        Joku kertoi kymmeniä vuosia sitten minulle puusohvasta, joka oli ollut täynnä luteita. Se oli upotettu jääkylmään koskeen ja annettu olla siellä jonkin aikaa. Kun se nostettiin pois ja annettiin kuivua, niin lutikat juoksentelivat iloisina ja virkistyneinä vanhoja polkujaan pitkin sohvan rakosia.

        Olen muuten ymmärtänyt, että huonekirput ovat kadonneet Suomesta, ellei niitä sitten taas ole siunaantunut itäisiltä mailta.
        Lapsena olin kerran luokkatoverini mummolassa yötä. Lisäpeitteenämme oli lampaan talja, josta hyppeli hyönteisiä korkealle ilmaan. Ihmettelin mitä ne oikein olivat, ja luokkatoverini sanoi vähän vaivaantuneena, että ne ovat kirppuja.

        En ymmärtänyt edes pelätä, että ne tulisivat meille vaatteissani. Onneksi eivät tulleet.

        minun piti nyppia pikku possuista semmoisia mustia otokoita ja pudottaa ne vesi vatiin hukkumaan.


      • mirjamarja ek
        beataB* kirjoitti:

        Kun kirppu puree sinua,
        muista silloin minua.

        Jos se puree kovasti,
        sinusta tulee rovasti.

        Kertomuksesi kirpuilla oli varmaan lämpökelluntapuku päällä

        Kirput oli kuivillaan.
        Luteet koskessa.

        Tässäpä nyt runoillaan
        kieli poskessa.


      • Annastiina
        uzma-m kirjoitti:

        jo 90-luvulla toi mummojenja pappojen suihkutus meni kerta viikkoisesksi,ei ollut tarpeeksi henkilokuntaa ja se oli tavattoman raskasta hommaa rahkia sankypotilaitten kanssa,muistan kun meita oli vain kaks aamuvuorossa ja liikunta kyvottomia vnhuksia 36,oli petattava,pestava ja ruokittava,ei ollut aikaa eika olis jaksanutkaan.

        vapaa sana kohta menee nurkan taa nosta ylös pyydän.Kiitos.Sateinen päivä on.


      • uzma-m kirjoitti:

        onko niita enaa myynnissa?
        Olettekos nahneet torakoita?16-kesaisena kiertelin Savossa Terveys-lehti tilauksia keraamassa,kerran eksyin sankkaan metsikkoon ja siella oli harmaa hirsimokki,sisalla tulellakiehui suuri musta pata ja sita hammensi pitkapartainen ukkeli ja akka touhus vieressa,olen varma etta pontikkaa siella kokattiin,tunnollisesti esittelin terveys lehden etuja pontikan keittajille,katosta tippui lehdelleni ja niskaanikin mahtavia torakoita,tais tippua mausteeksi pontikkankin.
        Lehtea ei tilattu mutta laksin kiireesti pois ja pojin jarvenrantaan ja muiskelin maiskelis akkia veteen ja paasin torakoista eroon,ei kai olleet uimataitoisia.

        Vexi Salmi, joka sanoitti Irwinin laulut oli sitä mieltä että oli aivan turhaa laulaa Vietnamin sodasta ja atomipommeista ja kaikenlaisista hienoista ja monimutkaisista asioista kun meillä ryysyrannat ja työmiehen lauantait kiinnostavat yleisöä enemmän.

        Irwin asui Hämeenlinnassa niihin aikoihin kun minäkin asuin vielä Suomessa. Käytiin samassa tanssipaikassa, Hämeenkaaressa Uurheiluhalli), mutta Irwin ei tanssinut koskaan vaan istui aina jossakin seinänvierustalla lattialla farkkupuvussaan ja asuun kuuluva lippis päässä.

        Hämeenlinna oli silloin oikea poppareiden kaupunki. Markku Veijalainen oli eräässä TV-ohjelmassa juontajana, Fredi ja Kivikasvot alkoivat olla tunnettuja.

        Noista torakoista ja muista oravaa pienemmistä otuksista piti vielä sanoa jotakin.
        Muistan että sota-ajan jälkeen oli täitä kaikkien koululaisten päässä. Meillä oli eräs eläinlääkäri perhetuttavana ja hän osasi antaa tehokkaat lääkkeet, olipa kysymyksessä hevosen kipeä jalka tai päätäitten hävittäminen.
        Muistan että aine oli kauhean hajuista, jota levitettiin päähän ja annettiin vaikuttaa jonkun aikaa. Sitten saunaan ja tukan pesulle.

        Torakat hävitettiin pitämällä taloa kylmillään tulipalopakkasessa. Silloin mentiin naapuriin asumaan ehkä viikoksi.
        Nythän torakoita saattaa tulla etelänmatkoilla matkatavaroitten mukana.

        Minä sain SriLankalta hiekkakirppuja matkatuliaisiksi ja vein matkalaukut suoraan parvekkeelle kylmään. Pari kolme viikkoa kesti ennenkuin pääsin kirpuista eroon.
        Vaihdoin joka päivä lakanat, alusvaatteet ja muut vaatteet, saunoin joka ilta, pyyhin lattiat joka päivä. Melkein näkymättömiä, mutta todella kiusallisia ötököitä.


      • uzma-m
        MdK-MdK kirjoitti:

        Vexi Salmi, joka sanoitti Irwinin laulut oli sitä mieltä että oli aivan turhaa laulaa Vietnamin sodasta ja atomipommeista ja kaikenlaisista hienoista ja monimutkaisista asioista kun meillä ryysyrannat ja työmiehen lauantait kiinnostavat yleisöä enemmän.

        Irwin asui Hämeenlinnassa niihin aikoihin kun minäkin asuin vielä Suomessa. Käytiin samassa tanssipaikassa, Hämeenkaaressa Uurheiluhalli), mutta Irwin ei tanssinut koskaan vaan istui aina jossakin seinänvierustalla lattialla farkkupuvussaan ja asuun kuuluva lippis päässä.

        Hämeenlinna oli silloin oikea poppareiden kaupunki. Markku Veijalainen oli eräässä TV-ohjelmassa juontajana, Fredi ja Kivikasvot alkoivat olla tunnettuja.

        Noista torakoista ja muista oravaa pienemmistä otuksista piti vielä sanoa jotakin.
        Muistan että sota-ajan jälkeen oli täitä kaikkien koululaisten päässä. Meillä oli eräs eläinlääkäri perhetuttavana ja hän osasi antaa tehokkaat lääkkeet, olipa kysymyksessä hevosen kipeä jalka tai päätäitten hävittäminen.
        Muistan että aine oli kauhean hajuista, jota levitettiin päähän ja annettiin vaikuttaa jonkun aikaa. Sitten saunaan ja tukan pesulle.

        Torakat hävitettiin pitämällä taloa kylmillään tulipalopakkasessa. Silloin mentiin naapuriin asumaan ehkä viikoksi.
        Nythän torakoita saattaa tulla etelänmatkoilla matkatavaroitten mukana.

        Minä sain SriLankalta hiekkakirppuja matkatuliaisiksi ja vein matkalaukut suoraan parvekkeelle kylmään. Pari kolme viikkoa kesti ennenkuin pääsin kirpuista eroon.
        Vaihdoin joka päivä lakanat, alusvaatteet ja muut vaatteet, saunoin joka ilta, pyyhin lattiat joka päivä. Melkein näkymättömiä, mutta todella kiusallisia ötököitä.

        Hiekkakirppuja oli etelassa Karachissa taalla kaikenkoiset muurahaiset ovat riesana, mutta marraskuusta maaliskuuhun ne ovat piilossa seinien raossa.
        Isoja cockroaches [torakoita vissiin suomeksi]tulee likaviemareita pitkin ylos mutta niihin onneksi tehoaa erilaiset myrkkyruiskut.
        Seinilla juoksentelee iloinen joukko liskoja ne ovat taysin harmittomia mutta ei ne mukavia ole kun on vieraita ja joskus tuntuu etta ne ihan uteliaisuudesta tulevat esiin taulujen takaa katsastamaan tuvassa istujat jotka alkavat kirkumaan kauhuissaan.


      • beataB*
        uzma-m kirjoitti:

        Hiekkakirppuja oli etelassa Karachissa taalla kaikenkoiset muurahaiset ovat riesana, mutta marraskuusta maaliskuuhun ne ovat piilossa seinien raossa.
        Isoja cockroaches [torakoita vissiin suomeksi]tulee likaviemareita pitkin ylos mutta niihin onneksi tehoaa erilaiset myrkkyruiskut.
        Seinilla juoksentelee iloinen joukko liskoja ne ovat taysin harmittomia mutta ei ne mukavia ole kun on vieraita ja joskus tuntuu etta ne ihan uteliaisuudesta tulevat esiin taulujen takaa katsastamaan tuvassa istujat jotka alkavat kirkumaan kauhuissaan.

        Paikallaan olevat isot hämähäkit ovat kuin seinäkoristeita.

        Mutta lisko gekko on iso, laiska ja kömpelö verrattuna sisiliskoon.

        Hyvin ymmärrän kirkuvat vieraasi, pöydälle hyppään hiiren nähdessäni.


      • beataB* kirjoitti:

        Paikallaan olevat isot hämähäkit ovat kuin seinäkoristeita.

        Mutta lisko gekko on iso, laiska ja kömpelö verrattuna sisiliskoon.

        Hyvin ymmärrän kirkuvat vieraasi, pöydälle hyppään hiiren nähdessäni.

        hotellihuoneessa pitkin seiniä SriLankallakin, mutta en välittänyt.
        Muistan joskus 80-luvulla kun Italiassa luikahteli sellaisia kylpypyyhkeen alle rannalla maatessani. Silloin kyllä kiljuin niin että rannat raikui! :D


    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe