Ajelin tässä parina viikonloppuna Jkl:n ja Tampereen väliä (vt9) ja kyllä pisti vihaksi kun ihmiset eivät ymmärrä ohituskaistojen merkitystä. Satasen alueella ajellaan 85-90 km/h ja vastaan tuleva liikenne estää ohittamisen. Onneksi on keksitty ohituskaistat. Silloin nämäkin järjen jättiläiset kiihdyttävät vauhtinsa 100-110 km:iin/h. Ja kun ihana 1,5 km mittainen ohituskaista päättyy, he hidastavat vauhtinsa jälleen 85:een.
Onko muilla kokemuksia tuollaisista pölkkypäistä? Voisin ohittaa käyttämällä nopeutta 120-140 km/h, mutta vanhahkon autoni tehoilla kiihdytyskaista loppuu kesken ennen kuin tuollaisiin ohitusnopeuksiin päästään. Älkääkä käskekö ostamaan tehokkaampaa autoa :)
Ohituskaistat
14
1478
Vastaukset
- The Rat
Viimeksi eilen ajelin Kotkasta kohti Helsinkiä naisautoilijan perässä joka ajeli satasen alueella noin 95 km/h - paitsi kun joku tuli vastaan (eli vähän väliä) jolloin vauhti tippui noin kahdeksaankymppiin.
Ja mikäs siinä. Jos ei uskalla niin ei uskalla, eipä siihen ole mitään sanottavaa.
Tuli sitten ohituskaista ja lähdin kiihdyttämään ohi. Piti kyllä päätä pudistaa pariinkin kertaan kun oma mittari näytti 120 km/h eikä ohitus tuntunut silti syntyvän. Painaisin sitten vähän kaasua, nykäisin ohi ja jarrutin tasan sataseen. Pääsivät takanani ohitusta kytänneet sitten samalla meistä molemmista ohi.
En tiedä mistä moinen käytös naiselle, mutta selkeää kiusantekoahan tuo oli jo... Ehkä tahatonta, taisi olla muutenkin aika tottumaton kuski. No, nyt saatiin käytös korjattua.
Suosittelen samaa jos kohtaatte ohituskaistakiihdyttäjän. Ohi ja jarrua, kyllä sitä tyhmempikin ymmärtänee mistä kiikastaa.- nyytilyyti
Jospa sillä oli mielessä kaverin sanat "nyt on kaks kaistaa, voit ajaa kovempaa". Ja tämä on tapahtunut ihan oikeassa elämässä, muuten kuski oli ajellut juuri kuvaamallasi tavalla.
- -S-
Ei ole juurikaan kokemusta kun olen niin kaupunkilainen ja harvoin tulee ajettua maantiellä. Mutta jotain tulee kuitenkin mieleen, se suuntavilkun käyttö!
Ohituskaista lähestyy, pidän edellä olevaan reilua välimatkaa ja alan kiihdyttämään vauhtia 1.0 koneisella autolla. Vähän ennen ohitukseen lähtöä ohituskaistalle ohitettava lähtee myös ohitukseen ja ajaa eteeni. Suuntavilkun hän laittoi päälle vasta kun oli jo lähes kaistojen puolivälissä perkele. Itse osoitin aikeeni jo 7-10 sekuntia ennen että aion ohittaa.
Joku tälläinen onneton tampio jolla on just tapa käyttää suuntavilkkua vasta silloin kun jo kääntyy tai vaihtaa kaistaan.
Pitäisi ohituskaista-alueet muuttaa niin että. Oikealla kaistalla ohituskaista-alueella olisi 90km/h rajoitus ja ohituskaistalla 120km/h? Kyltit vaan tien yläpuolelle kaistojen kohdalle.
Voisi varmaan auttaa kummasti asiaan. Tai että 80km/h ja 100km/h, eihän raskasliikenne kuitenkaan aja 80km/h että ihan turhaan varmaan 80km/h.mutta tuskin auttais paljoakaan. tosin, ihan kokeilemisen arvonen juttu kumminkin, ohituskaistalle 20km/h suurempi rajoitus.
- Kallonkutistaja
Jossainhan nuo eri rajoitukset on tehty niin, että ohituskaistan kohdalla on rajoitus 100 ja muuten on rajoitus 80. Siitäkin tulee juuri aloittajan kuvailema tapahtuma, kun osa ei huomaa, että rajoitus olikin väliosuudella vain 80. Ja sitten ihmetellään, kun edessä menevän nopeus vaihtelee jatkuvasti ohituskaistojen mukaan.
Seuraavaksi todennäkisin syy on juuri se miksi ohituskaistoja on tehtykin. Niiden tarkoitus on nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä, eli omalla tavallaan lisätä tien kapasiteettia. Siten ei pitäisi olla ihme, että jono vetää paremmin (nopeammin) ohituskaistan kohdalla kuin muualla.
Ja sitten on se kolmas ryhmä, joka (olettaisin, että tietämättömyyttään/ajattelemattomuuttaan) kiusaa ohittajia. Näissä voi olla paikallisia eroja, mutta omalle kohdalle noita on sattunut erittäin harvoin, tai enpä muista, että koskaan.
Pelkkä kaistojen eri nopeudet ei vielä ole ratkaisu, vaikka se äkkiä ajatellen onkin hieno idea. Jos edesäsi ei olisi ketään ohitettavaa, kumpaa kaistaa sinä ajaisit, sitä 80:n vai 100:n kaistaa? Jos kaistavalinta olisi vapaa, tulisi ne ohitettavatkin aina siihen nopeammalle kaistalle, eikä sitten loppujen lopuksi kukaan pääsisi kenestäkään ohi. - The Rat
Kallonkutistaja kirjoitti:
Jossainhan nuo eri rajoitukset on tehty niin, että ohituskaistan kohdalla on rajoitus 100 ja muuten on rajoitus 80. Siitäkin tulee juuri aloittajan kuvailema tapahtuma, kun osa ei huomaa, että rajoitus olikin väliosuudella vain 80. Ja sitten ihmetellään, kun edessä menevän nopeus vaihtelee jatkuvasti ohituskaistojen mukaan.
Seuraavaksi todennäkisin syy on juuri se miksi ohituskaistoja on tehtykin. Niiden tarkoitus on nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä, eli omalla tavallaan lisätä tien kapasiteettia. Siten ei pitäisi olla ihme, että jono vetää paremmin (nopeammin) ohituskaistan kohdalla kuin muualla.
Ja sitten on se kolmas ryhmä, joka (olettaisin, että tietämättömyyttään/ajattelemattomuuttaan) kiusaa ohittajia. Näissä voi olla paikallisia eroja, mutta omalle kohdalle noita on sattunut erittäin harvoin, tai enpä muista, että koskaan.
Pelkkä kaistojen eri nopeudet ei vielä ole ratkaisu, vaikka se äkkiä ajatellen onkin hieno idea. Jos edesäsi ei olisi ketään ohitettavaa, kumpaa kaistaa sinä ajaisit, sitä 80:n vai 100:n kaistaa? Jos kaistavalinta olisi vapaa, tulisi ne ohitettavatkin aina siihen nopeammalle kaistalle, eikä sitten loppujen lopuksi kukaan pääsisi kenestäkään ohi.> Jossainhan nuo eri rajoitukset on tehty niin, että ohituskaistan
> kohdalla on rajoitus 100 ja muuten on rajoitus 80.
Entäpä ykköstie jossa muualla on satasen rajoitus ja ohituskaistalla kahdeksankymppiä... Siinähän sitten taataan että laillisin keinoin ei rekkoja ohitella. :)
- siitä että
et ymmärrä pysyä siellä ohituskaistalla, vaan poukkaat toisten nenän eteen?
- Elmeri
Ajelin pitkästä aikaa kolmostien Tampereen pohjoisen puoleista osuutta, kun ohituskaistan kohdalla HITURI NYSVÄRI meinasi topata etenemiseni lähes kokonaan!
Ennen ohituskaistaa edessäni oleva jono mateli tuttua 80-88 km/h 100-alueella, ja vielä niin pienillä turvaväleillä, ettei välistä olisi mahtunut edes puikkelehtimaan aiheuttamatta sydänkohtauksia nyhvyille. Odottelin ohituskaistaa, jossa tulisin kuittaamaan koko jonon pienellä nilkan ojennuksella...
Kuinka ollakkaan ohituskaistan alkaessa letka nosti nopeutensa jopa hurjaan 95 km/h! Eli siis lähes rajoitusten mukaan! Uskomatonta, kyllä niillä autoilla sittenkin pääsi ihan miltei nopeusrajoitusten osoittamaa nopeutta, vaikka sitä ei olisi 5 min aikaisemmin uskonut. Tilaisuuteni tuli, ja lähdin paahtamaan ohi suoran kutosen laulaessa matalankarheaa sonaattia..
Kaikki näytti esteettömältä ja elämä näytti hymyilevän, kun jonon etupää lähestyi. KUNNES NYSVÄRI URPO KIILASI ETEENI ILMAN VILKKUA JA LÖI JARRUA PÄÄLLE! Vanha papparainenhan se siinä näytti, millä eväillä kortti hankittiin 60-luvulla... Maantien sankari jäi eteeni ohittamaan letkaa ehkä 3 km/h nopeuserolla, ja huomasin, ettei ohituskaista tule riittämään tässä junnatessa.
Noh, otin kolmannen kaistan käyttöön siinä vaiheessa, kun vastaantulijoita ei tullut ja paahdoin ohi ohittavan kääkän. Annoin vielä muistutuksen keskarin muodossa, mutta urpo tuskin näki metriä kauemmas autostaan, joten turhaan sekin. Palatessani oikealle kaistalle, huomasin miten äsken ohittamani jono oli taas tiputtanut nopeuttaan ja katosi kiihtyvää vauhtia peruutuspeilistäni...
Esimerkkini innostamana jonossa alkoi ilmeisesti jonkinlainen ohitusrumba. Toivottavasti letkan nysvärit olivat tyytyväisiä omaan, turvalliseen ajotyyliinsä. - Ikävä tyyppi
Tuota väliä tulee ajeltua valitettavan usein (anoppi asuu Jyväskylässä) mutta en voi sanoa, että olisin havainnut samaa. Näennäisesti ilman syytä selvästi alle nopeusrajoituksen ajavia näkee harvoin, ja niistä pääsee melko pian ohi. Ohituspaikkoja kun on muuallakin kuin ohituskaistoilla. Ohituskaistan kohdalla kiihdyttäviä (muita kuin ohittajia) en ole vielä havainnut mutta lupaan kertoa asiasta täällä sitten, kun ensimmäinen havainto on tapahtunut.
No perskeles. Osta tehokkaampi auto!- miihkali
Niin eihän sitä huomaa alinopeutta ajavia, jos ajaa itse alinopeutta koko ajan. Samalla taisi löytyä primus motor kyseiseen liikennekäyttäytymiseen ko. tienpätkällä.
- Ikävä tyyppi
miihkali kirjoitti:
Niin eihän sitä huomaa alinopeutta ajavia, jos ajaa itse alinopeutta koko ajan. Samalla taisi löytyä primus motor kyseiseen liikennekäyttäytymiseen ko. tienpätkällä.
Aina välillä siellä pientareella tosiaan on joku läski ruma peräkammarin aikamiespoika ajellut jollain polkuautoa muistuttavalla. Ongelmia on tullut vain silloin, kun joku traktori on halunnut mennä siitä ohi. Se miihkali sieltä polkuautosta kun aina ryntää nuolemaan lehmänpaskaa traktorin renkaista. Pysyisit vaan siellä kotona äidin luona tumputtelemassa niiden Anttilan kuvastojen kanssa, runkku.
- Ikävä tyyppi
miihkali kirjoitti:
Niin eihän sitä huomaa alinopeutta ajavia, jos ajaa itse alinopeutta koko ajan. Samalla taisi löytyä primus motor kyseiseen liikennekäyttäytymiseen ko. tienpätkällä.
Nyykalille tiedoksi, että tuo eilen tullut vastaus ei ole meikäläisen kirjoittama. Kokeiles itse joskus ajaa cruise päällä tuo pätkä siten, että todellinen nopeus on aina suunnilleen sama kuin ylin rajoitus. Tulet huomaamaan, että sopertelusi jostain helvetin alinopeudesta (mitä se sitten lieneekään) on ihan sitä ihteään.
- keksintö!
Ohituskaistat ovat vihonviimeisin keksintö, haittaavat ajamisen sujuvuutta aivan hiljaisia vuorokaudenaikoja lukuunottamatta, juuri siten miten kuvasit. Jono ajaa järkyttävää alinopeutta kunnes ohituskaistalla kiihdytetään ylinopeuteen, jos haluat kuitata ohi niin ainakin omalla tehopelillä se meinaisi sitten vasemmalla kaistalla tollaista 180-200 nopeutta eli kortti lähtisi.
Nautinolla ajelin viikonloppuna valtatie 2:sta Hki-Pori. Siinä on perussuunnittelultaan hyvä tie: hyvä päällyste, riittävä leveys, piennarnäkyvyys hyvä (hirvet), valtavasti pitkiä suoria joissa voi suorittaa tarvittaessa turvallisen ohituksen. Kun vielä olisi hiukan vähemmän sitä 80 km/h-osuutta niin arvosanaksi 9,5. Porukat noudatti rajoituksia järkevästi, eli nopeus hiukan yli sallitun, alinopeutta ajavista menivät rivakasti ohi, eikä kiusaavaa kisaamista esiintynyt. Jäi oikein hyvä kuva. Tuollaisia ei-moottoriteiden pitäisi olla! - koulutan kaahaajia
eli jonossa jonon mukaan ja kun keskikaiteellinen ohituskaista alkaa siirryn vasemmalle kaistalle ohittamaan, pysyen oikeaa kaistaa ajavan auron rinnalla koko ohistuskaistan ajan
en päästä ketään ohitseni, koska käytän itse suurinta sallittua nopeutta ja silloinhan ei tietysti kukaan voisikaan mennä enää ohitse
valiot vilkkuu, torvet soi, keskarit heiluu, mutta en välitä niistä.
olenpahan pyyteettömästi ja epäitsekkäästi pelastanut nämä kaahaajat mahdollisesti ylinopeussakoilta ja samalla estänyt liian suuren tilannenopeuden aiheuttamiä vaaratilanteita
on hyvä mieli ja toteutan näitä hyviä tekoja tietysti jatkossakin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj282659KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.951628Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381568Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet661543Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771329- 1171234
- 851090
Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1091063En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31054Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2491053