Nopea näön huonontuminen

Sokkona kohta

Moikka! Mitä mieltä kanssaeläjät olette, voiko kenenkään viisikymppisen miinusnäkö eli likinäkö huonontua parissa vuodessa -3.75:stä -4,25:een?? Käsittääkseni likinäkö lopettaa huonontumisensa 30 ikävuoden tienoissa ja alkaa jopa paranemaan tai pysyy ainakin samoissa lukemissa. Ihmettelen mokomaa huonontumista. Onko kokemuksia ja/tai vastauksia? :-)

9

1502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rilli 59v

Kyllä minulla on huonontunut näkö vielä noissakin ikälukemissa. Ja voihan olla niinkin että todellinen ero sinulla ei ole noin suuri, jos edellisellä kerralla lasit on korjattu alakanttiin ja nyt vähän yläkanttiin.

Mutta koska olet viimeksi käynyt silmälääkärillä?
      Vai onko optikko aina kirjoittanut lasit sinulle?
      Noilla ikävuosilla kannattaa pistäytyä myös silmälääkärissä, tulee ne linssin mahdolliset samentumat (harmaakaihi), silmänpohjat ja paineetkin tarkistettua.

• Hyvin näkyy

Väittäisin, että melkoista liiottelua on sekä aiheen otsikossasi että nimimerkissäsi.
      Jos kahdessa vuodessa tulee 0,5 lisää, ei se ole lainkaan nopeaa, vähempää tuskn voi tulla. No 0,25 olisi se vähempi.
      Ja sokko et ole ollenkaan noilla miinusarvoilla, etkä kohtakaan, noutaja se ennen ehtii tulla.

Että vähän suhteellisuudentajua mukaan tähän arkeesi ;-)

Kolmenkympin ikäraja ei suinkaan tarkoita sitä, että sen jälkeen loppuikä menisi niillä arvoilla. Sitähän on sinulla jo 20 vuotta, ja nyt saamasi lisäys on vain vähäinen.

Ei minulla ainkaan koskaan ole parantunut vaikka ikää on enemmän kuin sinulla ja miinuksia nyt noin kahdeksikon verran.

• RilliRiitta

Melko halvaarastippa vastailet aloittajalle. Minulle sanoi silmälääkäri 45-vuotis tarkastuksessa, ettei miinusnäön pitäisi enää muuttua huonompaa päin siinä iässä eikä varsinkaan kun samalla kertaa määrättiin eka kerran kaksiteholasit. Likinäköisyys on kuitenkin huonontunut senkin jälkeen, joten olen ihan lääkärin tahdosta ollut jatkuvassa kontrollissa ja muut sairaudet on pyritty ottamaan huomioon mietittäessä miksi likinäkö huononee vaikkei enää pitäisi. Ja omakohtaisesti voin sanoa, että paha hajataittoisuus yhdistettynä 3,5-4,5 likinäköön tekee kyllä ihmisestä ihan oikeasti sokkopökkelön ilman laseja.
        Yhtään halveeraamatta niitä henkilöitä, joilla linssien voimakkuudet ovat tuplasti samaa luokkaa kuin minulla (tai jopa paljon enemmän) voin kuitenkin todeta että heikkonäköisyydestä voi olla haittaa myös pienemmillä voimakkuuksilla.
        Mielestäni aloittajan on hyvinkin syytä kysellä näkönsä ja linssien voimakkuuksien perään.

• Hyvin näkyy
        RilliRiitta kirjoitti:

Melko halvaarastippa vastailet aloittajalle. Minulle sanoi silmälääkäri 45-vuotis tarkastuksessa, ettei miinusnäön pitäisi enää muuttua huonompaa päin siinä iässä eikä varsinkaan kun samalla kertaa määrättiin eka kerran kaksiteholasit. Likinäköisyys on kuitenkin huonontunut senkin jälkeen, joten olen ihan lääkärin tahdosta ollut jatkuvassa kontrollissa ja muut sairaudet on pyritty ottamaan huomioon mietittäessä miksi likinäkö huononee vaikkei enää pitäisi. Ja omakohtaisesti voin sanoa, että paha hajataittoisuus yhdistettynä 3,5-4,5 likinäköön tekee kyllä ihmisestä ihan oikeasti sokkopökkelön ilman laseja.
        Yhtään halveeraamatta niitä henkilöitä, joilla linssien voimakkuudet ovat tuplasti samaa luokkaa kuin minulla (tai jopa paljon enemmän) voin kuitenkin todeta että heikkonäköisyydestä voi olla haittaa myös pienemmillä voimakkuuksilla.
        Mielestäni aloittajan on hyvinkin syytä kysellä näkönsä ja linssien voimakkuuksien perään.

Kappas vaan, minulla on varaa antaa periksi.
        Jos sinulle on lääkäri noin sanonut, niin kai se sitten on. Kumma kun ei koskaan kukaan minulle :(

Minä nyt vaan ajattelin sokkona olemisen sellaiseksi, joka ei rilleilläkään näe mitään. Rilleillähän useimmat savat täysin korjatun näön. Enkä osaa pitää vahvaakaan likinäköäni vammana, johtuneeko siitä kun lasit on ollu päässä kuusivuotiaasta saakka. Eli minulle täysin normaali olotila. No minähän olenkin likinäköinen, enkä mainitsemsi heikkonäköinen ;)

Sorry jos sait herneen nenuun.

• huonontunut vuodessa

Lähes tasan tarkkaan yhden vuoden aikana(tai lyhyemmässäkin ajassa) huonontui -1,5.
        Ja heti uusien lasien hankinnan jälkeen huonontui -0,25 ja puolen vuoden kuluttua näköni oli lasien hankinnasta huonontunut 0,7, eli kovaa vauhtia täälläkin sokeudutaan, onneksi nyt kuitenkin lääkäri tutkii asian viikon päästä, ettei ole mitään sairautta. Tod.näk. perimä taustalla.

• RilliRiitta
        Hyvin näkyy kirjoitti:

Kappas vaan, minulla on varaa antaa periksi.
        Jos sinulle on lääkäri noin sanonut, niin kai se sitten on. Kumma kun ei koskaan kukaan minulle :(

Minä nyt vaan ajattelin sokkona olemisen sellaiseksi, joka ei rilleilläkään näe mitään. Rilleillähän useimmat savat täysin korjatun näön. Enkä osaa pitää vahvaakaan likinäköäni vammana, johtuneeko siitä kun lasit on ollu päässä kuusivuotiaasta saakka. Eli minulle täysin normaali olotila. No minähän olenkin likinäköinen, enkä mainitsemsi heikkonäköinen ;)

Sorry jos sait herneen nenuun.

Ei minulla ole syytä herneillä, keitän niistä rokan. Kyselinkin vain sen perään miksi vastailet aloittajalle kuin hän ei olisi saanut kysellä näkönsä perään tai olisi muuten jotenkin "idiootti". Tämä aihe kiinnostaa nyt minua kovastikin, koska ystävälläni todettiin jokin ihmeellinen sairaus .... hmmm. olikohan se jokin Adisonintauti tms. (voin muistaa nimen väärin) ja hänelläkin on ihmeellisiä näköongelmia. Eli nyt meitä on kaksi viisikymppistä daamia, joilla näkö huononee vauhdilla ilman järkevää syytä. Minä olen silmälääkärin ja työterveyslääkärin hoidossa (4v), mutta ystäväni keskussairaalan (alle vuosi).

• vauhti sulla
        huonontunut vuodessa kirjoitti:

Lähes tasan tarkkaan yhden vuoden aikana(tai lyhyemmässäkin ajassa) huonontui -1,5.
        Ja heti uusien lasien hankinnan jälkeen huonontui -0,25 ja puolen vuoden kuluttua näköni oli lasien hankinnasta huonontunut 0,7, eli kovaa vauhtia täälläkin sokeudutaan, onneksi nyt kuitenkin lääkäri tutkii asian viikon päästä, ettei ole mitään sairautta. Tod.näk. perimä taustalla.

Tarinasi on jo vähän vauhdikkaampi kuin alkuperäisellä kysyjällä.
        Mutta onko tosiaan kyse sokeutumisesta???

• Matti-Antero
        vauhti sulla kirjoitti:

Tarinasi on jo vähän vauhdikkaampi kuin alkuperäisellä kysyjällä.
        Mutta onko tosiaan kyse sokeutumisesta???

Rakennuspuuhissa silmäni loukanneena ja sairauslomalla olevana olen kuluttanut aikaani mm. lukemalla näitä keskustelupalstoja ja varsinkin näitä näköjuttuja. Tosin näistä eivät juurikaan mitkään kosketa minua millään lailla.
        Ihmettelen näihin keskusteluihin ja esimerkiksi juuri tässä ketjussa olevien tahallista saivartelua ja jankkaamista. Jos joku henkilö hätääntyy näkönsä vilkkaasta huonontumisesta, joka on mitä ilmeisemmin poikkeuksellista siihen nähden mitä kyseisen henkilön aikaisemmassa elämässä on ollut. Ja jos joku käyttää sanaa sokea tai jotain sen johdannaista, niin heti joku näsäviisas jankuttaa siitä, mutta ei kommentoi itse asiaa.
        Pitäisi ilmeisesti jatkaa tätä lomaa, että ehtisi perehtyä tähän keskustelukulttuuriin enemmän. Onko tämä tapa kaikissa ketjuissa? Toivottavasti ei!

• Vasensokea
        Matti-Antero kirjoitti:

Rakennuspuuhissa silmäni loukanneena ja sairauslomalla olevana olen kuluttanut aikaani mm. lukemalla näitä keskustelupalstoja ja varsinkin näitä näköjuttuja. Tosin näistä eivät juurikaan mitkään kosketa minua millään lailla.
        Ihmettelen näihin keskusteluihin ja esimerkiksi juuri tässä ketjussa olevien tahallista saivartelua ja jankkaamista. Jos joku henkilö hätääntyy näkönsä vilkkaasta huonontumisesta, joka on mitä ilmeisemmin poikkeuksellista siihen nähden mitä kyseisen henkilön aikaisemmassa elämässä on ollut. Ja jos joku käyttää sanaa sokea tai jotain sen johdannaista, niin heti joku näsäviisas jankuttaa siitä, mutta ei kommentoi itse asiaa.
        Pitäisi ilmeisesti jatkaa tätä lomaa, että ehtisi perehtyä tähän keskustelukulttuuriin enemmän. Onko tämä tapa kaikissa ketjuissa? Toivottavasti ei!

Itsekin ketjua seuranneena en ole kanssasi
        samaa mieltä. Jos likinäköisyys lisääntyy
        ei pidä maalailla uhkakuvia kun tätä lukevat muutkin.
        Tuo vastaajahan yritti vain selittää tilannetta
        omalla tavallaan ilmeisen vaarattomaksi.
        Itselläni on glaukooma ja sen seurauksena vasen
        silmä ei näe kuin vähän laitaa. Oikealla pystyn
        vielä jotenkin lukemaan. Sokeutumisesta en
        kuitenkaan minäkään puhuisi.
        Tuntuu minustakin vähän pahalta kun ei
        pahastikaan likinäköiset nimittelevät itseään
        sokoiksi ja sokeutuviksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5801
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      57
      3135
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2675
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      11
      2442
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2149
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2121
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1826
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      15
      1488
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      147
      1354
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      262
      1195
    Aihe