paljonko saa tukea

ihan pihalla

olen 18v ja muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteiseen asuntoon...molemmat olemme opiskelijoita emmekä käy töissä...mitä kaikkia tukia voi saada ja kuinka paljon kela ja sossu maksaa vuokraa, sähköö yms...oon ihan pihalla..

kokemuksia kiitos :)

16

2665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TÖIHIN!!

      ja maksa palkalla elämisesi!! Niin on muutkin joutuneet elämässään tekemään!! Tai jos et pysty huolehtimaan itsestäsi, asu kotona vanhempiesi luona!!

      • Prismaa

        Mä ainakin aion muuttaa pois kotoata ja hakea kaiken maailman tukia, jos en saa töitä.

        Jos kaikki muut hakee, niin haen minäkin


      • LUUSERI,
        Prismaa kirjoitti:

        Mä ainakin aion muuttaa pois kotoata ja hakea kaiken maailman tukia, jos en saa töitä.

        Jos kaikki muut hakee, niin haen minäkin

        että teidät kaikki elätetään??!!!

        Jotain moraalia!!


    • laiskat

      sosiaali pummit

    • ---

      Käypäs katsomassa kelan nettisivuja, sieltä löydät varmasti vastauksen kysymyksiisi. Opintotukea nyt ainakin saatte jonkin verran.

    • utre

      Mee vittu töihin. Tai jos et saa töitä niin asu kotonas niin kauan kunnes saat töitä. Aika moraalitonta mennä jostain sossusta vinkumaan rahaa, jos ei itteä kiinnosta vittuaka tehdä hommaa sen eteen.

      Laiskoja paskoja nykyajan nuoriso :(

      • nuori itsekin

        Kanssasi samaa mieltä.. Pitää elää sen mukaan mihin on mahdollisuus eikä miettiä heti mitähän se sossu mulle maksais.. Itse asuin kotona lukioajan ja nyt ammattikorkeakoulututkintoa suoritan palkkatyön ohessa. En nosta opintotukea, koska tienaan tarpeeksi työstäni eikä tulorajoihin tienestit edes menisi.

        Jos haluaa pois kotoa eikä mukamas jaksa töitä koulun ohessa (ja ihan turha sanoa, että keskittyy hyviin numeroihin mieluummin sillä itselläni on päälle 4 keskiarvo 1-5 arvostelulla, vaikka töissä kokopäiväisesti olenkin), täytyy hakea asuinpaikkaa jostain soluasunnosta (paljon halvempi vuokra) ja syödä sen mukaan mihin on mahdollisuus sekä ottaa opintolainaa elääkseen. Tai sitten hakee töitä.


    • ...

      Kylläpäs täälläkin palstalla on mukavia ihmisiä, voisitte edes vähän miettiä mitä vastaatte. Ei ole kenenkään mukava lukea tuollaisia viestejä. Alkuperäinen kysyjähän ilmoitti molempien olevan opiskelijoita, ei mitään kotona makoilevia lusmuja.
      Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että käy kelan sivuilla, siellä on paljon tietoa esim. opintotuesta, jota molemmat tulette saamaan.

      • laiskat lusmut

        ekassa viestissä luki ettei kumpikaan käy töissä. Olisko hyvä ekana pystyä huolehtimaan itsestään ennen kuin muuttaa pois kotoa. Helppoahan seon kun kotoa muuttaa pois, ja kyselee sossun ja muiden tuista. Ekana töihin ja sit pois kotoa sosiaali pummit.


      • ;--0
        laiskat lusmut kirjoitti:

        ekassa viestissä luki ettei kumpikaan käy töissä. Olisko hyvä ekana pystyä huolehtimaan itsestään ennen kuin muuttaa pois kotoa. Helppoahan seon kun kotoa muuttaa pois, ja kyselee sossun ja muiden tuista. Ekana töihin ja sit pois kotoa sosiaali pummit.

        Ärsyttää kun ihmiset vastaavat niin töykeästi toisten kysymyksiin. Mistä lähtien opiskeleminen, itsensä kouluttaminen jotta saisi tulevaisuudessa paremman työpaikan on lusmuilemista? Ihmettelen vaan... Älkää verratko itseänne muihin.
        Kaikilla ei välttämättä ole fyysistä ja henkistä jaksamista opiskeluiden ohella tehdä töitä.

        Koulunkäynnin ohella töiden tekemiseen ei välttämättä ole edes aikaa, joillakin voi olla myös harrastuksia (joista voi olla tulevaisuudessa hyötyä, itse olen musiikkiopistossa ja opiskelen kevyttä ja klassista laulua). Käyn tällä hetkellä lukion viimeistä vuotta ja kirjoitukset edessä, olen silti töissä. Omaa aikaa rentoutumiseen ei pahemmin ole ja stressi painaa, se näkyy myös laskevissa arvosanoissa...
        Töissä olen siksi että pelkät tuet eivät riitä mukavasti elämiseen.


      • tärkeysjärjestys
        ;--0 kirjoitti:

        Ärsyttää kun ihmiset vastaavat niin töykeästi toisten kysymyksiin. Mistä lähtien opiskeleminen, itsensä kouluttaminen jotta saisi tulevaisuudessa paremman työpaikan on lusmuilemista? Ihmettelen vaan... Älkää verratko itseänne muihin.
        Kaikilla ei välttämättä ole fyysistä ja henkistä jaksamista opiskeluiden ohella tehdä töitä.

        Koulunkäynnin ohella töiden tekemiseen ei välttämättä ole edes aikaa, joillakin voi olla myös harrastuksia (joista voi olla tulevaisuudessa hyötyä, itse olen musiikkiopistossa ja opiskelen kevyttä ja klassista laulua). Käyn tällä hetkellä lukion viimeistä vuotta ja kirjoitukset edessä, olen silti töissä. Omaa aikaa rentoutumiseen ei pahemmin ole ja stressi painaa, se näkyy myös laskevissa arvosanoissa...
        Töissä olen siksi että pelkät tuet eivät riitä mukavasti elämiseen.

        "Kaikilla ei välttämättä ole fyysistä ja henkistä jaksamista opiskeluiden ohella tehdä töitä."

        Herregod. Töitä ei tehdäkään sen takia että on ylimääräistä jaksamista, vaan sitä varten että saadaan rahaa ja elätetään itsensä! Eihän sitä kukaan töitä tekisi ellei olisi tarvetta rahalle.

        "Koulunkäynnin ohella töiden tekemiseen ei välttämättä ole edes aikaa, joillakin voi olla myös harrastuksia (joista voi olla tulevaisuudessa hyötyä, itse olen musiikkiopistossa ja opiskelen kevyttä ja klassista laulua"

        Jos laittaa tärkeysjärjestyksessä harrastukset etusijalle rahan ja työkokemuksen sijaan, niin siitä maksaa sitten sen hinnan että on enemmän harrastuskoulutusta ja on virkistyneempi ja rentoutuneempi ja elelee sitten vaikka kaurapuurolla ja makselee opintolainoja vuosia valmistumisen jälkeen.. toivottavasti saat töitä siinä vaiheessa.


    • tuki

      Kelalta saatte opintotukea, sossusta ei tipu mitään jos teillä ei ole opintolainaa.

      Itse opiskelin amk-tutkinnon ilman lainaa, joten pakko oli käydä osa-aikatöissä koska opintotuki oli käteen 404e kuussa, vuokra 350e ja opiskelijan kuukausikortti bussiin oli 33e. Elä sillä lopulla sitten ja maksa laskut. Ei kaikilla homma mee niin että pappa betalar.

      • brif

        toisilla se tosiaan menee niin että et voi luimuilla kotona enää kovin kauaa yli 18-vuoden. Vanhemmat haluaa yksityisyyttä ja sillä tavalla myös ovat kasvattaneet meidät lapset, että ollaan opittu ottamaan jo nuorena vastuuta, joten me kaikki muutettu toisen asteen koulun jälkeen pois kotoa!
        Yksikertasesti esimerkiks meidän paikka kunta on niin pieni, että töitä on ilman koulutusta mahdotonta saada ja kun koulutusta ei kotipaikkakunnalta löydy. MUUTETTAVA ON, eikä vaihtoehtoja ole. ja koska opiskelut vielävät kuitenkin aikansa vuorokaudessa ja työhön jäävä aika ei välttämättä kata sitä rahamäärää minkä tarvitsisi. opintotuki/laina ja asumistuki ovat hyödyksi!
        Jos te sanotte mua sossupummiks niin hohhoijaa. Eiköhän ne sossupukkit löydy jostain muualta. Ja sitä paitsi, töitä ei ole helppoa saada edelleenkään. Joku on aina työtön, halusi sitä tai ei!
        www.kela.fi sivuilta löytyy oikeesti tosi kattavasti tietoo siitä mitä tukia kenenkin on mahdoolista saada. opintotuke saa kaikki yli 17-vuotiaan kotoa pois muuttaneet(myös jotkut kotona asuvat, vanhempien tuloista riippuen)sekä asumislisää. Opintolainaa on mahdollista ottaa n.220euroa(2-asteenkouluissa opiskelevat) ja noin 300 euroa (amkk- ja yliopisto-opiskelijat) lisäksi on tietysti sossulta mahdollista pyytää opintolaiaa ottaneet.
        Yleensä oman elämän aloittaminen onnistuu paremmin näiden tukien turvin. Ja jokainenhan meistä opiskelunsa päätettyään pääsevät sitten tavalla tai toisella työelämään. Silloin on meidän vuoro maksaa verorahoista opiskelijoiden elämää. vaikka emme olisi itse opintotukea ottaneet. Se on totuus.


    • opiskelija^

      Opintotuen määrät näette suoraan kelan sivuilta.
      Kummallekin teille (itsenäisesti asuva 18-19-vuotiasa) 213,60e kuussa (tätä summaa voidaan alentaa vanhempiesi tulojen perusteella) tai jos opiskelee korkeakoulussa, saa 259,01e.

      Asumislisä on 201,60 euroa maksimissaan. Ja asumislisää saa tuon verran jos vuokra on 252e tai sen yli. Loppuosa pitää maksaa itse.

      Oletetaan että vuokranne on 504, eli maksimihyväksytty asumismeno. Leikitään että olette molemmat korkeakoulussa ja saatte 259,01e eli yhteensä 518,02e. Asumiseen saatte asumislisää 201,6e kummallekin, yhteensä siis 403,2e. Tulonne ovat 518,02 403,2= 921,22e.
      Maksatte tuosta rahasta vuokran 504e, jäljelle jää 417,22e. Sillä pitäisi saada ruokaa, koulumatkakulut, oppikirjoja, vaatteita, vessapaperit ja muut kodintarvikkeet, mahdolliset terveys- ja lääkekulut... jos menette molemmat töihin ja käytätte rahat järkevästi, ei tule ongelmaa rahojen kanssa.

      Sossusta ei opiskelijalle liikene rahaa ellette ota molemmat opintolainaa ja kuluta sitä ensin, ja jos tuo työllä tienaamisvaihtoehtokin on jo täytetty (505e kuussa keskimäärin voi opiskelija tienata ettei tuet tipu). Ja jos kumpikin saa opintolainaa vielä parisataa, niin sossun tulorajat eivät enää täyty.

      Töissäolo opiskelujen aikana, vaikka vain parina iltana viikossa, kartuttaa rahapussia ja työkokemusta. Niistä on hyötyä.

      Jos olet noin pihalla, niin kannattaisi tosiaan miettiä uudemman kerran sitä kotoa muuttoa.
      Kela ja sossu eivät elätä ketään tuosta noin vain.

    • opiskelija3

      Hah, Ilmasta rahaa tarjolla niin kukapa sitä ei ottaisi? Ihminen on ahne, moraalilla ei ole raha asioissa mitään sijaa.

    • Opiskelija 17v

      Hei, itse olisin opiskelija ja ideana olisi mennä lukioon naapuripaikkakuntaan. Itse en ymmärrä tätä että, jos olet opiskelija niin tuomitaan heti siitä kun kysytään tukien määrää. Siis kuin moni 17-18 vuotias opiskelija saa heti töitä? Ei helposti nimittäin. Itsekkin siis 17 vuotias ja kämppää etsin jossa ideana olisi sossurahoilla mennä. Siis mitä tuomittavaa siinä on, kun kerran lapsilisät on loppu ja vanhemmat oletettavasti arvostaisi että se nuori muuttaa mahdollisimman nopeasti kun siihen on mahdollisuus? Siis yhtälailla menee niitä verorahoja lapsilisiin , joten tuskin opiskelutuet paljoo muuttaa. Mielummin sitä oikeesti panostaa kouluun ja hyviin papereihin , että myöhemmin mahdollista saada oppineita työntekijöitä? Siis mielummin vaikkapa sähkömies joka on keskittynyt kouluun ja ollut olematta töissä , kun panostanut töihin ja ehkä osa tärkeistä asioista mennyt ohi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe