silmänpaineleikkaus

jennyfer

Helou

onko palstoilla ketään, joka olisi läpikäynyt paineleikkauksen? tuntuu, että täällä on vain näitä jotka silmälaseista päästäkseen käyvät leikkauksissa.

itselläni olisi tulossa siis kammiokulmaleikkaus kirurgisesti ja haluaisin tietoa asiasta. tuntuu, että aina kun olen käynyt painetta mittauttamassa, lääkäri on niin kiireinen, ettei ehdi kuunnella ja vastata.

Haluaisin siis lähinnä tietoa siitä, saanko nukutuksen vai en? mulla on valtava silmäleikkauskammo kun kolmevuotiaana mulle tehtiin useampi elävä piilolinssileikkaus ja niistä seuranneet painajaiset on nyt alkaneet uudestaan, kun leikkaus lähestyy.

mun silmänpaine taas johtuu siitä, että kun elävät piilolinssit ommeltiin mun silmän päälle, tikit sulkivat pysyvästi kanavat, joista silmänesteen kuuluisi tulla ulos. Nyt 20 vuotta myöhemmin olen kokeillut kahta vahvinta painetta alentavaa tippaa ja toinen ei toiminut ollenkaan ja toinen aiheuttaa kipua, valonarkuutta ja silmän lötsööntymistä. aika kurjaa. joten pliis avittakaa, jos asiasta jotain tiedätte, en kelpuuta puudutusleikkausta, ihan karmea ajatuskin!

13

2240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo leikattu

      Ei sitä nukutusta taida olla tulossa.
      Kyllä se puudutuksella normaalisti menee.
      Jollei sitten erityistoivomuksestasi nukuteta,
      siitä en tiedä sanoa mitäään... ???

      Minäkin pelkäsin ja jännitin ennen leikkausta,
      mietin peloissani sitäkin miltä se näyttää
      kun siinä silmä auki makailee ja katsoo
      lähestyvää kirurgin instrumenttia.

      No ei tuntunut miltään eikä näkynyt mitään
      minkä olisi miksikään tajunnut.
      Myöskään leikkauksen jälkeen eivät silmät
      olleet mitenkään rääkätyn näköiset.

      • jennyfer

        siis iik koska pelkään ihan karmeesti enkä kyllä suostu siihen ilman nukutusta. en tahdo tietää itse tapahtumasta mitään sen aikana, mieluiten sitten vasta kun se on jo tapahtunut.


      • Jo leikattu
        jennyfer kirjoitti:

        siis iik koska pelkään ihan karmeesti enkä kyllä suostu siihen ilman nukutusta. en tahdo tietää itse tapahtumasta mitään sen aikana, mieluiten sitten vasta kun se on jo tapahtunut.

        Ymmärsin, että sinulla on jo leikkaus tulossa. Tiedät siis missä se tehdään, vai?.
        Voisitko ajatella soittavasi nyt etukäteen sinne osastolle?
        Voisit vähän kysyä, mitä tuleman pitää, ja mahdollisesti pääsisit keskustelemaankin leikkaavan lääkärin kanssa.
        Ainakin voisit kertoa peloistasi, ehkäpä saat apua ja tietoa tulevasta siltä suunnalta.

        Terveisin toinen pelännyt - turhaan.


      • jennyfer
        Jo leikattu kirjoitti:

        Ymmärsin, että sinulla on jo leikkaus tulossa. Tiedät siis missä se tehdään, vai?.
        Voisitko ajatella soittavasi nyt etukäteen sinne osastolle?
        Voisit vähän kysyä, mitä tuleman pitää, ja mahdollisesti pääsisit keskustelemaankin leikkaavan lääkärin kanssa.
        Ainakin voisit kertoa peloistasi, ehkäpä saat apua ja tietoa tulevasta siltä suunnalta.

        Terveisin toinen pelännyt - turhaan.

        mulla on perjantaina sellainen ennen leikkausta -systeemi, jossa kait jutellaan että mitä tapahtuu. on kyllä aikomuksenani vaatia että olis taju pois operaation aikana.

        kuinka kauan se muuten suunnilleen kestää? tunnin pari?


      • Jo leikattu
        jennyfer kirjoitti:

        mulla on perjantaina sellainen ennen leikkausta -systeemi, jossa kait jutellaan että mitä tapahtuu. on kyllä aikomuksenani vaatia että olis taju pois operaation aikana.

        kuinka kauan se muuten suunnilleen kestää? tunnin pari?

        Hyvä, nyt on mahdollisuus siis kysyä. Pane vaikka paperille etukäteen kaikki mikä askarruttaa. Ei sitä muuten muista.

        Ei se leikkaus kestänyt varmaan kuin jotain parikymmentä minuuttia. Siis minulta leikattiin vain toinen silmä. Ja vielä semmonen jännä juttu, että se minun leikkaukseni videoitiin, en tiedä onko se rutiinitoimenpide vai menikö opetuskäyttöön. Sain sitten itse katsoa sen videon seuraavana päivänä.

        Jännittäähän se, ymmärrän hyvin, mutta voin vakuuttaa, ettei satu. Toivottavasti täällä joku toinenkin kertoisi oman kokemuksensa, niin saisit lisätukea.


      • jennyfer
        Jo leikattu kirjoitti:

        Hyvä, nyt on mahdollisuus siis kysyä. Pane vaikka paperille etukäteen kaikki mikä askarruttaa. Ei sitä muuten muista.

        Ei se leikkaus kestänyt varmaan kuin jotain parikymmentä minuuttia. Siis minulta leikattiin vain toinen silmä. Ja vielä semmonen jännä juttu, että se minun leikkaukseni videoitiin, en tiedä onko se rutiinitoimenpide vai menikö opetuskäyttöön. Sain sitten itse katsoa sen videon seuraavana päivänä.

        Jännittäähän se, ymmärrän hyvin, mutta voin vakuuttaa, ettei satu. Toivottavasti täällä joku toinenkin kertoisi oman kokemuksensa, niin saisit lisätukea.

        mutta nimenomaan jonkunlaisen tajunpoiston tahtoisin. muulla ei oo väliä. en tahdo olla tietoinen.

        multakin leikataan vaan toinen silmä


      • Painetta
        jennyfer kirjoitti:

        mutta nimenomaan jonkunlaisen tajunpoiston tahtoisin. muulla ei oo väliä. en tahdo olla tietoinen.

        multakin leikataan vaan toinen silmä

        Paljonko painetta sinulla on ja kauanko on ollut.Mitä painetippaa käytät?.Minulle harkitaan myös jotain leikkausta jossa asetettais jokin "läppä" jotta silmänpaineet vähenisi.Mulla pitkäaikaisesti 25-31 eikä tunnu myöskään laskevan tipoilla Azopt ja pilleri Ödemin.
        Olis mukava tietää kans etukäteen jos jollekin on tälläinen tehty ja mitä on auttanut ja miten kauan kestää leikkauksesta toipuminen.


      • jennyfer
        Painetta kirjoitti:

        Paljonko painetta sinulla on ja kauanko on ollut.Mitä painetippaa käytät?.Minulle harkitaan myös jotain leikkausta jossa asetettais jokin "läppä" jotta silmänpaineet vähenisi.Mulla pitkäaikaisesti 25-31 eikä tunnu myöskään laskevan tipoilla Azopt ja pilleri Ödemin.
        Olis mukava tietää kans etukäteen jos jollekin on tälläinen tehty ja mitä on auttanut ja miten kauan kestää leikkauksesta toipuminen.

        vasemmassa siis 36-38 ja tipalla 24 (sillä joka toimii, mutta jolle olen allerginen) ekat tipat ei auttanu yhtään, ne oli Travatania ja nyt on xalcomia, jota silmä ei siedä. oikeassa painetta vain 15.


      • Painetta
        jennyfer kirjoitti:

        vasemmassa siis 36-38 ja tipalla 24 (sillä joka toimii, mutta jolle olen allerginen) ekat tipat ei auttanu yhtään, ne oli Travatania ja nyt on xalcomia, jota silmä ei siedä. oikeassa painetta vain 15.

        Mulla on samoin vain toisessa silmässä painetta oikealla se korkea 25 ja yli, vasen onneksi pysynyt koko sairastamisen ajan 13-15.Unohdin eilisestä että on mulla myös painetippa jonka nimi on Zalatan otetaan iltaisin.Nyt 3.10 TYKS kontrolli Glaukooma erikoislääkärille,saa sitten kuulla mitä se ehdottaa .
        Toiset silmälääkärit nostaa jo kädet pystyyn,kun ei painelaske.Pitää kysyä noista käyttämistäsi lääkkeistä jos auttais mua,sillä leikkaus ja joku "putki/läppä" josta hoitanut lääkäri puhu vähän kieltämättä askarruttaa.


      • mulla myös
        Jo leikattu kirjoitti:

        Hyvä, nyt on mahdollisuus siis kysyä. Pane vaikka paperille etukäteen kaikki mikä askarruttaa. Ei sitä muuten muista.

        Ei se leikkaus kestänyt varmaan kuin jotain parikymmentä minuuttia. Siis minulta leikattiin vain toinen silmä. Ja vielä semmonen jännä juttu, että se minun leikkaukseni videoitiin, en tiedä onko se rutiinitoimenpide vai menikö opetuskäyttöön. Sain sitten itse katsoa sen videon seuraavana päivänä.

        Jännittäähän se, ymmärrän hyvin, mutta voin vakuuttaa, ettei satu. Toivottavasti täällä joku toinenkin kertoisi oman kokemuksensa, niin saisit lisätukea.

        Mullakin ollut paineet koholla jo vuoden ajan ja laitan 3 eri painetippaa päivässä. Varmaan kaikki tipat kokeiltu. Olin taas eilen kontrollissa ja kuukauden päästä taas kontrolli ja jos ei ole silloin laskenut, joudun myös leikkaukseen.

        Miten on tuon toipumisen laita? Tapahtuuko leikkaus siten että samana päivänä pääsee kotiin? Pidetäänkö jotain lappua silmässä? Saiko ennen leikkausta edes rauhoittavaa lääkettä? Se vois riittää mulle. Onko toimepiteen jälkeen sairaslomaa? Toiko leikkaus sinulle avun?

        Tuli nyt paljon kyssäreitä, muttat kun en ole ehtinyt muuta kautta vielä tutkia tätä asiaa.


      • mulla myös
        mulla myös kirjoitti:

        Mullakin ollut paineet koholla jo vuoden ajan ja laitan 3 eri painetippaa päivässä. Varmaan kaikki tipat kokeiltu. Olin taas eilen kontrollissa ja kuukauden päästä taas kontrolli ja jos ei ole silloin laskenut, joudun myös leikkaukseen.

        Miten on tuon toipumisen laita? Tapahtuuko leikkaus siten että samana päivänä pääsee kotiin? Pidetäänkö jotain lappua silmässä? Saiko ennen leikkausta edes rauhoittavaa lääkettä? Se vois riittää mulle. Onko toimepiteen jälkeen sairaslomaa? Toiko leikkaus sinulle avun?

        Tuli nyt paljon kyssäreitä, muttat kun en ole ehtinyt muuta kautta vielä tutkia tätä asiaa.

        Tarkennus edelliseen, että kyseessä olisi siis lasereleikkaus eikä se varsinainen "isompi leikkaus".


      • Painetta
        mulla myös kirjoitti:

        Tarkennus edelliseen, että kyseessä olisi siis lasereleikkaus eikä se varsinainen "isompi leikkaus".

        Lääkärini puhuu "laserleikkauksesta" MINUN tapauksessani joka on mennyt näin.
        Minulla on molemmat silmät laserkäsitelty.Ei tarvita lappua silmään ja käsittely tehtiin silmänpinta tipoilla puudutettuna.Kotiin pääsee heti toimenpiteen jälkeen.Huom.ota kuski mukaan.
        Sairaslomaa mulla oli seuraava paivä.Ei mikään jossa haluais joka päivä käydä,mutta loppujen lopuksi aika pikkujuttu.Silmässä tuntuu laserin toiminnan aikana pieni pistos.Mulle laitettiin oik.107 lasersykäystä ja vasempaan 119.Huom.ei samana päivänä.Itse toimenpide kesti siitä kun silmän pupili oli PIENNENNETTY noin 10min.
        Josta saattaa tulla päänsärkyä kun taas laajenee takaisin normaaliin kokoon.
        Apua laserista oli ehkä odotettua vähemmän, tippoja joudun käyttämään edelleen ja tosiaan uusia juttuja mietitään.


    • 80v

      Yritän nyt kertoa oman tarinan .20 vuotta sitte tehtiin ensimmäinen paine leikkaus kun ei tipat eikä laseroinnit auttanee ,se leikkaus oli trapekulotonia nimeltään ,eipä ollu paljon apua ,taas aloitettiin painetipat ,vuosia myöhemmin oli taas paineet korkealla toisessa silmässä ja tehtiin uudemman lainen leikkaus se on syvä klerotomia nimeltään .Oli parempi ei tarvinnu tippoja sen jälkeen ,sama on nyt tehty kumpaanki silmään ja en ole tippoja tarvinnu muuta ku kosteus tipat ,käytän geelimäistä .Kerran jouduttiin laserilla aukaiseen se käytävä kun oli menossa tukkoon ja siittäki on jo monta vuotta mutta paineet on pysyny ilman tippoja alle 20 .Kyllä kannattaa luottaa kirurgiaan ainaki tässä asiassa .Kyllä se leikkaus tietysti vaatii alistumista ja keskittymistä ,kestäähän se yli 2 tuntia .Kuitenki 20 vuotta on näkö pysyny melkein samana .Sinne luomen allehan laitetaan semmonen läppäj oka sitä painetta poistaa :ovat minulle kyllä oysissa kertonee ihan tarkalleen mitä tehdään .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe