mökin talvilämpö

montako astetta

viikonloppuisin käytössä oleva mökki . mikä olisi poissaollessa sopiva lämpötila.kysymyksessä vanha hirsitalo. käytössä sähköpatterit termostaatein.

14

6729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämpötila

      5.

    • Muuan2

      Se talo on hidas lämpenemään. Jos 5 asteesta alatte lämmittämään, pirtti on lämmin vasta sunnuntaina.

      Jos taas pidätte korkeaa peruslämpöä näillä sähkönhinnoilla, niin..

      • keijo02

        Tuossa tapauksessa voisi olla paikallaan sähkölämmityksen etäohjaus. Laitteiden hinnat on enää kolmasosa siitä mitä muutama vuosi sitten, eli alkaa olla jo ihan jokaisen mökkeilijän saatavilla.


      • oikeessa
        keijo02 kirjoitti:

        Tuossa tapauksessa voisi olla paikallaan sähkölämmityksen etäohjaus. Laitteiden hinnat on enää kolmasosa siitä mitä muutama vuosi sitten, eli alkaa olla jo ihan jokaisen mökkeilijän saatavilla.

        Pidän itse 10 peruslämpö ja kännykällä etäohjaus. Toimii.


      • ihan
        oikeessa kirjoitti:

        Pidän itse 10 peruslämpö ja kännykällä etäohjaus. Toimii.

        Rehellisesti paljonko sun mökin sähkölasku on vuodessa (mulla n.100€).


      • on.,,,,
        ihan kirjoitti:

        Rehellisesti paljonko sun mökin sähkölasku on vuodessa (mulla n.100€).

        No et sinä kyllä talvella mökkeile, jos sähkölasku on noin pieni.


      • Niin mutta
        on.,,,, kirjoitti:

        No et sinä kyllä talvella mökkeile, jos sähkölasku on noin pieni.

        Tarkoitus olisi alkaa (satunnaisesti) ja sen takia tuosta talvilämmityksen hinnasta kysäsinkin, koska se kiinnostaa. Mulla on kyllä mahdollisuus (ei sata varma)ehkä saada naapurin isäntä käymään napsauttamassa pääkytkin päälle paripäivää aikaisemmin (sähk.patterit). Miten on kun täällä on puhuttu tuosta kaukokäynnistyksestä niin toimiiko ne myös GSM periaatteella kun meillä ei puhelinlinjoja ole. Ja jos jollain on niin minkähän hintanen tuollainen on (mitkään Eesti telefuunit ei käy, vaan ne on oltava Suomalaista laatua, vakuutus setien ja tätien hyväksymiä).


      • lienee
        Niin mutta kirjoitti:

        Tarkoitus olisi alkaa (satunnaisesti) ja sen takia tuosta talvilämmityksen hinnasta kysäsinkin, koska se kiinnostaa. Mulla on kyllä mahdollisuus (ei sata varma)ehkä saada naapurin isäntä käymään napsauttamassa pääkytkin päälle paripäivää aikaisemmin (sähk.patterit). Miten on kun täällä on puhuttu tuosta kaukokäynnistyksestä niin toimiiko ne myös GSM periaatteella kun meillä ei puhelinlinjoja ole. Ja jos jollain on niin minkähän hintanen tuollainen on (mitkään Eesti telefuunit ei käy, vaan ne on oltava Suomalaista laatua, vakuutus setien ja tätien hyväksymiä).

        yksi halvimmista gsm-pohjaisista etäohjaussysteemeistä, hinta alle 300 euroa. Jotain itsetehdyn oloisia systeemeitä saa halvemmallakin mutta itse en kyllä niihin taipuisi.


      • kaukolla
        Niin mutta kirjoitti:

        Tarkoitus olisi alkaa (satunnaisesti) ja sen takia tuosta talvilämmityksen hinnasta kysäsinkin, koska se kiinnostaa. Mulla on kyllä mahdollisuus (ei sata varma)ehkä saada naapurin isäntä käymään napsauttamassa pääkytkin päälle paripäivää aikaisemmin (sähk.patterit). Miten on kun täällä on puhuttu tuosta kaukokäynnistyksestä niin toimiiko ne myös GSM periaatteella kun meillä ei puhelinlinjoja ole. Ja jos jollain on niin minkähän hintanen tuollainen on (mitkään Eesti telefuunit ei käy, vaan ne on oltava Suomalaista laatua, vakuutus setien ja tätien hyväksymiä).

        Sähkömies asensi meille Celotron homecontrollin. Ovh vähän päälle 700e niillä toiminnoilla joita valitsin, alennuksella sähkärin kautta 530e. Gsm- toimintoinen,tekstareilla. Ei mitään ongelmia käytön suhteen. Voin kertoa sähkölaskun suuruuden talven jälkeen. Onhan se mukavaa perjantai-iltana mennä lämpimään mökkiin, napsauttaa sähkölämmöt pois ja sytyttää tulet takkaan.Peruslämmön olen ajatellut säätää talveksi termostaatilla 5-10 asteeseen. Laitteita kannattaa kysellä luotettavien sähkömiesten kautta, joilla on asennus-ja käyttökokemuksia ko. laitteiden suhteen. Mitään itseviritelmiä ja Eesti.systeemejä ei kannata hankkia.


      • keijoa
        kaukolla kirjoitti:

        Sähkömies asensi meille Celotron homecontrollin. Ovh vähän päälle 700e niillä toiminnoilla joita valitsin, alennuksella sähkärin kautta 530e. Gsm- toimintoinen,tekstareilla. Ei mitään ongelmia käytön suhteen. Voin kertoa sähkölaskun suuruuden talven jälkeen. Onhan se mukavaa perjantai-iltana mennä lämpimään mökkiin, napsauttaa sähkölämmöt pois ja sytyttää tulet takkaan.Peruslämmön olen ajatellut säätää talveksi termostaatilla 5-10 asteeseen. Laitteita kannattaa kysellä luotettavien sähkömiesten kautta, joilla on asennus-ja käyttökokemuksia ko. laitteiden suhteen. Mitään itseviritelmiä ja Eesti.systeemejä ei kannata hankkia.

        Voiko tuota Celotronia käyttää talvella niin että kun peruslämpö on säädetty lämmönpudotuksella tuohon 5 asteeseen, niin tekstiviestillä saadaan lämmönpudotus pois päältä ja kämppä 20 asteeseen viikonlopuksi?


      • kaukolla
        keijoa kirjoitti:

        Voiko tuota Celotronia käyttää talvella niin että kun peruslämpö on säädetty lämmönpudotuksella tuohon 5 asteeseen, niin tekstiviestillä saadaan lämmönpudotus pois päältä ja kämppä 20 asteeseen viikonlopuksi?

        Juuri näin se toimii. Itselläni on "keskustermostaatti", johon säädän peruslämmön vaikka 10 astetta. Patterit olen säätänyt 20 asteeseen. Tekstarilla voi laittaa patterit päälle jolloin mökki lämpenee 20 asteeseen tai pois päältä, jos en menekkään mökille, jolloin lämpötila tippuu takaisin 10 asteeseen.


    • 10 astetta

      pidän 10:, syystä että lämmöt saa 3-4 tunnissa takan kanssa ylös paikalle tullessa. Sähkölasku on noin 800 €/v.

      • eristäisinkö?

        Kerropa vähän lisätietoja mökistäsi:
        - pinta-ala
        - millaiset eristykset yläpohjassa, ikkunat
        (hirsi siis vissiin 230 mm?)
        - missä päin Suomea (etelä, pohjoinen?)
        - kuinka paljon käytätte ja miten paljon on sähkövehkeitä käytössä
        - millaisella takalla nostat lämmön, kuulostaa nopealta

        Kovalta hinnalta tuntui muuten tuo edellä mainittu 700 euroa kaukosäädöstä. Paljon pitää lämpöä kulua, että tuon summan säästää verrattuna sinun tapaasi, jossa peruslämpö on hieman korkeampi


    • kotiaho

      Jos peruslämmöllä on tarkoitus vain pitää kosteus poissa, niin jostain muistan lukeneeni, että viiden asteen ero ulkolämpötilaan riittää. Ja näin olen kuullut esim. konttien kuivanapitämisestä. Eli ei välttämättä mitään termostaatteja vaan yksi lämmitin 500-1000 w joka nostaa lämöpötilaa sen verran, että kosteus ei aiheuta ongelmia.

      Kyselin itselle kauko-ohjauksien kustannukia ja iso osa kustannuksesta on sähkömiehen töitä jos rakennuksen sähköt ei suoraan tue tiputusta. Niitähän on nykyään myös suoraan pistorasiaan itseasennettavia, mm. Clas Ohlssonilla ainakin on ollut. Siihen vain niin iso läpivirtauslämmitin (ei puhallin joka voi jumittaa) kuin kytkin ja sulakkee sallii ja nosto sillä.

      Tv. pentti.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe