Haluaisin tietää,

tytöistä tykkäävä tyttö

miten partio suhtautuu yleensäkin homoseksuaalisuuteen? Onko se jollakin tavalla partioaatteen vastaista?

Haluaisin lähteä mukaan toimintaan, mutta pelkään, että jossain vaiheessa esiin nouseva lesbouteni muodostuisi esteeksi... :(

Jos siis kuulut vähemmistöön ja olet partiossa, niin kerrothan, miten sinut on otettu vastaan? Vai etkö ole kertonut asiasta kenellekään?

Ja yhtä lailla olen kiinnostunut myös teidän muiden mielipiteistä, olenko tervetullut joukkoon?

8

1351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttöskä

      Itse tunnen muutamia homoseksuaaleja partiolaisia. Homoseksuaalisuus ei ole, ainakaan nykyaikana, mikään este partioon liittymiselle. Erilaisuus on vain valttia. Rohkeasti mukaan vain. :)

    • Nimetön

      on mukana kans ainakin yks tytöistä tykkäävä tyttö, mutta ei se oo mitään ongelmaa muodostanu. siinä se on ollu mukana kun muutki, ja ainakin johtajisto tietää, mutta ei kai sen omat vartiolaiset. mun puolesta mukaan vaan.

      • aina partiolainen

        Minun aikanani, joskus vuonna 1984, meidän lippukunnassamme yksi hyvä ystäväni kertoi olevansa homo. Olimme molemmat tuolloin noin 14 vuotiaita. Suuriosa meistä tytöistä tiesi asiasta ja meistä se oli ihan ok. Poika oli todella mukava ja miksi olisimme nyt hänen ilmoituksensa jälkeen ruvenneet hylkimään häntä. Tosin hän ei uskaltanut kertoa asiasta samaa sukupuolta oleville partiokavereilleen. Asia kuitenkin aikanaan valkeni ainakin lippukuntamme vanhimmille/ johdolle. Poika oli mennyt tekemään rakkauden tunnustuksen eräälle lippukuntamme pojalle, joka sitten oli järkyttynyt aikatavalla ja kertonut asiasta äidilleen, joka taas otti yhteyttä "johtoon". No asia puitiin perinpohjin ja molemmat pojat jatkoivat partiouraansa. Eli siis uskoisin joka partiolippukunnan olevan iloinen uudesta jäsenestä. Meillä ei ole asetettu mitään rajoja sen suhteen millainen kenenkin seksuaalinen mieltymys on, ne ovat vain asioita joita ei pidä tuoda partioon. (muulla ajalla kukin rakastakoon ketä haluaa.) Ei myöskään mies-naisparien rakkauselämä kuulu partion sisälle. Toki meillä kuitenkin on paljon suomessa niinsanottuja partiopareja, jotka kuitenkin jättävät ne suurimmat tunteen ja rakkaudenosoituksensa kotona tapahtuviksi.


      • sama tyttö
        aina partiolainen kirjoitti:

        Minun aikanani, joskus vuonna 1984, meidän lippukunnassamme yksi hyvä ystäväni kertoi olevansa homo. Olimme molemmat tuolloin noin 14 vuotiaita. Suuriosa meistä tytöistä tiesi asiasta ja meistä se oli ihan ok. Poika oli todella mukava ja miksi olisimme nyt hänen ilmoituksensa jälkeen ruvenneet hylkimään häntä. Tosin hän ei uskaltanut kertoa asiasta samaa sukupuolta oleville partiokavereilleen. Asia kuitenkin aikanaan valkeni ainakin lippukuntamme vanhimmille/ johdolle. Poika oli mennyt tekemään rakkauden tunnustuksen eräälle lippukuntamme pojalle, joka sitten oli järkyttynyt aikatavalla ja kertonut asiasta äidilleen, joka taas otti yhteyttä "johtoon". No asia puitiin perinpohjin ja molemmat pojat jatkoivat partiouraansa. Eli siis uskoisin joka partiolippukunnan olevan iloinen uudesta jäsenestä. Meillä ei ole asetettu mitään rajoja sen suhteen millainen kenenkin seksuaalinen mieltymys on, ne ovat vain asioita joita ei pidä tuoda partioon. (muulla ajalla kukin rakastakoon ketä haluaa.) Ei myöskään mies-naisparien rakkauselämä kuulu partion sisälle. Toki meillä kuitenkin on paljon suomessa niinsanottuja partiopareja, jotka kuitenkin jättävät ne suurimmat tunteen ja rakkaudenosoituksensa kotona tapahtuviksi.

        ihanan kannustavista vastauksista :) Ehkä tosiaan rohkaisen itseni ja menen mukaan, kun olen sitä jo pitkään halunnut. Kyseessä on vieläpä opiskelijalippukunta, joten siellä jos missä varmastikin yrittävät ymmärtää minua ja tilannettani parhaansa mukaan, niin ainakin toivon.

        Eikä tarkoitukseni tietenkään ole missään määrin tuoda suuntautumistani julki, mutta ajan kanssa ihmiset yleensä aavistelevat asioita, joskus jopa kysyvät suoraan. Silloin on paha olla muuta kuin on. Ja kun yksi tietää, pian tietävät kaikki, niinhän se menee.

        Mutta siis kiitos teille rohkaisusta! :)


      • aina partiolainen
        sama tyttö kirjoitti:

        ihanan kannustavista vastauksista :) Ehkä tosiaan rohkaisen itseni ja menen mukaan, kun olen sitä jo pitkään halunnut. Kyseessä on vieläpä opiskelijalippukunta, joten siellä jos missä varmastikin yrittävät ymmärtää minua ja tilannettani parhaansa mukaan, niin ainakin toivon.

        Eikä tarkoitukseni tietenkään ole missään määrin tuoda suuntautumistani julki, mutta ajan kanssa ihmiset yleensä aavistelevat asioita, joskus jopa kysyvät suoraan. Silloin on paha olla muuta kuin on. Ja kun yksi tietää, pian tietävät kaikki, niinhän se menee.

        Mutta siis kiitos teille rohkaisusta! :)

        Tsemppiä sulle ja ratkaisullesi. Niin ja tervetuloa partiotoimintaan. Meillä muuten tuon kertomani pojan homous-tieto ei levinnyt koskaan. Uskoakseni ei edelleenkään monellakaan ole tietoa hänen suuntautumisestaan.( ja siis aikaa kulunut jo yli 15vuotta tapauksesta.) Ja partioihanteisiin kuuluu erilaisuuden hyväksyminen.


    • ipa.

      tuu mukaan vaan partioon. ei se lesbous oo mikään este.

    • Partiojohtaja

      Partiolla ei ole mitään homoseksuaalisia vastaan, mutta yksittäisillä ihmisillä voi olla. Mikään ei siis kiellä sinua osallistumasta, mutta neuvoisin varovaisuuteen, jottei sinua syrjitä esim. leireillä.
      Uskon, että partiossa on jonkin verran seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvia, ja että heidät hyväksutään suht hyvin. Itse kuulun toisenlaiseen vähemmistöön ja siitä ei ole koitunut yhtään harmia.
      Niin ei muuta kuin rohkeasti mukaan!

    • homo

      Ite partiossa vuodesta 88 lähtien ja siis homo.
      Tiedän myös muita partiossa olevia homoja.

      Kannatta ehkä miettiä minkälaiseen lippukuntaan menee. Esim. jos lippukunnalla vahvana taustayhteisönä seurakunta voisi kuvitella, että vaikeuksia voi tulla, jos haluat olla ulkona kaapista.

      Yleisellä tasolla olen huomannut myös, että meripartioissa jollaiseen itsekin kuulun on yleensä liberaalimpia henkilöitä johdossa ja meiniki muutenkin vapaampaa, kuin maapartioissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe