Ammattikorkeat ja yliopistot

Nella.

Voi jeesus menee hermot taas kun yliopistolaiset morkkaa meitä ammattikorkeelaisia. Nimitykset fuksiaiset ja tentit ovat kiellettyjä meiltä alemmilta yhteiskunnan eläjiltä. Mehän olemme pohjasakkaa, roskaa, jätettä, jonka nimityskin ammattikorkeakoulu on liian ylentävä meitä kohtaan. Meillä ei ole oikeutta myöskään haalareihin. Herrat ja rouvat yliopistolaiset saatte painua helvettiin sanomisinne...

Ja kohta tulee joku morkkaamaan, että todellakin kuulun siihen pohjasakkaan, koska en osaa asiallisesti ja täysin oikein kieliopillisesti kirjoittaa. Mikä siinä on, että vaikka yliopistolaisilla kerta asiat on niin hyvin niin aina joku tulee haukkumaan ja vittuilemaan ja nussimaan sitä helvetin pilkkua? Mitä yliopistolaiset häviävät siinä, että ammattikorkealaiset käyttävät haalareita tai puhuvat nimityksillä fuksiaiset ja tentit?? Onko joku näistä haukutuista henkilökohtaisesti varastanut haalarit teiltä? Hän vain seuraa jo alkanutta perinnettä haluamatta jäädä osattomaksi niistä hienoista tapahtumista ja yhteishengestä, joihin haalarit tärkeänä osana kuuluvat.

Tämä ei ole niille yliopistolaisille, jotka osaavat käyttäytyä ja olla asiallisia myös meitä roskia kohtaan. Ymmärrän, että fiksujakin yliopistolaisia on olemassa :)

61

4729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoh hoi

      Mene takaisin sinne omalle puolellesi ja jätä meidät rauhaan. Jos siellä puolella joku vittuilee niin valita hänelle älä meille.

      • Darré

        Hitsi mikä keiju.


    • yo-opiskelija

      Korjaukset ovat sulkeiden sisällä. Huom! Olen korjannut vain pahimmat virheet. Kysy tarvittaessa lisäapua koulusi suomen kielen opettajalta.

      "Voi jeesus menee hermot taas(,) kun yliopistolaiset morkkaa meitä ammattikorkeelaisia. Nimitykset fuksiaiset ja tentit ovat kiellettyjä meiltä alemmilta yhteiskunnan eläjiltä. Mehän olemme pohjasakkaa, roskaa, jätettä, (joille) nimityskin ammattikorkeakoulu on liian ylentävä meitä kohtaan. Meillä ei ole oikeutta myöskään haalareihin. Herrat ja rouvat yliopistolaiset saatte painua helvettiin sanomisinne...

      Ja kohta tulee joku morkkaamaan, että todellakin kuulun siihen pohjasakkaan, koska en osaa asiallisesti ja täysin oikein kieliopillisesti kirjoittaa. Mikä siinä on, että vaikka yliopistolaisilla kerta asiat on niin hyvin(,) niin aina joku tulee haukkumaan ja vittuilemaan ja nussimaan sitä helvetin pilkkua? Mitä yliopistolaiset häviävät siinä, että ammattikorkealaiset käyttävät haalareita tai puhuvat nimityksillä fuksiaiset ja tentit?() Onko joku näistä haukutuista henkilökohtaisesti varastanut haalarit teiltä? Hän vain seuraa jo alkanutta perinnettä haluamatta jäädä osattomaksi niistä hienoista tapahtumista ja yhteishengestä, joihin haalarit tärkeänä osana kuuluvat.

      Tämä ei ole niille yliopistolaisille, jotka osaavat käyttäytyä ja olla asiallisia myös meitä roskia kohtaan. Ymmärrän, että fiksujakin yliopistolaisia on olemassa :)"

      Murteella ja slangilla saa kirjoittaa, mutta pilkkuja pitää käyttää oikein. Ota opiksesi.

      • TABUTABU

        korjasit siis kaverin kirjoituksesta pilkkuvirheet?

        Ei saatana... ;) ja susta pitäis vielä ottaa oppia?


      • oppistalallaa...
        TABUTABU kirjoitti:

        korjasit siis kaverin kirjoituksesta pilkkuvirheet?

        Ei saatana... ;) ja susta pitäis vielä ottaa oppia?

        Varmaan huomasit, että "vähän" muutakin oli tuossa korjattu? Ei kai se ole ihme, jos välillä menee oikeilla korkeakoululaisilla käsi päähän, kun lueskelee tuommoista kieltä.


      • TABUTABU
        oppistalallaa... kirjoitti:

        Varmaan huomasit, että "vähän" muutakin oli tuossa korjattu? Ei kai se ole ihme, jos välillä menee oikeilla korkeakoululaisilla käsi päähän, kun lueskelee tuommoista kieltä.

        naurettavaa pilkunnussintaa.


    • yliopistolainen

      Ymmärrän turhautumisesi. Uskoisin, että eniten yliopistoihmisiä ärsyttää mainitsemiesi termien käytössä se, että miksi plagioida yliopistotermejä; miksette voi kehittää omia, parempia ja mukavampia? Ei amk-aloittajan ole pakko olla fuksi; eri yliopiston ainejärjestöilläkin on muita nimityksiä aloittajilleen, keksikää tekin omat!

    • ...

      Olisi niin selkeätä, jos yhä puhuttaisiin opistoista ja korkeakouluista.

    • apinoida

      kaikessa meitä yliopistolaisia. Se on vaan ollut sellainen perinne, että niitä haalareita käyttävät yliopisto-opiskelijat. Itse en käyttänyt lainkaan, koska siitä touhusta on mennyt maku kun jokainen niitä nyt käyttää.

      Tiedän amk-oppilaitoksen (jossa itsekin joskus aikoinani olen opiskellut), jonka opiskelijoilla on sellainen käsitys, että nämä heidän opintonsa on suoraan rinnastettavissa yliopisto-opintoihin. Ilmeisesti opettajat näin valistavat opiskelijoita. Lueskelin juuri yhtä lopputyötä liiketalouden linjalta tästä oppilaitoksesta ja kyllä naurussa oli pitelemistä.
      Kaksi tyyppiä oli tehnyt sen parityönä. Sivumäärä oli lähteineen peräti 18. Lisäksi lopussa oli noin sata histogrammia liitteinä ja työn kyselylomake. Lähteinä oli käytetty noin viittä kirjaa. Työn sisällössä ei ollut mitään tieteellistä, pelkästään itsestäänselvyyksiä ja omasta päästä kirjoitettuja juttuja tai sitten niistä puuttui lähteet. Eikä tekstissä ollut esitetty tärkeimpiä tuloksia kuvioin eikä taulukoin kaikki siis vain siellä liite osastossa. Jos olisin ollut ko opettaja olisivat saaneet hylätyn multa. Ei nämä tällaiset työt ole mitenkään verrannollisia pro graduun.

      Minä luulen, että tämä tällainen amk-opiskelijoiden morkkaus johtuu just tästä, että näitä kahta oppilaitosta yritetään sekoittaa keskenään. Jos nämä kaksi yrittäisivät pysyä selkeästi erillisinä niin nimitykseltään kuin muutenkin niin tuskinpa teitä enää sen jälkeen morkattaisiin.
      Ei tämä ole tietenkään sinun vikasi aloittaja, en sillä kirjoittanut tätä vaan näin yleisesti.

      • sandra__

        Tuosta lopputyöstä. Sanoit joillakin amk-opiskelijoilla olleen 18 sivuinen opinnäytetyö?! Kyllä se minustakin kuulostaa naurettavalta, sillä amk:n lopputyö ei ole mikään pikkujuttu. Ja, tiedän, gradu on vielä vaikeampi, mutta on turha aliarvioida amk:n opinnäytetöitä. Esim. veljeni teki tänä vuonna opinnäyetyön amk:ssa ja sivumäärä oli noin 60. Kyllä siihen aikaa on käytetty. Ja lähteitä oli todella paljon.

        Että on turha yleistää aina, että jos on nähnyt jossain lyhyen opinnäytetyön että kaikki olisivat samanlaisia! Vaatimukset ovat paljon korkeammalla!

        Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys. Ja se jos mikä on sellainen, että sitä arvostetaan työmarkkinoilla.

        Jos ihmisellä on itsetunto kohdallaan, ei aina tarvitse nälviä ja vähätellä toisia. Olen sitä mieltä, että jotka jatkuvasti jaksavat kinastella amk:n ja yliopiston paremmuudesta, heillä on omassa korvien välissä vikaa. Itsetunto-ongelmia kenties..pätemisen tarvetta....?


      • Voi venäjä
        sandra__ kirjoitti:

        Tuosta lopputyöstä. Sanoit joillakin amk-opiskelijoilla olleen 18 sivuinen opinnäytetyö?! Kyllä se minustakin kuulostaa naurettavalta, sillä amk:n lopputyö ei ole mikään pikkujuttu. Ja, tiedän, gradu on vielä vaikeampi, mutta on turha aliarvioida amk:n opinnäytetöitä. Esim. veljeni teki tänä vuonna opinnäyetyön amk:ssa ja sivumäärä oli noin 60. Kyllä siihen aikaa on käytetty. Ja lähteitä oli todella paljon.

        Että on turha yleistää aina, että jos on nähnyt jossain lyhyen opinnäytetyön että kaikki olisivat samanlaisia! Vaatimukset ovat paljon korkeammalla!

        Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys. Ja se jos mikä on sellainen, että sitä arvostetaan työmarkkinoilla.

        Jos ihmisellä on itsetunto kohdallaan, ei aina tarvitse nälviä ja vähätellä toisia. Olen sitä mieltä, että jotka jatkuvasti jaksavat kinastella amk:n ja yliopiston paremmuudesta, heillä on omassa korvien välissä vikaa. Itsetunto-ongelmia kenties..pätemisen tarvetta....?

        "Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys."

        Mutta juuri näin kuuluukin olla ja aina ollutkin! Nykypäivän vaativassa johto-ja esimiestyössä kuuluu asiaan se, että käytännön työntekijät osaavat hommansa. Ei tehtaassa DI:n tarvitse tietää jokaista vipstaakia, riittää kun on laajemmat visiot on hallussa. On selvää, ettei kukaan palkkaa käytännön työtä tekevää amk -ihmistä muuta kuin tekemään käytännön työtä...

        Yliopistoissa annetaan koulutus oppia ymmärtämään asioita laajemmin kuin käytännön kautta. Tätä tarvitaan niin operatiivisella kuin strategisella johtotasolla. Puhumattakaan yliopistotutkinnon sivistyksellisestä missioista..

        Em. jaottelu on ollut olemassa antiikin Kreikan ajoista. Pulinat pois, sama meno jatkuu..


      • että te jaksatte!
        Voi venäjä kirjoitti:

        "Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys."

        Mutta juuri näin kuuluukin olla ja aina ollutkin! Nykypäivän vaativassa johto-ja esimiestyössä kuuluu asiaan se, että käytännön työntekijät osaavat hommansa. Ei tehtaassa DI:n tarvitse tietää jokaista vipstaakia, riittää kun on laajemmat visiot on hallussa. On selvää, ettei kukaan palkkaa käytännön työtä tekevää amk -ihmistä muuta kuin tekemään käytännön työtä...

        Yliopistoissa annetaan koulutus oppia ymmärtämään asioita laajemmin kuin käytännön kautta. Tätä tarvitaan niin operatiivisella kuin strategisella johtotasolla. Puhumattakaan yliopistotutkinnon sivistyksellisestä missioista..

        Em. jaottelu on ollut olemassa antiikin Kreikan ajoista. Pulinat pois, sama meno jatkuu..

        Mikä ihmeen kompleksi joillakin meillä yliopistossa opiskelevilla oikein on???? Antakaa nyt rauha muillekin ja kaivakaa vaan omaa nenäänne! Oletteko tietoisia. että siitä puhe, mistä puute. Älkää nyt helvetti meitä kaikkia nolatko!


      • vielä.
        että te jaksatte! kirjoitti:

        Mikä ihmeen kompleksi joillakin meillä yliopistossa opiskelevilla oikein on???? Antakaa nyt rauha muillekin ja kaivakaa vaan omaa nenäänne! Oletteko tietoisia. että siitä puhe, mistä puute. Älkää nyt helvetti meitä kaikkia nolatko!

        ei amk:laiset minun elämääni erityistä kompleksia aiheuta, eikä tämä asia kompleksia kenellekään muullekaan aiheuttaisi jos todellakin nämä kaksi oppilaitosta olisivat kaksi täysin eri asiaa.

        Työelämässä olen kuitenkin törmännyt asiaan, että ainakin tästä yhdestä amk:sta tulleiden ajatusmaailmassa heidän opinnot ovat yhtä kuin ekonomin tutkinto. KOetappa heille sitten selvittää, että ei se ihan sama asia ole.
        Näitä ko oppilaitoksen lopputöitä joita kommentoin aikaisemmin olen selaillut useita (en muista yksityiskohtia näistä muista), mutta tämä yksi surkein jäi mieleen. Ei ne muutkaan kovin hääppöisiä olleet. Korkeakoulussa pitäisi pystyä vähän parempaan.

        Olisi todella tarpeellista tehdä opiskelijoille (ja myös työnantajille) selväksi etteivät nämä kaksi tutkintoa ole samanarvoisia, ettei sitten tule pettymyksiä ja sekaannuksia työelämässä puolin eikä toisin. Jo tuo korkeakoulusana varmasti hämmentää useita työnantajia.
        Minä luulen, että myös tällaiset keskustelut loppuisivat samalla jos suuntaukset olisivat selvemmät. Kyllä se on kuule ihan meidän yliopistolaisten etu, ettei esim. ekonomin paikat mene jatkossa tradenomeille. En tiedä voisko näin jossain vaiheessa käydä vai ymmärtävätkö kaikki työnantajat nämä oppilaitosten erot ja vielä jos nimeksi tulee university amk vai joko tämä ehdotus on hylätty.


      • TABUTABU
        vielä. kirjoitti:

        ei amk:laiset minun elämääni erityistä kompleksia aiheuta, eikä tämä asia kompleksia kenellekään muullekaan aiheuttaisi jos todellakin nämä kaksi oppilaitosta olisivat kaksi täysin eri asiaa.

        Työelämässä olen kuitenkin törmännyt asiaan, että ainakin tästä yhdestä amk:sta tulleiden ajatusmaailmassa heidän opinnot ovat yhtä kuin ekonomin tutkinto. KOetappa heille sitten selvittää, että ei se ihan sama asia ole.
        Näitä ko oppilaitoksen lopputöitä joita kommentoin aikaisemmin olen selaillut useita (en muista yksityiskohtia näistä muista), mutta tämä yksi surkein jäi mieleen. Ei ne muutkaan kovin hääppöisiä olleet. Korkeakoulussa pitäisi pystyä vähän parempaan.

        Olisi todella tarpeellista tehdä opiskelijoille (ja myös työnantajille) selväksi etteivät nämä kaksi tutkintoa ole samanarvoisia, ettei sitten tule pettymyksiä ja sekaannuksia työelämässä puolin eikä toisin. Jo tuo korkeakoulusana varmasti hämmentää useita työnantajia.
        Minä luulen, että myös tällaiset keskustelut loppuisivat samalla jos suuntaukset olisivat selvemmät. Kyllä se on kuule ihan meidän yliopistolaisten etu, ettei esim. ekonomin paikat mene jatkossa tradenomeille. En tiedä voisko näin jossain vaiheessa käydä vai ymmärtävätkö kaikki työnantajat nämä oppilaitosten erot ja vielä jos nimeksi tulee university amk vai joko tämä ehdotus on hylätty.

        kuin jankuttaa täällä paskaa. Esitä jotain muuta kuin mutu-paskaa tai ole hiljaa.

        " Näitä ko oppilaitoksen lopputöitä joita kommentoin aikaisemmin olen selaillut useita (en muista yksityiskohtia näistä muista), mutta tämä yksi surkein jäi mieleen. Ei ne muutkaan kovin hääppöisiä olleet. Korkeakoulussa pitäisi pystyä vähän parempaan. "

        Itsekin olen paskoja tekeleitä yliopiston puolelta lueskellut. Mitäs tähän sanot? Kumpi nyt on oikeassa?


      • mutta minun
        TABUTABU kirjoitti:

        kuin jankuttaa täällä paskaa. Esitä jotain muuta kuin mutu-paskaa tai ole hiljaa.

        " Näitä ko oppilaitoksen lopputöitä joita kommentoin aikaisemmin olen selaillut useita (en muista yksityiskohtia näistä muista), mutta tämä yksi surkein jäi mieleen. Ei ne muutkaan kovin hääppöisiä olleet. Korkeakoulussa pitäisi pystyä vähän parempaan. "

        Itsekin olen paskoja tekeleitä yliopiston puolelta lueskellut. Mitäs tähän sanot? Kumpi nyt on oikeassa?

        pointtini oli vain se, että tällaiset "yliopistolaiset morkkaa meitä amk:laisia" keskustelut johtuvat juuri siitä, että näiden kahden tutkinnon erot ovat nyt sekoittuneet ainakin joillakin opiskelijoilla. Ei tarvitsisi kenenkään kuunnella morkkauksia jos jokainen pysyisi ruodussaan. Ymmärrätkö mitä tarkoitan.

        Olen kuullut tradenomien väittävän, että heidän koulutuksensa antaa samat valmiudet kuin ekonomin koulutus. Ei pidä paikkaansa ainakaan tässä yhdessä amk:ssa. Esimerkiksi juuri nämä ko lopputyötkin jo sen todistavat, että aika kaukana ollaan siitäkin yliopiston mittapuussa surkeasta tekeleestä.


      • TABUTABU
        mutta minun kirjoitti:

        pointtini oli vain se, että tällaiset "yliopistolaiset morkkaa meitä amk:laisia" keskustelut johtuvat juuri siitä, että näiden kahden tutkinnon erot ovat nyt sekoittuneet ainakin joillakin opiskelijoilla. Ei tarvitsisi kenenkään kuunnella morkkauksia jos jokainen pysyisi ruodussaan. Ymmärrätkö mitä tarkoitan.

        Olen kuullut tradenomien väittävän, että heidän koulutuksensa antaa samat valmiudet kuin ekonomin koulutus. Ei pidä paikkaansa ainakaan tässä yhdessä amk:ssa. Esimerkiksi juuri nämä ko lopputyötkin jo sen todistavat, että aika kaukana ollaan siitäkin yliopiston mittapuussa surkeasta tekeleestä.

        " Ei pidä paikkaansa ainakaan tässä yhdessä amk:ssa. Esimerkiksi juuri nämä ko lopputyötkin jo sen todistavat, että aika kaukana ollaan siitäkin yliopiston mittapuussa surkeasta tekeleestä."

        tässä yhdessä...jne. en mä jaksa.
        mutu mutu mutu


      • Riksu
        sandra__ kirjoitti:

        Tuosta lopputyöstä. Sanoit joillakin amk-opiskelijoilla olleen 18 sivuinen opinnäytetyö?! Kyllä se minustakin kuulostaa naurettavalta, sillä amk:n lopputyö ei ole mikään pikkujuttu. Ja, tiedän, gradu on vielä vaikeampi, mutta on turha aliarvioida amk:n opinnäytetöitä. Esim. veljeni teki tänä vuonna opinnäyetyön amk:ssa ja sivumäärä oli noin 60. Kyllä siihen aikaa on käytetty. Ja lähteitä oli todella paljon.

        Että on turha yleistää aina, että jos on nähnyt jossain lyhyen opinnäytetyön että kaikki olisivat samanlaisia! Vaatimukset ovat paljon korkeammalla!

        Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys. Ja se jos mikä on sellainen, että sitä arvostetaan työmarkkinoilla.

        Jos ihmisellä on itsetunto kohdallaan, ei aina tarvitse nälviä ja vähätellä toisia. Olen sitä mieltä, että jotka jatkuvasti jaksavat kinastella amk:n ja yliopiston paremmuudesta, heillä on omassa korvien välissä vikaa. Itsetunto-ongelmia kenties..pätemisen tarvetta....?

        "Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys. Ja se jos mikä on sellainen, että sitä arvostetaan työmarkkinoilla. "

        - Mitä tämä maaginen käytännönläheisyys pitää sisällään?


      • vvv
        TABUTABU kirjoitti:

        kuin jankuttaa täällä paskaa. Esitä jotain muuta kuin mutu-paskaa tai ole hiljaa.

        " Näitä ko oppilaitoksen lopputöitä joita kommentoin aikaisemmin olen selaillut useita (en muista yksityiskohtia näistä muista), mutta tämä yksi surkein jäi mieleen. Ei ne muutkaan kovin hääppöisiä olleet. Korkeakoulussa pitäisi pystyä vähän parempaan. "

        Itsekin olen paskoja tekeleitä yliopiston puolelta lueskellut. Mitäs tähän sanot? Kumpi nyt on oikeassa?

        ..mm. Jari Vilenin (muistatte varmaan tän "kansanedustajan") progradu oli joku ihme "sitäsuntätähöttö", joka oli kaiken lisäksi suuriltaosin lainattua palgiaattia.
        Ja tällaiset sitten ovat "tieteellisiä" tutkielmia. Kyllä yliopiston puolella on aivan samanlaisia "opinnäytteitä" kuin amk:n puolella - eli laidasta laitaan!


      • nähnyt
        vvv kirjoitti:

        ..mm. Jari Vilenin (muistatte varmaan tän "kansanedustajan") progradu oli joku ihme "sitäsuntätähöttö", joka oli kaiken lisäksi suuriltaosin lainattua palgiaattia.
        Ja tällaiset sitten ovat "tieteellisiä" tutkielmia. Kyllä yliopiston puolella on aivan samanlaisia "opinnäytteitä" kuin amk:n puolella - eli laidasta laitaan!

        surkeita tekeleitä, eräs tyttö käytti mm. lähteinään valittuja paloja seminaariesitelmissä. Sai kyllä kuulla siitä kunniansa. Niin ja siellä koreassa oli nyt se kantasolutyyppi huijannut tutkimustuloksiaan arvostettuu tiedelehteen.

        Se miksi tätä lopputyö juttua käytin esimerkkinä oli se, että ihmettelen tasoa jos tämä em. työ on hyväksytty ja samaan aikaan kovasti kerrotaan kuinka opinnot ovat rinnastettavissa yliopisto-opintoihin. PItäis sitten kongreettisesti opetuksentason olla em. oppilaitoksessa parantunut siitä opistotasosta jos kerran niin kovasti väitetään, että ollaan korkeakoulu. Mutta mitenkäs se taso voi oppilaitoksessa nousta jos siellä on opettajina ne samat puupäät, jotka eivät edes kunnollista opistotason koulutusta osaa antaa.


      • TABUTABU
        nähnyt kirjoitti:

        surkeita tekeleitä, eräs tyttö käytti mm. lähteinään valittuja paloja seminaariesitelmissä. Sai kyllä kuulla siitä kunniansa. Niin ja siellä koreassa oli nyt se kantasolutyyppi huijannut tutkimustuloksiaan arvostettuu tiedelehteen.

        Se miksi tätä lopputyö juttua käytin esimerkkinä oli se, että ihmettelen tasoa jos tämä em. työ on hyväksytty ja samaan aikaan kovasti kerrotaan kuinka opinnot ovat rinnastettavissa yliopisto-opintoihin. PItäis sitten kongreettisesti opetuksentason olla em. oppilaitoksessa parantunut siitä opistotasosta jos kerran niin kovasti väitetään, että ollaan korkeakoulu. Mutta mitenkäs se taso voi oppilaitoksessa nousta jos siellä on opettajina ne samat puupäät, jotka eivät edes kunnollista opistotason koulutusta osaa antaa.

        " Mutta mitenkäs se taso voi oppilaitoksessa nousta jos siellä on opettajina ne samat puupäät, jotka eivät edes kunnollista opistotason koulutusta osaa antaa. "

        Varmasti haluat perustella? Vain ääliö voi väittää tuollaista ilman minkäänlaista faktaa taustalla.
        Ja yliopistostahan nuo ovat monet valmistuneet...


      • TABUTABU
        Riksu kirjoitti:

        "Mutta tiedättekös yliopistolaiset?! Yksi asia, missä amk-opiskelijat tulevat olemaan aina teitä edellä ja parempia on käytännönläheisyys. Ja se jos mikä on sellainen, että sitä arvostetaan työmarkkinoilla. "

        - Mitä tämä maaginen käytännönläheisyys pitää sisällään?

        henkilökohtaisesti tuosta käytännönläheisyydesta jaksa vaahdota. Hyvinä puolina se sijaan näen pakollisen harjoittelun (puheet kassa-harjoittelusta paskaa) sekä esim. monipuolinen ohjelmistoihin tutustuminen.
        Ilman mitään mitään väheksyntää haluan kertoa teknillisessä korkeakoulussa opiskelevasta ystävästäni, joka ei osaa tehdä Excelillä juurikaan mitään. Itse teen Excelillä mitä tahansa.


      • siellä
        TABUTABU kirjoitti:

        " Mutta mitenkäs se taso voi oppilaitoksessa nousta jos siellä on opettajina ne samat puupäät, jotka eivät edes kunnollista opistotason koulutusta osaa antaa. "

        Varmasti haluat perustella? Vain ääliö voi väittää tuollaista ilman minkäänlaista faktaa taustalla.
        Ja yliopistostahan nuo ovat monet valmistuneet...

        tietenkin ja opetus oli minun aikaan ala-arvoista. Samat naamat opettaa nykyisinkin vielä.


      • TABUTABU
        siellä kirjoitti:

        tietenkin ja opetus oli minun aikaan ala-arvoista. Samat naamat opettaa nykyisinkin vielä.

        No hei, ei sitten mitään. Kyllä sä nämä jutut tiedät.


      • RIksu
        TABUTABU kirjoitti:

        henkilökohtaisesti tuosta käytännönläheisyydesta jaksa vaahdota. Hyvinä puolina se sijaan näen pakollisen harjoittelun (puheet kassa-harjoittelusta paskaa) sekä esim. monipuolinen ohjelmistoihin tutustuminen.
        Ilman mitään mitään väheksyntää haluan kertoa teknillisessä korkeakoulussa opiskelevasta ystävästäni, joka ei osaa tehdä Excelillä juurikaan mitään. Itse teen Excelillä mitä tahansa.

        "Ilman mitään mitään väheksyntää haluan kertoa teknillisessä korkeakoulussa opiskelevasta ystävästäni, joka ei osaa tehdä Excelillä juurikaan mitään. Itse teen Excelillä mitä tahansa."

        - Mitä meidän tulisi tästä päätellä? Teknillisessä korkeakoulussa opiskelevat eivät osaa käyttää Exceliä?


      • TABUTABU
        RIksu kirjoitti:

        "Ilman mitään mitään väheksyntää haluan kertoa teknillisessä korkeakoulussa opiskelevasta ystävästäni, joka ei osaa tehdä Excelillä juurikaan mitään. Itse teen Excelillä mitä tahansa."

        - Mitä meidän tulisi tästä päätellä? Teknillisessä korkeakoulussa opiskelevat eivät osaa käyttää Exceliä?

        ihan omien älynlahjojen mukaan mitä haluaa ;)


      • Riiiiiiiiiii
        mutta minun kirjoitti:

        pointtini oli vain se, että tällaiset "yliopistolaiset morkkaa meitä amk:laisia" keskustelut johtuvat juuri siitä, että näiden kahden tutkinnon erot ovat nyt sekoittuneet ainakin joillakin opiskelijoilla. Ei tarvitsisi kenenkään kuunnella morkkauksia jos jokainen pysyisi ruodussaan. Ymmärrätkö mitä tarkoitan.

        Olen kuullut tradenomien väittävän, että heidän koulutuksensa antaa samat valmiudet kuin ekonomin koulutus. Ei pidä paikkaansa ainakaan tässä yhdessä amk:ssa. Esimerkiksi juuri nämä ko lopputyötkin jo sen todistavat, että aika kaukana ollaan siitäkin yliopiston mittapuussa surkeasta tekeleestä.

        Minäkin olen kuullut lukuisten tradenomien suusta samat jorinat, ovat kuulemma akateemisia. Yksi haki vastavalmistuneena julkisen puolen johtovirkoja kun hänelle oli koulussa kerrottu että olet k-koulutettu ja voit hakea. Ei jumankauta. Ihan pätevä ja tutkinto esim. yritystoimintaa harkitsevalle, mutta menee jotenkin uskottavuus kun samassa lauseessa nämä A) kehuvat miten käytännönläheinen ja arvostettu amk-tutkinto on mutta B) yrittävät omia ylemmän korkeakoulututkinnon nimikkeet itselleen ja vertaavat kahta toisistaan eriävää tutkintoa toisiinsa.
        Miksi, miksi? Olkaa ylpeitä siitä mitä olette. Ei poliisikaan ole vartija tai toisin päin, eikä kummassakaan mitään vikaa.


      • Riiiiiiiiii
        Riiiiiiiiiii kirjoitti:

        Minäkin olen kuullut lukuisten tradenomien suusta samat jorinat, ovat kuulemma akateemisia. Yksi haki vastavalmistuneena julkisen puolen johtovirkoja kun hänelle oli koulussa kerrottu että olet k-koulutettu ja voit hakea. Ei jumankauta. Ihan pätevä ja tutkinto esim. yritystoimintaa harkitsevalle, mutta menee jotenkin uskottavuus kun samassa lauseessa nämä A) kehuvat miten käytännönläheinen ja arvostettu amk-tutkinto on mutta B) yrittävät omia ylemmän korkeakoulututkinnon nimikkeet itselleen ja vertaavat kahta toisistaan eriävää tutkintoa toisiinsa.
        Miksi, miksi? Olkaa ylpeitä siitä mitä olette. Ei poliisikaan ole vartija tai toisin päin, eikä kummassakaan mitään vikaa.

        Siis pätevä tutkinto, ja-sana pois:)


    • yujtutyu

      tämä ammattikorkeakouluhan on periaatteessa yliopistosta eronnut omaksi opistokseen tai oikeammin noussut opistosta korkeakouluksi, jossa koulutetaan alempaan korkeakoulututkintoon.
      AMK:ssa ei tehdä tieteellistä tutkimusta ja ne ovat suuntautuneet työelämään.


      Kaikki ammattikorkeakoulututkinnot ovat Bachelor- Degree -tasoisia eli alempia korkeakoulututkintoja eli karkeasti sanoen esim. ekonomin (kauppatieteiden maisteri) ja Tradenomin tutkinnon erottaa siitä että toinen on ylempi korkeakoulututkinto ja toinen alempi eli tutkintoja ei voi verrata keskenään. Tai no voihan
      tietenkin ymmärtämällä että toinen on alempi ja toinen ylempi tutkinto.

      Mutta viime aikoina on myös alkanut tulemaan myös joitain ylempiä tutkintoja amk:hon.
      Elikkä ammattikorkeakoulun tutkintoja voi pitää samalla tasolla kuten esim. yliopistojen Kandidaatin tutkintoja. Ja samaten Ammattikorkeakoulujen lopputyö on periaatteessa saman tasoinen kuten esim. kandidaatin tutkielma eli ei VOI MITENKÄÄN verrata PRO GRADUA ammattikorkeakoulujen lopputyöhön, koska PRO GRADu
      on ylemmän korkeakoulutkinnon lopputyö.

      Koska lähes kaikki Ammattikorkeakoulun tutkinnot ovat alempia korkeakoulu tutkintoja ei niistä myöskään (yleensä) pääse ylimpiin johto, asiantuntija ym. tehtäviin eikä eliittiin. Vaan se tutkinto oikeuttaa työnjohto-keskijohdon tehtäviin.

      Onko tämä asia nyt selkeä?
      Ammattikorkeasta pelkästään ALEMPI KORKEAKOULUTKINTO ja yliopistoon mennään yleensä suorittamaan vähintään Ylempää korkeakoulutkintoa ja sitte voi jatkaa jatkotutkinnoilla, lisensiaatin ja tohtorin-...

      • selvennit

        minä en ole nimittäin tajunnut eroa kun puhutaan että on rinnastettavissa yliopistoon ja minusta niitä ei ole voinut mitenkään rinnastaa keskenään. No nyt tajuan.


      • Monta kertaa

        Ei mene näköjään viisaillekaan näköjään tajuntaan:

        ALEMPI ja YLEMPI KORKEAKOULUTUKINTO ovat AINOASTAAN YLIOPISTOSSA saatavia tutkintoja.

        AMMATTIKORKEAKOULUtutkinto ja YLEMPI ammattikorkeakoulutukinto ovat ammattikorkeakoulututkintoja.

        Lain mukaan amk-tutkinnot voidaan JULKISIA VIRKOJA täytettäessä RINNASTAA tietyin edellytyksin em. akateemisiin tutkintoihin. Se, että virkoja täytettäessä voidaan jotain rinnastaa, ei tietenkään merkitse sitä, että kyseessä olisi saman tasoinen tutkinto.


      • ftukftvitfj
        Monta kertaa kirjoitti:

        Ei mene näköjään viisaillekaan näköjään tajuntaan:

        ALEMPI ja YLEMPI KORKEAKOULUTUKINTO ovat AINOASTAAN YLIOPISTOSSA saatavia tutkintoja.

        AMMATTIKORKEAKOULUtutkinto ja YLEMPI ammattikorkeakoulutukinto ovat ammattikorkeakoulututkintoja.

        Lain mukaan amk-tutkinnot voidaan JULKISIA VIRKOJA täytettäessä RINNASTAA tietyin edellytyksin em. akateemisiin tutkintoihin. Se, että virkoja täytettäessä voidaan jotain rinnastaa, ei tietenkään merkitse sitä, että kyseessä olisi saman tasoinen tutkinto.

        on myös korkeakoulu, josta saa korkeakoulututkinnon eli alemman korkeakoulututkinnon, joka on nimeltään ammattikorkeakoulututkinto. Siis kyllä amk- ja yliopistotutkintoja voi verrata keskenään siinä missä yliopistojen eri tiedekuntien tutkintoja.

        Esim. amk-insinöörit ovat kansainvälisessaä vertailussa Bachelor of Science -tasoa.
        Siis sekä yliopistot että Amk:t ovat korkeakouluja.

        Mutta se on totta että näitä uusia ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja ei voi rinnastaa aivan vastaavalla tavalla yliopiston vastaaviin ylempiin tutkintoihin.


      • Hohhoijaa.
        ftukftvitfj kirjoitti:

        on myös korkeakoulu, josta saa korkeakoulututkinnon eli alemman korkeakoulututkinnon, joka on nimeltään ammattikorkeakoulututkinto. Siis kyllä amk- ja yliopistotutkintoja voi verrata keskenään siinä missä yliopistojen eri tiedekuntien tutkintoja.

        Esim. amk-insinöörit ovat kansainvälisessaä vertailussa Bachelor of Science -tasoa.
        Siis sekä yliopistot että Amk:t ovat korkeakouluja.

        Mutta se on totta että näitä uusia ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja ei voi rinnastaa aivan vastaavalla tavalla yliopiston vastaaviin ylempiin tutkintoihin.

        ftukftvitfj kirjoitti:

        "Ammattikorkeakoulu on myös korkeakoulu, josta saa korkeakoulututkinnon eli alemman korkeakoulututkinnon, joka on nimeltään ammattikorkeakoulututkinto."

        Ziizuzz, mitä skeidaa! "...alemman korkeakoulututkinnon, joka on nimeltään ammattikorkeakoulututkinto" - tuo on vähän sama kuin 'porkkana, joka on nimeltään vesimeloni'.

        Alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja voi suorittaa vain yliopistoissa. Ammattikorkeakoulussa voi suorittaa vain ammattikorkeakoulututkintoja. Ammattikorkeakoulututkinto EI ole alempi (eikä myöskään ylempi) korkeakoulututkinto.

        Jollet puhetta usko, niin vilkaisepa mitä opetusministeriö asiasta sanoo otsikon
        'Suomen koulutusjärjestelmässä suoritettavat tutkinnot ja opinnot' alla.

        Katso kohta KORKEAKOULUTUTKINNOT (sivun alaosassa).

        http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/tutkinnot_ja_opinnot/?lang=fi


      • kjlkalaj
        Hohhoijaa. kirjoitti:

        ftukftvitfj kirjoitti:

        "Ammattikorkeakoulu on myös korkeakoulu, josta saa korkeakoulututkinnon eli alemman korkeakoulututkinnon, joka on nimeltään ammattikorkeakoulututkinto."

        Ziizuzz, mitä skeidaa! "...alemman korkeakoulututkinnon, joka on nimeltään ammattikorkeakoulututkinto" - tuo on vähän sama kuin 'porkkana, joka on nimeltään vesimeloni'.

        Alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja voi suorittaa vain yliopistoissa. Ammattikorkeakoulussa voi suorittaa vain ammattikorkeakoulututkintoja. Ammattikorkeakoulututkinto EI ole alempi (eikä myöskään ylempi) korkeakoulututkinto.

        Jollet puhetta usko, niin vilkaisepa mitä opetusministeriö asiasta sanoo otsikon
        'Suomen koulutusjärjestelmässä suoritettavat tutkinnot ja opinnot' alla.

        Katso kohta KORKEAKOULUTUTKINNOT (sivun alaosassa).

        http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/tutkinnot_ja_opinnot/?lang=fi

        vastaavat alempia korkeakoulutkintoja.
        Ammattikorkeakoulutkinnot ovat kansainvälisessä vertailussa Bachelor*s degree-tasoa. Usko nyt, se on juuri nuin rinnastettavissa.

        "Näitä nimityksiä voidaan käyttää myös suomalaisesta ammattikorkeakoulututkinnosta:"

        * BSc = Bachelor of Science (luonnontieteellinen/tekninen tutkinto)
        * BA = Bachelor of Arts (humanistinen tutkinto)
        * BBA = Bachelor of Business Administration (kauppatieteellinen tutkinto)
        * LL.B = Bachelor of Laws (oikeustieteellinen tutkinto)


        "Kandidaatintutkielma nimeä voidaan käyttää myös ammattikorkeakoulun päättötyöstä."


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alempi_korkeakoulututkinto
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kandidaatintutkielma

        Toivottavasti jo lopulta huomaisitt että asia on nuin.


      • Hohhoijaa.
        kjlkalaj kirjoitti:

        vastaavat alempia korkeakoulutkintoja.
        Ammattikorkeakoulutkinnot ovat kansainvälisessä vertailussa Bachelor*s degree-tasoa. Usko nyt, se on juuri nuin rinnastettavissa.

        "Näitä nimityksiä voidaan käyttää myös suomalaisesta ammattikorkeakoulututkinnosta:"

        * BSc = Bachelor of Science (luonnontieteellinen/tekninen tutkinto)
        * BA = Bachelor of Arts (humanistinen tutkinto)
        * BBA = Bachelor of Business Administration (kauppatieteellinen tutkinto)
        * LL.B = Bachelor of Laws (oikeustieteellinen tutkinto)


        "Kandidaatintutkielma nimeä voidaan käyttää myös ammattikorkeakoulun päättötyöstä."


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alempi_korkeakoulututkinto
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kandidaatintutkielma

        Toivottavasti jo lopulta huomaisitt että asia on nuin.

        ...Wikipedia lähteenä? Itsekö nuo jutut sinne kirjoitit? :D

        Minä uskon näissä asioissa opetusministeriötä ja Suomen lainsäädäntöä - jonka puitteissa opetusministeriökin tietysti toimii - enkä kenen hyvänsä kontaminoitavissa olevia 'kirjoita itse oma totuutesi' -lähteitä. Sinä uskot tietysti sitä mikä on sinulle mieluisinta...

        Sekä voimassa olevan lainsäädännön että opetusministeriön mukaan 1) ylempiä ja alempia korkeakoulututkintoja voi suorittaa vain yliopistoissa, ja 2) ammattikorkeakouluissa voi suorittaa vain ammattikorkeakoulututkintoja.

        Ja virallisen linjan lisäksi...minä muuten olen suorittanut AMK-tutkinnon(kin), ja tiedän vähän helvetin hyvin sitäkin kautta, ettei AMK-tutkinto ole lähelläkään kandin tasoa. Niin että siinähän rinnastelet - ei sinua kumminkaan usko kuin sinä ja kaltaisesi.


      • kandi+trade
        Hohhoijaa. kirjoitti:

        ...Wikipedia lähteenä? Itsekö nuo jutut sinne kirjoitit? :D

        Minä uskon näissä asioissa opetusministeriötä ja Suomen lainsäädäntöä - jonka puitteissa opetusministeriökin tietysti toimii - enkä kenen hyvänsä kontaminoitavissa olevia 'kirjoita itse oma totuutesi' -lähteitä. Sinä uskot tietysti sitä mikä on sinulle mieluisinta...

        Sekä voimassa olevan lainsäädännön että opetusministeriön mukaan 1) ylempiä ja alempia korkeakoulututkintoja voi suorittaa vain yliopistoissa, ja 2) ammattikorkeakouluissa voi suorittaa vain ammattikorkeakoulututkintoja.

        Ja virallisen linjan lisäksi...minä muuten olen suorittanut AMK-tutkinnon(kin), ja tiedän vähän helvetin hyvin sitäkin kautta, ettei AMK-tutkinto ole lähelläkään kandin tasoa. Niin että siinähän rinnastelet - ei sinua kumminkaan usko kuin sinä ja kaltaisesi.

        Noniin, myös kandin tutkinnon suorittaneena tiedän, ettei kandin tutkinto ole lähelläkään amk-vastaavaa tasossa. Kandin tutkinto antaa kyllä hyvät perustiedot, mutta ainakin itse näen amk-tutkinnon tehokkaampana vaihtoehtona. Nyt etenen maisteriin, ja taso nousee selvästi, kuten odottaa saattaa.

        Kerropas nyt minulle, mistä koulusta ja minkä alan tutkinnon olet amk:sta suorittanut?


      • Hohhoijaa.
        kandi+trade kirjoitti:

        Noniin, myös kandin tutkinnon suorittaneena tiedän, ettei kandin tutkinto ole lähelläkään amk-vastaavaa tasossa. Kandin tutkinto antaa kyllä hyvät perustiedot, mutta ainakin itse näen amk-tutkinnon tehokkaampana vaihtoehtona. Nyt etenen maisteriin, ja taso nousee selvästi, kuten odottaa saattaa.

        Kerropas nyt minulle, mistä koulusta ja minkä alan tutkinnon olet amk:sta suorittanut?

        "Kerropas nyt minulle, mistä koulusta ja minkä alan tutkinnon olet amk:sta suorittanut?"

        Mitä sinä niillä tiedoilla teet? Ja ennen kaikkea: mikä sinä kuvittelet olevasi niitä penäämään? HERÄÄ! :D

        Toki minä nuo tiedot julkaisen - heti kun itse kerrot nimesi, henkilötunnuksesi, pankkitilin numerosi, kotiosoitteesi sekä mahdolliset pitemmät poissaolosi kotoasi - täällä netissä.

        Et kai sinä ihan tosissasi ollut, ethän..? :D Ottanet toki huomioon, että kaikki AMK:sta valmistuneet eivät (Luojan kiitos) ole tradenomeja, joita valmistuu tuhansia vuodessa, ja joiden tunnistettavuus pelkän tutkintonimikkeen perusteella on sama kuin sadepisaroita nimeäisi.

        Voin minä silti sen AMK-tutkinnon kertoa: laboratorioanalyytikko (AMK) - ja senkin voin kertoa, että se tutkinto ei todellakaan vastaa luonnontieteiden kandia (LuK).

        Kaupallisesta puolesta en tiedä, mutta kyllä luonnontieteissä vaaditaan:

        1) Kunnolliset perustiedot luonnontieteistä - AIVAN muuta kuin AMK:n pintarääpiminen - että ymmärtää edes auttavasti mitä oikein tekee ja miten se liittyy isoon kuvaan, kun mennään vähänkään monimutkaisempiin labratöihin. Ja varsinkin kun tullaan labrasta ulos.

        2) Tottumus itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen tuoma kyky pitää itsensä ajan tasalla alan kehittyessä. Tämän alan teemat eivät ole luonteva osa ihmisten arkipäivän keskusteluja, eikä alan uutisille ole omia sivuja kaikissa isommissa päivälehdissäkin - kuten esim. talousuutisille on - joten alan seuraaminen vaatii tavallista enemmän oma-aloitteisuutta. AMK:n 'itsenäinen tiedonhankinta' oli enimmäkseen oppikirjojen mekaanista jäljentämistä opettajan osoittamasta kohdasta tai parhaimmillaankin (monen kohdalla) pelkkää netistä plagiointia. Niillä taidoilla ei pitkälle pötkitä silloin, kun tarvitaan kykyä etsiä tietoa ja soveltaa sitä työmenetelmien kehittämisessä tai kokonaan uusien luomisessa.

        AMK-tiedoilla ja -taidoilla kykenee suoriutumaan yksinkertaisista laboratoriorutiineista kirjallista työohjetta tunnollisesti seuraten. Mutta siihen kykenevät laborantitkin - siis peruskoulun jälkeen alan ammattikoulun käyneet - vaikka suoraan koulun penkiltä tullen. Joten miksi kukaan palkkaisi laborantin sijasta taidoiltaan vastaavaa AMK-laista, joka oletettavasti vieläpä kuvittelesi (perusteettomasti) olevansa isomman palkan väärti. Ja vähänkään taustatietoja vaativissa tai uusien hankkimista edellyttävissä tehtävissä puolestaan kandi on pätevämpi - koska tarvittavat tiedot harvoin löytyvät netistä vaivattomasti ja valmiina selkokielisenä koosteena.


      • sijoittuvat
        Hohhoijaa. kirjoitti:

        "Kerropas nyt minulle, mistä koulusta ja minkä alan tutkinnon olet amk:sta suorittanut?"

        Mitä sinä niillä tiedoilla teet? Ja ennen kaikkea: mikä sinä kuvittelet olevasi niitä penäämään? HERÄÄ! :D

        Toki minä nuo tiedot julkaisen - heti kun itse kerrot nimesi, henkilötunnuksesi, pankkitilin numerosi, kotiosoitteesi sekä mahdolliset pitemmät poissaolosi kotoasi - täällä netissä.

        Et kai sinä ihan tosissasi ollut, ethän..? :D Ottanet toki huomioon, että kaikki AMK:sta valmistuneet eivät (Luojan kiitos) ole tradenomeja, joita valmistuu tuhansia vuodessa, ja joiden tunnistettavuus pelkän tutkintonimikkeen perusteella on sama kuin sadepisaroita nimeäisi.

        Voin minä silti sen AMK-tutkinnon kertoa: laboratorioanalyytikko (AMK) - ja senkin voin kertoa, että se tutkinto ei todellakaan vastaa luonnontieteiden kandia (LuK).

        Kaupallisesta puolesta en tiedä, mutta kyllä luonnontieteissä vaaditaan:

        1) Kunnolliset perustiedot luonnontieteistä - AIVAN muuta kuin AMK:n pintarääpiminen - että ymmärtää edes auttavasti mitä oikein tekee ja miten se liittyy isoon kuvaan, kun mennään vähänkään monimutkaisempiin labratöihin. Ja varsinkin kun tullaan labrasta ulos.

        2) Tottumus itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen tuoma kyky pitää itsensä ajan tasalla alan kehittyessä. Tämän alan teemat eivät ole luonteva osa ihmisten arkipäivän keskusteluja, eikä alan uutisille ole omia sivuja kaikissa isommissa päivälehdissäkin - kuten esim. talousuutisille on - joten alan seuraaminen vaatii tavallista enemmän oma-aloitteisuutta. AMK:n 'itsenäinen tiedonhankinta' oli enimmäkseen oppikirjojen mekaanista jäljentämistä opettajan osoittamasta kohdasta tai parhaimmillaankin (monen kohdalla) pelkkää netistä plagiointia. Niillä taidoilla ei pitkälle pötkitä silloin, kun tarvitaan kykyä etsiä tietoa ja soveltaa sitä työmenetelmien kehittämisessä tai kokonaan uusien luomisessa.

        AMK-tiedoilla ja -taidoilla kykenee suoriutumaan yksinkertaisista laboratoriorutiineista kirjallista työohjetta tunnollisesti seuraten. Mutta siihen kykenevät laborantitkin - siis peruskoulun jälkeen alan ammattikoulun käyneet - vaikka suoraan koulun penkiltä tullen. Joten miksi kukaan palkkaisi laborantin sijasta taidoiltaan vastaavaa AMK-laista, joka oletettavasti vieläpä kuvittelesi (perusteettomasti) olevansa isomman palkan väärti. Ja vähänkään taustatietoja vaativissa tai uusien hankkimista edellyttävissä tehtävissä puolestaan kandi on pätevämpi - koska tarvittavat tiedot harvoin löytyvät netistä vaivattomasti ja valmiina selkokielisenä koosteena.

        laboratorioanalyytikot? Minua ihan kiinnostaa tietää. Nykyisin kun on työpaikat kiven takana myös biokemisteillä, biologeilla sun muilla labrassa työskentelevillä jopa tohtoreita on jo työttöminä. Meidän työpaikalla ei ole ainakaan vielä yhtään bioanalyytikkoa vaan kaikki ovat joko fm:ä tai laborantteja.


      • Hohhoijaa.
        sijoittuvat kirjoitti:

        laboratorioanalyytikot? Minua ihan kiinnostaa tietää. Nykyisin kun on työpaikat kiven takana myös biokemisteillä, biologeilla sun muilla labrassa työskentelevillä jopa tohtoreita on jo työttöminä. Meidän työpaikalla ei ole ainakaan vielä yhtään bioanalyytikkoa vaan kaikki ovat joko fm:ä tai laborantteja.

        - tosin se ei kiinnosta minua enää, mutta montaa muuta kyllä... ;

        "Millaisiin työtehtäviin sijoittuvat laboratorioanalyytikot?"

        Sen kun tietäisi.

        Ainakin sen AMK:n, jonka itse kävin, mainoslehtisten mukaan laboratorioanalyytikot 'sijoittuvat mm. kemian ja lääketieteen teollisuuden sekä ympäristötutkimuksen vaativiin analyysitehtäviin ja saavat valmiudet kehittyä asiantuntija- ja esimiestehtäviin'. Sisäänpäässeille uskoteltiin - maihnoslehtistä paremmaksi pistäen - että heistä koulutettiin jo valmiiksi päteviä asiantuntija- ja esimiestehtäviin ja jopa tutkijoiksi, ja heillä on hyvät mahdollisuudet suoraan sellaisiin tehtäviin myös päästä (ja 'on sitten oma eikä koulun vika, jollei pääse'). Aivopesu onnistui niin hyvin, että osa sisäänpäässeistä alkoi jopa uskoa olevansa päteviä 'johtotehtäviin' suoraan koulun penkiltä. Mitään konkreettisia esimerkkejä sijoittumisesta ei kerrottu. Realismia ei lisännyt rehtori, joka infotilaisuuksissa hehkutti 'kuinka meiltäkin valmistuu pian maistereita' (viitaten silloin pian alkaviin ylempiin AMK-tutkintoihin).

        Kemian teollisuuden liiton ja Turun kauppakorkean vuonna 2004 yhdessä toteuttaman tutkimuksen mukaan labra-analyytikot sijoittuvat 10%:sesti kortistoon ja yli 50%:sesti laboranttien töihin ja palkoille.

        Voit itse arvioida kumpi keskenään ristiriitaisista lähteistä on luotettavampi: 1) AMK:n oma mainospropaganda ja oppilaiden sen nojalle osin keskenään ja osin rohkaistuina rakentelemat pilvilinnat vai 2) puolueeton tutkimus. Lienee sanomattakin selvää kumpaa MINÄ pidän luotettavampana - varsinkin kun näin jo ennen tuon tutkimuksen julkaisemista kaiken sen skeidan läpi ja ryhdyin kouluttautumaan samalla vauhdilla FM:ksi (siis aloitin opinnot yliopistossa suorittaakseni ihan OIKEAN korkeakoulututkinnon ja oppiakseni jotain muutakin kuin näyttelemään AMK-uskovaista samalla kun hiljaa mielessäni suodatan totuutta ja skeidaa erilleen opettajien puheista).

        Mainitsemasi bioanalyytikot eivät ole ihan sama kuin 'labra-anaalikko', mutta läheltä liippaa. Opistoaikaiset tutkintonimikkeet olivat laborantti (nyk. laboratorioanalyytikko; laborantti on yhä käytössä ammattikoulun tutkintonimikkeenä) ja laboratoriohoitaja (nyk. bioanalyytikko). Labra-analyytikon koulutus painottuu enemmän kemiaan (ja ympäristöalan labroihin) ja bioanalyytikon kliiniseen työhön ja terveydenhuollon labroihin. Mutta siinä olet oikeassa, että ei labroissa ole koskaan sellaista väliporrasta ollutkaan mihin labra-analyytikoita mukamas koulutetaan - joten he päätyvät kilpailemaan laboranttien kanssa samoista paikoista.


      • tässä asiassa
        Hohhoijaa. kirjoitti:

        - tosin se ei kiinnosta minua enää, mutta montaa muuta kyllä... ;

        "Millaisiin työtehtäviin sijoittuvat laboratorioanalyytikot?"

        Sen kun tietäisi.

        Ainakin sen AMK:n, jonka itse kävin, mainoslehtisten mukaan laboratorioanalyytikot 'sijoittuvat mm. kemian ja lääketieteen teollisuuden sekä ympäristötutkimuksen vaativiin analyysitehtäviin ja saavat valmiudet kehittyä asiantuntija- ja esimiestehtäviin'. Sisäänpäässeille uskoteltiin - maihnoslehtistä paremmaksi pistäen - että heistä koulutettiin jo valmiiksi päteviä asiantuntija- ja esimiestehtäviin ja jopa tutkijoiksi, ja heillä on hyvät mahdollisuudet suoraan sellaisiin tehtäviin myös päästä (ja 'on sitten oma eikä koulun vika, jollei pääse'). Aivopesu onnistui niin hyvin, että osa sisäänpäässeistä alkoi jopa uskoa olevansa päteviä 'johtotehtäviin' suoraan koulun penkiltä. Mitään konkreettisia esimerkkejä sijoittumisesta ei kerrottu. Realismia ei lisännyt rehtori, joka infotilaisuuksissa hehkutti 'kuinka meiltäkin valmistuu pian maistereita' (viitaten silloin pian alkaviin ylempiin AMK-tutkintoihin).

        Kemian teollisuuden liiton ja Turun kauppakorkean vuonna 2004 yhdessä toteuttaman tutkimuksen mukaan labra-analyytikot sijoittuvat 10%:sesti kortistoon ja yli 50%:sesti laboranttien töihin ja palkoille.

        Voit itse arvioida kumpi keskenään ristiriitaisista lähteistä on luotettavampi: 1) AMK:n oma mainospropaganda ja oppilaiden sen nojalle osin keskenään ja osin rohkaistuina rakentelemat pilvilinnat vai 2) puolueeton tutkimus. Lienee sanomattakin selvää kumpaa MINÄ pidän luotettavampana - varsinkin kun näin jo ennen tuon tutkimuksen julkaisemista kaiken sen skeidan läpi ja ryhdyin kouluttautumaan samalla vauhdilla FM:ksi (siis aloitin opinnot yliopistossa suorittaakseni ihan OIKEAN korkeakoulututkinnon ja oppiakseni jotain muutakin kuin näyttelemään AMK-uskovaista samalla kun hiljaa mielessäni suodatan totuutta ja skeidaa erilleen opettajien puheista).

        Mainitsemasi bioanalyytikot eivät ole ihan sama kuin 'labra-anaalikko', mutta läheltä liippaa. Opistoaikaiset tutkintonimikkeet olivat laborantti (nyk. laboratorioanalyytikko; laborantti on yhä käytössä ammattikoulun tutkintonimikkeenä) ja laboratoriohoitaja (nyk. bioanalyytikko). Labra-analyytikon koulutus painottuu enemmän kemiaan (ja ympäristöalan labroihin) ja bioanalyytikon kliiniseen työhön ja terveydenhuollon labroihin. Mutta siinä olet oikeassa, että ei labroissa ole koskaan sellaista väliporrasta ollutkaan mihin labra-analyytikoita mukamas koulutetaan - joten he päätyvät kilpailemaan laboranttien kanssa samoista paikoista.

        on ongelma, joillakin aloilla amk:ssa siis koulutetaan työtehtäviin joita ei oikeastaan ole olemassakaan. Monella alalla ei ehkä kuitenkaan olla ihan loppuun asti mietitty tuleeko lisäkoulutuksesta loppujen lopuksi ollenkaan hyötyä työelämässä. Minä luulen, että tässä amk-oppilaitosten perustamisvimmassa on tällainen seikka unohtunut. Tämä bioala vaikuttaisi juuri sellaiselta. Toinen mitä olen miettinyt on ehkä tämä farmanomi tai mikä se nyt on mikä on apteekeissa ja alempi kuin farmaseutti. Tosin farmaseuteista on kohta pulaa, joten saattaapa osa näistä vielä työllistyä, mutta he ei vissiin kuitenkaan saa myydä lääkkeitä.

        Meistä biologian/labra alan ihmisistä ei kyllä ole pulaa päinvastoin. Maistereita biologeja sun muita on pilvin pimein ja tohtoreita koulutetaan joka vuosi enemmän ja enemmän. Minä myös luulen, että amk:lainen joutuu kilpailemaan laborantin töistä. Minusta tutkijan hommat on kuitenkin sen verran vaativia, että välillä tuntuu ettei niistä tahdo selvitä edes tällä Fm:n koulutuksella. Tohtoriopintojen ja Fm tutkinnon välillä on aika iso harppaus. En siis usko että yliopistosta löytyisi mitään välimallin hommaa amk:laiselle, ehkä jossain teollisuudessa saattais olla. Mutta en tietenkään pistäisi pahakseni vaikka projektissani työskentelisi laborantin sijasta joku amk:lainen.


      • Hohhoijaa.
        tässä asiassa kirjoitti:

        on ongelma, joillakin aloilla amk:ssa siis koulutetaan työtehtäviin joita ei oikeastaan ole olemassakaan. Monella alalla ei ehkä kuitenkaan olla ihan loppuun asti mietitty tuleeko lisäkoulutuksesta loppujen lopuksi ollenkaan hyötyä työelämässä. Minä luulen, että tässä amk-oppilaitosten perustamisvimmassa on tällainen seikka unohtunut. Tämä bioala vaikuttaisi juuri sellaiselta. Toinen mitä olen miettinyt on ehkä tämä farmanomi tai mikä se nyt on mikä on apteekeissa ja alempi kuin farmaseutti. Tosin farmaseuteista on kohta pulaa, joten saattaapa osa näistä vielä työllistyä, mutta he ei vissiin kuitenkaan saa myydä lääkkeitä.

        Meistä biologian/labra alan ihmisistä ei kyllä ole pulaa päinvastoin. Maistereita biologeja sun muita on pilvin pimein ja tohtoreita koulutetaan joka vuosi enemmän ja enemmän. Minä myös luulen, että amk:lainen joutuu kilpailemaan laborantin töistä. Minusta tutkijan hommat on kuitenkin sen verran vaativia, että välillä tuntuu ettei niistä tahdo selvitä edes tällä Fm:n koulutuksella. Tohtoriopintojen ja Fm tutkinnon välillä on aika iso harppaus. En siis usko että yliopistosta löytyisi mitään välimallin hommaa amk:laiselle, ehkä jossain teollisuudessa saattais olla. Mutta en tietenkään pistäisi pahakseni vaikka projektissani työskentelisi laborantin sijasta joku amk:lainen.

        ...justiinsa noin minäkin sen näin. Ja näen.


      • Hohhoijaa.
        kjlkalaj kirjoitti:

        vastaavat alempia korkeakoulutkintoja.
        Ammattikorkeakoulutkinnot ovat kansainvälisessä vertailussa Bachelor*s degree-tasoa. Usko nyt, se on juuri nuin rinnastettavissa.

        "Näitä nimityksiä voidaan käyttää myös suomalaisesta ammattikorkeakoulututkinnosta:"

        * BSc = Bachelor of Science (luonnontieteellinen/tekninen tutkinto)
        * BA = Bachelor of Arts (humanistinen tutkinto)
        * BBA = Bachelor of Business Administration (kauppatieteellinen tutkinto)
        * LL.B = Bachelor of Laws (oikeustieteellinen tutkinto)


        "Kandidaatintutkielma nimeä voidaan käyttää myös ammattikorkeakoulun päättötyöstä."


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alempi_korkeakoulututkinto
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kandidaatintutkielma

        Toivottavasti jo lopulta huomaisitt että asia on nuin.

        Et sitten voinut ilman vääristelyä käyttää edes Wikipediaa lähteenäsi. :D

        Väitit, että siellä lukee

        "Kandidaatintutkielma nimeä voidaan käyttää myös ammattikorkeakoulun päättötyöstä."

        - mikä on tietysti ihan täyttä soodaa. AMK:n lopputyötä ei todellakaan voi sanoa kandidaatintutkielmaksi - eihän se ole kandidaatin tutkintoon liittyvä opinnäytetyö vaan ammattikorkeakoulututkintoon liittyvä.

        Oikeasti Wikipediassakin sanotaan, että

        "Kandidaatintutkielma on _yliopistossa_ kandidaatin tutkintoa varten kirjoitettava lyhyt opinnäytetyö. Tieteenalan mukaan puhutaan usein LuK-tutkielmasta, HuK-tutkielmasta jne.

        Kansainvälisesti tunnettu nimi kandidaatintutkielmalle on BSc Thesis. _Tätä_ nimeä voidaan käyttää myös ammattikorkeakoulun päättötyöstä."

        Olet joko hauska provoilija tai (jos yritit tuota tosissasi, niin) sitten tosi luuseri. :D


      • Riiiiiiiiii
        tässä asiassa kirjoitti:

        on ongelma, joillakin aloilla amk:ssa siis koulutetaan työtehtäviin joita ei oikeastaan ole olemassakaan. Monella alalla ei ehkä kuitenkaan olla ihan loppuun asti mietitty tuleeko lisäkoulutuksesta loppujen lopuksi ollenkaan hyötyä työelämässä. Minä luulen, että tässä amk-oppilaitosten perustamisvimmassa on tällainen seikka unohtunut. Tämä bioala vaikuttaisi juuri sellaiselta. Toinen mitä olen miettinyt on ehkä tämä farmanomi tai mikä se nyt on mikä on apteekeissa ja alempi kuin farmaseutti. Tosin farmaseuteista on kohta pulaa, joten saattaapa osa näistä vielä työllistyä, mutta he ei vissiin kuitenkaan saa myydä lääkkeitä.

        Meistä biologian/labra alan ihmisistä ei kyllä ole pulaa päinvastoin. Maistereita biologeja sun muita on pilvin pimein ja tohtoreita koulutetaan joka vuosi enemmän ja enemmän. Minä myös luulen, että amk:lainen joutuu kilpailemaan laborantin töistä. Minusta tutkijan hommat on kuitenkin sen verran vaativia, että välillä tuntuu ettei niistä tahdo selvitä edes tällä Fm:n koulutuksella. Tohtoriopintojen ja Fm tutkinnon välillä on aika iso harppaus. En siis usko että yliopistosta löytyisi mitään välimallin hommaa amk:laiselle, ehkä jossain teollisuudessa saattais olla. Mutta en tietenkään pistäisi pahakseni vaikka projektissani työskentelisi laborantin sijasta joku amk:lainen.

        Tästä tekstistä tuli hyvin selville, että Suomessa koulutetaan ihmisiä kortistoon läpi koko koulutushierarkian. Suurin osa ihmisistä on periaatteessa kalliisti ylikoulutettuja tehtäviinsä (koulutus voi olla myös pitkä mutta fuulaa täynnä) tai sitten heidän osaamistaan ei osata hyödyntää (esim. työttömät tohtorit)


    • Ei savua ilman tulta

      ...siitä, että liian moni AMK-lainen väittää suorittaneensa/suorittavansa AMK:ssa tutkintoja, joita voi suorittaa vain yliopistossa. Ei kai semmoisesta suorituksesta oikein kehuakaan voi, jos kansalainen ei opi koulussaan edes tietämään minkä (tasoisen) tutkinnon hän on suorittanut.

      Miksi AMK-väki jankuttaa, että AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, kun se ei sitä ole?

      Ja miksi yliopistolaisten ei kuule koskaan - vastaavasti - väittävän, että yliopistotutkintokin on ammattikorkeakoulututkinto. Miksiköhän?

      Ei se mikään ihme ole, että jos yliopistolaiset itse pysyvät kiltisti omalla tontillaan eivätkä yritä esiintyä AMK-laisina, mutta AMK-laiset puolestaan yrittävät heKIN esiintyä mukamas yliopistotutkinnon suorittaneina, herää joissain akateemisissa "Älä nyt saatana syliin tunge - kyllähän sun puolellas on sulle tilaa" - reaktio.

    • Sähkömies (YT)

      ... on ammattikoulun jatke, aivan kuten opisto oli ennen sitä. Näin suoraan kentältä sellaisia terveisiä, että AMK:ssa on koulutus mennyt HUIMASTI alaspäin, varsinkin sen jälkeen kun vanha opistoaste virallisesti lakkautettiin. Siis huimasti.
      Siinä missä vanhan opiston käynyt selvisi minun työpaikalla omista hommistaan lyhyen alkuopettelun jälkeen kunnialla, saa AMK-lainen vielä vuosienkin työkokemuksen päästä yleensä palikkamestarin pilkkanimen. Ja ymmärrettäväähän se on: ennen koulutettiin kylmän viileästi työtä tekemään, nyt johonkin ylempään yhteiskuntaluokkaan.

      • Riiiiiiiiii

        Samanlaisia kokemuksia.


    • Ketjun aloittaja

      Tänne onkin kertyny paljon juttua. Kirjoittaessani aloitusviestin, olin hieman kiukuissani ja pyydän anteeksi, jos joku on henkilökohtaisesti ottanut tuon loukkauksena.

      Fakta kuitenkin on se, että yksittäinen ammattikorkealainen ei voi tehdä mitään yliopiston ja ammttikorkeakoulun erottamiseksi toisistaan. Itse en ole missään vaiheessa luullut, että ammattikorkeasta tulisi yliopiston tasoista porukkaa ja en ole ylentänyt ikinä itseäni. Silti ollaan tultu aukoon päätään. Ihan vasten kasvojakin, eikä vain kasvottomana netissä. Syytöntä syytetään :/ Maailma ei aina ole reilua paikka.

      • Pajoopajoo

        "Fakta kuitenkin on se, että yksittäinen ammattikorkealainen ei voi tehdä mitään yliopiston ja ammttikorkeakoulun erottamiseksi toisistaan. "

        1) Eihän niitä tarvitsekaan erottaa toisistaan - ne ovat jo entuudestaan ihan erillisiä ja eri luonteisia. Joten ei ammattikorkeakoululaisten tarvitsekaan tehdä siinä suhteessa mitään - riittää kun LAKKAISIVAT sotkemasta niitä tahallisesti ja siinä toivossa, että tulisivat itsekin pidetyiksi (vähän niin kuin) yliopistolaisina.

        2) Yksittäinen ammattikorkealainen voi tehdä paljonkin omalta kohdaltaan: hän voi olla (terveesti) ylpeä ITSESTÄÄN ja OMISTA opinnoistaan (tai jo suorittamastaan tutkinnosta) SELLAISENA KUIN NE OVAT - sen sijaan, että vaatisi itselleen kunniaa TOISTEN suorittamista opinnoista. (En toki väitä, että SINÄ niin olisit tehnytkään - mutta valitettavan yleistä se tuntuu olevan.) Loppuisi turha nälviminen puolin ja toisin, ja voitaisiin ruveta yhdessä miettimään millä pirulla ne eläköityvät suuret ikäluokat elätetään.


    • UselessVerifin

      Yliopistoon et ainakaan pääse työkokeiluun omaan ammattiisi sillä sain seuraavanlaisen sähköpostiviestin:
      "Kiitos nopeasta vastauksestasi. Luin lauseen "Irtisanomiset tai lomautukset
      eivät ole esteenä työkokeilun järjestämiselle myöskään silloin, jos
      työkokeilun järjestävällä työnantajalla ei ole velvollisuutta tarjota työtä
      irtisanomalleen tai lomauttamalleen työntekijälle". Koska käsitykseni mukaan
      nyt tällainen on tilanne HY:llä, että jos jossakin yksikössä on joku henkilö
      irtisanottu, meillä on ensisijainen velvollisuus palkata näitä henkilöitä.

      Valitettavasti en voi edistää asiaasi.

      Kiitokset kiinnostuksestasi.

      Terveisin

      Paula Vanninen "

    • pröö

      Mitä houruat harvat yliopistolaiset edes itse arvostavat opiskelualaansa yliopistosto on lähinnä neljän vuoden ansa, tai vielä pidempi telvisiossa tarinoissa mainostetaan yliopistoja, sitten tyhmä syrjä kyläinen jolla ei ole tuttava piirejä kun on ujo ja oli vähän kiusattu lapsena, hakee yliopistoon kun luulee että pääsee fiksuun porukkaan ja ehkä johon tuotanto laitokseen johtohommiin valmistuessa tai tutkiaksi, Annetaan ymmärtää että ei ole niin väliä minkä alanvalitsee, vaan sopii kouluttautumisen jälkeen vaikka lapsen päästäjäksi, oikeasti yliopistoon menevälle nauretaan että vähän tyhmä eikö ole kuullut disneykanavalta ja satelliitti radiosta että nyky yliopistot on lähinnä huijausta jos ei ole vankoja suhteita talous elämään, tai sdp politiikkoa suvussa joka on varmistanut paikan johonkin tehtaaseen, ja tutkiathan hommataan ulkomailta, kaikki nauraa seläntakana vähän kuin luulis että amerikkalainen näytöspaini on oikeaa hommaa.

      Vasta yliostossa parivuotta opiskeltua alkaa ihmeltellä että miten on niin vaikea saada harjoittelupaikkaa, tosin ensi ihmetykset tulee jo kun niin paljon kaljaajuovia ja rellestäjiä, niin sitä ihmettelee. Kaun menee ennekuin hoksaa että koko homma on massiivista huijausta 1 toisaalta eliitti hidastaa rahvaan taloudellista kehitystä lupaamalla kymmen kaunista kun tekee vähän laskutehtäviä yliopistossa jotka sitten oikeasti vie paljon aikaa jonka voisi käyttää businiksien miettimiseen. 2 eliitin kakarat saavat CV:hensä vähän uskottavuuta kun sitten perivät työpaikat vanhemmiltaan niin tällaista näenäis kelpoisia sitten hommaan oikeasti ovat vain juopotelleet ja oleet huorissa kokoajan, tässä on tietenkin muutama poikkeus jotka on sijoitettu systeemiin mystivoimaan ja epä tekemään asioista epäselvempää että ei voi sormella suoraan osoittaa YLIOPISTO ON ANSA HUIJAUS

      Mukana tietysti myös joitain vihervasemmisto feminismi ja muuta sellaista myös epäselvästämään asioita ja tämä väki on erittäin taitavaa rahastamaan verotuksen kautta muutenkin

      JOS minä saisin päätää, lopettaisin kaikki yliopistot, Tehtaat saavat itse kouluttaa työn tekiänsä mitä se kansalaisille kuuluu heidän pikku hyvä velikerhot. nolla tutkimukset johon yliopistot käyttää rahojaan.

      Yliopistojen rahoitus ja osittain amatti koulujenkin on lähes yhtä typerää kuin huippuurheilun tukeminnen jos ei typerämpää

      • pröö

        EI edes osaa hymyillä oikein vaan vääristynyt ruma ilma "Pääsin yliopistoon höh höh" sanoo iloisena, päässä jotain lapsellisia kuvitelmia, suoria valtamedia heijastuksia, muut teeskennellen on että mainiota, Kääntyy ympäri niin näyttävät keski sormea ja nauravat keskenään "vittu mikä hyväksikäytettävä ääliö" ja matkivat puhetta, sitten alkavat suunitella viroon muuttoa ja yrtyksen tekoa, näin siis lukion lopuilla varmaan oikeasti kävi


      • Riiiiiiiiiiiiii

        Sitä on sitten soudettu pitkin Syvää Jokea tänne kommentoimaan ilman välimerkkejä ja muutakaan kirjoitustaitoa? Uskon kyllä että kaltaisesi ajatusten tonavan sivupurot lakkauttaisivat varmasti mielellään yli opistot ja sytyttäisivät herrat palamaan.
        Mikäli tämä oli parodiaa niin saanen onnitella, hauska:). Ansa huijaus!!!


      • pröö

        Amerikoissa sentään yliopistoissa on iso maksu merkiksi että tämä ei kannata, tämä kiitos vahvan konsertaviisuden, täällä meillä pohjoismaissa ei, vaan kaikki on veron maksajien kukkarosta ja velkaa


    • Akateeminen_amkkilainen

      Laitan nyt oman lusikkanikin tähän ikuisuuskeitokseen, koska olen suorittanut sekä alemman että ylemmän AMK-tutkinnon ja tällä hetkellä opiskelen uutta tutkintoa yliopistossa. Kokemus molemmista opinnoista on siis varsin omakohtaista ja kattavaa.

      Entisenä AMK-opiskelijana ymmärrän tavallaan AMK-opiskelijoiden harmin siitä, että heidän tutkintonsa ei ole ehkä yhtä arvostettu kuin akateeminen tutkinto. Kilpaillessaan opiskelijoista ammattikorkeakoulut mielellään luovat kuvaa, että AMK- tutkinto olisi rinnastettavissa tiedekorkeakoulututkintoon. Aloitettuaan opinnot AMK:ssa opiskelija huomaakin yhtäkkiä joutuvansa puolustamaan tutkintoaan joka suuntaan: työnantajat eivät oikein tunne tutkintoa tai rinnastavat sen merkonomiin, yliopisto-opiskelijat katsovat opintojensa olevan huomattavasti vaativampia ja muun lisäksi AMK:ssa ei ole edes omia perinteitä, vaan ne yritetään matkia yliopistoilta.

      Omasta näkökulmastani asia on niin, että AMK-tutkintoa ja yliopistotutkintoa ei pitäisi edes yrittää rinnastaa, sillä kyseessä on täysin erilainen koulutus erilaisin tavoittein. Yliopistolla pyritään kehittämään laaja-alaista tieteellistä ajattelua ja omaan alaan liittyvää sivistystä. Tenteissä vaaditaan täsmällistä ja syvällistä osaamista, jotta kursseista on toivokaan päästä läpi. Ammattikorkeakoulussa taas pyritään kehittämään käytännönläheistä työelämän suorittajaa, jolloin tieteellinen ajattelu tai asioiden syväosaaminen ei näyttele koulutuksessa minkäänlaista roolia.

      Mielestäni on myös turhaa kinastella siitä, onko AMK:ssa vai yliopistolla opiskelu vaativampaa. Sanon tämän täysin suoraan: yliopistoon pääseminen ja siellä opiskeleminen on kiistatta huomattavasti vaativampaa, kuin AMK:sta opiskelupaikan saaminen tai siellä opiskeleminen. Tätä voi jokainen tiedustella sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat opiskelleet molemmissa. Itsekin tunnen useita, eikä kukaan esitä tästä asiasta eriävää mielipidettä. Jälleen, kun miettii tutkintojen erilaisia tavoitteita, en ymmärrä miksi asian hyväksyminen ja tunnustaminen on AMK-opiskelijoille niin hankalaa.

      Lopuksi: jos ei ole tyytyväinen AMK-opintojen statukseen, voi aina aloittaa pääsykoelukemisen yliopistolle. Kovalla työllä sieltä voi lunastaa opiskelupaikan, kovalla työllä siellä pärjää opinnoissaan sekä saa sen alemman- tai ylemmän akateemisen korkeakoulututkinnon ja mahtavan opiskelukokemuksen fuksiaisineen, tentteineen, haalareineen, ainejärjestöineen ja osakuntajuhlineen, vain muutamia tässä nyt mainitakseni.

      • TyöKannattaaAina

        menisit töihin.


      • SivistysKannattaaAina

        Opettelisit kirjoittamaan edes sen verran, että ymmärtäisit lauseiden alkavan isolla kirjaimella.


      • PitääköVieläSelventää

        Vai että kovalla työllä saa yliopistopaikan. :D Sinne pääsee ihan kuka vaan, kun valitsee sellaisen alan jolla ei ole imua. Riittää jos osaat kirjoittaa ymmärrettävällä suomenkielellä oman nimen paperiin. Tämä on totuus.
        Olen itsekin maisteri, mutta minua ärsyttää aivan älyttömästi se, että siellä on laitokset täynnä (kuten aina ennenkin) porukkaa, jotka kuvittelevat, että se on joku itseisarvo, että on yliopistossa. Kannattaa opiskella vaikka indokiinan historiaa 6v, kun se on yliopistotutkinto, ja siis automaattisesti kauhean tärkeää! Ihan oikeasti, ei kukaan palkkaa tuollaisen tutkinnon tehnyttä maisteria! Eikä pidäkään!
        Keskittykää valitsemaan ala, jolla olisi edes jotain käyttöä työelämässä! Älkää osallistuko yliopistojen harrastamaan "työllistävään" toimintaan, jolla ei tee mitään muualla kuin yliopistossa. Yliopisto käyttää turhia aloja opiskelevia polttoaineena, että itse itseään ruokkiva suomeen ylikokoinen koneisto saadaan pidettyä käynnissä, ja valtiolta saadaan kupattua lisää rahaa toimintaan, joka ei vie suomea eteenpäin.


      • aqwer
        PitääköVieläSelventää kirjoitti:

        Vai että kovalla työllä saa yliopistopaikan. :D Sinne pääsee ihan kuka vaan, kun valitsee sellaisen alan jolla ei ole imua. Riittää jos osaat kirjoittaa ymmärrettävällä suomenkielellä oman nimen paperiin. Tämä on totuus.
        Olen itsekin maisteri, mutta minua ärsyttää aivan älyttömästi se, että siellä on laitokset täynnä (kuten aina ennenkin) porukkaa, jotka kuvittelevat, että se on joku itseisarvo, että on yliopistossa. Kannattaa opiskella vaikka indokiinan historiaa 6v, kun se on yliopistotutkinto, ja siis automaattisesti kauhean tärkeää! Ihan oikeasti, ei kukaan palkkaa tuollaisen tutkinnon tehnyttä maisteria! Eikä pidäkään!
        Keskittykää valitsemaan ala, jolla olisi edes jotain käyttöä työelämässä! Älkää osallistuko yliopistojen harrastamaan "työllistävään" toimintaan, jolla ei tee mitään muualla kuin yliopistossa. Yliopisto käyttää turhia aloja opiskelevia polttoaineena, että itse itseään ruokkiva suomeen ylikokoinen koneisto saadaan pidettyä käynnissä, ja valtiolta saadaan kupattua lisää rahaa toimintaan, joka ei vie suomea eteenpäin.

        Jos opiskelupaikan yliopistossa joku voikin saada helposti, yliopistosta maisteriksi valmistuminen vaatii kyllä töitä jokaiselta. Pelkkään kandin tutkintoon opintojaan jättää harva.

        Olisin kyllä sitäkin mieltä, että yliopistolla on arvoa ihan sinänsäkin. On eri asia, onko filosofian maisteri vai tradenomi YAMK. Itse asiassa juuri ammattikorkeakouluväki kovasti korostaa opintojensa yliopistomaista tasoa. Minkähän vuoksi? Mielestäni ero oikeasti on huomattava, ja niin pitää ollakin. Ammattikorkeasta valmistutaan suoritustason työhön Exelin käyttäjiksi. Yliopistosta valmistutaan tarkastelemaan työn tuloksia ja määräämään seuraavat toimenpiteet.


      • nabutinabuti

        Varsinkin tekniikan aloilla on näitä, että sisään pääsee heittämällä, mutta ulos ei pääse ilman hirveää työtä. Käytännössä muutamilla näistä aloista joskus ollus rajana 3/20 pistettä kokeesta, eli riittää jos ensimmäiseen tehtävään osaa edes sanoa jotain.


      • Riiiiiiiiiiiii
        PitääköVieläSelventää kirjoitti:

        Vai että kovalla työllä saa yliopistopaikan. :D Sinne pääsee ihan kuka vaan, kun valitsee sellaisen alan jolla ei ole imua. Riittää jos osaat kirjoittaa ymmärrettävällä suomenkielellä oman nimen paperiin. Tämä on totuus.
        Olen itsekin maisteri, mutta minua ärsyttää aivan älyttömästi se, että siellä on laitokset täynnä (kuten aina ennenkin) porukkaa, jotka kuvittelevat, että se on joku itseisarvo, että on yliopistossa. Kannattaa opiskella vaikka indokiinan historiaa 6v, kun se on yliopistotutkinto, ja siis automaattisesti kauhean tärkeää! Ihan oikeasti, ei kukaan palkkaa tuollaisen tutkinnon tehnyttä maisteria! Eikä pidäkään!
        Keskittykää valitsemaan ala, jolla olisi edes jotain käyttöä työelämässä! Älkää osallistuko yliopistojen harrastamaan "työllistävään" toimintaan, jolla ei tee mitään muualla kuin yliopistossa. Yliopisto käyttää turhia aloja opiskelevia polttoaineena, että itse itseään ruokkiva suomeen ylikokoinen koneisto saadaan pidettyä käynnissä, ja valtiolta saadaan kupattua lisää rahaa toimintaan, joka ei vie suomea eteenpäin.

        Yliopistot ovat olemassa juuri sitä varten, että joku maailmasta tietää myös Indokiinan historiasta. Vai aletaanko suoltamaan sieltäkin työkkärin tavoin juuri nyt työllistävälle alalle jengiä puolen vuoden kurssilta ihmisiä? Lopetetaanko kaikki historian, kielten, oman itsemme ja juuriemme tutkiminen koska lääke- tai muu teollisuus ei tue sitä ja työllistyminen on vaikeampaa?
        Muualla sivistysmaissa humanistisen alan maisterikoulutuksen saanut on aivan pätevää virkamiesainesta. Oma entinen pomoni oli muuten kielten maisteri. Sinulla on erikoinen käsitys Suomen nostamisesta.
        Kouluja on käyty mutta ei sivistytty, näköjään.


      • afjsdfaseor
        Riiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Yliopistot ovat olemassa juuri sitä varten, että joku maailmasta tietää myös Indokiinan historiasta. Vai aletaanko suoltamaan sieltäkin työkkärin tavoin juuri nyt työllistävälle alalle jengiä puolen vuoden kurssilta ihmisiä? Lopetetaanko kaikki historian, kielten, oman itsemme ja juuriemme tutkiminen koska lääke- tai muu teollisuus ei tue sitä ja työllistyminen on vaikeampaa?
        Muualla sivistysmaissa humanistisen alan maisterikoulutuksen saanut on aivan pätevää virkamiesainesta. Oma entinen pomoni oli muuten kielten maisteri. Sinulla on erikoinen käsitys Suomen nostamisesta.
        Kouluja on käyty mutta ei sivistytty, näköjään.

        Miksi Suomen tulisi tukea hyvin kaukaisen valtion tietämystä? Tutkitaan Suomessa Suomen asioita ja ei tungeta rahaa turhuuksiin ja annetaan niiden muiden tukea itseään.


      • Riiiiiiiiii

        Ei taida olla kovin syvällistä tietoutta tutkimusmaailmasta ja sen kansainvälisyydestä? Oletko oikeasti maisteri? Tutkimusryhmissä tehdään yhteistyötä monen maan kesken, eikä jonkun asian tutkiminen tarkoita tuon maan tukemista vaikkapa kielitieteen saralla. Herranen aika! En viitsi alkaa arvailemaan minkä alan ihmisiä olet, tulee turhaa sanomista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      654
      4814
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3241
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2498
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 255
      1899
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1363
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe